هیئت خواهران خادم الزهراسپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی_همدان
🔶مـتن صلح نامه
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ، هَذَا کتَابٌ مِنْ النَّبِی مُحَمَّدٍ(ص) رَسُولِ اللَّهِ لِنَجْرَانَ وَ حَاشِیتِهَا إذَا کانَ لَهُ عَلَیهِمْ حُکمُهُ فِی کلِّ بَیضَاءَ وَ صَفْرَاءَ وَ ثَمَرَۀ وَ رَقِیقٍ کانَ أفْضَلُ ذَلِک کلُّهُ لَهُمْ غَیرُ الْفَی ءِ حُلَّۀ مـِنْ حـُلَلِ الْأَوَافِی قِیمَۀ کلِّ حُلَّۀ أَرْبَعُونَ دِرْهَماً فَمَا زَادَ أَوْ نَقَصَ فَعَلَی هَذَا الْحِسَابِ أَلْف فِی صَفَرٍ وَ أَلْف فِی رَجَبٍ وَ عَلَیهِمْ ثَلاَثُونَ دِینَاراً مَثْوَاه رُسُلِی شَهْراً فَمَا فَوْقَ وَعَلَیهِم فِی کلِّ حَرْب کانَتْ بِالْیمَنِ دروع عَارِیۀ مَضْمُونَۀ لَهـُمْ بـِذَلِک جِوَارُ اللَّهِ وَ ذِمَّۀ مُحَمَّد فَمَنْ أَکلَ الرِّبَا مِنْهُمْ بَعْدَ عَامِهِم هَذَا فَذِمَّتِی مِنْهُ بَرِیئَۀ؛
به نام خدای بخشنده مهربان. این صلحنامه ای است از محمّد، فرستادۀ خدا برای نجران و حواشی آن. هنگامی که حکمش بـر ایشـان در هر سیم و زری و ـ میوه و برده ای روا بود، آن همه را به ایشان بخشید، جز دو هزار حُلّه از حلّه های اواقی که ارزش هر حلّه چهل درهم باشد و اگر بیش تر یا کم تر شد، به همین مقدار حساب می شود. هـزارتای از آنـها در (مـاه) صفر و هزارتای دیگر در رجب بـپردازند و بـر عـهدۀ آنها است که برای خرج فرستادگانم یک ماه یا بیش تر سی دینار بپردازند، و نیز در هر جنگی که در یمن باشد، زره هایی به عنوان عاریۀ ضـمانت شـده بـدهند و در برابر این تعهّدات، برای آنها پناه خدا و ذمّۀ مـحمّد اسـت. هر کس از آنان پس از امسال ربا بخورد، من در برابر او تعهّدی ندارم.»
سپس عاقب گفت: ای رسول خدا! ما بیم داریم که ما را بـه جـنایت دیگـری بگیری. پیامبر(ص) فرمود تا بنویسند: «وَلاَ یؤخَذُ أحَد بِجِنَایۀ غَیرِهِ؛ و کسـی به جنایت دیگری گرفته نشود.»[26]
ابن اثیر در «الکامل»، بیهقی در «دلائل النبوّۀ» و صالحی در «سبل الهدی» صلح نامه را به صورت کامل آورده اند؛ ولی ابـن خـلدون، مقریزی، ابن کثیر و خرکوشی صلحنامه را به صورت خلاصه آورده اند.
🔶هـمراهان پیامـبر(ص) در جریان مباهله
مورّخین در مورد افرادی که پیامبر(ص) آنها را همراه خود به مباهله بـرد، اتـّفاق نـظر دارند و معتقدند که حضرت تنها حضرت علی، فاطمه و حسنین(ع) را با خود برای مباهله برد و هـیچ یک از اصـحاب یا خـاندان دیگر را نبرد.
از جمله مورّخینی که به این مطلب اشاره کرده اند، عبارت اند از: یعقوبی در «تاریخ یعقوبی»، ابن قـتیبه دینـوری در «الامامۀ والسیاسۀ»[27]، خرکوشی در «شرف النبی»، ابن اثیر در «الکامل» و «اسد الغابۀ»[28]، ذهبی در «تاریخ اسـلام»، ابـن حـجر در «الاصابۀ»، مقریزی در «امتاع الاسماع»، صالحی در «سبل الهدی»، و حلبی در «سیره حلبی»[29].
امّا عدّه ای از مورّخین اهـل سـنّت از آوردن نام حضرت علی(ع) امتناع کرده اند، مانند: بلاذری در «فتوح البلدان»، ابن سعد در «طبقات الکبـری»،[30]
بـیهقی در «دلائل النـبوۀ»، و ابن کثیر در «البدایۀ والنهایۀ».
با اینکه ابن کثیر در جلد پنجم «البدایۀ والنهایۀ» نام حضرت عـلی(ع) را حـذف کرده است؛ امّا در جلد هفتم[31]
صفحۀ سیصد و سی و نه ذیل فضایل امیر المـؤمنین عـلی بـن ابی طالب(ع) روایت «سعد بن ابی وقّاص» را آورده است که می گوید: «این آیه در حقّ حضرت علی(ع) نازل شده است. » که ابـن کثـیر ناخواسته اعتراف می کند که حضرت علی(ع) نیز در جریان مباهله حضور داشته است.
در نـهایت بـا بررسی منابع تاریخی به این نتیجه می رسیم که اکثر مورّخین اهل سنّت اتّفاق نظر دارند که پیامبر گرامی اسـلام(ص) هـنگام مباهله عزیزترین و محبوب ترین افراد خاندان خود را با خود بردند و هیچ کس دیگـری از خـاندان یا اصحاب را در این واقعه شرکت ندادند. که نشانگر این مـطلب اسـت که مـنظور خدا و پیامبرش از خاندان پیامبر(ص) کیان اند و سفارشات قـرآن بـه رعایت و محبّت به ذوی القربی شامل چه کسانی می شود.
✴️✴️✴️
هیئت خواهران خادم الزهراسپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی_همدان
🔶مباهله از نظر منابع اهل سنت ✴️مباهله یکی از وقایع قطعی و مسلم تاریخ پیامبر اسلام(ص) است که بـه دل
پی نوشت ها
[1] آل عـمران / 61.
[2] السـيرۀ النبويۀ، ابن هشام، دار المعرفۀ، بيروت، بي تا، ج1، ص583.
[3] اين مـفهوم مباهله را چهار تن از مورّخين اهل سنّت در منابع خود آوردهاند كه عبارتاند از: 1ـ ابن هـشام در سـيرۀ النـبويۀ، ج1، ص583؛2ـ بلاذري، در فتوح البلدان، ص71؛3ـ صالحي، در سبل الهدي، ج6، ص418؛4ـ قاضي، در سيرت رسـول الله(ص)، ج1، ص512.
[4] الكامل، ابن اثير، دار صادر، بيروت، 1385، ج7، ص359.
[5] تاريخ ابن خلدون، ابن خلدون، دار الفـكر، بـيروت، 1408 ق، ج1، ص478.
[6] امتاع الاسماع، احمد بن علي مقريزي، دار الكتب العلميّۀ، بيروت، 1420ق، ج2، ص95.
[7] تـاريخ اسـلام، شمس الدين ذهبي، دار الكتب العربي، بيروت، 1409ق، ج2، ص695.
[8] التنبيه والاشراف، ابو الحسن مسعودي، دار المـعرفۀ، بـيروت، 1404 ق، ص253.
[9] معجم البلدان، ياقوت حموي، دار صادر، بيروت، 1995 ق، ج5، ص268.
[10] المنتظم، ابن جوزي، دار الكتـب العـلميّۀ، بـيروت، 1412 ق، ج4، ص3.
[11] البدايۀ والنهايۀ، ابن كثير، دار الفكر، بيروت، بيتا، ج5، ص52.
[12] سيره ابن هشام، ج1، ص573.
[13] التبيه والاشراف، مسعودي، ص253.
[14] البـدايۀ والنـهايۀ، ابن كثير، ج5، ص52.
[15] دلائل النبوۀ، ابو بكر بيهقي، دار الكتـب العـلميّۀ، بـيروت، 1405 ق، ج5، ص385.
[16] سـبل الهدي، محمّد بن يوسف صالحي، دار الكتب العلميّۀ، بيروت، 1414 ق، ج6، ص415.
[17] تاريخ يعقوبي، احمد بن أبي يعقوب يعقوبي، دار صادر، بيروت، بيتا، ج1، ص449.
[18] سيره ابن هشام، ج1، ص573.
[19] طبقات الكبري، ابن سعد، دار الكتب العلميّۀ، بيروت، 1418 ق، ج5، ص61.
[20] آل عمران/ 59.
[21] تاریخ يعـقوبی، ج1، ص449.
[22] طـبقات الکـبری، ابن سعد، ج5، ص61.
[23] فتوح البلدان، احمد بن يحيي بلاذري، دار المكتبۀ الهلال، بيروت، 1988 م، ص71.
[24] سيرۀ رسول الله(ص)، اسحاق بن محمّد قاضي، خوارزمي، تهران، 1377 ش، ج1، ص510.
[25] الكامل،. ابـن اثـير، ج7، ص359؛ امتاع الاسماع، مقريزي، ج2، ص59؛ شرف النبي، ابو سعيد خركوشي، دار البشائر الإسلاميۀ، مكّه، 1424 ق، ص144.
[26] تاریخ يعقوبي، ج2، ص82.
[27] دينوري، ابن قتيبه، الامامۀ والسـياسۀ، دار الأضـواء، بيروت، 1410 ق، ج1، ص208.
[28] ابن اثـير، اسـد الغابۀ، دار الفـكر، بـيروت، 1420 ق، ج3، ص602.
[29] السيرۀ الحلبيۀ، ابو الفرج حـلبي، دار الكتـب العلميّۀ، بيروت، 1427 ق، ج3، ص299.
[30] طبقات الکبری، ابن سعد، ج1، ص267.
[31] همان، ج7، ص339.
ٱللَّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ
💐💐💐💐💐
الحَمدُلِلهِ الَّذی جَعَلَنا مِنَ المُتَمَسِّکِینَ بِوِلایَهِ علی اِبنِ اَبی طالِب وَالاَئِمَّهِ عَلَیهِمُ السَلاَم
🌹🍃🌹🍃🌹🍃
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین 🌹 🌹 🌹
قرائت پر فیض زیارت عاشورا
🌴جلسه هفتگی🌴
سه شنه ۹۸/۶/۵
از ساعت ۵ الی ۷ 🍃
نشانی:📬📬
صدف _ بالاتر از مسجد امیر المومنین ( علیه السلام )(دست راست ) کوچه موسوی دلجو _ پلاک ۱۲ _ منزل سرکانی
تجمع و حرکت :
رأس ساعت ۴/۳۰ بعدازظهر
،خیابان شهدا، آستان مقدس امامزاده حسین بن علی النقی علیه السلام
جلسه زیارت عاشورای خواهران خادم الزهرا (سلام الله علیها)
🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐
◀️| مداحها بدانند چه میخوانند!
🔻اگر ما خطایی انجام دهیم، خطای ما مثل خطای مردمِ عادی نیست؛ سنگینتر و سختتر است. اگر ما خدای نکرده کسی را به وادی ضلالت و گمراهی انداختیم، با عمل مشابهِ دیگری تفاوت دارد. مداحها بدانند چه میخوانند و چه میگویند. ۱۳۸۴/۰۵/۰۵
⚫️ هیئتهای عزاداری از نگاه امام خامنهای
4_5938020482627404013.mp3
2.16M
🎵مذهبی بودن به این خصلتهاست!
🔻مسجدی بودن به نمازخوندن نیست! هیئتی بودن به نوحهسرایی نیست!
🔻خاطره کمک شهید ابراهیم هادی به دیگران!
🔻آفرین به هئیتیهایی که به کمک مردم کرمانشاه رفتند