هدایت شده از ذکری
بسم الله الرحمن الرحیم
📝عنوان یادداشت: #گام_های_تاجرانه
❤️سلام مصطفی!🌹
🔰خوشبحالت که نظام فکری و معرفتی ات سر صحنه ی عملت حاضر بود.
🔰خوشبحالت که فهمیدی داری تو این دنیا خرج و #مصرف میشی.
لحظه لحظه ات، حرکت و سکونت، کلام و سکوتت، همه انتخاب هایی هست که تو داری مصرفشون میشی.
🔰تو خودتو #خوب_دیده_بودی.
#سرمایه عظیم ات رو هم همینطور.
مصرف شدن ها، رفت و آمدهای وجودت را هم خوب دیده بودی.
🔰مصطفی، چگونه فهمیدی #قدر خودت رو؟
🔰خوشبحالت، هم خوب #مشتری های این عالم رو شناخته بودی و خودت رو به کسی فروختی که از همه بیشتر سود میداد و هم #بازاری برای عرضه سرمایه وجودت انتخاب کردی که تحمل این سرمایه عظیم رو داشته باشه و برای بی نهایت سود بدهد.
🔺مصطفی به جان خودت که جانمی، #گام_های_تاجرانه ما در گل مانده.
🔺دستگیری کنید از ما در راه ماندگان!
🔺راستی مصطفی، میهمانی دارد شروع میشود؛ اما ما به بازی مشغول شدیم و لباس های مهمانی را کثیف کردیم.
🙏به مادرمون، صدیقه طاهره س سفارش مارو بکنید... آخه مادر میتونه کاری کنه، حتی اگه اون بچه مثل من رو سیاه باشه.
#چمران
#شعبان
#رمضان
#اللهم_ان_لم_تکن_غفرت_لنا_فی_ما_مضی_من_شعبان_فاغفرلنا_فی_ما_بقی_منه
🔰 به ذکری بپیوندید...
🆔 https://eitaa.com/zeekra
هدایت شده از چشمه جاری
♦️ من عادت کرده ام همیشه در اوایل ماه رمضان یک جمع بندی از دلم داشته باشم، ببینم بغض ها، کینه ها و خستگی هایم از چیست؟ به چی دل خوش کرده ام؟
♦️ بنابراین کسی که میخواهد از ماه رمضان بهره ای بگیرد، باید در اوّل ماه بنشیند و این دل و تَهِ کیسه را بتکاند، تا اگر رنجی از برادری، از دوستی، از کسی دارد، به یک حسابی آن را بتکاند و خالی کند و ببیند که در آن چیست؟
♦️ به خدا قسم! وقتی که آدم به دلش سر کشی می کند، دل او از انبار جحودها، از انبار یهودی ها، از انبارهایی که گاهی چهل یا پنجاه سال نمی دانند چه چیزی در آن هاست، از همه این ها پست تر است. این دل آدمی، رنج و ملالش، شادی و شَعَفش، از چیز هایی است که بیا و ببین!
📚 فوز سالک، ص 205
🆔👉 @cheshmeyejarie
سوابق اجرایی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمدجعفر تجلی در مسجد مقدس جمکران
عضو هیئت امنا مسجد مقدس جمکران
موسس و مدیرعامل شرکت یاران فرزانه مسجد مقدس جمکران
موسس و عضو هیئت امنا صندوق قرض الحسنه سعید:
انا لله و انا الیه راجعون
و السابقون السابقون اولئک المقربون
خزان روزگار یکی از قدیمیترین و باوفاترین اصحاب و یاران شیخ فقیدمان را از ما گرفت.
آقای تجلی نیز به جمع افلاکیان پیوست تا با رفتنش حسرتی بر دلهای بازماندگان این خاک بگذارد.
ایشان از مدافعان و پا به رکابان ایام مهجوری استاد فقیدمان در سالهای پرآشوب حیات ایشان بودند.
خوشا به حالش بر این پر کشیدن و بدا به حال ما براین جدایی.
خداوند او را با اولیائش محشور فرماید.
آمین
مجید حیدری نیک:
مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبديلًا
ضایعه درگذشت حجه الاسلام تجلی رو به خانواده محترم ایشون وبازماندگان وهمه دوستان به خصوص به آقای لاجوردی تسلیت عرض می کنم
امیدوارم خدا ایشون را با اولیای خودش به خصوص استاد ومرادش صفایی عزیزمحشور بفرماید
وکیل:
قبل از کرونا حدود ۲ سال بو که هرهفته به اتفاق تنی چند از دوستان در منزل یا در محل کار ایشان جلسه صحیفه سجادیه بر گزار میشد خدا شاهد است که در تمام این جلسات ولایت مداری و عشق به اهل بیت علیهم السلام و اطاعت از حضرت آقا در کلام ایشان موج میزد و جلسه ای نبود که از استاد بزرگوارشان مرحوم حاج شیخ علی صفائی یاد نکنند روحشان شاد و یادشان گرامی باد انشاالله که با مولایشان امیرالمومنین علی علیه السلام محشورند
ماه طهارت
بعضى وقتها ابرى مى آيد، امّا نمى بارد. برق مى زند، امّا نمى بارد.
فرصتها را مى دهند، امّا ما بهره نمى گيريم. رمضان ها آمده و رفته، اما جز خيس خوردن چركها چيزى برايمان باقى نمانده است.
در همين شبهاى ماه رمضان، كه ما دور هم مى نشينيم و مى گوييم ماه رمضان جديد آمد. بايد مواظب باشيم و به خودمان فكر كنيم، ولى مانند كسى هستيم كه به حمام آمده است، ولى نه براى تطهير، كه براى بازى.
وقتى بچه بوديم، نزديك عيد كه مى شد، ما را به حمام مى فرستادند.
چند تا بچه بوديم، بدجنس و بازى گوش. گاهى سه ساعت در حمام مى مانديم؛ آن هم حمام هاى قديمى كه خزينه داشت. همديگر را مى زديم و پوست همديگر را مى كنديم و صاحب حمامى چقدر ما را دعوا مى كرد! بعضى وقتها هم بيرونمان مى كرد، ولى وقتى مى آمديم خانه، پشت گوشها و پاهامان همه كثيف مانده بود. مادر ما هم كه خيلى دقيق بود، پشت گوشها و آرنج هاى ما را نگاه مى كرد و مى پرسيد: اينها چيه؟! ما را
تنبيه مى كرد و گريه مى كرديم.
ما حمّام رفته بوديم، اما بازى كرده بوديم. در مقام تطهير نبوديم.
رمضان ها آمده و رفته، امّا ما لَعْبِ به رمضان داشته ايم و جدّى نبوده ايم.
ماه رمضان كه شهر طهور، شهر تمحيص ، ماه طهارت، ماه شستشو است، اما ماه شستشوى ما نبوده است.
استاد صفائی / کتاب اخبات ؛ ص30 و 31
یک دوست:
حاج محسن آدم خوبی بود. ولایتی و دلسوز. پدرم براش احترام زیادی قائل بود. دستم را گداشت توی دستش و فرستاد قم. سن زیادی نداشتم. به واسطه حاجی با آقای صفایی آشنا شدم. هر دو اهل سیر و سلوک بودند. دیدن زندگی این دو سالک شور حرکت را در من مضاعف کرد. درب خانه هر دو باز بود، سفره هاشون پهن و گره گشایی از کار خلق الله ذکر مدام شان. حاج محسن در حالی که خودش مستاجر بود برای خانه دار شدن طلبه های زیادی اقدام میکرد. یک روز خدمتش رسیدم و گفتم: میخوام سیر و سلوکم را آغاز کنم.
حاج محسن گفت: غسل توبه کن، از تمامی گناهانت استغفار کن و خودت را به من بسپار. سمعا و طاعتا!
به فکر فرو رفتم. گفتم: یعنی تو به جای من فکر میکنی، میبینی و میگویی چه کنم؟
با سکوتش فهماند بله!
گفتم: پس خودم چه؟ مگر مغز من توی سر شماست؟ مگر خودم چشم ندارم؟ نه اینجوری خدا را خوش نمی آید. من میخواهم خودم ببینم، خودم بیاندیشم و خودم عمل کنم نه اینکه عمله و اکله دیگران باشم...
اینها حرف من نبود. شیخ چشمم را باز کرده بود. او میگفت خودت باید ببینی و بیاندیشی. خدا رحمتش کند. از نظر او سلوک من از خیلی وقت پیش شروع شده بود. از همان وقت که با خودم خلوت کرده بودم. از همان موقع که خودم را شناختم و فهمیدم چقدر می ارزم...
بخشی از خاطرات مرحوم تجلی رحمه الله علیه
✨«دغدغه ای که مدتی است گرفتارش هستم و بنا دارم آن را مطرح کنم این نکته است که که ما #حمل_امانت و #ادای-امانت نکرده ایم...
حرف در این است که این بچه هایی که در دامان ما بزرگ شده اند و #بچه_های_خودما هستند، چرا با #احساس-ما، با #معرفت_ما و با #اعتقاد_ما گره نخورده اند و با این همه #بیگانه اند. در جمع های ما، با اشک ها و با خنده های ما #بیگانه اند. گریه کردن های ما را نمی فهمند. در جمع ما می آیند، مأنوس و سرگرم هم می شوند، ولی بین ما و آنها #فاصله است...
چه چیزی در تو آمده که فرزند تو از آن بیگانه است؟ این #بصیرت را چه کسی باید منتقل می کرد؟
... چه چیزی را باید #تحصیل می کردی که نکردی؟ چه چیزی را باید #تبلیغ می کردی که نکردی؟ و #چگونه باید تبلیغ می کردی؟
دغدغه من این است که ما این #خط_انتقال_معرفت را #پاسداری نکرده ایم. #خط می گویم و نه نقطه؛ منظورم از خط مجموعه ای از کارها و فعالیت هایی است که باید انجام می شده و نشده است».
#تبلیغ_اسلامی
👌پیشنهاد مطالعه کتاب خواندنی و راهبردی #خط_انتقال_معارف از مجموعه سخنرانی های #مرحوم_علی_صفایی_حائری در #ماه_مبارک_رمضان http://einsad.ir/shop/page/4/ 🌷🇮🇷🌷
میثم:
و اما مرگ پایان نیست
آغاز دویدن هاست
در این سو، پاى ما آماده مى گردد،
با رنج و فشار و درد
در آن سو سخت مى تازیم،
تا آن مقصد بى مرز...
به نیمه رمضان که نزدیک میشویم
دلم پر میزند به ان سالها که آمدنت دوباره رونق میداد به رمضان دلهامان
حاج اقاصفایی
حاجی صفایی
و...
همه نامهایی که بهانه می شدن برای جلب توجه تو
و شما
دستهامان را میگرفتی و از خودمان واز خودت عبور میدادی
ودستهای دل وعقلمان را میگذاشتی در دستهای حضرت معصوم
در دستهای خدا
وگره میزدی ما را به حبل المتین به عروه الوثقی
عین صاد پشت جلد کتاب رشد
عین صاد پای شعرواره های حکمت خیز
دلم برای شنیدنت تنگ شده
و من حسرت زده ویرانی خویشم
در برابر ان همه مسئولیت و سازندگی که تو برایمان یادگار گذاشتی
..میثم...
مشهد مقدس
31.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 قرآنشناسی علی صفایی حائری
📽 سرمقالهٔ سوره در شب پانزدهم رمضان | سهشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
⏰«سوره، فصل قرآن کریم» | هر شب، ساعت ۲۲ | شبکه چهار سیما
#سوره #شب_پانزدهم #فصل_قرآن_کریم #قرآن_شناسی #نگاه_انتقادی
@sooreh_tv
☘️ @EinSadTehran
🌐 Einsadtehran.ir
📌 قرآنشناسی مرحوم علی صفایی حائری را میتوان در واکنش به قرآنگرایی زمانهی خود تفسیر کرد. به زعم او بنبست علم و صنعت و ناکامیهای آرمانهای انسانگرایانه از سویی و تحرک نسبی مذهبیها از سوی دیگر زمینهی قرآنگرایی معاصر را فراهم کرده بود، در این میان او نگران این مسئله بود که این اقبال اگر با شناخت کافی از قرآن و روش مواجهه با آن همراه نباشد بار دیگر به بنبست میرسد و راه را برای هدایت قرآن میبندد. دیگر آموزۀ محوری در اندیشهی علی صفایی مفهوم اضطرار به وحی است، او باور داشت که انسان به قرآن و آستانِ وحی مضطر است. اضطراری که حاصل تجربهی بنبستهای علم، عقل و غریزه است. او بر این باور بود که برخوردهای مختلفی که با قرآن صورت میگیرد عمدتا برخاسته از جو نه چندان پایدار زمانه است و ریشه در درون خوانندگان ندارد.
📍مسعود دیانی در پانزدهمین شب «سوره، فصل قرآن کریم» میزبان حجتالاسلام سید عباس لاجوردی است . «قرآنشناسی علی صفایی حائری» موضوع گفتوگوی آنها خواهد بود.
⏰«سوره، فصل قرآن کریم» | امشب (سه شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰) | ساعت ۲۲ | شبکه چهار سیما
@sooreh_tv
📲لینک کانال اطلاعرسانی عینصاد
https://eitaa.com/joinchat/1123942497C587bf32e2c
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
🔰میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام
🔶🔸امشب،
شام ولادت حضرت مجتبى (ع) است
و سزاوار است
كه بعد از پانزده روز از ماه رمضان،
انسان به دنبال معنايى و تولّد حقيقتى در وجود خود باشد.
به دنبال نكته ها و جوانه هايى بگردد و ببيند كه چه چيزى در وجود اوست؛
🔸چون حتى مرحله اوّلى كه در دعا و مناجات خمسةعشر مطرح مى شود،
كه مرحله توبه است،
بعد از مرحله اى از اجتباء و عنايت حق است.
🔸در آيات راجع به آدم نيز آمده است؛
«عَصَى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَى ثُمَّ اجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَتَابَ عَلَيْهِ وَ هَدَى»؛
يعنى تا يك مرحله از اجتباء و انتخاب و عنايت حق همراه آدم نباشد،
حتى توبه او هم تحقّق پيدا نمى كند و قدمى برنمى دارد.
🔸مراحلى هم بعد از اجتباء مطرح است كه:
«وَ كَذلِكَ يَجْتَبِيكَ رَبُّكَ وَ يُعَلِّمُكَ مِنْ تَأْوِيلِ الْاحَادِيثِ وَ يُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ ...».
🔷🔹انشاءاللَّه در طلوع تولّد حضرت مجتبى عنايتى بشود
كه اجتبايى، توجّهى، از خاك برداشتنى باشد
تا ما توبه كنيم و او هم به سمت ما توبه كند.
توجّه و عنايتى كند و توبه ما را بپذيرد.
🔹و «تُبْنَا الَيْهِ»؛
بازگشت و توبه ما به سمت حق،
با «تَابَ عَلَيْهِ وَ هَدَى»؛
بازگشت و توبه حق بر ما و هدايت او همراه باشد
📝 استاد علی صفایی حائری
📚 کتاب فوز سالک،ص ۱۱۶
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
تفسیر سوره قدر توسط استاد علی صفایی حائری
♦️قسمت اول
تطهير با جارى قرآن ؛ ج2 ؛ ص126
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ 1 وَ ما أَدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ 2 لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْأَلْفِ شَهْرٍ 3 تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ 4 سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ 5
تطهير با جارى قرآن، ج2، ص: 127
«1»
انزال: متعدى، نازل كردن دفعى و يكجا را مىگويند.
قدر: ارزش، ظرفيّت، اندازهگيرى، توانايى.
تنزّل: فعل لازم، نزول تدريجى، به تدريج نازل شدن، با من متعدى شده و معناى نازل كردن را مىدهد.
اذن: اجازه، علم.
أمر: فرمان، كار، عمل، گفته، شأن.
سلام: درود، پاكى از آفت و عيب.
من: براى متعدى كردن تنزّل.
حتّى: غايت و قيد براى ليلة القدر، حتى مطلع الفجر.
«2»
تركيب ليلة القدر به جاى يوم القدر چه بارى دارد؟
من كل أمر، متعلق به چيست؟ و من چه معنايى دارد؟
حتى مطلع الفجر آيا غايت هى يا غايت سلام يا غايت تنزّل الملائكة است؟ و اين تركيب طولانى تنزّل الملائكة و الروح فيها باذن ربهم من كل أمر چه معنايى مىدهد؟
سلام از جهت تركيبى چه جايگاهى دارد؟
تطهير با جارى قرآن، ج2، ص: 128
«3»
چرا قرآن در شب قدر نازل شده؟
چرا شب قدر بهتر از هزار ماه است؟
چرا ملائكه در اين شب نازل مىشوند؟
چرا سلام است؟
و چرا تا مطلع فجر است؟
اينها سؤالهايى است در زمينهى سورهى قدر با وجود رواياتى كه براى ألْف شهر، حكومت بنى اميّه را مطرح مىكند كه يك شب رسول بهتر از هزار ماه حكومت بنى اميّه است.[1]
و با وجود رواياتى كه فجر را، فجر ظهور مهدى مىگيرد.[2]
و با وجود رواياتى كه اين سوره را بهترين حجتها براى شيعه مىشناسد، كه ولى امر در هر دوره كسى است كه ملائكه، امر را بر آنها مىآورند.
در روايت هست؛ خاصموا عدوكم بهذه السورة تفلجوا.[3]
«4»
بر اساس كفر و شكر در شب قدر براى تو اندازهاى مىگيرند و به تو نعمتها و امكاناتى مىدهند.
تطهير با جارى قرآن، ج2، ص: 129
بر اساس كارى كه تو در گذشته كردهاى، سرمايهى آيندهات را تقدير مىكنند.
و در اين شب تو بايد براى اين سرمايه و امكانات طرح بريزى و برنامه بگذارى؛ چون هر نوع حركتى كه همراه طرح نباشد گرفتار خرابكارى و كندكارى و دوباره كارى خواهد شد و از دست خواهد رفت.
هنگامى كه تو براى برنامه ريزى آماده مىشوى و براى طرح ريزى اقدام مىكنى آن وقت احتياج به راهنمايى دارى كه تو را در اين مهم كمك كند و چراغ راه تو باشد. احتياج به كتاب و دستورالعملى دارى كه تو را كمك كار باشد.