حاج آقای مشکل گشا (17).pdf
597.2K
پاییز همیشه برای من زیبا بوده است، بهویژه آن جلوۀ ناب از برگهای زرد زیر درختانش. همیشه دوست داشتم روی آن برگها قدم بزنم و با پاهایم آنها را جابهجا کنم؛ ولی خب بادهای شدید پاییزی در این فصل دلانگیز،....
✍️ محمد حسن شهبازی- دانش پژوه سطح 3 تخصصی تبلیغ
برگرفته از #_شمارۀ_بیست_و_یکم
#ماهنامۀ_خانوادۀ_مبلغان
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
🏴 #گفتمان_تربیتی(۱۵)
🔆 سکوت در محیط خانواده همیشه
نگران کننده است چون نتیجهاش افکار
مشوش بوده و باعث ایجاد نگرانی، شک
و حتی سوءظن در طرف مقابل خواهد
شد؛ لذا برای همین باید درباره موضوعات
کوچک و بزرگ باهم صحبت کرد.
✅ انسان اساساً موجودی اجتماعی است
و به همزبان و همدل نیاز دارد؛ از آنجایی
که ایجاد آرامش درونی یکی از مهمترین
دلایل ازدواج است، پس بهترین افراد برای
همدلی زن و شوهرها هستند لذا باید
زوجین، ظرفیت خوب شنیدن را در خود
ایجاد و تقویت کنند.
📝«استاد تراشیون»
🚨 ادامه دارد ...
#خانوداه
#زوجین_موفق
#مهارت_گفتوگو_کردن
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
🏴 #پرسش_و_پاسخ_تربیتی(۹)
💠 سوال:
راهکار برای مواجهه با کودک چهار ساله
که در وقت عصبانیت مادر را میزند!!
✅ پاسخ:
🔆 حواس او را پرت کنید و مطلقاً
نگذارید بچه شما را بزند چون ممکن است
این تبدیل به یک عادت رفتاری خشن شده
و روی دیگران نیز تکرار شود.
⚛️ روش حواسپرتی در تربیت همانند
سلاح برای رزمنده بوده و نباید گفت که
بچه باهوش است و حواسش پرت نمیشود،
این باید هنر والدین باشد تا اتفاق بیافتد
حتی گاهی اوقات زن و شوهر به صورت
خیلی حرفهای در زندگی باید حواس یکدیگر
را پرت کنند.
📝«استاد تراشیون»
🚨ادامه دارد ...
#فرزندان
#مدیریت_والدین
#کسب_مهارتهای_تربیتی
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📌روش جامعهسازی امام رضا(ع) بر اساس محبت و دوری از دوقطبیسازی؛ قسمت سوم
💠 لزوم وضع قانون علیه دوقطبیسازی
💠 تلازم دین و انقلابیگری با تخصص در ادارۀ کشور
💠 دیکتاتوری رسانه
استاد #علیرضا_پناهیان در هیئت آل یاسین مشهد
لزوم وضع قانون علیه دوقطبیسازی
من از مجلس شورای اسلامی تقاضا میکنم برای دوقطبیسازی در فضای رسانهای مقرراتی وضع شود. انگار این منکر، معروف شده است. روزنامههایی که با خرج دولت ساخته و پرداخته میشوند، حق ندارند دوقطبیبازی کنند. این روش که «از جناح مخالف، فقط انتقاد کنیم» باید اصلاح بشود.
دوقطبیسازی بدتر و زشتتر از دروغ و نشر اکاذیب است؛ چون دوقطبیسازی اجازه نمیدهد حرفهای راست زده بشود، آنوقت امید از جامعه میرود و مشارکت مردم در انتخابات پایین میآید.
تلازم دین و انقلابیگری با تخصص در ادارۀ کشور
رئیس جمهور محترم صریحاً میگویند من جناحی نیستم؛ یعنی جامعه توسط لیدرهای سیاسی از این حرفها عبور کرده است. ایشان گفتند وقتی میخواهید بچهتان را پیش پزشک ببرید نمیپرسید این اصلاحطلب است یا اصولگرا؟ این حرف درستی است که بیست سال است میگوییم. باید مدیریت جامعه به سمت تخصصی شدن پیش برود.
مدیری که زیاد دین ندارد، از تخصص خود هم نمیتواند خوب استفاده کند. دین، عقل راهبردی انسان را افزایش میدهد. کسی که دارای تدبیر، تفکر استراتژیک و قدرت برنامهریزی راهبردی نیست، دینش هم زیر سؤال است. کسی که ترس از قیامت دارد، در امور دنیا هم بهتر برنامهریزی میکند. مدیر باید قدرت ریسک داشته باشد، پس باید مؤمن باشد، چون کسی که به خدا ایمان دارد، از چیزی نمیترسد.
وقتی میگویم «فقط کارآمدی را در نظر بگیرید»، منظورم لیبرال و تکنوکرات شدن و کنار گذاشته دین و انقلابیگری نیست؛ چون ولایتمداری و نماز شبی که رهبری به مسئولین توصیه میکنند، به نفع کارآمدی است. وقتی کسی ولایتمدار نباشد، کارآمد هم نیست.
دیکتاتوری رسانه
هرکس دوست دارد ولایتمدار باشد، گروهگرایی نکند. در دلمان کینۀ کسی را نگه نداریم، خودمان را گروهی مقابل گروه دیگر نکنیم. بگذارید استعدادها شکوفا شود. وقتی دچار گروهگرایی شویم نخبهها کنار میکشند؛ میگویند: «اگر حرفی بزنیم در رسانهها میگویند تو متعلق به آن گروه هستی، پس بهتر است سکوت کنم و نقد و پیشنهادی نداشته باشم»؛ این یعنی خفقان و دیکتاتوری رسانه!
📢 صوت: @panahian_mp3
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
🏴 #گفتمان_تربیتی(۱۶)
🔆 یکی از مصادیق سلطهگری در محیط
خانه؛ عدم بیان احساسات است یعنی زن
و مرد یکدیگر را دوست دارند اما در ابراز
احساسات بخیل بوده و نسبت به این کار
نگاه منفی داشته چون تصور میکنند اگر
به طرف مقابل ابراز علاقه کنند او سرکش
میشود در حالی که اینگونه نیست.
✅ انسان باید احساسات خوب و پاک را
بیان کند، امّا معمولاً آدمهای سلطهگر بخاطر
ترس از دست دادن سلطنت و تسلط خود
بر طرف مقابل، احساساتشان را بیان نمیکنند
در حالیکه بیان محبت، ارتباط را نزدیکتر
میکند؛ امام علی(ع) در منشور حکومتی خود
به مالک اشتر میفرمایند: «ای مالک نیکیها
را ببین تا خوبیها گسترش پیدا کند».
📝«استاد تراشیون»
🚨 ادامه دارد ...
#خانوداه
#زوجین_موفق
#بـیـان_احـسـاسـات
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📍#پرسش_و_پاسخ_تربیتی(۱۰)
💠 سوال:
درست بودن انجام کارهایی که فرزندان
بعد از واسپاری انجام ندادهاند توسط والدین؟!!
✅ پاسخ:
🔆 خیر، درست نیست وقتی فرزند ببیند
اگر انجام ندهد در نهایت مادر یا دیگری
انجام میدهد او انجام نخواهد داد؛ بهتر
است هر شخص در قبال وظیفهاش
مسئول باشد.
⚛️ پیشنهاد میشود به بچهها کار بصورت
رسمی واسپاری شود و مثلاً در جدول
مکتوب واسپاری کارهای روزانه؛ اگر بعد
فراغت از کار؛ یک تیک کنار آن در جدول
زده شود بچهها دلگرمتر میشوند.
📝«استاد تراشیون»
🚨ادامه دارد ...
