طلبهی روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرفها را، [این] درسها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بیمایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب میگفتیم، کفایه میگفتیم، بعضی از طلبههای پُرشور داغ دُور و بَر ما بودند در مشهد که واقعاً هم مبارزه میکردند، [امّا] گاهی میشنفتم میگویند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها میگفتم اگر [این بحثها را] نکنید، بعد نمیتوانید به درد نظام اسلامی بخورید، نمیتوانید استفاده کنید، نمیتوانید به مردم چیزی یاد بدهید. این است که درس خواندن، یک مسئله است.
🗓 بیانات در دیدار طلاب حوزههای علمیه ؛ ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
📃 دیدارهای طلاب و روحانیون با رهبر انقلاب
☑️ http://eitaa.com/joinchat/3347382274C754492386c
بیش از هزار سال است که جامعهی علمی و روحانیت شیعه، بهطور رسمی در دنیای اسلام مشغول کار است. یعنی از دوران آغاز فقاهت تا امروز، حدود یازده قرن، علما و فقهای ما و شاگردان آنها و مبلغین دین، در مراتب و درجات مختلف تلاش و کار کرده و زحمت کشیدهاند و محصول زحمات آنها، هزاران جلد کتاب راجع به فقه و تفسیر و حدیث و معارف و فلسفه است که در اختیار ماست. نتیجهی مهمتر کار آنها، میلیونها مسلمان معتقد به اهل بیت و مکتب اهل بیت است که در طول این سنین متمادیه، زندگی کردهاند، عبادت خدا کردهاند، کار و تلاش کردهاند و رفتهاند.
امروز، ما قطعهی دیگری از همین نوار تاریخی هستیم که اگر خیلی همت و هنر کنیم، در زمینهی کار با اخلاص دینی که آن بزرگان کردهاند، شاید بعضی از ما بتوانیم شبیه آن کارها، یا در آن حال و هوا، کارهایی انجام دهیم. از شیخ طوسی و شیخ مفید بگیرید تا همین علمای متأخر زمان و بزرگان و مراجع، ما قطعهی کوچکی از این سلسلهی باعظمت تاریخی هستیم. منتها از نگاهی دیگر، شاید اینطور به نظر برسد که اگر در این برهه از زمان، علی وجهه و کما هو حقه، کار کنیم، احتمالاً بتوانیم ادعا کنیم که نتیجهی کار امروز جامعهی علمی و دینی شیعه، به یک حساب میتواند با همهی کاری که توسط روحانیت شیعه در طول تاریخ انجام شده، معادل شود. البته به شرط اصلیای که عرض شد. یعنی این کار را کما هو حقه و علی وجهه الصحیح انجام دهیم.
🗓 بیانات در جمع علما و روحانیون استان چهارمحال و بختیارى در شهرکرد؛ ۱۳۷۱/۷/۱۵
📃 دیدارهای طلاب و روحانیون با رهبر انقلاب
☑️ http://eitaa.com/joinchat/3347382274C754492386c
در شأن روحانیت همین بس که در احادیث متقن علمای دین به عنوان ورثه انبیاء شمرده شدهاند.
🗓 بیانات دیدار علماء، فضلا و روحانیون کشور با رهبر انقلاب در مشهد مقدس؛ ۱۳۸۶/۰۲/۲۶
📃 دیدارهای طلاب و روحانیون با رهبر انقلاب
☑️ http://eitaa.com/joinchat/3347382274C754492386c
عقیده راسخ دارم که پیروزی انقلاب اسلامی در ایران برخواسته از وجهه مردمی و عمیق علما در طول تاریخ بود و این وجهه را علما به خاطر علم و پارسایی پیدا کردند و ما هم باید علم خودمان را تأمین کنیم و هم پارسا باشیم که این دو لازمه توفیقات آینده روحانیت است.
🗓 بیانات دیدار علماء، فضلا و روحانیون کشور با رهبر انقلاب در مشهد مقدس؛ ۱۳۸۶/۰۲/۲۶
📃 دیدارهای طلاب و روحانیون با رهبر انقلاب
☑️ http://eitaa.com/joinchat/3347382274C754492386c
بین شأن و مسئولیت یک رابطه مستقیم برقرار است. مسئولیت روحانیت برای جامعه علمی و دینی اسلام عیناً مسئولیت انبیاء است.
🗓 بیانات دیدار علماء، فضلا و روحانیون کشور با رهبر انقلاب در مشهد مقدس؛ ۱۳۸۶/۰۲/۲۶
📃 دیدارهای طلاب و روحانیون با رهبر انقلاب
☑️ @khamenei_hawzah
✳️ ۲ ویژگی علمای شیعه
یک ویژگی که در علمای شیعه وجود دارد که در علمای دیگر در طول تاریخ خیلی دیده نمیشود، طرفداری از مستضعفان و ملجاء محرومان و مستضعفان بودن است.
ویژگی دوم اینکه روحانیت شیعه در همه نهضتها و تحرکاتی که از حدود ۲۰۰ سال قبل به این سو پیش آمده در مرکز رهبری و اتاق فکر این تحرکها حضور داشته است که این پدیده مهمی است.
🗓 بیانات دیدار علماء، فضلا و روحانیون کشور با رهبر انقلاب در مشهد مقدس؛ ۱۳۸۶/۰۲/۲۶
📃 دیدارهای طلاب و روحانیون با رهبر انقلاب
☑️ @khamenei_hawzah
پدیده استعمار که بهوجود آمد روحانیت شیعه، خود را با نیاز جدی که در آن شرایط با بهوجود آمدن این پدیده شوم بروز کرده بود وفق داد و پناهگاه مردم شد و این مسئله از ویژگیهای روحانیت شیعه بوده است که در طول تاریخ خود را با نیازهای زمان تطبیق داده است.
🗓 بیانات دیدار علماء، فضلا و روحانیون کشور با رهبر انقلاب در مشهد مقدس؛ ۱۳۸۶/۰۲/۲۶
📃 دیدارهای طلاب و روحانیون با رهبر انقلاب
☑️ @khamenei_hawzah
💠 طلبه؛ مهمترین عنصر در حوزه
اگر ما عناصر اصلی حوزه را چهار تا پنج عنصر بدانیم (استاد، شاگرد، فضای آموزشی، مواد درسی و از این قبیل) شاید به اعتباری بتوان گفت: مهمتر از همه، عنصرِ طلبه است؛ چون همه این امکانات برای اوست. اگر طلبه نباشد، وجود فضای آموزشی، کتاب درسی، علم استاد و فنّ سخنوری او بیمعنا میشود. و این، یک طرف قضیه است.
طرف دیگر آن، فردای دنیای اسلام است که آن هم در دست طلبه امروز است. یعنی همین طلبه امروز که مهمترین ناقل و رسانه است، فردا هم مهمترین وسیله و ناقل است. بنابراین، به اعتباری، طلبه، اهمّ عناصر در این باب است.
🗓 بیانات در دیدار جمعی از روحانیون؛ ۱۳۷۴/۹/۱۶
📃 دیدارهای طلاب و روحانیون با رهبر انقلاب
☑️ @khamenei_hawzah
امروز هر کس برای تعلیم و تربیت وارد حوزه میشود، باید این در ذهنش باشد که من امروز به اندازه وسع و توانم، طلبه فاضل، مدرّس معروف، مرجع یا از ارکان حوزه میشوم تا به نظام جمهوری اسلامی و مسؤولانش کمک کنم. طلبه باید از ابتدا تا پایان، این روال و مسیر را در نظر داشته باشد. این، باید در حوزه علمیّه به یک فرهنگ تبدیل شود.
🗓 بیانات در دیدار جمعی از روحانیون ؛ ۱۳۷۴/۹/۱۶
📃 دیدارهای طلاب و روحانیون با رهبر انقلاب
☑️ @khamenei_hawzah
هدایت شده از المُقاوَمَةُ
حاج قاسم: دفاع از فلسطین برای ما شرف و عزت است و ما این را با هیچ متاعی در دنیا معامله نخواهیم کرد.
#روز_قدس
🚨 وظیفه اصلی روحانیت
من مصرّم که جامعه تبلیغی ما باید به تبلیغ به صورت یک کار اصلی و حقیقی و لازمه قطعىِ علمِ دین نگاه کند. جامعه علمىِ دینی - یعنی روحانیت - اولین وظیفهاش تبلیغ است. تبلیغ یک وظیفه درجه دومِ مخصوصِ عدّهای خاص از روحانیون نیست. شرایط و لوازم و نیازها و تلاشهایی احتیاج دارد. کسانی که اهل این کارند، باید دامن همّت به کمر بزنند و آستینها را بالا کنند و این حرکت را انجام دهند . امروز نظام اسلامی، پشتیبان این گونه حرکتهاست. علمای محترم دین، ائمّه محترم جماعات وآبرومندان محترم در هر جا که هستند، از این گونه حرکت حمایت کنند و آن را تأیید نمایند.
🗓 بیانات در دیدار جمعی از روحانیون؛ ۱۳۷۴/۱۰/۲۷
📃 دیدارهای طلاب و روحانیون با رهبر انقلاب
☑️ @khamenei_hawzah
🚨 رضاخان گذاشتن عمامه را ممنوع کرد!
اگر میبینید همه آدمهای حسابىِ ایران با رضاخان مخالفند، به خاطر آن است که آدم لاتِ بی سر و پایی بود که اصلاً اسم دین را نشنیده و مزه آن را هم نچشیده بود.
او در یک خانواده بی سوادِ لاابالی و دور از معارف دینی تربیت شده بود و وقتی هم که بزرگ شد، در میان قهوهخانهها و میخانهها و الواط پرسه میزد. اصلاً رضاخان کسی نبود که با دین سر و کاری داشته باشد. مزاجش آماده معارضه با دین - آن هم به قصد براندازی - بود.
آدمهای ضعاف النفسِ بددلِ کج سلیقهای هستند که گاهی از کارهای به اصطلاح عمرانی رضاخان تعریف میکنند و مثلاً میگویند او راه آهن کشید و امنیت را برقرار کرد! باید از اینها پرسید که آیا احداث راهآهن و ایجاد امنیت برای مردم بود یا برای قدرتهای خارجی!؟ چه کسانی از این کارهای به اصطلاح عمرانی سود میبردند؟
در حقیقت رضاخان عاملی بود که انگلیسیها او را وارد صحنه کردند تا نظام دینی را در ایران به هم بریزد. به همین خاطر در سال ۱۳۱۴ شمسی گذاشتن عمامه و حضور روحانیّت در جامعه را ممنوع کرد و نظام حوزه علمیّه را به هم زد و روحانیت را مجبور به خانه نشینی کرد.
زمانی که او رفت و پسرش - محمدرضا - بر سرِکار آمد و بر امور مسلّط شد، همین نیّت را داشت و همین هدف و راه را - البته به شکلهای مدرنتر و پیشرفته تر - دنبال کرد و تا روزی که انقلاب پیروز شد، در این زمینه جلو رفت.
🗓 بیانات در آغاز درس خارج فقه؛ ۱۳۷۴/۶/۱۴
📃 دیدارهای طلاب و روحانیون با رهبر انقلاب
☑️ @khamenei_hawzah
⚠️ در این هیچ تردید نکنید!
امروز یکی از آماجهای حملات دشمنان بلاشک روحانیت است. روحانیت را با کلیتش میخواهند از بین ببرند؛ در این هیچ تردید نکنید.
درست است که در بین روحانیون کسانی را برای آماج قرار دادن، هدف قرار میدهند و برایش اولویت قائل میشوند؛ اما در نهایت، از نظر دشمن، کلیت روحانیت مخل و مضر و مزاحم است؛ چون روحانیت پایبند به معارف دینی است، مگر آن روحانییی که بهطور کامل در دام شیطان غلتیده باشد؛ که البته چنین چیزی هم خیلی کم اتفاق میافتد.
