عقیدهی توحید دارای دو نوع سازندگی است؛سازندگی جامعه و سازندگی فرد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_سیزدهم
@ketabetarhekoli
تاثیر روانی توحید در روح یک انسان این است که در راه خدا، در راه تکلیف، در راه آنچه که هدفِ وجود خود تشخیص میدهد، از دشمنان این راه نهراسد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_سیزدهم
@ketabetarhekoli
انسان گرویده به توحید، از ویژگیهای مهمّی برخوردار است، از جمله امید بیپایان، شور و تلاش خستگی ناپذیر، آسیب ناپذیری از ترس و طمع، وسعت دید و نظر، جهت گیری درست و مشخص.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_سیزدهم
@ketabetarhekoli
جامعهی توحیدی یک جامعهی بیطبقه است. یک جامعهای است که مردمش، ملتش، افراد آن جامعه در آن برابر ویکساناند. هیچکس بر دیگری برحسب ظاهر و پُست ومنصبها برتری ندارد و ازحقوق و مزایای جداگانه برخوردار نیست. همهی انسانها زیرِ یک سقف حقوقی زندگی میکنند. همه در یک مسیر وبا یک نوع حقوق زندگی میکنند وحرکت میکنند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_توحید
@ketabetarhekoli
توحید عمل آور است، الزامآور است، تعهدآور است. تعهدی که توحید بر دوش شخص موحد میگذارد، بر دوش جامعهی موحد، بردوش دنیای موحد میگذارد نفی طبقات اجتماعی بین مردم یک جامعه است. همهی مردم جامعه یک صنفند، یک گروهند، یک طبقهاند، برادر و در کنار هم هستند، هیچکس برحسب ظاهر وپُست ومقام بر دیگری رُجحان ندارد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_توحید
@ketabetarhekoli
اسلام میگوید همهی انسانها از یک اصل و یک منشأ و یک ریشهاند همهی انسانها با یک نوع تجهیزات به دنیا آمدهاند، همه از یک طینت، از یک فطرت و یک منشأ مادی خلق شدهاند. بنابراین هیچکس بر دیگری برتری ندارد همه یکسان و برابرند این جامعهای است که اسلام به آن جامعه توحیدی میگوید.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_توحید
@ketabetarhekoli
توحید همه چیزِ مکتب انبیا علیهم السلام است. توحید و معرفت خداهم مایهی تکامل وتعالی روح انسان است، وهم به معنای ایجاد یک محیط الهی، یک نظام عادلانه، یک نظام بیطبقه، یک نظام بدون ظلم که این محیط برای پرورش انسان، لازم وضروری است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_توحید
@ketabetarhekoli
تربیت پیغمبر، تربیت فردی نیست که دست یکی را بگیرد و به گوششان وِرد بخواند تا درست بشوند، بلکه نظام اجتماعی تشکیل میدهد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_توحید
@ketabetarhekoli
در جامعهای که اشراف و غیر اشراف دارد، در جامعهای که برخورداریهای مردم به شدت با یکدیگر متفاوت است، در جامعهای که بندگان خدا همه در یک تراز نیستند و بعضی باز بندهی بعضی دیگر هستند، در این جامعه توحید نیست. وقتی توحید به یک جامعه آمد، همهی بندگان در یک تراز قرار میگیرند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_توحید
@ketabetarhekoli
شیطان یعنی هرآن چیزی که خارج از وجود توست و در راه تو اخلال میکند، شر میآفریند، شعله برمیانگیزد، خار راه میشود، گرگ و دزد راه میشود یا گرگ و دزدِ راه را به وجود میآورد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_توحید
@ketabetarhekoli