💫🌹بسم الله الرحمن الرحیم
🥀🤍با معارف قرآن کریم بیشتر آشنا شویم
💫🌹سوره مبارکه ملک آیات ﴿11-9﴾
🥀🤍9- قَالُواْ بَلَى قَدْ جَآءَنَا نَذِيرٌ فَكَذَّبْنَا وَقُلْنَا مَا نَزَّلَ اللَّهُ مِن شَىْ ءٍ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا فِى ضَلاَلٍ كَبِيرٍ
💫🌹10- وَقَالُواْ لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِى أَصْحَابِ السَّعِيرِ
🥀🤍11- فَاعْتَرَفُواْ بِذَنبِهِمْ فَسُحْقاً لِّأَصْحَابِ السَّعِيرِ
📌گویند: چرا، همانا هشداردهنده به سراغ ما آمد، ولى ما تكذیب كردیم و گفتیم: خداوند چیزى نازل نكرده است و شما جز در گمراهى بزرگى نیستید.
🔥و گویند: اگر ما (حق را) مى شنیدیم یا تعقل مى كردیم، در زمره اهل آتش نبودیم.
🔥پس به گناه خود اعتراف نمایند، پس لعنت بر اهل آتش باد.
🌹نکته ها:
⬅️در این سه آیه، به سه اعتراف كافران در قیامت اشاره شده است:
1️⃣ اعتراف به آمدن انبیا و تكذیب آنان. «بلى قد جاءنا نذیر فكذّبنا»
2️⃣ اعتراف به عدم تعقل و استماع سخن حق. «لو كنّا نسمع او نعقل»
3️⃣ اعتراف به ارتكاب گناه. «فاعترفوا بذنبهم»
⭕️در آیه 26 سوره فصّلت مى خوانیم كه مخالفان مى گفتند: «لا تسمعوا لهذا القرآن» به این قرآن گوش فراندهید ولى در آن روز خواهند گفت: اى كاش گوش مى دادیم! «لو كنّا نسمع»
🌹پيام ها:
🤍1- خداوند كه هدفش تكامل معنوى انسان است، باید رهبر آسمانى بفرستد وگرنه این هدف عملى نمى شود. «قالوا بلى قد جاءنا نذیر»
♨️ 2- نتیجه انكار عمدى و آگاهانه دین دوزخ است. «القوا فیها... جاءنا نذیر فكذّبنا»
🔻🔻🔻
هدایت شده از آماده برای فردا
📌 3- خلافكار كار خود را توجیه مى كند. (كافران براى توجیه تكذیب خود مى گفتند: اصلاً خدا چیزى نازل نكرده است.) «فكذّبنا وقلنا ما نزّل اللّه من شى ء»
⭕️ 4- ریشه تكذیب، عدم تعقّل است. «كذّبنا... لو كنّا نسمع او نعقل» (تعالیم اسلام مطابق با عقل است، اگر تعقل مى كردیم مؤمن مى شدیم.)
🌹 5 - عقل واقعى آن است كه انسان حق را بشنود، بپذیرد و پیروى كند تا از قهر الهى خود را نجات دهد. «لو كنّا نسمع او نعقل ما كُنّا فى اصحاب السّعیر»
📌 6- روحیه لجاجت به جایى مى رسد كه گمراهان، به پیامبران الهى نسبت گمراهى مى دهند، آنهم گمراهى بزرگ! «ان انتم الاّ فى ضلال كبیر»
⭕️ 7- اعتراف به گناه در دنیا ممكن است سبب عفو شود، ولى در آخرت هرگز. «فاعترفوا بذنبهم... اصحاب السّعیر»
🔥 8 - كفّار در قیامت هم شكنجه جسمى مى شوند: «اصحاب السعیر»، هم شكنجه روحى. «سُحقاً» (دور بودن از رحمت الهى)
💫🌹شرح چهل حديث
🥀🤍امام خمینی رضوان الله علیه:
1️⃣3️⃣ حدیث سی و یکم وصف ناپذیری
⬅️ فصل در بيان مراد از عدم توصيف حق
💫🌹بدان كه آنچه در اين حديث شريف است كه خداوند تعالى توصيف نشود اشاره به توصيفاتى است كه بعضى از اهل جهل و جدل از متكلمين و غير آنها حق را به آن توصيف مىكردند، كه توصيفات آنها مستلزم تحديد و تشبيه بلكه تعطيل بوده،
🔺چنانچه در خود اين حديث اشاره به آن فرموده بقوله: و ما قدروا اللّه حقّ قدره.
🔻و در باب نهى از توصيف در كتاب كافى شريف اخبار دلالت بر آن دارد:
🥀🤍بإسناده عن عبد الرّحيم بن عيتك القصير، قال: كتبت على يدي عبد الملك بن أعين إلى أبي عبد اللّه، عليه السّلام: إنّ قوما بالعراق يصفون اللّه بالصّورة و بالتّخطيط، (خ ل: بالتّخاطيط) فإن رأيت، جعلني اللّه فداك، أن تكتب إليّ بالمذهب الصّحيح في التّوحيد. فكتب إليّ: سألت إليّ، رحمك اللّه، عن التّوحيد و ما ذهب إليه من قبلك. فتعالى اللّه الّذي ليس كمثله شيء، و هو السّميع البصير، تعالى عمّا وصفه الواصفون المشبّهون اللّه بخلقه المفترون على اللّه.
💫🌹فاعلم، رحمك اللّه، أنّ المذهب الصّحيح في التّوحيد ما نزل به القران من صفات اللّه تعالى. فانف عن اللّه البطلان و التّشبيه، فلا نفى و لا تشبيه هو اللّه الثّابت الموجود. تعالى عمّا يصفه الواصفون. و لا تعدّوا القران فتضلّوا بعد البيان. (خ ل: التّبيان) [1]
🥀🤍«عبد الرحيم گويد نوشتم به حضرت صادق، سلام اللّه عليه، توسط عبد الملك كه طايفهاى در عراقاند كه «حق تعالى را توصيف كنند به صورت و تخطيط. (يعنى عروق و رگ و پى، با شكل و هيئت)
🔻🔻🔻
🔺پس اگر صلاح مىدانيد، فداى شما شوم، مذهب صحيح را در توحيد مرقوم فرماييد».
💫🌹پس مرقوم فرمود: «خدا تو را رحمت كند، از توحيد سؤال كردى و آنچه را در آن اختيار كردند اشخاصى كه پيش تو هستند. (يعنى اهل عراق) بزرگ است خدايى كه نيست مثل او چيزى و او شنوا و بيناست، بزرگتر است از آنچه توصيف نمودند توصيفكنندگانى كه تشبيه نمايند
🔺خداوند را به مخلوقش،- آنهايى كه افترا و دروغ بندند به خداوند.
🥀🤍پس بدان، خداوند تو را رحمت كند، كه مذهب صحيح در توحيد آن است كه قرآن به آن نازل شده از صفات خداى تعالى. پس نفى كن از خداوند بطلان و تشبيه را: نه نفى صفات كن كه آن بطلان است، و نه صفات شبيهه به خلق ثابت كن براى او كه آن تشبيه است. اوست اللّه و ثابت و موجود، بزرگتر است از آنچه توصيف نمودند وصف كنندگان.
💫🌹از قرآن تجاور نكنيد پس به ضلالت و گمراهى بيفتيد بعد از بيان و تعليم الهى.» از تأمل در اين حديث شريف و تدبر درست در صدر و ذيلش معلوم شود كه مقصود از نفى توصيف حق، تفكر نكردن در صفات و توصيف ننمودن حق مطلقا، نيست چنانچه بعضى از محدثين جليل فرمودند، [2]
🥀🤍زيرا كه در اين حديث امر فرمود به نفى تعطيل و تشبيه- چنانچه در بعض روايات ديگر [3]- و اين خود بىتفكر در صفات و علم كامل به آنها صورت نگيرد بلكه مقصود آن جناب آن است كه توصيف ننمايند به آنچه لايق ذات مقدس حقّ تعالى نيست، مثل اثبات صورت و تخطيط و غير آن از صفات مخلوق كه ملازم با امكان و نقص است،
تعالى اللّه عنه.
🥀پاورقی
[1] اصول كافى، ج 1، ص 100، «كتاب التوحيد»، «باب النهى عن الصفة بغير ما وصف به نفسه تعالى»، حديث 1.
[2] مرآة العقول، ج 1، ص 346، «كتاب توحيد»، «باب نهى از توصيف ...»، حديث 1.
[3] التوحيد، شيخ صدوق، ص 31 به بعد، باب 2. (بويژه حديث 37) بحار الأنوار، ج 3، ص 257 به بعد، «كتاب التوحيد»، باب 9، حديث 13.
💢#برکات_جنگ
♦️امام خمینی رضوان الله علیه:
هر روز ما در جنگ برکتی داشته ایم که در همه صحنه ها از آن بهره جسته ایم.
ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده ایم، ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده ایم،
ما در جنگ پرده از چهره تزویر جهانخواران کنار زدیم، ما در جنگ دوستان و دشمنانمان را شناخته ایم،
ما در جنگ به این نتیجه رسیده ایم که باید روی پای خودمان بایستیم
📚صحیفه نور،جلد 21،صفحه 94
#معمارکبیرانقلاب
#صدورانقلاباسلامیبهدنیا
#الطافخفیهالهی