در زندگی مشترک اختلاف نظر طبیعی است!
💠 اینکه زندگی بدون اختلاف نظر و متفاوت بودن نظرات باشد، اصلا وجود ندارد. رابطه سالم، رابطه ای هست که در آن زوجین گاهی دچار کشمکش و اختلاف نظر می شوند و می توانند این اختلافات را به درستی مدیریت و حل و فصل کنند.
💠 اگر اختلاف نظر در رابطه ای وجود نداشته باشد پس مطمئن باشید یکی از زوجین از بیان احساسات و نظرات واقعی خود اجتناب می کند.
💠 به هرحال، شما باید سعی کنید از جملات مثبت و تعریف و تمجید در کنار اختلاف نظرهای خود استفاده کنید. تا بتوانید ارتباط موثر خود را حفظ کنید.
خانواده مطلوب دینی
eitaa.com/khanevadeh_dini
هدایت شده از کشکول معارف دینی سید
توکل و اعتماد به خدا
توکل، به معنی سپردن کارها به خدا و اعتماد قلبی به اوست. توکل این است که انسان خدا را تکیهگاه مطمئن خود قرار دهد و همه امورش را به او واگذار کند؛
توکل، یکی از فضایل مهم اخلاقی است که در فرهنگ اسلامی از مظاهر ایمان به شمار میرود. قرآن کریم توکل به خدا را از ویژگیهای برجستۀ مؤمنان دانسته ومیفرماید:
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَاناً وَ عَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَکَّلُونَ
(سوره انفال آیه ۲ )
مؤمنان، تنها کسانی هستند که هر گاه نام خدا برده شود، دلهاشان ترسان میگردد و هنگامی که آیات او بر آنها خوانده میشود، ایمانشان فزونتر میگردد و تنها بر پروردگارشان توکل دارند».
بنابراین توکل، از لوازم جداییناپذیر ایمان است
رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم فرمود:
مَنْ تَوَكَّلَ عَلَى اللّه كَفاهُ مَؤنَتَهُ وَرِزْقَهُ مِنْ حَيْثُ لايَحْتَسِبُ
هر كس به خدا توكل كند،خداوند هزينه ومخارج او را كفايت مى كند و از جايى كه گمان نمى برد به او روزى می دهد.
(كنزالعمال،ج۳،ص۱۰۳)
امام على عليه السّلام فرمود:
مَنْ تَوكَّلَ عَلَى اللّه ذَلَّتْ لَهُ الصِّعابُ وَ تَسَهَّلَتْ عَلَيْهِ الأَسْبابِ؛
هر كس به خدا توكل كند،دشوارى ها براى او آسان مى شود و اسباب برايش فراهم مى گردد.
(تصنیف غررالحکم ص۱۹۷)
امام جواد(ع) فرمود:
ثَلَاثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ لَمْ يَنْدَمْ تَرْكُ الْعَجَلَةِ وَ الْمَشُورَةُ وَ التَّوَكُّلُ عِنْدَ الْعَزْمِ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَل
سه چیز است که هر کس آن را مراعات کند،پشمیان نگردد:
۱.اجتناب از عجله
۲.مشورت کردن
۳.و توکل بر خدا در هنگام تصمیم گیری
كشف الغمة(ط،قديم)ج۲،ص۳۴۹
امام جواد علیه السّلام فرمود:
مَن اِنقَطَعَ الی غَیرِ اللهِ وَ کَلَهُ اللهُ اِلَیهِ
كسى كه به غیر خدا تكیه كند،خداوند او را به حال خودش وامیگذارد.
(دررالباهرة(ط-قدیم ص۳۹)
پیامبر گرامی اسلام(ص) از جبرئیل درباره معنا و تفسیر توکل سؤال کرد و جبرئیل گفت:
اَلْعِلْمُ بِأَنَّ اَلْمَخْلُوقَ لاَ يَضُرُّ وَ لاَ يَنْفَعُ وَ لاَ يُعْطِی وَ لاَ يَمْنَعُ وَ اِسْتِعْمَالُ اَلْيَأْسِ مِنَ اَلْخَلْقِ فَإِذَا كَانَ اَلْعَبْدُ كَذَلِكَ لَمْ يَعْمَلْ لِأَحَدٍ سِوَى اَللَّهِ وَ لَمْ يَرْجُ وَ لَمْ يَخَفْ سِوَى اَللَّهِ وَ لَمْ يَطْمَعْ فِي أَحَدٍ سِوَى اَللَّهِ فَهَذَا هُوَ اَلتَّوَكُّلُ اَلْخَبَرَ
(بحارالانوار؛ ج ۶۸، ص ۱۳۸)
معنای توکل این است که انسان یقین کند به اینکه سود و زیان و بخشش و محروم شدن به دست مردم نیست و باید از آنها ناامید بود و اگر بندهای به این مرتبه از معرفت برسد که جز برای خدا کاری انجام ندهد و جز او به کسی امیدوار نباشد و از غیر او نهراسد و غیر از خدا چشم طمع به کسی نداشته باشد، این همان توکل بر خداست.
بنا بر این روایت، در معنای توکل معرفت و یقین به خدا، قدرت او و معرفت به عجز و ناتوانی مخلوقات نهفته است. لازمه این نوع معرفت و یقین، آن است که انسان تنها به خدا امیدوار باشد و تنها از او کمک بخواهد و از کسی جز خدا، ترس و هراسی بدل راه ندهد.
داستان
اهالی روستایی به دليل بی آبی تصميم گرفتند برای نزول باران،نماز استسقاء بخوانند.نزد روحانی روستا رفتند و از او خواستند تا زمانی برای نماز باران مشخص نمايد،روحانی به آنها گفت:
فلان روز با پای برهنه بيرون از آبادی همه حاضر شويد تا نماز باران بخوانيم،روزی كه تمام اهالی برای دعا و نماز در محل مقرر جمع شدند، روحانی به جمعيت نگاهی كرد و توجه او به يك پسر بچه جلب شد كه با چتر آمده بود،روحانی جمعيت را رها كرده و به طرف خانه بازگشت،
مردم متعجبانه دور او حلقه زدند كه پس چرا نماز باران نمی خوانی؟ آن عالم به مردم گفت:
چون در ميان شما فقط اين پسر بچه اعتقاد وتوکل واقعی به خدا دارد و با توكل بخدا ویقین به آمدن باران ،به اينجا آمده و با خود چتر آورده است (اشارهای به پسر بچهایی كه با چتر آمده بود نمود.)
(داستان ها وحكايت ها،ص۱۲۰)
سیدغلامعباس طاهرزاده
کشکول معارف دینی سید در:
تلگرام :
t.me/kashkole_maaref
ایتا :
eitaa.com/joinchat/2494562380Cd290dc5f70
سروش:
splus.ir/kashkoleseyedd
آی گپ:
iGap.net/kashkool_seyed
روبیکا:
rubika.ir/kashkole_maaref
بله
ble.ir/kashkole_maaref
هدایت شده از کشکول معارف دینی سید
نصایحی از لقمان حکیم به پسرش
لقمان در آغاز کار، غلام سیاه آفریقایى بود که مطابق رسم برده فروشى آن عصر، او را فروختند، و گویا چندین بار خرید و فروش شده، و در طول این مدت داراى اربابانى بوده و سرانجام آزاد شد.
بخشى از نصایح لقمان به پسرش که بصورت نصیحت دهگانه در ضمن پنج آیه در سوره لقمان در قرآن آمده مجموعه اى از عقاید، اخلاق و آداب معاشرت است که عبارتند از:
۱. یا بُنَىّ لا تُشرِک بِاللهِ اءنّ الشِّرکَ لَظُلم عَظِیم؛
پسر جان! چیزى را شریک خدا قرار نده که شریک قراردادن ظلم بزرگى است.
۲. یا بُنَىّ انْ یکُ مِثقالَ حَبَّة مِن خَردَلٍ فَتَکُن فِى صَخرة اَو فِى السمواتِ اَو فِى الاَرضِ یأتِ بِها اءنّ اللهَ لطِیف خَبِیر؛ )
پسر جان! اگر به اندازه سنگینى خردلى عمل نیک یا بد از کسی صادر شده باشد در دل سنگى یا در گوشه اى از آسمان ها و زمین باشد، خداوند آن را (در قیامت براى حساب) حاضر میکند، خداوند(به همه امور) دقیق و آگاه است.
۳. یا بُنَىّ اَقِمِ الصَّلوةَ
پسر جان!نماز را(که تشکر و سپاسگزاری از نعمتهای الهی است) بر پا دار و اقامه کن.
۴. وَ أمُر بالمعروف
به خوبیها و امور خیر امر کن
۵. وَانهَ عَنِ المُنکَرِ
و از بدیها و گناهان نهى کن.
۶. وَ اصبِر عَلى ما اَصابَکَ انّ ذلکَ مِن عزمِ الاُمورِ؛
و در برابر مصائب ومشکلاتی که به تو مى رسد با استقامت و شکیبا باش که از کارهاى مهم و اساسى است.
۷ . وَ لا تُصَعِّر خَدَّکَ لِلنَّاسِ؛
با بى اعتنایى از مردم روى مگردان.
۸ . وَ لا تَمشِ فِى الاَرضِ مَرَحاً انّ اللهَ لا یحبُّ کلَّ مُختالٍ فَخُورٍ؛
و مغرورانه بر زمین راه نرو، که خداوند هیچ متکبر مغرور را دوست ندارد.
۹ - وَ اَقصِد فِى مَشیکَ
پسر جان! در راه رفتن اعتدال و میانه روی را رعایت کن.
۱۰ - وَ اَغضُض مِن صَوتِکَ اءنّ اَنکَرَ الاَصواتِ لَصَوتُ الحَمِیر؛ )
و از بلندبودن صداى خود بکاه و فریاد نزن که زشت ترین صداها صداى خران است.
-----------
در این اندرزهاى دهگانه، لقمان به توحید و معاد و نماز اشاره کرده، سپس به دو دستور اجتماعى امر به معروف و نهى از منکر پرداخته، آن گاه در مورد صبر و مقاومت در برابر حوادث سخت، سخن به میان آورده، سرانجام سه نکته مهم از آداب معاشرت را یادآورى نموده است که به راستى اگر این ده دستور به طور صحیح رعایت گردد، مدینه فاضله اخلاقى و انسانى به وجود خواهد آمد.
داستانی از زکاوت لقمان
بهترین و بدترین غذا
روزى ارباب لقمان باو گفت: گوسفندى را ذبح کن و دو عضو از بهترین اعضایش را بپز و برایم بیاورتا بخورم .
لقمان گوسفند را ذبح کرد، و قلب و زبان او را پخت و نزد اربابش نهاد.
روز دیگر اربابش گفت:
دو عضو از بدترین اعضای گوسفند را کباب کن و نزد من بیاور، لقمان باز قلب و زبان را پخت و نزد اربابش آورد، ارباب پرسید:
از تو خواستم برترین عضو گوسفند را بیاورى و قلب و زبان آوردى، سپس بدترین را خواستم، باز قلب و زبان آوردى، علت چیست؟
لقمان گفت:
این دو عضو برترین عضو هستند اگر پاک باشند،
و بدترین عضو هستند اگر پلید وآلوده باشند.
پیامبر اسلام(ص)فرمود:
هر که این سوره را قرائت کند در روز قیامت لقمان رفیق و همراه او خواهد بود و ده برابر تعداد کسانی که امر به معروف و نهی از منکر کرده اند به او حسنه داده می شود.
سیدغلامعباس طاهرزاده
کشکول معارف دینی سید در:
تلگرام :
t.me/kashkole_maaref
ایتا :
eitaa.com/joinchat/2494562380Cd290dc5f70
سروش:
splus.ir/kashkoleseyedd
آی گپ:
iGap.net/kashkool_seyed
روبیکا:
rubika.ir/kashkole_maaref
بله
ble.ir/kashkole_maaref
هدایت شده از کشکول معارف دینی سید
سرنوشت 3 مرجع تقلیدی که مقابل امام خمینی ایستادند
پیروزی انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی(ره)باطن برخی از روحانیون را بیش از پیش بر ملا ساخت. روحانیونی که در قامت مرجع تقلید سد راه نظام شدند و هزینههای سنگینی را به اسلام و انقلاب تحمیل کردند.
۶ فروردینماه سال ۱۳۶۸، امام خمینی (ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی، یکی از مهمترین تصمیماتشان را برای آینده انقلاب اسلامی گرفتند. او در بخشی از نامهشان در چنین روزی برای آیتالله منتظری درباره عدم صلاحیت برای تصدی رهبری نظام جمهوری اسلامی، خطاب به مردم ایران نوشتند:
سخنی از سرِ درد و رنج و با دلی شکسته و پر از غم و اندوه با مردم عزیزمان دارم: من با خدای خود عهد کردم که از بدی افرادی که مکلف به اغماض آن نیستم، هرگز چشم پوشی نکنم. من با خدای خود پیمان بستهام که رضای او را بر رضای مردم و دوستان مقدم دارم؛ اگر تمام جهان علیه من قیام کنند، دست از حق و حقیقت برنمیدارم.
تاریخ اسلام پر از خیانت بزرگانش به اسلام است...
سه مرجع تقلید مشهور دهه ۵۰ و ۶۰
به نامهای :
.سیدکاظم شریعتمداری،
.حسینعلی منتظری
.سیدمحمد شیرازی
نغمههای ناساز شریعتمداری و حمایتش از کودتای نوژه
شریعتمداری که طبق شواهد برجای مانده با دربار پهلوی ارتباط داشت، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در اسفندماه سال ۱۳۵۷ با حمایت ازحزب جمهوری خلق مسلمان تلاش کرد به عنوان قطبی دربرابر امام(ره)خودش را مطرح کند. هدایت حزب خلق مسلمان توسط او در روزهای ابتدایی انقلاب چالشی خطرناک را فراهم ساخت.
علیمحمد بشارتی مسؤول وقت اطلاعات سپاه پاسداران، در گزارشی گفت که آقای شریعتمداری در مشهد گفته است:
من بالاخره علیه آقای خمینی اعلام جنگ میکنم!
نخستین اقدام علنی شریعتمداری علیه نظام را میتوان اشغال رادیو و تلویزیون تبریز با رهبری معنوی او توسط حزب خلق مسلمان در آذرماه سال ۱۳۵۸ دانست.
او حتی به قانون اساسی جمهوری اسلامی رأی نداد. وطبق اسناد بدست آمده سفارت شریعتمداری با سفارت آمریکا ارتباط داشته است.
در تیرماه سال ۱۳۵۹،هنگام کشف و خنثیسازی توطئه خطرناک کودتای نوژه، مشخص شد که از آن توطئه باخبر بوده و بمباران محل سکونت امام خمینی را تاییدکرد.
سرانجام در ۳۱ فروردین ماه سال ۱۳۶۱، سیدکاظم شریعتمداری به دلیل پیشینه سوء، با حکم مدرسین و مجتهدین عالیرتبه قم از مرجعیت خلع وخانه نشین شد.
شریعتمداری در۱۳ فروردینماه سال ۱۳۶۵ بر اثر نارسایی کلیه درگذشت.
---------
مرجع معزول دوم آیتالله حسینعلی منتظری از سال ۱۳۶۴ به عنوان قائممقام رهبری انتخاب شد. مجموعه اقدامات منتظری درکسوت قائممقام رهبری بحرانهایی را برای نظام تحمیل کرد. او بعد از یک دهه از پیروزی انقلاب، اختلافات جدی با امام (ره) پیدا کرد و از افرادی بود که به صورت جدی حامی لیبرالها ومنافقین بود همین امر منجر به عزل او در سال ۱۳۶۸ شد و کم کم تبدیل به یکی از مخالفین جدی انقلاب شد(شرح کامل در پست قبل گفته شد)
سرانجام آقای منتظری در ۲۹ آذرماه سال ۱۳۸۸ در قم درگذشت و در حرم حضرت معصومه دفن شد.
-----------
نفر سوم، سیدمحمد شیرازی از مدعیان مرجعیت و از مخالفان حرکت انقلابی مردم ایران است. آیتالله سیدمحمد شیرازی فرزند میرزامهدی شیرازی از خاندان حسینی شیرازی و برادر سیدصادق حسینی شیرازی است.
سیدمحمد شیرازی چند سال بعد از رحلت مرحوم میرزا مهدی شیرازی، سیدمحمد شیرازی که در آن زمان کمتر از ۴۰ سال سن داشت اعلام مرجعیت کرد. اما این اعلام مرجعیت با واکنش علمای طراز اول روبرو شد.
آیتالله شیخ یوسف خراسانی حائری در جواب عدهای درباره مرجعیت او اعلام کرد که سیدمحمد شیرازی قطعاً مجتهد نیست و تقلید از او جایز نیست
این رد مرجعیت و صلاحیت علمی او توسط آیتالله خویی، بزرگ حوزه علمیه نجف و آیتالله سید محمود شاهرودی نیز اعلام شده بود
بعد از پیروزی انقلاب شیرازیها همگی به ایران آمدند و سیدمحمد شیرازی به مرجعیت خود در قم آزادانه ادامه داد.
در سالهای جنگ تحمیلی،سیدمحمد شیرازی به تحریم جنگ علیه عراق فتوا داد و آن را برادرکشی نامید! او همچنین مخالف ولایت فقیه بود. سرانجام نیز در ۲۶ آذرماه سال ۱۳۸۰ در قم درگذشت.
سیدغلامعباس طاهرزاده
کشکول معارف دینی سید در:
تلگرام :
t.me/kashkole_maaref
ایتا :
eitaa.com/joinchat/2494562380Cd290dc5f70
سروش:
splus.ir/kashkoleseyedd
آی گپ:
iGap.net/kashkool_seyed
روبیکا:
rubika.ir/kashkole_maaref
بله
ble.ir/kashkole_maaref
هدایت شده از کشکول معارف دینی سید
خردمندان وعقلا را با این اوصاف قرانی بشناسید.
خداوند حکیم در قرآن می فرماید برای خردمندان نشانه هایی است و کسی جز عقلا وخردمندان،از آن پند نمی گیرد.
قرآن در جایگاه عقل و تدبیر وخرد میفرماید:
«يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثيراً وَ ما يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ
(بقره آیه ۲۶۹)
خداوند دانش و حكمت را به هر كس بخواهد و شايسته بداند عطا میکند و به هر كس دانش وعقل داده شود، خير فراوانى به او داده شده . و جز خردمندان،و عقلا اين حقايق را درك نمى كنند
در آیه ای دیگر میفرماید
«هُدىً وَ ذِكْرى لِأُولِي الْأَلْبابِ»
(غافر،آیه ۵۴)
قرآن ،كتابى كه مايه هدايت و تذكّر براى صاحبان عقل بود.
قرآن کریم در آیات ۲۲- ۲۰ سوره «رعد»، برخی از صفات و ویژگی های خردمندان وعقلا یعنی اولوا الالباب و صاحبان خرد، را بیان می کند که برخی از آن ویژگیهای عبارتند از:
۱. وفاداری و پایبندی به عهد و پیمان الهی
قرآن میفرماید:
اولوالالباب الَّذِينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ
۲. عهدشکن ونقض پیمان نمیکند.
وَلَا يَنْقُضُونَ الْمِيثَاقَ
۳.مطیع فرمان الهی
فرد عاقل،چون خود را تحت فرمان الهی میداند به هرکاری خدا بگوید، عمل میکند:
وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَآ أَمَرَ اللَّهُ بِهِٓ أَنْ يُوصَلَ
۴. خداترس است
عاقل چون به قدرت و دیده بانی پروردگار ایمان دارد فقط ازخدا میترسد و مراعات شرع میکند.
وَيَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ
۵.اعتقاد به معاد وحساب وکتاب
عاقل ازسختگیری خدا در حسابرسی اعمال در قیامت خوف دارد و میترسد:
وَيَخَافُونَ سُوٓءَ الْحِسَابِ
۶.اهل صبر و بردباری
مومن عاقل برای رضای خدا صبر و تحمل میکند چون میداند بر اثر صبر نوبت ظفر آید «ان مع العسر یسرا»:
وَالَّذِينَ صَبَرُوا ابْتِغَآءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ
۷.اهل نماز و بندگی خدا
انسان عاقل اهل نماز و سپاسگزاری از نعمتهای الهی است و نسبت به عبادت و بندگی خداوند متعبد است : وَ أَقَامُوا الصَّلَاةَ
۸.اهل انفاق و بخشندگی در راه خداوند است و به نیازمندان رسیدگی میکند چون ایمان دارد که گشایش رزق و روزی در رسیدگی به فقرا و مستمندان است .
وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ
۹.انتقامجو نیست ولی را با خوبی پاسخ میدهد چون میداند خداوند این صفت پسندیده نشانه ایمان و عقل و تدبیر است از اینجهت جواب بدی را با خوبی وخوشرویی میدهد:
وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ اولئک لهم عقبی الدار
اینها آخرت خوبی دارند.
سیدغلامعباس طاهرزاده
کشکول معارف دینی سید در:
تلگرام :
t.me/kashkole_maaref
ایتا :
eitaa.com/joinchat/2494562380Cd290dc5f70
سروش:
splus.ir/kashkoleseyedd
آی گپ:
iGap.net/kashkool_seyed
روبیکا:
rubika.ir/kashkole_maaref
بله
ble.ir/kashkole_maaref
هدایت شده از عمار یاسر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه مصباح یزدی (ره):
یکی از وظایف مهم اجتماعی مانشرمعارف دینی است
اگر خداوند در قیامت ریش مرا گرفت و گفت تو می فهمیدی که این شبهه بیانش خطرناک است این گسترش پیدا کرده در جامعه کسانی دارند منحرف میشوند توعقلت میرسید که یک جوابی بدهی، چرا ندادی…؟!
چه بگویم؟
بگویم جامعه از من نمیخواست.
-میگوید به تو چه من خدای تو هستم این فهم را به تو دادم که باید در مقابل این شبهات بایستی چرا نکردی؟!
-من چه جوابی بدهم؟! از جمله کاهاریی که وظیفه ما می باشد وظایف اجتماعی ما بوده است. ارشاد دیگران است .
وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَـئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
(۱۰۴ آل عمران)
باید از میان شما جمعی به نیکی و امر به معروف و نهی از منکر کنند ! در ادبیات عامیانه ما هم است اگر بینی که نابینا و چاه است اگر خاموش بنشینی گناه است. وقتی ما میبینیم جوان ها بچه های آینده خودمان (خیلی دور نمی خواهد برویم) نسل آینده، همین جوانی هایی هستند که در حال آمدن بر سرکار هستند در معرض چنان خطرهایی هستن که نتیجه ی آن عذاب شدن ابدی است. آیا ما می توانیم آرام بنشینیم ؟ ما که آنها را در جهنم نیداختیم. به من چه! در ظاهر حجتی برای این نوع رفتار مسامحه آمیز نداریم ! و روزی باید پاسخگو باشیم!
سیدغلامعباس طاهرزاده
کشکول معارف دینی سید در:
تلگرام :
t.me/kashkole_maaref
ایتا :
eitaa.com/joinchat/2494562380Cd290dc5f70
سروش:
splus.ir/kashkoleseyedd
آی گپ:
iGap.net/kashkool_seyed
روبیکا:
rubika.ir/kashkole_maaref
بله
ble.ir/kashkole_maaref
هدایت شده از جهاد تبیین و روشنگری
بیانیه تبیینی وزارت کشور در خصوص مسئله حجاب
🔹وزارت کشور ضمن آرزوی قبولی عبادات و طاعات ملّت مؤمن ایران در ماه مبارک رمضان ضمن تأکید مجدد بر رعایت ارزشها و احکام الهی و قانون بر آمده از آن از جمله حجاب اسلامی به استحضار ملت شریف ایران میرساند که هیچگونه عقب نشینی یا تساهل در اصول و احکام دینی و ارزشهای سنتی صورت نگرفته و نخواهد گرفت و حجاب به عنوان یک ضرورت شرعی غیر قابل تردید همواره از اصول عملی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
🔹مسئله حجاب در سالهای گذشته یکی از محورهای جنگ شناختی دشمن علیه ملت مظلوم و مقتدر ایران بوده و طرحهای شکست خوردهای نظیر چهارشنبههای سفید، دختران خیابان انقلاب، نه به حجاب اجباری، آزادیهای یواشکی و.. هرگز نتوانست در اراده بانوان و دختران ایرانی در اعتلای شخصیت معنوی و حفظ هویت زن مسلمان خللی پدید آورد.
