هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
بازگشت به نهج البلاغه.pdf
1.28M
بازگشت به #نهجالبلاغه
مجموعهی سه سخنرانی حضرت آیت الله خامنهای در افتتاحیهی سه کنگرهی بینالمللی نهجالبلاغه.
تهیهشده در طرح تبیین منظومه فکری رهبری
#تبیین
@t_manzome_f_r
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
توصیههای #رهبر_معظم_انقلاب درباره تشکیل و حفظ خانواده
#تدیّن_رمز_مانایی_خانواده🔻
اگر روشهای اسلامی رواج پیدا کند، خانوادهها مستحکم خواهد شد. همچنانکه در گذشتههای ما – نه در دوران منحوس پهلوی – آن وقتهایی که هنوز ایمان مردم سالمتر و کاملتر و دست نخوردهتر بود، در زمان قدیم. خانواده مستحکمتر بود. زن و شوهر به هم علاقهمندتر بودند، فرزندان در محیطهای امن و امان بیشتری پرورش پیدا میکردند. حالا هم راه همین است. آن خانوادهای که جهات اسلامی را رعایت میکنند، اینها غالباً خانوادههایی محکمتر، بهتر، قویتر و محیط امنتری برای فرزندان و کودکان خواهند بود.
۱۳۷۸/۱/۱۵
#تبیین
@t_manzome_f_r
هدایت شده از دیالکتیک علم و عرفان ناب
🔮🎷نگرشی ناب
اگر یک اشتباه را چند بار مرتکب شوی،
دیگر اسمش اشتباه نیست،
⛔انتخاب است.
🎯در اشتباه ماندن، جرم بزرگیست.
@wittj2
هدایت شده از گروه علمی فرهنگی فتح
مهدویت بدون سیاست.mp3
4.49M
🎧 #رادیو_فتح
🔹〰〰〰🔹
💠اگر کسی به #مهدویت معتقد باشد، اهل سیاست نباشد یاجاهل است یادروغ گو...
✔ #شعارهای_مهدوی را هرچه بیشتر باید #سیاسی کرد....
🎤استاد پناهیان
⭕️کانال ایتا
🔺eitaa.com/fatehan
⏺کانال بله
🔺️https://ble.im/fatehan
هدایت شده از صفرنامه
ما بدین در نه پی حشمت و جاه آمدهایم
از بد حادثه این جا به پناه آمدهایم
ره رو منزل عشقیم و ز سرحد عدم
تا به اقلیم وجود این همه راه آمدهایم
سبزه خط تو دیدیم و ز بستان بهشت
به طلبکاری این مهرگیاه آمدهایم
با چنین گنج که شد خازن او روح امین
به گدایی به در خانه شاه آمدهایم
لنگر حلم تو ای کشتی توفیق کجاست
که در این بحر کرم غرق گناه آمدهایم
آبرو میرود ای ابر خطاپوش ببار
که به دیوان عمل نامه سیاه آمدهایم
حافظ این خرقه پشمینه مینداز که ما
از پی قافله با آتش آه آمدهایم
هدایت شده از صفرنامه
ای نسیم سحر آرامگه یار کجاست
منزل آن مه عاشق کش عیار کجاست
شب تار است و ره وادی ایمن در پیش
آتش طور کجا موعد دیدار کجاست
هر که آمد به جهان نقش خرابی دارد
در خرابات بگویید که هشیار کجاست
آن کس است اهل بشارت که اشارت داند
نکتهها هست بسی محرم اسرار کجاست
هر سر موی مرا با تو هزاران کار است
ما کجاییم و ملامت گر بیکار کجاست
بازپرسید ز گیسوی شکن در شکنش
کاین دل غمزده سرگشته گرفتار کجاست
عقل دیوانه شد آن سلسله مشکین کو
دل ز ما گوشه گرفت ابروی دلدار کجاست
ساقی و مطرب و می جمله مهیاست ولی
عیش بی یار مهیا نشود یار کجاست
حافظ از باد خزان در چمن دهر مرنج
فکر معقول بفرما گل بی خار کجاست
هدایت شده از صفرنامه
نکات ناب و عالی از بیانات تفسیری مرحوم آقای حایری شیرازی 🔼🔼
هدایت شده از صفرنامه
✅موضوع شب های قدر:
قدر به معنای
1. ارزیابی
2. اندازه گیری
3. برنامه ریزی
رمزشب اول( شب نوزدهم رمضان المبارک): خدا همانی است که ما می خواهیم آیا ما هم همانی هستیم که خدا می خواهد؟
در سالی که گذشت چه بدست آوردیم و چه از دست دادیم؟
به چه قرار گرفتیم و بی قرار چه شدیم؟
در این شب محاسبه ایی نیز از خود داشته باشیم خود را نیز به عنوان یک سرمایه به حساب آوریم. سرمایه من فقط آهنی که چهار چرخ بر آن سوار است و دیوار هایی که آجرهایی برآن چیده ام و ارز وریالی که انباشته ام، ومن یک مشت مو نیستم که هر روز رنگی به آن بدهم و عاجزانه درخواست دیده شدن دارم؛ نیستم.
انگیزه خلق من چه بود. مرا برای انجام چه رسالتی در این دنیا برگزیدند؟
خدایی که در این نزدیکی است چقدر به او نزدیک شده ایم ؟ چه شده که حوصله حتی مهربانی اورا نیزنداریم؟ ...
شب قدر فرصتی داده اند تا زمینه ایی برای خود فراهم کنیم.
شب قدر شبی است که باید ارزیابی از «وضع موجود خود» و «رصد وضع مطلوب خود » باید داشته باشیم. ببینیم کجاییم و کجا باید باشیم و کجا باید می بودیم که جا ماندیم؟!!!
هدایت شده از صفرنامه
✅موضوع شب 21 رمضان
شب اندازه گیری
رمز شب 21 رمضان: ما شبیه که هستیم؟
امشب اندازه ایی که برای ما میگیرند به اندازه ایی است که ما می خواهیم برای ما بگیرند.
امشب چه قد و اندازه ایی را از خدا می خواهیم بگیریم. «قدر الرجل علی قدر همته». انازه آدمها به اندازه همت هایشان است به اندازه های کمی را نخواهید.
آمده ایم شکل و شاکه ایی، رنگ و نوایی بگیریم.
شکل الهی نگیریم شیطان به ما شکل می دهد شب های قدر شب بیدار شدن است نه فقط بیدار بودن. بیدار شده ایم تا شدنی صیرورتی تغیر و تحولی در ما رخ دهد. شبهای قدر شب کسانی است که میخواهند «خدایی بشوند».
در این شب بایدابتدا وضع موجود خودرا ببینیم. «زندگی ما شبیه کیست؟» (یوم ندعوا کل اناس بامامهم) در قیامت هر کس را در خط امامش می نهند
ما مأموم هستیم مأموم یعنی کسی که حرکاتش شبیه امامش است. زندگی ما چقدر شبیه امامانمان است؟ به اندازه ایی که تشبه به آنان می یابیم تقرب به آنان می یابیم.
شب 21 رمضان شب اندازه گیری است در این شب کمتر از اندازه «اخوت با ولی خدا» اندازه ایی بگیرم کم خواسته ایم و علت غربت ولی خدا نیز از بی اخوتی است.
آیین اخوت را امیر مومنان (ع) در حکمت 289 نهج البلاغه در قالب 15 اصل بیان کرده اند. ای کسانی که مشتاق اخوت با ولی خدا را درسر دارید یاعلی؛
كَانَ لِي فِيمَا مَضَى أَخٌ فِي اللَّهِ :
1.وَ كَانَ [يُعَظِّمُهُ] يُعْظِمُهُ فِي عَيْنِي صِغَرُ الدُّنْيَا فِي عَيْنِهِ
2.وَ كَانَ خَارِجاً مِنْ سُلْطَانِ بَطْنِهِ
3.فَلَا يَشْتَهِي [يَتَشَهَّى] مَا لَا يَجِدُ
4.وَ لَا يُكْثِرُ إِذَا وَجَدَ
5.وَ كَانَ أَكْثَرَ دَهْرِهِ صَامِتاً
6.فَإِنْ قَالَ بَذَّ الْقَائِلِينَ وَ نَقَعَ غَلِيلَ السَّائِلِينَ
7. وَ كَانَ ضَعِيفاً مُسْتَضْعَفاً
8.فَإِنْ جَاءَ الْجِدُّ فَهُوَ لَيْثُ غَابٍ [لَيْثٌ عَادٍ] وَ صِلُ وَادٍ
9.لَا يُدْلِي بِحُجَّةٍ حَتَّى يَأْتِيَ قَاضِياً
10وَ كَانَ لَا يَلُومُ أَحَداً عَلَى مَا [لَا] يَجِدُ الْعُذْرَ فِي مِثْلِهِ حَتَّى يَسْمَعَ اعْتِذَارَهُ
11.وَ كَانَ لَا يَشْكُو وَجَعاً إِلَّا عِنْدَ بُرْئِهِ
12.وَ كَانَ يَقُولُ مَا يَفْعَلُ [مَا يَقُولُ] وَ لَا يَقُولُ مَا لَا يَفْعَلُ
13.وَ كَانَ إِذَا [إِنْ] غُلِبَ عَلَى الْكَلَامِ لَمْ يُغْلَبْ عَلَى السُّكُوتِ
14.وَ كَانَ عَلَى [أَنْ يَسْمَعَ] مَا يَسْمَعُ أَحْرَصَ مِنْهُ عَلَى أَنْ يَتَكَلَّمَ
15.وَ كَانَ إِذَا بَدَهَهُ أَمْرَانِ يَنْظُرُ [نَظَرَ] أَيُّهُمَا أَقْرَبُ إِلَى الْهَوَى [فَخَالَفَهُ] فَيُخَالِفُهُ
فَعَلَيْكُمْ بِهَذِهِ الْخَلَائِقِ فَالْزَمُوهَا وَ تَنَافَسُوا فِيهَا فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِيعُوهَا فَاعْلَمُوا أَنَّ أَخْذَ الْقَلِيلِ خَيْرٌ مِنْ تَرْكِ الْكَثِير.
سیر بحث: حکمت 289 – فراز آخرخطبه 184(روضه امیر مومنان(ع)؛ که نالان افسوس از دست دادن برادرانش را میخورد)