🌹حضرت عبدالعظيم از نوادگان حضرت امام حسن(ع) مي باشد و از اصحاب امام جواد و امام هادي (ع) بود و عقايد خود را بر امام هادي (ع) عرضه داشت و امام او را تأييد كرد. مناسب است ما اين روايت را نقل كنيم.
🌹شيخ صدوق (ره) و غير ايشان از جناب عبدالعظيم روايت كرده اند كه فرمود: بر آقاي خودم، حضرت امام هادي (ع) وارد شدم. چون مرا ديد فرمود: مرحبا به تو اي ابوالقاسم! تو وليّ ما هستي. عرض كردم : اي فرزند رسول خدا! مي خواهم دين خود را بر شما عرضه كنم. اگر مورد پسند شما است تأييد بفرماييد و اگر ناپسنداست راهنماييم كنيد.
🌹من عقيده دارم خدا، واحد و يگانه است و مثل و مانندي ندارد و جسم و صورت و عرض و جوهر نيست، بلكه پديدآورنده اجسام و صورتهاست. پروردگار و مالك هر چيزي است. او مالك و صاحب هر چيزي است.
🌹عقيده دارم محمد(ص) پيامبر و رسول و آخرين آنان است و بعد از او پيامبري نخواهد بود و تا روز قيامت دين آن حضرت اسلام خواهد بود و شريعت ديگري نخواهد بود.
🌹عقيده دارم امام و خليفه و وليّ امر بعد از پيامبر(ص) اميرالمؤمنين (ع) و بعد از آن حسن (ع) و بعد حسين (ع) و علي بن الحسين و بعد محمد بن علي و سپس جعفر بن محمد و بعد موسي بن جعفر و بعد علي بن موسي و سپس محمد بن علي است و بعد شما را امام مي دانم.
🌹حضرت فرمود: بعد از من پسرم حسن و بعد از او مهدي (ع) خواهد بود كه كسي او را نمي بيند و از نظرها غائب خواهد بود و زمين را پر از عدل و داد خواهد كرد پس از اين كه پر از ظلم و جور شده باشد.
🌹گفتم : عقيده دارم دوست ايشان دوست خداست و دشمن ايشان دشمن خدااست و اطاعت ايشان واجب ومعصيت اينان معصيت خدا است.
🌹عقيده دارم معراج و سؤال در قبر و بهشت و جهنم و صراط و ميزان حق است و قيامت خواهد آمد و همه زنده خواهيم شد.
🌹پس امام هادي (ع) فرمود: اي ابوالقاسم! به خدا اين است دين پسنديده ثابت. بر همين اعتقاد بمان. خداوند تو را براين اعتقاد محافظت كند.
📚منتهي الآمال، ج ۲ ص ۳۹۲.
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
🌹متأثرم چرا حرم نرفتهام
♦️در ایامی که امام در مدرسه علوی اقامت داشتند یک شب _ ساعت ده مورخ 19 بهمن 57 به طور ناشناس با ایشان و مرحوم شهید عراقی به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) رفتیم. البته قبلاً به مسؤولین حرم گفته شده بود حرم را خلوت کنند. اما آنها نمیدانستند قضیه چیست؛ لذا تا مردم خبردار شدند امام زیارتشان را کرده بودند. امام در دو سه روز اولی که از پاریس تشریف آورده بودند فرموده بودند: «من متأثرم که در این چند روز که به ایران آمده ام هنوز به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) موفق نشدهام».
📚پا به پای آفتاب - ج6 - ص 77
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
🌹 ابعاد شخصیتی حضرت عبدالعظیم حسنی
♦️ امام خامنه ای :شخصیّت جناب عبدالعظیم هم شخصیت علمی بوده، هم شخصیت جهادی بوده و هم ابتکاراتی داشته است. مرحوم «شیخ نجاشی» میگوید: «ایشان خطب امیرالمؤمنین را جمع آوری کرد.» با این حساب، ایشان در حدود صد و هفتاد سال قبل از تألیف نهج البلاغه، خطب امیرالمؤمنین را جمع آوری کرده است؛ این کارِ خیلی مهمّی است. هیچ بعید نیست که سیّدرضی رضوان اللَّه علیه از نوشته ی ایشان استفاده کرده باشد.
♦️ از سوی دیگر ایشان به دلیل شخصیت جهادی خود، با حال اختفاء و فرار به ری آمده است. شیخ نجاشی میگوید: «حارباً من السّلطان»؛ ایشان از دست خلیفه ی عبّاسی از عراق و حجاز گریخت و به ری آمد؛ چون ری مرکز و محل تجمّع شیعیان بود. هم در مدینه و هم در عراق، همه ی اینها مجبور نبودند از دست خلیفه بگریزند. این، مبارز بودن ایشان را نشان میدهد. مشخّص میشود ایشان اهل نشر معارف امامت بوده؛ بخصوص در دوران حضرت جواد و حضرت هادی علیهماالسّلام که ایشان حداقل راوی این دو امام است. دوران عجیبی بوده است؛ دوران اختناق شدید نسبت به ائمّه و درعین حال دوران نشاط عجیب شیعه در سراسر دنیای اسلام... معلوم میشود در آن دوران، این بزرگوار شخصیت مهم و فعّالی بوده که مورد توجّه خلیفه قرار گرفته و تحت تعقیب بوده و به ری گریخته است.
♦️بنابراین هم شخصیت جهادی است، هم شخصیت علمی است و هم محدّث است و حداقل از امام جواد و امام هادی علیهماالسّلام روایت نقل کرده است.
📚بیانات در دیدار اعضای برگزارکننده ی کنگره ی حضرت عبدالعظیم الحسنی و بیانات در صحن حرم 1382/3/12 و 1373/8/5
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
🌹🌹كرامات حضرت عبدالعظيم عليه السلام / هدیهی سیدالكریم علیه السّلام
🌹 طلبه سیّدی، پس از آنكه مقطعی از درسش را در نجف به پایان می برد به تهران می آید و مقدّمات ازدواج ایشان فراهم می گردد. دختری معرّفی می شود و به خواستگاری می روند، مسائل مطابق سلیقه طرفین طی می شود جز اینكه پدر دختر شرطی را برای داماد مطرح می كند، تا پس از تحقّق آن دختر به خانه بخت برود.
🌺 شرط پدر دختر تهیه این اقلام بود: یك جفت گوشواره، 4 عدد النگو، 2 عدد پیراهن، 2 قواره چادری و 2 جفت كفش.
🌹 اگر چه درخواست خانواده عروس چندان سخت و چشمگیر نبود، لكن برای آن عالم بزرگوار تهیه همین قدر هم مقدور نبود. ایشان ناامید از انجام شرط، عازم قم می شود. امّا قبل از حركت به سمت قم به قصد زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام در شهرری توقّف می كند.
🌺 آن عالم بزرگوار قبل از آنكه به حرم مشرّف شود، دقایقی را در حیاط صحن و مقابل ایوان می ایستد. تمام حواسش به شرطی است كه از عهده انجام آن برنیامده است. در این لحظه كاملاً متوجّه آن حضرت می شود و مشكل را با آن وجود مقدّس در میان می گذارد. در حالتی دل شكسته زار زار می گرید و برای آنكه كسی متوّجه نشود عبایش را روی صورتش می گیرد.
🌹چند لحظه بعد، كسی دست روی شانهاش می گذارد و آرام به گوشش می خواند: كه آقا، بسته تان را بردارید تا خدای نكرده كسی آن را نبرد! و ایشان ناراحت از اینكه او را از چنین حالی بیرون آورده اند، مكثی می كند و بعد چشم می اندازد، بسته ای جلوی پایش افتاده است! ابتدا اعتنا نمی كند، امّا، بلافاصله طنین صدایی را كه لحظاتی قبل او را متوجّه این بسته كرده بود در ذهنش می نشیند. نگاه جستجو گرش كسی را نمی یابد. بسته را می گشاید. درون بسته این اشیاء به طور مرتّب چیده شده بود:
🌺 2 جفت كفش زنانه، 2 قواره چادری، 2 عدد پیراهن، 4 عدد النگوی طلا و یك جفت گوشواره.
🌹 «اين طلبه كسی نبود، جز مرحوم آيت الله العظمی مرعشی نجفی از علماء فقيد و مراجع تقليد عظام كه پس از اين كرامت نيز «خادم افتخاری» آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم عليه السّْلام شده و تا آخر عمر شريفشان اين مدال خادمی را به سينه داشتند.»
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
🌺کریم هستی و حاجات دل روا کردی
طبیب هستی و درد مرا دوا کردی
🌺میان چشم شما معجزه فراوان است
مس وجود مرا سر به سر طلا کردی
🌺تویی که واسطه ی فیض چار معصومی
رسیدی و دل مارا پراز خدا کردی
🌺روایت از کرم بی شمار تو کم نیست
چه روزها که تفقّد به این گدا کردی
🌺چه خوب شد که شما قبله گاه تهرانی
به ری رسیدی و یک کربلا بنا کردی
🌺سلام سیّدنا شاه واجب التعظیم
درود حق به تو ای صاحب مقام عظیم
🌺امام زاده ی عشقی مقام تو والاست
به روی گنبد دوّار؛ پرچمت بالاست
🌺حسن ترینی و حُسن حسین را داری
درون سینه ی تو شوق حیدرو زهراست
🌺مدینه با قدمت غرق نور رحمت شد
چقدر با تو زمین مثل جنّت الاعلاست
🌺دوباره زائر دلخسته آمده آقا
حضور قطره در این موج عاشقی زیباست
🌺هر آنکه پیش شما ماند کربلایی شد
مسیر صحن تو از صحن سیدالشهداست
🌺هزار شکر مسلمان نسل سلمانیم
میان صحن شما یاحسین میخوانیم
🌺خوشی حرام ، که تو جدّ بی حرم داری
دوباره کنج حرم حرفی از حسن آمد
🌺به سمت مرقدتان زائری که می بینی
برای ناب شدن با خدا شدن آمد
🌺همینکه چشم ترم با ضریحتان خو کرد
کلام حضرت هادی ع به یاد من آمد :
🌺"کسی که تا حرم قدسی شما رفته
به شهرری که نه انگار کربلا رفته"
🌹خدا کند که به حقّ دعای خیر رضا ع
به دست ما برسد برکت عیان حرم
🌹دوباره از حرم شهرری به مشهد رفت
کسی که رفت به دنبال کاروان حرم
🌹ثواب طوف حریم تو هدیه ای از ماست
به آستان رفیع "مدافعان حرم"
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
🌺امام هادی(علیه السلام)هرکس عبدالعظیم را در ری زیارت کند مانند کسی است که سیدالشهدا حسین(علیه السلام) را در کربلا زیارت کرده است
🌺 میلادش مبارک
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
🌹ایمان ما دو نیمه شد و نان ما دو نیم
🌹دست من و نگاه تو یا «سیّدالکریم»!
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
🔴قدس را هدف دارم
♦️بمناسبت 8 آبان سالگرد شهادت شهید حسین فهمیده و روز نوجوان و بسیج دانش آموزی
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹اهمیت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی و فضایل ایشان
آیت الله مجتهدی تهرانی(ره)
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
🌹۸ آبان سالروز درگذشت شاعر نامدار انقلاب دکتر قیصر امینپور گرامیباد
🕊شادی روحش صلوات
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴ببینید| شهید حسین فهمیده از آن مواردی است که شخصیتهای حقیقی، به نماد و به حقایق اسطورهگون تبدیل میشود. ۱۳۷۷/۰۸/۰۸
🌹به مناسبت شهادت حسین فهمیده
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
هدایت شده از حمید رسایی ✔️
.
♻️ ریشه «فحاشی» در تجمعات از کجاست؟
🔰 حمید رسایی: از صحنههایی که این روزها برای انسان محترمی آزار دهنده است، دیدن تصاویر تجمعات چند ده نفره جماعتی به اسم دانشجو است که رکیکترین الفاظ را در شعارهای خود قرار دادهاند و فحشهای زشتی را در محیط دانشگاهی که چند هزار دانشجو دارد، فریاد میزنند و الفاظی را به زبان میآورند که حتی در بیفرهنگترین مکانها و از بیادبترین افراد شنیده نمیشود.
اما سئوال این است که چرا این جماعت، چنین افتصاحی را به جان خریدهاند؟ چرا این خشونت کلامی و پرخاشگری زننده را به عنوان شناسنامه خود انتخاب کردهاند؟ از این خشونت کلامی دنبال چه هستند؟
برخی آن را در راستای پروژه صهیونیستی حیازدایی و نابودی کامل اخلاق و معنویت دانستهاند. عدهای معتقدند که این کار در راستای پروژه تغییر تصور مردم از نخبهها و دلزدگی نسبت به محیط علم و دانشگاه و گرفتن مرجعیت فکری از این نهاد دنبا میشود. برخی خرس خالهها هم در این بین معتقدند که وجود فحاشی در دانشگاهها نشانه سقوط اخلاقی جامعه و عدم موفقیت جمهوری اسلامی در حوزه دینداری جامعه است در حالی که تعداد افراد فحاش در دانشگاه ۱۰هزار نفره، حدودا ۵۰ تا ۱۰۰ نفر هستند. و اما در چند رسانه پرمخاطب و همسو با اغتشاشگران در توجیه این رفتار قبیح، توجیه عجیبی نوشتهاند که در اعتراضات اخیر، فحاشی و رکگویی به رسانه دانشجویان تبدیل شده تا حاکمیت و مردم به آنها و مطالباتشان توجه کنند!
برای پاسخ به این سئوال، برخی منابع روانشناختی را مرور کردم. روانشناسان معتقدند هر آنچه که از انسان سر میزند، یک رفتار است. کلام انسان هم چیزی است که از او سر میزند و زیرمجموعه رفتار اوست. همه رفتارها هم معطوف به یک هدف است و هدف تک تک رفتارهای آدمی، ارضای یک یا چند نیاز از نیازهای درونی خودش است.
در منابع روانشناختی به طور کلی، چهار دلیل برای فحاشی و استفاده از الفاظ رکیک توسط برخی افراد ذکر کردهاند:
1⃣ روانشناسان اولین دلیل فحاشی را ناکامی فرد در زندگی شخصی یا اجتماعیاش میدانند. برخی انسانها هرگاه در راه رسیدن به هدفشان ناکام میمانند و نمیتوانند به چیزی که میخواستند، برسند، توازن فکریشان بهم میخورد و دست به رفتار خشونتآمیز از جمله خشونت کلامی و فحاشی میزنند.
2⃣ دومین دلیل که روانشناسان برای فحاشی ذکر کردهاند، یادگیری و آموزشهای غیرمستقیم است. وقتی بچهها، کودکان، نوجوانان و بزرگسالان در محیطهایی زندگی میکنند که فحاشی، بد و بیراه گفتن، لغزشهای زبانی و کلا استفاده از زبان خشونت آمیز در آن محیط خانوادگی یا اجتماعی، یک عادت و امری معمولی است، طبعا آنها متأثر از فضای همان محیط رشد کرده و تربیت میشوند و از آن پس، به صورت ناخواسته، واکنشها به حوادث اطرافشان را با استفاده از واژههای رکیکی که همواره در خانه یا اطراف خود شنیدهاند یا با آنها مورد خطاب قرار گرفتهاند، بروز میدهند.
از یاد نبریم که خشونت کلامی توسط زبان انجام میگیرد و زبان، تنها عضوی از بدن است که آموختههای مغز و ذهن را عملیاتی و تبدیل به صوت میکند. چنین افرادی وقتی در محیطی رشد میکنند که مملو از واژگان رکیک، تحقیرآمیز و خشونت کلامی است، در محاورات روزمره خود، همان واژگان را مورد استفاده قرار میدهند.
3⃣ سومین دلیل روانشناختی فحاشی از نظر روانشناسان، آسیبهای روانی در افراد است. وقتی کسی از آسیبهای روانی رنج میبرد، در مواقعی که دچار هیجانات روحی میشود، واکنشهای خود به اتفاقات اطرافش را با خشونتهای کلامی يا خشونتهای رفتاری نشان میدهد. بدون شک کسی که مطالبات خودش را با الفاظ رکیک بیان میکند، آسیب روانی دارد.
4⃣ چهارمین دلیل فحاشی از نگاه صاحبنظران، عدم مهارتهای گفتگو با دیگران است. وقتی فردی نمیتوانند آنچه در دل دارد را به زبان روشن بیان کند یا در برابر سئوالات و مطالباتی که قرار میگیرد، احساس ضعف و ناتوانی میکند، متوسل به خشونت کلامی میشود و ناتوانی خود در پاسخ را با فحاشی جبران میکند. طبعا در این فرض، هر چقدر ناتوانتر، فحشها هم رکیکتر میشود.
اهل علم در این حوزه به یک قاعده جالب در نگاه انسانهایی که فحاشی میکنند، اشاره کردهاند و آن این است که ادمهای پرخاشگر و فحاش، استراتژیشان این است که با فحاشی و پرخاشگری، کنترل خودت را از دست بده تا بتوانی کنترل دیگران را به دست بگیری!
به نظرم ریشه فحاشی و رکیکگویی در دانشگاهها به این چهار دلیل برمیگردد: احساس شکست، فقدان قدرت گفتگو و پاسخگویی، عدم تربیت و مشکلات روحی و روانی.
البته یک هدف سیاسی را هم دنبال میکنند و آن عصبانی کردن طرف مقابل و ایجاد درگیری و تهیه خوراک برای روایتسازی رسانههای معاند است.
🔺صفحات مجازی حمید رسایی🔻
eitaa.com/rasaee
T.me/www_rasaee_ir
instagram.com/rasaee.ir
twitter.com/hamidrasaee