🔹پروژههای برنامهریزی شده توسط سرویسهای امنیتی با پیشرانی افرادی معلوم الحال و فاسد العقیده از خارج از کشور در آخرین پرده با شعار عوام فریبانه «زن زندگی آزادی» تلاش کرد اهداف شوم خود را در هاله مقدس زنانه مخفی نماید اما پایداری و بصیرت و زمان شناسی ملت بزرگ ایران و خصوصا دختران و زنان قهرمان آن به همگان اثبات نمود که دشمن همچون گذشته درگیر محاسبات غلط ناشی از عدم اشراف بر عمق دلدادگی همه آحاد مردم و خصوصا دختران این سرزمین به احکام الهی و اولیاء دین است.
🔹بر اساس اطلاعات پیدا و پنهان، دشمنان در آشوبهای سال گذشته تلاش کردند حجاب را به موضوعی برای دو قطبی سازی و ایجاد شکافهای عمیق اجتماعی و عاملی برای انفکاک ملت از حاکمیت تبدیل نمایند و در این راه از همه ظرفیت شبکههای اجتماعی خارجی به عنوان بستر تهاجم علیه ذهن و قلب نوجوان و جوان ایرانی به کار بست.
🔹در حالی که برآورد غلط تبهکاران فرهنگی داخلی و خارجی بر رویگردانی بانوان محترم ایرانی از حجاب تمرکز یافته بود، «سیلی» افراد «ضعیف الحجاب» علاوه بر مهابت بانوان محجبه سبب استیلای یأس بر اردوگاه جنگ چند بعدی معاندان ایران اسلامی گردید.
🔹به همین دلیل وزارت کشور بر خود فرض میداند که به احترام همه زنان و دختران ایرانی که در طوفان فتنه ترکیبی دشمن استوار مقاومت کردند و به الگویی از پایداری شناختی برای همه آحاد ملت تبدیل شدند بایستد و ابراز فروتنی نماید.
مطابق آنچه گذشت ذکر سه نکته ضروری است:
🔹۱. مجموعه دولت و وزارت کشور خود را مخاطب مطالبات عموم مردم وفادار ایران در موضوع حجاب دانسته و بر خواسته بر حق ایشان مبنی بر داشتن جامعهای عفیف و با حیا صحه میگذارد و گوشی شنوا و زبانی پاسخگو و بازویی توانمند برای تأمین حقوق مردم بویژه حق زیست عفیفانه به عنوان یکی از حقوق اساسی آحاد ملت میباشد.
🔹این امر در ماههای گذشته و رفتار اکثریت قاطع بانوان ایرانی در حفظ حجاب به وضوح نشان داده شده و بر این اساس مدعای مواجهه متناسب با مظاهر بیعفتی یا بیحجابی دارای مبانی اصیل شرعی، قانونی و انسانی بوده و از باب حقوق عامه مردم به صورت یک موضوع اولویت دار مطمح نظر مسئولان امر میباشد.
🔹۲. تردیدی وجود ندارد که حجاب از پایههای تمدنی ملت ایران بوده و یکی از زیرساختهای بنای حیاتی خانواده میباشد. در حالی که خانواده گرایی و حفظ حریم آن از اصول زیست اجتماعی ایرانیان است میبایست از حریم حجاب و عفاف برای تحکیم بنیان خانواده محافظت نمود و بر تقویت و گسترش آن ملازمت نمود.
🔹۳. از همه مراجع دینی، فرهنگی و اجتماعی تقاضا دارد با حضور مسئولانه خود در میدان، تبیین این موضوع حساس را بر خود فرض دانسته و باب گفتگوی مثبت در امر حجاب را برای همه طیفهای نیازمند به بهرههای فکری و ذهنی بیش از پیش باز نمایند. تردیدی نیست که «اقناع» نسل جوان مؤثرترین راهبرد در بهبود وضعیت حجاب خواهد بود.
🔹در پایان ضمن تأکید بر غیر قابل تردید بودن حجاب از منظر نظامات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور خاطر نشان میشود که با توجه به پایبندی اکثریت قاطع بانوان و دختران ایرانی به این امر با تأکید مجدد بر لزوم رعایت حجاب در همه اماکن و معابر عمومی و ضمن اعلام حمایت از همه آمران به معروف و ناهیان از منکر در سراسر کشور، دستگاه محترم قضائی، ضابطان و سایر نهادهای ذیربط نسبت به مواجهه با معدود هنجارشکان اقدام خواهند نمود و اجازه تعدی به حریم و هویت مقدس زن مسلمان ایرانی را نخواهند داد.
جهاد تبیین و روشنگری
ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/437846203Ce61f73398d
روبیکا :
https://rubika.ir/jahade_tabbein
هدایت شده از کشکول معارف دینی سید
دستورات مفید تربیتی ،اخلاقی ،عبادی و اجتماعی رسول اکرم(ص) به مرد عرب در شش جمله
جاءَ رَجُلٌ إلَی النَّبِیِّ صلی الله علیه وآله فَقالَ:
عَلِّمنی عَمَلاً یُحِبُّنِی اللّهُ عَلَیهِ، و یُحِبُّنِی المَخلوقونَ، و یُثرِی اللّهُ مالی، و یُصِحُّ بَدَنی، و یُطیلُ عُمُری ، و یَحشُرُنی مَعَکَ.