امروز روشنگری دینی مهمترین زرهی است که جامعهی اسلامی ما میتواند بر تن خودش بکند و در مقابل حملات دشمن بایستد؛ لذا با روحانیت و حضور فعال روحانی مخالفند. اگر روحانی مؤمن و فعال و کارآمد و هوشمند و هوشیاری باشد، با او بیشتر مخالفند و او را بیشتر آماج حملات خودشان قرار میدهند.
لذا امروز حفظ حوزههای علمیه و تربیت طلاب فاضل و علمای بزرگ یک وظیفهی اساسی است.
🗓 بیانات در دیدار جمعی از روحانیون استان کرمان؛ ۱۳۸۴/۰۲/۱۱
📃 دیدارهای طلاب و روحانیون با رهبر انقلاب
☑️ @khamenei_hawzah
🖼 ناامید کردن بیتقوایی است
تقوا در اجتناب از ناامیدسازی جوانان؛ بعضیها هستند -چه در مدرسه، چه در دانشگاه، چه در محیطهای گوناگون کسب و کار- کیفیّت حرف زدنشان ناامیدکننده است: «آقا فایدهای ندارد، آقا به درد نمیخورد»؛ جوان را از آیندهی خودش و آیندهی کشور ناامید میکنند؛ یعنی در واقع، قدرت جوان و فرصت وجود جوان را از کشور و از اجتماع اسلامی میگیرند؛ خب، این یک منکری است [امّا] توجّه ندارند. تقوای در این امر، این است که مراقبت کنند.
🗓 بیانات در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور؛ ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
📃 دیدارهای طلاب و روحانیون با رهبر انقلاب
☑️ @Khamenei_Hawzah
🖼 نمازهایجمعه؛ زنجیرهگفتمانساز
نماز جمعه یک زنجیره به هم پیوسته در جامعه اسلامی است که با ابزارهای امروز عالیترین و دشوارترین گفتمانها را در کشور مستقر میکند.
🗓 بیانات در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور؛ ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
📃 دیدارهای طلاب و روحانیون با رهبر انقلاب
☑️ @Khamenei_Hawzah
🖼 توصیه سلوکی به ائمه جمعه:
از رفتن به سمت صاحبان قدرت و ثروت بپرهیزید.
توصیه سلوکی این است که از رفتن به سمت صاحبان قدرت و ثروت و کسانی که زبان چرب و نرم دارند پرهیز کنید.
بعضی از این نودولتها که به ثروت رسیدهاند و به دنبال یک حاشیهی امن هستند، سراغ ائمهی جمعه و شاخصان روحانیت میروند. اینجا باید حواس جمع باشد.
🗓 بیانات در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور؛ ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
📃 دیدارهای طلاب و روحانیون با رهبر انقلاب
☑️ @Khamenei_Hawzah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | آفات همنشینی ائمه جمعه با اصحاب قدرت و ثروت
🔸 یکی از چیزهای مهم این است که سر سفرهی اصحاب ثروت و قدرت تا میتوانیم حاضر نشویم. نامهی حضرت به عثمانبنحُنِیف را که یادتان هست! حالا ما توقّع نداریم، [چون] نه عثمانبنحُنِیفی در بین ما هست، نه وضع ما با وضع امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) قابل مقایسه است؛ امّا این را میتوانیم توصیه کنیم و میتوانیم برای خودمان قرار بدهیم که به آن طبقات برگزیده و اَشرافی زیاد نزدیک نشویم؛ نزدیک شدن به آنها به طور طبیعی مایهی دور شدن از تودهی مردم و عامّهی مردم است؛
🗓 بیانات در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور؛ ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
📃 دیدارهای طلاب و روحانیون با رهبر انقلاب
☑️ @Khamenei_Hawzah
👨 هفتهای یک روز مخصوص دیدار با جوانها
امروز جوانهای ما دربارهی مسائل [مختلف] سؤالاتی دارند؛ چه سؤالات سیاسی، چه سؤالات دینی، چه سؤالات شخصی نسبت به ماها؛ باید بتوانیم این سؤالات را پاسخ بگوییم. بهترین جا هم نماز جمعه است، چون هر هفته است؛
منتها این نیاز را چگونه تشخیص بدهیم؟ یعنی از کجا بفهمیم که امروز ذهن جوان نیازمند چه ارشادی است، دنبال چه سؤالی است از ما؟
این را باید تشخیص داد. حالا مطالعه و بحثکردن و ملاحظهی جوانب و مانند اینها که خب هست، [امّا] به نظر من یکی از راههایش اُنس با خود جوانها است؛ با خود جوانها، انسان [انس پیدا کند].
منباب مثال عرض میکنم، فرض کنید شما اعلان کنید که هفتهای یک روز و یک ساعت مخصوص دیدار با جوانها است؛ جوانها میتوانند بیایند در این یک ساعت حرف بزنند، سؤال کنند، بشنوند، بگویند.
🗓 بیانات در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور؛ ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
📃 دیدارهای طلاب و روحانیون با رهبر انقلاب
☑️ @Khamenei_Hawzah
📚 خطبهها بایستی غنیسازی بشود؛
خطبه بایستی پُرمغز و آموزنده و راهگشا باشد؛ باید حسابشده حرف زد، باید سنجیده حرف زد؛ باید حرفِ مورد استفاده را پیدا کرد و انتخاب کرد و گفت؛ باید حرفی گفت که سؤال ذهنی و مقدّرِ مستمع و مخاطب را پاسخ بگوید.
🗓 بیانات در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور؛ ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
📃 دیدارهای طلاب و روحانیون با رهبر انقلاب
☑️ @Khamenei_Hawzah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧮 علاج، تبیین است؛
📹 دشمن در رأس نقشههایش تبلیغات است؛ به قول خودشان پروپاگاندا است. علاجِ پروپاگاندا «تبیین» است، تبیین حقیقت از زبانهای مختلف، از حنجرههای مختلف، با تعبیرات مختلف، با ابتکارات مختلف؛ تبیین.
وسوسهای را که روی آن جوان یا نوجوان اثر میگذارد، چه میتواند برطرف کند؟ باتوم که نمیتواند برطرف کند؛ آن وسوسه را تبیین میتواند برطرف کند.
جهاد تبیین را جدّی باید گرفت. همه، در حوزه، در دانشگاه، در صداوسیما بالخصوص، در مطبوعات، در هر جایی که شما ایستادهاید و یک شعاع پیرامونیای دارید و میتوانید روی آن اثر بگذارید، باید تبیین انجام بگیرد؛ تبیین درست، تبیین صحیح.
🗓 بیانات در دیدار مردم قم؛ ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
📃 دیدارهای طلاب و روحانیون با رهبر انقلاب
☑️ @Khamenei_Hawzah
👌🏻 قطعاً بُرد با ماست؛ اگر...
امروز وظایف حوزههای علمیه با گذشته تفاوتهای زیادی کرده است. حوزهی علمیه فقط برای اقامهی جماعت نیست. منبر رفتن به صورت سنتی هم اگر محتوای عالی و پُر مغزی نداشته باشد، کافی نیست.
امروز شما ببینید وسایل تبلیغ در دنیا چقدر متنوع شده؛ این طرفِ دنیا یک نفر جوان پای یک دستگاه کوچک مینشیند و افکار، تصورات، تخیلات، پیشنهادهای فکری و پیشنهادهای عملی را از سوی هر کسی - بلکه هر ناکسی - از آن طرفِ دنیا دریافت میکند.
امروز اینترنت و ماهواره و وسایل ارتباطىِ بسیار متنوع وجود دارد و حرف، آسان به همه جای دنیا میرسد. میدان افکار مردم و مؤمنین، عرصهی کارزار تفکرات گوناگون است.
امروز ما در یک میدان جنگ و کارزار حقیقىِ فکری قرار داریم. این کارزار فکری بههیچوجه به زیان ما نیست؛ به سود ماست. اگر وارد این میدان بشویم و آنچه را که نیاز ماست - از مهمات تفکر اسلامی و انبارهای معارف الهی و اسلامی - بیرون بکشیم و صرف کنیم، قطعاً بُرد با ماست؛ لیکن مسأله این است که ما باید این کار را بکنیم.
🗓 بیانات در دیدار جمعی از روحانیون استان کرمان؛ ۱۳۸۴/۰۲/۱۱
📃 دیدارهای طلاب و روحانیون با رهبر انقلاب
☑️ @Khamenei_Hawzah
💡 وظیفهی هدایت
امروز حوزههای علمیه وظیفهی هدایت قشرهای گوناگون را در سطوح مختلف بر عهده دارند.
البته من اعتقاد دارم که تبلیغ سنتی ما - که مسجد و منبر و سخنرانىِ روبهروست - بدیل ندارد؛ این را باید حفظ کنیم. اینکه شما بنشینید بایک نفر روبهرو صحبت کنید؛ نگاه شما به او بیفتد، نگاه او به شما بیفتد و نفس گرم شما به او برسد، این چیز خیلی خوبی است؛ این را باید حفظ کنیم؛ لیکن این کافی نیست. امروز وسایل تبلیغ نوشتاری و گفتاری بهقدری متنوع و زیاد است که اگر روحانیت دین از این قافله عقب بماند، قطعاً یک خسارت بزرگ تاریخی برای او پیش خواهد آمد.
🗓 بیانات در دیدار جمعی از روحانیون استان کرمان؛ ۱۳۸۴/۰۲/۱۱
📃 دیدارهای طلاب و روحانیون با رهبر انقلاب
☑️ @Khamenei_Hawzah
📝 چرا شهید مطهری موفق شد؟
جناب آقای جعفری فرمودند که مرحوم شهید مطهری (رضواناللَّهعلیه) در میدان مبارزهی با افکار التقاطی فعال بود؛ حقیقتاً هم پهلوانِ این میدان بود؛ اما شهید مطهری چرا موفق شد؟ چرا این اثر عمیق و گسترده را از جهت ایجابی و سلبی در جامعهی فکری ما گذاشت؟ چون برای آمادهسازی خود، تلاش فراوان علمی کرده بود؛ بعد هم برای خرج کردنِ این ذخیرهی علمی، به هیچوجه سستی و کوتاهی نکرده بود. مرحوم مطهری آرام نداشت؛ مرتب مشغول یادداشت کردن، تنظیم یادداشت، مرتب کردن سخنرانیهایی که خود او انجام داده بود، بهدست آوردن شوائب گوناگون و نوبهنو در زمینههای فکر و اندیشهی مذهبی و دینی، و پاسخگویی به انحرافات بود. در این مرد اصلاً تنبلی وجود نداشت؛ لذا با آن ذخیرهی علمی و کارآمدىِ عملی توانست اثر بگذارد.
🗓 بیانات در دیدار جمعی از روحانیون استان کرمان؛ ۱۳۸۴/۰۲/۱۱
📃 دیدارهای طلاب و روحانیون با رهبر انقلاب
☑️ @Khamenei_Hawzah
امروز ما حقیقتاً ریزهخوار سفرهی انعام فکر شهید مطهری هستیم - در این هیچ تردیدی نیست - و فضای فکری جامعه همچنان مرهون فکر او در زمینههای گوناگون، چه در زمینههای فلسفی، چه در زمینههای اجتماعىِ دینی، و چه در زمینههای سیاسىِ دینی است. ما امروز به ایشان احتیاج داریم؛ ولی آن هم باز کافی نیست. خیلی از حرفها جدیدتر و تازهتر است؛ خیلی از شائبهها و اشکالات و شبهات بعد از حرفهای شهید مطهری بهوجود آمده؛ باید برای اینها آمادهی پاسخ بود؛ لذا حوزههای علمیه وظیفهی سنگینی برعهده دارند.
🗓 بیانات در دیدار جمعی از روحانیون استان کرمان؛ ۱۳۸۴/۰۲/۱۱
📃 دیدارهای طلاب و روحانیون با رهبر انقلاب
☑️ @Khamenei_Hawzah
🖼 ورود در میدان جهاد؛ وظیفه قطعی روحانیت
🗓 بیانات در دیدار دستاندرکاران کنگره شهدای روحانی؛ ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
📃 دیدارهای طلاب و روحانیون با رهبر انقلاب
☑️ @Khamenei_Hawzah
📚 باید درس خواند!
اولین چیزی که در حوزههای علمیه لازم است، عمق بخشیدن به تحصیل دینی است؛ باید درس خواند، باید کار کرد.
🗓 بیانات در دیدار جمعی از روحانیون استان کرمان؛ ۱۳۸۴/۰۲/۱۱
📃 دیدارهای طلاب و روحانیون با رهبر انقلاب
☑️ @Khamenei_Hawzah
🚨 وظایف حوزه
حوزههای علمیه باید صادرات فکری داشته باشند؛ باید روحانىِ عالم و فرزانه تربیت کنند؛ باید روحانىِ پاکیزه و پاکدامن پرورش دهند؛ باید روحانیونی پرورش دهند که با مسائل سیاسىِ عالم آشنا باشند و دنیا را بشناسند.
🗓 بیانات در دیدار جمعی از روحانیون استان کرمان؛ ۱۳۸۴/۰۲/۱۱
📃 دیدارهای طلاب و روحانیون با رهبر انقلاب
☑️ @Khamenei_Hawzah
🔎 آخوند حکومتی
تقسیم روحانی به حکومتی و غیر حکومتی و ارزش و ضد ارزش قلمداد کردن اینها هم یک غلط فاحش است. رفتن به سمت حکومت و رفتن به سمت هر چیزی غیر از حکومت، اگر برای دنیا شد، بد است؛ اگر برای هوای نفس شد، بد است؛ مخصوص رفتن به سمت حکومت نیست. ما به سمت هر هدفی حرکت کنیم که مقصودمان هوای نفس باشد، مقصودمان منافع شخصی باشد، این ضد ارزش است؛ این همان مصداق دخول در دنیاست که فرمود: «الفقهاء امناء الرّسل ما لم یدخلوا فی الدّنیا»؛ این مخصوص رفتن به سمت حکومت نیست. اگر هدف، دنیاست، مردود است؛ حکومت و غیرحکومت ندارد؛
اما اگر رفتن به سمت حکومت با هدف معنوی است، با هدف الهی است، این از برترین مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است؛ از برترین مصادیق مجاهدت است؛ این قبول مسئولیتهای سنگین است، یا دفاع از مسئولان صاحب صلاحیت است. اگر روحانىِ حکومتی به آن کسی گفته میشود که برای ادای دین خود، برای ادای مسئولیت شرعی خود، برای خاطر خدا از نظام اسلامی حمایت میکند یا از مسئولینی حمایت میکند، این ارزش است، این ضد ارزش نیست؛ نداشتن این حالت، ضد ارزش است.
پس هیچکدام از این دو مفهوم نه مفهوم حکومت روحانی و حکومت آخوندی، و نه مفهوم آخوند حکومتی، روحانی حکومتی مفاهیم درستی نیست. طرح اینها پس از انقلاب و تشکیل نظام اسلامی، یک طرح مغالطهآمیز است؛ این مفاهیم متعلق به فرهنگ این انقلاب نیست.
🗓 بیانات در دیدار جمعی از روحانیون استان قم؛ ۱۳۸۹/۸/۲۳
📃 دیدارهای طلاب و روحانیون با رهبر انقلاب
☑️ @Khamenei_Hawzah