eitaa logo
محمد شهبازیان /الف لام میم
6.5هزار دنبال‌کننده
640 عکس
486 ویدیو
82 فایل
✳️الف لام میم یعنی👈 انسان لایق موعود به تعبیر سهراب سپهری، خرده هوشی سر سوزن ذوقی در مباحث مهدویت دارم. شاید؛ نوشتارهای من مصداقی از آن جهاد تبیین باشد. راه ارتباطی با استاد جهت ارسال سوالات👇 @shahbaziyanclass
مشاهده در ایتا
دانلود
📣👈همایش جریان های انحرافی و مدعیان دروغین معاصر مهدویت و راهبردهای مراجهه با آنان توسط پژوهشکده مهدویت وآینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با همکاری قطب تعمیق ایمان دینی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می شود. 📆 مهرماه 1402 مصادف با نهم ربیع الاول 🔷دارای رتبه علمی پژوهشی اطلاع بیش تر را در پوستر و بروشورهای ارسالی دنبال کنید . @khaketeshneh محمد شهبازیان
راههای ارتباط جهت سوال از همایش و ارسال چکیده مقالات 👇👇👇👇
09338301372 ایتا، 02531156937دفتر، eshragh.reza1394@gmail.com ایمیل جناب آقای دکتر رضایی ، دبیر اجرایی همایش
شیوه نامه نگارش مقالات 👇
🔰مروری بر نکات مهم جلسه 17 با حضور حجت الاسلام 📝 موضوع: حکمرانی فقیهانه در دوران غیبت (جلسه سوم) 💠 کلیت جلسه : استدلال‌های عقلی و قرآنی در اثبات حکمرانی فقیه در دوران غیبت معصوم ♻️در بحث حاکمیت در دوران غیبت چند بحث مطرح است: 1️⃣آیا حاکمیت در دین لازم است یا خیر؟ گفتیم اصل آن را پذیرفتیم. 2️⃣اگر کسی بپذیرد دین، دارای حاکمیت است. بحث می‌شود آیا می‌توان بین دوران حضور امام و دوران غیبت تفکیک کرد؟ (یعنی مثلا بگوییم در دوران حضور معصوم دین اجازه اعمال حاکمیت دارد اما در دوران غیبت کسی نباید حکمرانی کند فارغ از اینکه تشکیل حکومت به وسیله مجتهد جامع الشرایط باشد یا فردی دین‌دار، انقلابی و دغدغه‌مند) گفتیم در دوران غیبت هم لزوم حاکمیت برای دین‌داران وجود دارد. 3️⃣این حاکمیت باید فقیه باشد. 4️⃣بحث‌های جزئی در بحث فقیه و حاکمیتش: مثلا ولایت مطلقه یا مقید، ولایت بر مردم یا وکالت از آنها، و غیره که بحث‌های ثانوی است. ❓راه‌های شناخت سخن دین در بحث حکومت‌داری چیست؟ ✅قرآن؛ ✅عترت(إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی ما إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بهما لَنْ تَضلُّوا أبَداً)؛ ✅عقل بدیهی. ❌نه مانند قرآن‌بسندگانیم که بگوییم فقط قرآن ولاغیر ❌نه مانند اخباری افراطی هستیم که بگوییم فقط عترت، قرآن برای ما قابل فهم نیست. مگر اینکه روایتی ذیل آن بیاید. 🔰قرآن فی‌نفسه برای ما حجت است. 👈روایات، تبیین بیشتری دارند از بعضی از آیاتی که ممکن است مجمل یا مبهم باشند، یا مصادیق بیشتری را ذکر می‌کنند. ✌️خدا دو حجت را برای مردم قرار داده است. حجت باطنی: عقل؛ حجت ظاهری: قرآن و عترت. 🌐در شریعت بین عقل و علم تفاوت است. عقل بدیهی نه به معنای علم بشری و نه عرف جامعه. 🧪علم قابل تجربه است و ممکن است بعد از گذشت چند سال اشتباهاتش ثابت شود. 📝مثال واضح و بارز عقل بدیهی می‌شود ریاضیات. 🧠استدلال عقلی اثبات حاکمیت فقیه در دوران غیبت: 💎الاهم فالاهم، الاقرب فالاقرب: در زمانی که نیاز به متخصص هست اما دسترسی به او وجود ندارد تکلیف، ساقط نمی‌شود و باید به نزدیک‌ترین فرد به متخصص رجوع کرد. 🔑در زمانی که امام معصوم هست حکومت و حاکمیت برای اوست، اما در زمانی که امام معصوم غایب است، نمی‌شود جامعه را بدون حاکم رها کرد، زیرا دستورات اسلام باید اجرا شوند. پس طبق این استدلال عقلی باید به نزدیک‌ترین فرد به امام رجوع کرد. 👨‍👩‍👦‍👦قطعا برخی احکام اسلام، اجتماعی است. 📌در احکام اجتماعی اسلام نمی‌توان به‌صورت فردی ورود پیدا کرد. بلکه باید حاکمیت برای اجرای آن وجود داشته باشد. 👈به طبع حاکمیت، کسی باید باشد که دستورالعمل‌های دین را استخراج کند و بر اجرای آن نظارت کند و به جامعه بگوید چگونه رفتار صحیح دینی داشته باشند، این فرد غیر از اینکه فقیه باشد مصداق دیگری ندارد. 💡حاکمیت متعلق به دین است و فردی که متخصص دین است باید این کار را انجام دهد. ادامه دارد...
🕋آیات قرآن در اثبات ولایت و حاکمیت فقیه در دوران غیبت: در قرآن آیاتی داریم که آن‌ها را می‌گویند سنت‌های الهی. ✳️اهمیت سنت‌ها: تحویل و تبدیل برای سنت‌های خدا وجود ندارد. قاعده قطعیه خدا برای همیشه تاریخ است. مسیر واحد است. 💠از سنت‌هایی که خدا در قرآن گفته سنت احترام به عدل، ظلم‌ستیزی و مقابله با ظلم است. 🔅ولَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ. (اعراف، 96) 💠این سنت، سنتی است که اگر به وجود بیاید برکات بعدی نیز پشت سر آن می‌آید. 🔅منْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا. 🔅ما كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ أَنْ يَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَلَا يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ. ❌سزاوار نیست برای مسلمانان از رسول خدا سرپیچی کنند. (نباید دور دین خدا را خالی کرد، نباید رسول خدا را تنها گذاشت) 🔰منظور از رسول خدا، فقط شخص پیامبراکرم نیست بلکه مراد حقیقت دین است. و می‌فرماید چه رسول بین شما باشد چه نباشد مهم دین رسول خداست. نکند به اعراف جاهلیت برگردید. (أَفَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلی أَعْقابِکُمْ) امروز اگر ما تلاش می‌کنیم چون صحبت از دین رسول خداست. ❇️دین‌دار باید توأمان ایمانش با عمل صالح باشد. 🔅قاعده قرآن برای انسان حقیقی و تراز: هر کسی در خسران است. مگر کسی که ایمانش با عمل صالح همراه باشد. (عصر، 2-3) 💯دین‌دار اگر بخواهد عمل کند جز با تشکیل حکومت دینی نمی‌تواند به عمل صالح اقدام کند. @ketabejamkaran
حدیث خوانی جلسه ششم -12-8-99.mp3
19.33M
🏴به مناسبت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها 🔹بحث از روایت های جعلی در نسب امام مهدی علیه السلام 👈حرکتی از جانب معاویه ، اموی ها و عباسی ها در تقابل با روایت اجماعی «المهدی من ولد فاطمه» 🔴قسمت اول @khaketeshneh محمد شهبازیان
جلسه هفتم حدیث خوانی ادامه بحث نسب.mp3
34.91M
🏴به مناسبت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها 🔹بحث از روایت های جعلی در نسب امام مهدی علیه السلام 👈حرکتی از جانب معاویه ، اموی ها و عباسی ها در تقابل با روایت اجماعی «المهدی من ولد فاطمه» 🔴قسمت دوم @khaketeshneh محمد شهبازیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا