تبارشناسی واژگانی و تحليل ناهمگونی کاربست "انتظار الفرج"در منابع فريقين
چکیده: روایتهایی که ترکیب «انتظار الفرج» در آنها آمده است، در مفهوم ظاهری خود، چشمداشت رفع گرفتاریها و گشایش را القا میکنند. این ترکیب با ناهمگونیهایی، هم در فضای فکری شیعه و هم در منابع روایی و تفسیری اهل سنت مورد استناد قرار گرفته است. این مقاله در قالب پاسخ به این پرسش ساماندهی شده است که ترکیب یادشده چگونه در دو فضای فکری و منابع روایی و تفسیری شیعه و اهل سنت، ناهمگون مورد استفاده قرار گرفته است. این تعبیر، در میان شیعیان در حوزه مباحث مهدویت وارد شده و در میان اهل سنت با وجود باور بیشتر گروههای فکری آنان به موضوع مهدویت، به ادبیات مهدویت آنها راه نیافته است. مقاله پیشرو با رویکرد مذکور سامان یافته، بر آن است تا با بازنمایی روایات در دست، این دو جریان را در نگاه قرار داده، گستره مفهومی و کاربست هر یک را در مباحث فریقین بررسی کند. تا اینکه در پس این بررسیها و تحلیلهای حدیثی، روشن شود که این ترکیب، در گذر زمان و در منابع فریقین دو کاربست ناهمگون داشته است. شیعه بر اساس مبانی باورمندی خود به مهدویت و مهدی موعود، عالیترین مصداق انتظار فرج را، انتظار ظهور مهدی موعودعج دانسته و بر آن تأکید کرده است؛ در حالی که اهل سنت فقط از آن، امید به گشایش سختیها و گرفتاریها را در نظر گرفته است.
مطالعه در 👇🌹
https://www.entizar.ir/article_195518
https://www.entizar.ir/article_195518.html
____🍃🌸🍃_____
https://eitaa.com/kh_salimian
تبارشناسی واژگانی و تحليل ناهمگونی کاربست انتظار الفرجدر منابع فريقين.pdf
1.25M
تبارشناسی واژگانی و تحليل ناهمگونی کاربست "انتظار الفرج"در منابع فريقين
10.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔞تزویر به شما امان میدهد❗️و سرگرم فسادتان میکند❗️ تا مقاومتتان را بشکند❗️
اما پس از غلبه، گردنتان را خواهد شکست ☠️
🌹 أللَّھُمَ عـجِـلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج
____🍃🌸🍃____
https://eitaa.com/kh_salimian
♦️ امیرالمؤمنین عليه السلام:
❇️ العَاقِلُ يَعتَمِدُ عَلَى عَمَلِهِ، الجَاهِلُ يَعتَمِدُ عَلَى أمَلِهِ.
🔰 خردمند به عمل خود تكيه مى كند و نادان به آرزوهايش.
📚 غررالحكم، ح ۱۲۴۰.
الهی که روزتان سرشار از معنویت باشد.
#حدیث_روز
هدایت شده از معنویت و مهدویت/استادسلیمیان
11.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 ما چه بودیم و چه شدیم!
🔹استاد مطهری، حسینیه ارشاد، سال ۱۳۴۹