ahmiat-salavat-v-hadise-kesa-az-nazare-aghaye-bahjat.mp3
167.4K
🌀#اخلاق_و_عرفان| مرحوم آیت الله بهجت برای حل بسیاری از مشکلات دستور به صلوات و حدیث کساء می دانند
🎙استاد علی فرحانی
📌گزیده درس #الفائق جلسه دوم 1400/07/20
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
002-ettaghollahmastataatom.mp3
1.77M
📝#اخلاق_و_عرفان| تاثیر تعاون در امور معنوی!
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در صوت بالا، ضمن نقل خاطره ای از رابطه آیت الله بهجت با آیت الله کشمیری، توضیح می دهند که معاونت و همراهی با دیگران در امور معنوی، تاثیر بسزایی در رشد معنوی افراد دارد. حتما #بشنوید.
📚 گزیده ای از تدریس شرح لمعه
#پای_درس_استاد
#اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
dar-estenbate-masaele-mostahdese-ravesh-sabet-ast-mozoo-taghyir-kardeh.mp3
3.13M
♨️#علوم_انسانی_اسلامی | روش استنباط در مسائل مستحدثه همان روش #فقه_سنتی است و تنها تفاوت در این است که موضوع سابق تغییر کرده و یا موضوع جدیدی ایجاد شده است.
🎙استاد علی فرحانی
📌گزیده تدریس #الفائق ۰۰/۰۷/۲۱
#اصول_فقه #فقه #پای_درس_استاد
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 برکات و فضیلت #صلوات
🎙مرحوم آیت الله العظمی بهجت
❓سؤال: کسی است که میگوید علاقهای به خواندن قرآن ندارم، چهکار کنم؟
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره: زیاد صلوات بفرستد؛ علاقه دارد یا ندارد؟ صلوات بفرستد، همان هدایتش می کند.
❓سؤال: برای رفع تحیّر و تشخیص تکلیف در امور مهمه باید چه کار کرد؟
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره: صلوات زیاد بفرستد؛ [و] در طرق مختلفه که تحیر دارد، استخاره کند.
@bahjat_ir
@almorsalaat
✴️#فقه| هدف از آموزش فقه در حوزهها، آموزش نحوهى استنباط فقه جواهرى است. لذا از این جهت فرقی میان کتاب طهارت یا بیع یا جهاد و ... نیست.
🔸هدف از آموزش فقه در حوزهها، آموزش نحوهى استنباط فقه جواهرى ... است؛ فقه جواهرى مدل را ياد ميدهد، شيوه را ياد ميدهد؛ كمااينكه شما درس فقه و اصول هم كه ميخوانيد چه در دروس سطح عالى - مثل مثلاً مكاسب، فرض كنيد، يا آنوقتى كه رياض ميخواندند، رياض و يا حتّى شرح لمعه تا حدودى - [چه] بعد هم كه درس خارج مىآييد، كارى كه در درس خارج انجام ميگيرد اين است كه طلبه كيفيّت استنباط را فرا ميگيرد؛ شيوهى استنباط را ياد ميگيرد؛ اين خيلى مهم است؛
🔸اگر شيوهى استنباط را آدم بلد نباشد، به همان چالهاى خواهد افتاد كه بعضى نيمهسوادها با تمسّك به فلان آيهى قرآن يا فلان حديث به آن چاله افتادند؛ يك چيزى را معتقد شدند كه آقا اين را قرآن ميگويد به دليل اين آيه، [درحالىكه] نكتهى آيه را نميفهمند؛ يا به دليل اين روايت، [درحالىكه] معارض آن روايت را نمىبينند يا نكتهاش را درك نميكنند.
🔸درس فقه براى اين است كه ما نحوهى كار را، نحوهى استنباط را ياد بگيريم، كه اين بسيار بسيار مهم است. فقه جواهرى اين است. آنوقت فرق هم نميكند كه در اين فقه جواهرى شما كتاب «طهارت» را بخوانيد، يا كتاب «جهاد» را بخوانيد، يا كتاب «بيع» را بخوانيد؛ تفاوتى نميكند. شيوهى استنباط را استاد خوب و استاد لايق، در همهى اين مباحث درس ميدهد.
🔸البتّه بنده خودم جزو آن كسانى هستم كه از قديم، [دوران] طلبگى - اين حرفهاى تحوّل و اين چيزها كه شما ميگوييد، حرفهايى است كه مال امروز نيست، مال پنجاه سال قبل است؛ زمانى كه بنده هم به سنّ شماها بودم، همين حرفها را از آن زمان ماها ميگفتيم - آن زمان ما اعتراض ميكرديم؛ بنده خودم جزو معترضين [بودم]؛ درس خارج ميرفتيم امّا به استادِ درس خارج در دلمان اعتراض داشتيم كه آقا به جاى مثلاً فرض كنيد «صلاة»، خب مثلاً «اجاره» بگوييد، كه اين كارخانجات عظيم و اين ادارهى مؤسّسات و شركتها همه [مربوط به] اجاره است ديگر؛ بعد مسئلهى كار و كارگر و اين حرفها؛ اينها را حل كنيد؛ خب ما [كتاب] «صلاة» را، فرض كنيد كه مقدّمات صلاة را، مقارنات صلاة را، صد بار [خواندهايم]؛ آنوقت غفلت داشتيم از اينكه اگر كسى بنا است شيوهى استنباط را ياد بگيرد، فرقى نميكند كه بحث «صلاة» را بخواند يا «مزارعه» را بخواند، يا «مساقات» را بخواند، يا «جهاد» را بخواند، يا «قصاص» را بخواند؛ عمده، فراگيرى شيوهى اجتهاد و شيوهى استنباط از كتاب و سنّت است.
🎙رهبر معظم انقلاب ۹۵/۲/۲۵
#کلام_ولی #حوزه_علمیه #تحول_در_حوزه
@almorsalaat
🔹کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش
🔹کِی روی؟ ره ز که پرسی؟ چه کنی؟ چون باشی؟
▫️آیت الله پهلوانی می فرمودند: در یکی از جلسات وقتی که این شعر خوانده شد، مرحوم علامه طباطبایی بغض کردند و رفتند از اتاق بیرون و صدای گریه ایشان در راهرو بلند شد.
📚جام صهبا ص۲۱۶، به نقل از آیت الله سید عبدالله جعفری
#اخلاق_و_عرفان #در_محضر_علامه
@almorsalaat
📝#یادداشت| سه تقریر از یک تدریس
▫️رساله سیر و سلوک منسوب به علامه بحرالعلوم (ره) و مورد توجه علاقه مندان به عرفان اسلامیست.
▫️این رساله توسط علامه طباطبایی (ره) تدریس و تاکنون سه تقریر از آن جلسات توسط شاگردان علامه که حاضر در جلسه درس بوده اند، منتشر شده است.
▫️متن این سه تقریر به نحو عجیبی شبیه به یکدیگر است به نحوی که انسان گمان میکند که هر سه را یک نفر نوشته است. فارغ از اینکه دلیل این همه شباهت چیست، اما تشابه این سه متن، اصالت و صحت آنها را تضمین و اعتماد به محتوا را افزایش می دهد.
▫️این سه کتاب در عین یکی بودن، تفاوتهایی نیز با یکدیگر دارند.
▫️رساله لب اللباب به قلم مرحوم علامه طهرانی در چهلمین روز رحلت علامه نگارش یافته است. متن روان و قابل فهمی دارد و ایشان توضیحاتی را در پاورقی اضافه نکرده اند و فقط مشتمل بر متن تقریر است. البته ایشان حواشی خود را در کتابی مستقل بر اصل رساله نگاشته اند.
▫️متن کتاب جام صهبا تقریرات آیت الله سید عبدالله جعفری از درس علامه است. همانگونه که گذشت بین این کتاب و لب اللباب حتی در الفاظی که به کار رفته بیش از ۹۵درصد یکسانی وجود دارد.
▫️حاشیه این کتاب (که عمده حجم این کتاب نیز مربوط به حواشی آن است) توسط مولفی گمنام به نام (ص ج) که به فرموده خودشان از شاگردان آیت الله پهلوانی و آیت الله جعفری بوده اند، نگارش یافته است.
▫️ایشان در حاشیه این کتاب با ذکر نکاتی که آیت الله جعفری در ضمن بازخوانی متن بیان کرده اند و همچنین مطالبی مرتبط از سایر آثار علامه طباطبایی خصوصا المیزان و آثار آیت الله پهلوانی و سایر بزرگان و نکاتی از جانب خودشان، به نحوی مطالب کتاب را شرح و تفصیل داده و یا تکمیل کرده اند. این حاشیه از مزایای این کتاب است و حاوی نکات قابل استفاده است.
▫️کتاب ثمرات حیات، مجموعه یادداشت های آیت الله پهلوانی است. در ابتدای جلد اول این کتاب، یادداشت های ایشان از درس رساله سیر و سلوک علامه ذکر شده است. هر چند یادداشت های ایشان نسبت به دو تقریر دیگر، خیلی نواقص دارد، اما بخش های موجود کاملا شبیه دو تقریر دیگر است.
▫️در مجموع به نظر می رسد که از بین این سه تقریر همان رساله لب اللباب کافیست و دو تقریر دیگر مطلب اضافه ای ندارند. البته حواشی جام صهبا، حاوی نکات مهم و قابل استفاده ایست.
▫️شکرالله مساعیهم.
✍محسن ابراهیمی ۰۰/۸/۱
#اخلاق_و_عرفان #در_محضر_علامه
@almorsalaat
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۱۷ ربیع الاول ۵۳ سال قبل هجرت
🏳ولادت سیدنا خاتم المرسلین(ص)
💠رهبرانقلاب
‼️این روزِ بزرگ که میلاد پیغمبر اکرم میباشد از مقاطع عظیم تاریخ بشر است. در چنین روزی، خداوند متعال بزرگترین ذخیره الهی را که وجود مقدّس پیامبر گرامی بود، به عرصه وجود آورد؛ این شروعِ یک مقطع تعیین کننده در سرنوشت بشر بود. در آیات ولادت پیامبر گفتهاند، وقتی آن بزرگوار متولد شد، کنگرههای کاخ کسری ویران گردید؛ آتشکده آذرگشسب که قرنها روشن بود به خاموشی گرایید؛ دریاچه ساوه که در نظر عدهای از مردم در آن وقت، مقدس شمرده میشد، خشک شد و بتهایی که بر گِرد کعبه آویخته بودند، سرنگون شدند. این نشانهها که کاملا رمزی و نمادین است، نشاندهنده جهت اراده و سنت الهی در پوشاندن خلعت وجود به این موجود عظیم و این شخصیت والا و بینظیر است. معنای این حوادث نمادین این است که با این قدوم مبارک، بساط ذلت بشر، چه به وسیله حاکمیت جباران و حاکمان مستبد - از قبیل آنچه در آن روز در ایران و روم قدیم وجود داشت - و چه به وسیله عبادت غیر خدا، باید برچیده شود. بشر باید به وسیله این مولود مبارک، آزاد شود؛ هم از قید ستمی که به وسیله حکام جور بر انسانهای مظلوم در طول تاریخ تحمیل شده است، و هم از قید خرافهها و اعتقادات نادرست ذلتآفرین که انسان را در مقابل موجودات پستتر از خود او یا در مقابل انسانهای دیگر، ذلیل میکند. بشریت به وسیله این حادثه، باید به سمت آزادی معنوی، اجتماعی، حقیقی و عقلانی حرکت کند. این کار شروع شد و ادامهاش دست خود ما انسانهاست! ۸۱/۳/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini