سوال
اینکه در حدیث کسا که نام امام حسن وحضرت حسین آقا رسول الله وخانم فاطمه زهرا وحتی بعد جبرئیل اومده وپیامبر میفرمایند اینان اهل بیت منن پس چرا حضرت زینب نبوده یعنی تا اون موقع به دنیا نیومده بودن.
پاسخ
سلام علیکم
اینکه آیا حضرت زینب در زمان وقوع حدیث کساء به دنیا آمده بوده یا خیر، در تاریخ و منابع روایی مطلبی به دست ما نرسیده است. ولی روایات فراوانی وجود دارد که افراد تحت کساء یعنی پنج تن آل عبا علیهم السلام افراد مخصوصی بوده اند که آیه تطهیر در شان آنان نازل گردیده است.
“ام سلمه” که بنابر برخی روایات، این حادثه در خانه او اتفاق افتاده بود، اجازه حضور در تحت کساء را پیدا نمی کند و پیامبر (ص) به ایشان اجازه ندادند "فَقَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ أَ لَسْتُ مِنْ أَهْلِکَ فَقَالَ إِنَّکِ إِلَی خَیْرٍ وَ لَکِنَّ هَؤُلَاءِ أَهْلِی وَ ثِقْلِی...
حضرت زینب (س) نیز اگر چه از مقام والایی در میان اهل بیت علیهم السلام برخوردار است، اما از اصحاب کساء” محسوب نمی گردند.
در خصوص پنج تن آل عبا (اصحاب کساء) جای هیچ گونه تردیدی وجود ندارد که دارای شأن و منزلتی بس بزرگ و دارای اوصاف و ویژگی های منحصر به فردی هستند که حقیقت و باطن آن را آن گونه که سزاوار است فقط خدا می داند و بر ما پنهان است و لذا این که خداوند متعال آن بزرگواران را اصحاب کساء نامیده و آیه تطهیر که دلالت بر عصمت آنها دارد در حق شان نازل شده، پس دلیل است که آنها دارای اوصاف و فضایلی هستند که دیگران فاقد آن و یا لااقل در مرحله پایین تری قرار دارند و همان گونه که قبلاً گفتیم این امتیاز و مرتبه هیچ گونه نقصی بر سایر فرزندان امیر المؤمنین مثل دو بانوی بزرگوار و با کرامت، حضرت زینب ـ علیها السلام ـ و حضرت ام کلثوم ـ علیها السلام ـ نیست بلکه آن دو بانوی مکرمه با کمال عظمت و طهارت در کنار امام حسن و امام حسین ـ علیهم السلام ـ از فرزندان فاطمه زهرا ـ علیها السلام ـ هستند و لو در اثر فقدان بعضی از ویژگی هایی که در حسنین ـ علیهم السلام ـ بوده جزء اصحاب کساء شمرده نشده اند.
💥 در مورد جن و بعضی از تفاوت های آن با انسان توضیح دهید؟
🔹 جن تقریبا در بعضی از ویژگی ها شبیه انسان است؛ موجود مختاری است، زاد و ولد دارد و به مؤمن و کافر تقسیم می شود. تعدادی از آیات سوره مبارکه جن نشان از این دارد که برخی از آن ها مؤمن و برخی کافر هستند.
🔸 شیاطین صرفا از جنس جن نیستند بلکه از جنس انسان هم هستند.
خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «وَ كَذلِكَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَياطينَ الْإِنْسِ وَ الْجِن»(سوره مبارکه انعام/112). ما اين گونه براى هر پيامبرى، دشمنى از شيطان هاى انس و جنّ قرار داديم.
🔹البته ابلیس -رییس الشیاطین- از جن است آن جا که خداوند متعال می فرماید: «وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْليسَ كانَ مِنَ الْجِن فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّه»(سوره مبارکه کهف/50).
و(ياد كن) هنگامى كه به فرشتگان گفتيم: براى آدم سجده كنيد. پس همه به جز ابليس سجده كردند! او از جنّ بود و از فرمان پروردگارش سر بر تافت.
💎 پس باید گفت از جهت انحراف هم لزوماً بیشتر از انسان ها نیستند.
✳️ برخی تصورشان از جن یک موجود شرور و موذی و دم دار و سم دار است در صورتی که هیچ کدام از این ها صحت ندارد و به نظر ما آن اذیت و آزاری که از انسان ها به آن ها می رسد بسیار بیشتر از آزاری است که از سوی آن ها به انسان ها می رسد. انسان ها بیشتر جنیان را به خدمت می گیرند تا بالعکس. پس اگر هم شرّی در میان باشد دو طرفه است.
ظرفیت های روانی و معنوی انسان ها از آن ها بیشتر است و همین باعث می شود که انسان ها بیشتر آن ها را به خدمت بگیرند و به همین دلیل آن ها مکلفند که به پیامبرانی از جنس انسان ایمان بیاورند ولی ما چنین تکلیفی نداریم، گرچه ما پیامبری از آن ها که در زمره پیامبران اولوالعزم باشد نمی شناسیم.
المیزان
پاسخ
.براي گرفتن حاجت 100 بار بايد خوانده شود
هر كي اومد لطفا به نيت فرج مولامون اقا امام زمان يك بار بخونه
بسم الله الرحمن الرحيم
إِلَهِي كَيْفَ أَدْعُوكَ وَ أَنَا أَنَا وَ كَيْفَ أَقْطَعُ رَجَائِي مِنْكَ وَ أَنْتَ أَنْتَ
خدايا چگونه تو را بخوانم و حال آنكه من منم،و چگونه اميدم را از تو قطع كنم و حال آنكه تو تويى
إِلَهِي إِذَا لَمْ أَسْأَلْكَ فَتُعْطِيَنِي فَمَنْ ذَا الَّذِي أَسْأَلُهُ فَيُعْطِينِي
خدايا!آنگاه كه از تو نخواهم كه به من عطا كنى پس كيست كه از او درخواست عطا كنم؟
إِلَهِي إِذَا لَمْ أَدْعُكَ [أَدْعُوكَ] فَتَسْتَجِيبَ لِي فَمَنْ ذَا الَّذِي أَدْعُوهُ فَيَسْتَجِيبُ لِي
خدايا!آنگاه كه تو را نخوانم تا مرا اجابت كنى،پس كيست كه او را بخوانم تا اجابتم كند؟
إِلَهِي إِذَا لَمْ أَتَضَرَّعْ إِلَيْكَ فَتَرْحَمَنِي فَمَنْ ذَا الَّذِي أَتَضَرَّعُ إِلَيْهِ فَيَرْحَمُنِي
خدايا!آنگاه كه به سوى تو زارى نكنم تا به من مهرآورى،پس كيست كه به جانب او زارى كنم تا به من مهر آورد،
إِلَهِي فَكَمَا فَلَقْتَ الْبَحْرَ لِمُوسَى عَلَيْهِ السَّلامُ وَ نَجَّيْتَهُ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ
خدايا!چنانكه دريا را براى موسى)درود خدا بر او(شكافتى و نجاتش دادى،از تو درخواست مىكنم بر محمّد و خاندانش درود فرستى
وَ أَنْ تُنَجِّيَنِي مِمَّا أَنَا فِيهِ وَ تُفَرِّجَ عَنِّي فَرَجا عَاجِلا غَيْرَ آجِلٍ بِفَضْلِكَ وَ رَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ
و از آنچه در آن گرفتارم مرا رهايى بخشى،و بر من گشايش دهى گشايشى فورى نه دير،به فضل و مهربانىات،اى مهربانترين مهربانان.
خدایا سالهای غیبت امام زمان(عج)را به کمتر از ثانیه مبدل بگردان.
آمين يا رب العالمين
259📌
❓سوال:
میخواستم بدونم انسانهای ادیان دیگه حسابشان در اون دنیا چه جوریه????
✅پاسخ:
سلام علیکم
همه انسان ها در برابر خداوند طبق دین و عقلی که خداوند برای آنها رسانده ، قضاوت شده و مورد محاکمه و بررسی اعمال قرار می گیرند. درنتیجه اگر کسی عقل نداشت و دینی ب او نرسیده بود و نتونسته بود دینی داشته باشد پس خدا با او کاری ندارد
سلام لطفا سوال های پاسخ داده شده در کانال دقت و خوانده شود ک سوال تکراری پرسیده نشه
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
دوستان گرامی در صورت هر گونه سوالی و
شبهه ای ب ذهنتون رسید پیام ب آیدی
@yasr98
بدید و کمترین زمان پرسش هارو پاسخ میدیم
❓سوال
سلام علیکم خدمت کارشناس محترم
هفت باب رحمت الهی در سوره حمد از نگاه امام رضا علیهم السلام
ممنون میشم اگه لطف کنید پاسخ بدید
✅پاسخ:
سلام علیکم؛ ما به این روایت در مورد سوره حمد از امام رضا علیه السلام دست پیدا کردیم:
تفسیر سوره حمد در کلام امام رضا علیه السلام
امام رضا علیه السلام که عالم آل محمد لقب گرفته اند در حدیثی از پدران بزرگوار به نقل از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: پ
شنیدم که خداوند فرموده است من سوره حمد را میان خود و بنده ام تقسیم کرده ام نیمی از این سوره برای من و نیمی از آن برای بندة من است.
و هر چه بخواهد اجابت می شود.
هنگامی که بنده می گوید: « بسم الله الرحمن الرحیم » خداوند بزرگ می فرماید بنده ام به نام من آغاز کرد و بر من است که کارهای او را کامل نمایم و برای او در همه حالاتش برکت قرار دهم
و هنگامی که می گوید « الحمدلله ربّ العالمین » خداوند بزرگ می فرماید بنده ام مرا حمد و ستایش نمود و دانست نعمتهایش را که دارد از ناحیه من است و بلاهایی را که از او دور کردم با احسان من بوده است گواه باشید که من نعمتهای سرای آخرت را بر نعمتهای دنیایی او می افزایم و بلایی آن جهان را نیز از او دفع می کنم. همانگونه که بلاهای دنیا را از او دور کردم
و هنگامی که می گوید « مالک یوم الدّین » خدا می فرماید : گواه باشید همانگونه که او حاکمیت و مالکیت روز جزا را از من دانست من در روز حساب، حسابش را آسان می کنم. اعمال نیکش را می پذیرم و از بدیهایش صرف نظر می نمایم
و هنگامی که می گوید: « ایاک نعبد » خداوند بزرگ می گوید بنده ام راست می گوید تنها مرا پرستش می کند من شما را گواه می گیرم که بر عبادتش ثوابی به او بدهم که همه مخالفان عبادت او به حالش حسرت بخورند
و هنگامی که می گوید : « ایاک نستعین » خدا می گوید بنده ام از من یاری خواسته و تنها به من پناه آورده گواه باشید من او را در کارهایش کمک می کنم و در سختیها یاریش می نمایم و در روز پریشانی دستش را می گیرم
و هنگامی که می گوید « اهدنا الصراط المستقیم » خداوند می گوید این خواستة بنده ام برآورده است و او هر چه می خواهد از من بخواهد که من اجابت خواهم کرد و آنچه را امید دارد به او می بخشم و از آنچه بیم دارد ایمنی اش می دهم.
علامه طباطبائی در تفسیر ارزشمند المیزان پس از نقل این روایت می نویسد : این روایت سورة فاتحة الکتاب را تفسیر می کند و دلیلی است براینکه این سوره کلام خدای سبحان است امّا به نیابت از طرف بنده اش که در مقام عبادت و اظهار عبودیت بیان می دارد و پروردگار خویش را ستایش می کند و این سوره در اصل برای عبادت قرار داده شده و در قرآن هیچ سوره ای نظیر آن دیده نمی شود.
#تفسیرالمیزان
May 11
✅پرسش:
چه کسي بر بدن رسول اکرم نماز خواند ؟ چه کسي حضرت را تشييع و تدفين کرد ؟ اگر پاسخ امام علي است آيا کساني که در نماز و دفن رسول نبودند بعدها شکايت نکردند ؟ بدن رسول چند روز بر زمين ماند ؟
🌺پاسخ:
نخستین کسی که بر بدن مطهر حضرت نماز خواند ، امام علی (علیه السلام) بود و سپس یاران پیامبر دسته دسته بر جسد او نماز گذاردند (1)
☘️سليم بن قيس هلالى از سلمان فارسىّ گزارش می کند: خدمت حضرت علىّ رسيدم، و حضرت سرگرم غسل دادن پيامبر بود. زيرا رسول خدا وصيّت فرموده بود كه او را جز علىّ بن ابى طالب كسى غسل ندهد. خود خبر داده بود كه هنگام غسل او، جسد مبارك به هر سمتى كه بخواهد خود بر مىگردد . علىّ پرسيده بود كه هنگام غسل چه كسى مرا كمك مىكند؟ رسول خدا فرموده بود: جبرئيل [تو را يارى خواهد كرد].
🔸چون از كار غسل و تكفين فارغ شد، من و أبوذرّ و مقداد و فاطمه و حسن و حسين (علیهم السلام) وارد شديم، در آن جا حضرت امير جلو ايستاده و ما در پشت آن حضرت بر رسول خدا نماز خوانديم.... سپس هر بار ده نفر از مهاجران و ده نفر از انصار (بيست نفر بيست نفر) را داخل خانه مىنمود، آنان نيز نماز خوانده و خارج مىشدند، به همين ترتيب همه جماعت مهاجر و انصار بر جنازه مطهّر نماز خواندند. (2) .
🔹براساس روایات و گزارشات تاریخی پیامبر(صلی الله علیه و آله) در همان اتاقی که فوت شد دفن شدند و تشییع جنازه ای صورت نگرفته بود.دفن بدن مطهر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) سه روز بعد از وفات ایشان ازحوادث تلخی است که درکتب روایی و تاریخی حتی ازمنابع اهل سنت ذکرشده است(طبقات الکبری ابن سعد،ج2 ص78 ؛مسند احمد،ج6 ص274،242؛سنن بیهقی،ج3 ص409 ؛السیرة النبویةابن کثیر،ج4 ص538 و...)
پی نوشت ها:
1.فروغ ا بدیت،جعفر سبحانی،ص509، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم ،1370.
2.ترجمه احتجاج طبرسی،ترجمه نظام الدين احمد غفارى مازندرانى ، ج1 ص188 ،مرتضوى، بی تا، بی نا.
#سوال
چرا با وجودي كه #خدا به ما #عقل داده بايد #تقليد كرد؟
#پاسخ
اگر:
#معني_تقليد_را_رجوع_به_متخصص_بدانيم_بين_داشتن_عقل_و_تقليد_تضادي_وجود_ندارد.
بلكه عقل به ما مي گويد كه در مورد هر موضوعي كه اطلاعات كافي نداري به متخصص رجوع نما. اگر بيمار شدي به پزشك و اگر قصد ساختن خانه داشتي به بنا و... مراجعه كن. در مسائل و احكام شرعي نيز چنانچه به حد اجتهاد نرسيدي به مجتهدي رجوع كن.
ظاهراً اين شبهه از آنجا پيدا شده كه بعضي خيال مي كنند دسترسي به احكام شرعي كاري آسان و بدون دردسر است و هر كس مي تواند با خواندن ترجمه آيه اي از قرآن به وظيفه شرعي خود عمل نمايد.
در حالي كه:
#اولاً در قرآن مجيد به همه احكام تصريح نشده است
#ثانياً فهميدن مراد آيات نياز به مفسّر دارد كه ناچار بايد به روايات مفسرين حقيقي قرآن كه اهلبيت ـ عليهم السلام ـ هستند رجوع شود.
وقتي به روايات فراوان مراجعه مي كنيم مي يابيم كه بعضي از آنها با ديگر روايات متعارضند و با كنكاش بيشتر به ضعف بعضي از روايات پي مي بريم. و در مواردي هم بايد رفع تعارض از جهت دلالت كرد. شناخت روايت ضعيف از قوي و درك و فهم آيات و روايات و رفع تعارض از آنها و تطبيق آنها بر مورد سئوال نياز به فراگيري علوم مختلفي دارد كه از عهده هر كس ساخته نيست.
لذا فرموده اند اگر مي توانيد اين علوم را فرا گيريد و خود به اجتهاد رسيده به وظيفه عمل نماييد، ولي اگر فرصت كافي براي اين جهت نداريد كه اغلب مردم چنين هستند، بايد به مجتهدي كه اين راه را پيموده مراجعه و تكاليف خود را مطابق با نظر ايشان عمل نمايد و اين گونه تقليد هيچ منافاتي با داشتن عقل و تدبر و تعقل كردن ندارد.
#خدا_عقل_اجتهاد_تقلید
#چرا_وقتی_خدا_عقل_داده_باید_تقلید_کنیم
#سؤال:
خدایی که دائماً حاضر، ناظر وقیّوم است چه نیازی به جانشین وخلیفه دارد؟
#پاسخ:
#اوّلاً جانشینی انسان نه به خاطر نیاز و عجز خداوند است، بلکه این #مقام به خاطر #کرامت و #فضیلت رتبه ی انسانیّت است.
#ثانیاً نظام آفرینش بر اساس #واسطه هاست. یعنی با اینکه خداوند مستقیماً قادر بر انجام هر کاری است، ولی برای اجرای امور، واسطههایی را قرار داده که نمونههایی را بیان میکنیم:
*با این که #مدبّر اصلی اوست: «اللّٰهُ الَّذِی... یُدَبِّرُ»"۱"
لیکن فرشتگان را #مدبّر هستی قرار داده است. «فَالْمُدَبِّرٰاتِ أَمْراً»"۲"
*با این که #شفا به دست اوست«فَهُوَ یَشْفِینِ»"۳"
امّا در عسل #شفا قرار داده است. «فیه شفاء»"۴"
*با این که #علم_غیب مخصوص اوست، «إِنَّمَا الْغَیْبُ لِلّٰهِ»"۵"
لیکن بخشی از آن را برای بعضی از بندگان صالحش ظاهر میکند. «إِلاّٰ مَنِ ارْتَضیٰ مِنْ رَسُولٍ»"۶"
پس انسان میتواند جانشین خداوند شود و اطاعت از او، همچون #اطاعت از خداوند باشد.
«مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطٰاعَ اللّٰهَ»"۷"و بیعت با او نیز به منزله ی بیعت با خداوند باشد. «انّ اَلَّذِینَ یُبٰایِعُونَکَ... إِنَّمٰا یُبٰایِعُونَ اللّٰهَ»"۸"و محبّت به او مثل محبّت خدا باشد. «من احبّکم فقد احب الله»"۹"
التماس دعا
#منبع
۱-یونس، ۳
۲-نازعات، ۵
۳-شعراء، ۸۰
۴-نحل، ۶۹
۵-یونس، ۲۰
۶-جنّ، ۲۷
۷-نساء، ۸۰
۸-فتح، ۱۰
۹-زیارت جامعه کبیره
#برگرفته_از_تفسیر_نور
🇮🇷ماجرای جالب یک انتخابات مهم در زمان مولا علی (علیه السلام) 🇮🇷
✅همانطور که میدانید انتخاب خلیفه سوم در شورایی ۶نفره بود و در واقع رأی گیری شد وبنا براین بود که اگر آرا مساوی شد ، ختم کلام و نقش تعیین کننده برعهده عبدالرحمان بن عوف باشد یعنی او حق «وتو» داشت وبه هرکسی رای داد، همون شخص خلیفه میشد...
✅عبدالرحمن ابتدا نزد مولا امیرالمومنین آمد و گفت به شرط ((عمل به قرآن)) و ((سنت پیامبر)) و ((سیره شیخین)) به تو رای می دهم و تو خلیفه خواهی شد
امیرالمومنین فقط عمل به قرآن و سنت پیامبر(ص) را قبول کرد اما هرگز عمل به سیره شیخین (ابابکر وعمر) را نپذیرفت پس عبدالرحمن به سراغ عثمان رفت و او هر ۳شرط را بی درنگ پذیرفت
✅بعد از آنکه عثمان خلیفه شد فورا بنی امیه را بر امور مسلمانان مسلط کرد به گونه ای که حضرت امیر در تعبیری می فرمایند: «بنی امیه چونان شتران گرسنه که به علفهای بهاری رو می آورند بر بیت المال مسلمین چیره گشتند...» در نتیجه در زمان خلافت عثمان خیلی مشکلات و بلاها به سر جامعه پهناور اسلام آمد تا جایی که مردم علیه او شورش کردند و به رغم مخالفت وحتی مقابله امیرالمومنین، عثمان در آن شورش کشته شد.
⭕نکته:👇🏻
❌قبل ازشورش عده ای از اصحاب رفتند که عثمان را نصیحت کنند مثل ابوذر، عبدالله بن مسعود و خود عبدالرحمن بن عوف، که خلیفه باهر کدام به نحوی برخورد ناشایست کرد مثلاً ابوذر را تبعید کرد، عبدالرحمن ابن عوف را کتک زد و بیرون کرد و...
بعداً عثمان برای دلجویی به عیادت عبدالرحمن رفت که عبد الرحمن از او روی برگرداند و گفت: «مابه تو رای ندادیم که با جامعه مسلمین این کارها را بکنی، قرار ما این نبود...»
👌در ادامه امیرالمومنین به عیادت عبدالرحمن رفته وانتخاب غلط او را یادآور شده و فرمودند: ((همه این اتفاقات نتیجه رای تو بود))
عبدالرحمن گفت: من پشیمانم و از از رأی خود به خلیفه روی گردانم و راضی به هیچیک از اقدامات وی نیستم
👌مولاعلی(ع) دربیان اینکه پشیمانی دیگر فایده ندارد، فرمودند: «تو در تمام اقدامات او شریکی! چه بخواهی! چه نخواهی!»
عزیزان...
انتخابات مهمی پیش رو داریم🌿
((انتخابات، گویا صحنه کربلاست))
✅کسیکه در انتخابات شرکت نمیکند گویا امام را تنها گذاشته و یزید را یاری میکند
✅کسیکه در انتخابات شرکت میکند ولی رای سفید میدهد انگار در کربلا شرکت کرده، ولی تیر به سوی هدف خاصی نمی اندازد.
✅کسیکه به غیرصالح رأی میدهد گویا از روی جهالت! ویا آگاهانه وبه طمع گندم ری! دارد علیه امام حسین شمشیر میزند
✅وکسیکه میگردد واصلح را انتخاب میکند گویا به بهترین وجه ممکن از امام حسین ع دفاع میکند
فراموش نکنیم که:
🔸رأی ما مسئولیت آور است
خواهران و برادران گرامی شبهات خود رو ب ایدی
@yasr98
پیام بدین و پاسخ رو در کمترین وقت خواهیم داد🌹
❓سوال:
سلام یه سوال داشتم اول درباره حضرت ام کلثوم که چرا اینقدر که در واقعه کربلا اسم حضرت زینب و خطبه هاشون هست از ایشون نیست
✅پاسخ:
سلام علیکم
ام کلثوم علیهاسلام
در منابع از دختر کوچک امیرمؤمنان (علیهالسّلام) و فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) با نام زینب صغری و کنیه ام کلثوم یاد شده است.