#فرزندان
#مدیریت_والدین
#کسب_مهارتهای_تربیتی
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📌رویکرد تاریخی قرآن برای تعلیم و تربیت دینی/ج ۱
💠 قرآن، کتابی اجتماعی و تاریخی
💠 برخی از آفات شروع آموزش دین با بحثهای عقلی
💠 زیبایی روش آموزشی قرآن
💠 ضرورت تحلیل تاریخی یک موضوع بسیار مهم
استاد #علیرضا_پناهیان در حسینیۀ امابیها(س)
قرآن، کتابی اجتماعی و تاریخی
یکی از برداشتهای رایج ما دربارۀ دین این است که دین بیشتر یک امر عقیدتی، معنوی یا اخلاقی است، درحالیکه اگر بخواهیم دین را با قرآن بشناسیم، بیشتر آیات قرآن اجتماعی هستند و قرآن را باید بیشتر یک کتاب تاریخی تلقی کرد. قصص انبیاء قرآن حجم بسیار زیادی را از آیات قرآن را به خودشان اختصاص میدهند. غالب آیات قرآن مباحث تاریخی دربارۀ درگیریهای بین انبیاء با مخالفانشان بهویژه پیامبر اسلام است. به همین دلیل قرآن قصه زیاد دارد. بحث عقیدتی، اخلاقی یا احکام در قرآن خیلی کم است.
امیرالمؤمنین(ع) در نامۀ ۳۱ نهجالبلاغه که اولین جزوۀ آموزش دین در تاریخ اسلام است، برای اینکه مخاطب خودش را متقاعد کند که حرفهای امیرالمؤمنین(ع) را بپذرید میفرماید حرف من را بپذیر، چون من تاریخ بسیار مطالعه کردم، اما ما میگوییم حرف من را به دلیل استدلالهای عقلی بپذیر ولی روش ما، نتیجه لازم را در پی ندارد.
برخی از آفات شروع آموزش دین با بحثهای عقلی
ما برای اثبات حقانیت دین، خدا، نبوت، معاد و ... با بحثهای عقلانی شروع میکنیم. اینطور بحثها میتواند نفرتبرانگیز باشد و بوی تحمیل از آن به مشام بیاید. غالب مردم که در همین جمهوری اسلامی آموزش دیدهاند، دین را یک امر شیرین نمیدانند بلکه آن را یک امر تحمیلی میدانند. این به خاطر اثر روانی آموزش عقائد است.
شما وقتی فرد را با استدلالهای عقلی محاصره میکنید، در واقع فرد را تسلیم کردید و او میبیند راه گریزی ندارد. او به امری تسلیم میشود که زیباییاش را نفهمیده، توصیفش را نشنیده، روایتی از گذشتۀ آن ندارد و آیندهای از آن تصور نکرده است. بیان عقلانی اصول عقائد راه تفکر را هم میبیند. شما به جای مخاطب فکر میکنید و نتیجه را جلویش میگذارید.
زیبایی روش آموزشی قرآن
در قرآن کریم دو روش را زیاد نمیبینید؛ استدلال عقلی فراوان و تعریف علمی فراوان. قرآن اجازه میدهد خودمان این دو مورد را برداشت کنیم. چیزی که در قرآن فراوان است قصه، تاریخ، گفتگو و ... است. بیاییم فرد را با تاریخ مواجه کنیم و قصههای تاریخی بگوییم. اینطوری عقل مخاطب را فعال کردهایم. میگوییم دربارۀ این حادثه و قصه فکر کن. بگذاریم خودش برداشت کند و نتیجه بگیرد. از نظر آموزشی این روش خیلی قشنگتر است. ما تقریباً روش قرآن و نهج البلاغه را کنار گذاشتهایم و میگوییم اینها مبتنی بر تجربه و تحلیل تجربه هستند. تجربه ابطالپذیر است و تحلیلهای مبتنی بر آنها سستبنیان هستند.
ضرورت تحلیل تاریخی یک موضوع بسیار مهم
یکی از سؤالهای بسیار مهمی که میخواهیم جواب بدهیم، این است که چه شد اسلامی که آیاتش شفاف نازل شد و پیامبر(ص) آنها را اجرا کرد، مردم بعد از چند سال دست به قتل فرزندش امام حسین(ع) زدند؟! ماجرا چه بود که منجر به قتل امام حسین(ع) شد؟ اگر انسان آیات قرآن و زندگی پیغمبر و اولیاء خدا را تحلیل نکند، پس این فکر به چه درد میخورد؟!
📢 صوت: @panahian_mp3
🚩 حسینیۀ امابیها(س) - ۱۴۰۳.۰۴.۱۶
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
معرفی پویا نمایی (1).pdf
777.3K
شادی، غم، خشم، انزجار و ترس، احساساتِ ضروریِ موجود در شخصیت هر انسانی است که لازم است در زمان احساسشان آنها را بروز دهیم و وحشت و خجالتی از آن نداشته باشیم؛ اما گاهی الگوهای ذهنیِ اشتباه از دوران.....
✍️ هانیه مختاری
برگرفته از #_شمارۀ_بیست_و_یکم
#ماهنامۀ_خانوادۀ_مبلغان
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
چی بخونیم.pdf
499.7K
کتابِ «سرشناسی، همسرشناسی» دربارۀ آمادگیهای پیشاز ازدواج با شما صحبت میکند. این کتاب بهقلمِ نویسندگان ارجمند، آقایان رضا مهکام و سعید شریفی یزدی، است و نشر معارف در سال ۱۳۹۹ آن را چاپ کرده است.
یکی از گامهای اولیه و سرنوشتساز برای شروع زندگی زناشویی، .....
✍️ الهام آقاجانی- کارشناس علوم و حدیث
برگرفته از #_شمارۀ_بیست_و_یکم
#ماهنامۀ_خانوادۀ_مبلغان
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
🏴 #گفتمان_تربیتی(۱۷)
🔆 لجاجت شعلههای خشم را در زندگی
افزایش میدهد و نشاندهنده عدم توانایی
کلامی لازم برای حل مشکلات است، گاهی
اوقات نیز منجر به واکنش نسبت بطرف
مقابل شده و در صورت استمرارش، دامن
بخشهایی از زندگی که هیچ ربطی به
مشکل اولیه ندارد را گرفته و اگر از آن
دست کشیده نشود گستردهتر میشود؛
به یاد بسپاریم که هرگز در بدی خیری
وجود ندارد.
📝«استاد تراشیون»
🚨 ادامه دارد ...
#زوجـیـن
#خانواده_موفق
#مهـــارت_گفتوگو
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📍#پرسش_و_پاسخ_تربیتی(۱۲)
💠 سوال:
راهکار برای جلوگیری از مسخر کردن
دائمی پسر کوچکتر توسط برادر بزرگتر.
✅ پاسخ:
1️⃣ بخشی از اختلافات بین فرزندان که
باعث افزایش تابآوری و مقاومت آنها
شود ایراد نداشته بلکه خوب است.
2️⃣ علت این برخوردهای برادر بزرگتر از
او شنیده شود شاید از نگاه او شوخی باشد.
3️⃣ پدر و مادر به او هشدار دهند که در
صورت استمرار کارش در آینده با او برخورد
خواهند کرد.
4️⃣ والدین با گفتوگو اشتباه بودن کارش
را به او فهمانده و بگویند که با شوخی در
حد مجاز مخالف نیستند.
5️⃣ معمولاً بخشی از اختلاف بین فرزندان؛
بیشتر بخاطر بیکاری اتفاق میاُفتد لذا
توصیه میشود اوقات فراغت آنها مدیریت
شده و والدین برای آنها برنامه داشته باشند.
📝«استاد تراشیون»
🚨ادامه دارد ...
#فرزندان
#مدیریت_والدین
#کسب_مهارتهای_تربیتی
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📌رویکرد تاریخی قرآن برای تعلیم و تربیت دینی/ج ۱ - قسمت دوم
💠 شهادت امامحسین(ع) باید ما را به تفکر و تحلیل تاریخ وادار کند
💠 قرآن غالباً یک متن تاریخی است
💠 یک نمونه از آیات قرآن که ظاهراً تاریخی نیست
💠 با توجه به بُعد تاریخی آیات، معنای آنها را بهتر میفهمیم
استاد #علیرضا_پناهیان در حسینیۀ امابیها(س)
شهادت امامحسین(ع) باید ما را به تفکر و تحلیل تاریخ وادار کند
حادثۀ شهادت امامحسین(ع) از جهاتی بزرگتر از حادثۀ شهادت همۀ اولیاء خداست. شهادت امیرالمؤمنین(ع)، حضرت زهرا(س) و امام حسن مجتبی(ع) فردمحور است. این سه شهادت بیشتر حالت ترور دارند، ولی امامحسین(ع) با حرکت جمعی و آگاهانه مردم شهید شد. دیگر امامان معصوم توسط خلیفۀ وقت مسموم شدند، اما در شهادت امامحسین(ع) حرکت مردمی مؤثرتر از وجود یزید ملعون بود.
