eitaa logo
انسان در اندیشه آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای
213 دنبال‌کننده
72 عکس
1 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
اصل گرایش به زیبایی و زیباسازی و زیبادوستی نیز یک امر فطری است. انسان از زیبایی و زیباسازی خوشش می‌آید و دلش می‌خواهد زیبا باشد. البته این مطلب با مقوله‌ی نوگرایی متفاوت است؛ نوگرایی امر عام تری است. @ketab_ensan
فلسفه‌ی آفرینش انسان این است که استعدادهای برجسته‌ی مثبتِ مفید و ممتاز– از لحاظ ارزش‌های الهی- با اختیار و با مجاهدت خود انسان، بر خصلت‌های حیوانی‌اش غلبه پیدا کند که در این صورت، همان استعدادهای حیوانی هم جهت‌گیری درستی پیدا خواهد کرد. @ketab_ensan
انسان برترین آفریده‌ی خداوند و جانشین خدا معرفی شده است؛ « وَ إِذ قالَ رَبُّکَ لِلمَلائِکَهِ إِنّی جاعِلٌ فِی الأِرضِ خَلیفَه». جانشین، عنوانی است که خدا به انسان داده است و از آنجا که اعتبار و ارزش انسان به عبودیت و بندگی خدا باشد، از این‌رو از او خواسته شده است که خود را به بهای ناچیز دنیا نفروشد. @ketab_ensan
اساس خلقت انسان، سیر معنوی است و بقیه چیزها مقدّمه‌اند. لقاء لله و ملاقات با خدا، هدف آفرینش بشر و هدفِ «انّک کادحٌ الی ربّک کدحاً» است. انسان در این عالم آمده است تا به کمال برسد. آفرینش بشر برای این است که در این عرصه‌ی آزمایش عالم کون و فساد انسان فرصت پیدا کند و به تکامل نائل شود. @ketab_ensan
یکی از ویژگی‌های انسان، استعداد بی‌پایان او در دارا بودن تمام چیزهایی است که برای تعالی کامل انسان لازم است. انسان استعداد دارد تا آخرین نقطه‌ی تعالی حیاتِ ممکنات بالا برود، اما بقیه‌ی موجودات این امکان را ندارند. @ketab_ensan
در آیه‌ی شریفه‌ی «لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم»، «احسن تقویم» معنایش این نیست که ما جسم انسان را طوری آفریده‌ایم که مثلاً سرش با دستش، با چشمش، با تنش تناسب دارد؛ در بهترین اندازه‌گیری انسان را آفریده‌ایم، یعنی آن اندازه‌گیری‌ای است که رشد او دیگر نهایت و اندازه‌ای ندارد؛ تا آنجا می‌رود که در عالم وجود، سقفی بالاتر از آن نیست. @ketab_ensan
انسان دارای دو بخش مادی و غیرمادی است که جسم او به عالم مادیات تعلق دارد و روح یا نفس او از سنخ عالم مجردات می‌باشد. @ketab_ensan
سیر مطالعاتی #تمدن_ساز پاسخ سوالات خود، پیرامون "مکتب اسلام" را در این سیر پیدا کنید. #متفکر_نوین_اسلامی #تبیین @t_manzome_f_r
حیات حقیقی انسان هم همین حیات روحی و قلبی او می‌باشد که جز در رابطه با خدا و در سایه‌ی ذکر مفهوم پیدا نمی‌کند، به طوری‌که بی‌توجهی به این مهم، قلب، زندگی خود را از دست می‌دهد و روح انسان می‌میرد. @ketab_ensan
تحول در جوامع انسانی و برای بشر، سنت لایتغیر الهی است. این تحول و تغییرپذیر بودن انسان، از یک نظر نقطه‌ی قوّت است، چون اگر انسان جامد بود، تحرّک و تغییر نمی‌داشت و پیشرفتی برایش نمی‌بود. از این‌رو تغییرپذیر بودن انسان را می‌توان یکی از ویژگی‌های انسان به شمار آورد. @ketab_ensan
از ویژگی‌های انسان این است که می‌تواند با استخراج گنجینه‌های استعدادی که در نهاد او به ودیعه گذاشته شده است، خود را به زیباترین وجهی بیاراید و با دو بال علم و ایمان، به عروج معنوی و مادی نائل آید. در نهایت، انسانی مسلمان شود که هم در اعتقاد، اسلامی باشد و هم در عمل و هم در اخلاق. @ketab_ensan
یکی دیگر از ویژگی‌های انسان، فسادپذیری او است. یعنی انسانی که می‌تواند مظهر برترین و زیباترین حقایق هستی باشد، گاه محلّ بُروز زشتی‌ها و پستی‌های بی‌همانند نیز می‌گردد. که در عمر دراز بشریت بزرگترین مصیبت و خطرناکترین تهدید او به شمار رفته است و می‌رود. @ketab_ensan