🌹رسول الله صلى الله علیه وآله فرمودند: در قیامت هنگامى كه نامه ى اعمال انسان به دست او داده مى شود، عدّه اى مى گویند: چرا كارهاى خوب ما در آن ثبت نشده است؟ به آن ها گفته مى شود: خداوند متعال، نه چیزى را كم و نه چیزى را فراموش مى كند، بلكه كارهاى خوب شما به خاطر غیبتى كه كرده اید از بین رفته است. در مقابل افراد دیگرى، كارهاى نیك فراوانى در نامه ى عمل خود مى بینند و گمان مى كنند كه این پرونده از آنان نیست، به آن ها مى گویند: به واسطه ى غیبت شدن، نیكى هاى كسى كه شما را غیبت كرده، براى شما ثبت شده است.(116)
⁉️سؤال: چرا در روایات كیفر یك لحظه غیبت كردن، محور نابودى عبادات چند ساله ى انسان بیان شده است؟ آیا این نوع كیفر عادلانه است؟
✅ پاسخ: همان گونه كه غیبت كننده در یك لحظه، آبرویى را كه مؤمن سال ها به دست آمده مى ریزد، خداوند متعال هم عباداتى را كه او سال ها بدست آورده از بین مى برد. بنابراین محو عبادات چندساله، یك كیفر عادلانه است.
🌹رسول الله صلى الله علیه وآله در آخرین سفر خود به مكّه فرمودند: خون و مال و آبروى مسلمان، محترم است، همان گونه كه این ماه ذى الحجة و این ایام حج محترم است.(117)
📌در روایات، نام غیبت كننده در كنار كسى آمده كه دائماً شراب مى خورد. «تحرم الجَنّة على المغتاب و مُدمِن الخمر»(118) كسى كه غیبت مى كند و شراب مى نوشد، از بهشت محروم است.
♨️بر اساس روایات، كسى كه عیوب برادر دینى خود را پى گیرى (و براى دیگران نقل) كند، خداوند متعال زشتى هاى او را آشكار مى كند.(119)
📌رسول الله صلى الله علیه وآله فرمودند: یك درهم ربا، از سى و شش زنا بدتر است و بزرگ ترین ربا، معامله با آبروى مسلمان است.(120)
⚪️در حدیث مى خوانیم: نشستن در مسجد به انتظار نمازِ جماعت، عبادت است البتّه مادامى كه منجر به غیبت نشود.(121)
📌رسول الله صلى الله علیه وآله در آخرین خطبه خود در مدینه فرمودند: اگر كسى غیبت كند، روزه ى او باطل است.(122) یعنى از بركات وآثار معنویى كه یك روزه دار برخوردار است، محروم مى شود.
♨️اگر از بدن انسان زنده قطعه اى جدا شود، امكان پر شدن جاى آن هست، ولى اگر از مرده چیزى كنده شود، جاى آن هم چنان خالى مى ماند. غیبت، بردن آبروى مردم است و آبرو كه رفت دیگر جبران نمى شود. «لحم اخیه میتاً»
🥀جبران غیبت
⚪️براى جبران غیبت هایى كه در گذشته مرتكب شده ایم، در صورتى كه غیبت شونده زنده و در قید حیات است؛ اگر به او بگوییم كه ما غیبت تو را كرده ایم ناراحت مى شود، به گفته بعضى مراجع تقلید(123)، نباید به او گفت، بلكه باید بین خود و خداوند متعال توبه كرد و اگر امكان دسترسى به شنوندگان غیبت است، به گونه اى با ذكر خیر و تكریم آن فرد، تحقیر گذشته را جبران كنیم و اگر غیبت شونده ناراحت نمى شود، از خود او حلالیّت بخواهیم؛ اما اگر غیبت شونده از دنیا رفته است، باید توبه كرده و از درگاه خداوند متعال عذرخواهى كنیم كه البتّه خداوند متعال توبه پذیر و بخشنده است.
🌹شیخ طوسى در شرح تجرید، بر اساس حدیثى از رسول الله صلى الله علیه وآله مى فرماید: اگر غیبت شونده، غیبت را شنیده است، جبران آن به این است كه نزد او برویم و عذرخواهى كرده و حلالیّت بخواهیم، امّا اگر نشنیده است، باید هرگاه یادى از غیبت شونده كردیم، براى او استغفار نماییم. «انّ كفّارة الغیبة أن تستغفر لمَن اغتبتَه كلّما ذكرتَه»(124)
🥀موارد جواز غیبت
🌹در مواردى، غیبت كردن جایز است كه به بعضى از آن ها اشاره مى كنیم:
🌷1. در مقام مشورت در كارهاى مهم؛ یعنى اگر شخصى درباره ى دیگرى در مورد ازدواج و گزینش و مسئولیت دادن و... مشورت خواست، ما مى توانیم عیب هاى آن فرد را به مشورت كننده بگوییم.
⚪️2. براى ردّ سخن و عقیده ى باطلِ اشخاصى كه داراى چنین اعتقاداتى هستند، نقل سخن و عیب سخن آنها جایز است، تا مبادا مردم دنباله رو آن ها شوند.
🌷3. براى گواهى دادن نزد قاضى، باید حقیقت را گفت گرچه غیبت باشد.
⚪️4. براى اظهار مظلومیّت، بیان كردن ظلم ظالم مانعى ندارد.
🌷5. كسى كه بدون حیا و آشكارا گناه مى كند، غیبت او مانعى ندارد.
⚪️6. براى ردّ ادعاهاى پوچ، غیبت مانعى ندارد. كسى كه مى گوید: من مجتهدم، دكترم، سیّدم، و ما مى دانیم كه او اهل این صفات نیست، جایز است به مردم آگاهى دهیم تا فریب نخورند.
🥀شنیدن غیبت
⚪️وظیفه شنونده، گوش ندادن به غیبت و دفاع از مؤمن است. در حدیث مى خوانیم: «السّاكتُ شَریكُ القائل»(125) كسى كه غیبت را بشنود و سكوت كند، شریكِ جرم گوینده است.
🌹رسول الله صلى الله علیه وآله فرمود: هر كس غیبتى را بشنود و آن را ردّ كند، خداوند متعال هزار باب شرّ را در دنیا و آخرت بر او مى بندد، ولى اگر ساكت بود و گوش داد، گناه گوینده نیز براى او ثبت مى شود. و اگر بتواند غیبت شونده را یارى كند، ولى یارى نكند، در دو دنیا خوار و ذلیل مى شود.(126)
📌در روایتى، غیبت كردن؛ كفر و شنیدن و راضى بودن به آن، شرك دانسته شده است.(127)
🌹در آیه ى 36 سوره اسراء مى خوانیم: «انّ السّمع و البصر والفؤاد كلّ اولئك كان عنه مسئولا» هر یك از گوش و چشم و دل انسان، در قیامت مورد بازخواست قرار مى گیرند. بنابراین ما حق شنیدن هر حرفى را نداریم.
110) نور، 12. 111) وسائل، ج 8، ص 600 و 604. 112) نهج الفصاحه، حدیث 264. 113) مستدرك، ج 9، ص 117. 114) بحار، ج 72، ص 256. 115) بحار، ج 72، ص 258. 116) بحار، ج 72، ص 259.
117) شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحدید، ج 9، ص 62. 118) بحار، ج 72، ص 260. 119) محجّة البیضاء، ج 5، ص 252 از سنن ابى داود ج 2، ص 568. 120) بحار، ج 72، ص 222.
121) كافى، ج 2، ص 357. 122) محجّةالبیضاء، ج 5،ص 254.
⚪️❓از حضرت آیت اللَّه گلپایگانى قدس سره پرسیدم: آیا لازم است به دیگران بگوییم كه ما غیبت شما را كرده ایم تا ما را حلال كنند؟ فرمود: نه، زیرا او ناراحت مى شود و ناراحت كردن مسلمان، خود گناه دیگرى است. پس جبران غیبت، استغفار است و حلالیّت خواستن در همه جا لازم نیست.
124) وسائل، ج 8 ، ص 605. 125) غررالحكم. 126) وسائل، ج 8، ص 606. 127) بحار، ج 72، ص 226.
🌹پيام ها:
📌1- ایمان، تعهّدآور است و باید از یك سرى افكار و اعمال دورى نماید. «یا ایّها الّذین آمنوا اجتنبوا...» (ایمان، با سوءظن و تجسّس و غیبت سازگار نیست.)
⚪️ 2- براى دورى از گناهان حتمى، باید از گناهان احتمالى اجتناب كنیم. (بنابراین از آن جایى كه برخى گمان ها گناه است، باید از بسیارى گمان ها، دورى كنیم.) «اجتنبوا كثیراً... انّ بعض الظن اثم»
🌹 3- در جامعه ى ایمانى، اصل بر اعتماد، كرامت و برائت انسان ها است. «انّ بعض الظن اثم»
⛔️ 4- براى جلوگیرى از غیبت باید زمینه هاى غیبت را مسدود كرد. (راه ورود به غیبت، اوّل سوء ظن و سپس پیگیرى و تجسّس است، لذا قرآن به همان ترتیب نهى كرده است.) «اجتنبوا كثیراً من الظن... لاتجسسوا ولا یغتب»
📌 5 - گناه، گرچه در ظاهر شیرین و دلنشین است، ولى در دید باطنى و ملكوتى، خباثت و تنفّرآور است. «یأكل لحم اخیه میتاً» (باطن غیبت، خوردن گوشت مرده است و درباره هیچ گناهى این نوع تعبیر بكار نرفته است.)
⚪️ 6- از شیوه هاى تبلیغ و تربیت، استفاده از مثال و تمثیل است. «أیحبّ احدكم...»
🌹 7- در شیوه نهى از منكر، از تعبیرات عاطفى استفاده كنیم. «لایغتب... أیحبّ احدكم ان یأكل لحم اخیه»
⛔️8 - غیبت و بدگویى از دیگران حرام است، از هر سنّ و نژاد و مقامى كه باشد.«لایغتب...» («احدكم» شامل كوچك و بزرگ، مشهور و گمنام، عالم و جاهل، زن و مرد و... مى شود.)
⚪️ 9- مردم با ایمان، برادر و هم خون یكدیگرند. «لحم اخیه»
🌹10- همان گونه كه مرده قدرت دفاع از خود را ندارد، شخصى كه مورد غیبت قرار گرفته است، چون حاضر نیست، قدرت دفاع ندارد. «میتاً»
📌 11- غیبت كردن، نوعى درّندگى است. «یأكل لحم اخیه میتاً»
⚪️ 12- غیبت، با تقوا سازگارى ندارد. «لایغتب... واتّقوا اللَّه»
🌹 13- تقوا، انسان را به سوى توبه سوق مى دهد. «واتّقوا اللَّه ان اللّه توّاب»
⚪️ 14- در اسلام بن بست وجود ندارد، با توبه مى توان گناه گذشته را جبران كرد. «لایغتب... ان اللَّه توّاب رحیم»
🌹 15- عذرپذیرى خداوند متعال، همراه با رحمت است. «توّاب رحیم»
⚪️ 16- توبه پذیرى خداوند متعال، جلوه اى از رحمت اوست. «توّاب رحیم»
🥀ذکر و یاد، علیه توطئه کتمان
1️⃣ در مقابل راهبرد دشمن در انکار «ایام الله» و ارزشهای انقلابی چه باید کرد؟
🌹برگرفته از سخنان امام خامنه ای حفظه الله در مقاطع مختلف
⚪️ انقلاب اسلامی و روزهای بزرگِ تاریخساز
🌹«ایّامالله، روزهای جلوهی ویژهی خدای متعال است؛ گاهی نیّت مردم، همّت مردم، ارادهی مردم، یک چنین روزی را میآفریند» ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
⚪️«روزهای بزرگ هر کشوری و هر ملّتی آن روزهایی است که یک حادثهی الهی به وسیلهی مردم و با دست مردم در آن انجام گرفته است. ذَکِّرهُم بِاَیّامِ الله؛ خداوند متعال در قرآن دستور می دهد به پیغمبر که آن ها را به یاد ایّامالله بینداز. ایّامالله همین روزهای بزرگ تاریخساز است... نباید بگذاریم که این حوادث به دست فراموشی سپرده بشود.» ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
🌹 انقلاب اسلامی ملّت ایران در مسیر حرکت خود، ایامی را رقم زده که دست قدرت خداوند متعال در پیروزی مردم با ایمان نمایان شده است، روزهایی از جنس خدا، روزهایی ملقب به ایام الله؛ روزهایی هم چون: قیام ۱۵ خرداد ۴۲ در اعتراض به دستگیری امام خمینی قیام مردم قم در ۱۹ دی سال ۵۶ در اعتراض به مقالهی اهانتآمیز به امام خمینی قیام مردم تبریز در ۲۹ بهمن ۵۶ در چهلم شهدای ۱۹ دی قم واقعهی کشتار مردم در روز ۱۷ شهریور ۵۷ توسط رژیم طاغوت و تمامی روزهای خونین انقلاب روز ۲۶ دی و فرار شاه از ایران بیعت نیروی هوایی ارتش با امام خمینی در ۱۹ بهمن سال ۵۷ تمام روزهای دههی فجر و روز ۲۲ بهمن که انقلاب در آن روز پیروز شد.
⚪️انقلاب اسلامی پس از پیروزی نیز «روزهای نقطهی عطف تاریخ و روزهای تاریخساز»۱۳۹۸/۱۰/۲۷
🔺 را به همراه آورد و بسیار رقم خورد «روزی که دست قدرت خدا را انسان در حوادث مشاهده میکند.» ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
🌹روز رأی ۹۹ درصدی مردم به جمهوری اسلامی در ۱۲ فروردین ۵۸، روزهای هشت سال دفاع مقدس، تسخیر لانهی جاسوسی آمریکا در ۱۳ آبان ۵۸، حضور بینظیر مردم در انتخابات در دوران انقلاب اسلامی، حماسهی نهم دی ۸۸ روز تشییع شهید حُججی، حضور میلیونی مردم در تشییع شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و روز سیلی موشکی سپاه و حمله به پایگاه آمریکایی عینالاسد در دی ماه ۹۸ از همان ایامی است که «نشانهاند، دلیل راهند.» تا ما به قدرت الهی ایمان بیاوریم.
31.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #کلیپ_نوشت | طلیعه پیروزی
🌹 حضرت آیتالله امام خامنهای حفظه الله:
📌در این کلیپ نوشت با نگاهی گذرا به دوران پادشاهی محمدرضا پهلوی،
🔺مقاطعی ذلتبار از حکومت پهلوی را برمیشمارند.
🗓 سالگرد فرار شاه از ایران در ۲۶ دیماه سال ۱۳۵۷
11.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا