eitaa logo
💚خط روشنگری💚
1.5هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
9.7هزار ویدیو
145 فایل
سرباز 💚 انقلاب ❤️ آیدی سید : @yasr98
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺موضوع اعتقادی ادیان مذاهب 🌺حاجت روا شدن پیروان سایر_مذاهب 🤔پرسش ❓خدا می‌فرماید دین حق فقط اسلام است. و از طرفی مردم در کلیساها و جاهای عبادتی دیگر ادیان؛ حاجت روا میشوند. با این عمل مردم مسیحی باز به کلیسا روی می آورند. آیا این عمل خلاف حکمت و یا حداقل خلاف لطف الهی نیست❕❕ 💠پاسخ💠 👌توجه به نکاتی چند لازم است ؛ 1⃣ثابت نیست که تمام این حاجت روا شدن ها یا شفا یافتن ها واقعی باشد . ممکن است افرادی به دروغ این ادعا را داشته باشند بنابراین آنچه در اولین قدم لازم است آن است که حقیقت و واقعیت داشتن این امور اثبات شود . 2⃣افرادی که شفا می یابند و حاجت روا می شوند ممکن است از جمله افرادی باشند که عامدا با دین حق مقابله می کنند و تعصب می ورزند و پس از آن که حجت الهی بر آنها تمام شده است ، دست از آیین باطل خود نمی کشند . 👌شفا یافتن و حاجت روا شدن این گونه افراد ، دلیل بر حقانیت راه و روششان نیست بلکه این شفا یافتن از باب استدراج و عذاب تدریجی است که خداوند در این دنیا چنین افرادی را گرفتار این نوع عذاب می کند که تا بیشتر از راه و طریق حق منحرف شوند و کوله بارشان سنگین تر شود . 🔷امام رضا علیه السلام فرمود : « خداوند اجابت دعای مومن را تاخیر می اندازد زیرا دعا و مناجات کردن او را دوست دارد و می گوید من دوست دارم که دعای این بنده ام را بشنوم و دعای منافق و کافر را اجابت می کند و می گوید نمی خواهم صدا و دعای این فرد را بشنوم» 📚بحار الانوار ج90 ص370 🔷امام باقر علیه السلام فرمود: « خداوند دنیا و نیازهای دنیوی همه را بر آورده می کند چه کسانی را که دوست داشته باشد و چه کسانی را که دوست نداشته باشد اما آخرت را تنها به کسی می دهد که دوستش داشته باشد . مومن گاهی خواسته ای دنیوی دارد که خدا به او نمی دهد اما خواسته اخروی او را بر آورده می کند اما خواسته ها و حوائج دنیوی کافر را قبل از آن که کافر دعا و درخواست کند برآورده می کند اما او را از آخرت بی بهره می سازد» 📚مستدرک الوسائل ج5 ص194 3⃣گاهی نیز کسانی که حاجت روا می شوند مستضعف فکری و فرهنگی هستند که از دین حق آگاهی پیدا نکرده اند و در این نا آگاهی هم مقصر نیستند و اگر نسبت به دین حق اطلاع پیدا می کردند بدون شک به آن دین ، متدین می شدند . 👌این گونه افراد مبغوض الهی نیستند و خداوند بر حسب مهربانی و رحمانیتش در دنیا و برزخ و آخرت به آن ها با دیده رحمت نگاه می کند و احیانا حوائج و خواسته هایشان را نیز در دنیا بر آورده می کند. ❕بنا براین شفا یافتن این گونه افراد هم دلیل بر صحت آیین باطلشان نمی باشد . ‌ ❗️با توجه به این نکات و این که در زمان کنونی حجت الهی بر بشر با دین اسلام و مذهب تشیع خاتمه یافته است ، شفا و حاجت روا شدن پیروان آیین های غیر اسلام ، از دید تعالیم اسلامی به هیچ عنوان دلیل بر حقانیت آن آیین ها نمی باشد و هیچ انسان آزاد اندیشی نیز نمی تواند این امور را دلیل بر صحت آیین های باطل و غیر الهی تلقی کند . 📝پرسمان دینی و شرعی --------------------------------------------------- https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61 ---------------------------------------------------
‼️بازیافت کاغذهای حاوی اسماء متبرکه 🔷س 3506: راه شرعی محو کاغذهای باطله که دارای اسماء متبرکه است، چیست؟ آیا سوزاندن آنها اشکال دارد؟ ✅ج: دفن در خاک یا تبدیل به خمیر، اشکال ندارد ولی از سوزاندن آنها خودداری شود. استفتائات رهبر✅✅✅🌹🌹🌹🌹
‼️بیرون بودن گوشواره 🔷س 3509: اگر گوشواره از روسری بیرون باشد، در صورتی که هیچ قسمتی از گردن و گوش بیرون نباشد، اشکال دارد؟ ✅ج: بنابر احتیاط واجب، جایز نیست 📕منبع: استفتائات رهبر ✅✅✅✅🌹🌹🌹🌹
پرسش شکیات نماز لطفا میگین؟استاد ✅پاسخ شک های باطل نماز اگر نمازگزار یکی از شک های زیر برایش پیش آید نماز او باطل می گردد . منظور از باطل شدن نماز با این شک ها این است که نمازگزار با وجود این شک ها نمی تواند نماز را تمام کند، بلکه باید فکر کند و اگر شک او برطرف شد نمازش صحیح است و آن را ادامه می دهد ولی اگر شک او مستقر شد و ذهنش به هیچ طرف نرفت نمازش باطل است.این شک های باطل عبارتند از : انواع شکیات نماز و آنچه  باید در مورد آن بدانید اگر نمازگزار در شماره رکعت های نماز دو رکعتی شک کند نمازش باطل است. اگر نمازگزار در شماره رکعت های نماز سه رکعتی شک کند باید دوباره نماز را به جا آورد . اگرنمازگزار در نمازهای چهار رکعتی پیش از تمام شدن سجده دوم شک کند نماز او باطل است. اگر نماز گزار بین 2 و 5 یا 2 و بیشتر از 5 شک کند نمازش باطل است. اگر نماز گزار بین 3 و 6 یا 3 و بیشتر از 6 شک داشته باشد باید دوباره نمازش را اداکند. اگر نماز گزار بین 4 و 6 و یا 4 و بیشتر از 6 شک کند نماز او باطل است و باید دوباره به جا آورد. اگر نمازگزار نداند چند رکعت نماز خوانده یا در تعداد رکعت ها شک کند نمازش باطل است و باید دوباره به جا آورد. شکهایی که نباید به آن ها اعتنا کرد : درباره شکیات نماز چه می دانید برخی از شک ها در نماز پیش می آید که نماز گزار نباید به آنها اعتنا کند و هنگام بروز آن نماز صحیح است، نباید انسان نماز را بشکند : شکیات نماز به زبان ساده اگر نمازگزار هنگام خواندن نمازهای مستحبی شک کند شک او صحیح نیست و نباید نمازش را بشکند. اگر نمازگزار بعد از سلام شک کند نباید به آ اعتنا کند و نمازش صحیح می باشد. اگر نماز گزار در نمازش زیاد شک می کند و شک کثیرالشک است ؛ نباید به شک هایشاعتنا کند. اگر امام جماعت شک کند دو رکعت خوانده یا سه رکعت و ماموم او را یادآوری کند که رکعت دوم هستی، امام به شک خود نباید اعتنا کند و بر عکس. اگر نمازگزار بعد از گذشتن وقت نماز به آن شک کند مثلاً شب شک کند نماز ظهر را خوانده یا نه ، نباید به شک خود اعتنا نماید. اگر نمازگزار در چیزی که محل انجام آن، گذشته است، مثلاً در رکوع شک کند که حمد را خوانده یا نه ، شکش باطل است و نباید بدان اعتنا کند. شک های صحیح نماز شک تنها در نمازهای 4 رکعتی صحیح است و اگر در نمازهای 2 یا 3 رکعتی شک کند صحیح نیست .اگر نمازگزار در شماره رکعتهای نماز چهار رکعتی شک کند نباید نماز را بشکند وباید به وظیفه ای که در زیر آمده عمل کند : همه چیز درباره شکیات نماز به زبان ساده شک بین 2 و3 اگر نمازگزار بعد از خواندن سجده دوم شک کند که دو رکعت نماز خوانده یا اینکه سه رکعت باید بنا بگذارد سه رکعت خوانده و یک رکعت دیگر بخواند و نماز را تمام کند و بعد از نماز، یک رکعت نماز احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته بجا آورد . شک بین 2 و 4 اگر نمازگزار بعد از خواندن سجده دوم شک کند که دو رکعت نماز خوانده یا اینکه چهار رکعت باید بنا را بر چهار بگذارد و بعد از اتمام نماز دو رکعت نماز احتیاط ایستاده بخواند . شک بین 2و 3و 4 اگر نمازگزار بعد از خواندن سجده دوم شک کند که دو رکعت نماز خوانده یا اینکه سه یا چهار رکعت باید بنا را بر چهار گذارد و بعد از نماز دو رکعت نماز احتیاط ایستاده و بعد دو رکعت احتیاط نشسته به جا آورد آموزش ساده شکیات نماز  شک بین 4و 5 اگر نمازگزار بعد از خواندن سجده دوم شک کند که 4 رکعت نماز خوانده یا اینکه 5 رکعت باید بنا را بر 4 بگذارد و نماز را تمام کند و بعد از نماز دو سجده سهو بجا آورد . شک بین 3 و 4 در هر جای نماز باشد، باید بنا را بر چهارگذارد و بعد از اتمام نماز یک رکعت نماز احتیاط ایستاده بخواند . شک بین 4 و5 در حال ایستاده شک بین چهار و پنج در حال ایستاده که باید بنشیند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد. و یک رکعت نماز احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته بجا آورد . لینک کانال ما (پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
‼️ استفاده از اینترنت بدون کسب اجازه 🔷س 3511: آیا استفاده از اینترنتی که دارای رمز نیست و دائما روشن است و امکان دارد که آن فرد آگاه از استفاده باشد ، آیا حق الناس محسوب می شود؟ اگر محسوب شود باید چه کرد ؟ ✅ج: اگر نسبت به رضایت مالک اطمینان نداشته باشید، استفاده از آن جایز نیست و هزینۀ مقداری را که استفاده کرده اید، ضامن هستید. لینک کانال ما (پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61ح
سلام زمان پرسیدن سوال صبح ها ساعت ۱۰ تا ۱۲🌹🙏عصر ها ۱۶ تا ۱۸🌹🙏 ادمین های پاسخگو👇 سید یاسر @yasr98 سید محمد @Mohammadjoonm سوال خواهران @ALil110 و 👈 @Susuzdeniz
کثیر السفر حد اقل ماهی چند روز باید در سفر باشد؟ پاسخ: اگر در ماه حد اقل ۱۰ روز به سفر می روید یا در سفر هستید و این رویه برای شش ماه یا بیشتر باشد شما کثیر السفر هستید و در تمام سفرها نماز تمام و روزه صحیح است و چنانچه ۸ یا ۹ روز باشد به احتیاط واجب در تمام سفرها باید بین شکسته و تمام و روزه و قضا جمع کنید . ولی اگر ۷ روز یا کمتر سفر می کنید نمازهایتان در این سفرها شکسته و روزه صحیح نیست.
🤔 ! ❓ اگر کسی عمدا نماز را به تاخیر بیاندازد که وقت وضو یا غسل نداشته باشد، تکلیفش چیست؟ ✍ آیات امام خمینی، سیستانی، مکارم و نوری: اگر عمدا نماز را به قدری تاخیر بیندازد که وقت وضو یا غسل نداشته باشد معصیت کرده، ولی نماز او با تیمم صحیح است. اگر چه احتیاط مستحب آن است‏ که قضای آن نماز را بخواند. ✍ آیت الله وحید خراسانی: اگر عمداً نماز را به قدری تأخیر بیندازد که وقت وضو یا غسل نداشته باشد معصیت کرده، ولی نماز او با تیمّم صحیح است. و احتیاط مستحب آن است که قضای آن نماز را هم با وضو یا غسل بخواند. ✍ آیت الله بهجت (ره): اگر عمداً نماز را به قدری تأخیر بیندازد که وقت وضو یا غسل نداشته باشد، معصیت کرده ولی نماز او با تیمّم صحیح است. 📚 منابع: توضیح المسائل مراجع، امام خمینی م۶۷۹، سیستانی م۶۶۸، مکارم م۶۳۳، وحید، ۶۸۶، بهجت م۱۳۶، نوری م۶۸۰.
غیبت کسی که راضی به آن است... نظر آیت الله خامنه ای
تکبیره الاحرام ماموم قبل از امام... نظر همه مراجع☝️ 🔸 برای ترویج احکام ؛ حداقل برای یک نفر ارسال بفرمایید لینک کانال ما (پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐موضوع اعتقادی توسل به امامزادگان 🤔پرسش ❔آیا برای توسل به امامزادگان دلیلی از آیات قرآن و روایات داریم❕❕ 💠پاسخ💠 👌توسل به معنای درخواست انسان از اولیاء الهی جهت دعا و استغفار آنان و این که آنان از خداوند بخواهند مشکل انسان را حل کند ریشه در آیات متعددی از قرآن دارد؛ 1⃣بنی اسرائیل هنگامی که در بیابان گرفتار بودند خطاب به موسی گفتند ؛ « از خدای خود بخواه که از آنچه از زمین می روید از سبزیجات و خیار و عدس و پیاز برای ما برویاند» 🔷بقره61 👌می بینیم بنی اسرائیل از آن حضرت می خواهند که در پیشگاه خداوند دعا کند تا با رویاندن سبزی های متنوع مشکل آنها را برطرف سازند و حضرت موسی نیز در پاسخ آنان نفرمود که این عملتان شرک است بلکه فرمود آیا غذای پست تر را به جای غذای بهتر انتخاب می کنید ... 2⃣هنگامی که فرزندان حضرت یعقوب به خطای خود پی بردند خطاب به آن حضرت گفتند ؛ « ای پدر از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه ، که ما خطاکار بودیم » 🔶حضرت یعقوب نیز در پاسخ آنان فرمود: « به زودی برای شما از پرودگارم آمرزش می طلبم که او آمرزنده و مهربان است» 🔷یوسف 97-98 👌بنابراین گناهکاران می توانند از اولیاء الهی درخواست کنند تا برای آنها از خدا طلب مغفرت کنند. 3⃣خداوند به افرادی که گناه کرده اند می گوید اگر نزد رسول خدا بروند و علاوه بر استغفار از گناهان خویش ، از آن حضرت نیز بخواهند که برای آنان استغفار کنند خداوند آنان را می بخشد. « و اگر آنان ، هنگامی که ( با گناه و نافرمانی ) به خود ستم می کردند به نزد تو می آمدند و از خدا طلب آمرزش می کردند و پیامبر هم برای آنان استغفار می کرد خدا را توبه پذیر و مهربان می یافتند» 🔷نساء 64 👌بنابراین یکی از راههای بخشش گناهان درخواست از اولیاء الهی برای استغفار است که مورد سفارش خداوند قرار گرفته است. 4⃣در آیه دیگر می فرماید: « ای کسانی که ایمان آورده اید ، تقوای الهی را پیشه کنید ، و وسیله ای برای تقرب به خدا انتخاب کنید و در راه خدا جهاد کنید باشد که رستگار شوید» 🔷مائده 35 👌شفاعت و دعای بندگان صالح خداوند نیز داخل در مفهوم کلی وسیله است که سبب تقرب به خداوند می گردد. 5⃣در آیه دیگر می فرماید: « ای پیامبر بگو کسانی را که غیر از می خوانید و معبود خود می دانید آنها را بخوانید ، آنها هیچ مشکلی را از شما نمی توانند حل کنند ، و هیچ تغییر و دگرگونی ایجاد کنند» 🔶اسراء56 👌با توجه به جمله « قل ادعوا الذین » معلوم می شود که منظور از این آیه بت ها و امثال آنها نیست چون « الذین » برای « ذوالعقول »( عاقلان ) بکار می رود بلکه منظور فرشتگانی هستند که آنها را می پرستیدند یا حضرت مسیح است که گروهی به عنوان معبود او را پرستش می کردند . ❗️آیه بعد می گوید: « خود آنها ( مسیح و فرشتگان ) کسانی هستند که به درگاه خداوند می روند و با وسیله ای به او تقرب می جویند ...» 🔶اسراء57 👌این آیه نیز مشروعیت توسل را اثبات می کند. ❕بنابراین بر اساس ادله مذکور ، توسل جستن به اولیاء الهی جهت دعا یا استغفار آنان امری پسندیده و مورد تایید است که از جمله این اولیاء الهی امامزادگان می باشند. 👌شیخ مفید می گوید: « بدان مشاهدی که منتسب به فرزندان ائمه است زیارتشان مستحب بوده زیرا تعظیم آنان ، تعظیم امامان است و اصل اولی در مورد آنان ، ایمان و صلاح آنان است مگر آنکه خلاف آن ثابت شود مانند جعفر کذاب و مانند آن ...و جایز است زیارت آنان و توسل و استشفاع به آنان و پدران طاهرشان » 📚بحار الانوار ج99 ص273 👌سید بن طاووس نقل می کند که در زیارت امامزاگان چنین بگو: « ...شما آن باب الهی هستی که برای تقرب به خدا باید از آن باب وارد شد ، من به زیارت تو آمده ام و حاجاتم را به نزد تو آورده ام ( تا با توسل به تو و دعای تو بر آورده شود)» 📚مصباح الزائر ص260 📝پرسمان دینی و شرعی https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
سلام عرض ادب کسانی ک کانال دارند و میخوان تبادل بزنیم امشب بسم الله @yasr98
💥 با شیوع بیماری برخی این شبهه را مطرح کرده‌اند که الان مردم مومن و دین‌دار به جای استفاده از دارو و بیمارستان، باید به و به اهل بیت(ع) بپردازند تا زنده بمانند، 👈سپس مدعی شده‌اند که تشرف به حرم ائمه اطهار(ع) و امام زادگان را بی‌عقلی دانسته و می‌گویند چرا الان آن‌ها مردم را نمی‌دهند!؟ ✅ در به این شبهه لازم است به این موضوع توجه داشت که اصلی یک مسلمان مانند خدا، امامت و... بر پایه و و برهان استوار است. 👈 از سوی دیگر، وظیفه‌اش هدایت مردم است، او آمده است که دین و راه و رسم درست زیستن را به مردم بیاموزد نه اینکه بخواهد کار پزشک را انجام دهد. اما آن نکته که باید به آن توجه داشت این است که خدای متعال برای درمان بیماری‌ها و به طور کلی برای انجام امور عالم ماده، دو راه را قرار داده است. یکی راه عادی و علل و اسباب آن و دیگری راه غیر عادی و معجزه؛ خدا می‌خواهد که امور عالم از راه عادی و طبیعی پیش رود نه از راه غیر عادی و معجزه، لذا خود ائمه اطهار(ع) نیز می‌شوند، خبر می‌کنند، دارو مصرف می‌کنند اما نباید به طور کلی راه غیر عادی را انکار کرد، همه امور عالم به دست خداست، بدون شک خواندن برخی ادعیه، توسل به ائمه اطهار(ع)هم در پیش‌گیری و هم در درمان موثر است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️ داستان جوانی که بیش از ۱۰۰۰ بار زنا کرده بود و او به دست حضرت اباالفضل(ع) 🎤 استاد دانشمند
❓سئوال 1: آیا استفراغ نجس است؟ 👈 جواب: اگر همراه آن خون نباشد، نجس نیست ولی اگر با خون همراه باشد، نجس می‌باشد. 📚 (ر.ک: استفتائات مقام معظم رهبری، چاپ وزیری، س297).
💠چهل گناه ازگناهان زبان ۱.دروغ گفتن🔥 ۲.غیبت کردن🔥 ۳.وعده دروغ🔥 ۴.مزاح زیاد🔥 ۵.بدخلقی🔥 ۶.دل شکستن🔥 ۷.آبروریزی🔥 ۸.تهمت زدن🔥 ۹.طعنه زدن🔥 ۱۰.حکم ناحق دادن🔥 ۱۱.سرزنش بی جاکردن🔥 ۱۲.مسخره کردن🔥 ۱۳.ناامیدکردن🔥 ۱۴.ریادرگفتار🔥 ۱۵.امربه منکر🔥 ۱۶.نهی ازمعرف🔥 ۱۷.زخم زبان زدن🔥 ۱۸.شهادت ناحق دادن🔥 ۱۹.کبردرگفتار🔥 ۲۰.شایعه پراکنی🔥 ۲۱.رنجاندن مؤمن🔥 ۲۲.بدعت دردین🔥 ۲۳.فحش وناسزاگفتن🔥 ۲۴.خشونت درگفتار🔥 ۲۵.سخن چینی کردن🔥 ۲۶.به نام بدصداکردن🔥 ۲۷.شوخی بانامحرم🔥 ۲۸.تملق وچاپلوسی🔥 ۲۹.فریادزدن بی جا 🔥 ۳۰.لعنت کردن مردم🔥 ۳۱.اظهارحسدوبخل🔥 ۳۲.بامکروحیله سخن گفتن🔥 ۳۳.تحریف مسائل دینی🔥 ۳۴.فاش کردن اسرارمردم🔥 ۳۵.خبرراندانسته گفتن🔥 ۳۶.عیب جویی ازدیگران🔥 ۳۷.تصدیق کفروشرک🔥 ۳۸.بدنامی هنگام معاشرت🔥 ۳۹.تقلیدصدای کسی راکردن🔥 ۴۰.قسم🔥
عزیزانی ک مایل هستن ختم صلوات داریم اول برای تعجیل در فرج آقامون صاحب الزمان و برای سلامتی و تندرستی تمام شیعیان و رفع این بلا و شفای مریضان انشالله تعداد رو ب آیدی @yasr98 بفرستین اجرتون با صاحب الزمان عج
✅وضوى خانم ها👇 وضو گرفتن زن در جايى كه مرد نامحرم او را مى بيند، چگونه است؟ همه مراجع: گناه كرده ؛ ولى وضويش صحيح است. 🔸 برای ترویج احکام ؛ حداقل برای یک نفر ارسال بفرمایید . لینک کانال ما (پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔پرسش ❔برخی وهابی ها شبهه می کنند که اگر حضرت علی می دانست که کشته میشود چرا به مسجد رفت ❕❕ 💠پاسخ💠 👌در این شکی نیست که حضرت علی علیه السلام طبق گفته های پیامبر گرامی آگاه به زمان شهادتشان و قاتلشان بوده اند. 🔷پیامبر گرامی در خطبه ای که در مورد ماه رمضان می خواندند به گریه افتادند . حضرت علی از ایشان در مورد علت گریه سوال کردند . حضرت فرمودند : « گریه من برای آن است که تو در این ماه مورد هتک قرار می گیری و در حالی که داری برای پرودگارت نماز می خوانی اشقی الاولین و الاخرین ضربه ای بر سر تو فرود می آورد و محاسنت را با خون سرت رنگین می سازد » 📚عیون الاخبار ج1 ص297 👌در روایت دیگری حضرت امیر فرمود : « وصی امت پیامبر پس از پیامبر سی سال زندگی می کند و سپس با ضربه ای که بر سرش زده می شود و محاسنش از خون سرش رنگین می شود از دنیا می رود » 📚الخصال ج2 ص477 👌در روایت دیگر آمده است که ابن ملجم برای بیعت با حضرت علی علیه السلام حاضر شد .حضرت دو یا سه بار بیعت او را رد کرد سپس با او بیعت کرد و در زمان بیعت با او گفت به زودی ( توسط تو) محاسنم با خون سرم رنگین می شود » 📚الارشاد ج1 ص11 👌این مضمون در روایات متعدد دیگری نیز آمده است ؛ 📚بحار الانوار ج42 ص190 باب 126 ❕این مضمون در روایات اهل سنت هم مورد اشاره قرار گرفته است . 🔷حاکم نیشابوری روایت می کند که پیامبر گرامی خطاب به حضرت علی فرمود : « پس از آن که من از دنیا رفتم امت با تو از در حیله گری وارد می شود و در حالی که تو به سنت من رفتار می کنی به شهادت می رسی و بزودی محاسن شریفت از خونت رنگین می شود » 📚مستدرک حاکم ج3 ص142 👌حضرت علی علیه السلام می فرمود : « پیامبر با من پیمان بسته است که دعوت حق را هنگامی اجابت می کنم که دستور فرا رسد و علاوه بر آن محاسنم از خون سرم رنگین شود » 📚الاستیعاب ج2 ص681 📚مسند احمد ج1 ص102 🔷ابن سعد نقل می کند که حضرت علی علیه السلام وقتی ابن ملجم را می دید چنین می فرمود : « من زنده ماندن او را می خواهم و او کشتن مرا می خواهد » 📚طبقات ابن سعد ج3 قسم 1 ص22 👌و فرمود : « این شخص مرا می کشد . به ایشان گفتند که اگر ابن ملجم قاتل شماست پس چرا او را نمی کشید ؟ 🔶فرمود : « او که در حال حاضر نسبت به من مرتکب جنایتی نشده است ( قصاص قبل از جنایت بکنم؟ )» 📚 الاستیعاب ج2 ص470 📚الریاض النضره ج2 ص245 🔷ابن حجر می نویسد : « شبی که بامداد آن علی به شهادت رسید ، همواره از اتاق بیرون می آمد و به آسمان تماشا می کرد و می فرمود به خدا سوگند تا کنون نه دروغ گفته ام و نه آن کسی که به من خبر داده دروغ گفته است . آری این شب شبی است که وعده داده شده ام . همین که سحر گاه از خانه بیرون رفت ابن ملجم همان ضربه موعود را بر سرش وارد آورد » 📚صواعق المحرقه ص80 ❕ادامه پاسخ 👇👇👇
❗️❗️ادامه پاسخ 👇👇👇 ❔حال آنچه مورد اشکال اهل سنت و وهابیت قرار گرفته است آن است که اگر حضرت علی آگاه بودند که با حضور در مسجد مورد ضربت قرار می گیرند و شهید می شوند چرا به مسجد حاضر شدند ❕ آیا این کار خود کشی نمی باشد ❕ 👌برای پاسخ باید توجه کنیم ؛ ❕در این شکی نیست که طبق روایات اهل سنت پیامبر گرامی نیز آگاه به علم غیب بوده است. 🔶مسلم در صحیح خود بابی را می گشاید تحت عنوان: « باب در اخبار غیبی پیامبر به آنچه که تا روز قیامت اتفاق خواهد افتد» 📚صحیح مسلم ج4 ص2216 باب6 🔶از حذیفه نقل می کند که گفت: « پیامبر به ما از آنچه واقع شده و تا روز قیامت واقع خواهد شد خبر داد» 📚همان مدرک ص2217 ❔حال سوال می کنیم پیامبر که آگاه بود در جنگ احد حمزه عمویش کشته می شود چرا او را به جنگ فرستاد آیا در قتل او شریک بود؟ ❕چرا جعفر را به جنگ موته فرستاد با این که می دانست شهید می شود❕ ❔چرا از علم غیبش استفاده نکرد تا مسلمین کمترین تلفات را در برابر مشرکین بدهند؟ 👌پاسخ روشن است . پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان مطیع محض خداوند هستند . 🔷امام کاظم علیه السلام فرمود: « خداوند قلوب امامان را محل اراده و خواست خودش قرار داده است . هر زمان خداوند چیزی را بخواهد آنان هم می خواهند و بدون اذن خداوند کاری نمی کنند» 📚بحار الانوار ج5 ص114 👌اگر آنان مشکلات و گرفتاری های خود را از طریق علم غیب حل کنند دیگر نمی توانند اسوه و الگوی جهانیان باشند. ❕اگر پیامبر تمام امورش را از طریق علم غیب و آگاهی های غیبی پیش می برد آیا می توانست به مردم درس صبر و بردباری و ایثار و از خود گذشتگی در راه حق را بیاموزد؟ ❔ایا اگر امام حسین مشکل کربلا را با آگاهی غیبی حل می کرد می توانست به مردم درس آزادگی و جهاد و بردباری را بدهد؟ 👌چون امامان الگوی مردم هستند خداوند به آنان اجازه استفاده از علم غیب را جز در مواردی که اثبات امامتشان منوط به آن است نداده است اگر چه آنان آگاهی غیبی را دارند اما موظف به استفاده از آن نیستند. 🔷اهل بیت مطیع محض خداوند بودند وقتی خداوند به آنان اجازه استفاده از علم غیب نداده است آنان نیز از علم غیبشان استفاده نمی کردند. 🔷آنان وظیفه داشتند تا در زندگی اجتماعی خود همانند انسان های معمولی رفتار کنند وجز در موارد محدودی از علم باطنی خود استفاده نکنند و به زندگی عادی با مردم بپردازند تا نظام اجتماعی بر هم نخورد، چنان که پیامبر وامامان منافقان را به خوبی می شناختند ومی دانستند که ایمان واقعی ندارند ولی هرگز از علم غیب خود درباره آنان استفاده نکردند ودر معاشرت، ازدواج ودیگر احکام با آنان مانند سایر مسلمانان رفتار می کردند 🔶پیامبر گرامی فرمود: «من بین شما با بینات و قسم حکم می کنم ( و از طریق علم غیب حکم نمی کنم) .ممکن است برخی شما در بینه آوردن زیرک تر از دیگری باشد و من به نفعش در مال برادرش حکم کنم اما او بداند که آن مال ناحق برای او قطعه ای از جهنم خواهد بود» 📚الکافی ج7 ص414 📚معانی الاخبار ص279 👌در روایتی آمده است: « زمانی که امام علی ابوموسی اشعری را برای حکمیت در جنگ صفین می فرستاد به او گفت :به کتاب خدا حکم کن واز آن تجاوز نکن .پس از آن که او رفت امام فرمود:« دارم می بینم که چگونه به من خیانت می کند» ❗️یکی از اصحاب گفت چرا او را می فرستید درحالی که می دانید خیانت می کند❓ 👌امام پاسخ داد: «اگر خداوند به علم خودش با بندگان رفتار می کرد دیگر نیازی به ارسال رسل نبود» 📚مناقب ابن شهر آشوب ج2 ص261 🔶امام با این عمل نشان داد که او مامور است بر طبق علل و عوامل طبیعی عمل کند و مجاز به عمل کردن موافق علم غیب نمی باشد 📚مفاهیم القرآن ،سبحانی ،ج3 ص455 👌امام صادق فرمود: «خداوند به پیامبرش وحی کرد که تو موظفی بر طبق بینات حکم کنی» 📚وسائل الشیعه ج27 ص229 ❕بنابراین حضرت علی اگر چه می دانست که با رفتن به مسجد مورد هجوم قرار می گیرد و شهید می شود اما موظف بود که مطابق علم عادی خودش رفتار کند و از علم غیب خودش استفاده نکند و این استفاده نکردن از علم غیب هم به اذن الهی بنا بر مصلحتی بوده است که به آن اشاره شد . 🌺پرسمان دینی و شرعی https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61 🌸🌻🌸🌻🌸🌻🌸🌻🌸🌻
﷽؛ ✅ تعریف مهرالسّنّه 📝 سوال : مهرالسّنّه را تعریف نمایید ؟ 📖 جواب : مهر السنه بنابر مشهور 500 درهم است که پیامبر (صلی الله علیه و آله) مهریه  زوجات خود و دخترش حضرت فاطمه ی زهرا (سلام علیها) را این مبلغ قرار داد و  و قیمت دقیق آن رامى توانند از زرگرها سؤال کنند . ‌ ✅ تعریف مهرالمسمّی 📝 سوال : مهرالمسمّی را تعریف نمایید ؟ 📖 جواب : مهر المسمی مهریه ای است که با توافق طرفین در زمان عقد برای زوجه تعیین می شود .‌ ✅ تعریف مهرالمثل 📝 سوال : مهرالمثل را تعریف نمایید ؟ 📖 جواب : منظور از مهر المثل ، مهریه زنانی است که نظیر و همانند او از نظر زیبایی ، باکره بودن ، شرافت ، ثروت ، عقل ، ادب و حسن تدبیر در منزل باشند و بالاخره تمامی صفات و خصوصیاتی که در مقدار مهریه تاثیر دارد . لینک کانال ما (پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61 ╰┅────────——————-─┅╯ 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