30.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫💙بسم الله الرحمن الرحیم
🥀🤍کلیپ قرائت زیارت #آل_یاسین
💫💙با سرعت مناسب برای قرائت
🥀🤍امام و شهدا را یاد کنیم به ذکر فاتحه و 5 صلوات
💫💙اللهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم💫💙
7.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫🌹جلسات تفسیر امام خامنه ای حفظه الله
1️⃣1️⃣ قسمت یازدهم
🥀🤍عنوان: قرآن میخواهد محبت بین افراد براساس ایمان باشد...
📖 تفسیر سوره ممتحنه
🗓۱۳۶۱/۰۸/۱۴
#مقام_معظم_رهبری
#تفسیر
#سوره_ممتحنه
5.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلم کوتاه
💫🌹 امیدآفرینی به سبک امام خامنهای حفظه الله
🥀🤍بازخوانی اندیشههای امامین انقلاب
🔘#جهاد_تبیین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ #خط_دیدار | امام خامنه ای حفظه الله، در دیدار اخیر:
💫🌹و البتّه پیروزی هم قطعی است.
📌حالا به این جولهی باطل نگاه نکنید؛
⭕️بدانید اینهایی که امروز جَوَلان میدهند،
🥀🤍یک روز زیر پای مؤمنین لگدمال خواهند شد. ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
🔘#جهاد_تبیین
🔘بسم الله الرحمن الرحیم
⬅️ با معارف قرآن کریم بیشتر آشنا شویم
📖 سوره مبارکه حشر، آیه ﴿21﴾
💫💙لوْ أَنزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَّرَأَيْتَهُ خَاشِعاً مُّتَصَدِّعاً مِّنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ ﴿21﴾
🥀🤍اگر این قرآن را بر كوهى نازل كرده بودیم، بى شك آن كوه را از خشیت خداوند، خاشع و فرو پاشیده مى دیدى. ما این مثال ها را براى مردم مى زنیم، شاید بیاندیشند.
💫🌹پيام ها:
1️⃣ یكى از شیوه هاى تربیت، توبیخ غیر مستقیم است. «لو أنزلنا هذا القرآن... تلك الامثال نضربها...»
2️⃣ قرآن کریم كتاب الهى، كمبودى ندارد، مردم قابلیّت لازم را ندارند. «لو أنزلنا هذا...»
3️⃣ استفاده از تمثیل در بیان حقایق معنوى، شیوه اى قرآنى است. «لو أنزلنا هذا القرآن على جبل...»
4️⃣ چگونه است كه كوه با آن صلابت، در برابر عظمت قرآن کریم خاشع است، امّا قلب برخى انسان ها، از سنگ سخت تر؟ «لو أنزلنا هذا القرآن على جبل لرأیته خاشعاً...»
5️⃣ هستى، شعور دارد. اگر قرآن کریم بر كوه نازل مى شد، خشوع و خشیت از آن ظاهر مى گشت. «لرأیته خاشعاً متصدّعاً من خشیة اللّه»
6️⃣ امثال و تمثیلات قرآنى، نیاز به تدبّر و تفكّر دارد و گرنه به درستى درك نمى شود. «تلك الامثال نضربها للنّاس لعلّهم یتفكّرون»
14.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫💙تفسیر سوره حشر، آيه ﴿21﴾
🥀🤍حجت الاسلام قرائتی حفظه الله
💫💙شرح چهل حديث
🥀🤍امام خمینی رضوان الله علیه
2️⃣ حدیث دوم ریاء
⬅️ الحديث الثانى
💫💙بالسّند المتّصل إلى محمّد بن يعقوب، عن علىّ بن إبراهيم، عن أبيه، عن أبي المغرا، عن يزيد بن خليفة، قال: قال أبو عبد اللّه، عليه السّلام: كلّ رياء شرك. إنّه من عمل للنّاس كان ثوابه على النّاس، و من عمل للّه كان ثوابه على اللّه.» [1]
🥀🤍ترجمه «به سند مذكور، يزيد بن خليفه از حضرت صادق، عليه السّلام، نقل مىكند كه فرمود: هر ريايى شرك است. همانا كسى كه كار كند براى مردم، مىباشد ثواب او بر مردم، و كسى كه عمل كند براى خدا، مىباشد ثواب او بر خدا.»
💫💙در معنى ريا و درجات آن شرح بدان كه «ريا» عبارت از نشان دادن و وانمود كردن چيزى از اعمال حسنه يا خصال پسنديده يا عقايد حقه است به مردم، براى منزلت پيدا كردن در قلوب آنها و اشتهار پيدا كردن پيش آنها به خوبى و صحت و امانت و ديانت بدون قصد صحيح الهى. و آن تحقق پيدا مىكند در چند مقام:
1️⃣ مقام اوّل و آن داراى دو درجه است:
◀️ اوّل آنكه اظهار عقايد حقه و معارف الهيه كند براى اينكه اشتهار به ديانت پيدا كند و منزلت در قلوب پيدا نمايد. مثل اينكه بگويد:
🔺من كسى را جز خدا مؤثر در وجود نمىدانم. يا اينكه: من به غير خدا توكل به كسى ندارم. يا بالكناية و اشاره خود را معرفى كند به عقايد حقه. و اين طور دوم را يج تر است. مثلا صحبت توكل يا رضاى به قضاى الهى پيش آمد مىكند، شخص مرائى با يك آه يا يك سر تكان دادن خود را در سلك آن جمعيت محسوب مىدارد.
🔻🔻🔻
◀️ درجه دوم آنكه عقايد باطله را از خود دور كند و نفس خود را از آن تزكيه كند به قصد جاه و منزلت در قلوب، چه به صراحت لهجه باشد يا به اشاره و كنايه.
2️⃣ مقام دوم و در آن نيز دو مرتبه است:
◀️ يكى آنكه اظهار خصال حميده و ملكات فاضله نمايد.
◀️ و يكى تبرى از مقابلات آنها نمايد و تزكيه نفس كند بدان غرض كه معلوم شد.
3️⃣ مقام سوم كه رياى معروف پيش فقها، رضوان اللّه عليهم، است، داراى همين دو درجه است: يكى آنكه اتيان به عمل و عبادت شرعى كند يا اتيان به راجحات عقلى نمايد به قصد ارائه به مردم و جلب قلوب، چه آنكه ذات عمل را به قصد ريا كند، يا كيفيت، يا شرط، يا جزء آن را، به طورى كه در كتب فقهيه متعرضاند [2]
🥀🤍ديگر آن كه ترك عملى كند به همان مقصود. و ما در اين اوراق شرح بعضى از مفاسد هر يك از اين سه مقام را بيان مىكنيم. آنچه به نظر مىرسد از براى علاج آن اشاره مىنماييم به طريق اختصار.
🥀پاورقی
[1] اصول كافى، ج 2، ص 293، «كتاب ايمان و كفر»، «باب رياء»، حديث 3.
[2]- فقهاء در مبحث نيّت نماز رياء را مورد بحث قرار دادهاند، جواهر الكلام، ج 9، 187- 195 «كتاب الصلاة» بحث نيّت. عروة الوثقى ص 208- 210 «كتاب الصلاة» فصل نيّت. تحرير الوسيله ج 1- 2- 141. «كتاب الصلاة» بحث نيت.