8.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷عطر تلاوت آیات قرآن کریم🌷
📖سوره آل عمران۱۶۹
🌙🟢 ولَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ
🌙⚪️ هرگز کسانى را که در راه خدا کشته شده اند مرده مپندار بلکه آنان زنده اند
و نزد پروردگارشان روزى داده مى شوند.
https://eitaa.com/khoban72
💚🌙🔴🌙💚┄✦💚✦༻﷽༺✦💚✦┄
🌙💚اولین سلام صبح گاهی تقدیم به ساحت قدسی قطب عالم امکان، حضرت صاحب العصر و الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
🌙🔴صبح مان را آغازمی کنیم، با سلام به ساحت مقدس چهارده معصوم علیهم السلام و حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام و حضرت زینب کبری سلام الله علیها، به نیابت از امام خمینی رضوان الله علیه و تمامی شهدا، علما، شهیدحاج قاسم سلیمانی، مؤمنین مؤمنات:
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🌙💚 ﯾﺎ ﺭَﺳﻮﻝَ ﺍﻟﻠﻪ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🌙🔴 ﯾﺎ ﺍﻣﯿﺮَﺍﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏِ🌙💚 ﯾﺎ ﻓﺎﻃﻤةُ ﺍﻟﺰﻫﺮﺍﺀُ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🌙🔴 ﯾﺎ ﺣﺴﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ﺍﻟﻤﺠﺘﺒﯽ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🌙💚 ﯾﺎ ﺣﺴﯿﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ﺳﯿﺪَ ﺍﻟﺸﻬﺪﺍﺀِ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🌙🔴 ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﺍﻟﺤﺴﯿﻦِ ﺯﯾﻦَ ﺍﻟﻌﺎﺑﺪﯾﻦَ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🌙💚 ﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ِ ﺍﻟﺒﺎﻗﺮُ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🌙🔴 ﯾﺎ ﺟﻌﻔﺮَ ﺑﻦَ ﻣﺤﻤﺪٍ ﺍﻟﺼﺎﺩﻕُ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🌙💚 ﯾﺎ ﻣﻮﺳﯽ ﺑﻦَ ﺟﻌﻔﺮٍ ﺍﻟﮑﺎﻇﻢُ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🌙🔴 ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﻣﻮﺳَﯽ ﺍﻟﺮﺿَﺎ ﺍﻟﻤُﺮﺗﻀﯽ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🌙💚 ﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ﺍﻟﺠﻮﺍﺩُ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🌙🔴 ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﻣﺤﻤﺪٍ ﺍﻟﻬﺎﺩﯼ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🌙💚 ﯾﺎ ﺣﺴﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ العسکری
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🌙🔴 ﯾﺎ ﺑﻘﯿةَ ﺍﻟﻠﻪِ، یا اباصالحَ المهدی و رحمةُ الله و بركاته.
🌙💚 الهی
🌙🔴 یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَد
🌙💚 یا عالیُ بِحَقِّ علی
🌙🔴 یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه
🌙💚 یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الحسن
🌙🔴 یا قدیمَ الاِ حسان بِحَقِّ الحُسَیْن
🌙💚 عجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ صاحبَ العصرِ والزَّمان
💚 🌙🔴 🌙🔴 🌙💚
https://eitaa.com/khoban72
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷
🌴با معارف قرآن کریم بیشتر آشنا شویم🌴
🌙🌷سوره توبه (برائت) آيه 123 🌙🌷
🌙🟢123- يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ قَاتِلُواْ الَّذِينَ يَلُونَكُم مِّنَ الْكُفَّارِ وَلْيَجِدُواْ فِيكُمْ غِلْظَةً وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ
🌙⚪️اى كسانى كه ایمان آورده اید! با كسانى از كفّار كه نزدیك شمایند بجنگید. باید آنان در شما خشونت و صلابت بیابند و بدانید كه خداوند، با پرهیزكاران است.
🌹نکته ها:
🌙🟢پرداختن به دشمنانِ نزدیك تر و جنگیدن با آنان، مزایایى دارد، از جمله: به هزینه و امكانات كمترى نیاز است، اطلاعات ما از آنان بیشتر است، تدارك جبهه آسانتر و آمادگى عمومى براى مقابله با آنان بیشتر است، خطرشان مقدّم تر است، راه دفع آنان ودسترسى به منطقه ى جنگ سریعتر است، هم خودش دشمن است،
🔺هم مى تواند بازوى دشمنان دورتر باشد.
🌙⚪️«غِلظة» به معناى صلابت، قدرت و هیبت است، نه سنگدلى و بدخلقى. از این رو در مسائل نظامى، مانور و قدرت نمایى ورژه و لباس و شعار و هرچه كه قواى اسلام را قدرتمند نشان دهد، مورد ستایش است. پیامبر خداصلى الله علیه وآله نیز هنگام فتح مكّه، مسلمانان را فرمان داد تا در مقابل چشم ابوسفیان رژه رفتند تا با نشان دادن قدرت و شكوه سپاه اسلام،
🔺روحیّه ى مشركان تضعیف شود.
🔻🔻🔻
🌙🔴مسأله ى «الاقربُ فالاقرب»، یعنى اولویّت دادن به آنچه نزدیكتر به انسان است، در همه ى امورِ تعالیم اسلامى مطرح است، در انفاق و صدقه، ابتدا یتیم و فقیرِ خویشاوند، در پرداخت زكات ابتدا نیازمندان محلّى و نزدیك، در جنگ، نخست دشمنان نزدیكتر، در دعوت وتبلیغ، ابتدا بستگان نزدیك و اهل منطقه، در مسجد، تقدّم همسایه ى مسجد، در سفره و مهمانى، طعام نزدیك انسان و در نماز جماعت و در صف اوّل، آنان كه به امام جماعت در كمالات نزدیكترند.
🌙🌷این آیه، جهاد آزادیبخش را مى گوید، نه جهاد دفاعى را. از این رو به صفات مبارزان اسلامى پرداخته، نه به شرایط هجوم كافران. [192]
🌙🟢در سیره ى پیامبر صلی الله علیه وآله، نمونه هاى بسیارى دیده مى شود كه به سپاه اسلام توصیه مى فرمود: با تقوا باشند، به زنان كفّار آسیبى نرسانند، به درختان لطمه نزنند. حتّى یك بار كشته ى دختر كافرى را دید و به شدّت ناراحت شد. [193]
192) تفسیر فى ظلال القرآن. 193) تفسیر فى ظلال القرآن.
🌹پيام ها:
🟢1- ایمان باید همراه با عمل و مبارزه باشد. «یا ایها الذین آمنوا قاتلوا»
⚪️2- دفع شرّ دشمنان نزدیكتر، اولویّت دارد. «یلونكم من الكفّار» (استراتژى جنگى اسلام، ابتدا مقابله با دشمنان نزدیكتر است، همچنان كه در مبارزه ى فكرى و عقیدتى نیز باید ابتدا شبهاتِ رایج و موجود را پاسخ داد)
🔴3- هر چه براى ایجاد صلابت و شدّت لازم است باید تدارك دید، چه شجاعتِ رزمندگان و چه ابزار و سلاحهاى پیشرفته و چه آموزش هاى پیشرفته و تخصّصى. «ولیجدوا فیكم غلظة»
🌹4- سپاه اسلام، باید صلابت و هیبت داشته باشد. «غلظة»
🌷5 - شجاعت درونى باید با صلابت بیرونى همراه باشد. «و لیجدوا»
🟢6- غلظت وصلابت اسلامى، همراه با تقواست. «ان اللَّه مع المتقین»
⚪️7- جهاد، جلوه اى از تقواى الهى است. «قاتلوا... ان اللَّه مع المتقین»
🔴8 - چون در جنگ، غرائز، هوسها و كینه ها ممكن است پیش آید، تقوا براى رزمندگان شرطِ اساسى است.«انّ اللَّه مع المتقین»
https://eitaa.com/khoban72
123.mp3
3.72M
🌙🌷تفسیر سوره توبه (برائت) آیه 123 (صوتی)
حجت الاسلام قرائتی حفظه الله🌙🌷
https://eitaa.com/khoban72
🌹شرح چهل حديث( اربعين حديث)🌹
🌷🍃امام خمینی رضوان الله علیه:
9️⃣1️⃣ حدیث نوزدهم، غیبت
⬅️ الحديث التاسع عشر
🌙🟢بسندي المتّصل إلى ثقة الإسلام و المسلمين، محمّد بن يعقوب الكليني، رضوان اللّه تعالى عليه، عن عليّ بن إبراهيم، عن أبيه، عن النّوفليّ، عن السّكونيّ، عن أبي عبد اللّه، عليه السّلام، قال قال رسول اللّه، صلّى اللّه عليه و آله:
🌙⚪️الغيبة أسرع في دين الرّجل المسلم من الأكلة في جوفه.
🌙🔴قال و قال رسول اللّه، صلّى اللّه عليه و آله: الجلوس في المسجد انتظار الصّلاة عبادة ما لم يحدث. قيل: يا رسول اللّه و ما يحدث. قال: الاغتياب. [1]
🌙🟢ترجمه «سكونى گويد فرمود حضرت صادق، عليه السلام، فرمود رسول خدا، صلّى اللّه عليه و آله:
🔺«غيبت سريعتر است در دين مرد مسلمان از مرض «اكله» در جوفش.»