(از او با نام زینب وسطی نام برده و آورده این کنیه از سوی رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به او اعطا شده است. علامه امین ام کلثوم را کنیه زینب کبری (سلاماللهعلیهم) دانسته و آورده است ام کلثومی که در منابع از او به عنوان فرزند حضرت علی (علیهالسّلام) و حضرت زهرا (سلاماللهعلیهم) یاد شده است در واقع کنیه زینب کبری (سلاماللهعلیهم)بوده است.
از تاریخ دقیق تولد این بانو خبری به دست ما نرسیده است؛ اما آنچه که مسلم است این است که بنا بر نقل بسیاری از مورخان و سیره نگاران این اتفاق مبارک در اواخر ایام حیات شریف رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در مدینه اتفاق افتاده است.
ام کلثوم کودکی بیش نبود که جد بزرگوارش رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) را از دست داد و اندکی بعد سیاه پوش مادر ارجمندش زهرای اطهر (سلاماللهعلیهم) گردید. روایت شده که چون مادرش وفات یافت ام کلثوم برقعی به صورت انداخته و عبایی به سر کشیده بود و در حالی که دامن عبا بر روی زمین کشیده میشد راه میرفت و با نالههای جانسوزی پی در پی میگفت: «یا ابتاه یا رسول الله (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) امروز مصیبت پنهان شدن تو در نظر ما آشکار گردید و این فراقی است که هرگز لقایی بعد آن نخواهد بود.»
ام کلثوم و حضور در کربلا
ام کلثوم از حاضران در عرصه کربلا و از شاهدان این واقعه تلخ به شمار میرود. در آثار مورخان و وقایع نگاران به مواردی از حضور ام کلثوم در صحرای کربلا اشاره شده است که از جمله این موارد میتوان به وداع ایشان با اباعبدالله الحسین (علیهالسّلام) در عصر عاشورا اشاره کرد. نقل شده «در عصر عاشورا و به هنگام وداع با برادر ارجمندشان ام کلثوم صدا به شیون و زاری بلند کرده بود و میگفت: «وا محمداه وا علیاه وا اماه وا اخاه وا حسیناه...» امام (علیهالسّلام) او را تسلی دادند و فرمودند: «خواهرم در راه خدا صبر پیشه کن ساکنان آسمان همه فانی میشوند و اهل زمین همه میمیرند و همه ی انسانها هلاک میشوند» سپس حضرت (علیهالسّلام) به یکایک زنان از جملهام کلثوم سفارش فرمودند که «بعد از شهادت من، پیراهن چاک نزنید و صورت خود را نخراشید و سخنان بیهوده بر زبان جاری نسازید.»
همچنین در روایتی دیگر آمده: «زمانی که امام حسین (علیهالسّلام) به شهادت رسید اسب امام (علیهالسّلام) به سوی خیمه گاه آمدام کلثوم از خیام بیرون آمد و در حالی که دست بر سر اسب میکشید با گریه میگفت: «ای محمد (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)، ای جد بزرگوار، ای ابوالقاسم، ای علی (علیهالسلام)، ای جعفر، ای حمزه، ای حسن (علیهالسلام)، این حسین (علیهالسّلام) است که عریان به خاک افتاده است سر از پشت جدا و عمامه و ردایش از تن خارج کردهاند سپس با اسب بر او تاختهاند.» »
ام کلثوم و ایام اسارت
در منابع از حضور ام کلثوم در کوفه در چند جا سخن به میان آمده است اما از حضور و سخنان ام کلثوم در شام خبر چندانی به دست ما نرسیده است.
ام کلثوم در کوفه
در منابع از حضور ام کلثوم در کوفه در چند جا سخن به میان آمده است. سخنان او در بدو ورود به کوفه یکی از این موارد است. روایت شده که پس از ورود اسرا به کوفه، کوفیان با خرما و نان و گردو به استقبال اسرا آمدند و از روی ترحم و دلسوزی آن را به کودکان میدادند. ام کلثوم این غذاها را از دست و دهان کودکان میگرفت و بر زمین میانداخت و خطاب به کوفیان فریاد میزد: «یا اهل الکوفه ان الصدقه علینا حرام؛ ای اهل کوفه همانا صدقه بر ما حرام است.»
