12.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫🟡صوت کوتاه🟡💫
💫🤍به یاد آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام🤍💫
💫🟡صلوات خاصه حضرت
🟡🤍🟡🤍🟡┄✦🤍✦༻﷽༺✦🤍✦┄
💫🟡اولین سلام صبح گاهی تقدیم به ساحت قدسی قطب عالم امکان، حضرت صاحب العصر و الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
💫🤍صبح مان را آغازمی کنیم، با سلام به ساحت مقدس چهارده معصوم علیهم السلام و حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام و حضرت زینب کبری سلام الله علیها، به نیابت از امام خمینی رضوان الله علیه و تمامی شهدا، علما، شهیدحاج قاسم سلیمانی، مؤمنین مؤمنات:
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫🟡 ﯾﺎ ﺭَﺳﻮﻝَ ﺍﻟﻠﻪ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫🤍 ﯾﺎ ﺍﻣﯿﺮَﺍﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏِ💫🟡 ﯾﺎ ﻓﺎﻃﻤةُ ﺍﻟﺰﻫﺮﺍﺀُ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫🤍 ﯾﺎ ﺣﺴﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ﺍﻟﻤﺠﺘﺒﯽ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫🟡 ﯾﺎ ﺣﺴﯿﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ﺳﯿﺪَ ﺍﻟﺸﻬﺪﺍﺀِ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫🤍 ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﺍﻟﺤﺴﯿﻦِ ﺯﯾﻦَ ﺍﻟﻌﺎﺑﺪﯾﻦَ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫🟡 ﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ِ ﺍﻟﺒﺎﻗﺮُ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫🤍 ﯾﺎ ﺟﻌﻔﺮَ ﺑﻦَ ﻣﺤﻤﺪٍ ﺍﻟﺼﺎﺩﻕُ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫🟡 ﯾﺎ ﻣﻮﺳﯽ ﺑﻦَ ﺟﻌﻔﺮٍ ﺍﻟﮑﺎﻇﻢُ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫🤍 ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﻣﻮﺳَﯽ ﺍﻟﺮﺿَﺎ ﺍﻟﻤُﺮﺗﻀﯽ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫🟡 ﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ﺍﻟﺠﻮﺍﺩُ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫🤍 ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﻣﺤﻤﺪٍ ﺍﻟﻬﺎﺩﯼ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫🟡 ﯾﺎ ﺣﺴﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ العسکری
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫🤍 ﯾﺎ ﺑﻘﯿةَ ﺍﻟﻠﻪِ، یا اباصالحَ المهدی و رحمةُ الله و بركاته.
💫🟡 الهی
💫🤍 یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَد
💫🟡 یا عالیُ بِحَقِّ علی
💫🤍 یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه
💫🟡 یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الحسن
💫🤍 یا قدیمَ الاِ حسان بِحَقِّ الحُسَیْن
💫🟡سیماى سوره طارق
💫🤍این سوره، هفده آیه دارد و در مكّه نازل شده است.
💫🟡نام سوره برگرفته از آیه اول است و به معناى كوبنده مى باشد.
💫🤍محور مطالب این سوره دو چیز است:
1️⃣ یكى هشدار نسبت به معاد
2️⃣ و دیگرى نعمت قرآن و جایگاه والاى آن.
💫🟡توجّه دادن انسان به منشأ وجودى اش كه آبى پست و ناچیز بوده است، زمینه پذیرش قدرت لایزال الهى بر آفرینش دوباره انسان و حضور او در دادگاه رسواگر قیامت را فراهم مى آورد و اینها همه برگرفته از وحى صادق آسمان است كه مخالفان آن را شوخى مى پندارند،
🔺در حالى كه قطعى و حتمى است و هرچه كافران علیه آن توطئه كنند، به خودشان بازمى گردد.
💫🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹💫
💫🌴با معارف قرآن کریم بیشتر آشنا شویم🌴💫
💫🌷سوره مبارکه طارق آیات 10-1 🌷💫
💫🟢1- وَالسَّمَآءِ وَالطَّارِقِ 2- وَمَآ أَدْرَاكَ مَاالطَّارِقُ 3- النَّجْمُ الثَّاقِبُ 4- إِن كُلُّ نَفْسٍ لَّمَّا عَلَيْهَا حَافِظٌ
💫🟢5- فَلْيَنظُرِ الْإِنسَانُ مِمَّ خُلِقَ 6- خُلِقَ مِن مَّآءٍ دَافِقٍ 7- يَخْرُجُ مِن بَيْنِ الصُّلْبِ وَ التَّرَآئِبِ
💫🟢8- إِنَّهُ عَلَى رَجْعِهِ لَقَادِرٌ 9- يَوْمَ تُبْلَى السَّرَآئِرُ 10- فَمَالَهُ مِن قُوَّةٍ وَلَا نَاصِرٍ
⭐️سوگند به آسمان و ستاره طارق.
⁉️ و تو چه دانى كه طارق چیست؟
⭐️ستاره اى است درخشنده.
🤍(به اینها سوگند كه) هیچ كس نیست مگر آنكه بر او نگهبانى است.
👤پس انسان بنگرد كه از چه آفریده شده است.
💧از آبى جهنده آفریده شده است.
🌷كه از بین كمر و سینه بیرون مى آید.
🤍همانا او بر باز گرداندنش تواناست.
🌷روزى كه اسرار آشكار شود.
🟡پس براى انسان، هیچ قدرتى (از درون) و یاورى (از بیرون) نیست.
🌹نکته ها:
🌑«طارق» به معناى كسى است كه در شب وارد شود و در را بكوبد. «طَرق» كوبیدن و «مِطرقة» وسیله كوبیدن است و «طریق» به راه گفته مى شود، زیرا زیر پا كوبیده مى شود.
⭐️«ثاقب» به معناى سوراخ كردن است، گویا این ستاره با نور خود تاریكى شب را سوراخ مى كند.
🤍«صُلب» به معناى محكم و مراد از آن، ستون فقرات پشت است و «ترائب» به استخوان هاى سینه گفته مى شود.
🟡«تُبلى » از «بلوى » به معناى آزمایش است كه عامل آشكار شدن حقیقت هاست.
⭐️طبق روایتى از امام صادق علیه السلام مراد از طارق، ستاره زُحَل است كه ستاره امیرالمؤمنین(علیه السلام) و اوصیاى اوست.(34)
🔻🔻🔻
📌اشعث بن قیس كه از منافقان بود، شبانه حلوایى براى حضرت على علیه السلام آورد و در خانه را زد تا با هدیه حلواى شب، در روز مرتكب خلافى شود. حضرت، نام او را كه شبانه در خانه اش را كوبید، طارق نامید.(35)
🟡مشابه آیه 4 این سوره را در سوره انفطار مى خوانیم: «و انّ علیكم لحافظین كراماً كاتبین یعلمون ما تفعلون» بر شما نگهبانانى گماشته شده كه بزرگوارانه، بدون كینه و سوء ظنّ، كارهاى شما را مى نویسند و آنچه انجام مى دهید مى دانند.
34) تفسیر برهان. 35) نهج البلاغه، خطبه 224 .
🌹پيام ها:
🟡 1- انسان و تمام كارهاى او تحت حفاظت فرشتگان الهى است. (هم ثبت اعمال و هم حفظ از حوادث) «ان كلّ نفس لمّا علیها حافظ»
🤍 2- چگونگى تولّد فرزند، از انعقاد نطفه تا خروج از شكم مادر، باید مورد مطالعه و دقّت قرار گیرد كه هم زمینه خداشناسى است و هم معادشناسى. «فلینظر الانسان ممّ خلق...»
🟡 3- انسان به خاطر دارا بودن عقل و علم و استعداد باید در آفرینش خود دقت كند. «فلینظر الانسان»
🤍 4- توجّه به آفرینش انسان، زمینه ایمان به معاد است. «على رجعه لقادر»
🟡 5 - معاد جسمانى است و جسم انسان در قیامت دوباره زنده مى شود. «رجعه»
1-10.mp3
5.51M
💫🟡تفسیر سوره مبارکه طارق آیات 10-1 (صوتی)
حجت الاسلام قرائتی حفظه الله💫🟡
💫🌹 شرح چهل حديث
💫🌷امام خمینی رضوان الله علیه:
5️⃣2️⃣ حدیث بیست و پنجم وسوسه
⬅️ فصل
💫🟢پس از آنكه معلوم شد از طريق اهل معرفت كه وسوسه از اعمال شيطانيه است،- چنانچه در اين حديث شريف كه اكنون در مقام شرح آن هستيم و ساير احاديث ذكر فرمودند- ناچاريم بيان اين مطلب را از طريق ديگر كه با اذهان عامه نزديكتر و مناسبتر باشد بنماييم. گرچه بيان پيش نزد اهلش مطابق موازين عقليه و ضوابط برهانيه و مطابق ذوق اهل معرفت و مشاهدات اصحاب قلوب است، ولى چون بيان مبتنى بر اصول و قواعدى است كه از حوصله اين اوراق خارج است
🔺از آن صرف نظر مىنماييم.
📌پس، گوييم كه شاهد بر اينكه اين وساوس و اعمال از بازيچههاى شيطانى و القائات آن ملعون است و داعى دينى و باعث ايمانى در كار نيست، گرچه به خيال باطل صاحبش باشد، آن است كه
🔺آن مخالف با احكام شريعت و اخبار و آثار اهل بيت عصمت و طهارت است.
💫⚪️مثلا در اخبار متواتره از طريق اهل بيت عصمت،عليهم السلام، وارد است كيفيت وضوى رسول خدا، صلّى اللّه عليه و آله، كه با يك غسله(شست و شو) بوده [1]. و از ضروريات فقه است اجزاء يك غرفه(مُشتی) از براى وجه، و يك غرفه براى غسل دست راست، و يكى براى دست چپ.
🔺و اما با دو غرفه يا دو غسله محل خلاف است، [2]
💫🔴 حتى از صاحب وسائل استفاده شود فتواى به عدم جواز، يا تأمل در عدم جواز. [3] و از بعضى ديگر نقل خلاف شده است [4]، گرچه جواز دو غسله نيز محل تأمل نيست، و شهرت عظيمه [5] و اخبار كثيره [6] دلالت بر استحباب آن دارد، ليكن بعيد نيست افضليت يك غسله،
🔺منتها غسلهاى كه شاداب كند محل را.
🔻🔻🔻
⛔️[و ليكن] با سه غسله يعنى سه دفعه شستن، به طورى كه در هر دفعه موضع غسل را آب فرا گيرد،
🔺بلا اشكال بدعت و حرام و مبطل وضو است اگر با فضل آن مسح كند.
⬅️ ادامه دارد...
🥀پاورقی
[1] امام صادق (ع) فرمود: و اللّه، كان وضوء رسول اللّه إلّا مرّة مرّة. (به خدا سوگند، وضوى پيامبر جز آن نبود كه بر هر عضوى يك بار آب مىريخت.) وسائل الشيعة، ج 1، ص 308، «كتاب الطهارة»، باب 31 از ابواب «وضو» حديث 10 همچنين حديث 11 و 12.
[2] در «غسله» دوم سه قول هست، اكثر فقها حكم به استحباب آن كردهاند، و از برخى حكم به جواز و از برخى ديگر حكم به عدم جواز نقل شده است.
[3] چنانچه در عنوان باب مىفرمايد: باب إجزاء الغرفة الواحدة في الوضوء و حكم الثانية و الثالثة. وسائل الشيعة، ج 1، ص 306، «كتاب الطهارة»، باب 31.
[4] ابن ادريس حلى قائل به عدم جواز شده است. مختلف الشيعة، ج 1، ص 282.
[6] جواهر، ج 2، ص 266.
[5] وسائل الشيعة، ج 1، ص 273، «كتاب الطهارة»، باب 15 از ابواب «وضوء»، حديث 3. و نيز همان كتاب، ج 1، ص 310، «كتاب الطهارة»، باب 31 از ابواب «وضوء»، حديث 28- 29.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫🥀#فیلم کوتاه
💫🌹امام خمینی رضوان الله علیه:
💫⚪️آنی که انسان را از تزلزل بیرون می آورد
💫🟢ذکر خداست یاد خداست