💫⚫️بسم الله الرحمن الرحیم⚫️💫
🥀🤍با معارف قرآن کریم بیشتر آشنا شوید🤍🥀
💫⚫️سوره مبارکه علق آیات 5-1 ⚫️💫
⬅️ ادامه نکته ها:
🥀🤍آغاز تحصیل علم باید با نام خدا باشد. «اقرء باسم ربّك» فارغ التحصیلان نیز باید در راه او باشند. «فاذا فرغت فانصب و الى ربّك فارغب»
16) تفسیر نمونه. 17) انفطار، 6 – 7
🌹پيام ها:
🟢 1- قرائت قرآن کریم باید با نام خداوند متعال آغاز شود. «اقرء باسم ربّك»
🌸 2- اولین فرمان اسلام، فرمان فرهنگى است. «اقرء»
🟢 3- خواندن باید جهت الهى داشته باشد. «اقرء باسم ربّك»
🌸 4- خواندن قرآن کریم وسیله رشد است. «اقرء و ربّك»
🟢 5 - پرورش الهى هم مادّى است، «ربك الّذى خلق - خلق الانسان من علق» هم معنوى. «ربّك الاكرم - الّذى علّم بالقلم»
🌸 6- پروردگار، همان آفریننده است. (بنابراین سخن مشركان كه خالق بودن خدا را پذیرفته بودند ولى بت ها را ربّ مى دانستند باطل است.) «ربّك الّذى خلق»
🟢 7- بیان آفرینش انسان از خون بسته شده، هم یك پیشگوئى علمى است و هم راهى براى تربیت انسان كه بداند مبدء او از چیست و گرفتار غرور نشود. «خلق الانسان من علق»
🌸 8 - آفرینش همه هستى در یكسو «الّذى خلق» و آفرینش انسان در یك سوى دیگر. «خلق الانسان من علق»
🟢 9- معلم اصلى انسان خداست. «علّم الانسان ما لم یعلم»
🌸 10- قلم، بهترین وسیله انتقال دانش است. «علّم بالقلم»
🟢 11- وحى الهى سرچشمه علوم بشرى است. «علّم الانسان ما لم یعلم»
🌸 12- خالقیّت، ربوبیّت، كریم بودن و معلم بودن خداوند، مستلزم قرائت كتاب اوست. «اقرء باسم ربّك... خلق... الاكرم... علّم...»
🟢 13- خداوند كارهاى خود را از طریق اسباب انجام مى دهد.
💫⚫️شرح چهل حديث
🥀🤍امام خمینی رضوان الله علیه:
8️⃣2️⃣ حدیث بیست و هشتم لقاء الله
⬅️ فصل در بيان آنكه در وقت مردن بعضى از احوال غيب بر او مكشوف شود.
💫🟢از اين حديث شريف معلوم شود كه در وقت «معاينه» بر انسان برخى از مقامات و احوال خودش منكشف شود. و اين مطابق ضربى از برهان و موافق مكاشفات اصحاب كشف و عيان و موافق با اخبار و آثار ديگر نيز هست. انسان تا اشتغال به تعمير اين عالم دارد و وجهه قلبش به اين نشئه است و سكر طبيعت او را بيخود كرده و مخدرات شهوت و غضب او را تخدير نموده،
🔺از صور اعمال و اخلاق خود بكلى محجوب است و از آثار آنها در ملكوت قلب او مهجور است،
🥀🤍پس از آنكه سكرات موت و سختيها و فشارهاى آن بر او وارد شد، انصراف از اين نشئه تا اندازهاى حاصل مىكند، و اگر از اهل ايمان و يقين است و قلب او متوجه به اين عوالم بوده، در اواخر امر وجهه قلبش طبعا متوجه به آن عالم مىشود و سائقهاى معنوى و ملائكة اللّه موكّل بر آن نيز
او را سوق به آن عالم دهند،
💫🟢و پس از اين سوق و آن انصراف، نمونهاى از عالم برزخ بر او منكشف شود و روزنهاى از عالم غيب بر او مفتوح گردد، و حال خود و مقام خود تا اندازهاى بر او مكشوف گردد. چنانچه از حضرت امير، عليه السلام، منقول است
🔺إنّه قال: حرام على كلّ نفس أن تخرج من الدّنيا حتّى تعلم أنّه من أهل الجنّة هي، أم من أهل النّار. [1]
🥀🤍و در اين مقام حديث شريفى است كه با آنكه طولانى است ولى چون بشارتى است براى اهل ولايت حضرت مولى الموالى و متمسكين به ذيل عنايت اهل بيت عصمت، عليهم السلام،
🔺آن را بتمامه ذكر مىكنيم.
🔻🔻🔻
💫🟢و آن حديثى است كه جناب فيض نقل مىكند در علم اليقين. قال: و في كتاب الحسين بن سعيد الأهوازىّ، عن عبّاد بن مروان، قال سمعت أبا عبد اللّه، عليه السّلام، يقول: منكم و اللّه يقبل: و لكم و اللّه يغفر، إنّه ليس بين أحدكم و بين ان يغتبط و يرى السّرور و قرّة العين إلّا أن تبلغ نفسه ههنا- و أومى بيده إلى حلقه. ثمّ قال، عليه السّلام: إنّه إذا كان ذلك و احتضر، حضره رسول اللّه، صلّى اللّه عليه و آله، و علىّ و الأئمّة و جبرئيل و ميكائيل و ملك الموت، عليهم السلام، فيدنو منه جبرئيل، عليه السّلام، فيقول لرسول اللّه، صلّى اللّه عليه و آله: إنّ هذا كان يحبّكم أهل البيت، فأحبّه. فيقول رسول اللّه، صلّى اللّه عليه و آله: يا جبرئيل، إنّ هذا كان يحبّ اللّه و رسوله و أهل بيته، فأحبّه. فيقول جبرئيل: يا ملك الموت، إنّ هذا كان يحبّ اللّه و رسوله و آل رسوله، فأحبّه و ارفق به. فيدنو منه ملك الموت، عليه السّلام، فيقول: يا عبد اللّه، أخذت فكاك رقبتك؟ أخذت امان براءتك؟
🥀🤍تمسّكت بالعصمة الكبرى في الحياة الدّنيا؟ فيوفّقه اللّه، فيقول: نعم. فيقول له: و ما ذاك؟ فيقول: ولاية علىّ بن أبي طالب، عليه السّلام. فيقول: صدقت. أمّا الّذي كنت تحذر، فقد آمنك اللّه، و أمّا الّذي كنت ترجو، فقد أدركته، أبشر بالسّلف الصالح، مرافقة رسول اللّه، صلّى اللّه عليه و آله، و علىّ و الأئمّة من ولده، عليهم السلام. ثمّ يسلّ نفسه سلا رفيقا، ثمّ ينزل بكفنه من الجنّة و حنوطه حنوط كالمسك الأذفر، فيكفن بذلك الكفن و يحنط بذلك الحنوط، ثمّ يكسى حلّة صفراء من حلل الجنّة. فإذا وضع في قبره، فتح له باب من أبواب الجنّة، يدخل عليه من روحها و ريحانها. ثم يقال له: نم نومة العروس على فراشها، أبشر بروح و ريحان و جنّة نعيم و ربّ غير غضبان...
💫🟢راوى حديث گويد: «شنيدم حضرت صادق، عليه السلام، مىفرمود: به خدا قسم از شما قبول شود، و به خدا قسم شماها آمرزيده شويد. و نيست بين شما و بين اينكه مورد غبطه واقع شويد و سرور و روشنايى چشم ببينيد چيزى مگر آنكه جان شما به حلقوم رسد.
🥀🤍پس فرمود: در وقتى كه چنين شد و حالت احتضار پيش آمد كرد، حاضر شود پيش او پيغمبر خدا و على و امامان و جبرئيل و ميكائيل و ملك الموت، عليهم السلام پس نزديك محتضر آيد جبرئيل و به رسول خدا عرض كند:
💫🟢«اين شخص شما اهل بيت را دوست مىداشت، پس شما او را دوست داشته باشيد.» رسول خدا مىفرمايد: «اى جبرئيل، اين شخص دوست مىداشت خداوند و رسول او و اهل بيت او را، پس او را دوست داشته باش.» پس جبرئيل مىگويد: «اى ملك الموت اين شخص دوست مىداشت خداوند و رسول او و آل رسول او را، پس دوست بدار او را و با او مدارا كن.»
🥀🤍پس ملك الموت نزديك شود بهمحتضر و گويد: «اى بنده خدا، آيا گرفتى آزادى خويش و برائت و امان خود را؟ و آيا چنگ زدى به پشتيبان هاى بزرگ در زندگانى دنيا؟» پس خداوند او را موفق كند، و گويد: «آرى.» پس از آن ملك الموت گويد: «چه چيز بود آن؟» جواب دهد:
💫🟢«ولايت على بن ابى طالب، عليه السلام.» مىگويد: «راست گفتى. اما آنچه را از آن مىترسيدى، امان داد خداوند تو را، و آنچه را كه آرزو داشتى رسيدى به او، بشارت باد تو را به رفاقت گذشتگان نيكو، رسول خدا و على و امامان از اولاد او، عليهم السلام.»
🥀🤍پس جان او را با مدارا بگيرد، و كفن از بهشت براى او آورد، و حنوط او مثل مشك خوشبوى باشد. پس به آن كفن او را كفن كنند، و به آن حنوط حنوط نمايند، پس از حلّههاى زرد بهشتى حلّهاى به او بپوشانند.
💫🟢و وقتى كه او را در قبر گذاشتند درى از درهاى بهشت بر او باز شود كه داخل شود بر او از روح و ريحان بهشتى. پس از آن، به او گفته شود: «بخواب همچون عروس در فراش خود، بشارت باد تو را به روح و ريحان و نعمتهاى بهشت و پروردگارى كه بر تو خشمناك نيست...
⬅️ ادامه دارد...
🥀پاورقی
[1] «هيچ كسى از دنيا نمىرود مگر آن گاه كه بداند كه از بهشتيان است يا از دوزخيان.» علم اليقين، ج 2، ص 853، «المقصد الرابع، فى ذكر الموت».
8.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🥀🌷امام خمینی رضوان الله علیه:
🥀⚫️ شعاع عمل انسان تا یک حدودی است...
🥀🤍 به عشق اباعبدالله (علیهالسلام)
🥀⚫️ دست غیب در کار است
#امام_حسین علیه السلام
💠 عدالت امام جماعت
💬 سؤال:
اگر کسی امام جماعتى را مىشناسد و مىداند که او شخصى بزرگوار و عادل است، ولى یکى دو مورد از او غیبتى سر زده، آیا این کار باعث سقوط عدالت او مىشود؟
✅ پاسخ:
🔹 آیتالله خامنهای: تا برای شما احراز نشود که عمل آن امام جماعت که شما آن را غیبت میدانید، با علم و اختیار و بدون مجوّز شرعی بوده، مجاز نیستید که حکم به فسق امام جماعت نمایید.
🔹 آیتالله مکارمشیرازی: باید این موارد استثنایى را توجیه کرد، شاید او معتقد بوده که در موارد فوق، فردِ غیبت شده جایز الغیبة بوده، هر چند در اعتقاد خود خطا کرده باشد.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای
📚 #احکام_شرعی 👇
https://eitaa.com/Shariarules114
💠آرایشگری که زنها را آرایش میکند و میداند زن، خود را به نامحرم نشان میدهد چه حکمی دارد؟
💐از آرایش کردن افرادی که میدانید خودشان را به نامحرم نشان میدهند، اجتناب کنید.
https://eitaa.com/Shariarules114
11.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️کاشت ناخن چه حکمی دارد؟!
آیا می شود وضوی جبیره گرفت؟!
#فتوا_رهبری
🚨بهکانال شهرپاسخ بپیوندید
🆔 @pasokhcity