🌹پيام ها:
🟢1- زكات، نشانه ى صداقت در اظهار ایمان است. «انّما الصدقات»
⚪️2- تقسیم زكات براساس وحى است، نه توقّعات. در مقابل عیب جویى منافقان، فرمود:
«انّما الصدقات للفقراء و...»
⚫️3- مصرف زكات در غیر موارد هشتگانه ى این آیه، جایز نیست. «انّما الصدقات»
🟢4- یكى از اصول عدالت اجتماعى اسلامى، بیمه و تأمین زندگى محرومان است.«انّما الصدقات للفقراء»
⚪️5 - همه ى دارایى هاى انسان از خودش نیست، دیگران هم در آن سهم دارند. «للفقراء و ...»
⚫️6- پرداخت كنندگان زكات، نباید بر فقیران منّت بگذارند، چون سهم زكات، ملك خودشان است.
«للفقراء»
🟢7- فقرزدایى باید در رأس برنامه هاى نظام اسلامى باشد. «فریضة من اللَّه» ابتدا «للفقراء» مطرح شد و سپس موارد دیگر.
⚪️8 - تأمین زندگى كسانى كه به دنبال اقامه ى احكام و فرائض دینى هستند، لازم است.
«والعالمین علیها»
⚫️9- هر كارى بها و ارزشى دارد، خواه كارگر و كننده ى آن نیازمند باشد، یا غنى. «العاملین علیها»
🟢10- همچنان كه قاضى باید تأمین شود تا به فكر رشوه نیفتد، دست اندركاران زكات هم باید تأمین شوند تا به فكر رشوه و اختلاس نیفتند. «العاملین علیها»
⚪️11- براى جمع آورى زكات، باید كسانى از سوى حكومت اسلامى مأمور شوند. «العاملین علیها»
⚫️12- مسائل مادى و معنوى، به هم آمیخته است. «والمؤلفة قلوبهم»
🟢13- اسلام، برخلاف استعمارگران دروغگو ولاف زن، با حلّ مشكلات اقتصادى جامعه ها و به قصد قربت، همراه با برهان و ارشاد، مكتب خود را توسعه مى دهد. «المؤلفة قلوبهم»
⚪️14- از وظایف دولت اسلامى آن است كه مال را وسیله ى جذب دلها قرار دهد. [102]
«والمؤلفة قلوبهم»
⚫️15- اسلام براى آزادى بردگان، بودجه قرار داده است. «وفى الرقاب»
🟢16- مخارج تشكیلات زكات، بر دولت تحمیل نمى شود، بلكه خودكفاست. «العاملین علیها»
⚪️17- حكومت اسلامى، مسئول گرفتن زكات و پرداختِ بجاى آن است، تا فقرا، خود مستقیماً نزد اغنیا نروند و احساس حقارت نكنند. [103] «العاملین علیها»
⚫️18- بودجه ى جهاد و دفاع از سرزمین اسلامى از زكات و به دوش مردم است. «فى سبیل اللَّه»
🟢19- مال، باید وسیله ى قرب به خداوند متعال باشد. «فى سبیل اللَّه»
⚪️20- اسلام با تأمین بودجه براى واماندگان در سفر، به مسأله ى سفر، تجارت و سیاحت بها داده است. «ابن السبیل»
⚫️21- قانون زكات، قانونى حساب شده و حكیمانه است. «انمّا الزكاة... فریضةً... علیم حكیم»
🟢22- اسلام، تنها دین عبادت نیست، قوانین اقتصادى هم دارد. «فریضةً»
102) در اسلام، مسائلى همچون هدیه، سوغات و اطعام، به عنوان اهرمى جهت جذب قلوب به حساب آمده است.
103) آیه اى دیگر مى فرماید: «خذ من اموالهم صدقة» توبه، 103.
https://eitaa.com/khoban72
60.mp3
14.1M
🌷تفسیر سوره توبه (برائت) آیه 60 (صوتی)
حجت الاسلام قرائتی حفظه الله🌷
https://eitaa.com/khoban72
🔳شرح چهل حديث( اربعين حديث)🔳
🌷🍃امام خمینی رضوان الله علیه:
1️⃣1️⃣ حدیث یازدهم، فطرت
⬅️ فصل در اشاره اجماليه به احكام فطريات
3️⃣ مقام سوم در بيان آنكه معاد از فطريات است
🟢🍃در بيان آنكه وجود يوم معاد و روز رستخيز از فطريات است كه تخمير در خميره بشر گرديده. و آن نيز چون دو مقام سابق با طريق هاى بسيار و فطرت هاى عديده ثابت شود، ولى ما در اين مقام
🔺به بعضى از آنها اشاره مىنماييم.
