خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
مرحوم سید مصطفی موسوی و #مرحوم_صفایی #قسمت_سوم 🌷🇮🇷🌷
سید مجید پورطباطبایی:
برای این که حقی از میان نرفته باشد، باید ذکر شود دوربین توسط جناب حجت الاسلام و المسلمین شیخ طاهر رحیمی زید عزه تهیه شده و مصاحبه ها و فیلمبرداری توسط برادر بزرگوارمان جناب آقای حبیب الله نیاکان وفقهم الله صورت گرفته است.
سید مجید طباطبایی:
جهت اطلاع تان عرض کنم گروهی که وابسته به موسسه اوج هستند؛ از چند ماه قبل شروع کرده اند؛ با اخوان بزرگوار لاجوردی؛ موسی صفایی زیر عزهما مصاحبه کرده اند. بنده هم یک مصاحبه مفصل 5 ساعته با ایشان داشته ام. گروه دیگر هم در حال کار هستند ، که چون سوالات شان به نظرم مشکوک و بودار آمد، از مصاحبه با ایشان پرهیز کردم، نتوانستم به ایشان اعتماد کنم.
آنها كه راه دراز و وقت كم را فهمیدهاند، مجبورند كه خود را زیاد كنند و رشد بدهند. اینها زندگى و مرگ را به همین معیار میسنجند. اگر زندهاند و اگر میمیرند، به خاطر همین زیاد شدن است. زندگى شان، تلاوت تكرار نیست و مرگشان، گم شدن و از دست رفتن و خودكشى نیست
#عین.صاد
#علیصفاییحائری
#کتاب رشد
29.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مرحوم سید مصطفی موسوی و #مرحوم_صفایی
#قسمت_چهارم
ویژگیهای شخصی مرحوم صفایی ره
🌷🇮🇷🌷
7.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مرحوم سید مصطفی موسوی و #مرحوم_صفایی
#قسمت_پنجم
عبادتهای شخصی مرحوم صفایی ره
🌷🇮🇷🌷
23.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مرحوم سید مصطفی موسوی و #مرحوم_صفایی
#قسمت_ششم
.... مرحوم صفایی ره
🌷🇮🇷🌷
16.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مرحوم سید مصطفی موسوی و #مرحوم_صفایی
#قسمت_هفتم
.... مرحوم صفایی ره
نثار روح آسمانی همه اساتید رخ در نقاب خاک کشیده مرحوم حضرت امام و شهدا
خصوصا این دو عزیز و سردار دلها
صلوات و فاتحهای نثار میکنیم.
🌷🇮🇷🌷
8.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مرحوم سید مصطفی موسوی و #مرحوم_صفایی
#قسمت_هشتم
.... مرحوم صفایی ره
🌷🇮🇷🌷
26.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مرحوم سید مصطفی موسوی و #مرحوم_صفایی
#قسمت_نهم
.... مرحوم صفایی ره
🌷🇮🇷🌷
🔖 #دریافت_مقاله مبانی انسانشناختی در اندیشههای [استاد] علی صفایی حائری [رحمه الله] و اصول تربیتی ناظر بر آن
🔹 نوع مقاله: علمی ـ ترویجی (روانشناسی و روانشناسی تربیتی)
🖊 نویسندگان:
محمدرضا شرفی (دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران)
سید مهدی سجادی (دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس)
محمد قربانعلی (دانش آموخته کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران)
📚 دوفصلنامه علمی علوم تربیتی از دیدگاه اسلام (دانشگاه امام صادق علیه السلام)
🌐 http://esi.journals.isu.ac.ir/article_57801_ee1d06007c38a9db57790e5656f8796b.pdf
✔️ #چکیده
پژوهش حاضر درپی استخراج #مبانی انسانشناختی و #اصول تربیتی حاصل از آن براساس اندیشههای یکی از متفکران اسلامی معاصر، علی صفایی حائری، است. روشهای بهکار رفته در این تحقیق شامل «توصیف»، «تحلیل زبان فنی و رسمی» و «استنتاج» است. در این پژوهش، ابتدا به بررسی برخی اصطلاحات و مفاهیم بهکاررفته در آثار صفایی ازجمله «انسان در دو فصل»، «ساختار جامعه»، جریان «تدبر، تفکر، تعقل» در انسان، «درک وضعیت، درک تقدیر و درک ترکیب» (کلیدها) و «آزادی» پرداخته شده و سپس با درنظر گرفتن «عبودیت» بهعنوان #هدف کلی #نظام_تربیتی صفایی، سه مبنای #انسانشناسی نوع اول اول برگرفته از #اختیار، گرایشهای صحیح و #آزادی انسان، سه هدف واسطی، هشت مبنای انسانشناسی نوع دوم و هشت اصل #تربیتی، از آثار وی استخراج و در قالب #قیاس_عملی صورتبندی شده است.
