هدایت شده از امام خمینی رضوان الله علیه
💫🌹 شرح چهل حديث 🌹💫
💫🌷امام خمینی رضوان الله علیه:
3️⃣2️⃣ حدیث بیست و سوم، طلب علم
⬅️ الحديث الثالث و العشرون
ادامه...
💫🟢شرح بأعيانهم تأكيد است از براى ضمير اعرفهم. يعنى، بشناس آنها را خودشان را به طورى كه مشخص و معيّن گردند و مشتبه به غير نشوند، چنانچه گويى: رأيته بعينه. و كلّ شيء فيه حلال و حرام، فهو لك حلال حتّى تعرف الحرام بعينه. [1]
🌙🌹جناب محقق محدّث مجلسى، رحمة اللّه، احتمالاتى دادهاند و نقل فرمودند در اين مقام، كه اين احتمال كه متعين و واضح است هيچيك از آنها نيست، و آنها نيز به غايت بعيد است، مثل اينكه فرمودند: «بأعيانهم أى، بخواصّهم و أفعالهم المخصوصة بهم، أو بالشّاهد و الحاضر من أفعالهم.»
🔻پس از آن فرمايند: «و قيل:
💫⚪️بأعيانهم أى، أقسامهم و مفهومات أصنافهم. و قيل: المراد بأعيانهم مناظرهم من هيئتهم و أوضاعهم كالتسربل بالخشوع. [2]»
💫🔴و ديگر احتمالات بعيده. قوله: و صفاتهم مقصود از اوصاف، آن حالاتى است كه تابع ملكات و مقاصد اين سه صنف است، مثل موذى بودن و مراء نمودن و غير آن. پس، به اين اوصاف معرفى حال آنان گردد
و آنها باعيانهم شناخته شوند.
📌و «جهل» خلاف علم است. و در اين مقام شايد مراد تعميه و اخفاء حق باشد، يا تجاهل و عدم قبول حق باشد. و ما پس از اين، بيان اين مطلب را بيش از اين مىنماييم. و مجلسى فرموده «الجهل السّفاهة و ترك الحلم. و قيل: ضدّ العقل. [3]»
⭕️و «مراء» جدال در آرا و كلام است. و از همين مادّه است «جدل» كه يكى از صناعات خمس معنونه در منطق است. يقال: ماريت الرّجل أماريه مراء. إذا جادلته [4].
🔻🔻🔻
💫🌹چنانچه در صحاح جوهرى است. و اين كلام گرچه مطلق است، ولى مقصود على الظاهر همين است كه ذكر شد. و در اين مقام احتمال ديگرى است كه ما پس از اين به آن اشاره در يكى از فصول آتيه [مىكنيم]. و «استطالة» طلب بلندى و ارجمندى است.
💢و «ختل»، به فتح «خاء» معجمه و سكون «تاء»، به معنى خدعه و فريب است. قال الجوهرىّ: «ختله و خاتله، أى خدعه. و التخاتل، التّخادع.
♨️قوله: ممار پس از اين ذكر شود كه چگونه معرفى شده است صاحب مراء به «ممارى»، و صاحب استطاله و ختل به «استطالة» بر امثال، و صاحب «خبّ» بودن كه به معنى خدعه است. [5] قوله: متعرّض للمقال يعنى اظهار نمودن مقالات را. يقال: عرضت له الشّيء إذا أظهرته له و عرض له أمر كذا. و يعرض، أى ظهر. [6]
💫🟢و أندية جمع «نادي» است. و آن محل اجتماع قوم و مجلس و مذاكرات آنان است. و چون متفرق شدند آن را «نادى» نگويند. و از آن است «دار النّدوة» كه در مكه بوده، كه آن را بنا نمودند براى اجتماع در مشاورات. و «ندىّ» بر وزن فعيل، و «ندوة» و «منتدى» و «متندّى» به همين معنى [است] چنانچه جوهرى گويد.
🥀پاورقی
[1] (هر چيزى كه در آن حلال و حرام است، آن را بر خود حلال شمار تا آن گاه كه حرمت همان چيز بر تو معلوم و مسلّم گردد.) وسائل الشيعة، ج 12، ص 59، «كتاب التجارة»، باب 4 از «ابواب ما يكتسب به»، حديث 1.
[2] «بأعيانهم، يعنى با اوصاف و آثار مخصوص بدانها، يا با شئون حاضر و قابل مشاهده آنان و گفته شده «بأعيانهم» يعنى آنها و آنچه از صنفهاشان دانسته شده است. و گفته شده مراد از «أعيانهم» آن چيزهايى است كه در شكل و اوضاع ظاهرى آنها مشاهده مىشود. مانند فروتنى كه چون پيراهنى به تن كرده باشند. (بدان تظاهر كنند).» مرآة العقول، ج 1، ص 159، «كتاب فضل العلم»، «باب نوادر»، حديث 5.
[3] «جهل بيخردى و ترك بردبارى است. و گفتهاند آن چيزى است مقابل عقل.» مرآة العقول، ج 1، ص 160. «كتاب فضل العلم»، «باب نوادر»، حديث 5.
[4] «چون با او به مجادله آغاز كنى.»
[5] مقصود آن است كه معرفى كردن اصحاب مراء را به ممارى، و اصحاب خدعه را به خدعه داشتن، از قبيل تعريف شىء به نفس است، و اين در صنعت تعريف صحيح نيست. و ما ان شاء اللّه بعد از اين، بيان آن را به وجهى كه رفع اشكال شود مىكنيم. (منه عفى عنه).
[6] «گفته مىشود: عرضت له الشيء چون آن چيز را بر او آشكار كردى.»
💫🌷باید به وظیفهمان عمل کنیم...
💫🌹امام خمینی رضوان الله علیه:
💫🟢من بار دیگر از مسئولین بالای نظام جمهوری اسلامی میخواهم که از #هیچ_کس و از #هیچ_چیز جز خدای بزرگ نترسند و کمرها را ببندند و دست از مبارزه و #جهاد علیه فساد و فحشای سرمایه داری غرب و پوچی و تجاوز کمونیسم نکشند
🔺که ما هنوز در قدمهای اول مبارزه جهانی خود علیه غرب و شرقیم.
⁉️مگر بیش از این است که ما ظاهراً از جهانخواران شکست میخوریم و نابود میشویم؟
⁉️مگر بیش از این است که ما را در دنیا به خشونت و تحجر معرفی میکنند؟
⁉️مگر بیش از این است که با نفوذ ایادی قاتل و منحرف خود در محافل و منازل، عزت اسلام و مسلمین را پایکوب میکنند؟
⁉️مگر بیش از این است که فرزندان عزیز اسلام ناب محمدی در سراسر جهان بر چوبههای دار میروند؟
⁉️مگر بیش از این است که زنان و فرزندان خردسال حزب الله در جهان به اسارت گرفته میشوند؟
💫🌹بگذار دنیای پست مادیت با ما چنین کند ولی ما به #وظیفه_اسلامی خود عمل کنیم.
📆 ۲ فروردین ۱۳۶۸
🔻خاطراتی سبز از حیات طیبه
💫🌹امام خامنه ای حفظه الله
💫🟢یکبار آخر شب آقای خامنهای(مدظله العالی) میخواستند بعد از انجام کارها بروند اما کفشهایشان نبود. ایشان گفتند که من جلسه دارم و باعجله باید بروم. وقت هم خیلی کم بود و کفشهایشان نبود. من به ایشان گفتم: کفشهای من را شما بپوشید و بروید به کارتان برسید. کفش شما را من آخر سر پیدا میکنم و میپوشم؛ فردا با هم عوض میکنیم.
🔺ایشان قبول کردند و کفشهای مرا پوشیدند و رفتند.
💫⚪️آخر شب هر چه گشتم کفشهای ایشان را پیدا نکردم، تنها یک جفت کفش پاره و پوره پیدا کردم. با خودم گفتم حتما یک کسی آمده، کفشهای آقا را برده و اینها را جای آن گذاشته است. به هر صورت کفشها را پوشیدم و به منزل رفتم. کفشها خیلی درب و داغان بود ،
🔺طوری که نزدیک بود پایم زخم شود.
💫🔴فردای آن روز آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) آمدند و به من گفتند: کفشهایم را پیدا کردی؟ گفتم: نه؛ انگار یک نامرد بیانصافی آمده کفشهای شما را برده و این کفشهای پاره را جای آن گذاشته است. آقا نگاهی به کفشها انداخت و با لبخندی گفت:
🔺این که کفشهای خود من است!
💫🌷ایشان گفتند: کفشهایم را بده. گفتم: نه، حالا که این کفشهای شماست آن را به کفاشی میبرم. کفشها را تعمیر کردم، یک واکسی هم به آن زدم و فردای آن روز به ایشان تحویل دادم.
🔻🔻🔻
💫🌹نه اینکه ایشان بخواهد کفش پاره بپوشد! آن روزها اصلا مجال این کارها پیدا نمیشد. خود ما هم همینطور بودیم. مثلا تا نیمههای شب در محل استقرار امام بودیم و به خاطر ازدحام کار باز هم به خانه نمیرفتیم. یادم هست آخر شب به خانه شهید صادق اسلامی که نزدیک آنجا بود میرفتیم تا اگر شبانه حملهای به محل استقرار امام شد،
🔺نزدیک صحنه باشیم.
✍️حاج محمدکاظم نیکنام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لحظاتی از دیدار بنیانگذار حماس با رهبر انقلاب
💠احـکام مهمانی
💬#پرسش :
حکم رفتن به مهمانی که در آن پر از نامحرم است؛ در صورتی که مجبور به حضور در آن باشیم چیست؟
#احکام
🍀🍀احکام مصور 🍀🍀
🌼🌼
https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
💠 حکم سود بانکی
💬 سوال:
پولی در بانک سپرده گذاری کردهام و هر ماه سود به آن تعلق می گیرد آیا این سود حکم ربا را دارد و حرام است؟
✅ پاسخ:
اگر آن مبلغ اضافی و سودی که بانک میدهد از درآمد حاصل از به کارگیری سپرده به وکالت از سپرده گذار در ضمن یکی از عقود شرعی صحیح باشد، ربا نیست، بلکه سود معامله شرعی است و اشکال ندارد
📚 استفتا از سایت آیت الله خامنه ای
#احکام
🍀🍀احکام مصور 🍀🍀
🌼🌼
https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
10.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 غیبت در صورت نامعین بودن شخص
💬سؤال:
اگر کسی که پشت سرش حرف زده می شود معيّن نباشد، آیا باز هم غیبت محسوب میشود؟
🔹اگر غیبت محصور در یک خانواده باشد چطور؟
💠 حجت الاسلام و المسلمین #محمدی_نژاد
#احکام
🍀🍀احکام مصور 🍀🍀
🌼🌼
https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