#کثیر_الشک
❓سلام خدا قوت
من تو نماز هام خیلی شک میکنم.. طوری که مجبور میشم از رکعت شمار استفاده کنم چیکار کنم که شک هام کمتر بشه؟
مرجع آیتالله شبیری زنجانی
✅پاسخ:
سلام وقت بخیر
قبل از هر چیز باید احکام کثیرالشک رو انجام بدید:
طبق فتوای آیت الله شبیری زنجانی
کثیرالشک کیست؟
مسأله ۱۱۸۴ اگر کسی در یک نماز سه مرتبه شک کند، یا در سه نماز پشت سر هم مثلًا در نماز صبح و ظهر و عصر شک کند، کثیر الشک است و چنانچه زیاد شک کردن او از غضب یا ترس یا پریشانی حواس نباشد، به شک خود اعتنا نکند.
حکم کثیر الشک:
مسأله ۱۱۸۵ کثیر الشک اگر در به جا آوردن چیزی شک کند، چنانچه به جا آوردن آن نماز را باطل نمی کند باید بنا بگذارد که آن را به جا آورده مثلًا اگر شک کند که رکوع کرده یا نه باید بنا بگذارد که رکوع کرده است و اگر در به جا آوردن چیزی شک کند که نماز را باطل می کند، مثل این که شک کند که نماز صبح را دو رکعت خوانده یا سه رکعت، بنا را بر صحّت می گذارد.
کسی که زیاد شک می کند، اگر شک کند دو سجده را انجام داده یا نه، و اعتنا نکند و بعد یادش بیاید که آنها را انجام نداده، چنانچه مشغول رکوع رکعت بعد نشده باید آنها را به جا آورد و چنانچه مشغول رکوع شده نمازش باطل است، و اگر شک کند که رکوع را انجام داده یا نه، و اعتنا نکند و بعد یادش بیاید که آن را انجام نداده، چنانچه قبل از سر گذاشتن به زمین برای سجده دوّم یادش بیاید باید برگردد و آن را انجام دهد و اگر پس از سر گذاشتن به زمین برای سجده دوم یادش بیاید، به احتیاط واجب دو سجده را نادیده گرفته و پس از انجام رکوع و سجود نماز را تمام کند و پس از آن نماز را دوباره به جا آورد.
🔸منظور از اعتنا نکردن به شک توسط کثیر الشک این است که آن طرف را که به نفع اوست بگیرد، مثلًا اگر شک کند سجده یا رکوع را به جا آورده؛ بنا بگذارد که به جا آورده است، هر چند از محل ّ آن نگذشته است، یا اگر شک ّ کند نماز صبح را دو رکعت خوانده یا سه رکعت، بنا بگذارد که دو رکعت خوانده است.
✅ تا جایی که میتوانید در محیط آرام نماز بخوانید. برای چند بار هم که شده شخصی رو بگذارید تا نماز شما رو مشاهده کند حتی در اوقاتی که شما حواستان نیست و به شما بگوید که چند رکعت خوانده اید تا کمک شود که به شک هایی که برای شما ایجاد می شود اعتنا نکنید. زیاد ذکر شریف صلوات را تلاوت کنید.
ارتباط عطسه و صبر
🤧🤐عطسه کردن چه رابطهای با صبر و عجله نکردن دارد؟!👇
سؤال:
در میان اکثر عوام مرسوم است، هنگامی که میخواهند، کاری انجام دهند، وقتی که کسی عطسه کند، میگویند؛ صبر آمد، مدّتی صبر میکنند، بعد به دنبال آن کار میروند و در میان بعضی مرسوم است وقتی که دو بار عطسه پیدرپی آمد میگویند خوب است و باید در این کار عجله کرد. آیا از نظر شرع این عطسه چنین خاصیّتی دارد؟! و اصولاً عطسه کردن چه رابطهای با صبر و عجله نکردن دارد؟!
🌺پاسخ:👇
چنانکه علمای بزرگ و آنان که تمام احادیث چهارده معصوم(ع) را زیر و رو کردهاند میگویند: هیچ اثر و دستوری در شرع دیده نشده که موقع عطسه کردن، انسان صبر کند و به دنبال کارش نرود.
توضیح آنکه: بدن انسان مثلاً بسان «لکوموتیو» قطار است که صداهای مختلف و گازهای گوناگون دارد، کارخانه بدن گاهی عوامل و عوارضی به شُش و ریه وارد میسازد که تولید عطسه میشود، عطسه کردن مانند، سرفه کردن و دهن درّه نمودن و سکسکه و ... از عوارض کارخانه خودکار بدن است، از نظر عقلی و طبیعی، هیچگونه رابطهای با صبر کردن در کار مورد نظر ندارد.
آری اگر پس از عطسه کردن، انسان فال بد بزند، چون با فال بد ذهن تیره میخواهد اقدام به کاری کند، ممکن است اثری بد داشته باشد.
از اینرو در آیین مقدّس اسلام «تفأل» که فال نیک زدن است، مستحب است، ولی «تطیّر» که فال بد زدن است، مکروه میباشد، رمز محبوبیّت تفأل از اینرو است که انسان در حال فال نیک زدن امیدوار به فضل الهی است و به رحمت خدا دلبسته است، ولی در «تطيّر» امیدی به رحمت خدا ندارد بلکه در او سوءظنی به وجود آمده که در انتظار بلا است.
معلوم است کسی که از رحمت خدا مأيوس نباشد یعنی حسن ظن به خدا دارد، خداوند طبق فرمودهاش: «أنَا عِندَ ظَنّ عَبدِیَ المُؤمِنِ»
متوجّه گمان بنده مؤمنش هست، از اینجا است که اثر تفأل و تطيّر، آشکار میگردد، از اینرو در روایات پیشوایان مذهبی سفارش شده که فال بد نزنید و اگر فال بد زدند با توکل به خدا و با صدقه دادن و بیاعتنایی به آن، از آن بگذرید.
امام صادق (ع) فرمود:
«اَلطّيَرَةُ عَلَى مَا تَجْعَلُهَا إِنْ هَوَّنَتْهَا تَهَوَّنَتْ وَ إِنْ شَدَّدْتَهَا تَشَدَّدَتْ وَ إِنْ لَمْ تَجْعَلْهَا شَيْئاً لَمْ تَكُنْ شَيْئاً» ؛
فال بد زدن بستگی به فال زن دارد، اگر آن را سهل گرفته، اثر آن سهل است و اگر آن را مشکل و سخت گرفته، اثر آن سخت است و هرگاه برای آن هیچ اثری در ذهن خود قرار نداده بر او چیزی نیست.[۱]
روی این اساس، هرگاه پس از عطسه کردن، فال بدی زده نشود و یا اگر فال بدی زده شد ولی به آن اعتنایی نشود و برای آن هیچگونه ترتیب اثر ندهند؛ هیچگونه اثری ندارد و بسان سرفهای است که از دهان صادر شده است.
اینکه شنیدهایم میگویند، طبق روایاتی «عطسه از رحمان است و دهندرّه از شیطان.» منظور این نیست که عطسه انسان را از بلای آینده خبر میدهد و انسان صبر میکند از اینرو از لطف خدا است، بلکه عطسه علامت صحت و عافیت بدن و نشانه فعالیّت جسم و روح هست، از اینرو از لطف خدا است، ولی دهندرّه، نشانه خواب و چرت و کسالت و عدم فعال بودن بدن است پس از شیطان است.
از رسول خدا(ص) روایت شده که عطسه برای تمام بدن نافع است و هرگاه از سه بار بیشتر (پیدرپی) شود نشانه بیماری است.
.وسائل الشیعه، ج ۸، ص ۲۶۲.
❓سؤال: آیا رأی دادن به فهرست اسامی که از طرف احزاب و گروههای سیاسی منتشر می شود، بدون تحقیق در مورد افراد آن جایز است؟ اگر برخی از افراد آن در انتخابات رأی آورند و صلاحیت منصب را نداشته باشند، ما در پیشگاه خدای متعال مسئول خواهیم بود؟
✅پاسخ: می توانید به فهرست و افرادی رأی دهید که معرفی کنندگان آنها افرادی متعهد، مؤمن، بصیر و انقلابی و قابل اعتماد باشند، مگر آنکه حجت شرعی بر خلاف داشته باشید.
❓سؤال: خرید و فروش آراء در انتخابات چه حکمی دارد؟
✅پاسخ: جایز نیست.
❓سؤال: آیا استفاده از بیت المال جهت تبلیغات انتخابات اشکال دارد؟
✅پاسخ: استفاده از اموال بیت المال بدون مجوز شرعی و قانونی جایز نیست و موجب ضمان است.
❓سؤال: آیا پذیرش رأی مردم و التزام به آن برای نامزدهایی که در انتخابات حائز اکثریت آرا نشدند لازم است؟ آیا بر سایر نامزدها جایز است که دست به انتقاد و اعتراض در حیطه قانونی یا غیر قانونی بزنند؟
✅پاسخ: التزام عملی به آنچه که طبق مقررات به عنوان نتیجه نهایی انتخابات اعلام می گردد لازم است. اعتراض از راهِ قانونی و با مراعات مقررات و ضوابط، اشکال ندارد.