@tafaqqoh
خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
توجیه حماقته تضعیف جنایته تکمیل رسالته #علی_صفایی #عید_انقلاب 🌷🇮🇷🌷
استاد فلسفیان تکمیل چیست؟ و چگونه می شود انقلاب را تکمیل کرد؟ و منظور استاد از تکمیل چه بود؟ ولی آنچه نوشته بودند بعضی می توانست یار باشد و بعضی خار! ولی تکمیل تکمیل نشد و بی پاسخ ماند.
تکمیل یعنی انقلاب نقص هایی دارد و ضعفهایی. کمبودهایی و کسریهایی. آن کس که رسالت تکمیل را به دوش دارد باید به این حوزه نقص و ضعف و کسر اشراف کامل داشته و برای هر کدام راه حلی تکمیلی ارائه دهد.
استاد خود به همه اینها اشراف کامل داشت و بر همین اساس سه گام اساسی انتظار و تقیه و قیام را به رشته تحریر در آورد و در کتاب انتظار پایه ها را گوشزد کرد که چگونه باید ریشه بدوانند و چگونه سر برآورند و استغلاظ پیدا کنند و به استقلال برسند و لازم نبود که زیاد باشند که عرش خدا را هشت نفر به دوش می کشند؛ وَ يَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمانِيَة، و جامعه و جهان را اقلیت صالح و مصلح به رشد می رسانند. پس به اجمال و اشاره اینکه برای تکمیل انقلاب باید در پی تربیت و ساخت این اقلیت صالح و مصلح بود که در کلام ساده و در عمل راه دشواری در پیش است که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکلها.
نگاه شیخ ما به تکمیل همین معنا بود و آنچه هم مغفول مانده همین است و آنچه ضعف اساسی ما دوستان شیخ است نیز همین است که به تربیت نمی پردازیم و به اقلیت نمی اندیشیم.
حق شیخ این است که باید او را در افق بالایی دید که به جامعه نور می پاشد و حیات می دهد و با رحمت و عشق و محبتش همه را سرشار می کند نه اینکه دوستی بوده که کتابهایی نوشته و خدا رحمتش کند. و نه باید برای معرفیش و تثبیتش به دنبال تأییدیه بزرگان بود که یک روز تأیید ایشان را از دیگران می پرسیدند و امروز باید با معیارهایی که ایشان داده دیگران و جریانات و صف بندیها را نقد و بررسی کرد.
با انقلاب اگر طاغوت در جامعه را به زباله دان انداختیم و طاغوت جهانی را شاخش را شکسته و آماده رخت بربستنش از منطقه هستیم ولی طاغوت درون هرچه جلوتر آمدیم عرض و اندامش بیشتر شد و وجه آمریتش دو چندان گردید و امروزه شاید معدودی را می بینی که دغدغه دین و اهداف داشته باشند و بر معیارها بلند قامت ایستاده باشد که از آن همه نماینده تنها انگشت شماری حاضر نشدند ماشین لوکس بگیرند. و این مشکل و ضعف و نقص امروز ماست که باید در پی تکمیل آن بود تا انقلاب را تکمیل کرد و وجه اسلامیت آن را پر رنگتر نمود و این هم ناله و شکوایه ما به حق تعالی: اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنَا وَ غَيْبَةَ وَلِيِّنَا وَ شِدَّةَ الزَّمَانِ عَلَيْنَا وَ وُقُوعَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الْأَعْدَاءِ عَلَيْنَا وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا اللَّهُمَّ فَافْرُجْ ذَلِكَ بِفَتْحٍ مِنْكَ تُعَجِّلُهُ وَ نَصْرٍ مِنْكَ تُعِزُّهُ وَ إِمَامِ عَدْلٍ تُظْهِرُهُ إِلَهَ الْحَقِّ رَبَّ الْعَالَمِين.