🔰 سیاستهای جدید کشور نشان داد با وجود تحریم هم میشود پیشرفت کرد/ به هیچ وجه نمیگویم دنبال رفع تحریم نباشید اما کشور را جوری اداره کنیم که تحریم ضربه اساسی نزند
🔻 رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی خطاب به ملت ایران:
🔹 من سال گذشته در سخنرانی اول سال این مطلب را مطرح کردم که اقتصاد کشور را با مسئله تحریمهای آمریکایی و امثال اینها گره نزنند. نگویند تا تحریم هست همین است. نه با وجود تحریم آمریکاییها هم میشود در زمینه اقتصاد پیشرفت کرد.
🔹 خوشبختانه سیاستهای جدید که در کشور وجود دارد نشان داد که این حرف درست است و همین کار را کردند. باوجود تحریمهای آمریکایی هم می شود تجارت خارجی را رونق داد و افزایش داد، که افزایش پیدا کرد، هم میشود وارد قراردادهای منطقهای شد که بحمدالله دولت توانست و وارد شد. هم میتوان در قضیه نفت و برخی دیگر مسائل اقتصادی و پیشرفتها و ارتقاهایی دست پیدا کرد و به وضعیت بهتری رسید که بحمدالله اینها اتفاق افتاده، با این که تحریم آمریکا هم سرجایش هست.
🔹 البته بنده به هیچ وجه نمیگویم دنبال رفع تحریم نباشیم، نه بارها هم گفتیم کسانی که دارند تلاش میکنند در این زمینه اشکال نداره دنبال کنند. لکن اساس قضیه این است که کشور را، جوری اداره کنیم که تحریمها ضربه اساسی و مهمی نتواند بزند به آن. حالا تحریم ممکن است یک خدشههای ایجاد بکند اما نتواند یک ضرر بزرگ و زیان بزرگی را به اقتصاد کشور بزند.
🏷 #بسته_خبری
🌷 @Khamenei_ir
🔰 قضایای اخیر دنیا نشاندهنده حقانیت ملت ایران در مبارزه با استکبار است
🔻 رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی خطاب به ملت ایران:
🔹 وقتی شما نگاه میکنید به آنچه که در دنیا دارد اتفاق می افتد، حقانیت ملت ایران را و صدق ملت ایران را در مقابله با جبهه استکبار از همیشه روشنتر و آشکار میبینیم. ملت ما انتخابش در مقابله با استکبار تسلیم نبود. ایستادگی بود. عدم وابستگی بود. حفظ استقلال بود. تقویت درونی نظام و ملت و کشور بود. اینها تصمیمات ملی است. این درست بود. وقتی نگاه می کنیم به قضایای عالم میبینیم این درست است. شما به قضایای افغانستان مراجعه کنید، ملاحظه کنید نگاه کنید، کیفیت خروج آمریکایی ها. اولا بیست سال در افغانستان ماندند، چه کردند در این کشور مظلوم مسلمان؟! بعد هم چه جور رفتند بیرون؟
🔹 مشکلاتی را برای مردم به وجود آوردند. اموال ملت افغانستان را هم بهشان نمیدهند. این افغانستان است آن اوکراین است که رئیس جمهورش خطاب به غرب که خود غربیها، او را سرکار آوردند، چه لحن تندی را به کار میبرد. این بمباران هر روزه مردم مظلوم و واقعاً مقاوم یمن است. این کارهای عربستان است که در یک روز هشتاد نفر را گردن بزنند. هشتاد تا جوان را حتی نوجوان را آن طور که حالا خبرهایش رسید. این قضایا را وقتی انسان نگاه میکند انسان احساس میکند که در دنیا چه ظلمی حاکم است. چه ظلمتی حاکم است در دنیا. دنیا دست چه گرگهای خونخواری است.
🏷 #بسته_خبری
🌷 @Khamenei_ir
🔰 در ماجرای اوکراین نژادپرستی غرب را همه دیدند/ اگر جنگ و خونریزی و برادرکشی در خاورمیانه باشد اشکال ندارد در اروپا که باشد اشکال دارد!
🔻 رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی خطاب به ملت ایران:
🔹 در ماجرای اوکراین نژادپرستی غرب را همه دیدند. قطار پناهندگان که دارند از زیر مشکلات جنگ فرار میکنند را نگه میدارند برای این که سیاهپوست را از سفیدپوست جدا کنند، سیاهپوست را پیاده کنند. صریحاً در رسانههایشان اظهار تأسف میکنند که این دفعه جنگ در خاورمیانه نیست در اروپاست یعنی اگر جنگ و خونریزی و برادرکشی در خاور میانه باشد اشکال ندارد در اروپا که باشد اشکال دارد. این نژاد پرستی به این وضوح به این روشنی!
🔹 در دنیا ظلمهایی در کشورهای مطیع آنها اتفاق می افتد مطلقاً صدایی از آنها بیرون نمیآید. در عین حال با این همه ظلم و با این همه ستمگری با این همه ظلمت آفرینی ادعای حقوق بشر هم دارند و با ادعای حقوق بشر از کشورهای مستقل باجخواهی میکنند باجگیری میکنند تهدید میکنند. و امروز به نظر ما یکی از رسواترین و فاشترین مقاطع دوران معاصر در زمینه ظلم و تجاوز و استکباری است که متأسفانه طواغیت عالم در حال انجام دادن آن هستند و مردم دنیا میتوانند مستقیما این ظلم را مشاهده کنند و ببینند که چه کسانی سرنوشت دنیا را در دست دارند.
🏷 #بسته_خبری
🌷 @Khamenei_ir
🔰 هماکنون؛ #تیتر_یک سایت KHAMENEI.IR
🔻رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی بر نقش محوری تولید و حرکت برای آسایش اقتصادی ملت تأکید کردند:
👈🏼 تقویت #تولید_دانش_بنیان برای پیشرفت ایران
💻 @Khamenei_ir
صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی خطاب به ملت ایران.mp3
8.5M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی خطاب به ملت ایران . ۱۴۰۰/۱/۱
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از حدائِقَ ذاتَ بَهجةٍ
🌺 بوی سیب بر مرقد علامه طباطبائی 🌺
🌸 امام سجاد - علیهالسلام - فرمودهاند:
سیبی از آسمان برای سیدالشهداء - علیهالسلام - آمده بود که آن حضرت هنگامی که در کربلاء از آب محرومشان کردند، آن سیب را بو میکردند و عطششان آرام میگرفت و پس از شهادت ایشان، خبری از آن سیب نشد اما بوی آن در کنار ایشان ماند و من هنگام زیارت ایشان، آن بو به مشامم رسید و هر کس از شیعیان ما میخواهد، آن بو را در هنگام سحر در حرم ایشان بجوید که به مشامش خواهد رسید، به این شرط که مخلص باشد. (س...،ج۱،ص۴۶۵)
🌺 و نگارنده از حجهالاسلام [ ... ] که مراتبی از معنویت را به دست آورده، شنید که - با پرسش و تقریباً به صورت مُعمّائی که برایش حل نشده بود - فرمود: "من در گذشته، در برههای پیوسته به زیارت مرقد علامه طباطبائی میرفتم و بوی سیب از مزار ایشان به مشامم میرسید."
- - - - - - - - - - -
✍ اگر آن اهلمعرفت به آن روایت توجه داشت و شدت وابستگی و دلدادگی علامه طباطبائی به شاه شهید - علیهالسلام - را میدانست، مُعمّایش حل میشد.
هدایت شده از حدائِقَ ذاتَ بَهجةٍ
🌺 دو فرشتهی دیگر پیدا کردم که آن دو نیز دچار خشم خدا شده و از درگاهش رانده شده و سپس به برکت پادشاه شهیدان، امامحسین - علیهالسلام - آمرزیده شده و به مقام گذشتهی خود، صعود کردند.
🌸 با این حساب، تا کنون - بجز فطرس - چهار فرشتهی دیگر پیدا شدهاند که مانند وی، هبوط کرده و سپس به حرمت امامحسین صعود کردهاند.
💧این پنج فرشته، به علاوهی دلیلهای دیگری که گفته شد، دیگر جائی برای اختیار داشتن فرشتهها و رد کلام حضرت علامه طباطبائی - رضواناللهعلیه - که داستان فطرس را به سبب تعارض بدویاش با دو آیه از قرآن، ساختگی و دروغ میپنداشتند، نمیگذارد.
💧چکیدهای از این دو داستان را در فرستههائی که پیشتر نگاشته بودم، میگنجانم؛ نام آن دو فرشته، دردائیل و صلصائیل است.
💧این جا 👇
هدایت شده از حدائِقَ ذاتَ بَهجةٍ
🌺 اختیار داشتن برخی از فرشتهها و نقدی بر سخن مرحوم علامه طباطبائی 🌺
🙈 علامه طباطبائی داستان فُطرُس را به استناد آیهی "عِباد مُکرَمُونَ؛ لایَسبِقُونَهُ بِالقَولِ وَ هُم بِاَمرِهِ یَعمَلُونَ" (انبیاء: ۲۶ و ۲۷) و آیهی "لایَعصُونَ اللهَ ما اَمَرَهُم وَ یَفعَلُونَ ما یُومَرُونَ" (تحریم: ۶) قابل پذیرش نمیداند. 🙈 ( د ...، ص ۵۴ )
🌸 اما
💧اولاً: زیادیِ روایاتی که دربارهی فطرس نقل شده، نمیگذارد انسان آنها را بسادگی با استناد به مخالفت با ظاهر قرآن، کنار گذارد و گیرم در سند یکی یا دو تا از آنها کسی تشکیک کند، با بقیه چه خواهد کرد؟!
💧ثانیاً: روایتهای دیگری هم داریم که نشان میدهد دست کم، برخی و طبقهای از فرشتهها دارای اختیارند (هرچند درجه و اندازهی اختیارشان را نمیدانیم و ظاهرا کمتر از انسان دارای اختیارند.)
💧مثلا در روایتی دیگر از امام صادق - علیهالسلام - آمده: خدا دو فرشته را برای نابود کردن شهری به زمین فرستاد اما یکی از آن دو، هنگامی که مرد عابدی را در آن جا دید، آن جا را عذاب نکرده و به سوی خدا بازگشت اما خدا از این سرپیچی وی، بر او خشمگین شد و او را به جزیرهای هبوط داد تا در آن جا، تا روز رستاخیز، بماند و خدا تا آن روز بر او خشمگین است. (شکل کامل داستان را در اَمالی شیخ توسی، ص۹۴۳ بخوانید.)
💧و در روایت دیگری از امام محمدباقر - علیهالسلام - نقل شده: فرشتهای پیش خدا جایگاه بلندی داشت اما خدا او را از آسمان به زمین فروفرستاد؛ او هم پیش حضرت ادریس آمد و از ایشان خواست که برای او، پیش خدا شفاعت کنند و ایشان هم این کار را کردند و خدا دوباره به آن فرشته اذن بالا رفتن داد و ... (شکل کامل داستان را در قصصالانبیاءِ رواندی، ص۵۱ بخوانید.)
💧ابنعباس هم میگوید: از پیامبر شنیدم که فرشتهای به نام "دردائیل" روزی با خود اندیشید که آیا چیزی بالاتر از خدا هست؟
خدا بالهای وی را زیادتر کرد و به او فرمان داد که پرواز کند و او ۵۰ سال بیشتر پرید اما باز هم به سر ( یا تهِ؟ ) یکی از پایههای عرش هم نرسید! و خدا که خستگی او را دید، فرمودش: "به جای خود برگرد! من بزرگی هستم که چیزی بزرگتر از من نیست."
و بالها و جایگاهِ دردائیل را نیز از او گرفت ...
تا این که امامحسین به دنیا آمدند و هنگامی که جبرائیل تبریک خدا را برای آن ولادت به سوی پیامبر میبرد، گذرش به دردائیل افتاد و او از جبرائیل خواست که از پیامبر بخواهد که به حق مولود تازه - علیهالسلام - شفاعت وی را نزد خدا کند و جبرائیل هم پیامش را رساند و رسولالله هم شفاعت کرد و خدا نیز دردائیل را بخشود و در بهشت، او را تنها به نام "آزادشدهی امامحسین" میخوانند. ( شکل کامل داستان را در "کمالالدین و تمامالنعمه،ص۳۱۴تا۳۱۶بخوانید.)
💧در روایت دیگری از امامصادق نقل شده که فرشتهای به نام صلصائیل در انجام فرمانی که خدا به او داده بود، کندی کرد و خدا نیز بال و پر او را گرفت و شکست و به جزیرهای هبوطش داد تا این که امامحسین به دنیا آمدند و فرشتهها برای تبریک ولادت ایشان راهی دیدار پیامبر و امامعلی و حضرت فاطمه - علیهمالسلام - شدند و در راه، گذرشان به صلصائیل افتاد و او نیز از آنان خواست که وی را به پیش پیامبر ببرند تا از ایشان شفاعتش را به حرمت مولود تازه بخواهند و فرشتهها نیز صلصائیل را بردند و پیامبر بخشایشش را از خدا خواستند و خدا او را به حرمت امامحسین بخشود. (شکل کامل داستانش را در بحارالانوار،ج۱۰،ص۱۳۸و۱۳۹بخوانید.)
و البته در روایتی از امیرمومنان آمده که گناه صلصائیل شک کردن در برخی از مقامهای امامان بود و او را نیز 'صلصائیل آزادشدهی امامحسین' می خوانند. (شکل کامل این روایت را در "الهدایهالکبری،ج۱،ص۴۴۱و۴۴۲بخوانید.)
👈 توجه کنید که این چهار فرشته، غیر از فطرس اند. 👉
💧ثالثا: بسیار میبینیم که در روایتها، عمومیت یا اطلاق آیهها، تخصیص و تقیید خورده و هیچ کس - و از جمله خودِ علامه طباطبائی - این کار را ضدیت و مخالفت با آیههای قرآن نمیداند.
💧پس از این رو چند راه برای جمع آن روایات با آیات گفته میشود:
✍ ۱. همان اعتراض فرشتهها به خدا ( هنگامی که آنان را از اراده بر آفرینش انسان با خبر کرد )، خودش درجهای از سرکشی بود و حتی ابلیس هم که پس از آفرینش انسان بر او سجده نکرد، در ردیف و جایگاه فرشتگان بود اما امکان سرپیچی از فرمان را داشت؛ پس چرا نپذیریم که دست کم برخی از فرشتهها ممکن است در حدّ و سطح وجودی خود، سرپیچی کنند؟!
✍ ۲. روایتِ "اِنَّ حَدیثَنا صَعب مُستَصعَب لایَحتَمِلُهُ اِلّا نَبِی مُرسَل اَو مَلَک مُقَرَّب وَ مِن المَلائِکَهِ غُیرُمُقَرَّب" میتواند دلیل خوبی برای تخصیص آیهی "مطیع محض" بودن فرشتگان، به دسته و طبقاتی از آنها باشد. ( نه همهشان )؛ و گرنه نمی فرمود: "برخی از آنان مقرب نیستند." (دقت با شما!)👇
هدایت شده از حدائِقَ ذاتَ بَهجةٍ
✍ ۳. در روایات آمده: "خداوند فرشتگانی دارد که اصلا خبر ندارند که او، آدم و انسان و سلسلهی بشری آفریده است"؛ و این هم موید دیگریست بر این که میتوان با در نظر گرفتن طبقهبندیِ فرشتهها، مشکل را حل کرد؛ با این توضیح که اگر آن فرشتهها خبر از آفرینش انسان ندارند، پس به سجده بر او نیز امر نشدهاند؛ پس نباید تصور کرد وقتی خدا میفرماید " همهی فرشتگان بر انسان سجده کردند"، مقصود همهی فرشتگان "بیاستثنا"ست! بل که مراد طبقههای خاصی از فرشتههاست که "همه"ی اهالیِ 'آن طبقهها' به سجده امر شده بودند.
✍ ۴. دوست مکرَّم، سید م. م. گفت: " چون فرشتهها مراتب بسیار زیادی دارند، میتوان گفت آیاتی که در قرآن آمده، مربوط به فرشتههای عالمهای بالاست که هیچ گاه از فرمان خدا سرپیچی و سرکشی نمیکنند اما سرپیچی و نابفرمانی در فرشتههای عالمهای پائین، قابل تصور و پذیرش است و فطرس از آن فرشتههای عالی مقام نبوده است. " وَ لَهُ دَلائِلُهُ ...
✍ ۵. برخی از مفسران هم در تفسیر آیهی " اَم کُنتَ مِن العالِینَ " (ص: ۷۵) حرفهائی مانند این زدهاند که "عالین صنفی از فرشتهها هستند که به سجده بر آدم امر نشده بودند یا همهی فرشتههای آسمان به سجده امر نشده بودند بلکه تنها فرشتههای زمین به این سجده فرمان داده شده بودند."
💧و این بیت مُلّای رومی:
" بار دیگر از مَلَک پَرّان شوم /
آنچه اندر وهم ناید، آن شوم "
را اشاره به آن مقام گرفتهاند.
✍ ۶. شیخ محمدرضا سدنی میگوید: روز سوم شعبان به خانهی مرحوم سیدمحمود سیستانی [ که این بندهی نگارنده، شناختی از وی ندارم و همین اندازه میدانم که برادر آیه الله سیدعلی سیستانی - دامظله - ست ] رفته بودم و دیدم چشمان ایشان قرمز است و معلوم بود خیلی گریه کرده است؛ علتش را که پرسیدم، گفت: "لحظهای فطرس فرشته را دیدم و به او گفتم عهد بستهای سلام مردم را به امامحسین برسانی؛ امروز روز ولادت آن امام است؛ سلام مرا به ایشان برسان." (ماسمعت ممن رایت،ج۲،ص۴۰۵).
💧شیخمحمد سند نیز فرشتهها را دارای 'اختیاری ضعیف' میداند.
و سیدمجتبی بحرینی (؟) نیز آنها را مختار میانگارد. (همان،ج۲،ص۲۰۹)
که باید ادلهشان را پرسید و بررسی کرد؛ شاید مُدّعای ما تقویت شد. 👇
هدایت شده از حدائِقَ ذاتَ بَهجةٍ
👆🌺 فرشتهها هم میخوابند! 🌺
🌸 روایت دیگری از دو جهت، با بحث از 'اختیار فرشتهها' مناسب است:
💧یکی از این جهت که با تصوری که ما در ابتدای امر از فرشتهها داریم در تعارض است در حالی که باید تصور خود را اصلاح کنیم و از این اصلاح نترسیم.
💧دوم از این جهت که ببینیم امامان - علیهمالسلام - چه گونه آیههای قرآن را تفسیر میکنند؛ تفسیری که با فهم ما در تعارض و تضاد است اما آنان - علیهمالسلام - قرآن را چنین تفسیر کردهاند؛ پس نباید به محض شنیدن تفسیری که بظاهر با فهم ما از قرآن سازگار نیست، رَم کرده و آن را نپذیرفت.
🌸 و آن روایت این است که 'داوود عطار' گفته است:
یکی از شیعیان از من پرسید: "آیا فرشتهها می خوابند؟" گفتم: نمیدانم.
آن گاه این آیه را خواند که خدا میفرماید: "فرشتهها شب و روز خدا را تسبیح میکنند و [ در این کار، ] سستی نمیکنند." (انبیاء:۲۰) و گفت: "آیا نمیخواهی یک نکتهی تازه و جالب از امامصادق - علیهالسلام - در تفسیر این آیه برایت بگویم؟"
گفتم: چرا نمیخواهم؟! بگو!
گفت: "دربارهی این مساله از ایشان پرسیده شد و فرمودند: 'هیچ موجود زندهای نیست مگر این که میخوابَد مگر خداوند؛ و فرشتهها هم می خوابند."
و من هم به ایشان اشکال کرده و گفتم: "اما خداوند میگوید: 'فرشتهها شب و روز او را تسبیح میکنند [ و در این تسبیح ]، سستی هم نمیکنند = یُسَبِّحُونَ اللِّیلَ وَ النَّهارَ لایَفتُرُونَ (انبیاء:۲۰)؛ پس چه گونه میخوابند؟!"
امام فرمودند: "نفَس کشیدنهای فرشتهها تسبیح است؛ [ پس منافاتی با خوابیدن ندارد. ]
(منبع: کمالالدین و تمامالنعمه،ج۲،ص۶۹۳)
💧همچنان که میبینید هیچ کس جز امام معصوم حق و جرات چنین تفسیرهائی ندارد و ما ( و بویژه مرحوم علامه طباطبائی که خود این روایت را نقل کرده است ) نیز به آسانی این تفسیرها را از امام - علیهالسلام - میپذیریم و آن را مخالف با قرآن نمیپنداریم.
💧حاصل این که حالات فرشتهها، تنها آن نیست که در نگاه اول و با فهم ساده و بیتفصیل و عام و مطلق، از آیههای قرآن فهمیده میشود.
🌺 پس ثابت شد درستی داستان فطرس و چهار فرشتهی دیگری که با اختیار خود، نافرمانی و هبوط کردند و سپس توبه کردند و خدا هم توبهشان را پذیرفت.
👈 متن کامل پیام نوروزی رهبر انقلاب به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۱
🌸 سال نو مبارک 🌸
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan_net