eitaa logo
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
927 دنبال‌کننده
539 عکس
327 ویدیو
111 فایل
✅طلبه | شاگرد مکتب امام صادق علیه السلام ✅نشر معارف اهل بیت علیهم‌السلام و ترویج مکتب تشیع 📞راه ارتباطی و تبادل و پاسخ‌گویی به سوالات: @ravimahdi
مشاهده در ایتا
دانلود
❓ مراد از جمیع خير الدنیا و جمیع خیر الاخرة چیست؟ ✅ جواب: آنچه که به نظر می‌رسد این دعا علاوه بر مباحث معرفت شناسی و بیان الطاف خداوند و ...نگاه توحیدی نیز دارد. 🔸 این فراز علاوه بر معنای ظاهری که دارد معنای توحیدی نیز دارد و آن معنا این است که جمیع خیر دنیا و آخرت، همان خداوند متعال است لذا در این دعا علاوه بر حاجاتی که داریم باید خود خدا را از خدا بخواهیم که با جریان یافتن خداوند در قلب و روح خود جمیع خیر دنیا و آخرت نصیب ما شده است. 📍شاید بتوان گفت مراد از دعا نیز همین هست در نتیجه وقتی جمیع خیر، نصیب ما شد تمامی شرور و نقصان از ما منصرف می‌شود زیرا وقتی انسانی الهی شد و تمام وجودش خدایی شد شرور از او سر نخواهد زد لذا بعد از خیر از خدا خواهان منصرف شدن جمیع شر هستیم. 💠 از ابتدا تا انتهای این دعای عظیم الشأن را می‌شود با نگاه توحیدی تحلیل کرد‌ ♦️ ماه رجب ماه خداست و این دعا هم نگاه توحیدی دارد و بیانگر این است که در این ماه و در این دعا باید خود خدا را بخواهیم و از او خودش را مسألت کنیم. ☘التماس دعا @kashkoolfn
📍سیر اجمالی کتب اصول فقه شیعه: ✅التذکرة شیخ مفید>>>الذریعة سید مرتضی >>>عُدة الاصول شیخ طوسی>>> المعارج محقق حلی>>>المبادی علامه حلی >>>النهایة علامه حلی >>> تهذیب الوصول علامه حلی>>> تمهیدالقواعد شهید ثانی>>> المعالم ابن شهید ثانی >>> الزبده شیخ بهایی>>> الوافیة فاضل تونی>>> الفوائد وحید بهبهانی>>>القوانین میرزای قمی>>> مفتاح الاحکام ملااحمد نراقی>>> الفصول اصفهانی>>> فرائد الاصول شیخ انصاری >>> مطارح الانظار شیخ انصاری >>> بدائع الافکار میرزا حبیب الله رشتی>>>التقریرات میرزای شیرازی>>> الکفایه آخوند خراسانی>>> فوائد الاصول اقای نائینی>>> المقالات آغاضياء>>> نهایة الدرایة اصفهانی>>> مصباح الاصول آقای خویی>>> مناهج الوصول مرحوم امام >>> حلقات شهید صدر ✍اقتباس از کتاب الاساس استاد عبدی @kashkoolfn
شعر سید بحر العلوم در اهمیت علم شریف فقه: 🍀و ان علم الفقه في العلوم🍀 🍀كالقمر البازغ في النجوم🍀 🍀بنوره من بعد شمس المعرفة🍀 🍀معالم الدين غدت منكشفة🍀 📚منبع: الدرة النجفیه للسید العلامه بحرالعلوم (قدس سرّه)،ص۵ @kashkoolfn
📍اشعار کتاب مربوط به کتاب طهارت و صلات و ارث می‌باشد. 🔸نمونه ای از اشعار:كتاب الطهارة: 💧الماء ما سمى (ماء) مطلقا💧 💧 فضلا على الناس طهورا خلقا💧 💧و إنما ينجس لو تغيرا💧 💧من (نجس عينا) طرى فغيرا💧 💧في اللون أو في (الطعم) أو في (الریح)💧 💧 لا غيرها (حسا) على الصحيح💧 ✅كتاب الصلاة: 📍ان الصلاة هي أفضل القرب📍 📍و أكمل الطاعات طرا و أحب📍 📍عمود هذا الدين و العنوان📍 📍 لسائر الأعمال و الميزان📍 📍ان قبلت فغيرها بها قبل📍 📍و ان ترد رد كل ما عمل📍 ✅کتاب الارث: 💠فموجبات الإرث اما نسب💠 💠يعرف في الناس و أما سبب💠 💠فأول القسمين ذو مراتبا💠 💠فأعن بها تستخرج المطالب💠 💠أولها الإباء و الأود💠 💠و بعدها الاخوة و الأجداد💠 💠و بعدها الأعمام و الأخوال💠 💠كذا جميع الفقهاء قالوا💠 @kashkoolfn
📍المیزان في الفقه📍 🔸مرحوم وحید بهبهانی( قدس سره ) از علم اصول فقه به المیزان في الفقه تعبیر می‌کنند. همانطور که از علم منطق، تعبیر به المیزان في الفکر می‌شود. 📚الفوائد الحائریه للوحید البهبهانی، ص۳۳۶ @kashkoolfn
🔸فرق بين خبر و إنشاء🔸 🔸ذكر جماعة: أنّ الفرق بين الخبر و الإنشاء، أنّ الخبر حاكِِ عما في الخارج و الإنشاء موجِد لمعناه بعد أن لم يكن. 🔸و ذكر صاحب الكفاية (قدّس سرّه‌): أنّ الموضوع له في الخبر و الإنشاء واحد و إنّما الاختلاف في الدواعي، ففي مثل لفظ:بعت أو هي طالق و أشباههما إن استعملت بداعي الإخبار كانت إخبارا و إن استعملت بداعي الإنشاء كانت إنشاء و إنّما الموضوع له فيهما هو ثبوت النسبة. 📚منبع: غاية المامول جواهری: تقریرات مرحوم خویی، ج۱، ص۱۳۶ @kashkoolfn