فَقالَ رسول الله :
هذِهِ سِتُّ خِصالٍ، تَحتاجُ إلی سِتّ خِصالٍ: إذا أرَدتَ أن یُحِبَّکَ اللّهُ فَخَفهُ وَاتَّقِهِ. و إذا أرَدتَ أن یُحِبَّکَ المَخلوقونَ فَأحسِن إلَیهِم، وَ ارفِض ما فی أیدیهِم. و إذا أرَدتَ أن یُثرِیَ اللّهُ مالَکَ فَزَکِّهِ. و إذا أرَدتَ أن یُصِحَّ بَدَنَکَ فَأَکثِر مِنَ الصَّدَقَةِ.
و إذا أرَدتَ أن یُطیلَ اللّهُ عُمُرَکَ فَصِل ذَوی أرحامِکَ. و إذا أرَدتَ أن یَحشُرَکَ اللّهُ مَعی فَأَطِلِ السُّجودَ بَینَ یَدَیِ اللّهِ الواحِدِ القَهّارِ .
---------
امیرالمؤمنین امـام علـى(ع) نقل می کنند شخصی نزد پیامبرخدا(ص) آمد وعرض کرد:
یا رسول الله به من كارى بياموز كه خداوند ، به سبب آن :
. مرا دوست بدارد
. و مردم نيز دوستم بدارند،
. و خدا دارايى و ثروتم ام را افزون گرداند
. و سلامتی و تندرستی ام را تضمین کند
. و عمرم را طولانى گرداند
. و مرا با تو محشور كند.
حضرت نگاهی باو انداخت و فرمود:
اين خواسته هایی كه گفتى شش چيز است كه به شش عمل ، نياز دارد:
۱. اگر مى خواهى خدا تو را دوست بدارد ، از او بترس و تقوا داشته باش.
۲. اگر مى خواهى مردم دوستت بدارند ، به آنان نيكى كن و به آنچه دارند ، چشم طمع مدوز.
۳. اگر مى خواهى خدا دارايى ات را افزون کند ، حق مال را بپرداز(خمس وزكات و...)
۴. اگر مى خواهى خدا بدنت را سالم بدارد ، صدقه بسيار بده.
۵. اگر مى خواهى خداوند عمرت را طولانى گرداند ، با خويشاوندانت صله رحم و رسيدگى كن ؛
۶. و اگر مى خواهى خداوند تو را با من (رسول الله)محشور كند ، در پيشگاه خداوند قهّار ، سجده طولانى كن.
منابع :
أعلام الدين ص 268
بحار الأنوار ج 85 ص 164 ح 12
سیدغلامعباس طاهرزاده
کشکول معارف دینی سید در:
تلگرام :
t.me/kashkole_maaref
ایتا :
eitaa.com/joinchat/2494562380Cd290dc5f70
سروش:
splus.ir/kashkoleseyedd
آی گپ:
iGap.net/kashkool_seyed
روبیکا:
rubika.ir/kashkole_maaref
بله
ble.ir/kashkole_maaref
هدایت شده از کشکول معارف دینی سید
آثار و عواقب بی توجهی به نماز
مقصود از سبک شمردن وکم توجهی به نماز، این است که انسان برای نماز ارزش و اهمیت لازم و شایسته را قائل نباشد و با وجود داشتن اختیار و قدرت وفرصت برخواندن آن نسبت به این فریضه الهی سستی کند.
امام صادق علیه السّلام دراهمیت نماز در اسلام فرمود:
إِنَّهُ لَا یَنَالُ شَفَاعَتَنَا مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلَاةِ
شفاعت ما(معصومین وامامان)شامل کسی که به نماز کم توجه باشد وآن را سبک بشمارد نمی شود.
سبک شمردن نماز دارای مراتب و درجاتی می باشد که در آیات و روایات متعددی به آن پرداخته شده است؛ که در این جا به تعدادی از آن ها اشاره میکنیم:
حضرت فاطمه (س) از پدر بزرگوارشان نبی مکرم(ص) نقل نمودند که ایشان فرمودند:
فاطمه جان! هر کسی از مردان و زنان مسلمان نمازش را سبک بشمارد، خداوند او را به پانزده بلا مبتلا می سازد.
شش مورد در دنیا،
سه مورد بهنگام مرگ،
و سه مورد در قبر
و سه مورد در قیامت
اما آن شش بلایی که در دنیا دامنگیرش می شود عبارتند از :
۱. خداوند برکت را از عمرش می برد.
۲. خداوند برکت را از رزقش می برد.
۳. خداوند عز و جل سیمای صالحین را از چهره اش محو می کند.
۴. به هر عملی که انجام می دهد پاداش داده نمی شود.
۵. دعایش به آسمان نمی رود.
۶. بهره ای از صالحین برای او نیست.
🔶 اما آن سه بلایی که هنگام مرگ گرفتارش خواهد شد:
۱. ذلیل از دنیا می رود.
۲. هنگام مرگ در حال گرسنگی خواهد بود.
۳. تشنه از دنیا خواهد رفت، اگر چه آب نهرهای دنیا در کنارش باشد .
🔶 اما آن سه بلایی که در قبر دامنگیرش می شود:
۱. خداوند ملکی در قبر برای او می گمارد تا او را زجر دهد.
۲. قبرش برای او تنگ خواهد شد.
۳. گرفتار ظلمت و تاریکی قبر خواهد شد.
🔶 اما آن سه بلایی که در روز قیامت گرفتارش خواهد شد:
۱. خداوند ملکی را موکل می سازد تا او را با صورت بر زمین بکشد، در حالی که خلایق تماشا می کنند.
۲. محاسبه اعمالش با سختگیری ودقت زیاد انجام میشود .
۳. خدا به نظر لطف به او نمی نگرد و برای اوست عذاب مستمر وجاودانه در جهنم .
منبع: مسند فاطمه الزهراء، ص235
سیدغلامعباس طاهرزاده
------------------------------
کشکول معارف دینی سید درپیام رسانهای:
تلگرام :
t.me/kashkole_maaref
ایتا :
eitaa.com/joinchat/2494562380Cd290dc5f70
سروش:
splus.ir/kashkoleseyedd
آی گپ:
iGap.net/kashkool_seyed
روبیکا:
rubika.ir/kashkole_maaref
بله
ble.ir/kashkole_maaref
هدایت شده از کشکول معارف دینی سید
دشمن شناسی و بصیرت سیاسی ویژگی مسلمان امروز
مفهوم بصیرت
بصیرت، همان «بینش»؛ است؛ یعنی به مسائل سطحی نگاه نکنیم. خوب دقیق شویم. اشخاص را، گروه;ها را، شرایط اجتماعی داخل و خارج را، درست بشناسیم و درک کنیم تا در دام نیفتیم و بعد از کسب شناخت و آگاهی لازم مواظب باشیم که هوای نفس ما را فریب ندهد و موجب کوردلی ما نشود.
در حقیقت اساس وابزار بصیرت، اولاً به شناخت شرایط رفتار است؛ یعنی بفهمیم در چه شرایطی مشغول به انجام کاری هستیم؟
در این کار با چه کسانی مواجه هستیم؟
ما در چه شرایط زمانی و مکانی قرار گرفته;ایم؟
و ثانیاً مواظب باشیم که حب و بغضها و هوسها و تعلّقات، باعث نشود به دام شیطان بیفتیم.
دشمن شناسی
یکی از شاخه های آگاهی به شرایط زمان و محیط، دشمن شناسی است
در اینجا باید به چند نکته توجه داشت که عبارتند از:
. معنای دشمن چیست؟
. چه کسانی دشمن ما هستند؟
. علت دشمنی چیست و چرا دشمنی می کنند؟
. ما با دشمنان چگونه باید برخورد کنیم؟
یک فرد انقلابی بابصیرت ودشمن شناس است و همواره دارای اراده لازم برای مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و بیعدالتی است.
مومن با بصیرت و در صحنه همواره با عقلانیت و خردورزی و دینمداری در راه اصلاح جامعه قدم برمیدارد و با الزام به قانون، ضمن دوری از رفتارهای هیجانی برای ایجاد روحیه امید و نشاط در جامعه تلاش میکند و با شناختی که از جوامع و دشمنان دارد در برهههای حساس تاریخی، ترفندها و روشهای تضعیف نظام سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور را شناسایی و خود را برای روشنگری، تبیین و مواجهه با تحرکات و فتنهها آماده میکند.
قرآن درلزوم بصیرت مومن و معرفی دشمنان میفرماید:
فبما نقضهم میثاقهم و کفرهم بآیات الله و قتلهم الانبیاء بغیر حق...
(نساء.۱۵۵)
آنها یهودیان(دشمنان همیشگی اسلام وجوامع اسلامی) به خاطر نقض پیمانها و انکار آیات خدا و کشتن پیامبران به ناحق، از درگاه خدا رانده شدند(ودشمن شدند).
نکته ها:
۱_یهودیان صهیونیست به هیچ عهد و پیمانی وفادار نیستید.
۲_بسیاری از یهودیان آیات روشن و دلیلهای واضح را انکار میکنند.
۳_یهودیان دنیاپرست پیامبران را به قتل رساندند و امروزه دانشمندان جهان اسلام را ترور میکنند.
۴_مسیحیان پیمانشکن همچون دولتمردان امریکا،انگلیس و فرانسه در واقع صهیونیست هستند.
۵_صهیونیست ها به هیچ قانون آسمانی و جهانی پایبند نیستند.
۶_تهمت زدن، شیوه ناجوانمردانه صهیونیست هاست.
۷_یهودیان و مسیحیان صهیونیست در اثر ظلم به ملتها ،به حیوانات وحشی تبدیل شده اند و قدرت فهم حقایق را ندارند.
۸_تنها راه مبارزه باصهیونیستها ،اتحاد و قیام همه جانبه مسلمانان میباشد.
۹_بعضی دولتهای به ظاهر مسلمان که تحت سلطه سیاسی،اقتصادی و رسانه ای صهیونیستها قرار دارند در واقع مسلمان صهیونیست هستند.
مقام معظم رهبری امام خامنه ای در اظهارات دشمن شناسانه میفرماید:
آنچه وظیفهی ما به عنوان مردم، به عنوان آحاد جمهوری اسلامی است: اوّلاً دشمنشناسی است؛ دشمن را بشناسیم؛
. در شناخت دشمن اشتباه نکنید.
. نگویید که خب همه میدانیم؛ بله، شما میدانید که دشمن کیست
. دشمن استکبار است،
.دشمن صهیونیسم است،
. دشمن آمریکا است؛
اینها را شما میدانید امّا تلاش وسیعی دارد انجام میگیرد برای اینکه این قضیّه را بعکس کنند، نظر مردم را عوض کنند، با شیوههای پیچیدهی تبلیغاتی؛ همه باید مراقب باشند؛ دشمنشناسی بسیار مهم است؛
. یکی این؛ بعد، دانستن نقشهی دشمن؛
. دشمن چه کار دارد میکند،
. چه کار میخواهد بکند؛ و بعد،
. دانستن شیوه مقابله با نقشه دشمن؛
این ها را باید مردم ما بدانند.
تاریخ سخنرانی /۱۳۹۸/۱۰/۱۸
بیانات در دیدار مردم قم
کشکول معارف دینی سید در:
تلگرام :
t.me/kashkole_maaref
ایتا :
eitaa.com/joinchat/2494562380Cd290dc5f70
سروش:
splus.ir/kashkoleseyedd
آی گپ:
iGap.net/kashkool_seyed
روبیکا:
rubika.ir/kashkole_maaref
بله
ble.ir/kashkole_maaref
هدایت شده از جهاد تبیین و روشنگری
حرام سیاسی چیست و کدام را شامل میشود ؟
حرام سیاسی، یک عبارت نسبتا جدید ولی بسیار ریشه دار و عمیق است که در دیدار رمضانی نیمه فروردین ۱۴۰۲ توسط رهبر حکیم انقلاب استفاده شد و ایشان کشف حجاب را یکی از مصادیق حرام سیاسی برشمردند.
برای ارائه یک تعریف کاربردی از حرام سیاسی، ابتدا چند جمله کلیدی از امام خامنهای تقدیم می شود:
۱- سیاست یعنی اداره درستِ جامعه؛ این جزو دین است. (۸۱/۵/۵)
۲- همه چیزهایی که در شرع حرام است، به توانِ دو در کار سیاسی باید مورد توجّه قرار گیرد و معتبر شمرده شود.(۸۰/۶/۵)
۳- دشمنان با عالِم سیاسی، مرجع سیاسی، فقه سیاسی، دین سیاسی و اسلام سیاسی صریحاً میگویند مخالفند، چون حضور اینها، حضور ضدّ استکباری و ضدّ استعماری است(۱۴۰۰/۱۰/۱۹)
باتوجه به مضامین فرمایشات معظم له می توان گفت:
حرام سیاسی، عمل و رفتار نادرستی است که علاوه بر زندگی خود انسان، به فرآیندها و تعاملات محیط اجتماعی خسارت وارد می کند و حتی زمینه سلطه دشمن خارجی را هم فراهم می کند.
به یقین هر حرام سیاسی قطعا حرام شرعی هم است بنابراین آسیب و عقوبت آن مضاعف است.
جهاد تبیین و روشنگری
ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/437846203Ce61f73398d
روبیکا :
https://rubika.ir/jahade_tabbein
هدایت شده از کشکول معارف دینی سید
همکاری و تعاون در امور خیر اصل ثابت جامعه اسلامی
از آنجا که انسان ذاتاً موجودی مدنی الطبع و اجتماعی است و بسیاری از نیازهایش در جامعه وبا کمک دیگران برآورده میشود؛ لذا ناگزیر از تعاون و همکاری با دیگر افراد جامعه است.
در حقیقت آسایش و حیاتش به مشارکت اجتماعی با دیگر همنوعانش وابسته است.
اساس دین اسلام نیز بر اجتماع و پیوستگى افراد با جامعه قرار دارد
خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید:
وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقابِ
(مائده/ ۲)
و همواره در راه نیکى و پرهیزگارى با هم همکاری کنید و هرگز در راه گناه و معصیت کمک ننمائید و از خدا بپرهیزید که مجازاتش شدید است.
بدون تردید، در هر جامعهای افراد نیازمند، فقیر و محروم ونیارمند وجود دارند.
نیازمندان کسانی هستند که یا توان کار و کوشش ندارند و یا درآمدشان به اندازهای نیست که تمام مخارج و هزینههایشان را تأمین نماید.
باتوجه باینکه در بینش اسلامی، همه افراد بندگان خدایند و خداوند مالک تمام ثروتها وامکانات زمین است، بنابراین نیازمندیهای محرومین ونیازمندان در حد ممکن و مورد قبول باید تأمین شوند.
این مسئله به خوبی ضرورت همکاری و تعاون و یاری به همنوعان را در جامعه به اثبات میرساند.
اسلام کارهاى دسته جمعى و همکاریهای اجتماعی را بر کارهاى فردى ترجیح میدهد؛ چون کارهاى دسته جمعى از اتقان و استحکام بیشترى برخوردار است و از جمع شدن نیروهاى افراد، نیروى عظیمى فراهم میآید که هر کار مشکلى را آسان میسازد.
از مهمترین دلایلی که تعاون وهمکاری در کارهای خیر را بر ما لازم میکند، مسئله برادری اسلامی است که قرآن میفرماید:
«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ».
(حجرات، 10)
مسلمانان از آن نظر که با هم برادرند، نسبت به یکدیگر حقوقی دارند: «فَاتَّقُوا اللَّهَ فِی إِخْوَانِکُمُ الْمُسْلِمِینَ الْمَسَاکِینِ فَإِنَّ لَهُمْ عَلَیْکُمْ حَقّا»
(کافی، ج 8، ص 8)
امام صادق(ع) میفرماید:
خدا را در نظر داشته باشید در مورد برادران فقیر مسلمانتان؛ چراکه آنان بر شما حقی دارند.
در منابع حدیثی فراوان نسبت به برادران دینی سفارش شده است.
«وَ الْبِرِّ بِالْإِخْوَانِ فِی الْعُسْرِ وَ الْیُسْرِ»؛
به برادرانتان نیکی کنید در سختی و راحتی.
«وَ أَطْعِمُوا الْفُقَرَاءَ وَ الْمَسَاکِینَ مِنْ إِخْوَانِکُم»
(النوادر، ص 18)
اطعام کنید برادران فقیر ومسکین خود را
این سفارش به حدی جدی است که قرآن کریم در اموال و سرمایههای توانگران سهمی برای تهیدستان در نظر گرفته ومیفرماید:
«وَ فی أَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُوم»
(ذاریات، 19)
و در اموال اغنیاء حقّى براى سائل و محروم هست!
نکته ها و برداشت ها:
۱_همه مسلمانان موظفند در کارهای خیر همکاری کنند.
۲_کمک کردن در کارهای زشت و ظلم مطلقا ممنوع است.
۳_مسلمانان نباید زمینه گناه وانحراف همدیگر را فراهم کنند.
۴_تعاون و همکاری باید هم در انجام نیکیها و هم درمبارزه با بدیها باشد.
۵_بر اساس آیه شریفه برخی تجارتها که کمک به گناه محسوب میگردد حرام میباشد.
۶_امر به معروف، مصداق همکاری و تعاون در نیکی است و نهی از منکر مصداق تعاون در تقوا وسلامت جامعه است.
۷_نادیده گرفتن دستورات خداوند ، سختی دنیا و عذاب دردناک آخرت را به دنبال دارد.
کشکول معارف دینی سید در:
تلگرام :
t.me/kashkole_maaref
ایتا :
eitaa.com/joinchat/2494562380Cd290dc5f70
سروش:
splus.ir/kashkoleseyedd
آی گپ:
iGap.net/kashkool_seyed
روبیکا:
rubika.ir/kashkole_maaref
بله
ble.ir/kashkole_maaref