🔹چند روز پیش که یکی از سلیبریتی های نسبتا خوش سابقه سینما (امین زندگانی) ،کمپین رقص راه اندازی کرد و خودش هم در همان کلیپ رقصید حدس زده می شد که این هنجار شکنی معمولی نیست و ظاهرا از یک قرارگاهی فرماندهی می شود.
🔸البته توی این سالها سلیبریتهای دست چندم و بد سابقه برای جلب نظر آنور آبیها جهت دریافت مجوز اقامت یا دعوت شدن به برنامه های خارجی و یا برای افزایش فالور شبکه های اجتماعی از این دست هنجارشکنی ها فراوان انجام دادند اما اینکه در این وضعیت اسفناک کرونایی فرد خوشنامی مثل امین زندگانی این کار را کرد طبیعی به نظر نمی رسید.
❎ تا اینکه دیشب (شنبه شب) که به صورت اتفاقی سه برنامه نوروزی تلویزیون را پشت سر هم نگاه می کردم اینکه این موضوع از یک قرارگاهی هدایت می شود یقین پیدا کردم.
🔺دیشب در برنامه «کودک شو » دعوت شده های مسابقه (4 یا 5 نفر) که لباس عروسک تن شان کرده بودند با یک آنگ نامناسبی حرکات رقص گونه ای انجام دادند بلافاصله بعد از آن در سریال کامیون شبکه 2 به مناسبت تولد یکی از بازیگران سریال یک رقص مفصلی راه انداختند بعد هم که در سریال پایتخت در یک تالار، یک رقص دسته جمعی انجام شد.
💢بعید به نظر می رسد ممیزی های صدا و سیما متوجه این هنجار شکنی ها نشده باشند اما جریان چیست خدا عالم است. اعضای شورای سیاستگذاری صدا و سیما به ویژه نماینده حوزوی آن روشنگری فرمایند؟
✍جواد عبادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️دقایقی قبل / فیلم از نزدیک شدن ابرهایی با رنگ سبز در شهر خنج استان فارس
سال ۹۹، سال توجه به «دیگری»
در حال گذراندن تجربهای شگفت هستیم. همه ما ایرانیان احساس غریبی داریم. «نوروز» که بزرگترین جشن مهرورزی و شادی ماست، امسال به سبب شیوع کرونا، صورت دیگری پیدا کرده است. «نوروز» هنگامهٔ باهم بودن است و کرونا ما را از «یکدیگر» جدا ساخته. این وضع شاید بهانه مناسبی باشد که اندکی در باره «دیگری» درنگ کنیم.
در بحران کرونا باید از «دیگران» دور باشیم و از خود در مقابل آنها مواظبت کنیم. خطر ابتلا به بیماری، باعث شده که با دقت و وسواس به «دیگری» بنگریم. اما «دیگری» همیشه اینگونه نیست و حتی در همین شرایط بحرانی برای رهایی از بحران، چشم به «دیگرانی» دوخته ایم که درمان کنند و دارویی برای بیماری بیابند. پس هر چه هست در دایره «دیگران»یم. «دیگری» هم بهشت من است و هم جهنم من، هم دردم هست و هم درمانم. «دیگری» از شگفتآورترین موضوعاتی است که هر کس به گونهای آن را درک و تجربه می کند. «دیگری» در هزار چهره ظاهر میشود و بر من تأثیرات متفاوتی می گذارد. من همواره در دایرهای سیر میکنم که «دیگری» با من است و همه احوال، احساسات، افکار و رفتارهایم نسبتی با او دارد.
حال میتوانیم به وجوه دیگری از نسبتداری با «دیگری» بنیدیشیم. نسبت من با «دیگری» تابع چه اموری است؟ در چه شرایطی و با چه زمینه هایی «دیگری» باعث آرامش و شادی و مهربانی من می شود و چرا و چگونه «دیگری» باعث ناآرامی و خشم و پرخاش و ستیزهگری من؟ این گونه پرسشها را به صورتهای مختلف میتوان پیش برد و مایهای برای تفکر قرار داد. اما در اینجا بگذارید این رشته را به شرایط امروز ایران پیوند دهیم. کرونا نگاه ما به جسمِ «دیگریِ» مبتلا را حسّاس کرده، اما لازم است که این تجربه را به تجربه بنیادیتری تبدیل کنیم و به «دیگری» با تمام وجوه و مراتبش بنگریم.
بگدارید پرسشها را کمی ملموستر کنیم. چرا آمار طلاق و مشاجرات خیابانی اینقدر زیاد است؟ چرا سیل مهاجرت از ایران به روندی عادی تبدیل شده است؟ چرا فضای وسایل ارتباط جمعی، به خصوص رسانههای اجتماعی مقابلهجویانه و «دیگرستیزانه» است؟ چرا به محض هر رویداد جدیدی صفکشی و جدال آغاز میشود؟ چرا پرخاش و تمسخر و دشنام رواج دارد؟ چرا فضای ذهن و فکر ما اینقدر درگیر چالشهاست؟ چرا در هر رویدادی اغلب در جستجوی «دیگری»های مقصر،توطئهگر و جنایتکارند؟…. آیا این شرایط عادی است؟ آیا از این وضع گریزی نیست؟
تجارب تاریخ معاصر جهان نشان داده که قدرتِ ملتها نسبت مستقیمی با همگرایی، وفاق و تابآوری در مقابل تفاوت و اختلاف دارد. اگر جز این باشد، روندها به سوی افزایش تقابل و خشونت پیش خواهد رفت. شرایط امروز جهان، به خصوص خاورمیانه مقتضی حساسیت نسبت به نحوه رفتار با «دیگری» است. قرار گرفتن در چرخه خشونت بزرگترین بلای بیشتر کشورهای جهان است. در کشورهای مبتلا به رفتارهای ستیزهآمیز باید به فکر راههای خروج از چرخه خشونت و مقابلهجویی بود. چطور میتوان رفتارهای ستیزهآمیز و خشونتبار را به رفتارهایی تبدیل کرد که باعث مفاهمه، نوعدوستی و مشارکت شود؟ باید اینگونه پرسشها را بارها و بارها و در موقعیتهای متفاوت تکرار کرد.
در شرایط ناشی از بحران کرونا از «یکدیگر» دوریم و در نزدیک شدن به «دیگری» احتیاط میکنیم. میتوانیم این وضع را بهانهای قرار دهیم و به نحوه نسبتی که با «دیگران» داریم ژرفتر بیندیشیم. در این صورت شاید وقتی که این شرایط به پایان رسید و دوباره به هم نزدیک شدیم، با دقّت بیشتری به «دیگری» بنگریم. نه تنها به جسم «دیگری» بلکه به «دیگری» با تمامی وجوه و آثارش. از اکنون به این بیندیشیم که چطور میتوانیم در کنار «یکدیگر» زندگی کنیم، در حالی که از خشم و نفرت خالی باشیم. چطور میتوانیم آرامتر به یکدیگر بنگریم؟ چطور میتوانیم تفاوت و اختلافهای «یکدیگر» را برتابیم. چطور میتوانیم رقابت کنیم اما در دام خشونت نیفتیم؟ چطور میتوانیم بنویسم و سخن گوییم، اما نوشته و سخنمان خالی از نفرت باشد و موجب برافروختن و برانگیختن «دیگران» نشود؟ چطور میشود به جامعه ای آرامتر، امیدوارتر با همبستگی بیشتر رسید؟
نوروز بزرگترین جشن ملی ما ایرانیان است و ما همراه با تحول در طبیعت، تحول در خویشتن را درخواست میکنیم. میتوانیم سال نو را با درخواست تحوّل در نحوهٔ نسبتمان با «دیگران» آغاز کنیم. میتوانیم برای تقویت مهرورزی و شفقت، با یکدیگر اتفاق کنیم.
ما میتوانیم «یکدیگر» را بیشتر دریابیم.
علی اصغر مصلح
منبع یادداشت: http://amosleh.com/fa/99-2/
@tollabolkarimeh 🌷
📌پیشنهادی برای ایام نوروز
🔸یکی از دستورات بسیار مهم دین-که آنرا برای ایام نوروز پیشنهاد میدهم- محاسبه نفس است. البته دستور محاسبۀ نفس در پایان هر روز باید انجام بگیرد اما حداقلش این است که انسان سالی یکبار بنشیند و خودش را محاسبه کند؛ همانطوری که ادارات در آخر سال، اموال خود را محاسبه و جمعبندی میکنند.
🔸محاسبۀ نفس سه اثر مهم دارد: اول اینکه آدم محبوب خدا میشود. چون خدا از انسانِ مراقب و حسابگر خوشش میآید. دوم اینکه انسان به عیوبش آگاه میشود و میتواند برای رفع آنها اقدام کند. سوم اینکه هرکسی در دنیا محاسبۀ نفس کند، روز قیامت از او آسانتر حسابرسی میکنند.
🔸اگر مدام محاسبۀ نفس کنیم و به عیوب خودمان نگاه کنیم، افسرده نمیشویم؟
نه؛ چون ما در این کار تنها نیستیم، بلکه در آغوش خدا به عیوب خودمان میپردازیم و از خدا میخواهیم عیوبمان را برطرف کند، مثل بچهای که لباسش کثیف شده و به آغوش مادرش پناه میبرد و گریه میکند. و خدا قطعاً بیشتر از یک مادر، بندگانش را دوست دارد.
🔸البته در وقت تفکر، نباید به سراغ حسرت از گذشته یا غصۀ آینده برویم یا به حساب دیگران برسیم! باید به احوال نفس خودمان فکر کنیم.
🔸امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: محاسبۀ نفس خودت را یادداشت کن(غررالحکم/ص۴۵۳) محاسبۀ نفس کن و بنویس؛ جمعبندی آنرا هم به عهدۀ خدا بگذار! یعنی بعد از حساب و کتاب، صادقانه به خدا بگو: «خدایا! من از پسِ این نفس بر نمیآیم! نمیتوانم درستش کنم، خودت درستش کن!»
🔸یکی از وجوه معنویت نوروز این است که ما در پایان هر سال، نفس خودمان را محاسبه کنیم. مثلاً در محاسبۀ نفست بگو: «من چند سال از عمرم را گذراندهام؟ چه خلقیات و رفتارهایی دارم؟ این کارها را برای چه انجام دادهام؟ در این ده-بیست سالی که از عمر تکلیف من گذشته، چه تغییری در خودم ایجاد کردهام؟ چرا خطاهای من تکرار شده؟» چون آدم وقتی مرتکب خطایی میشود باید متوجه نقطه ضعف خودش بشود و آن خطا را تکرار نکند.
👤 علیرضا پناهیان
👈🏼متن کامل:
📎 Panahian.ir/post/3808
@tollabolkarimeh 🌷
✍ جگر شیر نداری سفر عشق نرو؟!
خبرگزاری حوزه از بانوان غساله متوفیان کرونا در قم گزارش میدهد:🔻
...شبیه فضانوردها شدهاند. مردی از پشت در صدا میزند «خانمهای کرونایی!»
لبخندشان بعد از شنیدن این کلمه تعجبم را بیشتر میکند.
نگاه متعجبم را که میبیند میگوید:
«این اسمیه که آقایون وقتی میخوان اموات کرونایی رو تحویل بدن صدامون میکنن».
...آنطور که جعفری میگوید بعد از شیوع کرونا غسالهها راضی نمیشوند که تغسیل و تکفین اموات مبتلا به کرونا را انجام دهند و از طرفی هم در روزهای اول تجهیزات حفاظتی وجود نداشت و به همین خاطر با حکم شرعی اموات با تیمم دفن میشدند
اما حالا اوضاع فرق میکند و بعد از توصیه رهبری در مورد لزوم تغسیل کامل اموات کرونایی آنها داوطلب شدهاند که واژه «بیغسل و کفن» برای عزیز کسانی کنار هم نیاید.
دو واژه ای که شیعه خاطره خوبی از آن ندارد.
...انگار چند سالی هست که باهم آشنا هستند.
سلام گرمی میکنند و از حال هم میپرسند.
چادر مشکیاش را برمیدارد زیر لب «بسم الله»ی میگوید و سراغ لباسهایش میرود.
یک لباس سرهمی ضخیم زرد رنگ.
از جنسش خبر ندارد اما میگوید که گفتهاند این لباسها ضدآب است. آخرنباید آبی به بدنشان برسد.
شنیدهاست که واگیر کرونا با آبی که به بدن متوفی میرسد ضریب تصاعدی پیدا میکند و این لباسها سنگر آخر است. زیپ لباسش را که میبندد میرود سراغ سایر تجهیزات، چکمهها، دستکشها و ماسک و آخر سر هم شلید محافظ صورت.
حالا صدایش را به سختی میشنوم.
از پشت چندلایه حفاظی که مجبور است ساعتها بارشان را تحمل کند.
...اینجا غسالخانه بهشت معصومه قم است.
همانجا که حالا پررفت و آمدترین روزهای سالش را میگذراند، یک قدم مانده به منزل آخر، که با مهمان ناخواندهای به اسم کرونا روزهای شلوغی دارد و طلبهها و نیروهای جهادی آمدهاند تا به قول خودشان نگذراند هیچ میتی در این شلوغی روی زمین بماند.
کاور را باز میکنند.
نزدیکشان نمیشوم. میترسم.
هم از دیدن میت و هم از احتمال ابتلا.
برای اینها اما انگار اوضاع فرق میکند.
پشت لباس زینب نوشته «جگر شیر نداری سفر عشق مرو»
جگر شیر دارند انگار.
روی صورتش قطرات عرق نشسته، لباسهایشان ضخیم است و ساعتها ماندن در آنها اذیتشان میکند شیلدش را جلوی صورتش تکان میدهد که باد قطرات عرق روی صورتش را خشک کند.
انگار که ذهنم را خوانده باشد میگوید:
«همه بچه هایی که اینجا داوطلب شدن حتی تا قبل از این جسد کسی رو از نزدیک ندیده بودن.
حتی غسل پدر و مادرهاشون رو هم انجام ندادن اما اینجا انقدر سعه صدر و آرامش دارند که آدم متعجب میشه.»
...خانم جعفری میرود و میت را از مسئولان آقایی که دم در حضور دارند میگیرد و به دوستانش تحویل میدهد. هنوز به سمت من نیامده که دوباره صدای یا اباعبدالله شان بلند میشود این بار بلندتر از دفعه قبل و با حزنی بیشتر.
از بین حرف هایشان می فهمم که جوان است.
گوشه چشمهای زهرا هم خیس است میگوید:
«جوانترها را که میآورند دلمان بیشتر به درد میاد، همین چند روز پیش هم نرگس رو آوردن، خودم کاورشو باز کردم» اشکی که گوشه چشمش مانده بود بالاخره سرازیر میشود...
/استاد گرجی
@tollabolkarimeh 🌷
استاد مطهری.چون دلم می خواد.mp3
2.06M
💢 پاسخ جالب و کوتاه استاد مطهری به یک پرسش:
❓چرا برخی افراد «مذهبی» از دستورات «مراجع دینی» در انجام مراسم مذهبی تبعیت نمیکنند؟
🔹پاسخ: اینها میخواهند کاری را که «دلم میخواهد» و با هوای نفسشان جور در میآید انجام دهند و به این منظور اسم دین روی آن میگذارند. صوت استاد را بشنوید👆
@tollabolkarimeh 🌷
⚠️ تخریب و هجمه سکولارها به شهر قم به بهانه کرونا⏫
❓❓❓سایت انصاف نیوز که یکی از پایگاه های رسانه ای سکولارهای ایرانی در فضای مجازی است کاریکاتور بالا⬆️ را برای تخریب قم نشر داده است.
🔆 در چنین فضای مسموم رسانه ای است که شایعه می کنند با بالگرد، هفتاد بیمار کرونایی را از قم به شهر میناب برده اند و جو این شهر را متشنج می کنند تا تصویری منفی از قم را در اذهان مردم تثبیت کنند.
⏺ هدف از قم هراسی و تخریب چهره قم در اذهان عمومی که یکی از پروژه های سکولارها در این ایام است مبارزه با دین و ولایت فقیه و جمهوری اسلامی می باشد که پایگاه اصلی آن، قم و حوزه علمیه قم است.
@tollabolkarimeh 🌷
16.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎯نکاتی در مورد مبعث🎯
❤️شب و روز مبعث، قله ماه رجب و از شبهای قدر است...
🎙استاد فیاضبخش
@tollabolkarimeh 🌷
#بخوانید پیرامون عید #مبعث
رهبر انقلاب:
🔻 #بعثت برای مقابلهی با #جاهلیّت آمد... جاهلیّت فقط به معنای فقدان علم نیست.
💢 جاهلیت به معنای وسیع، عبارت است از غلبه و حاکمیت نیروی شهوت و غضب انسانی بر محیط زندگی.
@tollabolkarimeh 🌷
51.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تحلیل آیت الله جوادی آملی در مورد بیماری کرونا و راه های برون رفت از آن
#حتما ببینید
@tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تعبیر جالب رهبر انقلاب درباره دشمنی خبیثانه آمریکا با ملت ایران
@tollabolkarimeh 🌷
کنایه کرونایی رهبری به آمریکا!
🔴 رهبر معظم انقلاب فرمودند: آمریکایی ها تاکنون چند بار گفتند ما حاضریم از لحاظ درمان و دارو به شما کمک کنیم. چند بار تکرار کردند؛ فقط شما از ما بخواهید. این از آن حرفهای عجیب است. اولا خودتان دچار کمبودید! اگر دستتان باز است صرف خودتان کنید.
شما آمریکایی ها متهم به این هستید که شما این ویروس را تولید کرده اید. وقتی چنین متهم اید، کدام عاقلی به شما اعتماد می کند؟ به شما اعتمادی نیست. ممکن است شما دارویی وارد کشور کنید و این ویروس را ماندگار کنید.
اگر کسی را به عنوان درمان کننده و پزشک بفرستید ممکن است او برای دیدن اثرات و تکمیل اطلاعات بیاید.
ایشان همچنین با تاکید بر لزوم عمل همه به دستورات در خصوص #کرونا فرمودند: توصیه می کنم دستوراتی را که مسئولین ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرده اند، دستورات را همه عمل کنند. اجتماعات دینی را تعطیل کرده اند، که در طول تاریخ ما به این شکل بی سابقه است. حتی حرم های مطهر و نمازهای جماعت تعطیل شده اند، چاره ای نبوده است.
@tollabolkarimeh 🌷