⚪️🍃بدان كه يكى از فطرت هاى الهيه، كه مفطور شدهاند جميع عايله بشر و سلسله انسان بر آن،
🔺فطرت عشق به راحت است
🟢🍃كه اگر در تمام دورههاى تمدن و توحش و تدين و سر خودى اين نوع مراجعه شود، و از تمام افراد عالم و جاهل، وضيع و شريف، صحرايى و شهرى، سؤال شود كه اين تعلقات مختلفه و أهويه متشتته براى چيست، و اين همه تحمل مشاقّ و زحمات در دوره زندگانى براى چه مقصد است، همه متفق الكلمه با يك زبان صريح فطرى جواب دهند كه
🔺ما همه هر چه مىخواهيم براى راحتى خود است.
⚪️🍃غايت مقصد و نهايت مرام و منتهاى آرزو، راحتى مطلق و استراحت بىشوب به زحمت و مشقت است. و چون چنين راحت غير مشوب به زحمت و استراحت غير مختلط به رنج و نقمت معشوق همه است، و آن معشوق گمشده را هر كس در چيزى گمان مىكند،
🔺از اين جهت تعلق به هر چه در او محبوب را گمان كرده پيدا مىكند
🔻🔻🔻
📌با اينكه در تمام عالم مُلك و جميع سرتاسر دنيا چنين راحتى مطلقى يافت نشود و چنين استراحت غير مشوبى(آمیخته) ممكن نيست. تمام نعمت هاى اين عالم مختلط با زحمت ها و رنج هاى طاقت فرساست، همه لذت هاى دنيا محفوف(احاط شده) به آلامى است كمر شكن، درد و رنج و تعب و حزن و اندوه و غصه سرتاسر اين عالم را فرا گرفته است. در تمام دورههاى زندگانى بشر يك نفر يافت نشود كه رنجش مساوى با راحتش باشد و نعمتش مقابل تعب(سختی) و نقمتش باشد، تا چه رسد به آنكه
🔺راحتى خالص و استراحت مطلق داشته باشد.
💢پس، معشوق بنى الانسان در اين عالم يافت نشود، عشق فطرى جبلى(ذاتی) فعلى آن هم در تمام سلسله بشر و عايله(خانواده) انسان بى معشوق فعلى موجود ممكن نيست. پس، ناچار در دار تحقق و عالَم وجود، بايد عالَم باشد كه راحتى او مشوب (آمیخته) نباشد به رنج و تعب: استراحت مطلق بىآلايش به درد و زحمت داشته باشد،
🔺و خوشى خالص بىشوب به حزن و اندوه در آنجا ميسر باشد،
🌷🍃و آن دار نعيم حق و عالم كرامت ذات مقدس است. و مىتوان آن عالم را به فطرت حريّت و نفوذ اراده، كه در فطرت هر يك از سلسله بشر است، اثبات كرد. چون مواد اين عالم و اوضاع اين دنيا و مزاحمات آن و تنگى و ضيق(سختی) آن تعصى دارد از حُريت و نفوذ اراده بشر، پس بايد عالمى در دار وجود باشد كه اراده در آن نافذ باشد و مواد آن عصيان از نفوذ اراده نداشته باشد، و انسان در آن عالم فعّال ما يشاء و حاكم ما يريد باشد،
🔺چنانچه فطرت مقتضى است.
🌷🌷🕊پس، جناح عشق به راحت، و عشق به حُرّيت، دو جناحى است كه به حسب فطرة اللّه غير متبدله در انسان وديعه گذاشته شده كه با آنها انسان طيران كند به عالم ملكوت اعلى و قرب الهى.
🔺و در اين مقام مطالب ديگرى است كه با وضع اين اوراق تناسب ندارد
🟢🍃و فطرت هاى ديگرى است براى اثبات معارف حقه از قبيل اثبات نبوات و بعث رسل و انزال كتب. بلكه از هر يك از اين فطرت ها كه ذكر شد جميع معارف ثابت گردد، ولى ما اكنون اكتفا كرديم به همين اندازه كه بيش از اين از مقصود خارج نشويم
🔺و شرح بىمناسبت با حديث شريف نشود.
🌷🍃تا اينجا معلوم شد كه علم به مبدأ و كمالات و وحدت آن و علم به يوم معاد و عالم آخرت
🔺از فطريّات است. و الحمد للّه.
https://eitaa.com/khoban72
7.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔳فیلم کوتاه
🌷🍃امام خمینی رضوان الله علیه
🟢🍃 در این میدان کوشش کنید...
https://eitaa.com/khoban72
5.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔳فیلم کوتاه
🥀مثل فقه معاصر تربیت کنید...
🌷🍃امام خامنه ای - مد ظله العالی:
🟢🍃«به حمدالله در قم آقایانِ مسئولان محترم یک حرکت جدید فقهی را شروع کردند، #فقه_معاصر را دارند تحقیق میکنند، مسائل موجود روز را از لحاظ فقهی دارند کار میکنند، بسیار #باارزش است؛
🔺#باید هم ادامه پیدا کند.»
⚪️🍃«مثل همین باید مبلّغ تربیت کنیم، مبلّغینی که بتوانند اثرگذار باشند،
🔺بتوانند همه جا منتشر باشند.»
🌷🍃دیدار با مبلغان و حوزویان سراسر کشور ۱۴۰۲/۴/۲۱
https://eitaa.com/khoban72
🖤🍃🖤🍃🖤🍃
🌷🍃امام خامنه ای حفظه الله:
🟢🍃کاری که امام حسین (علیه السّلام) کردند، یک کار فوقالعادهای است. یعنی ابعاد آن از آنچه که ما امروز محاسبه میکنیم، خیلی بالاتر است. ما جوانبش را، ریزهکاری هایش را
🔺غالباً ندیده میگیریم.
⚪️🍃من یک بار در یک صحبتی، صبر امام حسین (علیه السّلام) را تشریح کردم. صبرش فقط این نبود که بر تشنگی صبر کند، بر کشته شدن یاران صبر کند؛ اینها صبرِ آسان است. صبرِ سختتر این است که دیگران، افراد صاحب نفوذ، افراد آگاه، افراد محترم هی بگویند آقا نکنید، این کار غلط است، این کار خطرناک است.
🔺هی ایجاد تردید کنند.
⁉️کی ها؟ افرادی مثل عبدالله جعفر، عبدالله زبیر، عبدالله عباس؛ این شخصیت های برجستهی بزرگ آن روز دنیا، آقازادههای مهم اسلام، اینها هی بگویند نکن این کار را. هر که باشد، اگر چنانچه آن عزم و آن اراده و آن ثبات در او نباشد، با خودش فکر میکند که من دیگر تکلیفی ندارم، اینها که دارند اینجوری میگویند، دنیا هم که دارد آنجوری حرکت میکند،
🔺بگوئیم و بگذریم.
https://eitaa.com/khoban72
🖤🍃🖤🍃🖤🍃
🔳#درسعاشورایی
🌷🍃وهَب بن وَهَب جوانی است که تازه مسلمان شده، مسیحی بوده، خودش آمده میدان جنگ، مادرش آمده، همسرش آمده.
🟢🍃روز عاشورا حسین بن علی علیه السلام سختش بود اجازه دهد به وهب که برود میدان، بجنگد و کشته شود. با هر مصیبتی بود اجازه گرفت و رفت میدان و
🔺شهید شد.
⚫️🍃مادرش نگاه میکرد، وقتی دید که پسرش شهید شد، همه خیال کردند عصبانی می شود، ناراحت میشود، چرا که اینها میهمانهای اسلام بودند. یک نفری جلوی چشم مادر، سر این جوان را از بدن جدا کرد،
🔺سر را پرتاب کرد به طرف خیمهها.
🌸🍃این پیرزن سرِ جوانش را برداشت، بوسید، با دستش، خاک را از اطراف صورت او پاک کرد، با صدای بلند فریاد زد و گفت: هدیهای را که در راه خدا دادهایم پس نمیگیریم،
🔺سر را پرتاب کرد طرف دشمن!
⁉️ واقعا این اسلام با انسانها چه کرده است؟
⁉️این اسلام انقلابی، چه آب حیاتی است، چه کیمیایی است؟
🟢🍃این اهل بیت (علیهم السلام) چه کردند با مردم که نه فقط در صدر اسلام، بلکه پس از ۱۴۰۰ سال مردم اینطور با شور و شعور و عشق و محبت، برای اسلام و اهل بیت(علیهم السلام)
🔺جانفشانی میکنند...
https://eitaa.com/khoban72