🔘سیماى سوره حشر
🕊💚این سوره بیست و چهار آیه دارد و در مدینه نازل شده است.
🥀🤍به مناسبت كلمه ى «حَشر» كه در آیه دوم آمده، آن را «حشر» نام گذارى كرده اند. البتّه مراد از آن، حشر در قیامت نیست، بلكه اجتماع مردم براى كوچ كردن است.
📌آغاز و انجام این سوره درباره تسبیح همه موجودات هستى براى خداوند متعال است و محتواى آن بیشتر درباره همكارى منافقان با یهودیان مدینه براى توطئه علیه مسلمانان است
⭕️كه قرآن کریم مى فرماید: نقشه هاى آنان به جایى نمى رسد و جز خوارى و شكست، چیزى براى آنها به دنبال ندارد.
🕊💚از حضرت محمد صلی الله علیه وآله روایت شده است:
🥀🤍هر کس سوره حشر را قرائت کند بهشت و جهنم و عرش و کرسی و حجاب های آن و آسمان های هفتگانه و زمین های هفتگانه و هوا و بادها و پرندگان و درختان و کوهها و خورشید و ماه و فرشتگان، همگی بر او درود و صلوات می فرستند و برای او طلب مغفرت و آمرزش می کنند و اگر همان روز یا شب قرائت سوره حشر، از دنیا برود شهید محسوب می شود.
📚( ثواب الاعمال، ص117)
🔘بسم الله الرحمن الرحیم
⬅️ با معارف قرآن کریم بیشتر آشنا شویم
📖 سوره مبارکه حشر، آیه ﴿1﴾
🕊💚سبَّحَ لِلَّهِ مَا فِى السَّمَوَ اتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿1﴾
🥀🤍 آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است، براى خدا تسبیح كنند (و خدا را به پاكى مى ستایند) و اوست قدرتمند شكست ناپذیر حكیم.
🌹نکته ها:
🕊💚در قرآن، حدود 85 بار واژه «تسبیح» بكار رفته است. در نماز نیز در حالات مختلف ركوع، سجود و قیام، موضوع تسبیح خداوند متعال به طور برجسته به چشم مى خورد.
🥀🤍تسبیح در لغت، به معناى شنا و حركت تند در آب و هوا است و در اصطلاح، منزّه دانستن خداوند متعال از عیب ها و سرعت در عبادت اوست.
⬅️ خداوند متعال داراى دو نوع صفات است: ثبوتیّه و سلبیّه:
1️⃣ ثبوتیّه، كمالات خداوند متعال را بیان مى كند، مثل علم و قدرت،
2️⃣ امّا سلبیّه، خداوند متعال را از هرگونه عجز و جهل و نیاز منزّه مى داند.
◀️ تسبیح، نسبت به صفات سلبیّه است و حمد، نسبت به صفات ثبوتیّه.
🕊💚در مواردى از قرآن کریم و نماز، تسبیح و حمد الهى در كنار هم آمده اند. «یسبّح بحمده»(1)، «سبحان ربّى الاعلى و بحمده» و این جمع میان صفات ثبوتیّه و سلبیّه است، به این معنا كه گوینده، هم خداوند متعال را از هر عیبى دور مى داند و هم به خاطر دریافت الطاف الهى، او را ستایش مى كند.
⬅️ ادامه دارد...
🕊💚شرح چهل حديث
🥀🤍امام خمینی رضوان الله علیه
1️⃣ حدیث اول جهاد نفس
⬅️ ادامه(8) الحديث الأوّل
🕊💚شرح «السريّة» قطعة من الجيش. يقال: خير السّرايا أربع مائة رجل. [1] باقى الفاظ روايت معلوم است.
⬅️ بدان كه انسان اعجوبهاى است داراى دو نشئة و دو عالم:
1️⃣ نشئه ظاهر ملكيه دنيويه كه آن بدن او است،
2️⃣ و نشئه باطنه غيبيه ملكوتيه كه از عالم ديگر است.
🥀🤍و نفس او، كه از عالم غيب و ملكوت است، داراى مقامات و درجاتى است كه به طريق كلّى گاهى تقسيم كردهاند آن را به هفت قسمت [2]، و گاهى به چهار قسمت [3]، و گاهى به سه قسمت [4]، و گاهى به دو قسمت[5].
🕊💚و از براى هر يك از مقامات و درجات آن جنودى است رحمانى و عقلانى، كه آن را جذب به ملكوت اعلى و دعوت به سعادت مىكنند، و جنودى است شيطانى و جهلانى كه آن را جذب به ملكوت سفلى و دعوت به شقاوت مىكنند.
🥀🤍و هميشه بين اين دو لشكر جدال و نزاع است، و انسان ميدان جنگ اين دو طايفه است: اگر جنود رحمانى غالب شد، انسان از اهل سعادت و رحمت است و در سلك ملائكه منخرط، و در زمره انبيا و اوليا و صالحين محشور است،
🕊💚و اگر جنود شيطانى و لشكر جهل غالب آمد، انسان از اهل شقاوت و غضب است، و در زمره شياطين و كفار و محرومين محشور است.
🥀🤍و چون در اين اوراق بناى تفصيل نيست، به بعضى مقامات نفس اشاره كرده و وجوه سعادت و شقاوت آن را اجمالا بيان نموده، كيفيت جهاد نفس را در آن مقام بيان مىكنيم. إن شاء اللّه.
🔻🔻🔻
🥀پاورقی
[1] «سرّيه» نام بخشى از سپاه است. و گفته شده كه بهترين سريّهها آن است كه 400 نفر باشد. از امام صادق (ع) نيز نقل شده است: «خير السرايا أربعمائة». وسائل الشيعه، ج 11، ص 103 «كتاب الجهاد»، باب 54، حديث 1.
[2] حاج ملّا هادى سبزوارى اطوار هفتگانه نفس را در حاشيه اسفار (ج 7 ص 36) به اين ترتيب شمرده است:
نفس، قلب، عقل، روح، سرّ، خفى، افخى. مرحوم شاهآبادى در كتاب الانسان و الفطره مرتبه عقل را پيش از قلب مىداند. ولى صدر المتألهين چنين شمارش كرده است: طبع، نفس، قلب، عقل، روح، سرّ، خفى. و مرتبه اخفى را نياورده و طبع را افزوده است. اسفار ج 7، ص 36.
[3] براى عقل انسان چهار مرحله بر شمردهاند: عقل هيولانى، عقل بالملكة، عقل بالفعل، عقل بالمستفاد، شواهد الربوبية ص- 202- 207. و همچنين صدر المتألهين نفس انسان را به سرّ و علن و هر يك از اين دو را به ظاهر و باطن تقسيم مىكند كه مىتواند چهار مرحله براى نفس محسوب شود. اسفار، ج 7، ص 36.
[4] بو على سينا قواى نفس را در تقسيم اوّلى به سه مرتبه نفس نباتى، نفس حيوانى، نفس انسانى تقسيم مىكند. و تقسيم سهگانه ديگر ناظر به مراتب ملك و برزخ و عقل مىباشد. و امام (س) در شرح همين حديث براى نفس سه مقام و مرتبه قائل شدهاند كه مقام اوّل مقام ملك و ظاهر و دنياى نفس است و مقام دوّم باطن و ملكوت نفس است و مقام سوم را در پايان شرح حديث مورد اشاره قرار داده و بدون شرح گذاردهاند كه همان مقام عقل است چنانكه در شرح حديث 24 اربعين آوردهاند.
[5] تقسيم دو مرتبه اشاره است به تقسيم نفس به ظاهر و باطن و يا تعابير ديگر مثل سرّ و علن، ملك و ملكوت، دنيا و آخرت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘صوت کوتاه
🕊🌹امام خمینی رضوان الله علیه:
⭕️ببینید کی دارد خلاف میکند به اسم اسلام
📌این نفوذی ها خطر هستند برای نهضت تان...
🔘#جهاد_تبیین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
احترام به نفوس انسان ها
#علامه_جعفری
18.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#بانوی_خانه_دار
پاداش خانهداری در اسلام♥️
🎙 در کلام استاد مسعود عالی