eitaa logo
خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
687 دنبال‌کننده
579 عکس
334 ویدیو
106 فایل
دل آدمي بزرگتر از اين زندگيست و اين راز تنهايي اوست... یاد مربی موحد، مجاهد، سردار جبهه تربیت و سازندگی، فقیه صاحب مکتب تربیتی، صفای اهل صفا، سالک خالص، ستاره آسمان گمنامی، سمبل اندیشه‌های ناب، بی‌تاب بوتراب و تطهیر شده با جاری قرآن...
مشاهده در ایتا
دانلود
مسئوليت و سازندگى، ص: 183 شكل‏ها اين است كه مؤمن هميشه كوشاست. «2» چه با روشنگرى و سازندگى‏ و چه با فريادگرى و امر به معروف‏ و چه با پنهان‌كارى و تقيه‏ و چه با درگيرى و جهاد. اين‏ها شكل‏هاى «3» گوناگون تلاش او هستند. —— پاورقی: (2)- حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ الْحَسَنِ الْقَطَّانُ قَالَ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ السَّكُونِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ زَكَرِيَّا الْجَوْهَرِيُّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عُمَارَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سَمِعْتُ الصَّادِقَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع يَقُولُ: الْمُؤْمِنُ عَلَوِيٌّ لِأَنَّهُ عَلَا فِي الْمَعْرِفَةِ وَ الْمُؤْمِنُ هَاشِمِيٌّ لِأَنَّهُ هَشَمَ الضَّلَالَةَ وَ الْمُؤْمِنُ قُرَشِيٌّ لِأَنَّهُ أَقَرَّ بِالشَّيْ‏ءِ الْمَأْخُوذِ عَنَّا وَ الْمُؤْمِنُ عَجَمِيٌّ لِأَنَّهُ اسْتَعْجَمَ عَلَيْهِ أَبْوَابُ الشَّرِّ وَ الْمُؤْمِنُ عَرَبِيٌّ لِأَنَّ نَبِيَّهُ ص عَرَبِيٌّ وَ كِتَابُهُ الْمُنْزَلُ بِلِسانٍ عَرَبِيٍّ مُبِينٍ وَ الْمُؤْمِنُ نَبَطِيٌّ لِأَنَّهُ اسْتَنْبَطَ الْعِلْمَ وَ الْمُؤْمِنُ مُهَاجِرِيٌّ لِأَنَّهُ هَجَرَ السَّيِّئَاتِ وَ الْمُؤْمِنُ أَنْصَارِيٌّ لِأَنَّهُ نَصَرَ رَسُولَهُ وَ أَهْلَ بَيْتِ رَسُولِ اللَّهِ وَ الْمُؤْمِنُ مُجَاهِدٌ لِأَنَّهُ يُجَاهِدُ أَعْدَاءَ اللَّهِ تَعَالَى فِي دَوْلَةِ الْبَاطِلِ بِالتَّقِيَّةِ وَ فِي دَوْلَةِ الْحَقِّ بِالسَّيْف. (3)- البته هر كدام از اين شكل‏ها، خود شاخه‏‌هايى دارند. از شاخه‏‌هاى روشنگرى و سازندگى در همين نوشته (کتاب مسئولیت و سازندگی) بحث مى‌‏شود.
شاغول‏ها اين شكل‏ها با سه عاملِ هدف و طرف و شرايط، مشخص مى‌‏شوند و در هر دوره با اين شاغول‏ها، ديوار جبهه‏‌ها و موضع‌گيرى‏‌ها سنجيده مى‌‏شود و بالا مى‌‏رود. با همين سه عامل مى‌‏توانيم به تمام رويدادها و انقلاب‏هاى تاريخى شيعه نقد بزنيم و آن‏ها را بررسى كنيم. و با اين كليدها مى‌‏توان درهاى بسته‏‌ى وقايع تاريخى را گشود و راه‏هاى تاريك را به نور بست؛ چون هر قدر هدف عالى‏‌تر و طرف بزرگ‏تر و شرايط محدودتر باشد، شكل تلاش و كوشش پيچيده‏‌تر و عميق‏‌تر خواهد گشت. اگر هدف در تلاش‏ها رفاه باشد و طرف، خطى كه بر روى كاغذ است، نه قلم و نه دست و نه مغز و شرايط و موقعيت‏ها آماده، در اين صورت شكل تلاش خيلى سطحى و راحت خواهد بود، به خلاف آن‏جا كه هدف از آزادى و رفاه گذشته و به رشد و شكوفايى استعدادها رسيده و به خلاف آن‏جا كه طرف، خطهاى سياه و حتى قلم‏ها و دست‏ها نيست، كه مغزها و علت‏هاست و به خلاف آن‏جا كه شرايط، سنگين و موقعيت‏ها محدود است، كه در اين هنگام، تلاش‏ها سخت و جانكاه و بنيادى و عميق خواهد بود. اين شكل‏هاى روشنگرى و فريادگرى و پنهانكارى و درگيرى وابسته به اين سه مسأله هستند و استوار بر ايمان و عشق به حق و بر توحيد عظيم و گسترده. و راستى كه آن هدف عظيم به چنين زيربناها و زمينه‏‌هايى نيازمند است. و آن هدف‏ها تنها با كمك فكر و پا و دست يك نفر و يا يك طبقه بدست نمى‌‏آيد، كه هر كس به حق رسيد بايد به حق برساند و هر كس كه از عشق او سرشار شد بايد ديگران را از اين عشق سرشار كند، آن هم نه شعارى و «بكن نكنى» بلكه ريشه‏‌دار و عميق. هر كس مى‌‏تواند و بايد از همان راهى كه خود ساخته شده و به آگاهى رسيده، ديگران را بسازد و به آگاهى برساند.
خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
شاغول‏ها اين شكل‏ها با سه عاملِ هدف و طرف و شرايط، مشخص مى‌‏شوند و در هر دوره با اين شاغول‏ها، ديوا
تقدیم به دوستانی که میگن مبارزه در آثار آقای صفائی نیست. بله، مبارزۀ فله ای و متهورانه و زیدی مسلک نیست. اما مبارزه مبتنی بر تفقه فی الدین، بهتر از آقای صفائی کجاست؟
ساختار روش تربیتی مرحوم استاد صفایی استاد هادیزاده -1396- مجموعه تربیتی خواهران شاهرود اردوی قم - متن پیاده شده صوت 138 دقیقه.pdf
644.2K
✨متن نشست علمی با عنوان «ساختار روش تربیتی مرحوم استاد صفایی» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین استاد محمد تقی هادیزاده -1396- اردوی قم مجموعه علمی تربیتی خواهران از شاهرود - متن پیاده شده صوت 138 دقیقه
ساختار روش تربیتی مرحوم استاد صفایی استاد هادیزاده -1396- مجموعه تربیتی خواهران شاهرود اردوی قم - متن پیاده شده صوت 138 دقیقه..docx
53.1K
✨متن word نشست علمی با عنوان «ساختار روش تربیتی مرحوم استاد صفایی» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین استاد محمد تقی هادیزاده -1396- اردوی قم مجموعه علمی تربیتی خواهران از شاهرود - متن پیاده شده صوت 138 دقیقه
7.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 تیتراژ ابتدایی برنامه تلویزیونی «کلمه» 🔺اگر ما با حرکت فکری همراه می‌شدیم، و در خود می‌جوشیدیم، و مطلب‌ها و مفهوم‌ها را درک می‌کردیم، و آنگاه دربه‌در به دنبال کلمه‌ها می‌گشتیم، در آن لحظه که به می‌رسیدیم، از آن بهره می‌گرفتیم، و همچون تشنه‌های به‌آب‌رسیده، کلمه‌ها را قطره به قطره می‌چشیدیم و جذب می‌کردیم. 📚+ استاد علی صفایی حائری- کتاب رشد، ص۱۷ ▫️«برنامه تلویزیونی کلمه» 🏷️@kalame_tv1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آدمی به اندازه ای که توسعه پیدا میکند دنیا برایش تنگ میشود...
