💡 فقهای سیّاس و زرنگی که از نگاهکردنشان حظ میکنیم!
🔹 اگر به کتاب کشف الغطای مرحوم شیخ جعفر کبیر (رضواناللهتعالیعلیه) نگاه کنید، خواهید دید در همین بحث جهادش که مورد ابتلای ماست، مکرّردرمکرّر پیداست که حکومتِ وقت، از آن بزرگوار چیزهایی میخواسته است که ایشان به مناسبت آنها فتوا داده است.
🔹البته عین همانها را حکومت وقت از #میرزای_قمی هم میخواسته است، منتها میرزای قمی (رضواناللهعلیه) رندتر و زرنگتر بوده و جواب چندان درستی نداده است!
🔹مرحوم شیخ جعفر، ساکن ایران نبوده و از دور، مسائل را میدیده و خیلی وضع دربار قاجار را نمیدانسته است. لذا ایشان آنچه را که آنها از فتوا و اجازه و حکم و این چیزها میخواستهاند، تا حدود زیادی در اختیارشان گذاشته است.
🔹یعنی دربار فتحعلیشاه، شیخ جعفر کبیر یا میرزای قمی را احترام میکرد. اما برای چه؟ برای حکم جهاد با روسها، برای گرفتن اجازه اخذ وجوه از مردم و برای اینطور چیزها!
🔹آنها هم (مثل میرزای قمی) غالباً آدمهای زرنگی بودند. شما نگاه کنید به «جامع الشتات». انسان حظ میکند از این مرد ملّا، به این زیرکی و به این هوشیاری! انسان واقعاً لذّت میبرد از آن زرنگی و هوشیاری میرزای قمی! ۱۳۷۲/۰۶/۲۱
@Khamenei_Hawzah
✏️ وظیفه شورای عالی حوزه
مهمترین کار در مراحل اول و مراحل اصولی، سیاستگذاری است در حوزههای علمیه. این سیاستگذاری ابعاد گوناگونی دارد.
ما مگر نمیگوییم میخواهیم علم تولید بشود و پیشرفت کند، خوب کدام علم؟ معنای پیشرفت علم فقه چیست؟ معنای پیشرفت علم اصول مثلًا چیست؟ پیشرفت کند یعنی چه؟ سمت و سوی این پیشرفت به سوی چیست؟ اینها همه سؤالهایی است که پاسخ لازم دارد. سیاستهائی که در مرکز شورای عالی نهاده میشود، به این سؤالها پاسخ میگوید؛ سیاستگذاری.
چشمانداز روشنی برای آیندهی حوزه علمیه باید ترسیم شود. همانطور که در مسائل کشور چشمانداز بیست ساله تدوین شد، بیائید یک چشمانداز بیست ساله، ده ساله برای حوزه تشکیل بدهید. این کارِ شورای عالی حوزهی علمیه است. ۱۳۸۶/۰۹/۰۸
@Khamenei_Hawzah
امروز خیال میکنیم موسیبنجعفر علیه السلام، یک آقای مظلوم بی سر و صدای سر به زیری در مدینه بود و رفتند او را زندانی کردند و بعد مسموم کردند، از دنیا رفت، همین و بس، قضیه این نبود. قضیه یک مبارزهی طولانی تشکیلاتی، یک مبارزهای با داشتن افراد زیاد در تمام آفاق اسلامی بود. ۱۳۶۴/۰۱/۲۳
@Khamenei_Hawzah
❗️منفعل نبودن حوزه
امروز حوزه نباید در صحنههاى متعدد فلسفى و فقهى و کلامى در دنیا غائب باشد. این همه سؤال در دنیا و در مسائل گوناگون مطرح است؛ پاسخ حوزه چیست؟ نه باید غائب باشد، نه باید منفعل باشد؛ هر دو ضرر دارد. فکر نو لازم است، پاسخ به نیازهاى نوبهنو لازم است که دارد مثل سیل در دنیا مطرح میشود؛ باید شما برایش جواب فراهم کنید. جواب شما باید ناظر باشد به این نیاز، و نیز ناظر باشد به پاسخهایى که مکاتب و فرقههاى گوناگون میدهند. ۱۳۸۹/۰۷/۲۹
@Khamenei_Hawzah
📓 علمی که ظلمت است!
خاک بر سرِ آن عالِمی که قلباً خوشحال شود از اینکه ببیند رادیوهای دشمنان اسلام، در مقابل نظام اسلامی، از او تمجید و تعریف میکنند! باید گریه کند! حالا گیرم از لحاظ فقاهت و علم هم خیلی بالا باشد، که آن هم علم نیست، جهل است. نور نیست، ظلمت است. والّا اگر نور بود، اوّل خودِ این نوع افراد را هدایت میکرد.
🗓 بیانات در آغاز درس خارج فقه - ۱۳۷۳/۰۶/۲۰
@Khamenei_Hawzah
🖼طرح| علمی که ظلمت است!
خاک بر سرِ آن عالِمی که قلباً خوشحال شود از اینکه ببیند رادیوهای دشمنان اسلام، در مقابل نظام اسلامی، از او تمجید و تعریف میکنند!...
@Khamenei_Hawzah
علمی که ظلمت است.jpg
3.87M
🔗نسخه باکیفیت
🖼طرح| علمی که ظلمت است!
@Khamenei_Hawzah
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 سند | عصبانیت ساواک از کمکرسانی آیتالله خامنهای به سیلزدگان ایرانشهر در دوران پهلوی
👈 بخشی از گزارش ساواک: کمکهای یک نفر از آخوندهای تبعیدی به نام خامنهای به مردم باعث رفع گرفتاری آنها شده است.
@Khamenei_ir
🔸حوزه مثل ابوذر یعیش وحده و یموت وحده
کارهای ما دستجمعی نیست. من یک وقت عرض کردم که از این جهت، مثل جناب ابیذر (سلاماللهعلیه) هستیم که «یعیش وحده و یموت وحده». همهی کارهای ما تنهاست: از استاد، تنها درس میگیریم و تنها مطالعه میکنیم. گرچه مباحثهمان هم کار دو نفری است، اما تنهاست؛ یعنی اشتراک فکری نیست. یک روز زید میخواند، عمرو شاگرد او میشود و گوش میکند؛ فردا عمرو میخواند، زید شاگرد او میشود و گوش میکند؛ یعنی کار فردی است.
کار دستجمعی، اشتراک مساعی و ابزارهای مناسب را جمع کردن و آوردن، کارهای جدید دنیاست. جدید که عرض میکنیم، این بخش آن خیلی هم جدید نیست؛ تقریباً قدیمی است؛ اما در عین حال ما هنوز با آن چندان آشنا نیستیم! ۱۳۷۰/۱۲/۰۱
@Khamenei_Hawzah
🚨 مگر نسلهای آینده گریبان ما را رها میکند؟
هرکس کنار بکشد، غیر از مؤاخذه الهی، بلاشک، با مؤاخذه نسلهای آینده مواجه خواهد شد. من یادم نمیرود که در سنین جوانی -آن زمانی که شور جوانی طلبگی داشتیم- همواره به آن کسانی که سالهای۱۳۲۰ تا ۱۳۳۰ را درک کرده بودند؛ اما برای روحانیت کاری نکرده بودند، ایراد میگرفتیم. ۱۰ سال دیکتاتوری پهلوی، رقیق و ضعیف شده بود؛ اما چرا علما کاری نکردند؟ مگر نسلهای آینده گریبان ما را رها میکند؟ ولو در گور هم باشیم! نمیشود بی تفاوت بود! ۱۳۷۰/۱۱/۳۰
@Khamenei_Hawzah
♥️ دعای کمیل و مناجات شعبانیه ادعیه مورد علاقه امام
🔹 #رجب، بیشتر ماه نماز است؛ #شعبان، بیشتر ماه دعا و روزه است؛ این مناجات شعبانیه را ببینید.
🔹 من یک وقتی از #امام (رضواناللهعلیه) پرسیدم در این دعاهای مأثوری که وجود دارد، شما کدام دعا را بیشتر از همه خوشتان میآید و دوست دارید. فرمودند: دعای کمیل و مناجات شعبانیه. اتفاقاً هر دو دعا هم مال ماه شعبان است؛ دعای کمیل که میدانید اصلاً ورود اصلیاش مال شب نیمهی شعبان است، مناجات شعبانیه هم که از ائمه نقل شده، متعلق به ماه شعبان است.
🔹 لحن این دو دعا به هم نزدیک است؛ هر دو عاشقانه است. در مناجات شعبانیه: «و ان ادخلتنی النّار اعلمت اهلها انّی احبّک»؛ جهنم هم که من را ببری، فریاد میکشم تو را دوست دارم. و در دعای کمیل: «لان ترکتنی ناطقا لاضجّن الیک بین اهلها ضجیج الاملین و لاصرخنّ الیک صراخ المستصرخین و لابکینّ بکاء الفاقدین»؛ اگر به من در جهنم اجازه بدهی و نطق را از من نگیری، فریاد میکشم؛ فریادِ امیدواران، فریادِ دلدادگان و فریادِ دلباختگان را. ۱۳۸۳/۰۷/۱۳
@Khamenei_Hawzah
💠 فلیبدأ بتعلیم نفسه
عزیزان من! برادران من! فرزندان من! جوانان! طلاب دختر و پسر! اگر میخواهید مثل بوتهی گلی عطر شما فضا را معطر کند، اگر میخواهید معنویت مثل چشمهای از شما سرازیر شود و بدون اجبار، بدون اکراه، تشنگان بنوشند و به سوی آن بشتابند، راهش این است:
«فلیبدأ بتعلیم نفسه». ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
@Khamenei_Hawzah