💠منابع فقه و طُرُق رسیدن به آنها برای کشف احکام الهی💠 ✅شیخ مفید (قُدِّسَ سِرُّه): 🔸اعلم انّ اصول الاحکام الشرعیه، ثلاثه اشیاء: 📍۱. کتاب الله سبحانه تعالی 📍۲. سنة نبیّه صلی الله علیه وآله 📍۳. اقوال الائمه الطاهرین من بعده صلوات الله علیهم و سلامه 🔸والطرق الموصله الی علم المشروع في هذه الاصول، ثلاثه: 📍۱. احدها: العقل >>> و هو السبیل الی معرفه حجیه القرآن و دلائل الاخبار 📍۲. الثاني: اللسان >>> و هو السبیل الی المعرفه بمعانی الکلام 📍۳. و ثالثها: الاخبار >>> و هی السبیل الی إثبات أعيان الاصول من الکتاب و السنه و الاقوال الائمه علیهم السلام 📚منبع: مختصر التذکره باصول الفقه، ص۲۸ @kashkoolfn
🔺ترادف، مشترک لفظی، مشترک معنوی🔺 ✅۱. ترادف: چند لفظ و یک معنا 💠مثال: لیث، اسد هر دو به معنای حیوان مفترس هستند. ✅۲. مشترک لفظی: یک لفظ و چند معنا البته هر کدام با وضع مستقل می‌باشد. 💠مثال: لفظ عین که مشترک است بین چشمه، چشم و ... استعمال آن در هر کدام از معانی نیاز به قرینه معینه دارد. ✅۳. مشترک معنوی: یک لفظ برای یک معنای کلی وضع شده است که دارای افراد می‌باشد. 💠مثال: رجل که دارای معنای کلی است که شامل زید و بکر و عمرو و... می‌شود. 📍فرق بین مشترک لفظی و معنوی به راحتی روشن میشود: ♻️در مشترک لفظی، معانی متعدد است بر خلاف مشترک معنوی که معنا واحد است ولی افراد آن متعدد هستند. @kashkoolfn
🔸امکان و عدم امکان ترادف🔸 ✅و قد وقع الکلام في امکان الترادف: 📍ادل الدليل علیه، وقوعُه في اللغة. 🔸و قد مال بعض الی انکار الترادف بحجة: 💠أنّ کل ما یفترض أنّه مترادف، یوجد فيه اشتراک من جهة و اختلاف من جهة اخری و ذلک کالانسان و البشر فإنّ الاول وُضِع للمخلوق المعروف بلحاظ کونِه آنِسًا أو ذا نسيان و الثاني بلحاظ کونِه بادي البَشَرة. و قد یبحث عن هذه الجهات في فروق اللغات. @kashkoolfn
🔺نمونه ای از ثمره ترادف و عدم ترادف در فقه🔺 ✅محقق حلی در شرایع ج۱ ص۱۲۵: 📍در بیان اصناف مستحقین زکات که در آیه قرآن به آن اشاره شده است، ۷ مورد را مستحق می‌شمارد و این به خاطر این است که فقیر و مسکین در آیه را مترادف دانسته است. 🍀إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساکینِ(۱) وَ الْعامِلینَ عَلَیْها(۲) وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ(۳) وَ فِی الرِّقابِ(۴) وَ الْغارِمینَ(۵) وَ فی سَبیلِ اللهِ(۶) وَ ابْنِ السَّبیلِ(۷) فَریضَةً مِنَ اللهِ وَ اللهُ عَلیمٌ حَکیمٌ(آیه۶۰سوره توبه)🍀 ✅اما مشهور آنها را یکی ندانسته و قائل به عدم ترادف در این دو لغت شده اند و لذا مستحقین را ۸ مورد دانسته اند¹. 🍀إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ(۱) وَ الْمَساکینِ(۲) وَ الْعامِلینَ عَلَیْها(۳) وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ(۴) وَ فِی الرِّقابِ(۵) وَ الْغارِمینَ(۶) وَ فی سَبیلِ اللهِ(۷) وَ ابْنِ السَّبیلِ(۸) فَریضَةً مِنَ اللهِ وَ اللهُ عَلیمٌ حَکیمٌ🍀 _____________________________ ¹. «فقیر» به معنى کسى است که، در زندگى خود کمبود مالى دارد، هر چند مشغول کسب و کارى باشد، و هرگز از کسى درخواست نکند، اما «مسکین» کسى است که: نیازش شدیدتر است و دستش از کار کوتاه است، و به همین جهت، از این و آن درخواست مى کند. @kashkoolfn
37.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ نورِ طهور...

🔻 آیت الله جوادی آملی 

💠 من دارم برای چه كسی درس می‌ خوانم؟! برای چه دارم درس می‌ خوانم؟! چیزی می خوانم كه به همراه می ‌برم یا نمی ‌برم؟! این طیّب و طاهر مرا رها می ‌كند یا نمی ‌كند؟!
مردم همه کاره‌اند.mp3
2.8M
⚠️مردم همه کاره‌اند 💠توده مردم، تکیه گاه دین توده مردم، بدنه اصلی جامعه اسلامی توده مردم ذخیره روزِ مبادا توده مردم و ❌نه نور چشمی ها، همه کاره اند.... 🎙