eitaa logo
💚خط روشنگری💚
1.5هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
9.7هزار ویدیو
145 فایل
سرباز 💚 انقلاب ❤️ آیدی سید : @yasr98
مشاهده در ایتا
دانلود
تا فردا شب فرصت خواندن دارید ✅🌹چند جز مونده مشارکت کنید اجرتون با بی بی زینب س 🌹🙏✅✅✅
💠 امیرالمومنین علی (علیه السلام) می فرماید: « روزی با فاطمه (سلام الله علیها) محضر پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) رسیدیم ٬ دیدیم حضرت به شدت گریه می کند . 🔸گفتم: پدر و مادرم به فدایت یا رسول الله! چرا گریه می کنی؟ 🔹فرمود: یا علی! آن شب که مرا به معراج بردند ٬ گروهی از زنان امت خود را در عذاب سختی دیدم و از شدت عذابشان گریستم. (و اکنون گریه ام برای ایشان است.) 1️⃣ زنی را دیدم که از موی سر آویزان است و مغز سرش از شدت حرارت می جوشد. 2️⃣زنی را دیدم که از زبانش آویزان کرده اند و از آب سوزان جهنم به گلوی او می ریزند. 3️⃣زنی را دیدم که از پستانش آویزان کرده اند. 4️⃣زنی را دیدم که دست و پایش را بسته اند و مارها و عقربها بر او مسلط هستند. زنی را دیدم... 💠 حضرت فاطمه (سلام الله علیها) عرض کرد : پدر جان ! این زنان در دنیا چه کرده بودند که خداوند آنان را چنین عذاب می کند؟! 🔹رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: 1️⃣دخترم ! زنی که از موی سرش آویخته شده بود ٬ موی سر خود را از نامحرم نمی پوشاند. 2️⃣ زنی که از پستانش آویزان بود ٬ زنی است که از حق شوهرش امتناع می ورزیده. 3️⃣ و زنی که از زبانش آویزان بود ٬ شوهرش را با زبان اذیت می کرد... 4️⃣ و و زنی که گوشت بدن خود را می خورد ٬ خود را برای دیگران زینت می کرد و از نامحرمان پرهیز نداشت. و زنی که... سپس فرمودند: وای بر زنی که همسرش از او راضی نباشد و خوشا به حال آن که همسرش از او راضی باشد. 📚 داستانهای بحارالانوار ٬ ج۵ ٬ص۶۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 خدا چه شکلیه؟ کیا دوست دارن خدا رو ببینن؟ خدا کجاست که من ببینمش؟
🌷موضوع فقهی رویت هلال 🌷رویت هلال ماه رمضان با چشم عادی 🤔پرسش ❔علت اختلاف مراجع در رویت_هلال در چیست❗️چرا برخی رویت با تلسکوپ را معتبر نمی دانند و رویت ماه با چشم_عادی را معتبر می دانند❗️ 💠پاسخ💠 👌مشهور در میان مراجع این است که رویت هلال ، باید با چشم غیر مسلح باشد ولی بعضی از فقهای معاصر قائل به کفایت مشاهده با تلسکوپ شده اند . 🔶با تمام احترامی که برای این فقها قائل هستیم باید بگوییم که این رای موافق با روایات و فهم عرفی روایات نیست زیرا؛ ❕در روایات متواتری آمده است که معیار ثبوت_ماه رویت می باشد . 🔷امام_صادق علیه السلام فرمود: « زمانی که هلال ماه را دیدی روزه بگیر و زمانی که هلال ماه را دیدی افطار کن» 📚الکافی ج4 ص76 📚التهذیب ج4 ص156 📚الفقیه ج2 ص123 🔶امام_رضا علیه السلام فرمود: « با رویت هلال ، روزه بگیرید و با رویت هلال ، افطار کنید» 📚التهذیب ج4 ص166 📚وسائل الشیعه ج10 ص253 👌حضرت_علی علیه السلام فرمود: « با رویت هلال ، روزه بگیر و با رویت ، افطار کن و از شک و ظن تبعیت نکن ، اگر رویت هلال بر شما مخفی بود ، ماه اول را سی روز محسوب کنید» 📚التهذیب ج4 ص158 📚الاستبصار ج2 ص64 ❗️این مضمون در روایات متعدد دیگری نیز آمده است. 📚وسائل_الشیعه ج10 ص252 باب 3 ❕متعارف از رویت ، دیدن با چشم عادی است که موضوع روایات است و فقها در تمام ابواب فقه اطلاقات را منصرف به افراد متعارف می دانند ، مثلا؛ 1⃣در باب مقدار کر که آن را به وجب تعیین می کنند ، مدار وجب های متعارف است و آنچه خارج از متعارف است از نظر فقها معیار نیست . 2⃣در باب مقدار مسافت هایی که در فقه با قدم تعیین می شود ، مدار بر قدم متعارف است . 3⃣در نماز و روزه در مناطق قطبی ، مدار را بر مناطق متعارف می گذارند . 4⃣در مساله حد ترخص ، تصریح می کنند که معیار ، چشم های متوسط و گوش های متعارف است ، برای دیدن دیوارهای شهر و اذان شهر 5⃣در مورد حدودی که با شلاق اجرا می شود ، می گویند شلاق باید به نحو متعارف باشد نه شلاق های سنگین و پر فشار و غیر متعارف 6⃣در ابواب نجاسات می گویند اگر جرم نجاست مانند خون ظاهرا زائل شود ، ولی رنگ یا بوی آن بماند پاک است حال معمولا با میکروسکوپ ذرات کوچک خون مشاهده می شود .چون این مشاهده خارج از متعارف است مدار احکام نیست . 7⃣هر گاه ماده نجاست مانند خون در آب کر مستهلک شود ، همه می گویند پاک است با این که با میکرسکوپ می توان ذرات خون را در آب مشاهده کرد . ❕علاوه بر این موارد ، موارد فراوان دیگری نیز در سراسر ابواب فقهی وجود دارد که کلام شارع و لسان آیه و روایت مطلق است و فقها آن را منصرف به « فرد_متعارف » می دانند . 👌به یقین در مورد رویت هلال که در روایات متواتر وارد شده نیز معیار رویت متعارف است یعنی چشم غیر مسلح و چشم های مسلح از متعارف خارج است و مقبول نیست . 👌ما نمی توانیم همه جا در فقه ، در مطلقات ادله به سراغ افراد متعارف برویم ، ولی در رویت هلال ، فرد کاملا غیر متعارفی را ملاک حکم قرار دهیم . ❗️توجه به این نکته نیز لازم است که تولد ماه در واقع که با تلسکوپ مشاهده میشود معیار ترتب آثار نیست بلکه معیار رویت ماه با چشم غیر مسلح است . 👌 یعنی ممکن است شما با تلسکوپ هلال ماه رمضان را مشاهده کنید ، این دیدن معیار نیست و آثار ماه رمضان بر این دیدن مترتب نمی شود ، بلکه زمانی آن آثار مترتب می شود که با چشم غیر مسلح ماه رویت شود . ❕اگر بودن ماه در آسمان معیار ترتب آثار باشد ، باید بگوییم هیچگاه پیامبر و ائمه و سایر مسلمین از آغاز اسلام ، برکات ماه رمضان و شب قدر را درک نکردند و به دلیل نداشتن تلسکوپ ، هیچگاه اول ماه و شب های قدر را درک نکردند و روز عید را روزه می گرفتند . 🔷بنابراین ، قابلیت رویت ماه با چشم عادی موضوعیت دارد و ملاک ترتب آثار است و از ظاهر روایات نیز همین موضوع استفاده می شود و به عکس آنچه گفته شد ، ما می گوییم ، استفاده از تلسکوپ برای رویت ماه سبب می شود که مردم از آغاز و پایان ماه و شب های قدر محروم باشند زیرا معیار واقعی چشم غیر مسلح است. 📚چند نکته مهم درباره رویت هلال، مکارم شیرازی، ص10 🔷️🔶️🔸️🔷️🔶️🔸️🔷️🔶️🔸️🔷️🔶️🔸️ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61 🔷️🔶️🔸️🔷️🔶️🔸️🔷️🔶️🔸️🔷️🔶️🔸️
🤔 ❔فلسفه و این که با میت دو و دفن می شود چیست❕چه حکمتی دارد❕❕ 💠💠 👌از مستحبات و آداب آن است که در هنگام دفن میت ، به همراه او دو و تازه دفن کنند که اندازه آنها تقریبا نیم متر و از باشد و اگر نبود چوب سدر و اگر نبود چوب یا چوب درخت و بهتر است که یکی از آنها را طرف راست بدن میت نزدیک قرار دهند و دومی را طرف چپ میت 📚 الشیعه ج3 ص24 به بعد باب8 و باب 9 و باب 10 🔶 می گوید : « از امام باقر علیه السلام سوال کردم که فلسفه گذاشتن دو و تازه در میت چیست❕ 🔷امام علیه السلام فرمود: « تا زمانی که آن دو تر و داشته باشند و حساب از میت بر داشته می شود زیرا عذاب قبر و حساب در یک روز و یک ساعت است و بعد از خشک شدن آن دو چوب دیگر را عذاب نمی کنند» 📚الفقیه ج1 ص145 📚الکافی ج3 ص152 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: « آن دو مومن و کافر را نفع می رساند» 📚الفقیه ج1 ص145 👌وفرمود: « مادام که داشته باشند از بر داشته می شود» 📚الفقیه ج1 ص144 👌وفرمود: « مفید به حال نیکوکار و گناهکار است» 📚وسائل الشیعه ج3 ص24 ❕روایت شده است ؛ « حضرت آدم زمانی که از بهشت هبوط کرد دچار ترس و وحشت شد . از خداوند خواست که به او با درختان بهشتی آرامش دهد و انس برقرار کند خداوند نیز درخت برای او نازل کرد که او در حیاتش با او انس داشت.زمانی که در حالت احتضار بود وصیت کرد که فرزندانش مقداری از آن را با او دفن کنند تا پس از حیات هم با آن ها انس داشته باشد و این سنتی شد که تمام انبیاء به آن عمل می کردند و پیامبر اسلام نیز آن را زنده و ادامه داد» 📚التهذیب ج1 ص326 لینک کانال ما (پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
‼️ مستطیع شدن زن درصورت مطالبه مهریه !!! ❤کانال پرسمان دینی و شرعی❤ 🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌼🌻 https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61 💮🏵💮🏵💮🏵💮🏵💮🏵💮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚨خاطره‌ی حجت‌الاسلام رنجبر از آیت‌الله حائری شیرازی 🔰شیرجه نرو! عجله نکن! خدا بهترش را به تو می‌دهد! 💠 ایشان به خودِ من می‌گفت من ۲۵ سالم بود. در شیراز در محله‌ی خودمان داشتم به منزل می‌رفتم. در مسیر، یک گوسفندی دیدم. تا به گوسفند رسیدم، گوسفند پای خودش را بلند کرد به زمین کوبید و گفت: «، این جا گنج است». من به ایشان گفتم واقعا همینطور بود؟ یعنی خودِ شما، با گوشتان از دهان گوسفند شنیدید که گفت این جا گنج است، این جا گنج است؟!! ایشان گفتند: «بله، گفت این جا گنج است، این جا گنج است». گفتم: شما چه کار کردید؟ گفتند: من هیچ اعتنایی نکردم و رفتم! چند روز بعد در همان نقطه حفاری شده بود. از مردم پرسیدم چه شده؟ گفتند این جا گنجی بوده و کشف شده و برده‌اند! ایشان می‌گفتند خدا مثل این میوه فروش‌ها است. وقتی وارد مغازه می‌شوی میوۀ بُنجل و درجه سه‌ای جلویت می‌گذارد. اگر برداشتی که برداشتی، اگر برنداشتی می‌گوید ببین! بهترش را هم در پستو دارم؛ برو بردار. می‌گفت خدا این جوری است، هرگاه خدا یک چیزی جلویت گذاشت، ! عجله نکن! برای خدا ناز کن، خدا را، برترش را به تو کرامت می‌کند و همین کار را خودشان هم کرده بودند. ایشان در حقیقت از یک تجربه‌ی معنوی خودش یاد می‌کرد. لینک کانال ما (پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
❤️سلام امام زمانم❤ 💚 سلام_آقای_من💚 💝 سلام_پدر_مهربانم💝 🌼سلام آقـای من... ساده میگویم زبانم قاصر است! دلم تنگ است و چشمم در راهت! چشمهایم جمعه به جمعه محصور و دربند نگاهت! که شاید این جمعه بیایی شاید 🌹تعجیل درفرج پنج صلوات🌹 ┈┈•✾🌿🌺🌿✾•┈┈ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61 ┈┈•✾🌿🌺🌿✾•┈┈
🌺موضوع اعتقادی ادیان مذاهب 🌺حاجت روا شدن پیروان سایر_مذاهب 🤔پرسش ❓خدا می‌فرماید دین حق فقط اسلام است. و از طرفی مردم در کلیساها و جاهای عبادتی دیگر ادیان؛ حاجت روا میشوند. با این عمل مردم مسیحی باز به کلیسا روی می آورند. آیا این عمل خلاف حکمت و یا حداقل خلاف لطف الهی نیست❕❕ 💠پاسخ💠 👌توجه به نکاتی چند لازم است ؛ 1⃣ثابت نیست که تمام این حاجت روا شدن ها یا شفا یافتن ها واقعی باشد . ممکن است افرادی به دروغ این ادعا را داشته باشند بنابراین آنچه در اولین قدم لازم است آن است که حقیقت و واقعیت داشتن این امور اثبات شود . 2⃣افرادی که شفا می یابند و حاجت روا می شوند ممکن است از جمله افرادی باشند که عامدا با دین حق مقابله می کنند و تعصب می ورزند و پس از آن که حجت الهی بر آنها تمام شده است ، دست از آیین باطل خود نمی کشند . 👌شفا یافتن و حاجت روا شدن این گونه افراد ، دلیل بر حقانیت راه و روششان نیست بلکه این شفا یافتن از باب استدراج و عذاب تدریجی است که خداوند در این دنیا چنین افرادی را گرفتار این نوع عذاب می کند که تا بیشتر از راه و طریق حق منحرف شوند و کوله بارشان سنگین تر شود . 🔷امام رضا علیه السلام فرمود : « خداوند اجابت دعای مومن را تاخیر می اندازد زیرا دعا و مناجات کردن او را دوست دارد و می گوید من دوست دارم که دعای این بنده ام را بشنوم و دعای منافق و کافر را اجابت می کند و می گوید نمی خواهم صدا و دعای این فرد را بشنوم» 📚بحار الانوار ج90 ص370 🔷امام باقر علیه السلام فرمود: « خداوند دنیا و نیازهای دنیوی همه را بر آورده می کند چه کسانی را که دوست داشته باشد و چه کسانی را که دوست نداشته باشد اما آخرت را تنها به کسی می دهد که دوستش داشته باشد . مومن گاهی خواسته ای دنیوی دارد که خدا به او نمی دهد اما خواسته اخروی او را بر آورده می کند اما خواسته ها و حوائج دنیوی کافر را قبل از آن که کافر دعا و درخواست کند برآورده می کند اما او را از آخرت بی بهره می سازد» 📚مستدرک الوسائل ج5 ص194 3⃣گاهی نیز کسانی که حاجت روا می شوند مستضعف فکری و فرهنگی هستند که از دین حق آگاهی پیدا نکرده اند و در این نا آگاهی هم مقصر نیستند و اگر نسبت به دین حق اطلاع پیدا می کردند بدون شک به آن دین ، متدین می شدند . 👌این گونه افراد مبغوض الهی نیستند و خداوند بر حسب مهربانی و رحمانیتش در دنیا و برزخ و آخرت به آن ها با دیده رحمت نگاه می کند و احیانا حوائج و خواسته هایشان را نیز در دنیا بر آورده می کند. ❕بنا براین شفا یافتن این گونه افراد هم دلیل بر صحت آیین باطلشان نمی باشد . ‌ ❗️با توجه به این نکات و این که در زمان کنونی حجت الهی بر بشر با دین اسلام و مذهب تشیع خاتمه یافته است ، شفا و حاجت روا شدن پیروان آیین های غیر اسلام ، از دید تعالیم اسلامی به هیچ عنوان دلیل بر حقانیت آن آیین ها نمی باشد و هیچ انسان آزاد اندیشی نیز نمی تواند این امور را دلیل بر صحت آیین های باطل و غیر الهی تلقی کند . 📝پرسمان دینی و شرعی --------------------------------------------------- https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61 ---------------------------------------------------
‼️بازیافت کاغذهای حاوی اسماء متبرکه 🔷س 3506: راه شرعی محو کاغذهای باطله که دارای اسماء متبرکه است، چیست؟ آیا سوزاندن آنها اشکال دارد؟ ✅ج: دفن در خاک یا تبدیل به خمیر، اشکال ندارد ولی از سوزاندن آنها خودداری شود. استفتائات رهبر✅✅✅🌹🌹🌹🌹
‼️بیرون بودن گوشواره 🔷س 3509: اگر گوشواره از روسری بیرون باشد، در صورتی که هیچ قسمتی از گردن و گوش بیرون نباشد، اشکال دارد؟ ✅ج: بنابر احتیاط واجب، جایز نیست 📕منبع: استفتائات رهبر ✅✅✅✅🌹🌹🌹🌹
پرسش شکیات نماز لطفا میگین؟استاد ✅پاسخ شک های باطل نماز اگر نمازگزار یکی از شک های زیر برایش پیش آید نماز او باطل می گردد . منظور از باطل شدن نماز با این شک ها این است که نمازگزار با وجود این شک ها نمی تواند نماز را تمام کند، بلکه باید فکر کند و اگر شک او برطرف شد نمازش صحیح است و آن را ادامه می دهد ولی اگر شک او مستقر شد و ذهنش به هیچ طرف نرفت نمازش باطل است.این شک های باطل عبارتند از : انواع شکیات نماز و آنچه  باید در مورد آن بدانید اگر نمازگزار در شماره رکعت های نماز دو رکعتی شک کند نمازش باطل است. اگر نمازگزار در شماره رکعت های نماز سه رکعتی شک کند باید دوباره نماز را به جا آورد . اگرنمازگزار در نمازهای چهار رکعتی پیش از تمام شدن سجده دوم شک کند نماز او باطل است. اگر نماز گزار بین 2 و 5 یا 2 و بیشتر از 5 شک کند نمازش باطل است. اگر نماز گزار بین 3 و 6 یا 3 و بیشتر از 6 شک داشته باشد باید دوباره نمازش را اداکند. اگر نماز گزار بین 4 و 6 و یا 4 و بیشتر از 6 شک کند نماز او باطل است و باید دوباره به جا آورد. اگر نمازگزار نداند چند رکعت نماز خوانده یا در تعداد رکعت ها شک کند نمازش باطل است و باید دوباره به جا آورد. شکهایی که نباید به آن ها اعتنا کرد : درباره شکیات نماز چه می دانید برخی از شک ها در نماز پیش می آید که نماز گزار نباید به آنها اعتنا کند و هنگام بروز آن نماز صحیح است، نباید انسان نماز را بشکند : شکیات نماز به زبان ساده اگر نمازگزار هنگام خواندن نمازهای مستحبی شک کند شک او صحیح نیست و نباید نمازش را بشکند. اگر نمازگزار بعد از سلام شک کند نباید به آ اعتنا کند و نمازش صحیح می باشد. اگر نماز گزار در نمازش زیاد شک می کند و شک کثیرالشک است ؛ نباید به شک هایشاعتنا کند. اگر امام جماعت شک کند دو رکعت خوانده یا سه رکعت و ماموم او را یادآوری کند که رکعت دوم هستی، امام به شک خود نباید اعتنا کند و بر عکس. اگر نمازگزار بعد از گذشتن وقت نماز به آن شک کند مثلاً شب شک کند نماز ظهر را خوانده یا نه ، نباید به شک خود اعتنا نماید. اگر نمازگزار در چیزی که محل انجام آن، گذشته است، مثلاً در رکوع شک کند که حمد را خوانده یا نه ، شکش باطل است و نباید بدان اعتنا کند. شک های صحیح نماز شک تنها در نمازهای 4 رکعتی صحیح است و اگر در نمازهای 2 یا 3 رکعتی شک کند صحیح نیست .اگر نمازگزار در شماره رکعتهای نماز چهار رکعتی شک کند نباید نماز را بشکند وباید به وظیفه ای که در زیر آمده عمل کند : همه چیز درباره شکیات نماز به زبان ساده شک بین 2 و3 اگر نمازگزار بعد از خواندن سجده دوم شک کند که دو رکعت نماز خوانده یا اینکه سه رکعت باید بنا بگذارد سه رکعت خوانده و یک رکعت دیگر بخواند و نماز را تمام کند و بعد از نماز، یک رکعت نماز احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته بجا آورد . شک بین 2 و 4 اگر نمازگزار بعد از خواندن سجده دوم شک کند که دو رکعت نماز خوانده یا اینکه چهار رکعت باید بنا را بر چهار بگذارد و بعد از اتمام نماز دو رکعت نماز احتیاط ایستاده بخواند . شک بین 2و 3و 4 اگر نمازگزار بعد از خواندن سجده دوم شک کند که دو رکعت نماز خوانده یا اینکه سه یا چهار رکعت باید بنا را بر چهار گذارد و بعد از نماز دو رکعت نماز احتیاط ایستاده و بعد دو رکعت احتیاط نشسته به جا آورد آموزش ساده شکیات نماز  شک بین 4و 5 اگر نمازگزار بعد از خواندن سجده دوم شک کند که 4 رکعت نماز خوانده یا اینکه 5 رکعت باید بنا را بر 4 بگذارد و نماز را تمام کند و بعد از نماز دو سجده سهو بجا آورد . شک بین 3 و 4 در هر جای نماز باشد، باید بنا را بر چهارگذارد و بعد از اتمام نماز یک رکعت نماز احتیاط ایستاده بخواند . شک بین 4 و5 در حال ایستاده شک بین چهار و پنج در حال ایستاده که باید بنشیند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد. و یک رکعت نماز احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته بجا آورد . لینک کانال ما (پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
‼️ استفاده از اینترنت بدون کسب اجازه 🔷س 3511: آیا استفاده از اینترنتی که دارای رمز نیست و دائما روشن است و امکان دارد که آن فرد آگاه از استفاده باشد ، آیا حق الناس محسوب می شود؟ اگر محسوب شود باید چه کرد ؟ ✅ج: اگر نسبت به رضایت مالک اطمینان نداشته باشید، استفاده از آن جایز نیست و هزینۀ مقداری را که استفاده کرده اید، ضامن هستید. لینک کانال ما (پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61ح
سلام زمان پرسیدن سوال صبح ها ساعت ۱۰ تا ۱۲🌹🙏عصر ها ۱۶ تا ۱۸🌹🙏 ادمین های پاسخگو👇 سید یاسر @yasr98 سید محمد @Mohammadjoonm سوال خواهران @ALil110 و 👈 @Susuzdeniz
کثیر السفر حد اقل ماهی چند روز باید در سفر باشد؟ پاسخ: اگر در ماه حد اقل ۱۰ روز به سفر می روید یا در سفر هستید و این رویه برای شش ماه یا بیشتر باشد شما کثیر السفر هستید و در تمام سفرها نماز تمام و روزه صحیح است و چنانچه ۸ یا ۹ روز باشد به احتیاط واجب در تمام سفرها باید بین شکسته و تمام و روزه و قضا جمع کنید . ولی اگر ۷ روز یا کمتر سفر می کنید نمازهایتان در این سفرها شکسته و روزه صحیح نیست.
🤔 ! ❓ اگر کسی عمدا نماز را به تاخیر بیاندازد که وقت وضو یا غسل نداشته باشد، تکلیفش چیست؟ ✍ آیات امام خمینی، سیستانی، مکارم و نوری: اگر عمدا نماز را به قدری تاخیر بیندازد که وقت وضو یا غسل نداشته باشد معصیت کرده، ولی نماز او با تیمم صحیح است. اگر چه احتیاط مستحب آن است‏ که قضای آن نماز را بخواند. ✍ آیت الله وحید خراسانی: اگر عمداً نماز را به قدری تأخیر بیندازد که وقت وضو یا غسل نداشته باشد معصیت کرده، ولی نماز او با تیمّم صحیح است. و احتیاط مستحب آن است که قضای آن نماز را هم با وضو یا غسل بخواند. ✍ آیت الله بهجت (ره): اگر عمداً نماز را به قدری تأخیر بیندازد که وقت وضو یا غسل نداشته باشد، معصیت کرده ولی نماز او با تیمّم صحیح است. 📚 منابع: توضیح المسائل مراجع، امام خمینی م۶۷۹، سیستانی م۶۶۸، مکارم م۶۳۳، وحید، ۶۸۶، بهجت م۱۳۶، نوری م۶۸۰.
غیبت کسی که راضی به آن است... نظر آیت الله خامنه ای
تکبیره الاحرام ماموم قبل از امام... نظر همه مراجع☝️ 🔸 برای ترویج احکام ؛ حداقل برای یک نفر ارسال بفرمایید لینک کانال ما (پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐موضوع اعتقادی توسل به امامزادگان 🤔پرسش ❔آیا برای توسل به امامزادگان دلیلی از آیات قرآن و روایات داریم❕❕ 💠پاسخ💠 👌توسل به معنای درخواست انسان از اولیاء الهی جهت دعا و استغفار آنان و این که آنان از خداوند بخواهند مشکل انسان را حل کند ریشه در آیات متعددی از قرآن دارد؛ 1⃣بنی اسرائیل هنگامی که در بیابان گرفتار بودند خطاب به موسی گفتند ؛ « از خدای خود بخواه که از آنچه از زمین می روید از سبزیجات و خیار و عدس و پیاز برای ما برویاند» 🔷بقره61 👌می بینیم بنی اسرائیل از آن حضرت می خواهند که در پیشگاه خداوند دعا کند تا با رویاندن سبزی های متنوع مشکل آنها را برطرف سازند و حضرت موسی نیز در پاسخ آنان نفرمود که این عملتان شرک است بلکه فرمود آیا غذای پست تر را به جای غذای بهتر انتخاب می کنید ... 2⃣هنگامی که فرزندان حضرت یعقوب به خطای خود پی بردند خطاب به آن حضرت گفتند ؛ « ای پدر از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه ، که ما خطاکار بودیم » 🔶حضرت یعقوب نیز در پاسخ آنان فرمود: « به زودی برای شما از پرودگارم آمرزش می طلبم که او آمرزنده و مهربان است» 🔷یوسف 97-98 👌بنابراین گناهکاران می توانند از اولیاء الهی درخواست کنند تا برای آنها از خدا طلب مغفرت کنند. 3⃣خداوند به افرادی که گناه کرده اند می گوید اگر نزد رسول خدا بروند و علاوه بر استغفار از گناهان خویش ، از آن حضرت نیز بخواهند که برای آنان استغفار کنند خداوند آنان را می بخشد. « و اگر آنان ، هنگامی که ( با گناه و نافرمانی ) به خود ستم می کردند به نزد تو می آمدند و از خدا طلب آمرزش می کردند و پیامبر هم برای آنان استغفار می کرد خدا را توبه پذیر و مهربان می یافتند» 🔷نساء 64 👌بنابراین یکی از راههای بخشش گناهان درخواست از اولیاء الهی برای استغفار است که مورد سفارش خداوند قرار گرفته است. 4⃣در آیه دیگر می فرماید: « ای کسانی که ایمان آورده اید ، تقوای الهی را پیشه کنید ، و وسیله ای برای تقرب به خدا انتخاب کنید و در راه خدا جهاد کنید باشد که رستگار شوید» 🔷مائده 35 👌شفاعت و دعای بندگان صالح خداوند نیز داخل در مفهوم کلی وسیله است که سبب تقرب به خداوند می گردد. 5⃣در آیه دیگر می فرماید: « ای پیامبر بگو کسانی را که غیر از می خوانید و معبود خود می دانید آنها را بخوانید ، آنها هیچ مشکلی را از شما نمی توانند حل کنند ، و هیچ تغییر و دگرگونی ایجاد کنند» 🔶اسراء56 👌با توجه به جمله « قل ادعوا الذین » معلوم می شود که منظور از این آیه بت ها و امثال آنها نیست چون « الذین » برای « ذوالعقول »( عاقلان ) بکار می رود بلکه منظور فرشتگانی هستند که آنها را می پرستیدند یا حضرت مسیح است که گروهی به عنوان معبود او را پرستش می کردند . ❗️آیه بعد می گوید: « خود آنها ( مسیح و فرشتگان ) کسانی هستند که به درگاه خداوند می روند و با وسیله ای به او تقرب می جویند ...» 🔶اسراء57 👌این آیه نیز مشروعیت توسل را اثبات می کند. ❕بنابراین بر اساس ادله مذکور ، توسل جستن به اولیاء الهی جهت دعا یا استغفار آنان امری پسندیده و مورد تایید است که از جمله این اولیاء الهی امامزادگان می باشند. 👌شیخ مفید می گوید: « بدان مشاهدی که منتسب به فرزندان ائمه است زیارتشان مستحب بوده زیرا تعظیم آنان ، تعظیم امامان است و اصل اولی در مورد آنان ، ایمان و صلاح آنان است مگر آنکه خلاف آن ثابت شود مانند جعفر کذاب و مانند آن ...و جایز است زیارت آنان و توسل و استشفاع به آنان و پدران طاهرشان » 📚بحار الانوار ج99 ص273 👌سید بن طاووس نقل می کند که در زیارت امامزاگان چنین بگو: « ...شما آن باب الهی هستی که برای تقرب به خدا باید از آن باب وارد شد ، من به زیارت تو آمده ام و حاجاتم را به نزد تو آورده ام ( تا با توسل به تو و دعای تو بر آورده شود)» 📚مصباح الزائر ص260 📝پرسمان دینی و شرعی https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
سلام عرض ادب کسانی ک کانال دارند و میخوان تبادل بزنیم امشب بسم الله @yasr98
💥 با شیوع بیماری برخی این شبهه را مطرح کرده‌اند که الان مردم مومن و دین‌دار به جای استفاده از دارو و بیمارستان، باید به و به اهل بیت(ع) بپردازند تا زنده بمانند، 👈سپس مدعی شده‌اند که تشرف به حرم ائمه اطهار(ع) و امام زادگان را بی‌عقلی دانسته و می‌گویند چرا الان آن‌ها مردم را نمی‌دهند!؟ ✅ در به این شبهه لازم است به این موضوع توجه داشت که اصلی یک مسلمان مانند خدا، امامت و... بر پایه و و برهان استوار است. 👈 از سوی دیگر، وظیفه‌اش هدایت مردم است، او آمده است که دین و راه و رسم درست زیستن را به مردم بیاموزد نه اینکه بخواهد کار پزشک را انجام دهد. اما آن نکته که باید به آن توجه داشت این است که خدای متعال برای درمان بیماری‌ها و به طور کلی برای انجام امور عالم ماده، دو راه را قرار داده است. یکی راه عادی و علل و اسباب آن و دیگری راه غیر عادی و معجزه؛ خدا می‌خواهد که امور عالم از راه عادی و طبیعی پیش رود نه از راه غیر عادی و معجزه، لذا خود ائمه اطهار(ع) نیز می‌شوند، خبر می‌کنند، دارو مصرف می‌کنند اما نباید به طور کلی راه غیر عادی را انکار کرد، همه امور عالم به دست خداست، بدون شک خواندن برخی ادعیه، توسل به ائمه اطهار(ع)هم در پیش‌گیری و هم در درمان موثر است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️ داستان جوانی که بیش از ۱۰۰۰ بار زنا کرده بود و او به دست حضرت اباالفضل(ع) 🎤 استاد دانشمند
❓سئوال 1: آیا استفراغ نجس است؟ 👈 جواب: اگر همراه آن خون نباشد، نجس نیست ولی اگر با خون همراه باشد، نجس می‌باشد. 📚 (ر.ک: استفتائات مقام معظم رهبری، چاپ وزیری، س297).