💠 اگر علی اکبر در کربلا به شهادت نمیرسید، امام بود
امامخمینی (ره): تمام مدايح و گفتار اهلبيت (عليهم السلام) خصوصاً حضرت اباعبدالله (عليه السلام) در مورد حضرت علی اکبر (ع) حاکی از اين است که اگر علی اکبر (ع) در کربلا به شهادت نمیرسيد، خود، امام «مفترض الطاعه» میبود.
@Khamenei_Hawzah
در دورههای پیش از انقلاب، عالمی به مسجد میرفت، نمازی میخواند و مسئلهای میگفت؛ در ایّام مخصوص هم یک منبری دعوت میشد و سخنرانی میکرد. اگر امروز - که روز حاکمیت اسلام و ارزشهای اسلامی است - مساجد به همان شکل، بلکه در مواردی با افت کیفی و کمّی اداره بشود، آیا این مقتضای حق و مصلحت است؟! آیا این پیشرفت است؟! ۷۰/۱۲/۱۴
@Khamenei_Hawzah
🔺رهبر انقلاب: رابطه من با شاگردانم فوق ارتباط یک استاد با شاگرد بود. بین من و طلبه روابط عاطفی عمیقی وجود داشت.
📸 شهید حجتالاسلام کامیاب، از شاگردان رهبر انقلاب
@Khamenei_Hawzah
⛔️ افشاگری به صرف گمان جایز نیست
🔹 يكى از دوستان اشاره كردند كه اميرالمؤمنين در فرمان خود به مالك اشتر فرمودهاند كه آدمهاى سوءاستفادهجو را رسوا كنيد؛ شما گفتهايد كه افشاء نكنيد. اميرالمؤمنين (عليهالسّلام) نفرمودند موردى را كه اثبات نشده، افشاء كنيد. هيچ وقت چنين چيزى در بيان اميرالمؤمنين نيست، و اين قطعاً از اسلام نيست.
🔹 ما چطور چيزى را كه اثبات نشده، به صرف اتهام، افشاء كنيم؟ ممكن است اينقدر حجم اتهام زياد و وسيع باشد كه يك عدهاى به چشم يك امر قطعى و واقعى به آن نگاه كنند، اما هيچ پشتوانهى استدلالى نداشته باشد، جائى ثابت نشده باشد. ما هيچ حجتى نداريم كه اين را بگوئيم. حتّى من در همان جلسهاى كه اشاره كردند، از اين بالاتر را گفتم. من گفتم حتّى جرمى كه ثابت شد، اصل نبايد بر افشاى آن جرم باشد. بالاخره يك مجرمى است، يك غلطى كرده، مجازات هم ميشود؛ خانوادهى او، فرزندان او، پدر و مادر او گناهى نكردهاند؛ ما چرا بيخود اينها را رسوا كنيم؟
🔹 مگر آنجائى كه خود نفس افشاء كردن، يك مصلحت بزرگى داشته باشد. بله، يك جائى هست كه نفس افشاگرى در يك مسئلهى ثابتشده، مصلحتى دارد؛ آنجا ايرادى ندارد. اين، منطق ماست. هيچ چيزى هم نه از اميرالمؤمنين (عليه الصّلاة و السّلام) و نه از هيچيك از ائمهى هدى (عليهمالسّلام) برخلاف اين وجود ندارد. ما واقعاً حق نداريم افراد را به صرف گمان، متهم كنيم، مشهور كنيم؛ واقعاً جايز نيست؛ نه در سايت، نه در روزنامه، نه در تريبونهاى گوناگون. حيثيت افراد را بايد حفظ كرد. ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
@Khamenei_Hawzah
⛔️| آفاتِ راه طلبگی
اگر طلبه امروز ما به درس خواندن بیاعتنایی کند، یا به دیانت و تعبد و تلاش فردی اخلاقی خود بیاعتنا بماند، مثل کسی است که به طرف مقصدی در حال حرکت است، اما وقتی وسط راه به قهوه خانه خوش آب و هوایی رسید، همانجا پیاده شود و لنگر بیاندازد. اینها آفات راه ماست! ۱۳۷۰/۱۲/۰۱
@Khamenei_Hawzah
🔅کجای این آیه نوشته مخصوص زمان ولی عصر است؟