اگر عقیدتی به دین نگاه کنید میگویید مردم کوفه به مبدأ، معاد یا ولایت اهلبیت(ع) ایمان نداشتند، اگر اخلاقی به دین نگاه کنید میگویید آنها آدمهای خبیثی بودند، اگر احکامی نگاه کنید و بحث را به شکمهای پُر از لقمههای حرام محدود کنید، آنوقت خودتان را از فهم خلاص کردهاید. این موضوع تحلیل تاریخی میخواهد و باید ما را به فکر در تحلیل تاریخ وادار کند.
قرآن غالباً یک متن تاریخی است
روش قرآن در تربیت انسان غالباً تاریخی است، این روش هم شما را وادار به تفکر میکند و هم در ویژگیهای فردی باقی نمیگذارد، بلکه به تفکر در مناسبات اجتماعی وا میدارد.
براساس یک نگرشسنجی، درصد بالایی از مردم ایران دین را از سیاست جدا میدانند. این تلقی بهخاطر نگاه نکردن به تاریخ اسلام -آنچنان که باید و شاید- و عدمتوجه به این نکته است که قرآن غالباً یک متن تاریخی است. قرآن اکثر تذکرات، مواعظ، اخلاقیات و اعتقادات را در ضمن داستانهای تاریخی بیان میکند.
یک نمونه از آیات قرآن که ظاهراً تاریخی نیست
سورۀ فرقان، آیات 50 تا 53: «وَ لَقَدْ صَرَّفْناهُ بَيْنَهُمْ لِيَذَّكَّرُوا فَأَبى أَكْثَرُ النَّاسِ إِلَّا كُفُوراً»؛ ما اين آيات را بهصورتهاى گوناگون براى آنان بيان كرديم تا متذكّر شوند، ولى بيشتر مردم از هر كارى جز ناسپاسی ابا دارند.
«وَ لَوْ شِئْنَا لَبَعَثْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ نَذِيرًا»؛ اگر میخواستیم در هر شهر و روستایی، یک پیامبر میفرستادیم.
«فَلا تُطِعِ الْكافِرِينَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً كَبِيراً»؛ ای پیامبر! از کافران اطاعت نکن و با آنها جهاد کبیر کن! (این آیه مربوط به مکه است، لذا منظور جهاد با شمشیر نیست.)
«هُوَ الَّذِي مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ هذا عَذْبٌ فُراتٌ وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ وَ جَعَلَ بَيْنَهُما بَرْزَخاً وَ حِجْراً مَحْجُوراً»؛ او است خدایی كه دو دريا را به هم آميخت، اين شيرين و گوارا و آن شور و تلخ است، و ميانشان مانعى قرار داد.
با توجه به بُعد تاریخی آیات، معنای آنها را بهتر میفهمیم
مشرکین به رسولخدا(ص) گفتند تو پیامبر مردم مکه هستی، خدا یک پیامبر برای مدینه و یک پیامبر برای طائف بفرستد، تا هر قومی پیغمبری داشته باشد و مردم مجبور نباشند به پیامبر قوم دیگر تن بدهند. باید روی این حرف ظاهراً مصلحتاندیشانه خیلی کار بشود. وقتی به بُعد تاریخی این آیات نگاه میکنیم معنای آنها را بهتر میفهمیم. حرف مردم اگرچه بد نیست، اما بسیار خطرناک است، لذا خدا پیامبر را از اطاعت آنها نهی میکند و دستور میدهد با مشرکین جهاد کند.
توجه به قصه نزول این آیات ربط اشاره به قرار رفتن دو دریای شیرین و شور را به آیات قبلی میفهماند. شاید منظور این باشد که اختلافهای بین اقوام دلیل نمیشود که هر قومی یک پیامبر داشته باشد، همانطور که خدا میتواند دو دریای مختلف را در کنار هم نگهدارد، پیامبر هم که خلیفۀ خداست، میتواند اقوام مختلف را در کنار همدیگر نگه دارد. باید در متن حادثه قرار بگیریم تا معنای این گفتگو را بفهمیم.
📢 صوت: @panahian_mp3
🚩 حسینیۀ امابیها(س) - ۱۴۰۳.۰۴.۱۶
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir