eitaa logo
💚خط روشنگری💚
1.5هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
9.7هزار ویدیو
145 فایل
سرباز 💚 انقلاب ❤️ آیدی سید : @yasr98
مشاهده در ایتا
دانلود
غیبت کسی که راضی به آن است... نظر آیت الله خامنه ای
تکبیره الاحرام ماموم قبل از امام... نظر همه مراجع☝️ 🔸 برای ترویج احکام ؛ حداقل برای یک نفر ارسال بفرمایید لینک کانال ما (پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐موضوع اعتقادی توسل به امامزادگان 🤔پرسش ❔آیا برای توسل به امامزادگان دلیلی از آیات قرآن و روایات داریم❕❕ 💠پاسخ💠 👌توسل به معنای درخواست انسان از اولیاء الهی جهت دعا و استغفار آنان و این که آنان از خداوند بخواهند مشکل انسان را حل کند ریشه در آیات متعددی از قرآن دارد؛ 1⃣بنی اسرائیل هنگامی که در بیابان گرفتار بودند خطاب به موسی گفتند ؛ « از خدای خود بخواه که از آنچه از زمین می روید از سبزیجات و خیار و عدس و پیاز برای ما برویاند» 🔷بقره61 👌می بینیم بنی اسرائیل از آن حضرت می خواهند که در پیشگاه خداوند دعا کند تا با رویاندن سبزی های متنوع مشکل آنها را برطرف سازند و حضرت موسی نیز در پاسخ آنان نفرمود که این عملتان شرک است بلکه فرمود آیا غذای پست تر را به جای غذای بهتر انتخاب می کنید ... 2⃣هنگامی که فرزندان حضرت یعقوب به خطای خود پی بردند خطاب به آن حضرت گفتند ؛ « ای پدر از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه ، که ما خطاکار بودیم » 🔶حضرت یعقوب نیز در پاسخ آنان فرمود: « به زودی برای شما از پرودگارم آمرزش می طلبم که او آمرزنده و مهربان است» 🔷یوسف 97-98 👌بنابراین گناهکاران می توانند از اولیاء الهی درخواست کنند تا برای آنها از خدا طلب مغفرت کنند. 3⃣خداوند به افرادی که گناه کرده اند می گوید اگر نزد رسول خدا بروند و علاوه بر استغفار از گناهان خویش ، از آن حضرت نیز بخواهند که برای آنان استغفار کنند خداوند آنان را می بخشد. « و اگر آنان ، هنگامی که ( با گناه و نافرمانی ) به خود ستم می کردند به نزد تو می آمدند و از خدا طلب آمرزش می کردند و پیامبر هم برای آنان استغفار می کرد خدا را توبه پذیر و مهربان می یافتند» 🔷نساء 64 👌بنابراین یکی از راههای بخشش گناهان درخواست از اولیاء الهی برای استغفار است که مورد سفارش خداوند قرار گرفته است. 4⃣در آیه دیگر می فرماید: « ای کسانی که ایمان آورده اید ، تقوای الهی را پیشه کنید ، و وسیله ای برای تقرب به خدا انتخاب کنید و در راه خدا جهاد کنید باشد که رستگار شوید» 🔷مائده 35 👌شفاعت و دعای بندگان صالح خداوند نیز داخل در مفهوم کلی وسیله است که سبب تقرب به خداوند می گردد. 5⃣در آیه دیگر می فرماید: « ای پیامبر بگو کسانی را که غیر از می خوانید و معبود خود می دانید آنها را بخوانید ، آنها هیچ مشکلی را از شما نمی توانند حل کنند ، و هیچ تغییر و دگرگونی ایجاد کنند» 🔶اسراء56 👌با توجه به جمله « قل ادعوا الذین » معلوم می شود که منظور از این آیه بت ها و امثال آنها نیست چون « الذین » برای « ذوالعقول »( عاقلان ) بکار می رود بلکه منظور فرشتگانی هستند که آنها را می پرستیدند یا حضرت مسیح است که گروهی به عنوان معبود او را پرستش می کردند . ❗️آیه بعد می گوید: « خود آنها ( مسیح و فرشتگان ) کسانی هستند که به درگاه خداوند می روند و با وسیله ای به او تقرب می جویند ...» 🔶اسراء57 👌این آیه نیز مشروعیت توسل را اثبات می کند. ❕بنابراین بر اساس ادله مذکور ، توسل جستن به اولیاء الهی جهت دعا یا استغفار آنان امری پسندیده و مورد تایید است که از جمله این اولیاء الهی امامزادگان می باشند. 👌شیخ مفید می گوید: « بدان مشاهدی که منتسب به فرزندان ائمه است زیارتشان مستحب بوده زیرا تعظیم آنان ، تعظیم امامان است و اصل اولی در مورد آنان ، ایمان و صلاح آنان است مگر آنکه خلاف آن ثابت شود مانند جعفر کذاب و مانند آن ...و جایز است زیارت آنان و توسل و استشفاع به آنان و پدران طاهرشان » 📚بحار الانوار ج99 ص273 👌سید بن طاووس نقل می کند که در زیارت امامزاگان چنین بگو: « ...شما آن باب الهی هستی که برای تقرب به خدا باید از آن باب وارد شد ، من به زیارت تو آمده ام و حاجاتم را به نزد تو آورده ام ( تا با توسل به تو و دعای تو بر آورده شود)» 📚مصباح الزائر ص260 📝پرسمان دینی و شرعی https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
سلام عرض ادب کسانی ک کانال دارند و میخوان تبادل بزنیم امشب بسم الله @yasr98
💥 با شیوع بیماری برخی این شبهه را مطرح کرده‌اند که الان مردم مومن و دین‌دار به جای استفاده از دارو و بیمارستان، باید به و به اهل بیت(ع) بپردازند تا زنده بمانند، 👈سپس مدعی شده‌اند که تشرف به حرم ائمه اطهار(ع) و امام زادگان را بی‌عقلی دانسته و می‌گویند چرا الان آن‌ها مردم را نمی‌دهند!؟ ✅ در به این شبهه لازم است به این موضوع توجه داشت که اصلی یک مسلمان مانند خدا، امامت و... بر پایه و و برهان استوار است. 👈 از سوی دیگر، وظیفه‌اش هدایت مردم است، او آمده است که دین و راه و رسم درست زیستن را به مردم بیاموزد نه اینکه بخواهد کار پزشک را انجام دهد. اما آن نکته که باید به آن توجه داشت این است که خدای متعال برای درمان بیماری‌ها و به طور کلی برای انجام امور عالم ماده، دو راه را قرار داده است. یکی راه عادی و علل و اسباب آن و دیگری راه غیر عادی و معجزه؛ خدا می‌خواهد که امور عالم از راه عادی و طبیعی پیش رود نه از راه غیر عادی و معجزه، لذا خود ائمه اطهار(ع) نیز می‌شوند، خبر می‌کنند، دارو مصرف می‌کنند اما نباید به طور کلی راه غیر عادی را انکار کرد، همه امور عالم به دست خداست، بدون شک خواندن برخی ادعیه، توسل به ائمه اطهار(ع)هم در پیش‌گیری و هم در درمان موثر است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️ داستان جوانی که بیش از ۱۰۰۰ بار زنا کرده بود و او به دست حضرت اباالفضل(ع) 🎤 استاد دانشمند
❓سئوال 1: آیا استفراغ نجس است؟ 👈 جواب: اگر همراه آن خون نباشد، نجس نیست ولی اگر با خون همراه باشد، نجس می‌باشد. 📚 (ر.ک: استفتائات مقام معظم رهبری، چاپ وزیری، س297).
💠چهل گناه ازگناهان زبان ۱.دروغ گفتن🔥 ۲.غیبت کردن🔥 ۳.وعده دروغ🔥 ۴.مزاح زیاد🔥 ۵.بدخلقی🔥 ۶.دل شکستن🔥 ۷.آبروریزی🔥 ۸.تهمت زدن🔥 ۹.طعنه زدن🔥 ۱۰.حکم ناحق دادن🔥 ۱۱.سرزنش بی جاکردن🔥 ۱۲.مسخره کردن🔥 ۱۳.ناامیدکردن🔥 ۱۴.ریادرگفتار🔥 ۱۵.امربه منکر🔥 ۱۶.نهی ازمعرف🔥 ۱۷.زخم زبان زدن🔥 ۱۸.شهادت ناحق دادن🔥 ۱۹.کبردرگفتار🔥 ۲۰.شایعه پراکنی🔥 ۲۱.رنجاندن مؤمن🔥 ۲۲.بدعت دردین🔥 ۲۳.فحش وناسزاگفتن🔥 ۲۴.خشونت درگفتار🔥 ۲۵.سخن چینی کردن🔥 ۲۶.به نام بدصداکردن🔥 ۲۷.شوخی بانامحرم🔥 ۲۸.تملق وچاپلوسی🔥 ۲۹.فریادزدن بی جا 🔥 ۳۰.لعنت کردن مردم🔥 ۳۱.اظهارحسدوبخل🔥 ۳۲.بامکروحیله سخن گفتن🔥 ۳۳.تحریف مسائل دینی🔥 ۳۴.فاش کردن اسرارمردم🔥 ۳۵.خبرراندانسته گفتن🔥 ۳۶.عیب جویی ازدیگران🔥 ۳۷.تصدیق کفروشرک🔥 ۳۸.بدنامی هنگام معاشرت🔥 ۳۹.تقلیدصدای کسی راکردن🔥 ۴۰.قسم🔥
عزیزانی ک مایل هستن ختم صلوات داریم اول برای تعجیل در فرج آقامون صاحب الزمان و برای سلامتی و تندرستی تمام شیعیان و رفع این بلا و شفای مریضان انشالله تعداد رو ب آیدی @yasr98 بفرستین اجرتون با صاحب الزمان عج
✅وضوى خانم ها👇 وضو گرفتن زن در جايى كه مرد نامحرم او را مى بيند، چگونه است؟ همه مراجع: گناه كرده ؛ ولى وضويش صحيح است. 🔸 برای ترویج احکام ؛ حداقل برای یک نفر ارسال بفرمایید . لینک کانال ما (پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔پرسش ❔برخی وهابی ها شبهه می کنند که اگر حضرت علی می دانست که کشته میشود چرا به مسجد رفت ❕❕ 💠پاسخ💠 👌در این شکی نیست که حضرت علی علیه السلام طبق گفته های پیامبر گرامی آگاه به زمان شهادتشان و قاتلشان بوده اند. 🔷پیامبر گرامی در خطبه ای که در مورد ماه رمضان می خواندند به گریه افتادند . حضرت علی از ایشان در مورد علت گریه سوال کردند . حضرت فرمودند : « گریه من برای آن است که تو در این ماه مورد هتک قرار می گیری و در حالی که داری برای پرودگارت نماز می خوانی اشقی الاولین و الاخرین ضربه ای بر سر تو فرود می آورد و محاسنت را با خون سرت رنگین می سازد » 📚عیون الاخبار ج1 ص297 👌در روایت دیگری حضرت امیر فرمود : « وصی امت پیامبر پس از پیامبر سی سال زندگی می کند و سپس با ضربه ای که بر سرش زده می شود و محاسنش از خون سرش رنگین می شود از دنیا می رود » 📚الخصال ج2 ص477 👌در روایت دیگر آمده است که ابن ملجم برای بیعت با حضرت علی علیه السلام حاضر شد .حضرت دو یا سه بار بیعت او را رد کرد سپس با او بیعت کرد و در زمان بیعت با او گفت به زودی ( توسط تو) محاسنم با خون سرم رنگین می شود » 📚الارشاد ج1 ص11 👌این مضمون در روایات متعدد دیگری نیز آمده است ؛ 📚بحار الانوار ج42 ص190 باب 126 ❕این مضمون در روایات اهل سنت هم مورد اشاره قرار گرفته است . 🔷حاکم نیشابوری روایت می کند که پیامبر گرامی خطاب به حضرت علی فرمود : « پس از آن که من از دنیا رفتم امت با تو از در حیله گری وارد می شود و در حالی که تو به سنت من رفتار می کنی به شهادت می رسی و بزودی محاسن شریفت از خونت رنگین می شود » 📚مستدرک حاکم ج3 ص142 👌حضرت علی علیه السلام می فرمود : « پیامبر با من پیمان بسته است که دعوت حق را هنگامی اجابت می کنم که دستور فرا رسد و علاوه بر آن محاسنم از خون سرم رنگین شود » 📚الاستیعاب ج2 ص681 📚مسند احمد ج1 ص102 🔷ابن سعد نقل می کند که حضرت علی علیه السلام وقتی ابن ملجم را می دید چنین می فرمود : « من زنده ماندن او را می خواهم و او کشتن مرا می خواهد » 📚طبقات ابن سعد ج3 قسم 1 ص22 👌و فرمود : « این شخص مرا می کشد . به ایشان گفتند که اگر ابن ملجم قاتل شماست پس چرا او را نمی کشید ؟ 🔶فرمود : « او که در حال حاضر نسبت به من مرتکب جنایتی نشده است ( قصاص قبل از جنایت بکنم؟ )» 📚 الاستیعاب ج2 ص470 📚الریاض النضره ج2 ص245 🔷ابن حجر می نویسد : « شبی که بامداد آن علی به شهادت رسید ، همواره از اتاق بیرون می آمد و به آسمان تماشا می کرد و می فرمود به خدا سوگند تا کنون نه دروغ گفته ام و نه آن کسی که به من خبر داده دروغ گفته است . آری این شب شبی است که وعده داده شده ام . همین که سحر گاه از خانه بیرون رفت ابن ملجم همان ضربه موعود را بر سرش وارد آورد » 📚صواعق المحرقه ص80 ❕ادامه پاسخ 👇👇👇
❗️❗️ادامه پاسخ 👇👇👇 ❔حال آنچه مورد اشکال اهل سنت و وهابیت قرار گرفته است آن است که اگر حضرت علی آگاه بودند که با حضور در مسجد مورد ضربت قرار می گیرند و شهید می شوند چرا به مسجد حاضر شدند ❕ آیا این کار خود کشی نمی باشد ❕ 👌برای پاسخ باید توجه کنیم ؛ ❕در این شکی نیست که طبق روایات اهل سنت پیامبر گرامی نیز آگاه به علم غیب بوده است. 🔶مسلم در صحیح خود بابی را می گشاید تحت عنوان: « باب در اخبار غیبی پیامبر به آنچه که تا روز قیامت اتفاق خواهد افتد» 📚صحیح مسلم ج4 ص2216 باب6 🔶از حذیفه نقل می کند که گفت: « پیامبر به ما از آنچه واقع شده و تا روز قیامت واقع خواهد شد خبر داد» 📚همان مدرک ص2217 ❔حال سوال می کنیم پیامبر که آگاه بود در جنگ احد حمزه عمویش کشته می شود چرا او را به جنگ فرستاد آیا در قتل او شریک بود؟ ❕چرا جعفر را به جنگ موته فرستاد با این که می دانست شهید می شود❕ ❔چرا از علم غیبش استفاده نکرد تا مسلمین کمترین تلفات را در برابر مشرکین بدهند؟ 👌پاسخ روشن است . پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان مطیع محض خداوند هستند . 🔷امام کاظم علیه السلام فرمود: « خداوند قلوب امامان را محل اراده و خواست خودش قرار داده است . هر زمان خداوند چیزی را بخواهد آنان هم می خواهند و بدون اذن خداوند کاری نمی کنند» 📚بحار الانوار ج5 ص114 👌اگر آنان مشکلات و گرفتاری های خود را از طریق علم غیب حل کنند دیگر نمی توانند اسوه و الگوی جهانیان باشند. ❕اگر پیامبر تمام امورش را از طریق علم غیب و آگاهی های غیبی پیش می برد آیا می توانست به مردم درس صبر و بردباری و ایثار و از خود گذشتگی در راه حق را بیاموزد؟ ❔ایا اگر امام حسین مشکل کربلا را با آگاهی غیبی حل می کرد می توانست به مردم درس آزادگی و جهاد و بردباری را بدهد؟ 👌چون امامان الگوی مردم هستند خداوند به آنان اجازه استفاده از علم غیب را جز در مواردی که اثبات امامتشان منوط به آن است نداده است اگر چه آنان آگاهی غیبی را دارند اما موظف به استفاده از آن نیستند. 🔷اهل بیت مطیع محض خداوند بودند وقتی خداوند به آنان اجازه استفاده از علم غیب نداده است آنان نیز از علم غیبشان استفاده نمی کردند. 🔷آنان وظیفه داشتند تا در زندگی اجتماعی خود همانند انسان های معمولی رفتار کنند وجز در موارد محدودی از علم باطنی خود استفاده نکنند و به زندگی عادی با مردم بپردازند تا نظام اجتماعی بر هم نخورد، چنان که پیامبر وامامان منافقان را به خوبی می شناختند ومی دانستند که ایمان واقعی ندارند ولی هرگز از علم غیب خود درباره آنان استفاده نکردند ودر معاشرت، ازدواج ودیگر احکام با آنان مانند سایر مسلمانان رفتار می کردند 🔶پیامبر گرامی فرمود: «من بین شما با بینات و قسم حکم می کنم ( و از طریق علم غیب حکم نمی کنم) .ممکن است برخی شما در بینه آوردن زیرک تر از دیگری باشد و من به نفعش در مال برادرش حکم کنم اما او بداند که آن مال ناحق برای او قطعه ای از جهنم خواهد بود» 📚الکافی ج7 ص414 📚معانی الاخبار ص279 👌در روایتی آمده است: « زمانی که امام علی ابوموسی اشعری را برای حکمیت در جنگ صفین می فرستاد به او گفت :به کتاب خدا حکم کن واز آن تجاوز نکن .پس از آن که او رفت امام فرمود:« دارم می بینم که چگونه به من خیانت می کند» ❗️یکی از اصحاب گفت چرا او را می فرستید درحالی که می دانید خیانت می کند❓ 👌امام پاسخ داد: «اگر خداوند به علم خودش با بندگان رفتار می کرد دیگر نیازی به ارسال رسل نبود» 📚مناقب ابن شهر آشوب ج2 ص261 🔶امام با این عمل نشان داد که او مامور است بر طبق علل و عوامل طبیعی عمل کند و مجاز به عمل کردن موافق علم غیب نمی باشد 📚مفاهیم القرآن ،سبحانی ،ج3 ص455 👌امام صادق فرمود: «خداوند به پیامبرش وحی کرد که تو موظفی بر طبق بینات حکم کنی» 📚وسائل الشیعه ج27 ص229 ❕بنابراین حضرت علی اگر چه می دانست که با رفتن به مسجد مورد هجوم قرار می گیرد و شهید می شود اما موظف بود که مطابق علم عادی خودش رفتار کند و از علم غیب خودش استفاده نکند و این استفاده نکردن از علم غیب هم به اذن الهی بنا بر مصلحتی بوده است که به آن اشاره شد . 🌺پرسمان دینی و شرعی https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61 🌸🌻🌸🌻🌸🌻🌸🌻🌸🌻
﷽؛ ✅ تعریف مهرالسّنّه 📝 سوال : مهرالسّنّه را تعریف نمایید ؟ 📖 جواب : مهر السنه بنابر مشهور 500 درهم است که پیامبر (صلی الله علیه و آله) مهریه  زوجات خود و دخترش حضرت فاطمه ی زهرا (سلام علیها) را این مبلغ قرار داد و  و قیمت دقیق آن رامى توانند از زرگرها سؤال کنند . ‌ ✅ تعریف مهرالمسمّی 📝 سوال : مهرالمسمّی را تعریف نمایید ؟ 📖 جواب : مهر المسمی مهریه ای است که با توافق طرفین در زمان عقد برای زوجه تعیین می شود .‌ ✅ تعریف مهرالمثل 📝 سوال : مهرالمثل را تعریف نمایید ؟ 📖 جواب : منظور از مهر المثل ، مهریه زنانی است که نظیر و همانند او از نظر زیبایی ، باکره بودن ، شرافت ، ثروت ، عقل ، ادب و حسن تدبیر در منزل باشند و بالاخره تمامی صفات و خصوصیاتی که در مقدار مهریه تاثیر دارد . لینک کانال ما (پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61 ╰┅────────——————-─┅╯ 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
✨ا﷽ا✨ ❓ سؤال: حكم و حکم خوردن آن تخم مرغ چيست؟ پاسخ مراجع عظام👇👇👇👇 ✅ 1. امام (رحمه الله) : نجس نيست. ولي به احتياط واجب بايد از خوردن آن اجتناب كند و اگر خون را با زرده تخم مرغ بهم بزنند كه از بين برود خوردن آن زرده هم مانعي ندارد. 📚 تحرير الوسيله،‌ ج1، ص116، الخامس (النّجاسات) توضيح المسائل، ص14، م 98 ✅ 2. امام (دام ظله العالي) : محكوم به طهارت است ولي خوردن آن حرام است. 📚 اجوبةالاستفتائات، 1389، ص59، س269 ✅ 3. آیت الله (رحمه الله) : بنابر احتياط واجب از تخم مرغي كه ذره اي خون در آن است بايد اجتناب كرد ولي اگر خون در زرده باشد تا پوست نازك روي آن پاره نشده سفيده پاك است. 📚 المسائل الواضحه، 1372، ج1، ص21، م97 توضيح المسائل، ص21،م 97 www.pasokhbesoalat.ir 🔸 برای ترویج احکام ؛ حداقل برای یک نفر ارسال بفرمایید . لینک کانال ما (پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
❓انسان چگونه می تواند از چشم بد در امان باشد؟ 🔹 انسان نمی تواند دائم نسبت به دیگران گمان بد داشته باشد که آن ها دارای چشمان شور هستند بلکه عده کمی ممکن است دارای چشمان شور باشند ولی حدش این قدرها که برخی گمان می کنند نیست که بخواهد زندگی اشخاص را دگرگون کند؛ پس در این زمینه نباید دچار مبالغه شد. 🔸 اصل چشم زخم مورد قبول است که هم در قرآن آمده و هم در روایات به آن اشاره شده است. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «وَ إِنْ يَكادُ الَّذينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَ يَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُون‏»(سوره مبارکه قلم/51) یک تفسیر از این آیه شریفه مربوط می شود به چشم زخم. یعنی این ها هنگامی که قرآن را می شنوند می خواهند با چشمانشان تو را نابود کنند. در روایتی منسوب به حضرت علی(ع) آمده است که: «وَ قَالَ ع الْعَيْنُ حَقٌّ وَ الرُّقَى حَقٌّ وَ السِّحْرُ حَقٌّ»(نهج البلاغة صبحی صالح/ص546) یعنی چشم زخم و افسون و سحر حقیقت دارد. 🔰راههای درمان و محفوظ ماندن از چشم زخم: 1⃣ صدقه دادن: صدقه بلاهای متعدد از جمله چشم زخم را دفع می کند. 2⃣ ذکر «لا حول و لا قوة الا بالله العلیّ العظیم» 3⃣ ذکر شریف «ما شاء الله لا قوة الا بالله» 4⃣ خواندن آیه شریفه «وَ إِنْ يَكادُ الَّذينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَ يَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُون‏»(سوره مبارکه قلم/51) 5⃣ خواندن معوذتین؛ سوره های مبارکه فلق و ناس 6⃣ اسفند دود کردن؛ در روایات آثار متعددی برای این کار ذکر شده است از جمله دفع شیاطین جن و دفع چشم زخم 🚫 برخی کارهایی که عوام در این زمینه انجام می دهند که متضمن دروغ و تهمت و اسراف است، خرافات است و هیچ وجه شرعی ای ندارد. ✳️ کسی که چشمان شوری دارد وظیفه دارد که اگر نگاه کرد حتماً ذکر شریف «ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه‏» را به زبان بیاورد تا اثر چشم زخم خودش را خنثی کند. 📚 بیانات استاد محمدی شاهرودی
❓سؤال: کسی نذر کرده گوسفندی برای اعتکاف امسال قربانی کند با توجه به لغو اعتکاف امسال (بخاطر ویروس کرونا) تکلیف چیست ؟ باید سال دیگه ادا کند یا تکلیفی ندارد؟ ✍مقام معظم رهبری: در فرض سوال تکلیفی ندارید. ✍آیت الله مکارم: اگر برای خصوص اعتکاف امسال نذر کرده و اعتکاف برگزار نشده تکلیفی ندارد و عمل به نذر واجب نیست اما اگر برای مطلق اعتکاف اعم از امسال یا سال های دیگر نذر کرده باید بعدا که اعتکاف برگزار شد به نذر خود عمل کند. 📚 منابع [1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی مقام معظم رهبری، کد استفتاء: 5prypg9 [2]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، کد استفتاء: 9812190042.
بقا بر تقلید میّت 💠سوال ۴۵: ۱) در چه صورتی جایز است، مقلد از مرجع تقلیدش عدول کند؟ ۲) آیا عدول از اعلم به غیر اعلم در مواردی که فتاوای مرجع اعلم منطبق با زمان نباشد و یا عمل به آن بسیار دشوار باشد، جایز است؟ ✅جواب: ۱) عدول از مرجع تقلید زنده به مجتهد دیگر، جایز نیست علی الاحوط، مگر در صورتی که مرجع دوم اعلم از مرجع اول و فتوای او در مسأله ای مخالف فتوای مجتهد اول باشد. ۲) تنها گمان به ناهماهنگی فتاوای مرجع تقلید با زمان و شرایط حاکم بر آن و یا دشواری عمل به فتاوای او، سبب جواز عدول از مجتهد اعلم به مجتهد دیگر نمی شود. کانال استفتائات رهبر لینک کانال ما (پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
🥀✨🥀✨🥀✨🥀✨🥀 📥 سوال: آيا خانم شیرده بايد روزه بگيرد؟ 📤 پاسخ: ✍ آيت الله خامنه اي: اگر گرفتن روزه باعث كمى شير او و ناراحتى بچه شود، يا براى خودش ضرر داشته باشد؛ روزه براى او واجب نيست و در صورت اول بايد براى هر روز، يك مد طعام به فقير بدهد و در فرض دوم اين امر احتياط واجب است و در هر حال روزه ها را بايد قضا كند. ✍ آیت الله مکارم: زنانى که بچه شیر مى دهند خواه مادر بچه باشند یا دایه، اگر روزه گرفتن باعث کمى شیر آنها و ناراحتى بچه شود روزه بر آنها واجب نیست، ولى براى هر روز همان کفاره (یک مد طعام) واجب است، بعداً نیز باید روزه را قضا کنند، اما اگر روزه براى خودشان ضرر داشته باشد، نه روزه واجب است و نه کفاره، ولى باید بعداً روزه هایى را که نگرفته اند قضا نمایند. ✍ آیت الله صافی گلپایگانی: چنانچه روزه براى بچه و يا مادر او بخاطر شير دادن ضرر داشته و يا احتمال عقلائى ضرر مى داده كه قهراً موجب خوف ضرر مي شود خوردن روزه اشكال نداشته ولى بايد براى هر روزي كه خورده يك مدّ طعام مانند گندم و جو و برنج به فقير غير سيّد بدهد و دادن پول اينها كفايت نمى كند و بايد قضاى روزه ها را نيز بگيرد. ✍ آیت الله سیستانی: زنـى کـه بـچه شیر مى دهد و شیر او کم است چه مادر بچه یا دایه او باشد ، اگـر روزه بـراى خودش یا بچه اى که شیر مى دهد ضرر دارد ، روزه بر او واجب نیست ، و باید براى هر روز یـک مـد طعام (۷۵۰ گرم نان یا ماکارونی یا آرد) به فقیر بدهد ، و روزه هایى را که نگرفته باید قضا نماید . ولى بنابر احتیاط واجـب ایـن حـکـم اخـتصاص به موردى دارد که شیر دادن بچه منحصر به همین راه باشد ، و اما اگر راه دیـگـرى بـراى شـیر دادن بچه باشد – مثلا این که از شیر خشک استفاده کند – بنا بر احتیاط واجب باید روزه بگیرد. 📚منبع: توضیح مسائل مراجع اعظام لینک کانال ما (پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
🤔پرسش ❔روحانی مسجد ما می گفت وقتی ماه رمضان می شود ، شیطان در غل و زنجیر قرار می گیرد❕اگر شیطان در غل و زنجیر است پس ما چگونه در این ماه گناه می کنیم❕❕ 💠پاسخ💠 👌پیامبر گرامی فرمود : « چون ماه رمضان وارد شود ، درهای رحمت گشوده و درهای دوزخ بسته می شوند ، و شیاطین به بند کشیده می شوند » 📚فضائل الاشهر الثلاثه ص142 👌و فرمود : « هرگاه هلال ماه رمضان بر آید ، شیاطین سرکش به بند کشیده می شوند ، درهای آسمان و درهای بهشت و درهای رحمت گشوده و درهای آتش بسته می شوند» 📚الکافی ج4 ص67 👌و فرمود : « چون شب اول رمضان شود خداوند ندا دهد ای جبرئیل به زمین فرود آی و شیاطین سرکش را به بند کش تا روزه بندگانم را تباه نسازند» 📚بحار الانوار ج96 ص348 ❓حال سوال و اشکال شما این است که اگر در این ماه شیاطین در بند و زنجیر هستند پس چگونه بندگان گناه می کنند❕ 👌پاسخ روشن است ؛ 🔷گناه ها و خطاهایی که از انسان سر می زند دومنشا دارد ؛ 1⃣شیطان 2⃣نفس اماره 👌منشا اول گناه در این ماه کارایی خود را از دست می دهد اما منشا دوم سر جای خودش است . 🔷قرآن می فرماید : « نفس ( سرکش ) بسیار به بدیها امر می کند» 🔶یوسف 53 ❕نفس اماره همان نفس سر کش است که انسان را به گناه فرمان می دهد و به هر سو می کشاند . 👌امام سجاد علیه السلام در مناجات دوم از مناجات های پانزده گانه معروف نفس اماره را به روشنی ترسیم کرده و از آن به عنوان سرمشق دادن به عموم مردم به پیشگاه خدا این گونه شکایت می کند ؛ « خدایا من به سوی تو شکایت می کنم از نفسی که مرا همواره به بدی وا می دارد ، و به سوی گناه با سرعت می فرستد ، و به نافرمانی هایت حریص است ، و به موجبات خشمت دست می آلاید ، مرا به راه هایی که منجر به هلاکت می شوند می کشاند ...» 📚بحار الانوار ج91 ص143 👌حضرت علی علیه السلام فرمود: « این نفس پیوسته انسان را به بدی ها دعوت می کند ، کسی که آن را نادیده بگیرد ، او را به انواع گناهان می کشاند» 📚غرر الحکم ح4779 👌بنابراین نفس اماره در کنار شیطان از مهمترین عوامل گناه است و اگر انسان بتواند آن را کنترل کند تا حدود زیادی نیز می تواند بر شیطان مسلط شود زیرا همین نفس اماره است که ابزار شیطان تلقی می شود. ------------------------------- ---------------------- --------------- -------- ---- --پرسمان دینی و شرعی https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61 -------------------------------------------------
⁉️آیا قضاوت کردن در مورد دیگران جایز است؟! حق قضاوت درباره دیگران تا چه حد است؟ 👇پاسخ اجمالی اساساً قضاوت در مورد رفتار دیگران چندان مورد توصیه تعالیم دینی نیست. امام على(ع) در این زمینه می‌فرماید: خوشا به حال کسى که زشتى و بدى خودش، او را از زشتی‌هاى مردم منصرف کند.[1] البته در مواردی که علم و یقین به برخی رفتارها و رویکردهای افراد داشته باشیم، که به نوعی در ارتباط با حقوق جامعه و مردم باشد می‌توانیم قضاوت کنیم. و در برخی موارد - مانند انتخاب نمایندگان مجلس، رییس جمهور، اعضای شوراهای اسلامی، افراد قیم بر اموال یتیمان و ... - حتی لازم است که قضاوتی در مورد آنان داشته باشیم. این قضاوت‌ها، اما نباید بر اساس حدس و گمان باشد، بویژه افرادی که زندگی سالمی داشته‌اند.  امام علی(‏ع) در این باره می‌فرماید: عادلانه نیست که با تکیه بر ظن و گمان در مورد افراد مورد اعتماد قضاوت کنیم «لَیسَ مِنَ العَدلِ القَضَاءُ عَلَی الثَّقَةِ بِالظَّنِّ».[2] [1]. سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق، صبحی صالح، ص 256، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق. [2]. همان، ص 507. (پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
احادیثی از حضرت علی (ع) درباره قضاوت امام علی ‏(علیه السلام) فرمودند:🌸🌸🌸🌸 قضاوتی که با تکیه به ظن و گمان باشد، عادلانه نیست. «نهج البلاغة، حکمت ۲۲۰» پنج‏ چیز است که باید قاضى (درباره آنها) به‏ ظاهِر حُکم عمل کند: ولایت (حقّ ولایت و سرپرستى که خداوند ، یا امام براى هر کس ، یا ولىّ طفل قرار داده است) ، همسران (یعنى مسأله زناشویى که بین مسلمانان مشهوراست) ، میراثها ، ذبایح(حلال بودن کشتار مسلمانان) و شهادات. هر گاه شهود ، در ظاهر امین و در خور اعتماد باشند ، شهادتشان پذیرفته است و لازم نیست از باطن آنها جست وجو کرد. «الخصال : ۳۱۱ / ۸۸ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۲» دست رحمت خدا ، بر فراز سر قاضى در حرکت است. پس هر گاه ستم و حقّ کشى کند ، خداوند او را به خودش وا مى‏ گذارد. «الکافی : ۷ / ۴۱۰ / ۱» امام على علیه‏ السلام – خطاب به شریح- فرمودند: در مجلس قضاوت با کسى در گوشى صحبت مکن و اگر عصبانى شدى ، برخیز و در حال خشم هرگز داورى مکن.«الکافی : ۷ / ۴۱۳ / ۵» امام على علیه‏ السلام خطاب به شریح- فرمودند: در مجلس قضاوت منشین ، مگر این که قبلاً چیزى بخورى.«الکافی : ۷ / ۴۱۳ / ۱ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۲» امام على علیه ‏السلام – خطاب به شریح- فرمودند: مبادا در مجلس قضاوت اظهار خستگى و ناراحتى کنى ؛ مجلسى که خداوند در آن پاداش قرار داده و براى کسى که به حقّ داورى کند ذخیره خوبى در نظر گرفته است.«الکافی : ۷ / ۴۱۳ / ۱» (پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61