eitaa logo
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
939 دنبال‌کننده
531 عکس
318 ویدیو
111 فایل
✅طلبه | شاگرد مکتب امام صادق علیه السلام ✅نشر معارف اهل بیت علیهم‌السلام و ترویج مکتب تشیع 📞راه ارتباطی و تبادل و پاسخ‌گویی به سوالات: @ravimahdi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺تفسیر مختصر سوره بقره🔺 ❇️ آیه ۱-۵ ♦️آیه یکم 🔸 الم: آراء مختلفی در مورد حروف مقطعه وجود دارد: 🔹۱) توجه میدهد که از همین حروف تهجی و الفبا قرآن تشکیل شده است. 🔹۲) رمز است بین پیامبر و خداوند 🔹 و... ♦️آیه دوم 🔸ذلک الکتاب مطلبش بیان شد. 🔸موضوع قرآن هدایت انسان و هدف قرآن انسان سازی است لذا هرچه موجب هدایت و گمراهی است را بیان میکند. @kashkoolfn
🔺تفسیر مختصری از سوره بقره🔺 ❇️ایه ۱-۵ ♦️ آیه دوم ⁉️سوال: چرا فرمود ☘هدی للمتقین☘ پس غیر متقیان چه میشود؟ ✅جواب: پیامبر در سه مقطع، کار انذار و دعوت خود را اجرا میکند: 🔸مقطع یکم دعوت عمومی تمامی مردم 🔸مقطع دوم وسوم: پس از دعوت عمومی مردم دو دسته میشوند: 🔹۱) پیامبر را میپذیرند و به سوی او می آیند و تابع پیامبر میشوند》》متقین (مقطع دوم) 🔹۲) عده ای پیامبر را نمیپذیرند و تصمیم بر مخالفت میکنند》》 گمراهان (مقطع سوم) 🔻نتیجه 🔸هدایت نیز سه قسم میشود: 🔹۱) عمومی "هدی للناس" 🔹۲) بی ثمر (فی قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا) 🔹۳) کاملا مفید " هدی للمتقین" @kashkoolfn
🔺تفسیر مختصری از سوره بقره🔺 ❇️آیه ۱-۵ ♦️آیه سوم 🔸یقیمون الصلاه: 🔹 اقامه نماز سوای خواندن نماز است یعنی فرد متقی در هر جا حضور یافت آنجا را محیط تقوا و نماز میکند. 🔹نظر دیگر: نماز را با تمام شرایط فقهی و حال معنوی به جا بیاورد. 🔸مما رزقناهم: من اموالهم نگفت به دو علت: 🔹۱) اموال حرام داده ی خداوند نیست. 🔹۲) از آنجا که همه ی مردم صاحب مال نیستند ، باید هر کس از هر نعمتی که برخوردار است در راه خدا انفاق کند خواه مال یا غیر مال( دانش ، هنر ، بیان ، قلم و ... )باشد. @kashkoolfn
🔺تفسیر مختصری از سوره بقره🔺 ❇️آیه ۱-۵ ♦️آیه پنجم 🔸 هدی من ربهم : هدایتی خاص از ناحیه خداوند. 🔸در قرآن کریم دو نوع هدایت داریم: 🔹۱) هدایت اولیه : دعوت عموم مردم 🔹۲) هدایت ثانویه : عطای خداوند به آنها که دعوت و هدایت اولیه را پذیرفته اند. ☘بعضی از مصادیق این نوع هدایت: صفای قلب،رغبت به طاعت، رویاهای صادقه و مکاشفات که ایمان فرد را مستحکم میکند. ✅اتمام صفحه دو قرآن مجید ( آیه ۱-۵) 📚 منبع : تفسیر یک جلدی مبین @kashkoolfn
🔺توجه ‼️ توجه🔺 🔸با توجه به اهمیت تفسیر قرآن کریم، کانال جدیدی تاسیس نمودیم و در آنجا فقط به بحث تفسیر میپردازیم. ❇️عزیرانی که علاقه مندند از دریای بی کران قرآن کریم استفاده نمایند به ادرس زیر مراجعه نمایند.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/4008181781C22dc323b38 @kashkoolfn2_tafsir 🌐ارتباط با مدیر: @ABCDFN
🔺تملیک و شبه تملیک🔺 🔸یکی از معنای لام تملیک و شبه تملیک میباشد. ⁉️سوال: چه فرقی بین این دو عبارت وجود دارد؟ 🔸تملیک: ملیکت مطلق را گویند که هر نوع تصرفی در آن راه دارد(تصرف مطلق) ❇️مثال: وهبتُ لزید دینارًا 🔸شبه تملیک: ملکیت محدود است و نتیجه آن تصرف محدود است و هر گونه تصرفی به صورت مطلق در آن راه ندارد. ❇️مثال: جَعَلَ لَکُم مِن انفسِکُم ازواجًا 📚منبع: پاورقی ۳ بداءه النحو ص۲۴۲ @kashkoolfn
⁉️سوال۱: طبق چه قاعده ای حرف جری به معنای حرف جر دیگر به کار می رود؟ ✅جواب: چون فعلی همیشه با حرف جر خاصی به کار میرفته لذا وقتی با حرف جر دیگر به کار برود انرا حمل بر معنای حرف جر اصلی میکنند. ❇️مثال : لاصلّبنّکم فی جذوع النخل ای : علی جذوع النخل ⁉️سوال۲: چرا عرب چنین کاری را انجام میدهد؟ ✅جواب: معنای هر دو حرف را قصد کرده است. ♦️به عبارت دقیقتر: هر جا یک حرف به جای حرف دیگر به کار برود باید دنبال دو نکته و مطلب باشیم: 🔹۱) حرف جری که در عبارت به کار رفته وجه معنائیش چیست؟ 🔹۲)خود حرفی که همیشه متعدی میشده چه وجهی دارد؟ 🔻مثال: ☘فخرج علی قومه فی زینته أی مع زینته☘ قارون خارج شد بر قومش همراه زینتش. ✏️توضیح مثال : علاوه بر معنای مصاحبت ،معنای ظرفیت را نیز داراست یعنی (فی) این معنا را میرساند که زینت قارون ظرف بوده و خودش مظروف و این معنا زیادی زینت را میرساند که قارون داخل آن غرق شده است ولی معیت و همراهی کثرت اموال و زینت را نمیرساند. @kashkoolfn
🔺لام تقویت🔺 🔸گاهی لام زائده یا تاکید برای تقویت می آید 🔸لام تقویت: لامی که باعث میشود عامل ضعیف( به سبب دلایلی که بیان میشود) عمل کند در معمول خودش. 🔸دو اصل داریم که هر کدام رعایت نشود عامل در عمل کردن ضعیف میشود و به جهت تقویت در عمل لام تقویت می آورند: 🔹۱) اصل در عوامل فعل است‌( فرع: اسمیه) 🔹۲) اصل تقدم عامل بر معمولش است. ❇️مثال: 🔹۱) هم لربهم یرهبون 🔹۲) مصدقا لما معکم 🔹۳) انی للحسین ناصرُ(شدت ضعف: هم اسم و هم تاخر دارد) 📚منبع: پاورقی۲ بداءه النحو ص ۲۴۳ @kashkoolfn
🔺السلام علیک یا اباعبدلله🔺 @kashkoolfn