eitaa logo
خوبان
647 دنبال‌کننده
10.2هزار عکس
8.6هزار ویدیو
21 فایل
ارتباط با ادمین:https://eitaa.com/Khoban7
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷سلام، صبح به خیر و عافیت🌷 🖤🍃صبح دوشنبتون ســـــرشــار از لطف خداوند تبارک و تعالی🍃🖤 https://eitaa.com/khoban72
6.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔳صوت کوتاه🔳 🟢🍃به یاد اباعبدالله الحسین علیه السلام ⚪️🍃واست بمیره نوکرت، واست بمیره 🌷🍃کی میشه اون ضریحت بغل بگیره https://eitaa.com/khoban72
🖤🍃🟢🍃🖤┄✦🟢✦༻‌﷽‌༺‌‌‌✦🟢✦┄ 🟢🍃اولین سلام صبح گاهی تقدیم به ساحت قدسی قطب عالم امکان، حضرت صاحب العصر و الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف 🖤🍃صبح مان را آغازمی کنیم، با سلام به ساحت مقدس چهارده معصوم علیهم السلام و حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام و حضرت زینب کبری سلام الله علیها، به نیابت از امام خمینی رضوان الله علیه و تمامی شهدا، علما، شهیدحاج قاسم سلیمانی، مؤمنین مؤمنات: ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🟢🍃 ﯾﺎ ﺭَﺳﻮﻝَ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🖤🍃 ﯾﺎ ﺍﻣﯿﺮَﺍﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻋﻠﯿﮏِ🟢🍃 ﯾﺎ ﻓﺎﻃﻤةُ ﺍﻟﺰﻫﺮﺍﺀُ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🖤🍃 ﯾﺎ ﺣﺴﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ﺍﻟﻤﺠﺘﺒﯽ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🟢🍃 ﯾﺎ ﺣﺴﯿﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ﺳﯿﺪَ ﺍﻟﺸﻬﺪﺍﺀِ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🖤🍃 ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﺍﻟﺤﺴﯿﻦِ ﺯﯾﻦَ ﺍﻟﻌﺎﺑﺪﯾﻦَ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🟢🍃 ﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ِ ﺍﻟﺒﺎﻗﺮُ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🖤🍃 ﯾﺎ ﺟﻌﻔﺮَ ﺑﻦَ ﻣﺤﻤﺪٍ ﺍﻟﺼﺎﺩﻕُ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🟢🍃 ﯾﺎ ﻣﻮﺳﯽ ﺑﻦَ ﺟﻌﻔﺮٍ ﺍﻟﮑﺎﻇﻢُ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🖤🍃 ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﻣﻮﺳَﯽ ﺍﻟﺮﺿَﺎ ﺍﻟﻤُﺮﺗﻀﯽ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🟢🍃 ﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ﺍﻟﺠﻮﺍﺩُ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🖤🍃 ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﻣﺤﻤﺪٍ ﺍﻟﻬﺎﺩﯼ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🟢🍃 ﯾﺎ ﺣﺴﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ العسکری ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🖤🍃 ﯾﺎ ﺑﻘﯿةَ ﺍﻟﻠﻪِ، یا اباصالحَ المهدی و رحمةُ الله و بركاته. 🟢🍃 الهی 🖤🍃 یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَد 🟢🍃 یا عالیُ بِحَقِّ علی 🖤🍃 یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه 🟢🍃 یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الحسن 🖤🍃 یا قدیمَ الاِ حسان بِحَقِّ الحُسَیْن 🟢🍃عجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ صاحبَ العصرِ والزَّمان 🖤🍃🟢🍃🖤🍃🟢 https://eitaa.com/khoban72
🖤🍃ذکر روز دوشنبه 100 مرتبه یا قاضی الحاجات🍃🖤 https://eitaa.com/khoban72
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷 🔳با معارف قرآن کریم بیشتر آشنا شویم🔳 📌سوره توبه (برائت) آيه 61 📌 🟢🍃61- وَمِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِىَّ وَيَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَّكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ ورَحْمَةٌ لِّلَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمْ وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ‏ ⚪️🍃برخى از منافقان، پیامبر را آزار مى دهند و مى گویند: او سراپا گوش است. (و به سخن هر كس گوش مى دهد.) بگو: گوش دادن او به نفع شماست، او به خداوند ایمان دارد و مؤمنان را تصدیق مى كند و براى هر كس از شما كه ایمان آورد، مایه ى رحمت است و آنان كه رسول خدا را اذیّت وآزار مى دهند، عذابى دردناك دارند. 🌹نکته ها: 📌مقصود از «منهم»؛ یا گروه منافقان است، یا برخى افراد سست ایمان كه از روى ترس در جبهه شركت نكردند وپس از جنگ، عذر وبهانه مى آوردند. 🟢🍃به فرموده ى روایات، به دلیل تماس هاى دائمى پیامبرصلى الله علیه وآله با على علیه السلام، عدّه اى از منافقان آن حضرت را ساده لوح و زودباور معرّفى مى كردند. [104] ⚪️🍃پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: «مَن آذانى فى عترتى فعلیه لعنة اللَّه» كسى كه اهل بیت مرا اذیّت كند، لعنت خدا بر او باد. در مورد حضرت فاطمه علیها السلام نیز فرمود: «مَن آذاها فقد آذانى» هركس فاطمه را اذیّت كند، مرا اذیّت نموده است. [105] 104) تفسیر نورالثقلین. 105) ملحقات احقاق الحق، ج 18، ص 458 و 439. 🌹پيام ها: 📌1- گروهى دائماً پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله را اذیّت مى كردند. «یؤذون» (فعل مضارع، رمز استمرار است) 🔻🔻🔻
💢2- همه ى اصحاب پیامبر، عادل نبودند و برخى پیامبر را مى آزردند. «یؤذون» ⭕️3- رهبرى امّت، ملازم آزار دیدن از خودى وبیگانه است. «یؤذون النبى» ♨️4- آزار پیامبر، كفر است. [106] تقابل «الّذین یؤذون» با «الذین آمنوا» 📛5 - منافقان حتّى علیه پیامبر نیز تبلیغات وجوسازى مى كردند. «یقولون هو اُذن» 🟢6- خداوند متعال، پیامبرش را از حرف هاى محرمانه و درونْ گروهىِ مخالفان، آگاه مى سازد. «یقولون هو اُذن» ⚪️7- به همه مردم اجازه ى سخن بدهید تا نگویند حاضر به شنیدن حرف ما نیستید، هرچند به ساده لوحى متّهم شوید.«یقولون هو اذن» ⚫️8 - از آداب گوش دادن، توجّه با تمام وجود به سخنانِ گوینده است. كلمه ى «اُذن» به معناى آن است كه او سر تا پا گوش است. 🟢9- گاهى به خاطر مصلحتِ امّت باید از بعضى شنیده ها تغافل كرد.«اُذن خیرلكم» ⚪️10- گاهى آثار تربیتى و اجتماعى یا سیاسىِ سكوت، بیش از برخورد و اعلام موضع است. «اذن» ⚫️11- از صفات یك رهبر آگاه، سعه ى صدر، گوش دادن به حرف همه ى گروهها، برخورد محبّت آمیز با آنان، عیب پوشى و بازگذاشتن راه عذر و توبه ى مردم است. «قل هو اُذن خیر» 🟢12- با روى باز و از روى خیرخواهى، شنواىِ سخن مردم باشید. «اُذن خیرٍ لكم» ⚪️13- سكوت در برابر شنیده ها، همیشه نشانه ى رضایت نیست. «اذن خیر لكم» ⚫️14- آزار دیده را حمایت كنید. خداوند متعال در برابر سخن دشمن كه پیامبر را «اُذن » مى گفت، چهار ارزش براى آن حضرت بیان مى كند: «اذن خیر لكم»، «یؤمن باللَّه»، «یؤمن للمؤمنین»، «رحمة للذین آمنوا» 🌷15- اگر مؤمنى خبرى داد، سخن او را تصدیق كنید. «یؤمن للمؤمنین» 🟢16- گرچه پیامبر براى جهانیان رحمت است، ولى بهره بردن از این رحمت، مخصوص اهل ایمان است. «رحمة للذین آمنوا» 📌17- از كیفر آزار پیامبر بترسید. «لهم عذاب الیم» 106) تفسیر المنار. https://eitaa.com/khoban72
61.mp3
5.64M
🌷تفسیر سوره توبه (برائت) آیه 61 (صوتی) حجت الاسلام قرائتی حفظه الله🌷 https://eitaa.com/khoban72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔳شرح چهل حديث( اربعين حديث)🔳 🌷🍃امام خمینی رضوان الله علیه: 2️⃣1️⃣ حدیث دوازدهم، تفکر ⬅️ الحديث الثانى عشر 🟢🍃بسندي المتّصل إلى محمّد بن يعقوب، رضوان اللّه عليه، عن علىّ بن إبراهيم، عن أبيه، عن النّوفلي، عن السّكوني، عن أبي عبد اللّه، عليه السّلام، قال: كان أمير المؤمنين [عليه السّلام‌] يقول: نبّه بالتفكّر قلبك، و جاف عن اللّيل جنبك، و اتّق اللّه ربّك. [1] ترجمه «حضرت صادق، عليه السلام، فرمود: بود امير المؤمنين (علیه السلام) كه مى‌فرمود: ⚪️🍃«آگاه نما دل خود را به انديشه نمودن، و دور كن از شب پهلوى خود را، و بپرهيز خداوند پروردگار خويش را.» شرح «كان يقول» مفادش غير از «قال» يا «يقول» است، زيرا كه از آن استفاده دوام و استمرار مى‌شود. معلوم مى‌شود حضرت اين كلام را مكرر مى‌فرمودند. 📌و «تنبيه» آگاهى دادن از غفلت و بيدار كردن از خواب است. و در اينجا هر دو معنى مناسب است، زيرا كه قلوب قبل از تفكر در غفلت مغمور(ناشناخته) و در خواب اندرند، و با آن از غفلت درآيند و از خواب انگيخته شوند. و خواب و بيدارى و غفلت و هشيارى مُلك بدن و مَلكوت نفس با هم مختلف‌اند: چه بسا چشم ظاهر بيدار و جنبه ملك هوشيار است، و چشم باطن و بصيرت در خواب گران 🔺و جنبه ملكوت نفس در غفلت و بيهوشى است. 🔻🔻🔻
🌷🍃و «تفكر» اعمال فكر است. و آن عبارت است از ترتيب امور معلومه براى به دست آوردن نتايج مجهوله. و آن اعم است از تفكرى كه از مقامات سالكين است، زيرا كه آن را خواجه انصارى [2] چنين تعريف فرموده: اعلم أنّ التّفكّر تلمّس البصيرة لاستدراك البغية. [3] يعنى «بدان كه تفكر عبارت است از جستجو نمودن بصيرت قلب و چشم ملكوت مطلوب خود را براى ادراك آن.» و معلوم است مطلوبات قلوب معارف است. و از اين جهت در اين حديث شريف نيز مقصود از «تفكر»، 🔺معنى خاص راجع به قلوب و حيات آنهاست. 🟢🍃«قلب» را اطلاقات بسيار و اصطلاحات بيشمارى است. پيش اطباء و عامه مردم اطلاق شود بر پارچه گوشت صنوبرى كه با قبض و بسط آن خون در شريان ها جريان پيدا كند، و در آن توليد روح حيوانى، 🔺كه بخار لطيفى است، گردد. ⚪️🍃و پيش حكما به بعضى مقامات نفس اطلاق شود. و اصحاب عرفان براى آن مقدمات و مراتبى قائل‌اند كه غور در بيان اصطلاحات آنها خارج از وظيفه است. و در قرآن كريم و احاديث شريفه، در مقامات مختلفه، به هر يك از معانى متداوله بين عامه و خاصه 🔺اطلاق شده است، ⚫️🍃چنانچه‌ «إذ القلوب لدى الحناجر» [4] به معناى متعارف پيش اطباء، و لهم قلوب لا يفقهون بها. [5] به معنى متداول در السنه(زبان) حكما، و إنّ في ذلك لذكرى لمن كان له قلب أو ألقى السّمع و هو شهيد [6] بر طبق اصطلاح عرفا جريان يافته. و در حديث شريف به مناسبت «تفكر» مقصود 🔺معنى متداول پيش حكماست. 🟢🍃و امّا «قلب» به اصطلاح عرفا با «تفكر» مناسبتى ندارد، خصوصا بعضى از مراتب آن، چنانچه اهل اصطلاح مى‌دانند. قوله: جاف عن اللّيل جنبك. «جفا» به معنى بعد است. و جافاه عنه، فتجافا جنبه عن الفراش. أى نبا. چنانچه در صحاح است. و «مجافاة» به شب نسبت دادن، مجاز در اسناد است، يا آنكه شب را فراش قرار داده ادعائا، يا آنكه حقيقت در كلمه و اسناد است، و فرق در اراده جدّى و استعمالى است، 🔺چنانچه در مطلق مجازات احتمال داده‌اند، 🌷🍃و شيخ فقيه، اصولى اديب متبحر، آقا شيخ محمد رضاى اصفهانى‌، در جليّة الحال در اطراف آن بسط مقال داده است. [7] و بالجمله، آن كنايه آورده شده از برخاستن از فراش خواب در شب براى عبادت. و پس از اين، بيان تقوا و مراتب آن مى‌شود ان شاء اللّه. 🔺و ما در ضمن فصولى چند بيان مناسبات حديث شريف را مى‌نماييم. پاورقی [1] اصول كافى، ج 2، ص 54، «كتاب ايمان و كفر»، «باب تفكر»، حديث 1. [2] خواجه عبد اللّه بن محمد انصارى هروى (396- 481) از محدثين و عرفاى بزرگ است كه به شيخ أبو الحسن خرقانى ارادت داشته و پس از وى جانشين او گرديد. از آثار اوست: منازل السائرين، زاد العارفين، رساله دل و جان. [3] منازل السائرين، ص 13، «قسم البدايات»، «باب تفكر». [4] « [و آنها را از روز قيامت بيم ده‌] زمانى كه جانها به گلو رسد.» (مؤمن- 18). [5] «دلهايى دارند كه با آنها (چيزى) نمى‌فهمند.» (اعراف- 179). [6] «همانا در آن پندى است براى كسى كه او را دلى باشد يا گوشى نيوشنده، در حالى كه گواه و آگاه است.» (ق- 37). [7] براى اطلاع بيشتر رجوع كنيد به تهذيب الأصول، (تقريرات اصول امام خمينى- س-) ج 1، ص 30، بحث «حقيقت و مجاز». https://eitaa.com/khoban72