#آقام_حسین_جان
یک جهان روضه و یک ماهِ محرم داری
آه، آقای غریبم چقدر غم داری
تا ابد هم که بخوانند همه مرثیهات
باز هم روضهٔ ناخوانده به عالم داری..
محسن عرب خالقی
#شب_جمعست_هوایت_نکنم_میمیرم
#السلام_علیک_یا_اباعبدالله_ع
💠 خادم
╭─┅🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃┅─╮
@khademngoo
╰─┅🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃┅─╯
صلواتی به محضر حضرت ولیعصر روحی فداه هدیه کنیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
ما دراین عالم هستی برای اینکه خوشبخت باشیم و یک زندگی باآرامش و زیبایی داشته باشیم، باید بدونیم: چگونه در هرجایی درک کنیم چه کاری یاچیزی خوب و زیبا است و چه چیزی زشت و بد؟
چراکه ما در هرلحظه به سر دوراهی ها یا چندراهی ها قرار می گیریم که اگر بهترین انتخاب را داشته باشیم، بهترین و خوش ترین زندگی را خواهیم داشت
چنانچه خیلی از اوقات هم خوبی ها را تشخیص می دهیم و آثار مخرب زشتی ها را می دانیم
ولی سوال دیگر اینست که وقتی متوجه شدیم کاری درست است و مارا به زیبایی و لذت شیرین و خوشبختی می رساند، چگونه انگیزه ی انجام دادنش را پیدا کنیم؟
مسلما برای رسیدن به خوشبختی و آرامش نمی شود از راه انجام بدی ها و ترک خوبی ها به آن رسید،
اما اینکه خوبی ها و بدی ها را از کجا بشناسیم، تا به غیرخوبی عمل نکنیم، باید بگم:
خدای متعال از طریق انبیا و ائمه ی معصومین علیهم السلام این ها را به ما معرفی کرده اند و اگر حرف آنها را بپذیریم، برای اینکه چه چیزی خوبه و یا بد، نیاز به چیز دیگری هم نداریم ولی عده ای اکتفا به همین نمیکنند
مخصوصا نسل جوان که دوست دارند خودشون با عقلشون هم به این درک از خوبی ها و بدی ها برسند که اینهم کار خوبی است و از این طریق انسان میتونه به معرفت و شناخت اطمینان آوری دست یابد و انگیزه ی انجام خوبی ها و ترک بدی ها در او تقویت شود
اینک ای همراه گرامی اگر دوست داری خوبی ها و بدی ها را بشناسی تا با انتخاب خوبی ها و ترک زشتی ها و بدی ها به زندگی لذت بخش و خوشبختی برسی قبلش باید بدونی چرا در این دنیا آمده ای و خدای متعال به چه علتی مارا آفریده است و به ما وجود داده است تا باشیم؟!
برای دانستن هدف آفرینش هم دوراه وجود داره:
اول اینکه از آنچه خود خدای متعال در قرآن فرموده است و انبیا و امامان بیان نموده اند، استفاده کنیم
و اما آنچه از آیات و روایات بیان می شود اینست که:
خداوند مارا آفریده است تا به اختیار خودمون به سوی خدا بریم، به او نزدیک بشیم
و راهش هم بندگی خداست ( وماخلقت الجن والانس الا لیعبدون )
یعنی اگر می خواهید به خوشبختی و لذت بی نهایت و ابدی برسید و غرق در رحمت بی کران خدای مهربان شوید باید از او اطاعت کنید به عبارتی دیگر در انتخاب های خود، خواسته های او را بر خواسته های خودتون ترجیح دهید
و این خودش یک ملاک اساسی و مهم در کارها به ما میدهد و آن اینست که: هرکاری که در مسیر اطاعت از خدا باشد، کار خوبی است و آنچه مخالف خواست او باشد، بد است و راه را برای رسیدنمون به آرامش دنیایی و خوشبختی ابدی دور می کند
واما درمورد راه عقلی شناخت خوبی ها و بدی ها دراینجا تنها یک کتاب خدمتتون معرفی کنم برای کسانی که علاقمندهستند بیشتر در این زمینه تحقیق کنند، کتاب فلسفه اخلاق، نویسنده: مجتبی مصباح
که دراین کتاب به ارائه معیار ارزش اخلاقی می پردازد، و با استفاده از آن راه ارزیابی صفات اکتسابی و کارهای اختیاری را بررسی می کند. و روش بحث برای اثبات مبانی، عقلی است.
و اما چه باید کرد تا انگیزه ی ما برای انجام خوبی ها زیاد بشه؟ به هرحال راه خوشبختی و زندگی سرشار از آرامش، همین انجام خوبی ها و ترک زشتی هاست تا ما را در آغوش رحمت خدای مهربان، غرق در آرامش و خوشبختی ابدی کنند
انجام برخی خوبی ها برای انسان نه تنها سخت نیست بلکه لذتبخش هم هست که انگیزه برای انجام دادنش وجود داره ولی آنجایی که یک کار خوبی، مخالف با میل و هوای نفسانی ما هست، چگونه انگیزه برای انجامش پیدا کنیم؟!
یک راه اینست که آثار و فواید کار خوبی که با آن مواجه می شویم و راحتی و خوشی حاصل از آن کار خوب را برای خود یادآوری کنیم.
مسلما در ابتدای این مسیر بندگی خدا تا رسیدن به قرب او، در انجام عباداتی مثل نماز آنگونه که از حرف زدن با پرورگارعالم، لذت ببریم؛ محرومیم.
ولی باید برای ایجاد انگیزه، خود را یا کسی که در ابتدای این راه قرار دارد را تشویق کنیم
زیرا ما در برابر اولیای خدا که عاشقانه باخدا مناجات می کردند، حکم یک طفلی را داریم که برای نماز خواندن باید او را تشویق کرد
چنانچه برای تشویق ما به نمازشب خواندن در روایات از آثار و برکات نمازشب خواندن مواردی از جمله زیبایی چهره و وسعت در رزق و روزی و ... ذکر شده است
و خدای متعال وقتی می خواهد بندگانش را به انجام عبادت هایی تشویق کند، آثار خوب و نعمتهایی که نصیبشان خواهد شد را در قرآن کریم بیان می فرماید.
( جنات تجری من تحتهاالانهار ...)
و برای یادآوری برخی آثار خوبی ها و زشتی ها می تونیم دیده بر بیان افرادی بدوزیم که براثر تجربه یا علم الهی به عاقبت آن اعمال، آگاهند
مثلا امام سجاد علیه السلام در مناجات عاشقانه خود باخدا، از آثار بد انجام گناه و زشتی ها یاد میکنند:
(إِلَهِي أَلْبَسَتْنِي الْخَطَايَا ثَوْبَ مَذَلَّتِي
وَ جَلَّلَنِي التَّبَاعُدُ مِنْكَ لِبَاسَ مَسْكَنَتِي ...
یعنی:
خدایا خطاها و گناهان لباس خوارى بر تنم کرده
و دورى از تو جامه بیچارگى بر تنم افکنده ...)
و همچنین برای تشویق آدمی در قرآن کریم از چیزی یاد می شود که تمام انسانها در جستجوی آن هستند یعنی آرامش در زندگی و روح و روان که راه دستیابی به آن تنها یاد خداست
( الابذکرالله تطمئن القلوب )
تنها با یاد او قلبها آرام می گیرد.
یاد اهل بیت علیهم السلام نیز همان یادخداست
( من ارادالله بدا بکم)
هرکی اراده ی خدا دارد اول از شما آغاز می کند