هدایت شده از اُنس با قرآن
📢 هر روز #یک_صفحه_قرآن بخوانیم
🔹 امروز؛ صفحه صد و چهار قرآن کریم
سوره مبارکه النساء، آیات 163 تا 170
4_5960742547545392076.mp3
1.76M
🔸ترتیل صفحه 104 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام رست
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوت_قران
اسرائیل از القاب کدام پیامبر بود؟_1.mp3
33.79M
💢 اسرائیل از القاب کدام پیامبر بود؟
🔊 صوت تفسیر قرآن #حجت_الاسلام_راجی
📖 صفحه ۱۰۴ - سوره نساء(آیات۱۶۳_۱۷۰)
__________________________
♨️ بیان کردن نام ۱۲ پیامبر بزرگ الهی توسط خداوند...
⁉️ چه تعدادی از پیامبران رسول بودند؟
📛 تا زمان حضرت نوح، شریعت مشخصی وجود نداشت...
⁉️ اولین پیامبر اولوالعظم...
⭕️ به پیامبران الزاما وحی نمیشده...
♨️ چرا حضرت نوح جزو معروف ترین پیامبران است؟
📛 دو نفر از پیامبران که امام بودند...
❓بیان کردن داستان های پیامبران توسط خداوند در قرآن
⭕️ نزدیک ترین و شبیه ترین افراد به مسلمانان...
_________________________
🔰 مسجد امام رضا علیهالسلام #دانشگاه_فردوسی مشهد
تفسیر استاد قرائتی از آیات 163 تا 170 سوره مبارکه نساء
هدایت شده از کانال | علی محمدی هوشیار
واژهشناسی روایات مهدویت
✍علی محمدی هوشیار
بررسی روایت «تَمَامُ الْأَمْرِ بِقَائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ(ص)».(الأمالي، ص325)
یکی از پرسشهای مطرح درباره این روایت، استفاده از واژه «تمام» به جای «کمال» است. برای درک بهتر این انتخاب، ابتدا باید تفاوت معنایی این دو واژه را بررسی کنیم:
واژه «تمام»:
این واژه در برابر «ناقص» به کار میرود و به معنای به پایان رسیدن یک فرایند یا تکمیل شدن چیزی است. نکته مهم این است که «تمام» به نقصهای موجود در یک ساختار اشاره دارد، اما این نقصها به معنای نفی کلیت آن ساختار نیست. بهعنوان مثال، اگر ساختمانی ساخته شود اما درب ورودی آن ناقص بماند، نمیتوان گفت که ساخت ساختمان تمام شده است. با این حال، این نقص به معنای نادرست بودن کل فرایند ساخت نیست و نیازی به تخریب یا بازسازی کامل ساختمان وجود ندارد.
واژه «کمال»:
این واژه بیشتر به شأن و جایگاه یک موجود اشاره دارد و لزوماً به پایان یافتن یا ناقص بودن یک فرایند ارتباطی ندارد. بهعنوان مثال، اگر میزی زیبا و کاربردی ساخته شود اما بهجای استفاده، در انبار نگهداری شود، میتوان گفت که این میز به کمال خود نرسیده است. کمال این میز در استفاده بهینه از آن است، نه صرفاً در تمام شدن ساخت آن.
تحلیل روایت:
با توجه به این تفاوتها، استفاده از واژه «تمام» در این روایت بسیار دقیق و معنادار است. عبارت «تمامُ الأمر» نشان میدهد که ساختار اجتماعی، فرهنگی و دینی پیش از ظهور امام قائم(عج) مشروع و قابل قبول است، اما همچنان دارای نقصهایی است که با ظهور ایشان برطرف میشود. به عبارت دیگر، ظهور امام زمان(عج) نقطه تکمیل و اتمام این ساختارهاست، نه نفی یا بازسازی کامل آنها.
بنابراین، انتخاب واژه «تمام» بهجای «کمال» در این روایت، بهخوبی نشاندهنده نقش امام قائم(عج) در رفع نقصها و تکمیل فرایندهای موجود است، در حالی که شأن و جایگاه این ساختارها پیش از ظهور نیز محفوظ میماند.
@ali_m_hoshyar