⭕️11- پایدارى بر ایمان، تاوان دارد. «و ما نقموا منهم الاّ ان یؤمنوا» (جمله «یؤمنوا» به جاى «آمنوا» رمز آن است كه كفّار از پایدارى مؤمنان ناراحت بودند و اگر دست بر مى داشتند شكنجه اى در كار نبود.)
📌 12- منطق كافر، تهدید و انتقام است. «و ما نقموا منهم»
💢13- در نزد كفّار، ایمان بزرگ ترین جرم است و جز با دست برداشتن از ایمان به چیز دیگرى راضى نمى شوند. «و ما نقموا منهم الاّ أن یؤمنوا...»
🟢 14- كافران بدانند كه حامى مؤمنین خداى عزیز است كه قدرت انتقام دارد. «یؤمنوا باللّه العزیز»
⚪️ 15- جاذبه اتّصال به خداى قادر، اشكالات وارده بر شهادت و از جان گذشتگى در راه خدا را حل مى كند. «یؤمنوا باللّه العزیز الحمید»
🔴 16- حكومت واقعى از آنِ خداوند متعال است. «له ملك السموات و الارض»
🌷 17- حكومت الهى همراه با علم و حضور اوست. «واللّه على كُلّ شى ءٍ شهید»
1-9.mp3
6.72M
💫🌷تفسیر سوره مبارکه بُروج آیات 9-1 (صوتی)
حجت الاسلام قرائتی حفظه الله🌷💫
💫🌹 شرح چهل حديث
💫🌷امام خمینی رضوان الله علیه:
4️⃣2️⃣ حدیث بیست و چهارم، تقسیم علم
⬅️ فصل
💫🟢جناب محقق فلاسفه، صدر الحكماء و المتألهين، قدّس اللّه سرّه و أجزل أجره، در شرح اصول كافى از شيخ غزالى [1] كلام طويلى نقل فرمايد كه در آن كلام تقسيم نموده است علوم را به علم دنياوى و آخرتى. و علم فقه را از علوم دنياويه قرار داده،
🔺و علم آخرت را به علم «مكاشفه» و «معامله» تقسيم كرده است.
💫⚪️و علم معامله را علم به احوال قلوب قرار داده است، و علم مكاشفه را نورى دانسته كه در قلب حاصل شود پس از تطهير آن از صفات مذمومه. و به آن نور كشف حقايق شود تا آنكه معرفت حقيقى به ذات و اسماء و صفات و افعال و حكمت آنها و ساير معارف پيدا شود. [2]
💫🔴و چون اين تقسيم مرضىّ پيش اين محقق بوده، در شرح اين حديث كه ما اكنون در صدد شرح آن هستيم فرموده است كه «ظاهر اين است كه اين تقسيم و حصر كه رسول اكرم، صلّى اللّه عليه و آله، فرمودهاند راجع به علوم معاملات باشد، زيرا اين علوم است كه اكثر مردم از آن منتفع مىشوند. و اما علوم مكاشفات در عده قليلى از مردم حاصل شود كه از كبريت احمر عزيزترند، چنانچه احاديث «كتاب ايمان و كفر» كه پس از اين آيد دلالت بر آن دارد.» [3]
🔺تمام شد ترجمه كلام ايشان با اختصار.
💫🌷نويسنده گويد در كلام شيخ غزّالى اشكال است. و بر فرض صحت آن، در فرموده مرحوم آخوند، عليه الرحمة، اشكال ديگر است. اما با فرض صحت كلام غزّالى، اشكال كلام ايشان آن است كه غزّالى علم «معاملات» را علم به احوال قلب از منجيات، مثل صبر و شكر و خوف و رجاء و غير آن،
🔻🔻🔻
🔺و از مهلكات، مثل حقد و حسد و غلّ و غشّ و غير اينها، دانسته،
💫🟢بنابراين، علوم ثلاثه كه رسول خدا، صلّى اللّه عليه و آله، [فرموده] از علوم معاملات نتواند بود، مگر يك قسم آن كه «فريضه عادله» است. چنانچه پيشتر تفصيل داده شد.
💫⚪️و اما اشكال در كلام شيخ غزّالى دو امر است: يكى آنكه علم فقه را از علوم دنيايى و فقها را از علماى دنيا دانسته، با اينكه اين علم از عزّ علوم آخرت است. و اين ناشى است از حبّ نفس و حبّ به آن چيزى كه به خيال خودش اهل اوست، يعنى علم اخلاق به معناى متعارف رسمى، از اين جهت از ساير علوم،
حتى علوم عقليه، تكذيب كرده است.
💫🔴و ديگر آنكه مكاشفات را جزء علوم قرار داده و در تقسيمات علوم وارد كرده است. و اين خلاف واقع است. بلكه حق آن است كه «علوم» را آن دانيم كه در تحت نظر و فكر و برهان درآيد و قدم «فكر» در آن دخيل باشد، و مكاشفات و مشاهدات گاهى نتايج علوم حقيقيه است و گاهى نتايج اعمال قلبيه. بالجمله، مشاهدات و مكاشفات و تحقق به حقايق اسماء و صفات در تقسيمات علوم نبايد داخل شوند،
🔺بلكه [مكاشفه] وادى ديگر و علوم وادى ديگرند. و الامر سهل.
🥀پاورقی
[1] ابو حامد محمد بن محمد بن محمد غزّالى (450- 505 ه. ق) ملقب به «حجة الاسلام». از بزرگترين فقيهان شافعى و در اعتقادات بر طريقه اشعرى بود. در نيشابور به حلقه شاگردان امام الحرمين جوينى پيوست و از امام اكرام بسيار ديد، وزير نظام الملك طوسى نظر به بزرگداشت او مدرسه نظاميه بغداد را، كه اهميت بسيار داشت بدو تفويض كرد. غزالى پس از چندى بر اثر تحولى روحى از علوم رسمى كناره گرفت و طريق تصوف را برگزيد، از آثار اوست: الوسيط و البسيط در فقه، إحياء علوم الدين، المستصفى در اصول فقه، معيار العلم، تهافت الفلاسفه.
[2] شرح اصول كافى، ص 123، «كتاب فضل العلم»، «باب فرض العلم»، حديث 5
[3] شرح اصول كافى، ص 128، «كتاب فضل العلم»، «باب صفة العلم»، حديث 1.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫🌹امام خامنه ای حفظه الله:
💫🟢منطق بسیج مقاومسازی حداکثر کشور در مقابل تهدیدها و خطرها است.
💫🌷در دیدار با بسیجیان ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
💫🌹امام خامنه ای حفظه الله:
💫🟢فرهنگ بسیجی خدمت به همه است؛ همه! / آنجایی که سیل آمد بسیجی تا زانو در گل رفت برای اینکه خانهی سیلزده را پاک کند تمیز کند،
💫⚪️از صاحبخانه نپرسید شما اسمت چیست دینت چیست مذهبت چیست، قومیتت چیست، سلیقهی سیاسیات چیست. نپرسید، رفت خدمت کرد، هر چه هست هر که هست.
💫🌷در دیدار با بسیجیان ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
💫🌹امام خامنه ای حفظه الله:
⭕️در قضیهی لبنان آمریکاییها گفتند که دنبال تشکیل خاورمیانهی جدیدند، خاورمیانه
یعنی؛ همین غرب آسیا.
📌 گفتند میخواهند این منطقه را که اسمش را گذاشتند خاورمیانه یک نقشهی جدیدی به این بدهند خاورمیانهی جدید یعنی یک نقشهی جغرافیای سیاسی نویی بدهند بر چه اساس؛ بر اساس تأمین نیازها و منافع نامشروع آمریکا. آنی که آنها میخواستند البته اتفاق نیفتاد آنی که آنها دنبالش بودند اتفاق نیفتاد. آنها خواستند حزباللّه را نابود کنند در نقشهی جدیدی که داشتند یکیاش این بود نابودی حزباللّه،
🔺حزباللّه ۱۰ برابر قویتر شد.
♨️ آنها خواستند عراق را ببلعند نتوانستند.
📌 آنها میخواستند سوریه را قبضه کنند عوامل نیابتی خودشان را به اسم داعش و جبهةالنصره و از این حرفها انداختند به جان دولت سوریه هفت، هشت، ده سال هم مدام تزریق کردند، پشتیبانی کردند، پول دادند،
🔺امکانات دادند نشد ناکام شدند.
⭕️ خاورمیانهی جدیدی که آنها میخواستند درست کنند بکلی ناکام شد.
📌 یکی از اجزای این خاورمیانه این بود که مسئلهی فلسطین را به نفع رژیم غاصب تمام کنند، اصلاً چیزی به نام فلسطین دیگر باقی نماند همان دو دولتی خائنانهای را هم که قبلاً تصویب کرده بودند
🔺آن را هم زیرش زدند نتوانستند، نشد.
💫🌷در دیدار با بسیجیان ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫🌹حجت الاسلام عالی:
💫🟢تاثیر خواندن قرآن
💫⚪️در خانه بر تربیت فرزندان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫🌹آیت الله فاطمی نیا رضوان الله علیه:
📌گناهی که باعث میشود با یک کلمه انسان سگی در جهنم بشود!
🥀کنترل و قدرت اجتماعی
♦️ترمز و دوچرخه
💫🌹آیت الله حائری شیرازی رضوان الله علیه:
💫🟢یک روز بچه های من در خانه دوچرخه بازی می کردند ، بچه ی بزرگتر خورده بود به یک بچه ی دیگر . پرسیدم چرا چنین شد ؟ در جوابم گفت : که چرخ من لنت ترمزش افتاده ترمز نمی گیرد . به بچه دیگر هم که با دوچرخه می رفته ، گفتم: خوب ، چرخ تو هم که ترمز ندارد .آن کودک گفت : این دو چرخه کوچک است،
🔺چرخ کوچک که ترمز نمی خواهد ، چرخ بزرگ ترمز می خواهد .
💫⚪️خوب ، شما هم دیده اید که برای دوچرخه های بزرگ ترمز می گذارند ، نه برای دوچرخه های کوچک . خداوند متعال دارد از ما سند می گیرد . که بچه های ما هم اگر بخواهند بگویند نمی دانیم ، نمی توانند بگویند .
🔺بچه هفت ساله بخوبی می فهمد که دوچرخه وقتی بزرگ می شود ، قدرتش زیاد می شود
💫🔴پس باید ترمز داشته باشد . اگردوچرخه کوچک بی ترمز باشد ،اشکالی ندارد ، چون سرعتی ندارد که بخواهد کنترلش کند . هر چه قدرت چرخ بیشتر بشود ، باید ترمز او هم قوی تر باشد و شما وقتی قدرتی به چنگ می آورید ، باید ترمزی هم داشته باشید .
📌چطور برای دوچرخه اگر درجه اش برود بالا ، ضرورت ترمزش را بچه هفت ساله هم می فهمد ، اما وقتی علم انسان و قدرت او بالا می رود ، ترمز نمی خواهد ؟ چرا کسی را به قدرتی مجهز می کنیم ، بی ترمز؟ در ماشینها هر جه قدرت بال می رود
🔺ترمز قوی تری برای آن می گذاریم .
💫🟢خداوند به انسان قدرتی داده که وارد کره ی ماه می شود و به سمت سیارات دیگر سیر می کند ، قدرت شکافتن کوه ها و خارج شدن از فضای جاذبه زمین ، قدرت این که شهری را خاکستر کند دارد
⁉️ولی کو ترمزش ؟!..
34.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️از وضعیت کودکان فلسطینی در زندانهای اسرائیل چه میدانید؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ ⭕️⭕️خیلی مهم
💫🌹افشای شیخ قمی از ناگفتههای سرّی از مرگ پروژه هوش مصنوعی در جهان
📌به واسطه عملیات #طوفان_الأقصى
💫🟢حتماً با دقت ملاحظه بفرمایید.
👁اقسام نگاه
⬅️ در یک دسته بندی می توان نگاه را به سه قسم تقسیم کرد:
1️⃣ نگاه اتفاقی و ناخواسته این نگاه حرام نیست، گرچه مقدمات آن به وسیله خود شخص انجام شده باشد. مثلا شخص به اختیار خود به کوچه وبازار رفته است وچشمش به نامحرمان افتاده.
2️⃣ نگاه عمدی به صورت نامحرم بدون قصد لذت واحتمال افتادن به گناه وبدون آن که نامحرم آرایش کرده باشد مانعی ندارد.
3️⃣ نگاه با قصد لذت و یا نگاه عمدی به بدن نامحرم حرام است ونمیتوان با تعبیراتی مثل قصد بد نداشتن، نیت خواهر وبرادری، دل پاک داشتن و.....مشکل را حل نمود
📚۱. استفتائات مکارم ج ۲س ۱۰۳۶
📚۲. توضیح المسائل مراجع م ۲۴۳۳
📚۳. احکام دودقیقه ای محمود اکبری ج ۶ ص۱۱۱
#احکام_شرعی
@nasimerahmatelahi
💠 تطهیر لباس با ماشین لباسشویی
💬 سؤال:
آیا ماشین لباسشویی، لباسهای نجس را پاک میکند؟
✅ پاسخ:
🔹 آیتالله خامنهای:
اگر پس از برطرف شدن عین نجاست از لباس، یک بار با آب متصل به کُر (لولهکشی) شُسته شود یا دو بار با آب قلیل شُسته و به طور معمول آب آن گرفته شود، لباس پاک میشود.
🔸 آیتالله مکارم:
ماشینهای اتوماتیک كه يكى دو بار لباس را میشوید و آخرين بار پس از پاک کردن عین نجاست با آب خالص شستشو میدهد و بعد آب را تخليه میکند، لباسهایی که شُسته پاک است.
🔹 آیتالله سیستانی:
ماشین لباسشویی لباسهای نجس را پاک میکند.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی آیات عظام خامنهای، مکارم و سیستانی
#احکام
✳️ کانال #معراج
✳️ @Merajnor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 موشن گرافیک احکام: میشه نذرو تغییر داد؟
🔸 احکامی که باید بدانیم
@nasimerahmatelahi
1_5447923755.mp3
29.06M
3️⃣ قسمت سوم
📚🎙#کـتاب_صوتـی
🟢#شاهرخ_حر_انقلاب...🇮🇷
🎙گـوینده: مهدی_نجفی
♦️زمان: 20:00 ⏰
💫🌹#شهید_شاهرخ_ضرغام
#خاطرات_شهدا
📗کتاب #عارفانه
💫🌷زندگی و خاطرات شهید احمد علی نیری
3️⃣8️⃣قسمت هشتاد و سوم
💫🌹حاج آقا حق شناس به خوبی به زندگی احمد جهت داد و او را به قله معنوی رساند. کار نصب سنگ قبر انجام شد. برای اینکه تابلوی بالای مزار را نصب کنیم، باید کمی از بالای قبر را گود میکردیم
🔺تا پایه های تابلو در زمین قرار گیرد.
💫🟢باران شدید شده بود. لحظات غروب بود. خاک انجا هم سست بود. من روی زمین نشستم و با دست مشغول کندن شدم. گودال عمیقی درست شد دست من تا کف گودال می رفت و خاک ها را بیرون میریخت.
🔺اما دیدم یک سنگ جلوی کار مرا گرفته...
💫⚪️این قدر فکرم مشغول بود که فکر نکردم گودال خیلی عمیق شده و ممکن است به محل قبر برسم.!
دور سنگ را خالی کردم و آن را بیرون کشیدم. در آن لحظات غروب یک دفعه دیدم
🔺زیر سنگ خالی شد.!
💫🔴با تعجب سرم را پایین آوردم. دیدم سنگی که در دست من قرار دارد از سنگ بالای لحد است و اکنون یک راه به داخل قبر ایجاد شده...! رنگم پریده بود. چرا من دقت نکردم؟
🔺برای چی این قدر اینجا را گود کردم؟؟
💫🌷همین که خواستم سنگ را به سر جایش قرار دهم آن چنان بوی خوشی به مشامم خورد که تا امروز هنوز شبیه آن را حس نکرده ام!
🔺می خواستم همین طور سرم را داخل گودال نگه دارم...
⬅️ ادامه دارد ...
🥀با کسب اجازه از ناشر کتاب
( انتشارات شهید هادی )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کربلای غزه
💫🌷اثر تازهٔ حاج صادق آهنگران در حمایت از مردم غزه
🥀بسیار زیبا و شکیل حتما ببینید.
🕊🥀🕊🥀🕊🥀🕊
🔘 سالروز شهادت عالم مجاهد میرزا کوچک خان جنگلی گرامی باد.
۱۱ آذر ۱۳۰۰ ش
💫🌹میرزا یونس معروف به میرزا کوچک فرزند میرزا بزرگ، اهل رشت، در 21 مهر سال ۱۲۵۹ شمسی، دیده به جهان گشود. سال های نخست عمر را در مدرسه ی حاجی حسن واقع در صالح آباد رشت و مدرسه ی جامعه آن شهر به آموختن مقدمات علوم دینی سپری کرد.
💫🟢در سال ۱۲۸۶ شمسی، در گیلان به صفوف آزادی خواهان پیوست و برای سرکوبی محمدعلی شاه روانه ی تهران شد. هم زمان با اوج گیری نهضت مشروطه در تهران، شماری از آزادی خواهان رشت کانونی به نام «مجلس اتّحاد» تشکیل دادند و افرادی به عنوان فدایی گرد آوردند.
💫⚪️میرزا کوچک خان که در آن دوران یک طلبه بود و افکار آزادی خواهانه داشت به مجلس اتحاد پیوست. در سال ۱۲۸۹ شمسی، در نبرد با نیروی طرفدار محمد علی شاه در ترکمن صحرا شرکت داشت و در این نبرد زخمی و چندی در بادکوبه در یک بیمارستان بستری گردید. در سال ۱۲۹۴ شمسی، به جای «مجلس اتّحاد» «هیأت اتّحاد اسلام» از یک گروه هفده نفری در رشت تشکیل گردید.
💫🔴بیشتر افراد این گروه روحانی بودند میرزا کوچک خان عضو مؤثّر آن بود. این هیأت هدف خود را خدمت به اسلام و ایران اعلام کرد و به زودی میرزا کوچک خان رهبری هیأت را بر عهده گرفت. پس از اشغال نواحی شمالی ایران از سوی روسیه ی تزاری، هیأت اتّحاد اسلام به مبارزه با ارتش تزار پرداخت و یک گروه مسلح به عنوان فدایی تشکیل داد و روستای کسما را در ناحیه ی فومن مرکز کار خود قرار داد و در آن جا سازمان اداری و نظامی به وجود آورد.
🔻🔻🔻