هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۷ رمضان سال ۱۱۱۱ق
🏳رحلت علامه مجلسی/۲
💠رهبر انقلاب:
‼️علّامهی مجلسی مرد خیلی بزرگی است، یعنی کسی نگاه کند به بیانهایی که ایشان در بحار - در ذیل روایات - دارد، میفهمد که این مرد هم فقیه است، هم متکلّم است، هم اهل عقلیّات است. مجلسی خیلی بزرگ است، منتها فقط به حدیث معروف شده؛ در حالی که اینجور نیست. ایشان محدّث هم هست - خب کتاب حدیث ایشان، بحارالانوار، کتاب بزرگی است - لکن فقیه متکلّم صاحبنظر است، گاهی اوقات ایشان یک آراء بسیار برجستهای در مسائل کلامی و عقلی - در ذیل روایات - دارد که اینها خیلی برجسته است. ۹۱/۱۲/۷
‼️یک گوشه از زندگی مجلسی که برای ما روشن نیست، فقه مجلسی است. فقاهت مجلسی، برای ما چندان روشن نیست. بروند در «بحار» در آن مجلّداتی که مربوط به مباحث فقهی است آرای فقهی مجلسی را پیدا کنند و یک رسالهی فقهی از «بحار» در بیاورند. یا آنجاها که ایشان در ذیل روایات «کافی» و «تهذیب» نظراتی دارد که پیداست فتوای اوست اینها را استخراج کنند و در بیاورند. به نظر من، این کارها، کشف گوشههای ناشناختهای از زندگی مجلسی است، مجلسی یک محدّث است؛ اما در چه ابعادی؟ ما خیلی محدّث داریم. اما او با چه کسی قابل مقایسه است؟ با صاحب «وسائل» یا «فیض»؟ اینها را آدم باید حساب کند! یک وقت دیدید اگر اینها را در میزان گذاشتیم، پی بردیم که چند نفر صاحب «وسائل» هم یک مجلسی نمیشوند! ممکن است به این نتیجه برسیم. باید وزن حدیث شناسیِ او را بهدست بیاوریم! ۷۲/۳/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۷ رمضان سال ۱۱۱۱ق
🏳رحلت علامه مجلسی/۳
💠رهبرانقلاب:
‼️این مرد بزرگ، چون به فکر عوام زمان خودش هم بوده، چند کتاب فارسی هم نوشته و لذا در سطح یک «فارسینویس» تنزّل کرده است تا عوامالنّاس هم از اینها یعنی «حیات القلوب» و «حقّالیقین» و «حلیه المتقین» استفاده کنند. اینها واقعاً جزو ظلمهایی است که برخی از ما، نسبت به بعضی از بزرگان، مرتکب میشویم؛ از جمله، نسبت به این مرد با عظمت و ملّایی به این بزرگی، یعنی نویسندهی «بِحارالانوار». حالا فرضاً یک کتاب فارسی هم نوشته است؛ اینکه گناه نیست! ایشان مرد بزرگی است. شما ببینید این مرد، چه کارهایی انجام داده است! اوّلین تفسیر موضوعی «تفصیل الایات» را مجلسی نوشته است. شما در این ۲۵ جلد بحار که نگاه کنید، میبینید برحسب موضوعات مختلف، از موضوعات «ژول لابوم» (مستشرق فرانسوی)، بهمراتب مفیدتر است. یعنی تفصیلی که ژول لابومِ فرانسوی کرده، تفصیلی نیست که یک مسلمان به آن احتیاج داشته باشد. برای تفصیل قرآن، دید و سبک نگرش غربی او، هادی او بوده است. اما مرحوم مجلسی تفصیلی کرده که یک عالم دینی میتواند از آن استفاده کند. همچنین، ایشان اوّل کسی است که «نهجالبلاغه» را تقسیم و فصلبندی کرده است. احادیث را ایشان فصلبندی کرده است؛ آن هم یک فصلبندی وسیع. کار مجلسی، واقعاً فوقالعاده است و قابل بیان نیست. اصلاً عظمت کار مجلسی در «بحار» و در کارهای حاشیهایاش، در کلمات نمیگنجد. این «مرآت العقول» و «ملاذ الاخیار» و غیره، کارهایِ حاشیهایِ ایشان است که معلوم است آنها را در حاشیهی «بحار» انجام داده است. ۷۲/۳/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۷ رمضان سال ۱۱۱۱ق
🏳رحلت علامه مجلسی/۴
💠رهبرانقلاب:
‼️از جنبهی دیگر، ایشان در زمان خودش، «شیخالاسلام» بوده است. وقتی میخواهند زمان مجلسی را ترسیم کنند، فوراً حملهی افغانها و شاه سلطان حسین که افغانها او را تار و مار کردند، به نظر میآید. در حالیکه همهی عمر مجلسی که در زمان حمله افغان و سلطنت شاه سلطان حسین نیست! مجلسی سالهای متمادی پنجاه، شصت سال حیات علمی داشته است و باید آن حیات علمی زنده شود. به صرف اینکه ایشان چهار کلمه نسبت به شاه سلطان حسین، در اوّل کتابهایشْ چیزی آورده است، این موجب نشود که مقام و عظمتِ علمی اجتماعی او و شیخالاسلامیاش، که منشأ آثار و برکات بسیار بوده است، تحتالشعاع قرار گیرد! ۷۲/۳/۲۴
‼️يک پادشاه بىعرضهى بىارزشِ بىتوانِ فاقدِ معنويّت، فاقد علم و فاقد همه چيز مثل شاه سلطان حسين چون آن روز در مقابل دستگاهها و دشمنها قرار داشت، يك عالم با آن عظمت، مثل مجلسى دوم كه فقط يک محدّث نيست، يک فقيه، يک مفسّر، يک محقق، يک متكلّم و يک شخصيت جامع الاطراف بود، در اوّل كتابهاى حديث و اخلاق و همه چيزش، يک فصل مشبعى از شاه سلطان حسين تعريف میكند البته امثال مجلسی و بهایی و دیگر علما میخواستند سر به تن پادشاهان عالم نباشد، چون آن روز، آن دستگاه فسق و فجور، در مقابل دشمن ضد اسلام بود، مورد حمايت بود، امروز که حکومت اسلامی و دیگر فاسق و فاجر در راس نیست، دستگاه روحانيتِ اسلام همه موظّفند با همهى وجود، از بُن دندان و محض رضاى خدا، از این حکومت دفاع كنند! ۷۶/۴/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۷ رمضان سال ۱۱۱۱ق
🏳رحلت علامه مجلسی/۵
💠استادخامنهای
‼️ما در اسلام وقتی دربارهی توحید بحث میکنیم، بخش مهمی از مباحثمان مربوط به شناسایی شرک و مشرک است. بت چیست و چه کسی بتپرست است؟ مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار، جلد ۴۸، صفحه ۹۶، ۹۷ بیان جالبی دارد، میفرماید «ان آیات الشّرک ظاهرها فی الاصنام الظاهره و باطنها فی خلفاء الجور الّذین اشرکوا مع ائمه الحق و نصبوا مکانهم» یعنی آیات شرک در قرآن، ظاهرش دربارهی بتهای ظاهری است، اما باطن آنها خلفای جور است، آنان که به ناحق با امامان حق شریک شدند در ادعای حکومت اسلامی و حاکمیت بر جامعهی مسلمانان. خود این شرک با ائمهی حق، شرک با خدا است و چون خلفای جور، خود را در جای آنها گذاشتند بنابراین اینها بت هستند و طاغوتند و هر کس که از آنها اطاعت کند، او در حقیقت مشرک شده است. البته علامه مجلسی توضیح جالبی هم دنبال آن بیان دارد. پس از اینکه بیان میکنند که آیات قرآنی مخصوص دوران حضرت رسول نیست، بلکه در تمام اعصار و ادوار، جاری است. میفرماید: «فهو یجری فی اقوام ترکوا طاعه ائمه الحق و اتبعوا ائمه الجور» این تعبیر «شرک» دربارهی مردمی هم صدق میکند که اطاعت امامان حق را ترک گفتند و از ائمهی جور پیروی کردند. «لعدولهم عن الادله العقلیه و النقلیه و اتباعهم الاهواء و عدولهم عن النصوص الجلیه» زیرا اینها از ادلهی عقلی و نقلی عدول کردند. از نصوص و دلایل روایات آشکار عدول کردند و به هوسها و هواهای خودشان رو آوردند. و تبعیت از ائمهی جور کردند؛ بنابراین مشرکاند. ۶۱/۸/۱۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۷ رمضان سال ۱۱۱۱ق
🏳رحلت علامه مجلسی/۶
💠رهبرانقلاب
‼آنچه برای ما روحانیون مهم است، این است که جایگاه خودمان را در روند انقلاب پیدا کنیم. به نظر من، هنر روحانیت در طول تاریخ این بوده که جای خودش را پیدا کرده است؛ هزار سال است که روحانیت شیعه به صورت یک صنف و یک قشر باقی است. از این هزار سال، حدود ۴۰۰ سالش دوران عدم تقیه است - که کشور، کشور شیعه؛ و روحانیت هم روحانیت شیعه بود - اما ۶۰۰ سال از این هزار سال، دورانی است که روحانیت در تقیه، در خفا، در فرار و در حبس زندگی کرده است. این تاریخ هزار ساله، دو دوران کاملاً متمایز از هم را گذرانده است، شما ملاحظه کنید، در میان علمای دوران صفویه، شیخالاسلام هست، عالم معروف مورد توجه شاه هست؛ «مجلسی» که شیخالاسلام بزرگ اصفهان بوده و آن دستگاه باعظمت را داشته، یک روحانی بوده که مردم به او مراجعه میکردند و مسأله میپرسیدند؛ همین کارهایی که امروز روحانیون در طول این مدت میکردهاند. بعد هم وقتی که دوران ارتباط با سلاطین پایان گرفت، علما سلسلهی جداگانهیی شدند که باز در خدمت دین، در خدمت معارف و در خدمت مردم بودند و هیچکس نتوانست از آنان سوء استفاده کند. این را با روحانیت بقیهی فرق اسلامی - فرق گوناگون سنی، فرق اباضیه و زیدیه و امثال اینها، که به آن معنا سنی هم نیستند؛ بعضی خوارجند - مقایسه کنید؛ هیچکدام از آنها این خصوصیت شیعه و علمای امامیه را نداشتند. به نظر من، این موهبت الهی است؛ یعنی ناشی از یک عقل الهی است که خدای متعال به آنان الهام کرد و آنان جایگاه را پیدا کردند. ۷۰/۸/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۷ رمضان سال ۱۱۱۱ق
🏳رحلت علامه مجلسی/۷
💠رهبرانقلاب:
‼️وظیفه ما تبلیغ است. تبلیغ، یعنی رساندن. ابزار رساندن، به حسب شرایط متفاوت است، تبلیغ انواع و اقسامی دارد. در هر شرایطی، نحوهی رساندن به گونهیی است. آن چیست که تشخیص میدهد ابزار و نحوهی رساندن کدام است؟ آن، ابتکار و ذوق و سلیقه و فهم و سرعت انتقال شماست. یک روز مرحوم مجلسی در کتاب «حقالیقین» و «عینالحیاة» و امثال اینها، اخلاق و عقاید دینی را با همان زبانِ خودش میگفت و دنیایی را به تفکر اعتقادىِ شیعی نزدیک میکرد. شما خیال نکنید که این کتب مجلسی بیهوده نوشته شده است؛ نخیر، پایههای تشیع را - در آن زمانی که تشیع در کشور ما تازه بود - همین کتابها قرص کرده است. به کتابهای «حیاةالقلوب» و «حقالیقین» و «عینالحیاة» مجلسی به چشم حقارت نگاه نکنید و نگویید اینها چه اثری دارد؛ نخیر، اینها یک روز خیلی اثر داشته است. مجلسی وقتی آمده است که در همان شهر، یک قرن و نیم قبل از آن، برای اینکه مردم را به عقاید شیعه وادار کنند، چه کارهای حتّی غیرانسانی کرده بودند؛ مجلسی و امثال او آمدند این عقاید را در دلهای مردم محکم کردند. آن روز آن مطالب به درد میخورد؛ اما امروز من و شما نمیتوانیم «حقالیقین» و «حیاةالقلوب» را تجویز کنیم؛ اگر هنر داریم، آن مضمون را با زبانِ امروز بنویسیم. ۷۲/۳/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۷ رمضان سال ۱۱۱۱ق
🏳رحلت علامه مجلسی/۸
💠رهبرانقلاب
‼️حدیث را نباید از حیز اعتبار در کنار قرآن انداخت. البته «حدیث» که میگوییم، هر حرفی که هر کسی نقل کرده، نیست. اهل فن، تعریف حدیث را میدانند. وقتی انسان بخواهد استناد کند، دنبال اعتبار حدیث میگردد. ارکان حدیث باید تام و تمام باشد تا این حدیث، اعتبار داشته باشد: از لحاظ سند، از لحاظ متن، از لحاظ عدم تناقض با قرآن، و از لحاظ نداشتن تعارض با محکمات احادیث و.... آنچه که محصَّل همه است، آن، حدیث است و خیلی ارزش والایی دارد. منبع عجیبی است. یکی از همین دوستانی که در عوالم قرآن - و فقط قرآن - سیر میکرد، سر یک قضایایی یک اختلافنظرهایی بین ما بود که بحثهایی با هم میکردیم. بعد از چندی پیش من آمد و گفت: «آقا! من اخیراً با بحار آشنا شدهام. عجب مطالبی دارد!». درحالیکه بحار، جامع احادیث شیعه است و واقعاً جزو منابع درجه یک شیعه است؛ یعنی بحار، واقعاً از لحاظ اهمیت در سطح بالا قرار دارد؛ اما این به آن معنا نیست که همه احادیثش احادیث معتبری است. بنای مجلسی هم بر این نبوده است. احادیث عجیب و غریب و غیر معتبر هم در بحار هست؛ امّا باز هم این کتاب، کتاب بسیار ارزندهای است. مجلسی بدون تردید در باب حدیث، جزو مؤلّفان درجه یکِ شیعه است؛ اما این به معنای آن نیست که مطالب او همهاش درجه یک باشد. آن آقا بحار را دیده بود. حالا همو اگر به کافی و منلایحضر و کتب معتبرتر مراجعه میکرد، طبعاً یک چیزهای بالاتری را هم پیدا میکرد؛ یعنی احادیث، گنجینههای عجیبی است. بینهایت نکته در این احادیث وجود دارد. ۷۹/۷/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۷ رمضان سال ۱۱۱۱ق
🏳رحلت علامه مجلسی/۹
💠رهبرانقلاب
‼️حدیث را باید زنده کرد. با حدیث باید آشنا شد. تعامل با حدیث را باید فهمید و دانست که چگونه میتوان و در کجا میتوان از حدیث برای فهم معارف اسلامی و تکمیل همین معارف و درک اسلامی استفاده کرد. بنابراین، کار بر روی حدیث، بسیار باارزش است؛ برای کار بر روی حدیث، هیچ سهلانگاری نباید کرد. باید حدیث را دانست. باید حدیث را حفظ کرد. باید گزینش و خلاصهسازی کرد. نباید شتابزده با حدیث برخورد کرد. بعضی هم مثل همان مثالی که خودم زدم در مورد آن حدیث خصال، وقتی به یک حدیثی برخورد میکنند که آن را نمیفهمند، بلافاصله آن حدیث را رد میکنند و میگویند: نه! درحالیکه ممکن است معنایی خاص داشته باشد. بزرگان ما وقتی با اینگونه احادیث برخورد میکردند، میگفتند: «ما علمش را به اهلش واگذار میکنیم. ما نمیدانیم» و حدیث را کنار میگذاشتند. قاطعاً نمیگفتند: «این حدیث نیست»، مگر این که با قرآن، با یک نص صریحی و یا مثلاً با دلالت عقلی واضحی تعارض داشته باشد که آن، جای خود دارد و بحث دیگری است. کار بر روی حدیث، بسیار خوب است و من امیدوارم یک نهضت جدید تدوین حدیث به وجود بیاید که ما امروز به چنین نهضتی احتیاج داریم. ۷۹/۷/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۷ رمضان سال ۱۱۱۱ق
🏳رحلت علامه مجلسی/۱۰
💠رهبرانقلاب
‼️حدیث، مثل تاریخ است. گاهی اوقات مطالعه یک حدیث، تأثیری را از لحاظ معارف اسلامی و معرفت اسلامی در دل میگذارد که یک استدلال عقلی، آن تأثیر را نمیگذارد؛ یعنی خود کلام معصوم، نورانیت دارد. البته ما تعبیر میکنیم به «نورانیت» و شک هم نیست که این کلمات، مظهر نورند؛ امّا کیفیت بیان و نحوهی ارائه و ادای مطلب هم به گونهای است که اثرگذار است. بعد از ۱۴۰۰ سال از زمان صدور این حدیث گذشته، باز هم که حدیث را نگاه میکنید، میبینید در دل انسان، اثر میگذارد. حدیث اخلاقیش همینجور است. حدیث عقیدتی همینجور است. بیان مستحبّاتش همینجور است. انسان میبیند آن مستحب را در کلمات فقها مثلاً نوشتهاند و تعبّداً هم انجام میدهد؛ ولی وقتی که حدیثش را میخواند، میبیند که اعتقاد انسان شد. اثر حدیث، اینجوری است؛ خیلی اثرگذار است. گذشتگان ما، علمای بزرگی که در منبرها و در موعظهها حدیث میخواندند، کلامشان بسیار مؤثر بود. این، بسیار کار خوبی بود که موعظه را با زبان حدیث برای مردم بیان کنند. ما یک عالَم حرف میزنیم، بعد میبینیم که یک حدیثی، با بهترین دلیل و وافیتر از آنچه که ما گفتیم، در دل مردم، اثر میگذارد و البته تاریخ هم همینطور است. تاریخ هم در بالا بردن سطح معرفت و استحکام معرفت، خیلی مؤثر است که البته آن هم بحث جداگانهای است که با تاریخیون باید در میان گذاشت. حدیث را قدر بدانید! کار حدیث را دنبال کنید! تدوین حدیث را حتما جدی بگیرید و فهم حدیث و کلید فهم حدیث را یک نقطهای بدانید که باید روی آن، کار کرد. ۷۹/۷/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
شرح دعای روز بیست و هشتم ماه رمضان.pdf
2.33M
https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷🌸
#شرح دعای روز بیست و هشتم
28.pdf
3.82M
https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷🌸
#جهاد تبیین استاد راجی جلسه بیست وهشتم- عبور از بحرانها
نظام اقتصاد اسلامی الگویی کامل برای اقتصاد مقاومتی.pdf
12.99M
https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷🌸
#روز بیست و هشتم رمضان- اقتصاد مقاومتی وتولیدملی
اهمیت و آداب کار در اسلام.pdf
6.26M
https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷🌸
#روز بیست و هشتم رمضان- اقتصاد مقاومتی وتولیدملی
راهبردها و راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی.pdf
5.15M
https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷🌸
#روز بیست و هشتم رمضان- اقتصاد مقاومتی وتولیدملی
حقوق کارگر در اسلام.pdf
12.96M
https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷🌸
#روز بیست و هشتم رمضان- اقتصاد مقاومتی وتولیدملی
فرهنگ کار از دیدگاه اسلام.pdf
22.22M
https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷🌸
#روز بیست و هشتم رمضان- اقتصاد مقاومتی وتولیدملی
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
1459734.mp3
1.73M
🎙 | احکام "قضای روزه و کفاره" در بیان حجت الاسلام فلاح زاده
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
هدایت شده از گزیده خبرها
4_6019601900356242658.pdf
713.6K
🔰 پی دی اف فهرست مباحث کتاب "جهادتبیین در اندیشه حضرت آیتالله العظمی خامنهای"
🔰این کتاب به تازگی منتشر شده است
👌ويژه مبلغان و فعالان فرهنگی سياسی
#جهاد_تبیین
🌐مؤسسه آموزشیوپژوهشی امام خمینی(ره)
@iki_ac_ir
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال طرح ولایت طلاب در ایتا و سروش:
🆔 @tarhe_velayat_tollab
لینک ارتباط با ادمین:
🆔 @T_Velayat_T
هدایت شده از اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
لباس روحانیت چراها و بایدها.pdf
660.4K
🔺 نسخه PDF
📚 لباس روحانیت؛ چراها و بایدها
✍ اثر استاد عالم زاده نوری
🔰 برای تبیین قداست ذاتی لباس و کارآیی آن در عرصه تبلیغی و فرهنگی و اجتماعی. مبین چیستی و چرایی لباس روحانیت.
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐 http://eitaa.com/monzer_ir
هدایت شده از مرکز مدیریت حوزه علمیه س وب
جلسه طلبگی حجت الاسلام عالم زاده نوری.pdf
522.8K
✅ کارگروه جهاد تبیین طلاب ✅
📕 جلسه طلبگی با حجت الاسلام
عالم زاده نوری
📕 با موضوع : هویت طلبگی ( بسیار مفید برای طلاب بخصوص طلاب سطح یک )
✅ پیاده سازی توسط کارگروه جهاد تبیین طلاب
پاسخ به این سوالات :
❓هویت طلبگی چیست؟
❓فرق ما در درس خواندن و انتخاب هدف با طلبه ۸۰ سال قبل چیست؟
❓ درست است که ۲۰ سال فقط فقه و اصول بخوانیم؟
❓آیا در زمانه ما اگر طلبه ما فقط و فقط دروس مرسوم حوزه را بخواند و مجتهد شود به وظیفه خود عمل کرده؟
🥀پایگاه مقاومت بسیج شهید مزاری حوزه علمیه امام جعفر صادق علیه السلام زاهدان
هدایت شده از مدرسه علمیه صادقیه
15146-fa-raho-rasem-talabegi-koli.pdf
4.61M
📚 کتاب «راه و رسم طلبگی» نوشته استاد عالم زاده نوری🔰🔰🔰
📘 متن کتاب ((راه و رسم طلبگی)) 📘
🔴 این کتاب در نشریه #مسیر شماره ۱ معرفی شده است...
#نشریه_مسیر
#مسیر_۱
📚📚 نشریه مسیر 🔰🔰
@sadagieh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(حجم کم)
اعتراف جدید قاتل روحانیون مشهدی:
امامان شیعه علم غیب ندارند(مشرکین دروغ میگن)
#وهابیت #قاتل_طلاب #علم_غیب
آدرس ما در ایتا،تلگرام،اینستاگرام،آپارات و...
کلیک کنید!
↘️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️↙️
➡️ @pasokhgooha_ir⬅️
↗️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️↖️⬆️⬆️
انا لله و انا الیه راجعون
حاج نادر طالب زاده به رحمت حق پیوست.
طالبزاده از نسل جوانانی بود که در دل خانوادهای نظامی در عصر پهلوی و از دل آمریکا، مجذوب جاذبه الهی امام خمینی شد و در جرگه حامیان انقلاب اسلامی قرار گرفت و در این راه پربهجت تا پایان عمر ثابت قدم ماند.
او را به حق باید ادامه راه آوینی دانست که در پیوند زدن هنر به عرصه جهاد و مقاومت، پیشگام بود.
خدایش رحمت کند.
@rozaneebefarda
آتشی که از خطبه شعله ور می شد.
بررسی دیدگاه آیت الله عبدالکریم زنجانی در مساله فلسطین در خطبه الناریه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▪️از جمله اندیشمندانی که حساسیت بسیاری نسبت به مسئله فلسطین داشت، آیتالله عبدالکریم زنجانی بود. وی در سال 1318، به مصر، سوریه و فلسطین سفر و در بیتالمقدس علیه تهدید صهیونیستها سخنرانی تندی کرد. این سخنرانی در مسجدالاقصی به «خطبه الناریه» (سخنرانی آتشین) معروف شد.(۱)
🔹-ایشان در همان سخنرانی- ضمن اخطار و تحقیر سران رژیم صهیونیستی و دولت های استعمارگر، خطاب به سران کشورهای عرب و مسلمانان گفت:
ای امیران عرب! ای مسلمانان با حمیت! در آن هنگام که دول استعمارگر پیروز، دندانهای خونآشام خود را در حال حمله به شما نشان میدهند، نیت شوم و پلیدش را عیان میبینید که ایده و آرزوهای شما در قاموس عدل و انصافش محلی ندارد و قربانگاه خود را در زوایای تاریک و نکبت بار دلش آشکارا مینگرید، چرا سرگردانید؟
به یقین بدانید در این روزگار پرآشوب و غوغا، برای بقای موجودیت خود و جلوگیری از زوال و انقراض خویش از لوح وجود گیتی، جز این وسیلهای ندارید که در سایه هماهنگی و اتحاد کلمه، به دفاع جدی از میهن عزیز و قطع شرارت صهیونیزم خونآشام و ایادی پلید آن قیام کنید.
از پای افتادگان و درماندگان فلسطین را دریابید تا پیروزی بر صهیونیزم و کامیابی در مقابل مخاطرات، از آن شما باشد؛ وگرنه در آن حال، ذلت دائمی و مرگ حتمی در این سرزمین برای اسلام و عرب در کمین شماست."(۲)
▪️پس از پایان این سخنرانی که با حضور ده ها هزار نفر از طبقات مختلف مردم، از علما و شخصیت های سیاسی، تجاری، فرهنگی و رجال نظامی انجام گرفت، جناب مفتی اعظم فلسطین برخاست و در مقابل کرسی خطابه قرار گرفت و خطاب به آیت الله زنجانی گفت:
جناب آیت الله، پیشوای محبوب! ارشاد شما در مسجد اقصی برای فلسطین سودمندتر از صدهزار سپاه جنگ جو با تمام تجهیزات بود. شما با بیانات شیوا و مستدل و اعمال درخشان و بی نظیر خود، چنان منتی بر فلسطین نهاده اید که گردش ایام آن را زایل نسازد. این امر چنان شور و هیجانی در فرزندان میهن ایجاد کند که به زودی آوازه دفاع از فلسطین و حفظ شخصیت و حقوق آن، نقل محافل و ذکر مجالس گردد.(۳)
-لازم بذکر است وقتی- با وقوع جنگ بین اعراب و اسرائیل، علمای بزرگ اعلان جهاد دادند. مقدم بر آنان آیتالله زنجانی بود که فتوای صریح جهاد علیه اسرائیل را داد. این موضعگیری از دغدغه عمیق او به اصلاح و اتحاد در جهان اسلام بر میآمد که حتی حاضر بود جان خود را در این راه فدا کند. تعهد به این رسالت باعث شد پس از اعلام جهاد بگوید: «اگر من توانایی حمل سلاح داشتم جزء اولین کسانی بودم که از عراق عازم جهاد با اسرائیل میشدم»(۴)
📚پاورقی
۱. یوسف خانمحمدی، اندیشه سیاسی شیخ عبدالکریم زنجانی، قم، بوستان کتاب قم، 1388، صص 25-27
۲. سید محمدسعید ثابت، یگانگی اسلام یا هماهنگی مذاهب مسلمین، ترجمه، عطا محمد سردارنیا، ص ۶۲
۳. صفحة من رحلة الامام الزنجانى، ص 165
۴.علیاکبر علیخانی و همکاران، اندیشه سیاسی متفکران مسلمان، ج 13، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، 1390، ص 25
@serat_zanjan
@rozaneebefarda