eitaa logo
روشنا ( آوای بیداری ) 🇵🇸🏴
1.8هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
6.3هزار ویدیو
162 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇آیه46ابراهیم خداوند، هم به نيرنگ آنها آگاه است و بر آن احاطه‌ى كامل دارد و هم كيفر آن همه توطئه را خواهد داد و هم مى‌تواند مكر آنها را دفع و خنثى كند و يا به خودشان برگرداند. ستمگران هرچند صاحب قدرت و قوت باشند، اما سرانجام مخذول خداوند خواهند شد. «عِنْدَ اللَّهِ مَكْرُهُمْ»
🕋 وَاذْكُر رَّبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعًا وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ وَلَا تَكُن مِّنَ الْغَافِلِينَ (أعراف/٢٠٥) ⚡️ترجمه: "و پروردگارت را در دل خود، با تضرع و بیم، نه با صدای بلند، در صبحگاهان وشامگاهان، یادکن، و از غافلان مباش" 🔑اذکار صبحگاهان و شامگاهان انسان را از دسته‌ی انسانهای غافل بیرون می‌آورد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏝آقا جان سلام! از دور یا نزدیک؟ نمی‌دانم! وقتی به زیات‌نامه‌ها سری می‌زنیم، هم زیارت از دور داریم هم از نزدیک! آقا جان! هر لحظه و هر روز به شما سلام می‌دهیم! نزدیک یا دور ... و کی می‌شود در حضورتان سلام را بلند بگوییم و گوش دل‌مان از بزرگی هیبت‌تان پُر شود! هنوز گوش‌های من بر خاک چسبیده و صدای شما را نمی‌شنود! ولی شما که می‌شنوید و پاسخ می‌دهید🏝 "السّلام علیک یا اباصالح المهدی أدرکنا"
☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️‎‌‌ 🏝وقتی خداوند به شما آفرین می‌گوید! سَلَامٌ عَلَيْكمُ بِمَا صَبَرتُم سلام بر شما بخاطر صبر و استقامتتان! 📔 سوره برائت (توبه)، آیه 24 خداوند بر شما سلام می‌فرستد؛ آن گونه که دوست به دوست! خداوند صبر شما را می‌ستاید ... خداوندا خود می‌دانی که صبرمان اندک است، جان به لبمان کرده این دوران غیبت....🏝 ☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️
🔆 متن شبهه : هر انسانی در انتخاب دین مختار و البته درعدم پذیرش دین اسلام آزاد است بر اساس ایه قرآن، "لا اکراه فی الدین" در پذیرش دین اجباری نیست! اما بر اساس سوره دیگر همین کتاب کسی که از اسلام خروج کند مشمول حکم ارتداد شده، مرتد محسوب میشود و باید مجازات شود و این چنین است تناقض در آیات قرآن کلام الله! 🔆پاسخ شبهه: 1⃣آیه ای که جمله لااکراه فی الدین از آن استخراج میشود کدام است : 💠 لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ «در قبول دین اکراهى نیست زیرا که راه رشد از راه گمراهى آشکار شده است پس هر کس به طاغوت کافر شود و به پروردگار ایمان آورد، به دستاویز محکمى چنگ زده که گسستن در آن وجود ندارد و خدا شنوا و آگاه است.256 بقره» 2⃣هماهنطور که مشاهده فرمودید در این آیه خداوند در ابتدا میفرماید در پذیرش دین اجباری نیست اما چرا؟ زیرا! راه راست از گمراهی مشخص است و هرکس به پروردگار ایمان آورد رستگار خواهد شد و در آیه بعد در ادامه میفرماید: 💠 لهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذینَ کَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ.«خداوند سرپرست آنانى است که ایمان آورده اند. آن ها را از تاریکی ها به عالم روشنایى خارج مى سازد و آنانى که کافر شدند، سرپرست آن ها طاغوت است. آن ها را از عالم روشنایى به تاریکی ها خارج مى سازد و این ها هستند که یاران آتش بوده و براى همیشه در آن مى مانند. 257 بقره» خداوند حامی کسانیست که ایمان آورده اند و آن ها را به روشنایی ها هدایت میکند و در ادامه میفرماید : و اما برای کسانی که کافر شدند و کفر ورزیدند آتش و عذابی جاودانه خواهد بود! 3⃣حال آیا از مفهوم کامل آیه لا اکراه فی الدین و پیوست آن آیه بعد از آن این چنین بر می آید که هرکس آزاد در انتخاب دین است؟ قطعا خیر ... زمانی که آیات رابه طور کامل بررسی می کنیم نه تنها مفهوم آزادی بی حدو حصر در پذیرش یا عدم پذیرش دین یافت نمیشود، بلکه تاکید میشود کسانی که از دین خروج میکنند و راه گمراهی در پیش میگیرند درعذاب جاودانه خواهند بود... 4⃣ در واقع هدف از مفهوم جمله لا اکراه فی الدین بیان ویژگی اختیار انسان در انتخاب راه راست ازخطایی است که خداوند پیش تر به وسیله پیامبران و اولیا و انبیا به انسان نشان داده و با اعطای عقل او را مختار در انتخاب مسیر درست قرار داده به طوری که خود مسئول خطای کرده خویش باشد و نه کس دیگر... 5⃣ این چنین است روش همیشگی ملحدین کاری که با آیات قرآن می کنند تقطیع و حذف بخشی از آیات ،بارز کردن بخشی در بین مفهوم اصلی و القای مفهومی متناسب با هدفی که در نظر دارند ..
26.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚜فࢪیــضه هزینه داࢪ 🎤عــلےخیرآبادی
🔆 متن شبهه : هر انسانی در انتخاب دین مختار و البته درعدم پذیرش دین اسلام آزاد است بر اساس ایه قرآن، "لا اکراه فی الدین" در پذیرش دین اجباری نیست! اما بر اساس سوره دیگر همین کتاب کسی که از اسلام خروج کند مشمول حکم ارتداد شده، مرتد محسوب میشود و باید مجازات شود و این چنین است تناقض در آیات قرآن کلام الله! 🔆پاسخ شبهه: 1⃣آیه ای که جمله لااکراه فی الدین از آن استخراج میشود کدام است : 💠 لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ «در قبول دین اکراهى نیست زیرا که راه رشد از راه گمراهى آشکار شده است پس هر کس به طاغوت کافر شود و به پروردگار ایمان آورد، به دستاویز محکمى چنگ زده که گسستن در آن وجود ندارد و خدا شنوا و آگاه است.256 بقره» 2⃣هماهنطور که مشاهده فرمودید در این آیه خداوند در ابتدا میفرماید در پذیرش دین اجباری نیست اما چرا؟ زیرا! راه راست از گمراهی مشخص است و هرکس به پروردگار ایمان آورد رستگار خواهد شد و در آیه بعد در ادامه میفرماید: 💠 لهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذینَ کَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ.«خداوند سرپرست آنانى است که ایمان آورده اند. آن ها را از تاریکی ها به عالم روشنایى خارج مى سازد و آنانى که کافر شدند، سرپرست آن ها طاغوت است. آن ها را از عالم روشنایى به تاریکی ها خارج مى سازد و این ها هستند که یاران آتش بوده و براى همیشه در آن مى مانند. 257 بقره» خداوند حامی کسانیست که ایمان آورده اند و آن ها را به روشنایی ها هدایت میکند و در ادامه میفرماید : و اما برای کسانی که کافر شدند و کفر ورزیدند آتش و عذابی جاودانه خواهد بود! 3⃣حال آیا از مفهوم کامل آیه لا اکراه فی الدین و پیوست آن آیه بعد از آن این چنین بر می آید که هرکس آزاد در انتخاب دین است؟ قطعا خیر ... زمانی که آیات رابه طور کامل بررسی می کنیم نه تنها مفهوم آزادی بی حدو حصر در پذیرش یا عدم پذیرش دین یافت نمیشود، بلکه تاکید میشود کسانی که از دین خروج میکنند و راه گمراهی در پیش میگیرند درعذاب جاودانه خواهند بود... 4⃣ در واقع هدف از مفهوم جمله لا اکراه فی الدین بیان ویژگی اختیار انسان در انتخاب راه راست ازخطایی است که خداوند پیش تر به وسیله پیامبران و اولیا و انبیا به انسان نشان داده و با اعطای عقل او را مختار در انتخاب مسیر درست قرار داده به طوری که خود مسئول خطای کرده خویش باشد و نه کس دیگر... 5⃣ این چنین است روش همیشگی ملحدین کاری که با آیات قرآن می کنند تقطیع و حذف بخشی از آیات ،بارز کردن بخشی در بین مفهوم اصلی و القای مفهومی متناسب با هدفی که در نظر دارند ..
26.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚜فࢪیــضه هزینه داࢪ 🎤عــلےخیرآبادی
32.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠مجموعه کلیپ های دعوت به بهشت بنا به درخواست مکرر والدین و مربیان، در خصوص دعوت نوجوانان به نماز تهیه شده است. 👌با دقت به مطالب و پیگیری مجموعه بسیار در این امر مهم موفق خواهید شد. ۱۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدیه به قید قرعه یک میلیون تومان 😳😍😍😍 فقط با پیامک عدد 116330 به سرشماره 3000485570
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ🍃 🌸 الهـی بـه امیـد تــو 🌸 صبح را آغاز می‌کنیم با نام خدائی که همین نزدیکی هاست خدائی که در تار و پود ماست خدائی که عشق را به ما هديه داد و عاشقی را در سفره دل ما جای داد امروزتون متبرک به نگاه خدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🔹🔶🔹🔶🔹 🔶🔹🔶🔹 🔹🔶🔹 🔶🔹 🌼🍃 إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِى الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذَاباً مُّهِیناً🍃🌼 🌸🍃همانا کسانى که خدا و رسولش را آزار مى‏ دهند، خداوند در دنیا و آخرت آنان را لعنت مى‏ کند، و براى آنان عذاب خوار کننده ‏اى آماده کرده است.🍃🌸 {سوره ی احزاب ، آیه ۵۷ } 💠 نکته ها : آزار خداوند، یعنى انجام کارى بر خلاف خواست و رضاى او که به جاى جلب رحمت الهى، غضب و لعنت خداوند را به دنبال دارد. شاید مراد از اذیّت خدا، اذیّت بندگان خدا باشد، نظیر قرض دادن به بنده که قرض دادن به خداست، و مراد از اذیّت کردن پیامبر تکذیب و تهمت و برخورد بى ‏ادبانه با آن حضرت و اذیّت کردن اهل بیت اوست، همان گونه که در چند روایت آمده است که پیامبر اکرم فرمود: «فاطمة بضعة منّى فمن اغضبها اغضبنى» فاطمه پاره‏ تن من است، هر که او را خشمگین سازد مرا به خشم آورده است. 💠 پیام آیه : ۱- بنده‏ مخلص به جایى مى ‏رسد که رنجاندن او، رنجاندن خدا مى‏ شود. «یؤذون اللّه و رسوله» ۲- بخشى از کیفر توهین و تحقیر و آزار و اذیّتِ اهل ایمان، در همین دنیا ظاهر مى‏ شود. «لعنهم اللّه فى الدنیا» ۳- چون هدف ایذا کننده اهانت است، کیفر او نیز اهانت در آخرت است. «عذاباً مهینا
🏝در این آشفته بازارِ نامردمی‌ها، در حراج غصه‌ها و اشک‌ها، در میدان‌داریِ دردها و حسرت‌ها اینک که بغض، گلوهایمان را مرگ‌آسا می‌فشارد... ... داشتن شما، همچون جان، امید را در رگ‌هایمان می‌دواند می‌دانیم که پایان این شب سیاه، سفید است و شما بازمی‌آیید به همین زودی... به همین نزدیکی...🏝 🏴
🏝ارتباط و ! ❇️ داود بن كثير رقي گويد که به امام صادق علیه‌السّلام عرض کردم: سلامِ بر رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله چه معنى دارد؟ ⏪ در پاسخ فرمودند: به راستى چون خداوند تبارك و تعالى پيغمبر خود را با وصىّ او و دخترش و پسرش و همه‌ی ائمّه علیهم‌السّلام آفريد و شيعيان آن‌ها را هم آفريد، از آن‌ها پيمان گرفت بر اين كه شكيبا باشند و در برابر دشمنان ايستادگى كنند و مرزدارى نمايند و پرهيزكار باشند نسبت به خدا! سپس به آن‌ها وعده داد كه سرزمين پربركت را با حرم امن به آن‌ها تسليم كند و بيت‌المعمور را براى آن‌ها فرود آورد و سقف افراشته را براى آن‌ها عيان كند و آن‌ها را از دشمنان آسوده سازد و براى آن‌ها زمین را با صلح و سلامتى و سالم نماید، به حدی که هيچ لكّه‌ی سياهى در آن نباشد. يعنى ستيزی در جهان نماند! و رسول خدا صلواة‌الله‌علیه‌وآله از همه‌ی ائمّه و شيعيانشان، برای این موضوع، پيمان گرفتند و همانا درود و سلام بر آن حضرت، يادآورى اين پيمان و تجديد آن است، تا خداوند عزّوجل در انجام آن تعجيل كند و به آماده كردن صلح و سلامت براى شما نسبت به همه‌ی آنچه در جهان است، بشتابد. 📚 كافي، ج‌1 آیا این سلامِ تو.....
🔆 متن شبهه: در شب شهادت و در زمانی که کشور عزادار آبادان بود جشن به پا کردید؟ 1️⃣ پاسخ تقارن گردهمایی با شب شهادت امام صادق: 1- خودتان می‌گویید شب شهادت!! همانطور که از اسمش پیداست شب شروع میشه تا غروب فرداش. این مراسم هم که قبل از غروب تمام شد!! 2- تمام هم نمی‌شد تناقضی نداشت چون سراسر ذکر و استغاثه و گریه بود!!! 3- کلی مداح هم توی مراسم حضور داشتن. اتفاقا خیلی گفتن اگه مراسم برای بچه‌هاست اینهمه مداح چرا آمدن گریه و عزاداری راه بندازند! 2️⃣ در مورد آبادان و حادثه متروپل: 1- عزای عمومی اعلام نشد و اگرهم اعلام بشه یک یا دو یا سه نهایتا! یا استانیه که اینم باز تداخل نداره 2- مراسم در مورد بود و برنامه سراسر ذکر و استغاثه به اهلبیت بود و اکثرا در حال گریه بودند. 3- قبل از شروع برنامه صدهزار نفر همه‌باهم برای آبادان دعا کردند و ذکر اهلبیت گفتن و ابدا بی‌تفاوت نبودند. 3️⃣ در مورد جشن نامیدن این همایش معنوی: 1- شما بزن و بکوب دیدی؟ بندگان خدا که همش صلوات فرستادن اولش هم به مردم آبادان تسلیت گفتن. 2- این مراسم، اسمش "تجدید میثاق" و استغاثه و اعلام حضور در رکاب منجی عالم حضرت حجت ابن الحسن امام زمان علیه السلام بود، اولش با نام خدا و ذکر صلوات برای درگذشتگان عزیزانمان در آبادان شروع شد. 3- در استادیوم ارادت به امام زمان خوانده شد اشک ریخته شد بعد از آن هم سرود ای لشگر صاحب زمان عج ... خوانده شد نه دستی نه سوتی نه رقصی . 4️⃣ چرا اسم این را جشن و توهین به غم و عزاداری شهادت امام صادق ع و آبادان می‌دانید؟ شرم بر افرادی که هر اتفاقی را دستمایه به جان هم انداختن مردم می‌کنند آنهم با شعار مردم کاسبان خون مردم اینکه بیای اسم جشن بذاری رو مراسمی که همش صلوات و سرود و دعا بوده و بخوای مردم آبادان و بندازی به جون مردم تهران اسمش چیه؟ جز بی شرفیه. 5️⃣ تعجب کردید همایش رو دارن جشن القا می‌کنند؟ از کسانی که سابقه عوض کردن جای جلاد و شهید رو دارند انتظار اینکه همایش تجدید بیعت و استغاثه به امام زمان رو جشن بنامند، عجیب نیست. 6️⃣ اجتماع سلام_فرمانده جشن نبود، اما قطعا خار در چشم و استخوان در گلوی نحس دشمنان حضرت مهدی علیه‌السلام شده جالبه بعضیا اسلام رو قبول نداشتن توییت زدن شب شهادت امامتون جشن داشتید!! همه‌ی اینها بهانه است ،سرود سلام فرمانده و خود فرمانده (صاحب‌الزمان) نشانه است.
❓❓ ☀️ در روایات چگونه اهمیت و فضیلت «رکوع و سجود» بیان شده است؟ ☀️ 1⃣🍃 (علیه السلام) فرمود: 🔹 «عَلَیکُم بِطُولِ الرُّکوُع و السُّجُودِ فَاِنَّ اَحَدَکُم اِذَا اَطَالَ الرُّکُوعَ وَ السُّجُودَ هَتَفَ اِبْلِیسُ مِنْ خَلْفِهِ فَقَالَ یَا وَیلَه اَطَاعَ وَ عَصَیْتُ وَ سَجَدَ وَ اَبَیْتُ» 🔹 بر شما باد به طولانى کردن و سجود؛ زیرا وقتى که یکى از شما رکوع و خود را طولانى کند، ابلیس ندا دهد از پشت سر او، واى بر من، اطاعت کرد و عصیان کردم، سجده کرد و إبا نمودم. 📖 مستدرک سفینه البحار، ج ‏۴، ص ۱۸۹. 2⃣🍃 امام باقر (علیه السلام) نیز فرمود: 🔹 «مَن اَتَمَّ رُکُوعَه لَم یَدْخُلْهُ وَحْشَةُ الْقَبْرِ» 🔹 کسى که رکوع خود را تماماً به جاى آورد و حق آن را ادا کند، وحشت قبر به او راه پیدا نکند). 📖 مستدرک سفینه البحار، ج ‏۴، ص ۱۸۹. 3⃣🍃 بیش از همه شیطان به مسئله سجده حساس است؛ زیرا او به وسیله همین سجده رانده شد، 🔹 و در روایتى از مولى على (علیه السلام) آمده که سجده را طولانى کنید که عملى سنگین تر بر نیست که ببیند انسانى در سجده است، زیرا او امر به سجده شد و عصیان کرد. 📖 الإحتجاج على أهل اللجاج، ج ‏۱، ص ۲۴۷، بحار الأنوار، ج ‏۶۵، ص ۲۶۵.
36.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠مجموعه کلیپ های دعوت به بهشت بنا به درخواست مکرر والدین و مربیان، در خصوص دعوت نوجوانان به نماز تهیه شده است. 👌با دقت به مطالب و پیگیری مجموعه بسیار در این امر مهم موفق خواهید شد. ۱۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی گرفتاری خانواده‌ها در آسیب‌های فضای مجازی و همچنین جرائم فضای مجازی را سال‌ها دیده‌ام و از این بی‌قانونی و این ولنگاری فقط مجرمان بهرۀ وافی را می‌برند و این همان مطلوب دولت‌های متخاصم است، حالم بد می‌شود!!!! وقتی مسئولان و مخصوصاً نمایندگان مجلس ماه‌هاست در تصویب و مشهور به این‌قدر منفعلانه عمل می‌کنند، از اعتمادی که به این نمایندگان شد احساس شرم می‌کنم. اما قلب‌م زمانی به درد می‌آید که دستورات امام جامعه و سپهسالار امام زمان علیه‌السلام نه شنیده می‌شود و نه اجرا؟!! پاسخ به طرفداران ولنگاری فضای مجازی و آنانی که می‌گویند برای کاهش تصادفات هم پس جاده‌ها را ببندید!! را از زبان رهبر حکیم انقلاب در این کلیپ بشنوید…
📣 : 💐 🔶 ⁉️ 👆👆 ✅ قاطی شدن آب مسح سر با خیسی صورت💦
18.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣 : 🛑 💠مثل نامه 🦋 این داستان: 🐤 🍃فرزندان خود را با داستان ها و ضرب المثل های ایرانی آشنا نماییم.
✅تعادل بین زن و مرد در خرج کردن ✍در اسلام سفارش شده است که مرد دست و دلباز باشد و برای امور خانه خسیس نباشد، از طرف دیگر تاکید شده است که زن نباید ولخرج باشد، این نوع رابطه می تواند تعادل ایجاد کند. 💎 امام صادق(ع): بهترین زنان شما زنی است که دارای بویی خوش و دست پختی خوب باشد. هنگامی که خرج می کند، بجا خرج کند، و هنگامی که خرج نمی کند بجا از خرج کردن خودداری ورزد. چنین زنی کارگزاری از کارگزاران خداست و کارگزار خدا نه ناامید می شود و نه پشیمان. 📌بحارالانوار، ج 103، ص 235. #
الهی هم اکنون از‌ من دور کن هر اندیشه‌ای را که به ذکرت مزین نیست ای نوای بینوائی من خیری که در شر نهفته‌ را بر من معلوم کن‌‌ ای قادر مطلق نقل‌های معجزه‌هایت را ‌بر دامن ما بریز تو که عاشق ترینی و وعده هایت درست و شگفت انگیز است و ای مهربان ترین کسانی که در دل مردم شمعی از امید روشن می‌کنند چراغ دلشان را همیشه نورانی بگردان شبتـ🌙ـون بخیر در پناه الهی🌟
✿‍✵✨🍃🌸<❈﷽❈>🌸🍃✨✵✿‍ هـر شــ🌙ــب 🍃🍂داستــــان‌هـــای                    پنـــــدآمــــــوز🍃🍂 ┄┅═✼✿‍✵✿‍✵✿‍✼═┅┄ گويند كه در شهر نيشابور موشی به نام «زيرک» در خانه مردی زندگی می‌كرد زيرک درباره زندگی خود چنين می‌گويد: هرگاه مرد صاحبخانه خوراكی برای روز ديگر نگه میداشت من آن را ربوده و می‌خوردم و مرد هر چه تلاش می‌كرد تا مرا بگيرد كاری از پيش نمی‌برد تا اينكه شبی مهمانی برای مرد آمد او انسانی جهان‌ ديده و سرد و گرم روزگار چشيده بود هنگامی كه مهمان برای مرد سخن می‌گفت صاحبخانه برای آنکه ما را که از ميان اتاق رفت و آمد می‌کردیم فراری دهد دست‌هايش را به ‌هم میزد مهمان از اين كار مرد خشمگين شد و گفت من سخن می‌گويم آنگاه تو كف می‌زنی؟ مرا مسخره می‌كنی؟ مرد گفت برای آن دست میزنم كه موش‌ها بر سر سفره نريزند و آنچه آورده‌ایم را ببرند مهمان پرسيد آيا هر چه موش در اين خانه‌اند همگی جرأت و توان چنين كاری را دارند؟ مرد گفت نه! يكی از ايشان از همه دليرتر است مهمان گفت: بی‌گمان اين جرأت او دليلی دارد و من گمان می‌کنم كه این كار را به پشتيبانی چيزی انجام می‌دهد پس تيشه‌ای برداشت و لانه مرا كند من در لانه ديگری بودم و گفته‌های او را می‌شنیدم در لانه من ١٠٠٠ دينار بود كه نمیدانم چه ‌كسی آنجا گذاشته بود اما هرگاه آنها را می‌ديدم و يا به‌ آن‌ها می‌انديشيدم شادی و نشاط و جرأت من چند برابر می‌شد مهمان زمين را كند تا به زر رسيد و آن را برداشت و به مرد گفت كه دليری موش اين زر بود زيرا كه مال پشتوانه‌ای بس نيرومند است خواهی ديد كه از اين پس موش ديگر زيانی به تو نخواهد رسانيد من اين سخن‌ها را می‌شنیدم و در خود احساس ناتوانی و شكست می‌کردم دانستم كه ديگر بايد از آن سوراخ به جائی ديگر رفت چندی نگذشت كه در بين موش‌های ديگر كوچک شمرده شدم و جايگاه خود را از دست دادم و ديگر مانند گذشته بزرگ نبودم كار به جایی رسيد كه دوستان مرا رها كردند و به دشمنانم پيوستند، پس من با خود گفتم كه هر كس مال ندارد، دوست، برادر و يار ندارد مهمان و صاحبخانه زر را بين خود بخش كردند صاحب‌خانه زر را در كيسه‌ای كرد و بالای سر خود گذاشت و خوابيد من خواستم از آن چيزی باز آرم تا شايد از اين بدبختی رهائی يابم هنگامی كه بالای سر او رفتم مهمان بيدار بود و يک چوب بر من زد كه از درد آن بر خود پيچيدم و توان بازگشت به لانه را نداشتم به سختی خود را به لانه رساندم و پس از آنکه دردم اندكی كاسته شد دوباره آز مرا برانگيخت و بيرون آمدم مهمان چشم به راه من بود چوبی ديگر بر سر من كوفت آنچنان كه از پای درآمدم و افتادم با هزار نيرنگ خود را به سوراخ رساندم درد آن زخم‌ها همه جهان را بر من تاريک ساخت و دل از مال و دارایی كندم آنجا بود كه دريافتم پيش آهنگ همه بلاها طمع است پس از آن به ناچار كار من به جایی رسيد كه به آنچه در سرنوشت است خشنود شدم بنابراين از خانه آن مرد رفتم و در بيابانی لانه ساختم