مسعود حیدری:
«یار باش بار نباش»
نسیمی کز گل آن کاکل آیو
مرا خوشتر زبوی سنبل آیو
چو شو گیرم خیالش را در آغوش
سحر از بسترم بوی گل آیو
آنچنان سرخوش و عاشقانه این اشعار را زمزمه میکرد و مجنونوار هر شب چهارشنبه راهی جمکران میشد که گویی فقط به یاد یار نفس میکشد.
اول زیارتی از اهل قبور در قبرستان بقیع و دمی به یاد پدر و فاتحهای بر سر مزارش و بعد به سمت مسجد جمکران روانه میشد.
اهل تظاهر و ... نبود، معتقد بود باید بارهای زمین مانده را به دوش کشید و به ولی(ع) کمک نمود هرچند توفیق دیدن رویش را پیدا نکنی!
سالهای اول طلبگی خیلی پرخاطره و با ابتلاءات زیادی همراه بود خود را عاشق امام زمان(عج) میدانستیم و به دنبال دیدن روی چون ماهش هرهفته پیاده به اتّفاق چند تن از دوستان به بیابانهای جمکران رفته و تا صبح با ناله و زاری به دنبال آقا و مولایمان بودیم.
شبی درجمکران شیخ را با جمعی یافتم شنیده بود چه میکنیم، پرسید: اگر الان آقا را ملاقات کنی چه میکنی؟ گفتم به دست و پایش میافتم چون پروانه به دورش می گردم و ...
گفت: اگر پرسید در راه ما چه کردهای چه؟ چه بارهایی برداشتی؟ با شیعیان و دوستان گرفتار ما چه کردی؟ چه جوابی داری؟
به چشمانم نگاهی سرشار از محبت نمود و ادامه داد خودت باری بر دوش مولا نباشی؟!
این را گفت و رفت، به دنبالش دویدم، پس چه کنیم؟
فرمود مالک اشترها به دنبال علی نبودند که فقط رویش را ببینند بلکه عهدهدار اموری میشدند که رضایت علی(ع) در آن بود ولو فرسنگها از او دور بودند و زبیرها در کنار علی(ع) بودند ولی طاقت امر او را نداشتند و در مقابل او لشگرکشی کردند!
ولایی بودن فقط اشک و آه و... نیست بلکه کسب نمودن رضایت ولی شرط است و راه یافتن به صراط و از سبیلها گذشتن و به صراط رسیدن.
گفتم عاجزم!! گفت اگر سالکی و به عجز و اضطرار رسیدی با اعتصام و استعانت از ولی به صراط میرسی و نجات مییابی. مواظب باش در سبیلها نمانی!
#خاطرات یکی از دوستان از دیدار با
#استاد_صفایی
🌷🇮🇷🌷
فلسفیان:
دهکده هستی غرق شعف و شادی
امروزه از جهان به یک دهکده نام می برند و خود را رهبر آن می خوانند به این معنا که با پیشرفت علوم تجربی و گسترش جهانی ارتباطات، جهان چنان کوچک شده که به یک دهکده می ماند، در حالی که هنوز طفیل راهند و تنها به پوسته ظاهر دنیا آگاه شده اند؛ يَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَياةِ الدُّنْيا، و تا ملکوت این مُلک فاصله ها دارند. ولی در برابر، هستیِ داریم که هزاران جهان را در خود دارد که یک میلیاردم آن هم بر ما روشن نیست ولی پروردگار این هستی انسانهایی را برای رهبری آن برگزیده که هستی در دست آنها از یک دهکده هم کوچکتر و در حد یک جام است.
این رهبران هستی نگر یکی پس از دیگری آمدند و رفتند ولی در کمال حسرت، انسانها با آنها همراه نشدند و خود را محروم کردند تا نوبت رسید به آخرین آنها که بهترین معشوق برای هر عاشقیست؛ بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ ْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنين .
این بهترین در زیباترین شب سال از ترس فرعونیان همچون موسای کلیم مخفیانه به دنیا آمد تا رهبری این هستی را به عهده بگیرد و در شبهای قدر همه امور هستی را دریافت نماید و جاری سازد.
این است که شب تولد او هم طراز شب قدر می شود تا به قدر انسانها معنا ببخشد ومقدرات آنها را تقدیر نماید. باشد که ما قدر بدانیم و ضرورت وجود او را بیابیم و به او مضطر شویم شاید که ابر ظلمت ها کنار رود و شعاع نورش دلها را روشن نماید و هستی را به جنبش درآورد و مُلک و ملکوت و مَلک در برابر مالک سجده شکر به جای آورند و همه موجودات به هم تبریک و شادباش بگویند. بر همه منتظران مبارک باد.
بهترین هدیه این حقیر در این تولد نور دعوت دوستان به خواندن کتاب کم حجم 120 صفحه ای ولی با محتوای عظیم و سرشار از یک منتظر واقعی که چون نامش را می شنید و یادش می کرد، گونه ها و محاسنش مهمان اشکهای دیده هایش می شد. شانه هایش می لرزید و صدای استخوانهای سینه اش را می شنیدی و ناله اش تا اون دورها شنیده می شد.
این کتاب با نام «تو مى آيى» با سر فصل ها و ریز عنوانهای ذیل به چاپ رسیده:
انتظار
حقيقت انتظار : انتظار نه احتراز، نه اعتراض، كه آمادگى و سازندگى و تقدير و تدبير و تربيت و تشكّل جديد را در دامان خويش دارد
ريشههاى انتظار: ريشه ديگر انتظار در ساخت و بافت انسانِ بيشتر طلب و ساخت و بافت جهانِ چهار فصل و متحوّل نهفته است. آدمى دلى دارد كه با شهادت اين عالم تأمين نمىشود، كه دل آدمى بزرگتر از محدوده اين زندگى است. و همين دل بزرگ، گرايش به غيب را دارد. و همين گرايش به غيب، انتظار را مىآورد،
ادب انتظار : كسى كه انتظار تولد فرزندى عزيز و يا مهمانى محبوب را دارد، بىتفاوت، بىخيال، بىتوجه و بىمسئوليت نيست. انتظار، در حالت و در رفتار و عمل تأثير مىگذارد و منتظر، آدابى را ناخواسته و حتى بىتوجه دنبال مىكند
توجه
عهد
انس
توسل
و آماده باش از منتظر جدا نخواهد شد.
اثر انتظار : انتظار و آمادهباش، صبر در برابر مشكلات و برخوردها و ذكر در برابر فتنهها ى غفلتزا و بصيرت در برابر شبهات مهاجم را فراهم مىآورد.
صبر
ذكر
بصيرت
اى نزديكتر از من به من: ... آرى تو هستى، چون از من به من نزديكتر هستى. تو هستى و بىكار نيستى، كه مدام جلوهاى و ظهورى دارى، كه مدام دعوتى و هدايتى دارى، كه مدام تربيت و پرورشى دارى. با اين همه ضرورت و ظهور، مگر مىتوان از تو چشم پوشيد. بر فرض كه پلكهايم را بيندازم و از تو چشم فروبندم، با آنچه كه در تمامى وسعت دلم و درپشت پلكهاى بستهام مىبينم و احساس مىكنم، چه مىتوانم كرد؟ به راستى سوگند! بيگانگى از تو، فقط در حوزه غفلت و سرگرمى و يا حوزه كفر و چشمپوشى مىتواند مطرح شود.
و این فصل «اى قامت بلند امامت» خود کتاب کوچکی بوده که سالها قبل از گفتگوی تو می آیی استاد آن را نوشته بود که ناشر آن را در دل این جا داده است:
اى قامت بلند امامت
اى قامت بلند امامت: ما در روز تولد تو، به اميد تولد دوباره خويش، جشن مىگيريم، تا شايد در اين تولدِ مسرور بتوانيم زنجيرها را بگسليم و آغلها را كه برايمان آذين هم بستهاند، فراموش كنيم و تو را حاكم بگيريم.
توضيح
جايگاه امامت
ضرورت امام
عشق شكل گرفته
سرفصلهايى براى تحقيق: و براى اينكه موضوع امامت و ولايت، تشكيلات، غيبت، فعاليت، علايم ظهور، زمينه ظهور و دولت قائم، مسؤوليتها و انتظار، از ابهام بيرون بيايد، به سؤالهايى در اين موضوعات مىتوان پرداخت كه اين سؤالها جريان مصاحبه را هدايت مىنمايد و مسير بحثها را مشخص مىسازد.
اما
تولد تو،
🌸
تولد اميد بود.
🌸
و انتظار تو
🌸
بلوغ رنج،
🌸
ما در بلوغ، به يأس رسيديم
🌸
ما در بلوغ رنج، به مرگ رسيديم
🌸
اما تو در بلوغ رنج و يأس و مرگ، بر دل ما نشستى.
🌸
بلوغ رنج با تو به فرياد رسيد.
🌸
و اكنون انتظار تو، تولد اقدام است.
🌸
ظلم سرشار، تو را صدا زد.
🌸
و تو ما را صدا زدى.
🌸
اى زبان گوياى خدا،
🌸
اشارههاى ما را بپذير.
🌸
كه حجم فاجعه بر زبانمان نشسته است.
عیــن.صــاد
#تو_می_آیی | صفحه ۱۲۰
#اشعار #نیمه_شعبان
•═══••@Einsad••═══•
AUD-20210329-WA0023.
1.94M
🎵 #صوت
🌱بخدا قسم جواب یک روزش رو نمیشه داد، باری به دوش ماست!
🎙 استاد #علی_صفایی_حائری
⬛️ @EinSadTehran
✨✨✨✨✨✨✨✨
✳ اسیر روزمرگیها نشو!
🔻 وقتی بخواهی در #هواشناسی، در یک حوزهی #محدود نظر بدهی، نمیتوانی برای #آینده نظر بدهی و چند روز بعد را #پیش_بینی کنی! ولی وقتی در #سطح_کلان #بررسی کردی و #دور_و_نزدیک را #محاسبه کردی میتوانی تا شش ماه بعد را هم #پیش_بینی کنی.
🔸 این که ما نمیتوانیم #پیش_بینی کنیم به خاطر این است که #برخوردهای ما با #حوادثی است که #اهمیت و #ضرورت کمی دارند.
به چیزهای #جزئی و کماهمیتی #دل_مشغولیم و کسی که به #روزمرگیها #مشغول شود، طبیعی است که نمیتواند #برنامهریزی کند و کسی که #برنامهریزی ندارد معلوم است که نمیتواند #آینده را #پیش_بینی کند و نمیتواند برای #پیشامدها، #مَکری داشته باشد. و نمیتواند برای #مکرهای_شیطان #برخورد_مناسبی را داشته باشد؛ «و لا نتخوف قارعة حتی تحل بنا»(خطبه32نهج البلاغه)
👤 #استاد_علی_صفایی_حائری
📚 برگرفته از کتاب «روزگار ستمگر و زمانهی ناسپاس»
📖 ص ۴۰
#مکتب_تدبر
#فرهنگ_تدبر
#استاد_علی_صفایی
#شاگرد_قرآن
@shagerd_Quran
✨گاهی حتی جمعشدن و دیدارکردن، خستگیها را میبرد و وسوسهها را میشکند. حضور و ملاقاتِ حتی بدون گفتوگو و دادوستد، سازنده و آرامبخش است.
#مرحوم_استاد_علی_صفایی
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از روش تدبر در قرآن و سیره
✨✨✨✨✨✨✨✨
🔷 انقلابهايى كه تاكنون شكل گرفتهاند، انقلابهايى بودهاند كه با ابزار توليد رابطه داشتهاند، با زمين رابطه داشتهاند: «أثَارُوا الأرْضَ وَ عَمَرُوها»، در نتيجه زمين آباد مىشود و انسان به رفاه مىرسد.
@shagerd_Quran
🔷 در حالى كه #انقلاب_انبياء بنيادىتر بود. آنها يافته بودند مادامى كه انسان دگرگون نشده باشد، هر نوع دگرگونى و انقلابى به جايى منتهى نخواهد شد.
🔷 به تعبير أميرالمؤمنين علیه السلام أنبياء كارشان اين بود: «يُثِيرُوا لَهُم دَفَائِنَ الْعُقُولِ»؛ كار آنها #انقلاب_در_انديشهها و سنجشهايى بود كه در جريان توليد مدفون شده بودند و بايد برانگيخته و احياء مىشدند.
🔷 تفاوت انقلابها با يكديگر در همين است و #عمق_انقلاب_اسلامى_در_اين_است_كه_انسان_را_دگرگون_مىكند.
🔷 مادامى كه انسان دگرگون نشده باشد، هيچ نوع دگرگونى را در سطح جامعهاش نمىتواند تحمل كند. اگر بخواهى چيزى را از او بگيرى، بايد امتياز زيادترى بدهى و اگر بخواهى او را به #يك_گام_حق دعوت كنى، بايد #ده_گام_باطل با او بردارى.
📚 حركت، ص ۲۱
#مکتب_تدبر
#فرهنگ_تدبر
#روش_تدبر
#انقلاب_انبیاء
#انقلاب_اسلامی
#انقلاب_در_اندیشه
#استاد_علی_صفایی
#شاگرد_قرآن
@shagerd_Quran