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئًا وَ مَن کَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِکَ فَأُولَئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ
بعضی خیلی وسواسی میشوند و جمود میکنند، میگویند مخصوص زمان ولیعصر صلواتاللهوسلامهعلیه است. شکی نداریم ما در اینکه امام زمان مصداق کامل این آیه است. در این تردیدی نیست؛ اما کجای این آیه نوشته که مخصوص آن زمان است؟ بگویید ببینیم! چرا آیه را محدود میکنید؟ مگر خدا با مؤمنین صدر اسلام به این وعده عمل نکرد؟
کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی
@Khamenei_Hawzah
💠 آیا سیاست عبارت از پدرسوختگی است؟
🔹 امام خمینی (ره): آن مردك [پاكروان، رئيس سازمان امنيت وقت] وقتى كه آمد [در زندان] پيش من، من بودم و آقاى قمى (سلمه الله) كه اكنون هم گرفتارند. گفت: «سياست عبارت از بدذاتى، دروغگويى و ... خلاصه پدرسوختگى است. و اين را بگذاريد براى ما!» راست هم میگفت. اگر سياست عبارت از اينها است، مخصوص آنها میباشد. اسلام كه سياست دارد، مسلمانان كه داراى سياست میباشند، ائمه هدى، عليهم السلام، كه ساسة العباد هستند، غير اين معنايى است كه او میگفت. او میخواست ما را اغفال كند. بعد رفت در روزنامه اعلام كرد تفاهم شده كه روحانيون در سياست دخالت نكنند! ما هم بعد از آزادى رفتيم سر منبر تكذيبش كرديم. گفتيم دروغ گفته است! اگر خمينى يا ديگرى چنين حرفى بزند، بيرونش میكنيم.
🔹 اينها از اول در ذهن شما وارد كردند كه سياست به معناى دروغگويى و امثال آن میباشد تا شما را از امور مملكتى منصرف كنند؛ و آنها مشغول كار خودشان باشند، و شما هم مشغول دعاگويى باشيد. شما اينجا بنشينيد خلد الله ملكَه بگوييد! و آنها هم هر كارى كه دلشان میخواهد بكنند؛ هر گونه هرزگى كه میخواهند بكنند. البته خودشان بحمد الله اين فهمها را ندارند، ولى اساتيد و كارشناسان اين نقشهها را كشيدهاند.
کتاب ولایتفقیه، چاپ مؤسسه نشر آثار امام خمینی، صفحه ۱۲۸.
@Khamenei_Hawzah
♻️ آمدهایم که بشود نه این که آمده بودیم که بشود
یکی از دوستان دربارهی حوزه گفتند که «ما به حوزه آمده بودیم که این کار بشود، آمده بودیم که آن کار بشود»؛ من با این تعبیر مخالفم. نگویید «آمده بودیم»؛ بگویید «آمدهایم». «بودیم» یعنی چه؟ بگویید «ما آمدهایم برای اینکه این کار بشود»؛ یعنی دوام حضور خودتان را در تعبیرتان هم بیان کنید. در بیانات خودتان، آن عزم راسخ را، مثل یک رونده، مثل یک دونده، مثل یک پیمایندهی قاطع و مصمّمِ این راه، همینطور عزم را شما نشان بدهید و بگویید؛ بگویید «آمدهایم که این کار بشود». بله، باید هم بشود و خواهد هم شد؛ وقتی شماها تصمیم بگیرید، پایش بِایستید، حرف را پخته کنید، حتماً انجام میگیرد. ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
@Khamenei_Hawzah
💡کثرت سؤال، امتیاز امروز
🔸یکی از امتیازات امروز، کثرت سؤالات است؛ سؤال زیاد است. وقتی سؤال زیاد بود، مسائلی که به وجود میآید، میدان را باز میکند برای فعالیّت ذهنی، برای عبور از مرزهای علم؛ آنوقت آثار تولید میشود.
🔸یک نویسندهی متعصّب مصری سالها پیش یک کتابی علیه تشیّع نوشت بهنام فجرالاسلام؛ [که] در آن حرفهای واقعاً غیرمنصفانهای علیه تشیّع [بود]. البتّه بعد دنبالهی آن ضحیالاسلام و ظهرالاسلام و عصرالاسلام و مانند اینها را هم نوشت. اینها همه را بنده آنوقتها در همان سالهای اواخر [دههی] ۴۰ یا اوایل [دههی] ۵۰ خواندهام. این کتاب فجرالاسلام موجب شد که چند نفر از برجستگان علمای ما چند اثر برجسته به وجود بیاورند. یکی از آن آثار برجسته الذّریعة است؛ ذریعهی آشیخ آقا بزرگ تهرانی. یکی از آن آثار برجسته تأسیسالشّیعةلفنونالاسلام است؛ مال مرحوم صدر. همهی اینها در مقابل فجرالاسلام [نوشته شد]. گمان میکنم یکی از آن آثار برجستهای که تحت تأثیر کار فجرالاسلام -نوشتهی احمد امین مصری- به وجود آمد، کتاب مرحوم سیّدمحسن امین است؛ این کتابِ شرح حال علما یا اعیانالشّیعة. خب، یعنی یک مسئله ایجاد شد، برای پاسخ به آن مسئله چند کار مهم انجام گرفت که اگرچنانچه آن سؤال نبود، این کارهای مهم انجام نمیگرفت. ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
@Khamenei_Hawzah
♻️ تحول به معنای تغییر متد اجتهاد، یک انحراف است
چند سال است که مسئلهی تحول در حوزههای علمیه، بخصوص در حوزهی مبارکهی علمیهی قم مطرح است. این تحول یعنی چه؟ حوزه میخواهد چه کار کند که اسمش تحول باشد؟ اگر تحول را به معنای تغییر خطوط اصلی حوزهها بدانیم - مثل تغییر متد اجتهاد - قطعاً این یک انحراف است. تحول است، اما تحول به سمت سقوط. شیوهی اجتهادی که امروز در حوزههای علمیه رائج است و علمای دین به آن متکی هستند، یکی از قویترین و منطقیترین شیوههای اجتهاد است. ۱۳۸۹/۰۷/۲۹
@Khamenei_Hawzah
6.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹ببينيد| روحانیون به مجلس بروند
⛔️ امام ما فرموده بودند معممین، برای ریاست جمهوری نامزد نشوند؛ شما بروید مجلس ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
@Khamenei_Hawzah
رهبر حوزهها
📹ببينيد| روحانیون به مجلس بروند ⛔️ امام ما فرموده بودند معممین، برای ریاست جمهوری نامزد نشوند؛ شما
❓ پس چرا رهبری نامزد ریاست جمهوری شد؟
من دو دوره به ریاست جمهوری انتخاب شدم و در هر دو دوره هم قبول نمیکردم. دورهی اوّل - که تازه از بیمارستان آمده بودم - دوستان گفتند اگر تو قبول نکنی، این بار بر زمین میماند؛ کسی نیست. ناچار شدم. دورهی دوم، خودِ امام به من فرمودند که بر تو متعیّن است. خدمت ایشان رفتم و گفتم: آقا؛ من قبول نمیکنم. من دیگر این دفعه به میدان نمیآیم. گفتند: بر شما متعیّن است. یعنی واجب، واجب کفایی نیست؛ متعیّناً بر شما واجب است؛ واجب عینی است. ۱۳۷۳/۹/۲۳
@Khamenei_Hawzah