eitaa logo
خوبان
649 دنبال‌کننده
10.5هزار عکس
8.9هزار ویدیو
21 فایل
ارتباط با ادمین:https://eitaa.com/Khoban7
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷 🔳با معارف قرآن کریم بیشتر آشنا شویم🔳 📌سوره توبه (برائت) آيه 69 📌 🟢🍃69- كَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ كَانُواْ أَشَدَّ مِنكُمْ قُوَّةً وَأَكْثَرَ أَمْوَلًا وَأَوْلَداً فَاسْتَمْتَعُواْ بِخَلَقِهِمْ فَاسْتَمْتَعْتُم بِخَلَقِكُمْ كَمَا اسْتَمْتَعَ الَّذِينَ مِن قَبْلِكُم بِخَلَقِهِمْ وَخُضْتُمْ كَالَّذِى خَاضُواْ أُوْلَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَلُهُمْ فِى الْدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْخَسِرُونَ‏ 📌(حالِ شما منافقان،) همچون كسانى است كه پیش از شما بودند، (با آنكه) آنان نیرومندتر از شما و ثروت مندتر و صاحب فرزندان بیشترى بودند، پس آنان از نصیبشان بهره مند شدند، شما نیز همان گونه كه پیشینیانِ شما متمتّع شدند، بهره ى خود را بردید و(در روش باطل خود) فرو رفتید، چنانكه آنان فرورفتند. آنها اعمالشان در دنیا و آخرت محو شد و آنان همان زیانكارانند. 🌷نکته ها: 🟢🍃«خَلاق» در آیه، به معناى مطلقِ بهره و نصیب است، گرچه در لغت به معناى اخلاق و خُلقیّاتى است كه انسان كسب مى كند. ⚪️🍃مراد از حبطِ عمل در دنیا، شاید افشاى چهره ى واقعى منافقان و بى ارزش شدن كارهاى نیك آنان باشد. 🌷پيام ها: 🟢1- تاریخ و سرنوشت امّت ها، به یكدیگر شبیه است. «كالّذین من قبلكم» ⚪️2- راه كفر و نفاق همیشه بوده وسنّت الهى نیز یكسان است. «كالّذین من قبلكم» ⚫️3- قدرت نظامى، «قوّة» و اقتصادى، «اموالاً» و نیروى انسانى، «اولاداً» مانع قهر الهى نیست ⭕️4- منافقان وكفّار، به قدرت، مال وفرزند خود تكیه دارند. «كانوا اشدّمنكم قوّةو...» 🔻🔻🔻
💢5 - در بهره مند شدن از منافع دنیوى، ایمان شرط نیست، كفّار و منافقان نیز نصیب دارند. «فاستمتعوا» ♨️6- كامجویى ها و كامیابى هاى دنیوى، زود گذر است. «فاستمتعوا بخلاقهم» ⚫️7- دلیل كامیابى مخالفان انبیا از دنیا، خلق و خوى و تلاش آنان است. «فاستمتعوا بخلاقهم» 📌8 - هر كامیابى و نعمتى، نشانه ى لطف الهى نیست. «فاستمتعوا... حبطت اعمالهم» ⭕️9- خداوند متعال در دنیا براى منحرفان از حق، بهره اى قرار داده است. «خلاقهم» ولى در آخرت، هیچ بهره و نصیبى ندارند. [117] 💢10- فرو رفتن و غرق شدن در فساد و دین ستیزى، عامل سقوط است. «خضتم، خاضوا» وگرنه، توبه و بازسازى پس از هرگناه، مى تواند نجات بخش باشد. 📌11- كفر ونفاق، سبب حبط اعمال است. «حبطت» 117) اولئك لا خلاق لهم فى الأخرة». آل عمران، 77. https://eitaa.com/khoban72
69.mp3
4.04M
⚫️🍃تفسیر سوره توبه (برائت) آیه 69 (صوتی) حجت الاسلام قرائتی حفظه الله🍃⚫️ https://eitaa.com/khoban72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔳شرح چهل حديث( اربعين حديث)🔳 🌷🍃امام خمینی رضوان الله علیه: 2️⃣1️⃣ حدیث دوازدهم، تفکر ⬅️فصل در تفكر در احوال نفس است 🔺ادامه ⚫️🍃پس، از اين‌ها نتيجه حاصل شد كه نفس به خراب بدن و مفارقت از آن فاسد و خراب نشود، بلكه باقى در عالم ديگرى است و فنا براى آن نيست. و اين معاد روحانى است از براى نفوس و ارواح كه قبل از قيامت براى آنها حاصل است، تا آنكه اراده حق تعلق گيرد به عود آنها به ابدان. و ما اكنون در مقام اثبات مطلق معاد هستيم در مقابل منكر مطلق، 🔺و از اين مقدمات به وضوح(روشنی) پيوست. ⚪️🍃و ببايد دانست كه از براى نفوس صحت و مرض و صلاح و فساد و سعادت و شقاوتى است كه پى بردن به طُرق آن و دقايق مصالح و مفاسد آن براى احدى جز ذات مقدس حق ممكن نيست، ناچار در نظام اتمّ(کامل)، كه احسن نظام است و قبل از اين معلوم شد كه منظّم آن حكيم على الاطلاق است و واقف بر همه امور است، تعليم طرق سعادت و شقاوت و هدايت راه صلاح و فساد و اعلام طرق علاج نفوس ممتنع است اهمال (به خود واگذاشتن) شود، زيرا كه در اهمال آن يا نقص در علم لازم آيد 🔺يا نقص در قدرت يا بخل و ظلم بى‌جهت. 🟢🍃معلوم شد كه ذات مقدس مبدأ از تمام اين‌ها برى است: او كامل على الاطلاق و مفيض(فیض دهنده) على الاطلاق است. و در اهمال هدايت طرق سعادت و شقاوت خللى عظيم در حكمت وارد آيد و فساد و اختلال بزرگ بر نظام و مملكت آشكار شود. پس، در نظام اتمّ لازم شد كه طريق سعادت و شقاوت 🔺و طرق هدايت را اعلام فرمايد. 🌷🌷و از اين بيان دو نتيجه واضحه حاصل شد: 1️⃣ يكى آنكه شريعت، كه عبارت از نسخه اصلاح امراض نفسانيه است، جز پيش ذات مقدس حق نيست. 🔻🔻🔻
2️⃣ و ديگر آنكه حق تعالى اعلام آن را ناچار مى‌فرمايد. و معلوم است يك چنين مقصد بزرگ و علم كامل دقيقى كه عقل عقلا از ادراك آن عاجز است و ربط ملك و ملكوت و تأثير صور ملكيه در باطن نفس را احدى نداند، لابد(ناچار) بايد به طريق وحى و الهام واقع شود. يعنى، بايد به تعليم حق باشد. 🟢🍃و واضح است كه تمام افراد بشر قابل اين خلعت نيستند و استعداد اين مقام و انجام اين وظيفه را ندارند، و در هر چند قرن يكى پيدا شود كه لايق يك همچو وظيفه باشد و بتواند يك همچو مقصد بزرگى را انجام دهد. حق تعالى او را مبعوث فرمايد كه طرق سعادت و شقاوت را به بشر بفهماند و مردم را به صلاح خود آگاه نمايد. 🔺و اين عبارت از «نبوّت عامه» است. ⚫️🍃و چون كلام منتهى شد بدينجا، به طريق استطراد(از مطلب دور افتادن) يك مطلبى را بيان مى‌كنيم، كه آن را هم به نظر نويسنده از بديهيات بايد محسوب داشت. و آن اين است كه پس‌ از آنكه مى‌دانيم با علم ضرورى كه شريعتى از جانب حق تعالى در بين بشر بايد باشد، و رجوع نماييم به شرايع معموله در بين بشر- كه عمده آنها سه شريعت است: 🔺يكى شريعت يهود، و ديگر شريعت نصارى، و ديگر شريعت اسلام- 🟢🍃مى‌بينيم بالضرورة كه شريعت اسلام در سه مقام، كه اساس شرايع و مدار تشريع بر آن است- كه يكى راجع به عقايد حقه و معارف الهيه و توصيف و تنزيه حق و معاد و كيفيت آن و علم به ملائكه و توصيف و تنزيه انبيا، عليهم السلام، كه عمده و اصل شرايع است، و ديگر راجع به خصال حميده و اصلاح نفس و اخلاق فاضله، و سوم راجع به اعمال قالبيه فرديه و اجتماعيه، سياسيه و مدنيه و غير آن- 🔺كامل‌تر از ديگران است. ⚪️🍃بلكه هر منصف بي غرض نظر كند، مى‌يابد كه طرف نسبت با آنها نيست. و در تمام دوره زندگانى بشر، قانون و شريعتى كه به اين اتقان باشد و در تمام مراحل دنيايى و آخرتى كامل و تامّ باشد وجود نداشته، 🔺و اين خود بزرگتر دليل بر حقانيت آن است. ⚫️🍃بالجمله، بعد از اثبات نبوّت عامه و اينكه شريعتى از براى بشر خداى تعالى تشريع فرموده و طرق هدايت را به آنها فهمانده و آنها را در تحت نظم و نظام در آورده، اثبات حقيّت دين اسلام احتياج به هيچ مقدمه ندارد جز نظر كردن به خود آن و مقايسه بين آن و ساير اديان و شرايع در جميع مراحلى كه تصور مى‌شود احتياج بنى الانسان، از معارف حقه و ملكات نفسانيه، تا وظايف نوعيه و شخصيه 🔺و تكاليف فرديه و اجتماعيه. 🌷🍃و اين يكى از معانى حديث شريف است كه مى‌فرمايد: الإسلام يعلو و لا يعلى عليه. [1] زيرا كه هر چه عقول بشر ترقى كند و ادراكات آنها زياد گردد، وقتى به حجج و براهين اسلام نظر كنند، پيش نور هدايت آن خاضع تر شوند و حجتى در عالم غلبه بر آن نكند. 🟢🍃محصل برهان ما بر اثبات نبوت خاتم النبيين، صلّى اللّه عليه و آله، اين شد كه همين طور كه اتقان خلقت كائنات و حسن ترتيب و نظم آن ما را هدايت مى‌كند كه يك موجودى منظّم اوست كه علمش محيط به دقايق و لطايف و جلايل است، اتقان احكام يك شريعت و حسن نظام و ترتيب كامل آن كه متكفل تمام احتياجات مادى و معنوى، دنيوى و اخروى، اجتماعى و فردى است، ما را هدايت مى‌كند 🔺به آنكه مشرّع و منظّم آن يك علم محيط مطلع بر تمام احتياجات عايله بشر است، ⚪️🍃و چون به بداهت عقل مى‌دانيم كه از عقل يك نفر بشر، كه تاريخ حيات او را همه مورخين ملل نوشته‌اند و شخصى بوده كه تحصيل نكرده و در محيط عارى از كمالات و معارف تربيت شده، اين ترتيب كامل و نظام تام و تمام صادر نتواند شد، بالضرورة مى‌فهميم كه از طريق غيب و ماوراء الطبيعه اين شريعت تشريع شده و به طريق وحى و الهام به آن بزرگوار رسيده. 🔺و الحمد للّه على وضوح الحجّة. ⚫️🍃در نظر داشتم كه مقام ديگرى از تفكر را، كه آن فكرت در عالم ملك است و نتيجه آن زهد است، بيان نمايم ولى چون در مقامات سابقه عنان قلم گسيخته شد و مطلب طولانى، بلكه خارج از موضوع شد 🔺لهذا از آن صرف نظر نمودم. [1] «اسلام برتر است و چيزى بر آن برترى نجويد.» وسائل الشيعة، ج 17 ص 376، «كتاب الفرائض و المواريث»، «ابواب موانع الارث»، باب 1 حديث 11. https://eitaa.com/khoban72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
16.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔳خطبه های آیت الله سید هاشم الحیدری و تجدید عهد و پیمان هزاران جوان عراقی 🌷🍃با صاحب الزمان حضرت مهدی(عجل الله فرجه) 🔺و امام خامنه ای (حفظه الله) در شب عاشورا 🟢🍃ماشاءالله به این سید حقیقا باید بهش گفت سید حسن نصرالله# ثانی# https://eitaa.com/khoban72
🔳در مداحی علاوه بر معرفت آموزی احساس برانگیزی هم هست 🌷🍃امام خامنه ای حفظه الله: 🟢🍃[مدّاحی] معرفت‌آموزی دارد؛ یعنی شما با شعری که میخوانید درس میدهید... هم این است، هم احساس‌برانگیزی است. این مسئله‌ی احساس را نباید دستِ‌کم گرفت. 🌷🍃خصوصیّت ما شیعیان این است که در تعالیم ما و معرفت‌آموزی ما، از اوّل تا آخر، احساس وجود دارد، انباشته‌ی از احساس است...همین حالت احساس در معرکه‌های حسّاس کشور به داد کشور رسید؛ 🔺یکی‌اش دفاع ‌مقدّس. ۱۴۰۱/۱۰/۲۲ https://eitaa.com/khoban72
🌷🍃امام خامنه ای حفظه الله 🔳همه کمک کنند ... https://eitaa.com/khoban72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا