eitaa logo
💚خط روشنگری💚
1.5هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
9.7هزار ویدیو
145 فایل
سرباز 💚 انقلاب ❤️ آیدی سید : @yasr98
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔پرسش ❓در رساله مراجع تقلید آمده است: دست زدن بدون وضو به اسم ائمه اطهار(ع) حرام است. اما ما در جایی ندیدیم که اگر در زمان ائمه(ع) کسی به آنها دست می‌داد باید حتما طاهر باشد؛ یعنی وضو بگیرد، در صورتی که خود ائمه از اسمشان مهم‌تر و حرمت بیشتری دارند. پس چرا برای دست زدن به اسم ائمه طهارت لازم است، اما برای دست زدن به خودشان طهارت لازم نیست❕❕ 💠پاسخ💠 👌در رابطه با این که انسان بدون وضو حق ندارد به نام ائمه و پیامبران و حضرت زهرا دست بزند نص و روایتی باالخصوص وارد نشده است . 👌اما از جهت دیگر می توان به قضیه نگاه کرد و آن اینکه اگر بدون وضو دست زدن به نام ائمه مستلزم هتک حرمت و شان و مقام آنها باشد بی شک چنین کاری امری غیر جایز می باشد . 🔷امام صادق علیه السلام فرمود: «بی احترامی و حرمت شکنی نسبت به سه چیز مستلزم شرک به خداوند می باشد .بی احترامی به کعبه و به قرآن و به اهل بیت» 📚بحار الانوار ج24 ص186 👌و فرمود: «برای خداوند حرمات پنج گانه ای هستند که هیچ کس حق حرمت شکنی نسبت به آنها را ندارد و آنان حرمات پنج گانه عبارت است از حرمت پیامبر و حرمت آل پیامبر و حرمت کتاب خدا و حرمت کعبه و حرمت مومن» 📚روضه الکافی ص107 🔶پیامبر گرامی فرمود: «هر کس مراعات حرمات سه گانه الهی را نکند خداوند به هیچ عنوان حرمت او را نگه نمی دارد .آن حرمات سه گانه عبارت است از حرمت اسلام و حرمت پیامبر اسلام و حرمت عترت و اهل بیت» 📚الخصال ج1 ص71 🔷امام صادق علیه السلام فرمود: «هرچند می توانید در حفظ حرمت ما بکوشید» 📚بحار الانوار ج27 ص203 ❕بنابراین شاید بتوان چنین گفت که اگر مس بدون وضوی اسامی آن بزرگواران مستلزم هتک و اهانت آنان در نزد عرف باشد بی شک امری حرام و غیر جائز می باشد همانطور که بر اساس روایات بالا می توان گفت که اگر در زمان حیات ائمه اگر کسی بدون وضو با آنان تماس می گرفت و این امر مستلزم هتک و بی احترامی آنان بود ، این کار امری ناپسند تلقی می شد. 🔶 اما اگر مس آنان در زمان حیات و مس اسامی آنان بدون وضو ، نزد عرف هتک و بی احترامی محسوب نشود بی شک چنین امری ، جایز است . ❗️اکثر مراجع بزرگوار ما نیز در این مساله احتیاط کرده اند و بر اساس این که شاید مس بدون وضوی اسامی آنان در نزد عرف هتک تلقی شود احتیاط واجب را در ترک مس بدون وضو دانسته اند و برخی مراجع چنین احتیاطی را روا ندانسته و فتوا به جواز مس نام ائمه بدون وضو داده اند. 📚توضیح المسائل مراجع ج1 ص187 📝پرسمان دینی و شرعی 🔷️🔶️🔸️🔷️🔶️🔸️🔷️🔶️🔸️🔷️🔶️🔸️ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61 🔸️🔶️🔷️🔸️🔶️🔷️🔸️🔶️🔷️🔸️🔶️🔷️
🔷️پرسش حکم شکستن دل مومنه توسط مومن چیه؟ یا بهتر بگم با دل شکسته از دست دیگران چه کنیم اینکه شکایتش رو بخدا کنیم درسته؟ اصلا در مورد این موضوع حکمی هست؟ 🌸پاسخ آزار و اذیت مومن (کسی که در دلش خدا وجود دارد) در اسلام حرام است و به طور کلی شکستن دل انسان مومن که به تعبیر روایات، احترام او از کعبه بیشتر است، دارای آثار وضعی و جانبی فراوانی است و دلی که شکست به سادگی التیام نمی یابد و جبران آن دشوار است، پس در مرحله ی اول باید انسان مراقب باشد دل کسی را نشکند و قلبی را جریحه دار نسازد و اگر خدای ناخواسته این اتفاق افتاد باید به سرعت جبران و تلافی کند و دل شکسته را التیام بخشد و آن را به دست آورد و تنها استغفار و آمرزش کافی نیست. در حدیث آمده است که خداوند می فرماید:("  انا عند المنکسره قلوبهم"؛ من همدم قلب های شکسته هستم)، یعنی انسان دل شکسته در پیشگاه خداوند دارای جایگاه ویژه ای است و مورد توجه خداوند می باشد و دعا و نفرین انسان دل شکسته خیلی زود اثر می بخشد. اما زین العابدین (ع) در حدیث شریفی می فرماید:پدرم در لحظات آخر عمر عزیزش، در آن شرایط سخت روز عاشورا در حالی که درخون در رگ هایش می غلطید مرا در آغوش گرفت و به من فرمود تو را به آن چه پدرم نزدیک وفاتش به من فرمود وصیت میکنم و آن این که :( " یا بنی! ایاک و ظلم من لاتجد علیک ناصرا الا الله" ؛ پسر عزیزم! از طلم و ستم به کسی که یار و یاوری جز خدا ندارد بپرهیز). شکستن دل انسان و ناراحت کردن او از گناهانی است که دارای عواقب بدی است و باید خیلی سریع از آن توبه کرد و در این مورد فقط پشیمان شدن و طلب آمرزش از خداوند کافی نیست بلکه باید به نحوی دل آن فرد را به دست آورد و او را از خود راضی و خشنود نمود و با عذرخواهی و جبران کردن به وسیله ی احسان و یا هدیه ای و یا کلمات دلنشیتی اندوه و گرفتگی را از آن فرد برطرف نمود چون دل شکستن آثار بدی به دنبال دارد و شکستگی او در اعمال و زندگی و آسایش ما تاثیر منفی دارد و ار جبران نشود، علاوه بر  ناخشنودی الهی، عذاب اخروی را در پی دارد. 👈🏼گناه شکستن دل و حکم دل کسی را شکستن از نظر پیامبر صلی الله علیه و آله اذیت و آزار و مومن برابر با اذیت و آزار رسول خدا صلی الله علیه و آله برابر با اذیت خداوند می باشد که چنین شخصی در تمامی کتب آسمانی و الهی از تورات و انجیل و زبور و قرآن، انسانی ملعون می باشد. بعضی از افراد با کارهای خویش دل مومنان را به درد می آورند و آنان را غمناک و اندوهگین می سازند. این افراد حتی اگر همه دنیا را برای شاد کردن وی به او هدیه دهند و آن را کفاره ی آن قرار دهند، این کار نمی تواند کفاره زشتی عمل دل شکستن مومن باشد و شخص آزار دهنده گمان نکند که با این کارش پاداشی می برد زیرا اندوهی که در دل مومنی انداخته و حزن و اندوهی که در یک لحظه بر جانش نشانده است، هیچ چیز نمی تواند آن را از بین ببرد این است که گفته اند انسان نباید کاری کند که دلی غمناک گردد که هیچ چیزی نمی تواند کفاره آن باشد. پیامبر گرامی (صل الله علیه و اله) می فرماید:هر که مومنی را غمگین کند، آن گاه دنیا را به او بدهد، این بخشش کفاه عمل او نخواهد بود و برای او پاداشی به دنبال نخواهد داشت. امام صادق (ع) می فرماید:اگر شما دلی را شکستید نمی توانید جبران آن دل شکستگی را بکنید اگر همه ی دنیا را به او بدهید. اگر کسی لیوان قیمتی را بشکند ، می تواند آنرا بچسباند که حتی مشخص هم نشود ولی باز این مثل لیوان سالم نمی شود. اگر ما دل کسی را شکستیم باید از طرف دلجویی کنیم و طرف هم ما را ببخشد و خدا هم توبه ما را بپذیرد. ریشه ی این دل شکستن ها خودخواهی است. یعنی فرد فکر میکند که از دیگری بالاتر است و به من های درونش توجه می کند. رسول خدا (ص) فرمودند:(" من احزن مومنا ثم اعطاه الدنیا، لم یکن ذلک کفارته و لم یوجر علیه "؛ کسی که مومنی را اندوهگین سازد، آن گاه دنیا را به او ببخشد، این بخشش، گناه او را جبران نمی کند و پاداشی هم ندارد.)، آزردن دل دیگران کفاره ندارد ، برخلاف بسیاری از گناهان که قابل جبران است. ❤❤پرسمان دینی و شرعی❤❤ 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61 🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
🤔پرسش ❓آیا پیامبر و امامان سایه نداشتند❕❕ 💠پاسخ💠 👌در این رابطه روایاتی در مجامع روایی ما نقل شده است. ❗️ امام باقر علیه السلام فرمود : «در رسول خدا سه خصلت بود که در غير رسول خدا ( از مردم عادی ) نبود؛ 🔶سايه نداشت، در هيچ راهي نمي رفت مگر اين که بعد از آن، دو تا سه روز عطر ايشان را عبور کنندگان کاملا استشمام مي کردند و به سنگ و درختي عبور نمي کرد مگر اين که به ايشان کرنش و خضوع مي کردند.» 📚الکافی ج1 ص442 🔷علامه مجلسی نقل می کند : « سایه پیامبر بر زمین واقع نشد» 📚بحار الانوار ج17 ص299 👌امام رضا علیه السلام نیز در بیان اوصاف امامان فرمود: « برای امام سایه ای وجود ندارد » 📚الفقیه ج4 ص418 📚الخصال ج2 ص528 📚عیون الاخبار ج1 ص213 👌بی شک مساله سایه نداشتن از جمله معجزات آشکار و روشن پیامبر گرامی و امامان بوده است که هر روزه در برابر مردم محقق می شده است و حجت را بر آنان تمام می کرده است . 🗯علامه مجلسی می نویسد : 🔷« از معجزات مشهور رسول خدا که اهل سنت و شيعه روايت کرده اند، اين است که سايه نداشت ؛ اما سايه نداشتن ايشان يا بدان جهت بوده که خدا در محل سايه اش نوری ايجاد مي کرده ( و سايه را از بين می برده است)يا بدان جهت بوده که از وجود ايشان مانند خورشيد نور ساطع می شده و آن نور سايه را از بين می برده است ،همان گونه که در روايت آمده که شب تاريک از ايشان نور ساطع می شد . از عايشه روايت شده که شبانه در حال خياطی بودم که سوزن از دستم افتاد و در تاريکی نتوانستم آن را بيابم که رسول خدا وارد شد و در روشنايی نور چهره ايشان، سوزن را يافتم. 🔶اين که در روايات مثل اين ويژگی براي امامان هم در بعض اوقات آمده، بد ين جهت است که امامان و رسول خدا از يک نورند و ويژگی ايشان در آنان هم هست » 📚مراه العقول ج5 ص198 لینک کانال ما (پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
🌸پرسش 👈🏼گریه در فراق امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) ثواب دارد؟گریه کردن برای مصائب اهل بیت (علیهم السلام) به خصوص امام حسین (علیه السلام) ثواب بسیاری دارد. اما آیا گریه در فراق امام زمان (علیه السلام) و اشک ریختن برای تنهای حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز ثواب دارد؟ 💐پاسخ براساس روایات متعدد و متواتر، گریه برای مصائب و مظلومیت امامان(علیهم السلام)، بویژه امام حسین(علیه السلام)، پاداش‌های فراوانی دارد و تنهایی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز یکی از این مصیبت‌ها است: امام صادق(علیه السلام) فرمود: «هرکس از [مصائب‏] ما یاد کند یا در حضور او از [مصائب‏] ما یاد شود و به اندازه بال پشه‌اى اشک از چشمانش خارج شود، خداوند، گناهان او را می‌آمرزد، اگرچه بیشتر از کف دریا باشد». «هرکس به خاطر ما، براى خونى که از ما ریخته شده یا حقّى که از ما گرفته شده، یا هتک حرمتى که به ما یا به یکى از شیعیان ما شده است، قطره اشکى از چشمش جارى شود، خداوند متعال به سبب آن، او را روزگارى دراز در بهشت جاى می‌دهد». اندوهگین بودن در فراق امام مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، ندبه و اظهار شوق به لقاى او از ویژگی‌های منتظران عاشق‌پیشه است. امام حسن عسکرى(علیه السلام) فرمود: «شیعیان ما در یک اندوه دائم به سر می‌برند تا فرزندم -که پیامبر نوید ظهورش را داده است- ظاهر شود». همچنین در دعاى ندبه آمده است: «لَیْتَ شِعْرِی، أَیْنَ اسْتَقَرَّتْ بِکَ النَّوَى، بَلْ أَیُّ أَرْضٍ تُقِلُّکَ أَوْ ثَرَى‏ أَ بِرَضْوَى أَوْ غَیْرِهَا مِنْ ذِی طُوَى‏»؛اى کاش می‌دانستم در چه جایى منزل گرفته‌اى و چه سرزمین و مکان تو را در بر گرفته است، آیا در کوه رضوى هستى و یا در جاى دیگر و یا در ذی‌طوى هستى. و نیز در فرازی دیگر می‌خوانیم: «فَعَلَى الْأَطَائِبِ مِنْ أَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِمَا وَ آلِهِمَا، فَلْیَبْکِ‏ الْبَاکُون‏»پس برای پاکیزگان از خاندان پیامبر(صل الله علیه واله) و علی(علیه السلام) که درود خدا بر آن دو و خاندانشان باد، گریه‌کنندگان باید بگریند. در دعای ندبه و در ادامه به موضوع انتظار فرج پرداخته شده و طبیعتاً آن را نیز شایسته اشک و اندوه می‌داند. به هر حال و با توجّه به این‌گونه روایات، گریه کردن در فراق و تنهایی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، دلیل معرفت و نشانه محبّت قلبى است که بخشى از ایمان، بلکه نزد اهل یقین، «حقیقت» آن است و قطعاً ثواب دارد. معرفت و محبّت، صاحب ایمان را بر گریستن در فراق حضرتشان و محنت‌ها و اندوه‌هایى که بر آن‌حضرت وارد می‌شود، بر می‌انگیزد. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61 👆🏻👆🏻پرسمان دینی و شرعی👆🏻👆🏻
سلام عرض ادب عزیزان و بزرگواران لطفا 🙏🌹 برای ختم قران مراجعه کنند ب آیدی @yasr98 اجرتون با صاحب الزمان 🌹❤️ اهداف ختم قران اول ثوابی برای خودتان و امواتتان (خداوند بیامرزه)✅🌹 دوم تعجیل در فرج آقا امام زمان ✅🌹 رفع بلاها ✅🌹
تا فردا شب فرصت خواندن دارید ✅🌹چند جز مونده مشارکت کنید اجرتون با بی بی زینب س 🌹🙏✅✅✅
💠 امیرالمومنین علی (علیه السلام) می فرماید: « روزی با فاطمه (سلام الله علیها) محضر پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) رسیدیم ٬ دیدیم حضرت به شدت گریه می کند . 🔸گفتم: پدر و مادرم به فدایت یا رسول الله! چرا گریه می کنی؟ 🔹فرمود: یا علی! آن شب که مرا به معراج بردند ٬ گروهی از زنان امت خود را در عذاب سختی دیدم و از شدت عذابشان گریستم. (و اکنون گریه ام برای ایشان است.) 1️⃣ زنی را دیدم که از موی سر آویزان است و مغز سرش از شدت حرارت می جوشد. 2️⃣زنی را دیدم که از زبانش آویزان کرده اند و از آب سوزان جهنم به گلوی او می ریزند. 3️⃣زنی را دیدم که از پستانش آویزان کرده اند. 4️⃣زنی را دیدم که دست و پایش را بسته اند و مارها و عقربها بر او مسلط هستند. زنی را دیدم... 💠 حضرت فاطمه (سلام الله علیها) عرض کرد : پدر جان ! این زنان در دنیا چه کرده بودند که خداوند آنان را چنین عذاب می کند؟! 🔹رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: 1️⃣دخترم ! زنی که از موی سرش آویخته شده بود ٬ موی سر خود را از نامحرم نمی پوشاند. 2️⃣ زنی که از پستانش آویزان بود ٬ زنی است که از حق شوهرش امتناع می ورزیده. 3️⃣ و زنی که از زبانش آویزان بود ٬ شوهرش را با زبان اذیت می کرد... 4️⃣ و و زنی که گوشت بدن خود را می خورد ٬ خود را برای دیگران زینت می کرد و از نامحرمان پرهیز نداشت. و زنی که... سپس فرمودند: وای بر زنی که همسرش از او راضی نباشد و خوشا به حال آن که همسرش از او راضی باشد. 📚 داستانهای بحارالانوار ٬ ج۵ ٬ص۶۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 خدا چه شکلیه؟ کیا دوست دارن خدا رو ببینن؟ خدا کجاست که من ببینمش؟
🌷موضوع فقهی رویت هلال 🌷رویت هلال ماه رمضان با چشم عادی 🤔پرسش ❔علت اختلاف مراجع در رویت_هلال در چیست❗️چرا برخی رویت با تلسکوپ را معتبر نمی دانند و رویت ماه با چشم_عادی را معتبر می دانند❗️ 💠پاسخ💠 👌مشهور در میان مراجع این است که رویت هلال ، باید با چشم غیر مسلح باشد ولی بعضی از فقهای معاصر قائل به کفایت مشاهده با تلسکوپ شده اند . 🔶با تمام احترامی که برای این فقها قائل هستیم باید بگوییم که این رای موافق با روایات و فهم عرفی روایات نیست زیرا؛ ❕در روایات متواتری آمده است که معیار ثبوت_ماه رویت می باشد . 🔷امام_صادق علیه السلام فرمود: « زمانی که هلال ماه را دیدی روزه بگیر و زمانی که هلال ماه را دیدی افطار کن» 📚الکافی ج4 ص76 📚التهذیب ج4 ص156 📚الفقیه ج2 ص123 🔶امام_رضا علیه السلام فرمود: « با رویت هلال ، روزه بگیرید و با رویت هلال ، افطار کنید» 📚التهذیب ج4 ص166 📚وسائل الشیعه ج10 ص253 👌حضرت_علی علیه السلام فرمود: « با رویت هلال ، روزه بگیر و با رویت ، افطار کن و از شک و ظن تبعیت نکن ، اگر رویت هلال بر شما مخفی بود ، ماه اول را سی روز محسوب کنید» 📚التهذیب ج4 ص158 📚الاستبصار ج2 ص64 ❗️این مضمون در روایات متعدد دیگری نیز آمده است. 📚وسائل_الشیعه ج10 ص252 باب 3 ❕متعارف از رویت ، دیدن با چشم عادی است که موضوع روایات است و فقها در تمام ابواب فقه اطلاقات را منصرف به افراد متعارف می دانند ، مثلا؛ 1⃣در باب مقدار کر که آن را به وجب تعیین می کنند ، مدار وجب های متعارف است و آنچه خارج از متعارف است از نظر فقها معیار نیست . 2⃣در باب مقدار مسافت هایی که در فقه با قدم تعیین می شود ، مدار بر قدم متعارف است . 3⃣در نماز و روزه در مناطق قطبی ، مدار را بر مناطق متعارف می گذارند . 4⃣در مساله حد ترخص ، تصریح می کنند که معیار ، چشم های متوسط و گوش های متعارف است ، برای دیدن دیوارهای شهر و اذان شهر 5⃣در مورد حدودی که با شلاق اجرا می شود ، می گویند شلاق باید به نحو متعارف باشد نه شلاق های سنگین و پر فشار و غیر متعارف 6⃣در ابواب نجاسات می گویند اگر جرم نجاست مانند خون ظاهرا زائل شود ، ولی رنگ یا بوی آن بماند پاک است حال معمولا با میکروسکوپ ذرات کوچک خون مشاهده می شود .چون این مشاهده خارج از متعارف است مدار احکام نیست . 7⃣هر گاه ماده نجاست مانند خون در آب کر مستهلک شود ، همه می گویند پاک است با این که با میکرسکوپ می توان ذرات خون را در آب مشاهده کرد . ❕علاوه بر این موارد ، موارد فراوان دیگری نیز در سراسر ابواب فقهی وجود دارد که کلام شارع و لسان آیه و روایت مطلق است و فقها آن را منصرف به « فرد_متعارف » می دانند . 👌به یقین در مورد رویت هلال که در روایات متواتر وارد شده نیز معیار رویت متعارف است یعنی چشم غیر مسلح و چشم های مسلح از متعارف خارج است و مقبول نیست . 👌ما نمی توانیم همه جا در فقه ، در مطلقات ادله به سراغ افراد متعارف برویم ، ولی در رویت هلال ، فرد کاملا غیر متعارفی را ملاک حکم قرار دهیم . ❗️توجه به این نکته نیز لازم است که تولد ماه در واقع که با تلسکوپ مشاهده میشود معیار ترتب آثار نیست بلکه معیار رویت ماه با چشم غیر مسلح است . 👌 یعنی ممکن است شما با تلسکوپ هلال ماه رمضان را مشاهده کنید ، این دیدن معیار نیست و آثار ماه رمضان بر این دیدن مترتب نمی شود ، بلکه زمانی آن آثار مترتب می شود که با چشم غیر مسلح ماه رویت شود . ❕اگر بودن ماه در آسمان معیار ترتب آثار باشد ، باید بگوییم هیچگاه پیامبر و ائمه و سایر مسلمین از آغاز اسلام ، برکات ماه رمضان و شب قدر را درک نکردند و به دلیل نداشتن تلسکوپ ، هیچگاه اول ماه و شب های قدر را درک نکردند و روز عید را روزه می گرفتند . 🔷بنابراین ، قابلیت رویت ماه با چشم عادی موضوعیت دارد و ملاک ترتب آثار است و از ظاهر روایات نیز همین موضوع استفاده می شود و به عکس آنچه گفته شد ، ما می گوییم ، استفاده از تلسکوپ برای رویت ماه سبب می شود که مردم از آغاز و پایان ماه و شب های قدر محروم باشند زیرا معیار واقعی چشم غیر مسلح است. 📚چند نکته مهم درباره رویت هلال، مکارم شیرازی، ص10 🔷️🔶️🔸️🔷️🔶️🔸️🔷️🔶️🔸️🔷️🔶️🔸️ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61 🔷️🔶️🔸️🔷️🔶️🔸️🔷️🔶️🔸️🔷️🔶️🔸️
🤔 ❔فلسفه و این که با میت دو و دفن می شود چیست❕چه حکمتی دارد❕❕ 💠💠 👌از مستحبات و آداب آن است که در هنگام دفن میت ، به همراه او دو و تازه دفن کنند که اندازه آنها تقریبا نیم متر و از باشد و اگر نبود چوب سدر و اگر نبود چوب یا چوب درخت و بهتر است که یکی از آنها را طرف راست بدن میت نزدیک قرار دهند و دومی را طرف چپ میت 📚 الشیعه ج3 ص24 به بعد باب8 و باب 9 و باب 10 🔶 می گوید : « از امام باقر علیه السلام سوال کردم که فلسفه گذاشتن دو و تازه در میت چیست❕ 🔷امام علیه السلام فرمود: « تا زمانی که آن دو تر و داشته باشند و حساب از میت بر داشته می شود زیرا عذاب قبر و حساب در یک روز و یک ساعت است و بعد از خشک شدن آن دو چوب دیگر را عذاب نمی کنند» 📚الفقیه ج1 ص145 📚الکافی ج3 ص152 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: « آن دو مومن و کافر را نفع می رساند» 📚الفقیه ج1 ص145 👌وفرمود: « مادام که داشته باشند از بر داشته می شود» 📚الفقیه ج1 ص144 👌وفرمود: « مفید به حال نیکوکار و گناهکار است» 📚وسائل الشیعه ج3 ص24 ❕روایت شده است ؛ « حضرت آدم زمانی که از بهشت هبوط کرد دچار ترس و وحشت شد . از خداوند خواست که به او با درختان بهشتی آرامش دهد و انس برقرار کند خداوند نیز درخت برای او نازل کرد که او در حیاتش با او انس داشت.زمانی که در حالت احتضار بود وصیت کرد که فرزندانش مقداری از آن را با او دفن کنند تا پس از حیات هم با آن ها انس داشته باشد و این سنتی شد که تمام انبیاء به آن عمل می کردند و پیامبر اسلام نیز آن را زنده و ادامه داد» 📚التهذیب ج1 ص326 لینک کانال ما (پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
‼️ مستطیع شدن زن درصورت مطالبه مهریه !!! ❤کانال پرسمان دینی و شرعی❤ 🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌼🌻 https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61 💮🏵💮🏵💮🏵💮🏵💮🏵💮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚨خاطره‌ی حجت‌الاسلام رنجبر از آیت‌الله حائری شیرازی 🔰شیرجه نرو! عجله نکن! خدا بهترش را به تو می‌دهد! 💠 ایشان به خودِ من می‌گفت من ۲۵ سالم بود. در شیراز در محله‌ی خودمان داشتم به منزل می‌رفتم. در مسیر، یک گوسفندی دیدم. تا به گوسفند رسیدم، گوسفند پای خودش را بلند کرد به زمین کوبید و گفت: «، این جا گنج است». من به ایشان گفتم واقعا همینطور بود؟ یعنی خودِ شما، با گوشتان از دهان گوسفند شنیدید که گفت این جا گنج است، این جا گنج است؟!! ایشان گفتند: «بله، گفت این جا گنج است، این جا گنج است». گفتم: شما چه کار کردید؟ گفتند: من هیچ اعتنایی نکردم و رفتم! چند روز بعد در همان نقطه حفاری شده بود. از مردم پرسیدم چه شده؟ گفتند این جا گنجی بوده و کشف شده و برده‌اند! ایشان می‌گفتند خدا مثل این میوه فروش‌ها است. وقتی وارد مغازه می‌شوی میوۀ بُنجل و درجه سه‌ای جلویت می‌گذارد. اگر برداشتی که برداشتی، اگر برنداشتی می‌گوید ببین! بهترش را هم در پستو دارم؛ برو بردار. می‌گفت خدا این جوری است، هرگاه خدا یک چیزی جلویت گذاشت، ! عجله نکن! برای خدا ناز کن، خدا را، برترش را به تو کرامت می‌کند و همین کار را خودشان هم کرده بودند. ایشان در حقیقت از یک تجربه‌ی معنوی خودش یاد می‌کرد. لینک کانال ما (پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
❤️سلام امام زمانم❤ 💚 سلام_آقای_من💚 💝 سلام_پدر_مهربانم💝 🌼سلام آقـای من... ساده میگویم زبانم قاصر است! دلم تنگ است و چشمم در راهت! چشمهایم جمعه به جمعه محصور و دربند نگاهت! که شاید این جمعه بیایی شاید 🌹تعجیل درفرج پنج صلوات🌹 ┈┈•✾🌿🌺🌿✾•┈┈ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61 ┈┈•✾🌿🌺🌿✾•┈┈
🌺موضوع اعتقادی ادیان مذاهب 🌺حاجت روا شدن پیروان سایر_مذاهب 🤔پرسش ❓خدا می‌فرماید دین حق فقط اسلام است. و از طرفی مردم در کلیساها و جاهای عبادتی دیگر ادیان؛ حاجت روا میشوند. با این عمل مردم مسیحی باز به کلیسا روی می آورند. آیا این عمل خلاف حکمت و یا حداقل خلاف لطف الهی نیست❕❕ 💠پاسخ💠 👌توجه به نکاتی چند لازم است ؛ 1⃣ثابت نیست که تمام این حاجت روا شدن ها یا شفا یافتن ها واقعی باشد . ممکن است افرادی به دروغ این ادعا را داشته باشند بنابراین آنچه در اولین قدم لازم است آن است که حقیقت و واقعیت داشتن این امور اثبات شود . 2⃣افرادی که شفا می یابند و حاجت روا می شوند ممکن است از جمله افرادی باشند که عامدا با دین حق مقابله می کنند و تعصب می ورزند و پس از آن که حجت الهی بر آنها تمام شده است ، دست از آیین باطل خود نمی کشند . 👌شفا یافتن و حاجت روا شدن این گونه افراد ، دلیل بر حقانیت راه و روششان نیست بلکه این شفا یافتن از باب استدراج و عذاب تدریجی است که خداوند در این دنیا چنین افرادی را گرفتار این نوع عذاب می کند که تا بیشتر از راه و طریق حق منحرف شوند و کوله بارشان سنگین تر شود . 🔷امام رضا علیه السلام فرمود : « خداوند اجابت دعای مومن را تاخیر می اندازد زیرا دعا و مناجات کردن او را دوست دارد و می گوید من دوست دارم که دعای این بنده ام را بشنوم و دعای منافق و کافر را اجابت می کند و می گوید نمی خواهم صدا و دعای این فرد را بشنوم» 📚بحار الانوار ج90 ص370 🔷امام باقر علیه السلام فرمود: « خداوند دنیا و نیازهای دنیوی همه را بر آورده می کند چه کسانی را که دوست داشته باشد و چه کسانی را که دوست نداشته باشد اما آخرت را تنها به کسی می دهد که دوستش داشته باشد . مومن گاهی خواسته ای دنیوی دارد که خدا به او نمی دهد اما خواسته اخروی او را بر آورده می کند اما خواسته ها و حوائج دنیوی کافر را قبل از آن که کافر دعا و درخواست کند برآورده می کند اما او را از آخرت بی بهره می سازد» 📚مستدرک الوسائل ج5 ص194 3⃣گاهی نیز کسانی که حاجت روا می شوند مستضعف فکری و فرهنگی هستند که از دین حق آگاهی پیدا نکرده اند و در این نا آگاهی هم مقصر نیستند و اگر نسبت به دین حق اطلاع پیدا می کردند بدون شک به آن دین ، متدین می شدند . 👌این گونه افراد مبغوض الهی نیستند و خداوند بر حسب مهربانی و رحمانیتش در دنیا و برزخ و آخرت به آن ها با دیده رحمت نگاه می کند و احیانا حوائج و خواسته هایشان را نیز در دنیا بر آورده می کند. ❕بنا براین شفا یافتن این گونه افراد هم دلیل بر صحت آیین باطلشان نمی باشد . ‌ ❗️با توجه به این نکات و این که در زمان کنونی حجت الهی بر بشر با دین اسلام و مذهب تشیع خاتمه یافته است ، شفا و حاجت روا شدن پیروان آیین های غیر اسلام ، از دید تعالیم اسلامی به هیچ عنوان دلیل بر حقانیت آن آیین ها نمی باشد و هیچ انسان آزاد اندیشی نیز نمی تواند این امور را دلیل بر صحت آیین های باطل و غیر الهی تلقی کند . 📝پرسمان دینی و شرعی --------------------------------------------------- https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61 ---------------------------------------------------
‼️بازیافت کاغذهای حاوی اسماء متبرکه 🔷س 3506: راه شرعی محو کاغذهای باطله که دارای اسماء متبرکه است، چیست؟ آیا سوزاندن آنها اشکال دارد؟ ✅ج: دفن در خاک یا تبدیل به خمیر، اشکال ندارد ولی از سوزاندن آنها خودداری شود. استفتائات رهبر✅✅✅🌹🌹🌹🌹
‼️بیرون بودن گوشواره 🔷س 3509: اگر گوشواره از روسری بیرون باشد، در صورتی که هیچ قسمتی از گردن و گوش بیرون نباشد، اشکال دارد؟ ✅ج: بنابر احتیاط واجب، جایز نیست 📕منبع: استفتائات رهبر ✅✅✅✅🌹🌹🌹🌹
پرسش شکیات نماز لطفا میگین؟استاد ✅پاسخ شک های باطل نماز اگر نمازگزار یکی از شک های زیر برایش پیش آید نماز او باطل می گردد . منظور از باطل شدن نماز با این شک ها این است که نمازگزار با وجود این شک ها نمی تواند نماز را تمام کند، بلکه باید فکر کند و اگر شک او برطرف شد نمازش صحیح است و آن را ادامه می دهد ولی اگر شک او مستقر شد و ذهنش به هیچ طرف نرفت نمازش باطل است.این شک های باطل عبارتند از : انواع شکیات نماز و آنچه  باید در مورد آن بدانید اگر نمازگزار در شماره رکعت های نماز دو رکعتی شک کند نمازش باطل است. اگر نمازگزار در شماره رکعت های نماز سه رکعتی شک کند باید دوباره نماز را به جا آورد . اگرنمازگزار در نمازهای چهار رکعتی پیش از تمام شدن سجده دوم شک کند نماز او باطل است. اگر نماز گزار بین 2 و 5 یا 2 و بیشتر از 5 شک کند نمازش باطل است. اگر نماز گزار بین 3 و 6 یا 3 و بیشتر از 6 شک داشته باشد باید دوباره نمازش را اداکند. اگر نماز گزار بین 4 و 6 و یا 4 و بیشتر از 6 شک کند نماز او باطل است و باید دوباره به جا آورد. اگر نمازگزار نداند چند رکعت نماز خوانده یا در تعداد رکعت ها شک کند نمازش باطل است و باید دوباره به جا آورد. شکهایی که نباید به آن ها اعتنا کرد : درباره شکیات نماز چه می دانید برخی از شک ها در نماز پیش می آید که نماز گزار نباید به آنها اعتنا کند و هنگام بروز آن نماز صحیح است، نباید انسان نماز را بشکند : شکیات نماز به زبان ساده اگر نمازگزار هنگام خواندن نمازهای مستحبی شک کند شک او صحیح نیست و نباید نمازش را بشکند. اگر نمازگزار بعد از سلام شک کند نباید به آ اعتنا کند و نمازش صحیح می باشد. اگر نماز گزار در نمازش زیاد شک می کند و شک کثیرالشک است ؛ نباید به شک هایشاعتنا کند. اگر امام جماعت شک کند دو رکعت خوانده یا سه رکعت و ماموم او را یادآوری کند که رکعت دوم هستی، امام به شک خود نباید اعتنا کند و بر عکس. اگر نمازگزار بعد از گذشتن وقت نماز به آن شک کند مثلاً شب شک کند نماز ظهر را خوانده یا نه ، نباید به شک خود اعتنا نماید. اگر نمازگزار در چیزی که محل انجام آن، گذشته است، مثلاً در رکوع شک کند که حمد را خوانده یا نه ، شکش باطل است و نباید بدان اعتنا کند. شک های صحیح نماز شک تنها در نمازهای 4 رکعتی صحیح است و اگر در نمازهای 2 یا 3 رکعتی شک کند صحیح نیست .اگر نمازگزار در شماره رکعتهای نماز چهار رکعتی شک کند نباید نماز را بشکند وباید به وظیفه ای که در زیر آمده عمل کند : همه چیز درباره شکیات نماز به زبان ساده شک بین 2 و3 اگر نمازگزار بعد از خواندن سجده دوم شک کند که دو رکعت نماز خوانده یا اینکه سه رکعت باید بنا بگذارد سه رکعت خوانده و یک رکعت دیگر بخواند و نماز را تمام کند و بعد از نماز، یک رکعت نماز احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته بجا آورد . شک بین 2 و 4 اگر نمازگزار بعد از خواندن سجده دوم شک کند که دو رکعت نماز خوانده یا اینکه چهار رکعت باید بنا را بر چهار بگذارد و بعد از اتمام نماز دو رکعت نماز احتیاط ایستاده بخواند . شک بین 2و 3و 4 اگر نمازگزار بعد از خواندن سجده دوم شک کند که دو رکعت نماز خوانده یا اینکه سه یا چهار رکعت باید بنا را بر چهار گذارد و بعد از نماز دو رکعت نماز احتیاط ایستاده و بعد دو رکعت احتیاط نشسته به جا آورد آموزش ساده شکیات نماز  شک بین 4و 5 اگر نمازگزار بعد از خواندن سجده دوم شک کند که 4 رکعت نماز خوانده یا اینکه 5 رکعت باید بنا را بر 4 بگذارد و نماز را تمام کند و بعد از نماز دو سجده سهو بجا آورد . شک بین 3 و 4 در هر جای نماز باشد، باید بنا را بر چهارگذارد و بعد از اتمام نماز یک رکعت نماز احتیاط ایستاده بخواند . شک بین 4 و5 در حال ایستاده شک بین چهار و پنج در حال ایستاده که باید بنشیند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد. و یک رکعت نماز احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته بجا آورد . لینک کانال ما (پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
‼️ استفاده از اینترنت بدون کسب اجازه 🔷س 3511: آیا استفاده از اینترنتی که دارای رمز نیست و دائما روشن است و امکان دارد که آن فرد آگاه از استفاده باشد ، آیا حق الناس محسوب می شود؟ اگر محسوب شود باید چه کرد ؟ ✅ج: اگر نسبت به رضایت مالک اطمینان نداشته باشید، استفاده از آن جایز نیست و هزینۀ مقداری را که استفاده کرده اید، ضامن هستید. لینک کانال ما (پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61ح
سلام زمان پرسیدن سوال صبح ها ساعت ۱۰ تا ۱۲🌹🙏عصر ها ۱۶ تا ۱۸🌹🙏 ادمین های پاسخگو👇 سید یاسر @yasr98 سید محمد @Mohammadjoonm سوال خواهران @ALil110 و 👈 @Susuzdeniz
کثیر السفر حد اقل ماهی چند روز باید در سفر باشد؟ پاسخ: اگر در ماه حد اقل ۱۰ روز به سفر می روید یا در سفر هستید و این رویه برای شش ماه یا بیشتر باشد شما کثیر السفر هستید و در تمام سفرها نماز تمام و روزه صحیح است و چنانچه ۸ یا ۹ روز باشد به احتیاط واجب در تمام سفرها باید بین شکسته و تمام و روزه و قضا جمع کنید . ولی اگر ۷ روز یا کمتر سفر می کنید نمازهایتان در این سفرها شکسته و روزه صحیح نیست.
🤔 ! ❓ اگر کسی عمدا نماز را به تاخیر بیاندازد که وقت وضو یا غسل نداشته باشد، تکلیفش چیست؟ ✍ آیات امام خمینی، سیستانی، مکارم و نوری: اگر عمدا نماز را به قدری تاخیر بیندازد که وقت وضو یا غسل نداشته باشد معصیت کرده، ولی نماز او با تیمم صحیح است. اگر چه احتیاط مستحب آن است‏ که قضای آن نماز را بخواند. ✍ آیت الله وحید خراسانی: اگر عمداً نماز را به قدری تأخیر بیندازد که وقت وضو یا غسل نداشته باشد معصیت کرده، ولی نماز او با تیمّم صحیح است. و احتیاط مستحب آن است که قضای آن نماز را هم با وضو یا غسل بخواند. ✍ آیت الله بهجت (ره): اگر عمداً نماز را به قدری تأخیر بیندازد که وقت وضو یا غسل نداشته باشد، معصیت کرده ولی نماز او با تیمّم صحیح است. 📚 منابع: توضیح المسائل مراجع، امام خمینی م۶۷۹، سیستانی م۶۶۸، مکارم م۶۳۳، وحید، ۶۸۶، بهجت م۱۳۶، نوری م۶۸۰.
غیبت کسی که راضی به آن است... نظر آیت الله خامنه ای
تکبیره الاحرام ماموم قبل از امام... نظر همه مراجع☝️ 🔸 برای ترویج احکام ؛ حداقل برای یک نفر ارسال بفرمایید لینک کانال ما (پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا