eitaa logo
کیهـــان آنلاین
25.2هزار دنبال‌کننده
35.8هزار عکس
7هزار ویدیو
281 فایل
کانال رسمی «روزنامه کیهان»
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 با چوب وفاق‌ قانون ذبح نشود! (۲) 🔸او در این مقاله می‌نویسد: «جنبش اصلاحات در ايران خواهان گذار به مردم سالاري در سه‌گام اصلي بوده است.در گام اول؛ اصلاح‌طلبان از همان آغاز پذيرفته بودند كه ايران در كوتاه مدت و ميان مدت «حاكميتي دوگانه» خواهد داشت. لذا در گام نخست، در پيِ اين هدف بودند كه بخش مردم‌سالار را در درون حاكميت تثبيت كنند و براي اين منظور، ضمن پذيرش وجود بخشِ غيرمردم‌سالارِ درون حاكميت بكوشند تا بار ديگر قدرت نامحدود و غيرمسئول آن را در چارچوب يك «حاكميت دوگانه كاركردي» تعريف كنند.» این بود که در مقاله خود تاکید بر قانون‌گرایی برای طی کردن گام اول مردم‌سالاری داشت. در گام دوم؛ اصلاح‌طلبان معتقدند باید تفسيري مردم سالارانه‌تر از قانون اساسي ارائه داد. از نظر او؛ «پذيرش تفسيرهاي مردم‌سالارانه‌تر از قانون اساسي، توسط بخش غيرمردم سالار حاكميت، تنها از طريق بحث و گفت وگو و اقناع ذهني صورت نمی‌پذيرد. نبايد فراموش كرد كه قدرت را تنها قدرت محدود مي‌كند. از اين رو، برداشتن موفق اين گام، مستلزم نشان دادن و اعمال قدرت، هم در عرصه اجتماعي و هم در عرصه سياسي، توسط اصلاح‌طلبان است.» آنچه در جامعه در مقاطع مختلف و فتنه‌هایی که در سال ۸۸ در بستر انتخابات یا ۱۴۰۱ در بستر شورش‌های اجتماعی اتفاق افتاد را باید در راستای این گام و رسیدن به قدرت برای گذار از این گام دانست. اما در گام سوم؛ او می‌نویسد: «‌اگر گام دوم به خوبي برداشته شود، ممكن است همگرايي عمومي به اين نقطه برسد كه به تغيير قانون اساسي و جايگزين كردن يك تعبير ديگر از حكومت ديني (غير از تعبير ولايت انتصابي مطلقه فقيه) و يا مردم‌سالاري غيرديني به جاي آن‌، نيازي نيست. ولي اين امكان نيز هست كه عرف اهل نظر و فعالان عرصه سياست به اين نتيجه برسند كه گذار كامل به مردم‌سالاري در چارچوب اين قانون اساسي امكان پذير نيست». علوی تبار در این مقاله به صراحت بیان می‌کند لایحه افزایش اختیارات رئیس‌جمهوری که خاتمی ارائه داده است فقط برای عبور از گام اول و دوم مردم‌سالاری است و برای گذار به گام‌های بعدی مردم‌سالاری چه‌بسا به تغییر قانون اساسی که از درون آن نگاه مردم‌سالارانه بیرون بیاید‌، نیاز باشد. 🔻۳- رئیس‌جمهور محترم در نشست با جمعی از اساتید سیاست خارجی و روابط بین‌الملل بار دیگر بر وفاق ملی تاکید کردند و گفتند: «وفاق ملی در داخل کشور پشتوانه محکم سیاست خارجی دولت است و هرکسی که طبق سند چشم‌انداز، قوانین مصرح در قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام به کشور خدمت کند، نیروی من است و ازحضور او در دولت استقبال خواهم کرد.» این سخن درستی است که همواره باید مبنای عمل رئیس‌جمهور باشد. اما سؤال اینجاست همه این کسانی که در این مدت سه ماه توسط رئیس‌جمهور در بخش‌های مختلف دولت به‌کار گرفته شده‌اند‌، پایبند به قانون اساسی و قوانین مصرح کشور هستند؟ اگر چنین است پس اظهارات خلاف قوانین کشور و بعضا قانون اساسی که میثاق ملی کشور محسوب می‌شود و یا توئیت‌های ساختارشکنانه آنها تا پیش از انتصاب جدیدشان در فضای رسانه‌ای رسمی و غیررسمی چه می‌گوید؟! 🔻۴- ۱۲ آذرماه روزی است که اولین همه‌پرسی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۵۸ برگزار شد و ملت ایران با 5/99 درصد آرا پای صندوق رای رفتند و به این میثاق ملی رای مثبت دادند. بنابراین‌، بر رئیس‌جمهور محترم و البته دیگر قوای کشور است که نگذارند برخی خناسان، این میثاق ملی را دستخوش امیال نفسانی و جریانی خود قرار دهند و مراقب پوست خربزه‌هایی باشند که برخی سیاسیون با تفسیر‌های ناصواب خود و توسل به واژه‌های جذابی همچون «وفاق» زیر پای آنها قرار می‌دهند تا در بستر آن، قانون اساسی و قوانین کشور را ذبح کنند. 🔸رئیس‌جمهور محترم باید مراقب «مظفر فیروز»‌هایی که در اطراف او به‌دنبال خوش‌رقصی و البته شیطنت‌های سیاسی برای ایجاد اختلاف بین قوای کشور در این مقطع که بیش از همه به وحدت و انسجام ملی نیاز داریم، باشند. @Kayhan_online
🔰 بهانه انتشار فیلم «سال گربه» در نمایش خانگی ارتجاع فرهنگی 👤 🔸با نگاهی به آثار سینمای ایران -از شروع شکل گیری این سینما تاکنون- تصور می‌شد و می‌شود که خنداندن و کمدی ساختن ترادفی ناگریز با ابتذال کلامی و تصویری دارد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به انگشت شماری فیلم برمی‌خوریم که سازندگان آن ساخت فیلم کمدی خود را بر عفونت ابتذال بنیان نگذاشته‌اند. 🔸بنای نگارنده، صحبت درباره ی فیلمی نبود که تماشای آن جز اتلاف وقت، حاصلی ندارد. قصد تنها بهانه قرار دادن این فیلم برای اشاره به نکاتی بود که مدام باید یادآوری شود. سینمای ایران مدتهاست که از کمدی نجیب فاصله گرفته است. از این حیث تنها می‌توانیم سینمای کمدی کنونی را محدود به بازتولید فیلمفارسی بدانیم. 🔸این ارتجاع فرهنگی به سایر گونه‌های سینمایی گسترش یافته است چنان که طی سال‌های پیش و کنون شاهد تولید آثاری سخیف بوده‌ایم که بنا به بی‌پروایی اخلاقی‌، قابل نمايش از رسانه‌ی ملی نيستند! https://kayhan.ir/001GGe @Kayhan_online
کیهان بررسی می‌کند 🔰 تیر خلاص ترامپ به پول آمریکا با تهدید ارز بریکس 🔸تهدید تعرفه‌ای رئیس‌جمهور منتخب آمریکا علیه بریکس به دلیل هراس آمریکا از تضعیف بیشتر دلار و جایگزینی ارز این گروه است و نشان‌دهنده پایان اقتصاد بازار آزاد و تمام ادعاهای لیبرالیسم و نئولیبرالیسم در حوزه اقتصادی و تیر خلاص به پول آمریکاست. 🔸وی در پیامی در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: «این ایده که کشورهای بریکس در تلاش برای کنار گذاشتن دلار بوده در حالی که ما بایستیم و نظاره‌گر آن باشیم به پایان رسیده است. ما نیازمند تعهدی از سوی این کشورها هستیم که نه ارز جدید بریکس را ایجاد خواهند کرد و نه از هیچ ارز دیگری که ممکن است جایگزین دلار باشد حمایت خواهند کرد. در غیر این صورت این کشورها با تعرفه ۱۰۰ درصدی مواجه خواهند شد و باید انتظار داشته باشند که با هرگونه فروش به اقتصاد فوق‌العاده آمریکا خداحافظی کنند.» 🔻وی ادعا کرد: «هیچ شانسی برای بریکس برای جایگزین کردن دلار در اقتصاد بین‌الملل وجود ندارد و هر کشوری که در این زمینه تلاش کند باید با آمریکا خداحافظی کند.» 🔸ادعاهای ترامپ درباره اقتصاد فوق‌العاده آمریکا و عدم امکان جایگزینی دلار، خنده‌دار و تهدید توخالی است چرا که دلار به عنوان یک ارز یا ابزار مبادله، با توجه به بدهی‌های آمریکا که از تولید ناخالص داخلی این کشور عبور کرده، عملاً ارزش اقتصادی ندارد و با پشتیبانی نیروی نظامی و اعمال قدرت سیاسی زنده است. 🔻البته حدود ۵۰ سال است (از زمان نیکسون) که دلار با پشتوانه نظامی و سیاسی بر جهان تحمیل شده و تهدید منفعلانه اعضای بریکس به وضع تعرفه‌های ۱۰۰ درصدی، نشان می‌دهد که آمریکا در برابر بریکس نمی‌تواند از حربه زور استفاده کند. 🔸البته بحث دلار، وسیله فرار آمریکا از اعتراف به پایان اقتصاد بازار و شکست لیبرالیسم و نئولیبرالیسم اقتصادی است اما ترامپ اعتراف بکند یا نکند؛ تهدید اخیر او به معنای پایان ادعای اقتصاد رقابتی و دلار است؛ چرا که تحریم گروه بریکس با دارا بودن ۳۰ درصد اقتصاد جهان با ابزار «تعرفه»، در روزگار برآمدن دولت‌های ملی گرا در اروپا، به معنای منزوی شدن آمریکاست. 🔻تهدید ترامپ، بریکس را علاوه‌بر ایجاد ارز اختصاصی به سوی ایجاد یک سوئیفت جایگزین و دیگر ابزارهای مبادله هم سوق می‌دهد، کما اینکه چنین ایده‌ای با پیشنهاد ایران هم اکنون در دست بررسی است. همچنین موجب دوری دیگر کشورهای غیر عضو بریکس (حتی اروپایی‌ها) از آمریکا خواهد شد؛ چرا که سوءاستفاده آمریکا از دلار و سوئیفت و... در تحریم ایران، روسیه و حتی چین بود که همه جهان را به فکر سازوکارها و ارزهای جایگزین دلار انداخت. https://kayhan.ir/001GGq @Kayhan_online
توسط دفتر پژوهش‌های کیهان صورت گرفت 🔰چاپ ششم کتاب مطبوعات و انقلاب 🔸کتاب «مطبوعات و انقلاب (۱)» که جلد هفدهم از مجموعه ماندگار نیمه پنهان است به چاپ ششم رسید. این کتاب نگاهی به عملکرد مطبوعات ماسونی در انقلاب اسلامی دارد و توسط انتشارات کیهان روانه بازار شده است. 🔸مجموعه کتاب‌های پژوهشی و مستند «نیمه پنهان» شامل بیش از۶۰ جلد است که به همت «دفتر پژوهش‌های کیهان» تالیف شده است. https://kayhan.ir/001GGw @Kayhan_online
🔰 مصلحت‌شناسی نویسنده التقاطی به روش اسلام‌شناسی کارتر! 🔸یکی از گردانندگان روزنامه زنجیره‌ای هم میهن، ضمن تحریف و مصادره به مطلوب نظر حضرت امام درباره مصلحت حکومتی مدعی شد حامیان الزام قانونی حجاب، خلاف منطق مصلحت‌سنجانه امام رفتار می‌کنند! 🔸«الف- ز» که سابقه همکاری با گروهک ملی مذهبی دارد، نوشته است: مرحوم آیت‌الله خمینی معتقد بود که «حکومت دینی» بنا به «مصلحت» می‌تواند نماز و روزه و حج و بالاتر از آنها را «تعطیل» کند! تعیین مصلحت هم با کارشناسان و متخصصان هر حوزه است.با این راهی که مرحوم آقای خمینی گشود، تکلیف لوایحی چون «حجاب و عفاف» روشن است. تصویب و ابلاغ این لایحه خلاف بیّن «فقه‌المصلحۀ» آیت‌الله خمینی و در واقع نوعی انتقام‌گیری از نظرات اوست. به نظرم گروهی که مرحوم آقای خمینی در زمان حیاتش آنان را تحویل نمی‌گرفت و تعابیر بسیار تندی علیه نوع قرائت آنان از اسلام به کار می‌برد، با پافشاری بر برخی ظواهر شرعیِ مغایر مصلحتِ جامعه، در درجۀ اول قصدشان این است که راه فقهی گشوده شده توسط بنیانگذار نظام را مسدود کنند و در درجۀ دوم با بی‌اعتبار کردن دولت پزشکیان و فلج کردن آن، برای قبضۀ دستگاه اجرائی توسط خود زمینه‌سازی کنند. بنابراین، اصلِ داستان سیاسی است و انتساب آن به دغدغۀ دینی، با توجه به ادعای حامیان لایحه از فقه آیت‌الله خمینی، ادعایی گزاف است!». 🔸این ادبیات آمیخته با بی‌سوادی و بی‌صداقتی در حالی است که حضرت امام(ره) درباره اهمیت حجاب فرمود: «باید توجه داشته باشید که حجابی که اسلام قرار داده است، برای حفظ آن ارزش‌های شماست. هر چه را که خدا دستور فرموده است – چه برای زن و چه برای مرد- برای این است که آن ارزش‌های واقعی که اینها دارند و ممکن است به واسطه وسوسه‌های شیطانی با دستهای فاسد استعمار و عمال استعمار پایمال می‌شدند، زنده بشود. (صحیفه امام؛ ج ۱۹، ص ۱۸۵) 🔸امام خمینی، بانی الزام قانونی و اداری حجاب بلافاصله پس از پیروزی انقلاب بود، در حالی که کسانی، اما و اگر می‌آوردند. در این باره، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تاریخ 1396/12/17، ضمن بازخوانی واقعیت یادآور شدند: «امام در مقابل یک منکر واضحی که به‌وسیله‌ پهلوی و دنباله‌های پهلوی در کشور به وجود آمده بود، مثل کوه ایستاد، گفت باید حجاب وجود داشته باشد. در مقابل همه‌ منکرات، امام همین‌جور محکم ایستاد. ما در شورای انقلاب جلسات مشترکی با دولت داشتیم، کسانی بودند که معتقد بودند تجارت مشروبات الکلی برای کشور فایده دارد، ما از این فایده چطور صرف‌نظر کنیم؛ مایل بودند این تجارت ادامه پیدا بکند. امام قرص‌ومحکم ایستاد؛ در مقابل حرام الهی». https://kayhan.ir/001GHH @Kayhan_online
وزیر جنگ پیشین اسرائیل: مرتکب جنایت جنگی شده‌ایم 🔰 زلزله سیاسی در سرزمین‌های اشغالی پس از اعتراف به نسل‌کشی در غزه 🔸«موشه یعلون» وزیر پیشین جنگ و رئیس سابق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در اظهاراتی اذعان کرد که ارتش رژیم در حال پاکسازی نژادی در شمال نوار غزه است. صحبت‌های «یعلون» واکنش سخت مقامات کنونی رژیم را درپی داشت. 🔸«موشه یعلون» وزیر پیشین جنگ و رئیس سابق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که «ارتش اسرائیل درحال پاکسازی نژادی در شمال نوار غزه است.» طبق گزارش شبکه المیادین، «یعلون» در این باره افزود: دیگر «بیت لاهیا» و «بیت حانون» وجود ندارد و ارتش درحال حاضر درحال فعالیت در «جبالیا» است و تلاش می‌کند این منطقه را از حضور اعراب خالی کند. 🔸هدف اصلی رژیم از ۷ اکتبر تا به امروز اخراج فلسطینی‌ها از سرزمین اجدادی‌شان بوده است ولی مقاومت تا پای جان اجازه نداد که رژیم به هدف شیطانی خود برسد. به همین روی از نیمه‌های مهر ماه امسال رژیم صهیونیستی طرح جدیدی برای کشتار و اخراج اجباری را پیش برد که تخریب کامل غزه از شمال تا جنوب این باریکه را دنبال می‌کند و درصورتی که اهالی غزه حاضر به ترک خانه‌هایشان نشوند یا از گرسنگی و سوتغذیه جان می‌بازند یا با بمباران‌های رژیم شهید می‌شوند. 🔸«یعلون» در همین رابطه بیان می‌کند که «به شمال نوار غزه نگاه کنید، این یک کوچ اجباری است که در حال انجام است، حالا شما هر نامی که دلتان می‌خواهد بر آن بگذارید، این یک طرح برای کوچ اجباری فلسطینیان جهت اسکان مهاجران یهودی به جای آنها است.» این ژنرال سابق رژیم صهیونیستی افزود: «ما نباید دست و پای خود را گم کنیم، کسی که به دنبال ایجاد این شرایط برای ما است، دقیقا همانی است که اکنون ما را رهبری می‌کند، اسرائیل امروز در مسیر پاکسازی نژادی قدم بر می‌دارد و این حوادث به طور بالفعل امروز رخ می‌دهند، دیگری خبری از بیت لاهیا و بیت حانون نیست و نوبت به جبالیا رسیده است، اصولا آنها در حال پاکسازی این مناطق از هر فلسطینی هستند.» https://kayhan.ir/001GG8 @Kayhan_online
🔰 برنامه‌های هجدهمین جشنواره سینماحقیقت اعلام شد 🔸هجدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» از روز ۱۸ آذر آغاز می‌شود و به این مناسبت محمد حمیدی‌مقدم دبیر این رویداد و مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به تشریح برنامه‌های این رویداد پرداخت. 🔸وی در این نشست با بیان اینکه در این دوره، ۵۳۳ فیلم متقاضی حضور در جشنواره بودند، گفت: تولید آثار نسبت به سال گذشته پایاپای بود ولی میزان رجوع به مرکز گسترش بیشتر شده است. 🔸او ادامه داد: از بین فیلم‌های متقاضی، تعداد ۶۵ فیلم برای بخش مسابقه ملی انتخاب شدند که ۲۴ فیلم بلند، ۲۱ فیلم نیمه بلند و ۲۰ فیلم کوتاه در جشنواره امسال حضور خواهند داشت. همچنین در بخش شهید آوینی ۲۶ فیلم داریم که ۹ فیلم با بخش ملی مشترک است. https://kayhan.ir/001GGu @Kayhan_online
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 سفیر ایران در لبنان پس از بازگشت و حضور در محل کار خود مورد استقبال نمایندگان حزب‌الله و جنبش امل در مجلس و نیز نمایندگان گروه‌های سیاسی لبنان قرار گرفت @Kayhan_online
واکاوی تاریخ سینمای پس از انقلاب - حکایت سینماتوگراف ۲ - بخش هشتاد و نهم 🔰 یک هفته فیلم بی‌هدف و نسبتاً غیرمعتبر! 👤 🔸بالاخره در سال ۱۳۹۴، بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر از بخش فیلم‌های داخلی آن جدا شد و در تاریخی جداگانه و در اردیبهشت ۱۳۹۵ تحت عنوان جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد. جشنواره‌ای که در دوره نخست به یک هفته فیلم بیشتر شباهت داشت تا جشنواره‌ای بین‌المللی و جهانی. چرا که اعتبار و رتبه و درجه جشنواره‌های جهانی معمولا با چند عامل سنجیده می‌شود: 🔻اول؛ کیفیت فیلم‌های شرکت‌کننده، دوم بکر بودن این فیلم‌ها که پیش از جشنواره فوق، اکران جشنواره‌ای یا حداقل نمایش عمومی نداشته باشند، سوم هیئت‌های داوری و اعتبار جهانی اعضای آنها، چهارم بازار فیلم و استودیوها و کمپانی‌های شرکت‌کننده در آن و بالاخره میهمانان خاص جشنواره و شهرت و معروفیت جهانی آنها. 🔸همه این موارد را قدمّت و سابقه یک جشنواره در تداوم عناصر فوق، استحکام و قوت می‌بخشد و البته موضوعاتی مانند عنوان و نشانه و علامت اختصاری جشنواره‌ها و سالن‌های برگزاری آن به ویژه کاخ جشنواره (که بسیار درکادر دوربین‌ها و تبلیغات قرار می‌گیرد) هم همواره از نکات قابل توجه و تامل به شمار آمده است. 🔻فی المثل جشنواره‌های گروه الف جهانی مانند کن، برلین و ونیز که سابقه طولانی در حضوری پیوسته و قابل توجه داشته‌اند، همواره سعی می‌کنند که در زمره فیلم‌های هر سال بخش اصلی خود یعنی مسابقه فیلم‌های بلند داستانی، نام‌ها و عناوین مشهور که حداقل در جشنواره‌ها و سینمای هنری جهان شناخته شده‌اند، وجود داشته باشد. 🔸متاسفانه دوستان نتوانستند متوجه شوند که اگر مثلا در تمام طبقات پاساژ «آرکادین» میدان «پست دامر» برلین، پوسترهای جشنواره این شهر در ایام برگزاری آن، آویخته شده و محصولات مختلفش به فروش می‌رسد اما کاخ جشنواره برلین در همان نزدیکی و در مکان «برلیناله پالاس» قرار داشته و فیلم‌ها نیز در سایر سالن‌های سینما از جمله مجموعه سینمایی میدان «پست دامر» نمایش داده می‌شوند. 🔻دومین نشانه‌ای که از جشنواره موسوم به جشنواره جهانی فیلم فجر جلب توجه کرد، علامت اختصاری‌اش بود که گویا در سال ۱۳۹۵ با درایت و هوشمندی مدیران و مسئولان جشنواره برای اولین بار طراحی و اجرا شد! اما متاسفانه وقتی این علامت اختصاری را در اینترنت جست‌وجو کردیم، به جشنواره دیگری به نام «فرایبورگ» برخوردیم که اگرچه جشنواره‌ای درجه دوم در سوییس بود ولی خیلی پیشتر، علامت اختصاری خود را متشکل از «یک اف بزرگ انگلیسی و یک آی بزرگ و سپس ۲ اف کوچک» FIff قرار داده بود!! 🔸اما مهم‌ترین پارامتر برای اعتبار یک جشنواره فیلم‌، آثار شرکت‌کننده در آن به خصوص در بخش‌های اصلی مسابقه محسوب شده که معمولا در جشنواره‌های معتبر چه از گروه الف یا گروههای پایین‌تر سعی می‌کنند فیلم‌هایی را در بخش‌های اصلی خود شرکت دهند که قبل از آن در جشنواره دیگری (یا لااقل در جشنواره‌های درجه ۲ و ۳) نمایش نداشته و در نهایت اگر در جشنواره‌ها هم نمایش داشته، تا قبل از جشنواره یاد شده به اکران عمومی درنیامده باشند. 🔸در بخش مسابقه اصلی (سینمای سعادت)، تنها ۱۱ فیلم حضور داشت که ۳ فیلم آن ایرانی بودند. این در حالی بود که معمولا تعداد فیلم‌های بخش مسابقه اصلی جشنواره‌های معتبر مانند کن یا برلین حداقل از ۲۰ فیلم تشکیل شده است. (آیا این قلّت فیلم‌های بخش مسابقه اصلی جشنواره نخست به معنای استقبال کم فروغ فیلمسازان از این جشنواره نبود؟) https://kayhan.ir/001GGc @Kayhan_online