🚌 اهمیت تبلیغ
🔹 نباید بگوییم که «فلان کس رفته درسخوانده، فاضل شده، مکاسب خوانده، کفایه خوانده؛ حالا بیاید برود بین عشایر کوچرو؟! پس خواندن این کفایه و مکاسب و این همه زحمتی که کشیده به چه درد میخورد!؟» همهی آنها مقدمهی همین است. همهی آنها مقدمهی #مسلمان_کردن و #متدین_کردن یک انسان است. «لان یهدی الله بک رجلا خیر مما طلعت علیه الشمس.» اگر یک انسان را خدا بهدست تو هدایت کند، این بهتر از همهی آن چیزی است که خورشید بر آن تابیده است. یعنی همهی طلاهای عالم، ارزش این را ندارد. زن روستایی، زن عشایری، زن شهری، مردشان، جوانشان، پیرشان، همه را تشویق کنید #باسواد شوند.
🔹 امروز اینها وظیفهی ماست. ما نباید خیال کنیم روحانی همان است که میرود در مسجد، یک حدیث و چند مسأله میگوید و بدون اینکه به خیر و شرِ کارها کاری داشته باشد، بیرون میآید؛ نه. این، مختصِ یک روزگار دیگر بود. امروز این نیست. امروز مسؤولینِ کشور هم روحانی هستند. امام بزرگوار، که در رأس همهی امور و شخص اول این کشور بود، یک روحانی بود و به آن افتخار میکرد. امروز مسؤولین کشور همینگونهاند. بندهی حقیر، خودم را یک طلبه میدانم و به روحانی بودن و انجام وظایف خود در این لباس افتخار میکنم. یعنی این کاری را که انجام میدهیم جزو وظایف روحانی خودمان میدانیم. وظایف امروز ما اینهاست: آگاهشدن از #حقایق_دین، آگاهشدن از #اوضاع_عالم و گذشت برای #تبلیغ_دین .
🔹 شما ببینید کسانی را که از شهرهای آباد و زندگی راحت در اروپا بلند میشدند و هزاران کیلومتر آن طرفتر، در امریکای لاتین یا در آفریقا، در جنگلهای آمازون و در جنگلهای کنیا میرفتند؛ سالها میماندند و #مسیحیت را تبلیغ میکردند! من برای آقایان اهل علم، این را تکرار کردم و گفتم: ما کشیشهایی را میشناسیم که رفتند در آنجاها ماندند. در دوران استعمار، جاهایی رفتند که پای استعمارگران به آنجاها نرسیده بود! رفتند آنجاها و با خودشان صلیب بردند و همان عقاید خرافی را به آن بیچارههای بومی دادند! بعضی مسلمان بودند و بعضی غیرمسلمان؛ آنها را مسیحی کردند. آنها در راه باطلشان اینگونهاند؛ ما چرا نباید در راه حقمان تلاش کنیم!؟
🔹 شما بدانید: بنده خودم، آمادگی این کار را همیشه داشتهام که بروم در گوشهای بنشینم و #تبلیغ کنم؛ ولو برای عدهی کمی. امروز وضع ما بهگونهای است که نمیتوانیم آن کارها را انجام دهیم. این نیست که من این توقع را فقط از شما داشته باشم؛ نه. این توقعی است که از همهی روحانیان هست. هرکس بتواند، در هرجایی که بتواند، این، کار مهمی است. ۱۳۷۱/۰۷/۱۵
@Khamenei_Hawzah
🔅 جایگاه تمدنی انقلاب اسلامی
🔹 اگر یک روز معابد و کلیساهای آنها یک مَسحهیی از معنویت داشت، آن هم بتدریج تحتتأثیر هیمنهی مادیت دنیا ضعیفتر و ضعیفتر و ضعیفتر میشود؛ اما ما در طول این قرنهای متمادی، یک مجموعهی عظیم انسانی را در دنیا نداشتیم که هم بتواند دنیای خود را از لحاظ بهرهمندی از مواهب طبیعت و پیشرفتهای علمی دنیایی آباد بکند، هم توجه به معنویت، توجه به اخلاق، جزء اصلی زندگی آنها باشد و آنها با خدا ارتباط خودشان را قطع نکنند و برای ارتباطات مهم زندگی هم از تعلیم و هدایت الهی خودشان را محروم نکنند. دنیای اسلام میتوانست چنین وضعیتی را داشته باشد؛ اما متأسفانه پیش نیامده.
🔹 دنیای اسلام تا وقتی انقلاب عظیم اسلامی پیش نیامد، یک نظام مبتنی بر تعالیم اسلام و هدایت اسلامی را تجربه نکرد. این انقلاب درست در خط جهتگیری ائمه (علیهمالسّلام) قرار داشت. ما اگر در این بیستوهفت سال توانستیم و در وسع و قدرت ما بود که حرکت خود را با همان نواخت و آهنگی که ائمه (علیهمالسّلام) پیش میرفتند، تنظیم بکنیم، امروز به قلههای خیلی رفیعی رسیده بودیم؛ منتها ما ضعیف و ناقص هستیم.
🔹 آنچه پیغمبر اکرم در ظرف ده سال حکومتِ خود انجام داد، جوامع معمولی و رهبران معمولىِ مؤمن به همان راه، در ظرف صد سال هم نمیتوانند انجام بدهند. نواخت کار و آهنگ حرکت ما، آهنگی است که از ضعفهای ما سرچشمه میگیرد. ما در جنب آن انسانهای قدسی و بزرگ، انسانهای ضعیفی هستیم، ولی بههرحال حرکت کردیم و به قدر وسع و توان خود پیش رفتیم. ۱۳۸۴/۹/۷
@Khamenei_Hawzah
💠 استقامت ایران اسلامی، رمز موفقیت اسلام
ادامهی این حرکت اسلامی و توفیق اسلام در مقابلهی با کفر و استکبار جهانی، به میزان زیادی - عرض نمیکنم صددرصد، لیکن نزدیک به صددرصد - به کیفیت حرکت ما در آینده منوط و مربوط است. ایران اسلامی باید در خط اسلام پافشاری کند و بااستقامت باقی بماند و پرچمدار معنویت اسلام باشد. ۱۳۶۹/۴/۲۵
@Khamenei_Hawzah
❌ لباس جندی، خلاف مروّت
امام خمینی(ره): اكنون كار به اينجا رسيده كه #لباس_جندى را جزء خلاف مروّت و عدالت میدانند! در صورتى كه ائمه دين ما جندى بودند؛ سردار بودند؛ جنگى بودند. در جنگهايى كه شرحش را در تاريخ ملاحظه میفرماييد با لباس سربازى به جنگ میرفتند؛ آدم میكشتند؛ كشته میدادند.
امير المؤمنين (ع) خود بر سر مبارك میگذاشت و زره بر تن میكرد و شمشير حمايل داشت. حضرت امام حسن (ع) و سيد الشهداء چنين بودند. بعد هم فرصت ندادند و گرنه حضرت باقر (ع) هم اين طور میبود حالا مطلب به اينجا رسيده كه پوشيدن لباس جندى مضر به عدالت انسان است! و نبايد لباس جندى پوشيد! و اگر بخواهيم حكومت اسلامى تشكيل دهيم، بايد با همين عبا و عمامه تشكيل حكومت دهيم، و الّا خلاف مروت و عدالت است! اينها موج همان تبليغاتى است كه به اينجا رسيده؛ و ما را به اينجا رسانيده است كه حالا محتاجيم زحمت بكشيم تا اثبات كنيم كه اسلام هم قواعد حكومتى دارد.
کتاب ولايت فقيه، نشر آثار، ص۵۳
@Khamenei_Hawzah
لباس جندی.jpg
813.7K
🔗نسخه باکیفیت
🖼طرح| لباس جُندی مضر به عدالت انسان است!
@Khamenei_Hawzah
🔅 معنویت عَلَمداران ضامن معنویت جامعه
آقایان علما! ما اگر امروز بخواهیم از اسلامی که با این اقتدار در صحنهی سیاست دنیا ظاهر شده است، دفاع بکنیم، هر گروهی سهم و وظیفهیی دارند. آنچه که وظیفهی ما معممان است و آنچه که لازم است، این است که ما باید این جامعه و یا این حرکتی را که به سمت معنویت میرود، با معنویت منطقی و مستدل و صادقانهیی که از خود ما بروز میکند، تضمین کنیم. وظیفهی امروز ما این است.
در عَلَمداران دین نباید چیزی مشاهده بشود که رایحهی دوری از معنویت از آن استشمام گردد؛ والّا حرکتی که به سمت معنویت است، ضربه خواهد خورد. چیزی که از آن، بوی علاقهمندی به دنیا و زخارف آن و خودپرستی و منیت و تنازع برای امور دنیوی استشمام بشود، هم از جهت عملی و علمی و هم از جهت عمق بخشیدن به فکر دینی و اسلامی در مردم، ضربه وارد خواهد آورد. ۱۳۶۹/۲/۲
@Khamenei_Hawzah
📚 زبور آل محمّد
این سه امامی [امیرالمؤمنین ، امام حسین و امام سجاد علیهم السلام] که حضورشان در صحنههای مبارزات از همه بارزتر است، دعایشان هم از همه بیشتر است؛ درسشان در خلال دعا هم از همه بیشتر است. آن وقت شما همین خصوصیات اخلاقی را در صحیفهی سجادیّه نگاه کنید.
من به یکایکِ شما عزیزان توصیه میکنم تا آنجا که میتوانید، با صحیفهی سجادیّه مأنوس شوید. کتاب بسیار عظیمی است. اینکه گفتهاند زبور آل محمّد، واقعاً همینطور است؛ پُر از نغمههای معنوی است، دعا و درس است؛ هم درس اخلاق است، هم درس علمالنّفس است، هم درس امور اجتماعی است. ۱۳۷۶/۰۹/۱۳
@Khamenei_Hawzah
📚 حوزهی علمیهی قم، چند کتاب اخلاق بیرون داده ؟
یکی از اَعلام حوزه (عَظماللَّه بقائه) - که الان در اینجا تشریف دارند - چند سال قبل از این، سفری به انگلستان کرده بودند و در آنجا کتابخانهای را دیده بودند. به من فرمودند: «یک طبقه از این کتابخانه، کتب اخلاقی بود که فرنگیها در چند سالِ اخیر نوشتهاند»! در آن چند سال، حوزهی علمیهی قم، چند کتاب اخلاق بیرون داده بود؟ یک هزارم آن؟ یک ده هزارم آن؟ گمانم هنوز هم کمتر از این مقدار است! این تازه اخلاق است که میدانید غرب با اخلاق، چندان سرآشتی ندارد. البته کتب اخلاقی آنها بیشتر، فلسفهی اخلاق و ردّ اخلاق و بیان اخلاقِ غیرمعنوی و اخلاق مادّی است.
ما بعد از «معراج السعادة» و «جامع السعادات»، در حوزه هایمان، چه کتابی نوشتیم؟ البته بعدها در چند سال اخیر، چند کتاب اخلاق نوشته شده است؛ چیزی که بشود به عنوان یک کتاب علمی ارائه کرد. ۱۳۷۴/۰۹/۱۳
@Khamenei_Hawzah