eitaa logo
خانواده مطلوب دینی
97 دنبال‌کننده
69 عکس
55 ویدیو
0 فایل
خانواده مطلوب دینی eitaa.com/khanevadeh_dini
مشاهده در ایتا
دانلود
توصیه برای "رابطه خوب" با نوجوان شنونده خوبی برای نوجوان خود باشید. پس زمانهایی را صرف گوش کردن به صحبتهای نوجوان خود کنید. واقعاً به حرفهای نوجوان خود گوش دهید. مثلا آنچه را که انجام میدهید متوقف کنید، تماس چشمی با او برقرار کنید و صحبتهایش را قطع نکنید. برای نظرات نوجوان خود ارزش و احترام قائل شوید و توجه کنید که او دیدگاهی متفاوت از شما نسبت به دنیا دارد. به جای ضمیر «تو» از ضمیر «من» استفاده کنید. برای نمونه به فرزند خود نگویید که «تو هیچگاه به حرفهای من توجه نمی کنی و برای من توضیح نمی دهی که به کجا می روی» به جای آن بهتر است بگویید: «اگر برای من توضیح ندهی که کجا می روی من نگران تو می شوم» توجه داشته باشید که اگر به حرفهای نوجوان خود گوش نداده و توجه نکنید، او ارتباطش را با شما قطع می کند. خانواده مطلوب دینی eitaa.com/khanevadeh_dini
هدایت شده از کشکول معارف دینی سید
پاسخ به سوالات فطرت ۱. هدف از آفرینش انسان بعنوان اشرف مخلوقات چیست؟ قرآن كريم هدف آفرينش انسان را نگاه الهي او به جهان هستي معرفي مي‌كند ومیفرماید: (اَللهُ الَّذي خَلَقَ سَبعَ سَموتٍ ومِنَ الاَ‌رضِ مِثلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الاَ‌مرُ بَينَهُنَّ لِتَعلَموا اَنَّ اللهَ عَلي كُلِّ شي‌ءٍ قَدير واَنَّ اللهَ قَد اَحاطَ بِكُلِّ شي‌ءٍ عِلما)[۱]؛ خداوند همان كسى است كه هفت آسمان و همانند آنها هفت زمين آفريد. حکم وفرمان [خدا] در ميان آنها فرود مى‌آيد، تا بدانيد كه : خدا بر هر چيزى تواناست، و به راستى علم و دانش وقدرت او هر چيزى را در بر گرفته است. اين مجموعه(زمین و آسمانها ومخلوقات و اسرارآنها) آفريده شد، تا شما خداوند خالق وحکیم ،جهان هستی را آفریدگار وتوانمند برهرکاری بدانید وجهان را با نگاهي الهي ببينيد و بدانيد كه همه اينها مخلوق يك مبدأ است و قدرت خالق و مطلق درعالم یکی است، مبدئي كه عين قدرت و علم است و چيزي از محدوده علم و قدرت او خارج نيست. فرمان خدا و قضا و قدر او در میان آنها جاری و حکمفرما است. خداوند است که حکم خود را درباره آنها به مرحله اجرا در می‌آورد و همه امور جهان را می‌گرداند. ۲. این جهان با وسعت برای چه کسی ساخته شده ؟ قرآن پاسخ میدهد: هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا...(بقره آیه ۲۹) او خدایی است که همه موجودات زمین را برای شما خلق کرد، و پس از آن به خلقت آسمانها نظر گماشت و هفت آسمان را بر فراز یکدیگر برافراشت و او به همه چیز داناست. ۳. هدف از خلقت انسان چیست؟ خداوند وجودى بی‌نهایت است وبالذات صاحب همه کمالات است و آفریدنش مخلوقات لطف و فیض الهی است از این رو کمال فیاضیت خداوند اقتضا می‌کند که هرچه را لایق آفریده شدن است بیافریند. خداوند حکیم ،انسان را موجودى آفرید که با دو گرایش درونى خوبى و بدى و با دو دعوت کننده بیرونى به خوبى(انبیا) و بدى(شیاطین)، قابلیت نیل به بالاترین مراتب کمال مخلوق و نیز انحطاط به پست‌ترین مراتب آن‌را داشته باشد. اگر انسان با وجود گرایش‌هاى حیوانى و وسوسه‌هاى شیطانى راه حق را بپیماید، برتر از ملائکه خواهد شد؛ چرا که آنان فاقد گرایش‌هاى حیوانى و وسوسه‌هاى شیطانی‏اند، و اگر راه باطل را انتخاب کرد از حیوانات پست‌تر می‌شود؛ چونکه حیوانات از قابلیت‌هاى معنوى وکمالگرایی انسان برخوردار نیستند. بنابراین کمال انسان در بندگی و عبادت و اطاعت از فرامین و دستورات الهی که توسط مرسلین ، پیامبران و اولیاء الهی به انسان می‌رسد محقق میگردد: از اینجهت است که قرآن بصراحت میفرماید : وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ (ذاریات آیه ۵۶) ۴. هدف از عبادت چیست؟ هدف اصلي عبادت «عبوديت» است كه در آيات قبل مورد بحث قرارگرفت بنابراین مسائلی چون علم و دانش و امتحان و آزمايشو... ابزار واهدافی هستند كه در مسير عبوديت قرار مي‌گيرند، و رحمت واسعه‌ خداوند یعنی همان رضایت الهی، نتيجه‌ي اين عبوديت است. به اين ترتيب روشن مي‌شود كه ما همه براي عبادت پروردگار آفريده شده‌ايم. عبادتی که انسان را به تقوا و پرهیز از گناهان میرساند قرآن با اشاره باین مطلب میفرماید: یآ أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (بقره آیه ۲۱) ای مردم! پروردگار خود را پرستش کنید؛ خدایی که شما، و کسانی را که قبل از شما بودند را آفرید، تا پرهیزکار شوید. ۵. تقوا، مارا یکجا میرساند قرآن پاسخ میدهد: وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (بقره،ایه ۱۳۰) ...و از خدا بترسید، وتقواپیشه کنید باشد که رستگار شوید. سیدغلامعباس طاهرزاده کشکول معارف دینی سید در: تلگرام : t.me/kashkole_maaref ایتا : eitaa.com/joinchat/2494562380Cd290dc5f70 سروش: splus.ir/kashkoleseyedd آی گپ: iGap.net/kashkool_seyed روبیکا: rubika.ir/kashkole_maaref بله ble.ir/kashkole_maaref
هدایت شده از کشکول معارف دینی سید
نوروز و فرصت های پیش رو نوروز نخستین روز سال خورشیدی ایرانی برابر با یکم فروردین ماه، جشن آغاز سال نوی ایرانی و یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران ایران باستان است. آثار مثبت که بزرگان وپیشوایان دینی و اخلاقی برای نوروز قائلنذ عبارتند از ۱. تطهیر درون وباطن از اعمال عید نوروز غسل وطهارت ظاهر و باطن است و پوشیدن لباس تمیز وتطهیر باطن و تمیزکردن از كثافات و سموم از درون وقلب. امام على‏(ع)فرمود: تَعَطَّرُوا بِالِاسْتِغْفَارِ... خودتان را با استغفار و توبه‏ معطر كنید تا بوى گناهان شما را رسوا نكند.‌»(۳) ۲.نظافت منزل اسلام سفارش زیادی درباره نظافت فردی و اجتماعی از آلودگیهاى بدن و محل زندگى كرده است. امام باقر(ع)فرمود: كَنْسُ الْبُیوتِ ینْفِی الْفَقْرَ؛ پاكیزه كردن خانه‏ها(خانه تکانی)فقر را از بین مى‏برد(۴) ۳ صله رحم یكى دیگر از برنامه‏هاى شایسته در ایام نوروز صله ارحام است. قطع ارتباط با فامیل مذموم وگناه است. خداوند مى‏فرماید: الَّذینَ ینْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ میثاقِهِ... فاسقان کسانی اند كه عهدو پیمانی که با خدا بستند، را شکستند و پیوندهایى را كه خدا به آن دستور داده ، قطع میکنند و در زمین فساد مى‏كنند، اینها زیان كارانند.‌ ابوذرصحابی پیامبر مى‏گوید: پیامبر(ص)مرا به صله رحم توصیه كرد،هر چند آنها ازمن بریده باشند.‌ وفرمود: الصَّدَقَةُ بِعَشَرَةٍ وَ الْقَرْض... پاداش‏ صدقه ۱۰برابر و پاداش‏ قرض ۱۸برابر و پاداش دوستی بامومنین ۲۰ برابر و ثواب صله رحم ۲۴برابر است(۶) نوروز فرصتی برای کمک به نیازمندان جامعه و فامیل است. ۴.عفو، کینه زدایی آشتی دادن یکی دیگر از اعمال و کارهای خوب این ایام خالی کردن قلب از کینه ودشمنی وعفو و گذشت است.قران میفرماید: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا... مؤمنان با یكدیگر برادرند، بنابراین میان دو برادر خود صلح برقرارکنید و تقواى الهى پیشه كنید تا مشمول رحمتش شوید.‌ رسولخدا(ص)فرمود: اَفْضَلُ الصَّدَقَةِ اِصْلاحُ ذاتِ الْبَینِ؛ بالاترین صدقه، اصلاح میان مردم است.‌(۸) ۵.دعا برای ظهور چنانچه در روایات آمده رابطه نوروز و ظهور حضرت مهدی(عج) است. آسیب شناسی ایام نوروز همان گونه كه به نکات مثبت و جنبه های مفید نوروز اشاره شد،لازم است به آسیب شناسی جنبه های منفی آن هم بپردازیم. بی شک بعضى رفت و آمدها درنوروز منجر به گناه و معصیت مى‏شود، كه باید به آنها توجه و از بروز آنها جلوگیری كرد، تا به گناه آلوده نگردد. امام على‏(ع)فرمود: هر روزى كه در آن گناه و معصیت پروردگار نشود، آن روز عید است.‌»(۱۰) برخى از نمونه کارهای منفی درایام عید نوروز عبارتند از: ۱. اسراف‏ اسراف زیاده روی در مصرف و ریخت وپاشهای نابجا وازگناهان کبیره است قرآن میفرماید: کلوا واشربوا ولاتسرفوا(سوره ) میخواهید بخورید و بیاشامید ولی اسراف و زیاده روی نکنید امام صّادق (ع)فرمود: لِلمُسرِفِ ثَلاثُ عَلاماتٍ...  اسراف كننده سه نشانه دارد: آنچه در شأنش نيست میخرد، آنچه در شأنش نيست میپوشد و آنچه در شأنش نيست میخورد. (خصال ص ۱۲۱) ۲.لهو و لعب‏ یكى از نیازهاى انسان، نیاز به تفریح و سرگرمى است. اسلام این نیاز را مورد تأیید قرار داده است. پیامبر(ص)فرمود: اُلْهُو وَ الْعَبُوا فَاِنّى اَكْرَهُ اَنْ یرىَ فِى دِینِكُمْ غِلْظَةٌ سرگرمى داشته باشید و تفریح كنید چرا كه خوش ندارم در دین شما سختی دیده شود.‌(۱۱) در روایات بر گردش، شوخى، و تفریحات سالم و مسابقات مثل شنا، اسب سوارى،تیراندازى و كُشتى تأكید شده است. درمقابل، انسان را از تفریحات باطل كه انسان را ازخدا غافل و دور مىکند، منع مى‏كند. این موارد در قرآن و روایات به لهو و لعب تعبیر شده است. لهو یعنی هرچیز و هركار بیهوده ‏اى كه انسان را ازهدف اصلی و مفید بازدارد و بخود مشغول سازد. امام على(ع) مى‏فرماید: مَجَالِسُ اللَّهْوِ تُفْسِدُ الایمَانَ؛ مجالس لهو و گناه‏ ایمان را فاسد مى‏كند(۱۴) ۳. بی حیایی در ارتباطات زن و مرد بی حیایی و باصطلاح راحت بودن بانامحرم مهم‌ترین و شایع‌ترین خطری است که جامعه دین‌دار بویژه نسل جوان درمعرض آن قراردارد در آیات ۳۰ و ۳۱ سوره نور به فرو بستن چشم از نگاه به نامحرم و آن‌چه خدا حرام کرده، دستور داده شده است(غضوا ابصارکم...) امام باقر(ع)سخن گفتن با نامحرم را از دام‌های شیطان دانسته است. امام صادق (ع)فرمود: نگاه به نامحرم تیری مسموم ازتیرهای شیطان معرفی شده سیدغلامعباس طاهرزاده کشکول معارف دینی سید در: تلگرام : t.me/kashkole_maaref ایتا : eitaa.com/joinchat/2494562380Cd290dc5f70 سروش: splus.ir/kashkoleseyedd آی گپ: iGap.net/kashkool_seyed روبیکا: rubika.ir/kashkole_maaref بله ble.ir/kashkole_maaref
دختر خانم اعجوبه قرآنی و علمی کشور حنانه‌ خانم‌ خلفی نابغه قرآنی و اعجوبه حفظ قرآن کریم که در هفت‌سالگی، حافظ کل قرآن شد و در سن ۱۳ سالگی موفق به اخذ کارشناسی و قبولی در کارشناسی‌ ارشد شد اما هیچ یک از شبکه‌های مثلا حامی‌ حقوق‌ زنان خارج نشین بظاهر ازادیخواه از ایشون یاد نکردند؟؟ خانواده خلفی با قرآن بزرگ شده‌اند و تک تک لحظات زندگیشان با قرآن عجیبن بوده است. آقا و خانم خلفی چهار فرزند دارند که همگی حافظ قرآن هستند حنانه خلفی فرزند ۱۵ ساله آنهاست که نام و اجراهایش بسیار شهرت یافته است حنانه خلفی نابغه محجبه دهه هشتادی میگه علتی که باعث شد به قرآن علاقه مند بشم نور بودن قرآن ؛شفا و رحمت بودنشه و قرآن ذکر است و با ذکر و یاد خدا آرام میگیریم. من نمی دونم چرا چنین خبرهای خوبی را هیچ کدوم از کانالهای اصلاح طلب پرمدعا وطلبکار لیبرالی پوشش نمیدن!!! 👌لطفا نشر دهید تا همه خانواده ها ودختران ما بدونند که می شه دختر بود می شه نجابت داشت می شه با حجاب بود می شه حیا داشت و به قله های بزرگ بندگی و اخلاقی واجتماعی و آرزوهای بزرگ و بالاترین مدرک و بهترین موقعیت جایگاه انسانیت درهر دو دنیا رسید. خانواده مطلوب دینی eitaa.com/khanevadeh_dini
توصیه های آرامش بخش 1. با گذشته خود کنار بیائید تا حال شما را خراب نکند. ۲. آنچه دیگران در مورد شما فکر میکنند به شما ارتباطی‌ ندارد. ۳. گذشت زمان تقریبا داروی هر دردی است؛ به زمان کمی‌ فرصت دهید. ۴. کسی‌ دلیل و مسئول خوشبختی‌ شما نیست؛ خودتان مسئولید. ۵. زندگی‌ خود را با دیگران مقایسه نکنید؛ ما هیچ خبر نداریم که زندگی‌ آنها برای چه و چگونه است. ۶. زیاد فکر نکنید؛ اشکالی ندارد که جواب بعضی‌ چیز‌ها را ندانیم. ۷. لبخند بزنید؛ شما مسئول حل تمام مشکلات دنیا نیستید✨‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌ خانواده مطلوب دینی eitaa.com/khanevadeh_dini
اسرار سعادت خانواده خانم های عزیز ؛ آقایون به دنبال همسری هستند که شخصیت زنانه اش شکل گرفته باشد، مهربان باشد، مرتبا داد نزند و از او ایراد نگیرد. اکثر مردها در زندگی خود به دنبال "آرامش" هستند، می خواهند اوقات خوشی را داشته باشند و از زندگی لذت ببرند، بنابراین: خوش مشرب باشید، به سرعت عصبانی نشوید و داد و فریاد کردن را هم به کلی فراموش کنید. خانواده مطلوب دینی eitaa.com/khanevadeh_dini
توجه ایت الله بهجت به روابط درون خانواده خاطره فرزند آیت الله بهجت درمورد توصیه حضرت آیت الله: پدرم معتقد بود که در روابط خانوادگی، جواب دادن یا رو کم کردن باید به طور کلی در محیط خانواده کنار گذاشته شود و این کار هیچ ثمری ندارد. برخورد کردن، اقتضای طبیعت حیوانی است؛ اگر آن یک شاخ زد، این هم دو تا شاخ بزند و اگر هم دوتا نزند، بالاخره یکی را که باید بزند! این طبیعت حیوانی است انسان باید این حرف‌ها و نزاع‌ها را جدی نگیرد و به خدا واگذار کند یا اینکه به دفتر شرع مراجعه کند و ببیند الان وظیفه‌اش چیست اگر کسی خودش به این روش رفتار کند، طرف مقابل هم رفتار خواهد کرد و قضیه حل می‌شود. آقا مراقب بود که بچه‌ها معصیت انجام ندهند اگر کسی از دست بچه‌هایش ناراحت می‌شد، هرگز فراموش نمی‌کرد؛ حتی تا بیست سال بعد! یک بار به من فرمود: غذایی درست کن و به در خانه‌ی فلانی ببر گفتم: می‌گویم ببرند فرمود: نه! خودت ببر من غذا را بردم و دو روز بعد، آن شخص از دنیا رفت آن شخص چندین سال پیش از این، از من ناراحت شده بود و من یادم رفته بود و حالا که نزدیک مرگش بود، آقا اینگونه فرمود تا دلخوری ش از من برطرف شود. ‌‌ خانواده مطلوب دینی eitaa.com/khanevadeh_dini
در زندگی مشترک اختلاف نظر طبیعی است!  💠 اینکه زندگی بدون اختلاف نظر و متفاوت بودن نظرات باشد، اصلا وجود ندارد. رابطه سالم، رابطه ای هست که در آن زوجین گاهی دچار کشمکش و اختلاف نظر می شوند و می توانند این اختلافات را به درستی مدیریت و حل و فصل کنند. 💠 اگر اختلاف نظر در رابطه ای وجود نداشته باشد پس مطمئن باشید یکی از زوجین از بیان احساسات و نظرات واقعی خود اجتناب می کند. 💠 به هرحال، شما باید سعی کنید از جملات مثبت و تعریف و تمجید در کنار اختلاف نظرهای خود استفاده کنید. تا بتوانید ارتباط موثر خود را حفظ کنید. خانواده مطلوب دینی eitaa.com/khanevadeh_dini
هدایت شده از کشکول معارف دینی سید
توکل و اعتماد به خدا توکل، به معنی سپردن کارها به خدا و اعتماد قلبی به اوست. توکل این است که انسان خدا را تکیه‌گاه مطمئن خود قرار دهد و همه امورش را به او واگذار کند؛ توکل، یکی از فضایل مهم اخلاقی است که در فرهنگ اسلامی از مظاهر ایمان به شمار می‌رود. قرآن کریم توکل به خدا را از ویژگی‌های برجستۀ مؤمنان دانسته ومیفرماید: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَاناً وَ عَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَکَّلُونَ‌ (سوره انفال آیه ۲ ) مؤمنان، تنها کسانی هستند که هر گاه نام خدا برده شود، دل‌هاشان ترسان می‌گردد و هنگامی که آیات او بر آنها خوانده می‌شود، ایمان‌شان فزون‌تر می‌گردد و تنها بر پروردگارشان توکل دارند». بنابراین توکل، از لوازم جدایی‌ناپذیر ایمان است رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم فرمود: مَنْ تَوَكَّلَ عَلَى اللّه كَفاهُ مَؤنَتَهُ وَرِزْقَهُ مِنْ حَيْثُ لايَحْتَسِبُ هر كس به خدا توكل كند،خداوند هزينه ومخارج او را كفايت مى كند و از جايى كه گمان نمى برد به او روزى می دهد. (كنزالعمال،ج۳،ص۱۰۳) امام على عليه السّلام فرمود: مَنْ تَوكَّلَ عَلَى اللّه ذَلَّتْ لَهُ الصِّعابُ وَ تَسَهَّلَتْ عَلَيْهِ الأَسْبابِ؛ هر كس به خدا توكل كند،دشوارى ها براى او آسان مى شود و اسباب برايش فراهم مى گردد. (تصنیف غررالحکم ص۱۹۷) امام جواد(ع) فرمود: ثَلَاثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ لَمْ يَنْدَمْ تَرْكُ الْعَجَلَةِ وَ الْمَشُورَةُ وَ التَّوَكُّلُ عِنْدَ الْعَزْمِ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَل سه چیز است که هر کس آن را مراعات کند،پشمیان نگردد: ۱.اجتناب از عجله ۲.مشورت کردن ۳.و توکل بر خدا در هنگام تصمیم گیری كشف الغمة(ط،قديم)ج۲،ص۳۴۹ امام جواد علیه السّلام فرمود: مَن اِنقَطَعَ الی غَیرِ اللهِ وَ کَلَهُ اللهُ اِلَیهِ كسى كه به غیر خدا تكیه كند،خداوند او را به حال خودش وامیگذارد. (دررالباهرة(ط-قدیم ص۳۹) پیامبر گرامی اسلام(ص) از جبرئیل درباره معنا و تفسیر توکل سؤال کرد و جبرئیل گفت: اَلْعِلْمُ بِأَنَّ اَلْمَخْلُوقَ لاَ يَضُرُّ وَ لاَ يَنْفَعُ وَ لاَ يُعْطِی وَ لاَ يَمْنَعُ وَ اِسْتِعْمَالُ اَلْيَأْسِ مِنَ اَلْخَلْقِ فَإِذَا كَانَ اَلْعَبْدُ كَذَلِكَ لَمْ يَعْمَلْ لِأَحَدٍ سِوَى اَللَّهِ وَ لَمْ يَرْجُ وَ لَمْ يَخَفْ سِوَى اَللَّهِ وَ لَمْ يَطْمَعْ فِي أَحَدٍ سِوَى اَللَّهِ فَهَذَا هُوَ اَلتَّوَكُّلُ اَلْخَبَرَ (بحارالانوار؛ ج ۶۸، ص ۱۳۸) معنای توکل این است که انسان یقین کند به اینکه سود و زیان و بخشش و محروم شدن به دست مردم نیست و باید از آنها ناامید بود و اگر بنده‌ای به این مرتبه از معرفت برسد که جز برای خدا کاری انجام ندهد و جز او به کسی امیدوار نباشد و از غیر او نهراسد و غیر از خدا چشم طمع به کسی نداشته باشد، این همان توکل بر خداست. بنا بر این روایت، در معنای توکل معرفت و یقین به خدا، قدرت او و معرفت به عجز و ناتوانی مخلوقات نهفته است. لازمه این نوع معرفت و یقین، آن است که انسان تنها به خدا امیدوار باشد و تنها از او کمک بخواهد و از کسی جز خدا، ترس و هراسی بدل راه ندهد.  داستان اهالی روستایی به دليل بی آبی تصميم گرفتند برای نزول باران،نماز استسقاء بخوانند.نزد روحانی روستا رفتند و از او خواستند تا زمانی برای نماز باران مشخص نمايد،روحانی به آن‌ها گفت: فلان روز با پای برهنه بيرون از آبادی همه حاضر شويد تا نماز باران بخوانيم،روزی كه تمام اهالی برای دعا و نماز در محل مقرر جمع شدند، روحانی به جمعيت نگاهی كرد و توجه او به يك پسر بچه جلب شد كه با چتر آمده بود،روحانی جمعيت را رها كرده و به طرف خانه بازگشت، مردم متعجبانه دور او حلقه زدند كه پس چرا نماز باران نمی خوانی؟ آن عالم به مردم گفت: چون در ميان شما فقط اين پسر بچه اعتقاد وتوکل واقعی به خدا دارد و با توكل بخدا ویقین به آمدن باران ،به اينجا آمده و با خود چتر آورده است (اشاره‌ای به پسر بچه‌ایی كه با چتر آمده بود نمود.) (داستان ها وحكايت ها،ص۱۲۰) سیدغلامعباس طاهرزاده کشکول معارف دینی سید در: تلگرام : t.me/kashkole_maaref ایتا : eitaa.com/joinchat/2494562380Cd290dc5f70 سروش: splus.ir/kashkoleseyedd آی گپ: iGap.net/kashkool_seyed روبیکا: rubika.ir/kashkole_maaref بله ble.ir/kashkole_maaref
هدایت شده از کشکول معارف دینی سید
نصایحی از لقمان حکیم به پسرش لقمان در آغاز کار، غلام سیاه آفریقایى بود که مطابق رسم برده فروشى آن عصر، او را فروختند، و گویا چندین بار خرید و فروش شده، و در طول این مدت داراى اربابانى بوده و سرانجام آزاد شد. بخشى از نصایح لقمان به پسرش که بصورت نصیحت دهگانه در ضمن پنج آیه در سوره لقمان در قرآن آمده مجموعه اى از عقاید، اخلاق و آداب معاشرت است که عبارتند از: ۱. یا بُنَىّ لا تُشرِک بِاللهِ اءنّ الشِّرکَ لَظُلم عَظِیم؛ پسر جان! چیزى را شریک خدا قرار نده که شریک قراردادن ظلم بزرگى است. ۲. یا بُنَىّ انْ یکُ مِثقالَ حَبَّة مِن خَردَلٍ فَتَکُن فِى صَخرة اَو فِى السمواتِ اَو فِى الاَرضِ یأتِ بِها اءنّ اللهَ لطِیف خَبِیر؛ ) پسر جان! اگر به اندازه سنگینى خردلى عمل نیک یا بد از کسی صادر شده باشد در دل سنگى یا در گوشه اى از آسمان ها و زمین باشد، خداوند آن را (در قیامت براى حساب) حاضر میکند، خداوند(به همه امور) دقیق و آگاه است. ۳. یا بُنَىّ اَقِمِ الصَّلوةَ پسر جان!نماز را(که تشکر و سپاسگزاری از نعمتهای الهی است) بر پا دار و اقامه کن. ۴. وَ أمُر بالمعروف به خوبیها و امور خیر امر کن ۵. وَانهَ عَنِ المُنکَرِ  و از بدیها و گناهان نهى کن. ۶. وَ اصبِر عَلى ما اَصابَکَ انّ ذلکَ مِن عزمِ الاُمورِ؛ و در برابر مصائب ومشکلاتی که به تو مى رسد با استقامت و شکیبا باش که از کارهاى مهم و اساسى است. ۷ . وَ لا تُصَعِّر خَدَّکَ لِلنَّاسِ؛  با بى اعتنایى از مردم روى مگردان. ۸ . وَ لا تَمشِ فِى الاَرضِ مَرَحاً انّ اللهَ لا یحبُّ کلَّ مُختالٍ فَخُورٍ؛ و مغرورانه بر زمین راه نرو، که خداوند هیچ متکبر مغرور را دوست ندارد. ۹ - وَ اَقصِد فِى مَشیکَ پسر جان! در راه رفتن اعتدال و میانه روی را رعایت کن. ۱۰ - وَ اَغضُض مِن صَوتِکَ اءنّ اَنکَرَ الاَصواتِ لَصَوتُ الحَمِیر؛ ) و از بلندبودن صداى خود بکاه و فریاد نزن که زشت ترین صداها صداى خران است. ----------- در این اندرزهاى دهگانه، لقمان به توحید و معاد و نماز اشاره کرده، سپس به دو دستور اجتماعى امر به معروف و نهى از منکر پرداخته، آن گاه در مورد صبر و مقاومت در برابر حوادث سخت، سخن به میان آورده، سرانجام سه نکته مهم از آداب معاشرت را یادآورى نموده است که به راستى اگر این ده دستور به طور صحیح رعایت گردد، مدینه فاضله اخلاقى و انسانى به وجود خواهد آمد. داستانی از زکاوت لقمان بهترین و بدترین غذا روزى ارباب لقمان باو گفت: گوسفندى را ذبح کن و دو عضو از بهترین اعضایش را بپز و برایم بیاورتا بخورم . لقمان گوسفند را ذبح کرد، و قلب و زبان او را پخت و نزد اربابش نهاد. روز دیگر اربابش گفت: دو عضو از بدترین اعضای گوسفند را کباب کن و نزد من بیاور، لقمان باز قلب و زبان را پخت و نزد اربابش آورد، ارباب پرسید: از تو خواستم برترین عضو گوسفند را بیاورى و قلب و زبان آوردى، سپس بدترین را خواستم، باز قلب و زبان آوردى، علت چیست؟ لقمان گفت: این دو عضو برترین عضو هستند اگر پاک باشند، و بدترین عضو هستند اگر پلید وآلوده باشند. پیامبر اسلام(ص)فرمود: هر که این سوره را قرائت کند در روز قیامت لقمان رفیق و همراه او خواهد بود و ده برابر تعداد کسانی که امر به معروف و نهی از منکر کرده اند به او حسنه داده می شود. سیدغلامعباس طاهرزاده کشکول معارف دینی سید در: تلگرام : t.me/kashkole_maaref ایتا : eitaa.com/joinchat/2494562380Cd290dc5f70 سروش: splus.ir/kashkoleseyedd آی گپ: iGap.net/kashkool_seyed روبیکا: rubika.ir/kashkole_maaref بله ble.ir/kashkole_maaref
هدایت شده از کشکول معارف دینی سید
سرنوشت 3 مرجع تقلیدی که مقابل امام خمینی ایستادند پیروزی انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی(ره)باطن برخی از روحانیون را بیش از پیش بر ملا ساخت. روحانیونی که در قامت مرجع تقلید سد راه نظام شدند و هزینه‌های سنگینی را به اسلام و انقلاب تحمیل کردند. ۶ فروردین‌ماه سال ۱۳۶۸، امام خمینی (ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی، یکی از مهم‌ترین تصمیماتشان را برای آینده انقلاب اسلامی گرفتند. او در بخشی از نامه‌شان در چنین روزی برای آیت‌الله منتظری درباره عدم صلاحیت برای تصدی رهبری نظام جمهوری اسلامی، خطاب به مردم ایران نوشتند:  سخنی از سرِ درد و رنج و با دلی شکسته و پر از غم و اندوه با مردم عزیزمان دارم: من با خدای خود عهد کردم که از بدی افرادی که مکلف به اغماض آن نیستم، هرگز چشم پوشی نکنم. من با خدای خود پیمان بسته‌ام که رضای او را بر رضای مردم و دوستان مقدم دارم؛ اگر تمام جهان علیه من قیام کنند، دست از حق و حقیقت برنمی‌‌دارم. تاریخ اسلام پر از خیانت بزرگانش به اسلام است... سه مرجع تقلید مشهور دهه ۵۰ و ۶۰ به نام‌های : .سیدکاظم شریعتمداری، .حسینعلی منتظری .سیدمحمد شیرازی نغمه‌های ناساز شریعتمداری و حمایتش از کودتای نوژه شریعتمداری که طبق شواهد برجای مانده با دربار پهلوی ارتباط داشت، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در اسفندماه سال ۱۳۵۷ با حمایت ازحزب جمهوری خلق مسلمان تلاش کرد به عنوان قطبی دربرابر امام(ره)خودش را مطرح کند. هدایت حزب خلق مسلمان توسط او در روزهای ابتدایی انقلاب چالشی خطرناک را فراهم ساخت. علی‌محمد بشارتی مسؤول وقت اطلاعات سپاه پاسداران، در گزارشی گفت که آقای شریعتمداری در مشهد گفته است: من بالاخره علیه آقای خمینی اعلام جنگ می‌کنم! نخستین اقدام علنی شریعتمداری علیه نظام را می‌توان اشغال رادیو و تلویزیون تبریز با رهبری معنوی او توسط حزب خلق مسلمان در آذرماه سال ۱۳۵۸ دانست. او حتی به قانون اساسی جمهوری اسلامی رأی نداد. وطبق اسناد بدست آمده سفارت شریعتمداری با سفارت آمریکا ارتباط داشته است. در تیرماه سال ۱۳۵۹،هنگام کشف و خنثی‌سازی توطئه‌ خطرناک کودتای نوژه، مشخص شد که از آن توطئه باخبر بوده و بمباران محل سکونت امام خمینی را تاییدکرد. سرانجام در ۳۱ فروردین‌ ماه سال ۱۳۶۱، سیدکاظم شریعتمداری به دلیل پیشینه سوء، با حکم مدرسین و مجتهدین عالی‌رتبه قم از مرجعیت خلع وخانه نشین شد. شریعتمداری در۱۳ فروردین‌ماه سال ۱۳۶۵ بر اثر نارسایی کلیه در‌گذشت.‌ --------- مرجع معزول دوم آیت‌الله حسینعلی منتظری از سال ۱۳۶۴ به عنوان قائم‌مقام رهبری انتخاب شد. مجموعه اقدامات منتظری درکسوت قائم‌مقام رهبری بحران‌هایی را برای نظام تحمیل کرد. او بعد از یک دهه از پیروزی انقلاب، اختلافات جدی با امام (ره) پیدا کرد و از افرادی بود که به صورت جدی حامی لیبرالها ومنافقین بود همین امر منجر به عزل او در سال ۱۳۶۸ شد و کم کم تبدیل به یکی از مخالفین جدی انقلاب شد(شرح کامل در پست قبل گفته شد) سرانجام آقای منتظری در ۲۹ آذرماه سال ۱۳۸۸ در قم درگذشت و در حرم حضرت معصومه دفن شد. ----------- نفر سوم، سیدمحمد شیرازی از مدعیان مرجعیت و از مخالفان حرکت انقلابی مردم ایران است. آیت‌‌الله سیدمحمد شیرازی فرزند میرزامهدی شیرازی از خاندان حسینی شیرازی و برادر سیدصادق حسینی شیرازی است. سیدمحمد شیرازی چند سال بعد از رحلت مرحوم میرزا مهدی شیرازی، سیدمحمد شیرازی که در آن زمان کمتر از ۴۰ سال سن داشت اعلام مرجعیت کرد. اما این اعلام مرجعیت با واکنش علمای طراز اول روبرو شد. آیت‌الله شیخ یوسف خراسانی حائری در جواب عده‌ای درباره مرجعیت او اعلام کرد که سیدمحمد شیرازی قطعاً مجتهد نیست و تقلید از او جایز نیست این رد مرجعیت و صلاحیت علمی او توسط آیت‌الله خویی، بزرگ حوزه علمیه نجف و آیت‌الله سید محمود شاهرودی نیز اعلام شده بود بعد از پیروزی انقلاب شیرازی‌ها همگی به ایران آمدند و سیدمحمد شیرازی به مرجعیت خود در قم آزادانه ادامه داد. در سال‌های جنگ تحمیلی،سیدمحمد شیرازی به تحریم جنگ علیه عراق فتوا داد و آن را برادرکشی نامید! او همچنین مخالف ولایت فقیه بود. سرانجام نیز در ۲۶ آذرماه سال ۱۳۸۰ در قم درگذشت. سیدغلامعباس طاهرزاده کشکول معارف دینی سید در: تلگرام : t.me/kashkole_maaref ایتا : eitaa.com/joinchat/2494562380Cd290dc5f70 سروش: splus.ir/kashkoleseyedd آی گپ: iGap.net/kashkool_seyed روبیکا: rubika.ir/kashkole_maaref بله ble.ir/kashkole_maaref
هدایت شده از کشکول معارف دینی سید
خردمندان وعقلا را با این اوصاف قرانی بشناسید. خداوند حکیم در قرآن می فرماید برای خردمندان نشانه هایی است و کسی جز عقلا وخردمندان،از آن پند نمی گیرد. قرآن در جایگاه عقل و تدبیر وخرد میفرماید: «يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثيراً وَ ما يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ‏ (بقره آیه ۲۶۹) خداوند دانش و حكمت را به هر كس بخواهد و شايسته بداند عطا میکند و به هر كس دانش وعقل داده شود، خير فراوانى به او داده شده . و جز خردمندان،و عقلا اين حقايق را درك نمى ‏كنند در آیه ای دیگر میفرماید «هُدىً وَ ذِكْرى‏ لِأُولِي الْأَلْبابِ‏‏» (غافر،آیه ۵۴) قرآن ،كتابى كه مايه هدايت و تذكّر براى صاحبان عقل بود. قرآن کریم در آیات ۲۲- ۲۰ سوره «رعد»، برخی از صفات و ویژگی های خردمندان وعقلا یعنی اولوا الالباب و صاحبان خرد، را بیان می کند که برخی از آن ویژگیهای عبارتند از: ۱. وفاداری و پایبندی به عهد و پیمان الهی قرآن میفرماید: اولوالالباب الَّذِينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ ۲. عهدشکن ونقض پیمان نمیکند. وَلَا يَنْقُضُونَ الْمِيثَاقَ ۳.مطیع فرمان الهی فرد عاقل،چون خود را تحت فرمان الهی میداند به هرکاری خدا بگوید، عمل میکند: وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَآ أَمَرَ اللَّهُ بِهِٓ أَنْ يُوصَلَ ۴. خداترس است عاقل چون به قدرت و دیده بانی پروردگار ایمان دارد فقط ازخدا میترسد و مراعات شرع میکند. وَيَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ۵.اعتقاد به معاد وحساب وکتاب عاقل ازسختگیری خدا در حسابرسی اعمال در قیامت خوف دارد و میترسد: وَيَخَافُونَ سُوٓءَ الْحِسَابِ ۶.اهل صبر و بردباری مومن عاقل برای رضای خدا صبر و تحمل میکند چون میداند بر اثر صبر نوبت ظفر آید «ان مع العسر یسرا»: وَالَّذِينَ صَبَرُوا ابْتِغَآءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ ۷.اهل نماز و بندگی خدا انسان عاقل اهل نماز و سپاسگزاری از نعمتهای الهی است و نسبت به عبادت و بندگی خداوند متعبد است : وَ أَقَامُوا الصَّلَاةَ ۸.اهل انفاق و بخشندگی در راه خداوند است و به نیازمندان رسیدگی میکند چون ایمان دارد که گشایش رزق و روزی در رسیدگی به فقرا و مستمندان است . وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ ۹.انتقامجو نیست ولی را با خوبی پاسخ میدهد چون میداند خداوند این صفت پسندیده نشانه ایمان و عقل و تدبیر است از اینجهت جواب بدی را با خوبی وخوشرویی میدهد: وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ اولئک لهم عقبی الدار اینها آخرت خوبی دارند. سیدغلامعباس طاهرزاده کشکول معارف دینی سید در: تلگرام : t.me/kashkole_maaref ایتا : eitaa.com/joinchat/2494562380Cd290dc5f70 سروش: splus.ir/kashkoleseyedd آی گپ: iGap.net/kashkool_seyed روبیکا: rubika.ir/kashkole_maaref بله ble.ir/kashkole_maaref