ورزش و عرفان و تربیت استاد صفایی.pdf
325.4K
ورزش، عرفان و تربیت اثر استاد صفایی 👌
فتن و دوختن و پوشيدن و نمايش دادن و جالب بودن و در چشم‏ها نشستن است، آيا مى‏تواند كه خودش را در لباس محبوس كند و خودش را بپوشد؟ پوشش؛ يعنى مرگ، يعنى تمام شدن، يعنى پوچ شدن و به بن‏بست رسيدن، كه اينها جز سرگرمى و تنوع و لذت و نمايش و جالب بودن و در چشم‏ها و دل‏ها نشستن چيزى نمى‏خواهند؛ چون خودشان را بيشتر از اين نمى‏بينند و بالاتر نرفته‏اند. ✅زير بناى حجاب‏ زير بناى حجاب، همين دگرگون كردن بينش و عوض كردن تلقى و برداشت‏هاست. آن وقت آنچه سخت و رنج آلود است شيرين و مطلوب خواهد شد و راحت و آسان خواهد گرديد. هنگامى كه من با مقايسه‏ها، ارزش‏هاى بيشتر خودم را يافتم و با شهادت استعدادهايم، كار بزرگ خودم را شناختم و از تنوع و تكرار و از لذّت و خوشى، به تحرك و به خوبى‏ها رو انداختم، با اين بينش، ديگر هيچ تنوعى مرا ارضاء نخواهد كرد و هيچ چشمى و هيچ دهانى و هيچ دلى، جايگاه من نخواهد بود، كه من در اين تنگناها نمى‏گنجم و در اين‏ محدوده‏ها، محبوس نمى‏شوم. هنگامى كه با همين مقايسه، عظمت من مشخص گرديد و كار من نمودار گشت، ناچار من به شناخت دنيا راه مى‏يابم. اگر نقش من تحرك باشد و كار من حركت، ناچار دنيا راه من خواهد بود و در اين راه من نبايد گردى به پا كنم و دلى را بگندانم و كسى را به خود جلب كنم و خودم را در چشم‏ها بنشانم. آنچه امروز آرزوى من و تمام همّت مرا تشكيل مى‏دهد، با اين بينش، بزرگ‏ترين خيانت مى‏شود و نابودى وجود من و نفى ارزش‏هاى جديدى كه به آنها راه يافته‏ام. ✅حجاب؛یعنی همین دقت در برخورد،که آلوده نشوی و آلوده نسازی؛که اسیر نشوی و اسیر ننمایی.حجاب،فقط این نیست که زن خود را بپوشاند؛که زن و مرد،هردو باید در این دنیایی که راه است و میدان حرکت است کلاس و کوره است؛سنگ راه نباشند و دیگران را در خود اسیر نسازند و چشم ها و دل ها را نگه ندارند ودر دنیا نمانند.
☘️ تو پايان افتخارات گذشته هستى و من آغاز فردا
🌿ما در دنياى رابطه ‏ها هستيم. ما در نظام زندگى مى‏ كنيم. كوچك‏ترين كار ما و پنهان‏ترين خواسته ‏ى‏ ما و ساده ‏ترين حالت و صفتِ ما، بر تمام عوالم اثر مى‏ گذارد و ميوه مى ‏دهد؛ و حُصِّل ما فى الصدور. با مادى‏ ترين بينش‏ ها مى ‏توانيم اين روابط و اين عليت را بفهميم و با فهم اين عليت مى‏توانيم سنگينى عمل‏ها و حالت‏ها را بر ذرّه ذرّه ‏ى هستى احساس كنيم، كه: 👈ظَهَرَ الفساد فى البرِّ و البحرِ بما كَسَبَتْ أَيْدى النّاس؛ آنچه دست‏هاى ما بدست آورده، بر تمام دريا و دشت اثر دارد و اين اثر نهفته است و گاهى آشكار مى ‏شود تا انسان از دست پخت خودش‏ بخورد و بازگردد؛ لنذيقهم بعض الذى عملوا لعلهم يرجعون.