🌙⚪️گفت و فرمود رسول خدا، صلّى اللّه عليه و آله،: «نشستن در مسجد براى انتظار نماز عبادت است مادامى كه احداث نكند.» گفته شد: «اى رسول خدا، چه چيز را احداث نكند؟»
🔺فرمود: «غيبت را.»
🌙🔴شرح «غيبت» مصدر «غاب»، و هم [اسم] مصدر «اغتياب» است، چنانچه در لغت است. قال الجوهرى: «اغتابه اغتيابا، إذا وقع فيه، و الاسم الغيبة. و هو أن يتكلّم خلف إنسان مستور بما يغمّه لو سمعه. فإن كان صدقا سمّي غيبة، و إن كان كذبا سمّي بهتانا.»- انتهى [2]
🌙🌷محقق محدّث، مجلسى، عليه الرحمة، فرمايد: «اين معنى لغوى است.»انتهى [3].
🔻🔻🔻
🌙🟢ولى ظاهر چنين نمايد كه صاحب صحاح معنى اصطلاحى را بيان كرده نه معنى لغوى را، زيرا كه معنى لغوى «غاب» و «اغتاب»، و ساير تصاريف آن، اين نيست، بلكه معناى اعمّى از آن است. و لغويّين گاه معنى اصطلاحى يا شرعى را در كتب خود مىنگارند.
🌙⚪️و از صاحب قاموس منقول است كه «غاب» را به معنى «عاب» گرفته. و عن المصباح المنير: «اغتابه إذا ذكره بما يكرهه من العيوب، و هو حقّ.» [4]
🌙🔴به گمان نويسنده هيچيك از مذكورات متن معنى لغوى نباشد، بلكه در هر يك قيودى است كه با معنى اصطلاحى اختلاط پيدا كرده. در هر صورت بحث در اطراف معنى لغوى چندان فايده ندارد، عمده به دست آوردن موضوع شرعى است كه متعلق تكليف شده. و على الظاهر در اين مورد اين موضوع قيود شرعيه دارد كه خارج از فهم عرفى و معنى لغوى است.
🔺و پس از اين در اطراف موضوع بيانى پيش مىآيد.
🌙🟢«و الأكلة»، كفرحة، داء في العضو يأتكل منه. كما في القاموس و غيره. و قد يقرء بمدّ الهمزة على وزن فاعلة، أي العلّة الّتي تأكل اللّحم. و الاوّل أوفق باللّغة.كذا قال المجلسىّ. [5]
🌙⚪️«مجلسى فرموده: اكلة بر وزن فرحة، دردى است در عضو كه از آن مىخورد. چنانچه در قاموس و غير آن مذكور است. و گاهى بر وزن «فاعلة» خوانده شده، يعنى دردى كه گوشت را مىخورد. و اوّلى مناسبتر با لغت است.» در هر حال، مقصود آن است كه همان طور كه اين مرض وقتى پيدا شد در عضو، خصوصا اعضاى لطيفه مثل باطن. آن را بزودى مىخورد و فانى مىكند،
🔺غيبت دين انسان را از آن سريعتر مىخورد و فاسد و فانى مىكند.
🌙🌷و ما لم يحدث از باب افعال است. و ضمير مستتر در آن راجع به «جالس» مستفاد از «جلوس» مذكور است. و «اغتياب» منصوب است، و مفعول فعل مقدّر مفهوم از كلام سائل است. و در بعضى نسخ به جاى ما يحدث «ما الحدث» است، بنابراين، «اغتياب» مرفوع است بنابر خبريّت.
🥀پاورقی
[1] اصول كافى، ج 2، ص 356، «كتاب الايمان و الكفر»، «باب الغيبة و البهتان»، حديث 1.
[2] «اغتابه، اغتيابا. چون در غيبت افتد و در غياب كسى بدى وى گويد كه نام آن «غيبت» است. و غيبت آن است كه در غياب كسى سخنى گويد كه اگر آن كس بشنود رنجيده گردد. چون آن سخن راست باشد، آن را غيبت گويند، و چون دروغ باشد آن را بهتان نامند.»
[3] مرآة العقول، ج 10، ص 406، «كتاب الايمان و الكفر»، «باب الغيبة و البهتان»، حديث 1.
[4] «صاحب مصباح المنير گويد: گويند «غيبت كرد او را» وقتى او را به صفات ناپسند كه او آنها را ناخوش دارد ياد كند و سخن گوينده راست باشد.» مصباح المنير، ج 2، ص 458.
[5] مرآة العقول، ج 10، ص 406، «كتاب ايمان و كفر»، «باب الغيبة و البهت»، حديث 1.
https://eitaa.com/khoban72
5.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷🌷امام و آقا:
📌بعضیها با انتقاد میخواهند
انتقام بگیرند
🔻در ظاهر لحن انتقاد
📌اما به قصد تضعیف جمهوری اسلامی...
https://eitaa.com/khoban72