🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷
🔳با معارف قرآن کریم بیشتر آشنا شویم🔳
🌸سوره توبه (برائت) آيه 92 🌸
🟢🍃92- وَلَا عَلَى الَّذِينَ إِذَا مَآ أَتَوْكَ لِتَحْمِلَهُمْ قُلْتَ لَا أَجِدُ مَآ أَحْمِلُكُمْ عَلَيْهِ تَوَلَّواْ وَّأَعْيُنُهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ حَزَنَاً أَلَّا يَجِدُواْ مَا يُنفِقُونَ
⚪️🍃و نیز (اشكالى نیست) بر آنان كه چون نزد تو آمدند تا آنان را براى شركت در جبهه بر مركبى سوار كنى، گفتى: چیزى نمى یابم كه شما را بر آن سوار كنم و آنان (از نزد تو) برگشتند، در حالى كه چشمانشان از اندوه، اشكبار بود كه چرا چیزى ندارند كه خرج جهاد كنند. (آرى، بر این گونه فقیرانِ عاشق جهاد، براى نرفتن به جبهه گناهى نیست)
🌹نکته ها:
🌷🍃در آیه ى قبل، سخن از كسانى بود كه توان مالى براى كمك به جهاد نداشتند ودر این آیه سخن از فقیرانى است كه به خاطر فقر، مركبى براى حضور در جبهه ندارند لذا غصّه مى خورند واشك مى ریزند، به این جهت در پاداش رزمندگان شریكند. چنانكه حسن بصرى مى گوید: رسول خدا صلى الله علیه وآله به رزمندگان جنگ تبوك مى فرمود: در هر مالى كه خرج كردید و هر آسیبى كه دیدید، گروهى از جاماندگان در مدینه با شما شریكند، چون قلباً علاقمند به شركت در جبهه بودند. [141]
141) تفسیر درّالمنثور.
🌹پيام ها:
🟢1- تأمین امكاناتِ جنگى رزمندگان، به عهده ى حكومت است. «اَتوك لتحملهم»
⚪️2- ارزش انسان ها، به انگیزه ها و روحیّات آنان است، نه تنها حركت و امكانات مادّى ومالى. «اعینهم تفیض من الدّمع » (آیه كسانى را مى ستاید كه پول و امكانات ندارند، ولى ایمان و سوز و شور جبهه رفتن دارند)
🔻🔻🔻
92.mp3
3.99M
📌تفسیر سوره توبه (برائت) آیه 92 (صوتی)
حجت الاسلام قرائتی حفظه الله📌
https://eitaa.com/khoban72
⚫️3- مؤمن از شركت نداشتن در جبهه، ناراحت وگریان است. «تفیض من الدمع»
https://eitaa.com/khoban72
🔳شرح چهل حديث( اربعين حديث)🔳
🌷🍃امام خمینی رضوان الله علیه:
5️⃣1️⃣ حدیث پانزدهم، بلاء (امتحان)
⬅️ فصل در بيان معنى امتحان و نتيجه آن و چگونگى نسبت آن به ذات مقدّس حق تعالى
🔻حسب مناسبت و گنجايش اين اوراق.
🟢🍃بدان كه نفوس انسانيه در بدو ظهور و تعلق آن به ابدان و هبوط آن به عالم ملك در جميع علوم و معارف و ملكات حسنه و سيّئه، بلكه در جميع ادراكات و فعليات، بالقوه است و كمكم رو به فعليت گذارد به عنايت حق جلّ و علا. و ادراكات ضعيفه جزئيّه اوّل در او پيدا شود، از قبيل احساس لمس و حواس ظاهره ديگر الاخسّ فالاخسّ، و پس از آن ادراكات باطنيه نيز به ترتيب در او حادث گردد.
🔺ولى در جميع ملكات باز بالقوّه باشد،
⚪️🍃و اگر در تحت تأثيراتى واقع نشود، به حسب نوع ملكات خبيثه در او غالب شود و متمايل به زشتى و ناهنجارى گردد، زيرا كه دواعى داخليه از قبيل شهوت و غضب و غير آن او را طبعا به فجور و تعدى و جور دعوت كند، و پس از تبعيت آنها به اندك زمانى حيوانى بس عجيب و شيطانى
🔺بىاندازه غريب گردد.
⚫️🍃و چون عنايت حق تعالى و رحمتش شامل حال فرزند آدم در ازل بود، دو نوع از مربّى و مهذّب به تقدير كامل در او قرار داد كه آن دو به منزله دو بال است از براى بنى آدم كه مىتواند به واسطه آنها از حضيض جهل و نقص و زشتى و شقاوت به اوج علم و معرفت و كمال و جمال و سعادت پرواز نمايد
🔺و خود را از تنگناى ضيق طبيعت به فضاى وسيع ملكوت اعلى رساند.
⬅️ و اين دو يكى مربّى باطنى، كه قوّه عقل و تميز است،
⬅️ و ديگر مربّى خارجى، كه انبيا و راهنمايان طرق سعادت و شقاوت مىباشند.
🔻🔻🔻
🌹🍃و اين دو هيچكدام بىديگرى انجام اين مقصد ندهند، چه كه عقل بشر خود نتواند كشف طرق سعادت و شقاوت كند و راهى به عالم غيب و نشئه آخرت پيدا كند، و هدايت و راهنمايى پيمبران بدون قوّه تميز و ادراك عقلى مؤثر نيفتد.
🟢🍃پس حق تبارك و تعالى اين دو نوع مربّى را مرحمت فرموده كه به واسطه آنها تمام قواى مخزونه و استعدادات كامنه در نفوس به فعليت تبديل پيدا كند. و اين دو نعمت بزرگ را حق تعالى براى امتحان بشر و اختبار آنها مرحمت فرموده، زيرا كه بدين دو نعمت ممتاز شوند افراد بنى نوع انسان از يكديگر، و سعيد و شقى و مطيع و عاصى و كامل و ناقص از هم جدا شوند.
⚪️🍃چنانچه جناب ولايت مآب فرمايد: و الّذي بعثه بالحقّ لتبلبلنّ بلبلة و لتغربلنّ غربلة. [1] و در كافى شريف، در باب تمحيص و امتحان، ابن ابى يعفور از حضرت صادق، عليه السلام، نقل كند كه قال: لا بدّ للنّاس من أن يمحّصوا و يميّزوا و يغربلوا و يستخرج في الغربال خلق كثير. [2] فرمود: «لابد است از براى مردم از اينكه خالص شوند و امتحان گردند و تميز داده شوند و غربال شوند، و استخراج شود در غربال خلق بسيارى.»
⚫️🍃و بإسناده عن منصور، قال قال لي أبو عبد اللّه، عليه السّلام: يا منصور، إنّ هذا الأمر لا يأتيكم إلّا بعد إياس [و لا] و اللّه حتى تميّزوا و لا و اللّه حتّى تمحّصوا، و لا و اللّه حتّى يشقى من يشقى و يسعد من يسعد. [3]
فرمود: «اى منصور، همانا اين امر (يعنى قيام قائم) نمىآيد شما را مگر بعد از مأيوس [شدن]. و نه به خدا قسم تا تميز داده شويد، و نه به خدا قسم تا خالص شويد، و نه به خدا قسم تا شقى شود هر كس شقى مىشود و سعيد شود هر كس سعيد مىشود.»
🟢🍃و در حديث ديگر است از حضرت أبو الحسن، عليه السلام، قال: يخلّصون كما يخلّص الذّهب. [4] و در كافى شريف، در باب ابتلا و اختبار، سند به حضرت صادق، عليه السلام، رساند، قال: ما من قبض و لا بسط إلّا و للّه فيه مشيئة و قضاء و ابتلا. [5] و در حديث ديگر از حضرت منقول است، قال: إنّه ليس شيء فيه قبض أو بسط ممّا أمر اللّه به أو نهى عنه إلّا و فيه للّه عزّ و جلّ ابتلا و قضاء. [6] يعنى «نيست چيزى كه در آن منع و عطايى باشد از چيزهايى كه امر فرموده خداوند تعالى به آن يا نهى فرموده از آن، مگر آنكه در آن از براى خداى عزّ و جلّ امتحان و حكمى است.
🔳و «قبض» در لغت امساك و منع و اخذ است، و «بسط» نشر و اعطاست. پس، هر عطا و توسعه و منعى و هر امر و نهى و تكليفى براى امتحان است.
🌹🍃پس، معلوم شد كه بعث رسل و نشر كتب آسمانى- همه براى امتياز بشر و جدا شدن اشقيا از سعدا و مطيعين از عاصين است. و معنى امتحان و اختبار حق همين امتياز واقعى خود بشر است از يكديگر، نه علم به امتياز، زيرا كه علم حق تعالى ازلى و متعلق و محيط به هر چيز است قبل از ايجاد. و حكما در تحقيق امتحان و ابتلا بسط كلام دادهاند كه ذكر آن خارج از ميزان است.
🌷🍃پس، نتيجه امتحان مطلقا- كه اين دو كه ذكر شد از بزرگترين آنها است- امتياز سعد و شقى است. در اين امتحان و اختبار نيز حجت خدا بر خلق تمام شود و هلاكت و شقاوت و سعادت و حيات هر كسى از روى حجت و بيّنه واقع گردد و راه اعتراض باقى نماند. هر كس تحصيل سعادت و حيات جاويدان نمايد، به هدايت و توفيق حق است، زيرا كه تمام اسباب تحصيل را مرحمت فرموده. و هر كس تحصيل شقاوت نمايد و رو به هلاكت رود و تبعيت نفس و شيطان كند، با فراهم بودن جميع طرق هدايت و اسباب كسب سعادت، خود به اختيار خود به هلاكت و شقاوت فرو رفته و حجت بالغه حق بر او تمام است: لها ما كسبت و عليها ما اكتسبت. [7]
🥀پاورقی
[1] «سوگند به آن كسى كه پيغمبر را بحق فرستاد هر آينه در هم آميخته شويد و از هم بيخته و جدا گرديد. «نهج البلاغة فيض اسلام، ص 57 «خطبه» 16.
[2] اصول كافى ج 1، ص 370، «كتاب الحجّة»، «باب التمحيص و الامتحان»، حديث 2.
[3] اصول كافى ج 1، ص 370، «كتاب الحجّة»، «باب التمحيص و الامتحان»، حديث 3.
[4] اصول كافى ج 1، ص 370، «كتاب الحجّة»، «باب التمحيص و الامتحان»، حديث 4، ابو الحسن (ع) فرمود: «خالص مىشوند همان طور كه طلا خالص مىشود.»
[5] امام صادق (ع) فرمود: «هيچ تنگى و فراخى نيست مگر آنكه خداوند در آن مشيّت و حكم و امتحان دارد.» اصول كافى، ج 1، ص 152، «كتاب توحيد»، «باب الابتلاء و الاختبار»، حديث 1.
[6] اصول كافى ج 1، ص 152، «كتاب توحيد»، «باب الابتلاء و الاختبار»، حديث 2.
[7] (بقره- 286).
https://eitaa.com/khoban72
7.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تشییع شهدای حملۀ تروریستی حرم شاهچراغ(ع) - میدان شهدای شیراز
@Farsna
7.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷#چهارشنبه_های_زیارتی🌷
🌹🍃به امام رضا میگم حرفامو
🔺آخه بهتر میدونه دردامو
🖤🍃اربعین نزدیکه و آشوبم
🔺میشه آقا بزنی امضامو
https://eitaa.com/khoban72
🌷🍃شهید بسیجی محمد جهانگیری که شب گذشته به شهادت رسید از ماموران امنیتی حرم مطهر شاهچراغ بود .
🔺او اولین کسی بود که مورد اصابت گلوله تروریست داعشی قرار گرفت.
🌹🍃خادم حرم که به شهادت رسید بازنشسته سپاه بود ، مامور امنیتی که به شهادت رسید بسیجی بود ،
🌷🍃اون کسی هم که تروریست داعشی رو خلع سلاح کرد بسیجی بود
https://eitaa.com/khoban72