#علم_در_اندیشه_آیتاللهالعظمیخامنهای
باید ببینیم محصول و خروجی آموزش و پرورش را چه میخواهیم باشد؟ اول این را ترسیم بکنیم؛ بعد ببینیم که برای ساختن چنین موجودی، چه کارهای مهم و اساسی، چه تعالیم لازمی، در خلال چه برنامه آموزشی باید داده شود، تا این موجود پرورش پیدا کند. آن وقت آدمهای کارآمد با شجاعت لازم وارد میدان شوند و تشکیلات آموزش و پرورش را بر طبق آن نظام تعریف کنند و تحقق ببخشند. این، میشود تحول حقیقی و بنیانی.
گفتار ششم: ساحت آموزش
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ketab_elm
@t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیتاللهالعظمیخامنهای
یادگرفتن يك روش اداری، يك روش آموزشی، يك دانش، يك اختراع از کشورهای دیگر ایرادی ندارد. اما اولاً باید آنچه را که میگیریم، ارزیابی کنیم، ببینیم به درد ما میخورد یا نه. اگر صد درصد به درد ما میخورد، صد درصد قبول کنیم؛ اگر صد درصد به درد ما نمیخورد و مضر است، صد درصد رد کنیم. اگر بین این دوتاست، به همان اندازهای که به درد میخورد، قبول کنیم، ما بقیهاش را رد کنیم.
گفتار ششم: ساحت آموزش
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ketab_elm
@t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیتاللهالعظمیخامنهای
روشهای آموزشی باید به گونهای باشد که احترام معلم و استاد حفظ بشود. معلم در مقابل متعلّم، حرمت داشته و برخوردار از کرامت حقیقی [باشد]. در روشهای اسلامی متعلم در درس اشکال هم میکند، اجازه هم لازم نیست بگیرند، استاد هم اشکال او را گوش میکند. گاهی تندی هم میکند؛ یعنی متعلّم با جرأت، با گستاخی با معلم حرف میزند بر سر مسأله علمی؛ اما همین متعلّم در مقابل این معلم خاضع و خاشع است، دست او را میبوسد.
گفتار ششم: ساحت آموزش
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ketab_elm
@t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیتاللهالعظمیخامنهای
یکی از عیوب شیوه آموزش، در حفظ محور بودن آن است. حافظه برای حفظ کردن بد نیست. این محفوظات برای فعالیت ذهن زمینه درست میکند. محفوظات خوب است؛ اما نباید محور تلاش، حفظ کردن باشد. محور تلاش باید عبارت باشد از فكر، ولو با حفظ هم همراه باشد.
گفتار ششم: ساحت آموزش
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ketab_elm
@t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیتاللهالعظمیخامنهای
در اسلام همان طور که معلم احترام دارد و باید تکریم شود، متعلّم و شاگرد را هم باید تکریم کرد. به شاگرد اهانت نباید کرد. شاگرد را باید تکریم کرد. دشنام دادن، تحقیر کردن، حتی زدن، خوب نیست. باید شاگرد را مثل مومی در دست چرخاند و شکل داد؛ منتها با ملایمت.
گفتار ششم: ساحت آموزش
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ketab_elm
@t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیتاللهالعظمیخامنهای
یکی از عیوب شیوه آموزش، در حفظ محور بودن آن است. حافظه برای حفظ کردن بد نیست. این محفوظات برای فعالیت ذهن زمینه درست میکند. محفوظات خوب است؛ اما نباید محور تلاش، حفظ کردن باشد. محور تلاش باید عبارت باشد از فكر، ولو با حفظ هم همراه باشد.
گفتار ششم: ساحت آموزش
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ketab_elm
@t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیتاللهالعظمیخامنهای
حوزه برای خود، علوم، درسها و روشهایی دارد؛ دانشگاه هم برای خود، علوم، روشها و مقاصدی دارد. هرکدام از این دو نهاد، هم باید روشهای خود را کامل کنند و هم از تجربههای یکدیگر استفاده نمایند.
گفتار ششم: ساحت آموزش
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ketab_elm
@t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیتاللهالعظمیخامنهای
روشهای آموزشی مرسوم حوزه دارای محاسن و معایبی است که باید بررسی و اصلاح بشود. بزرگانی که در رأس شورای عالی حوزه علمیه هستند، باید به صحنه دنیا و داخل کشور نگاه کنند و ببینند چه نیازهایی وجود دارد و چگونه میتوان این نیازها را تأمین و افرادی که رفع این نیازها را میکنند، تربیت کرد. اگر ما کتاب لازم داریم، پس مؤلف میخواهد. باید روش تربیتش در برنامههای حوزه گنجانده شود. اگر ما مبلغان مسلط میخواهیم؛ تربیت آنها چه شرایطی دارد؟ این شرایط در یك انسان چگونه و با چه عواملی تأمین میشود؟ آن موارد و برنامهریزیها منظور شود.
گفتار ششم: ساحت آموزش
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ketab_elm
@t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیتاللهالعظمیخامنهای
ژرفنگری و توجه به هدف متعالی حوزه ما را به لزوم اهتمام روزافزون بر انتخاب روشها و ابزارهای نو و کارآمد و مبتکرانه، متقاعد میسازد و جای تردید نمیگذارد که بیاعتنایی به این مهم، مخصوصاً در این برهه بیسابقه و بینظیر، موجب وارد آمدن زیانهای جبرانناپذیر بر گسترش معرفت دینی و رواج و همهگیری ایمان اسلامی خواهد بود.
گفتار ششم: ساحت آموزش
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ketab_elm
@t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیتاللهالعظمیخامنهای
آموزش و پرورش، مهمترین دستگاه مولد است. این دستگاه مولد، يك کارگاه عمومی آموزشی است برای همه افراد يك جامعه. مثل يك قرنطینه است که همه افراد جامعه از يك نقطهای وارد این مجموعه و این کارگاه میشوند و از يك نقطهای خارج میشوند؛ آن هم در دورانی از حیات يك انسان که هیچ دورانی از لحاظ فراگیری، به اهمیت این دوران نیست؛ دوران طلایی فراگیری، یعنی از شش سالگی تا هجده سالگی. عموم مردم، در بهترین دورههای زندگی برای فراگیری وارد این کارگاه عظیم میشوند.
گفتار ششم: ساحت آموزش
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ketab_elm
@t_manzome_f_r