کشتی طوفانها (استاد علی رهبر)
#سخنرانی #دهه_اول_محرم ❇️ موضوع جلسه دوم: اطمینان گمشدهی بشریت 🎙حجتالاسلام والمسلمین استاد رهبر
#دهه_اول_محرم
خلاصه #سخنرانی:
⁉️ موضوع بحث امشب اطمینان است. به چه دلیل؟
▪️آیات آخر سوره فجر ( که سفارش شده در نماز صبح بخوانیم ) « يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي جَنَّتِي »
فرمودند نفس مطمئنه جد ما حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است.
آغاز سوره فجر هم شبهای دهگانه هست. برخی میگویند مقصود دهه اول ماه محرم است. آغاز و پایان سوره با اباعبدالله است.
⁉️ برخی ایراد میگیرند روز عاشورا تازه باید عزاداریها اوج بگیرد چون حضرت به شهادت رسیدند.
▪️این اشکال وارد نیست. چون امام صادق (ع) هم دهه اول محرم را جلسه میگرفتند. عنایت هست روی دهه اول.
⁉️ این مباحث چه ارتباطی با زندگی ما دارد؟ چرا به تاریخ عاشورا نگاه میکنیم؟
▪️به خاطر اینکه تاریخ هم آزمایشگاه هست؛ هم نمایشگاه. آیینه پیشروی ماست و ما امروز در زندگیمان نیاز به اطمینان کردن داریم.
⁉️ مردم اگر به یک قطب مطمئن و مورد وثوق اعتماد نکنند به کی اعتماد میکنند؟
▪️همه انسانها نیاز به اطمینان کردن دارند. مردم گاهی مضطرب اند تا مطلب را توضیح میدهیم میگویند آرام شدم. احساس امنیت ابعاد دارد. دو نعمت، مجهول است. سلامتی و امنیت. میخواهد آرام شود. خداوند خواب را برای آرامش قرار داد (سباتا).
▪️امیرالمومنین فرمودند انسان اگر مالش را سرقت کنند خواب ندارد اما اگر داغ ببیند خواب دارد. دلیل دارد. فکر کنید.
▪️اطمینان گمشده بشر است. نقطه مقابل آن اضطراب است. اضطراب به ارتعاش طناب هنگام برداشت آب از چاه میگویند. روح ما گاهی نا آرام است. ارتعاش دارد.
⁉️ چرا فرد به خمر و شراب پناه میبرد؟
▪️ میخواهد چند لحظه بی خیال باشد. آرام باشد. با اینکه اراده فرد را از بین میبرد. ایرج میرزا میگوید یک شب ابلیس آمد بالای سر فردی گفت پدرت را میکشی يا عمل منافی با یکی از بستگان انجام میدهی يا شراب میخوری؟ این، شراب را انتخاب کرد و آن دو کار را هم انجام داد!
▪️سوره یونس آیه۷ : إِنَّ الَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَاءَنَا وَرَضُوا بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاطْمَأَنُّوا بِهَا وَالَّذِينَ هُمْ عَنْ آيَاتِنَا غَافِلُونَ.
اینهایی که امید ندارند ما را ملاقات کنند و راضی شدند به حیات دنیا و اطمینان کردند به آن و از آیات ما غافلند.
آدمهای بی حس و بی حال و تنبل را میگوید. عزیزان، طبع جدید برای فرد پدید میآید. مزاج فرد عوض میشود. اما تکامل و تخلق به اخلاق الهی میرود.
ما دنبال اطمینان به یک رکن هستیم اگر مثبت را پیدا نکردیم به منفی تکیه میکنیم.
▪️دین نیامده که بگوید بپرستید. دین آمده بگوید چه کسی را بپرستید. همه مردم پرستشگر هستند. اگر آرامش حقیقی را پیدا نکردند به آرامش قلابی گره میخورد. مسلما چنین فردی از آیات خدا غافل است.
▪️آیه بعدی أُولَٰئِكَ مَأْوَاهُمُ النَّارُ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ. چیزهایی که کسب کردید باعث میشود دوزخ بروید. آتشگیرههای دوزخ خود مردم اند. باطن خیر و شر را میبیند.
▪️این موارد راجب گروه مقابل حضرت است. یعنی سپاه عمر سعد. گروهی که در شبانهروز اگر به آهنگ گوش ندهند به چیز دیگری نمیتوانند گوش بدهند. نماز هم میخواندند.
▪️یک عبرت بزرگ تاریخ پدر عمر سعد است. جزو سردارهای بزرگ سپاه بود. یک جایی چادر زده بودند که بمانند که روی چادر یک پرندهای تخم گذاشته بود. گفت چادر را جمع نکنید که جوجهها از تخم خارج شوند. چی شد بعد پنجاه سال پسرش دستور غارت و آتش زدن داد؟
خود پدر هم مشکل پیدا کرد...
✅ ما اگر با ولایت خدا، با ولایت رسول و چهارده معصوم و با ولایت نایبشان مشکل پیدا کنیم، امروز اگر نلغزیم فردا گمراه میشویم...
⁉️ میگویند ولی فقیه که معصوم نیست؟
▪️بله مثل یک فرهنگنامه ۶ جلدی که ۶ غلط دارد. شيخ مفید هم فتوای غلط داد که امام زمان (عج) اصلاح فرمودند. شیخ مفید میخواست دیگر فتوا ندهد. امام فرمودند درِ خانهات را باز کن غلط اتفاق افتاد ما جلوی آن را میگیریم.
▪️امام زمان (عج) روز ۲۱ بهمن به امام خمینی از طریق آقای لطیفی رساندند که مردم بریزند در خیابانها. قرار بود کودتا و کشتار دسته جمعی صورت بگیرد که حضرت مانع شدند. امام خمینی بعدها فرمودند من خبر نداشتم قرار است کودتا کنم.
▪️آیت الله حسن زاده به رهبری فرمودند اگر شما یک مکروه انجام داده بودی نمیگفتم سیدنا و مولانا ...
▪️به امام خمینی گفته بودند آقای احمد خوانساری عادل است یا نیست. ایشان گفته بودند از عصمتش بپرسید. از عدالتش میپرسید؟
مقدس اردبیلی چهل سال مباح انجام نمیداد! تشرف مقدس اردبیلی با امیرالمومنین معروف است. کتابهای معروف نوشتند.
▪️عزیزان، به کارشناس مراجعه کنید. حداقل بشنوید و نپذیرید.
▪️به سادگی نمیشود اطمینان کرد. افراد مختلفی از رهبری تعریف کردند. ماتریالیست از ایشان تعریف کرده است.
شب چهارم محرم ۱۹ تیر ۱۴۰۳_1.mp3
29.31M
#سخنرانی
#دهه_اول_محرم
❇️ موضوع جلسه سوم:
ادامه بحث اطمینان گمشدهی بشریت
🎙حجتالاسلام والمسلمین استاد رهبر
🗓 سهشنبه ۱۹ تیرماه ۱۴۰۳
🔻 مسجد روحالله، خیابان کهندژ
@Keshtitoofanha
کشتی طوفانها (استاد علی رهبر)
#سخنرانی #دهه_اول_محرم ❇️ موضوع جلسه سوم: ادامه بحث اطمینان گمشدهی بشریت 🎙حجتالاسلام والمسلمین
🔴 آرامش، نیاز امروز ما
🔹 وقتی راجع به محرم و عاشورا و اباعبدالله صحبت میکنیم باید نیازهای امروز خود را در نظر بگیریم.
⁉️ چرا بحث اطمینان امروز ضروری است؟!
🔸 انسان با سلول سلولش به دنبال آرامش است. حتی خانه را هم مسکن میگویند نه به خاطر اینکه محل سکون و بی تحرکی است. به دلیل اینکه فرد آرامش پیدا میکند.
🔹 فلسفه ازداوج را خداوند "لتسکنوا الیها" معرفی میکند. در این آیه هم مرد و هم زن مورد خطاب است. بعضی به اشتباه میگویند فقط برای مردان است. مرد توسط زن و زن توسط مرد آرامش پیدا میکند. راجع به حضرت آدم (ع) هم آمده که همسر او را قرار دادیم که با او آرامش داشته باشد(لیسکن الیها). این مورد جزئی است و آیه قبلی به طور کلی هست.
🔸 خیلیها پناهنده دنیا میشوند که آرامش پیدا کنند. حضرت اباعبدالله روز عاشورا خطاب به دشمن فرمودند که به دنیا تکیه نزنید چون هر کس خواست با دنیا آرامش پیدا کند امیدش قطع میشود.
🗓 سهشنبه ۱۹ تیرماه ۱۴۰۳
#سخنرانی
#دهه_اول_محرم
@Keshtitoofanha
🔴 روح ما در جستجوی ذات بی نهایت
🔹در نهاد ما غریزههای قرار داده شده است: اولا روح ما دنبال مطلق هست. هر چیز را بی قید میخواهد. ثانیا به دنبال حقیقت میگردد. تمام حقایق مقدمهای است که به یک حقیقت برسد. ذات مقدس پروردگار...
🔸 ثالثا بشر به دنبال معبود است. میخواهد ذات منزه و قدوسی پیدا بکند و حرف او را گوش بدهد. مورد بعدی زیباگرایی است. زیباگرایی چهار نوع است: حسی ( فرش زیبا) ، معنایی (شعر با مفهوم زیبا )، معنوی ( روح زیبا )، ذات خداوند.
🔹گرایش به اخلاق هم در روح ما هست. هر کسی به یک فرد خوش اخلاق گرایش دارد. مگر اینکه سستی بورزد. لش باشد. معمولا افرادی که نماز را کنار گذاشتهاند میگویند اصلا خوشحال نیستیم. اما به راحتی هم نمیشود برگشت. شیاطین بسیج شدند که برنگردد. شیطان برای نماز شب لشکر بسیج کرده است. باید به خدا و اولیاء متوسل شد.
🗓 سهشنبه ۱۹ تیرماه ۱۴۰۳
#سخنرانی
#دهه_اول_محرم
@Keshtitoofanha
🔴 آرامش در ذکر خدا انحصار دارد...
🔹 الذينَ آمَنُواْ وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ .
"بذکر" اگر قبل از "تطمئن" بیاید یعنی آرامش در ذکر خدا انحصار دارد. مثل یک پیچی از آسمان که به زمین متصل است و فقط یک مهره خاصی میخورد.
⁉️ کی گفته ما فقط با ذکر خدا آرام میشویم؟!
🔸 آرامشی که الان بشر دنبالش است به قیمت ضایع کردن تمام استعداد هاست. مثل یک کیس کامپیوتر که به عنوان چهارپایه استفاده شود و فرد احساس رضایت کند.
🔹 یک فردی که ۹۰ درصد سوختگی داشت میگفت من را از بیمارستان مرخص کنید! عصبهای این فرد سوخته بود و درد را نمیفهمید. دنیای امروز برای آرامش، عصبها را میسوزاند که طرف درک نکند غیرت یعنی چه؟ حمیت یعنی چه؟
قرآن میگوید باید همه کانالهایت فعال باشد.
🔸 الان کاری کردند که بشر یک لحظه فکر نکند برای چه آمدهام؟ چه باید بکنم؟ به کجا میروم؟ این موبایل اگر کنترل نشود ما را مدیریت میکند.
🔹 این آرامش نیست. تسکین موقتی است. قدیم فکر میکردند بعضی از اعضای بدن مثل آپاندیس بدون فایده است. بعد فهمیدند اشتباه میکردند. در روح انسان هم دچار همین اشتباه شدند. میگویند دم غنیمتی باش چه کار به بعد داری ...
🔸 اگر یک جمله از نهجالبلاغه بخواهیم بگوییم این است. شَتَّانَ مَا بَيْنَ عَمَلَيْنِ عَمَلٍ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَ تَبْقَى تَبِعَتُهُ وَ عَمَلٍ تَذْهَبُ مَئُونَتُهُ وَ يَبْقَى أَجْرُهُ .
چقدر بین دو عمل فاصله است. عملی که لذتش میرود و نکبت و بدبختی و سرافکندگیاش میماند. همچنین عملی که رنج میرود و لذتش باقی است. رنج با مرهم مقصد جبران میشود. ما باید دنبال آرامش مستمر باشیم. آرامش ابدی. این را در وصیتنامه شهید چمران دو ساعت قبل از شهادت بخوانید.
این آرامشی که الان در دنیا ادعا میکنند ظاهری است. زندگی بی معناست. ما برای این آفریده نشدیم. روح لذت نمیبرد.
🗓 سهشنبه ۱۹ تیرماه ۱۴۰۳
#سخنرانی
#دهه_اول_محرم
@Keshtitoofanha
🔴 آرامش در رضایت از پروردگار
🔹يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي جَنَّتِي.
ای نفس آرامش یافته... حضرت به دنبال رضای پروردگار بودند:
شوق رضا از این قضا در سینه دارم
عشق لقاء در سینه از دیرینه دارم
روزی که در میدان مستی پا نهادم
یکباره بر رخسار هستی پا نهادم
🔸 یک دفعه نمیشود دلبستگیها را قطع کرد:
رشته وابستگی را رفته رفته باز کن
ور نه مرگ این رشته را یکباره از جا میکند
زدنگی هم شیرین میشود. چه کسی میگوید مرگ معدوم شدن است. مومنین که از دنیا رفتهاند در خواب گفتند نمیخواهیم برگردیم. تازه از شر نفس و شیطان خلاص شدیم. ما اگر در همین نافلهها نخواهیم تعلق از میان برود دردسر خواهیم داشت.
🔹 امام زمان (عج) فرمودند اگر شما آلودگی را کنار بگذارید ما خودمان میآییم سراغتان. براتون دعا میکنیم. در نامه به شیخ مفید فرمودند که ما هوای حجاج را داریم. در خیلی از صحنهها هوای ما را دارند. به شرطی که آلودگی را کنار بگذاریم. فرمودند یک درهم از خمس را من راضی نیستم پیش شما بماند. سال خمسی برای خودتان بگذارید.
⁉️ حالا چرا این نفس مطمئن هست؟
🔸 چون راضیة هست. ما از دست خدا ناراضی هستیم که آرام نمیشویم. در دعای سحر میگوییم خدایا من را از زندگی راضی کن. اگر راضیة بودی مرضیة هم میشوی. این پیام دارد. میخواهد بگوید شما اگر از مقدرات من راضی بشوید، مرضی و مورد رضایت من هم خواهید شد.
🗓 سهشنبه ۱۹ تیرماه ۱۴۰۳
#سخنرانی
#دهه_اول_محرم
@Keshtitoofanha
شب پنجم محرم مسجد روحالله ۲۰ تیر ۱۴۰۳.mp3
27.53M
#سخنرانی
#دهه_اول_محرم
❇️ موضوع جلسه چهارم:
چرا گریه بر امام حسین علیه السلام آنقدر نمره دارد؟
🎙حجتالاسلام والمسلمین استاد رهبر
🗓 چهارشنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۳
🔻 مسجد روحالله، خیابان کهندژ
@Keshtitoofanha
🔴 چرا گریه بر امام حسین علیه السلام آنقدر نمره دارد؟
🔹 چرا برای یک بیت شعر، یک خانه در بهشت به فرد میدهند؟! اگر نقشی در تکامل و تقرب ما نداشته باشد چرا اینقدر ارزشمند است؟!
🔸 علامه طباطبایی فرمودند من المیزان را حاضرم با بیت آخر شعر ایرج میرزا (در مورد حضرت علی اکبر) عوض کنم!
بعد از پسر پدر آماج تیر شد
آتش زدند آشیان مرغ پریده را
🔹 به این دلیل که دلها متوجه انسان کامل میشود. اباعبدالله انسان کامل است. بدون او، کامل نمیشویم. بدون سفینه او نجات پیدا نمیکنیم. این هست که میگویند گریه ...
🔸 البته گریه انواعی دارد. منظور گریه رنج و درد نیست. انواع اشک در مجله موعود جوان بحث شده است...
🗓 چهارشنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۳
#سخنرانی
#دهه_اول_محرم
@Keshtitoofanha
۶ محرم ۱۴۴۶_1.mp3
24.18M
#سخنرانی
#دهه_اول_محرم
❇️ موضوع جلسه پنجم:
تخلق به اخلاق منتظِر
🎙حجتالاسلام والمسلمین استاد رهبر
🗓 پنجشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۳
🔻 مسجد حضرت زهرا سلام الله علیها، دانشگاه صنعتی اصفهان
@Keshtitoofanha
🔴 نگاه صحیح به کربلا چیست؟
🔹ما دو نوع میتوانیم به حادثه کربلا نگاه کنیم. یک نگاه سکولاریستی. بعضی اینگونه اند. عاشق پوسته حادثه کربلا. اشکی، شوری ... این نگاه مورد نظر خود اباعبدالله نیست. حضرت در نامه به بصره فرمودند "و لكم فِيَّ اسوة". روشی که من اتخاذ کردم برای شما الگو است. بهترین کتاب در این باب " سخنان حسین ابن علی از مدینه تا کربلا" است. خطبه حضرت را که نگاه کنید نمیتوانید نگاه سکولاریستی داشته باشید.
🔸بعضیها افراد را مشروط قبول دارند. بعضی هیئات در قم زمان آیت الله بروجردی به ایشان گفته بودند ما در یک سال ۳۶۳ روز مقلد شماییم! اون دو روز استثنا، تاسوعا و عاشورا است.
🔹اتفاقا سختترین آزمونها گاهی برای فرد در دنیا یک بار اتفاق میافتد. یوسف یک بار آن آزمون سخت را تجربه کرد. یکبار خداوند به حضرت ابراهیم فرمود ذریهات را در بیابان اسکان بده. یکبار در آتش افتاد. یکبار قرار شد اسماعیل را ذبح کند. ما تاسوعا و عاشورا آزمایش میشویم.
🔸تمام نمازگزارها با روزه داری آزمایش میشوند. چون فشار متفاوتی دارد. تمام نمازگزارها و روزهگیران با پول دادن برای خمس و زکات و ... آزمایش میشوند. و تمام اینها با جهاد آزمایش میشوند. و در تمام آنها با امر به معروف و نهی از منکر. و در نهایت با تولی و تبری ...
🔹 حضرت در خطبه فرمودند مَنْ رَأى سُلْطاناً جائِراً ... بحث من تقابل با سلطنت است که نه حکمی از خدا پشت آن است و نه اجتماع جمهور. ظلم میکند و با سنت خدا مخالفت میکند. اگر کسی دست به مخالفت نزند به جاست که با همان ظالم محشور شود. این یعنی ایاک نعبد. ما در نافله شب حرف سیاسی میزنیم. یعنی طاغوت را نمیپرستیم.
🔸 ما اگر بخواهیم امام حسین علیه السلام را بپذیریم باید با همین نگاه بپذیریم.
🗓 پنجشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۳
#سخنرانی
#دهه_اول_محرم
@Keshtitoofanha
🔴 هدف از عزاداریها چیست؟؟؟
🔹 هدف از تمام شعرها، گریهها، روضه، سیاهپوشی، هیئت، زیارت و ... فقط فقط نزدیک شدن به هدف آفرینش است.
🔸 امام خمینی (ره) فرمودند سوگواری اباعبدالله افضل قربات است. بحث قرب و نزدیکی به هدف آفرینش است.
🔹 فرد میتواند خودش را بیازماید. ببینید برای چه سوگواری میکنیم. آیا فقط به خاطر سینهزنی است؟ و کاری هم خیلی به اباعبدالله نداریم...
🔸میخواهند فرد را عاشق کنند، الگو بدهند که کمال پیدا کنیم. به وسیله کشتی اباعبدالله خیلی سریعتر میشود به اهداف رسید. امام حسین علیه السلام دل را نرم میکند و غیرت را به جوش میآورد.
🗓 پنجشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۳
#سخنرانی
#دهه_اول_محرم
@Keshtitoofanha
🔴 عاشورا ریشهی درخت ظهور ...
🔹 در مقطعی از تاریخ قرار داریم که در آستانه ظهور است. تمام قرینهها نشان میدهد که باید آماده باشیم. وقت تعیین نمیکنیم.
🔸در فلسطین اشغالی بعد از سال ۶۰ که شیعیان انقلاب کردند؛ سمیناری تشکیل شد که ۳۰۰ نفر شیعه شناس حضور داشتند. بعد از چند روز به یک نتیجه رسیدند. گفتند شیعه دو چیز دارد که اگر گرفته شود دیگر شیعه نیست. عاشورا و انتطار ظهور. عاشورا را تشبیه کردم به ریشه شجره طیبه و آن شاخهها و میوهها را به ظهور. تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا.
🔹آن نگاهی که میگوید شما فقط منتظر فرج باشید؛ انقلاب و رای دادن هم مهم نیست؛ همراهی هم نیاز نیست؛ فقط منتظر باشید؛ با تمام متون انتظار فرج در ناسازگاری است...
🔸چیزی که در متون میدرخشد این است که ایرانیها باید زمینهسازی کنند برای ظهور حضرت مهدی (عج) ...
🗓 پنجشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۳
#سخنرانی
#دهه_اول_محرم
@Keshtitoofanha