🔘#قرب_به_اهل_بیت۳۹
❄️🍃 تا غیب یادِ دل ما نکند، دلِ ما یادِ غیب نمیکند!
🥀🤍 دلتنگی برای خدا و اهل آسمان نشانهی اشتیاق و دلتنگی از سوی آنهاست.
قرب به اهل بیت 40.mp3
9.15M
🔘مجموعه #قرب_به_اهل_بیت (علیهماالسلام) ۳۹
🌙🌹#استاد_شجاعی
🌙🌹#استاد_عالی
❄️🍃بالاترین «خوشیِ اهل بهشت» چیست؟
🥀🤍و به چه کسانی تعلّق میگیرد؟
❄️🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🥀🤍با معارف قرآن کریم بیشتر آشنا شویم
❄️🍃سوره مبارکه قیامت، آیات ﴿15-7﴾
🌹نکته ها:
⬅️ معمولاً انسان براى توجیه كارهاى خلاف خود عذرتراشى مى كند كه به نمونه هایى از آن در قرآن کریم اشاره مى كنیم:
◀️ گاهى مى گوید: غفلت كردیم: «انّا كنّا عن هذا غافلین»(169)
◀️ گاهى مى گوید: بزرگان و سران قوم، ما را گمراه كردند: «هؤلاء اضلّونا»(170)
◀️ گاهى مى گوید: شیطان ما را گمراه كرد، امّا شیطان پاسخ مى دهد: مرا ملامت نكنید زیرا خودتان مقصّر هستید: «فلا تلومونى و لوموا انفسكم»(171)
❄️🍃امام باقرعلیه السلام در توضیح آیه «بما قدّم و اخّر» فرمود: «فما سنّ من سنّة لیستنّ بها من بعده فان كان شرّاً كان علیه مثل وزرهم... و ان كان خیراً كان له مثل اجورهم»(172) هر كس راه و روش بد یا خوبى را پایه گذارى كند، پس از او هر كس به آن عمل كند، اگر بد باشد كیفرى مثل كیفر گناهكار و اگر خوب باشد، پاداشى همانند عمل كننده آن نیز به او داده مى شود.
169) اعراف، 172. 170) اعراف، 38. 171) ابراهیم، 22. 172) تفسیر كنزالدقائق.
🌹پيام ها:
1️⃣ نظام موجود جهان، در قیامت از هم فرو مى پاشد. «و جمع الشمس و القمر»
2️⃣ وحشت ناشى از وقوع قیامت، هم وجود انسان را فرامى گیرد:
👁چشم: «برق البصر» دیدگان را برق مى گیرد.
🤍دل: «قلوبهم واجفة» دل ها را لرزه فرامى گیرد.
❄️عقل: «ترى النّاس سُكارى» مردم را مست مى بینى.
3️⃣ در قیامت، خلافكارى ها به مجرمان تفهیم مى شود.«ینبّوء الانسان بما قدّم و اخّر»
🔻🔻🔻
4️⃣ انسان علاوه بر اعمالى كه خود انجام داده، مسئولیّت اعمالى را كه دیگران، پس از او و به پیروى از او انجام مى دهند، به عهده دارد. «قدّم و اخّر»
5️⃣ وجدان انسان بهترین شاهد علیه او در دادگاه قیامت است. «بل الانسان على نفسه بصیرة»
6️⃣ انسان، خودش هم به عذرهایى كه مى آورد ایمان ندارد. «و لو القى معاذیرة»
❄️🍃شرح چهل حديث
🥀🤍امام خمینی رضوان الله علیه:
9️⃣3️⃣ حدیث سی و نهم خیر و شرّ
⬅️ ادامه در تحقيق خير و شرّ است
🔘و اما اينكه فرمودند ممكن است حمل اين اخبار را بر تقيّه نماييم، اين حمل:
1️⃣ اوّلا بى موجب است، زيرا كه ظواهر اين اخبار موافق با مذهب حق و مطابق با برهان است.
2️⃣ ثانيا، اين اخبار موافق با آيات كثيره در كتاب شريف [است] و حمل بر تقيه در آيات و همين طور در اخبار موافقه با آنها معنى ندارد.
3️⃣ ثالثا، اين اخبار معارضى ندارد تا آنكه در مقام معارضه حمل بر تقيّه، كه يكى از مرجّحات است، كنيم، و با آنچه دلالت مىكند كه انسان فاعل خير و شرّ است جمع [مىشود].
4️⃣ رابعا، اين اخبار مطابق آنچه خود ايشان فرمودند موافق با مذهب اشاعره است كه على الظاهر مذهب غالب نبوده، و در چنين موضع حمل بر تقيّه موجه نخواهد بود.
5️⃣ خامسا، اين باب و امثال آن در ساير اعتقاديات مورد مرجّحات در باب اخبار متعارضه نيست، چنانچه واضح است.
🔻🔻🔻
❄️🍃قوله: طوبى: جوهرى گويد: «طوبى، بر وزن فعلى، از «طيب» است، «ياء» آن قلب به «واو» شده براى ضمّه ما قبل آن.» و در مجمع است كه «طوبى لهم» يعنى طيب عيش براى آنها است. و گفته شده كه «طوبى» خير و منتهاى آرزو است.
🥀🤍و بعضى گفتهاند طوبى اسم درختى است در بهشت. و گفته شده كه طوبى هم بهشت است به لغت اهل هند. و طوبى لك و طوباك، به اضافه، استعمال شود. در خبر است از رسول اكرم، صلّى اللّه عليه و آله، كه «طوبى درختى است در بهشت كه اصل آن در خانه من است و فرع آن در خانه على، است.» [1]
❄️🍃قوله: ويل جوهرى گويد «ويح» كلمه رحمت است، و «ويل» كلمه عذاب است. و يزيدى گويد آنها به يك معنا هستند. و ويل لزيد و ويح لزيد به رفع توان خواند، بنابر ابتدائيّت، و به نصب توان خواند، به تقدير فعلى، چون ألزمه اللّه الويل [2]. و بعضى گويند «ويل» يك وادى است در جهنم كه اگر كوه را در آن اندازند از شدت حرارت آب شود. [3] و بعضى گويند اسم چاهى است در جهنم. [4]
🥀پاورقی
[1] و روى الحاكم أبو القاسم الحسكانى بإسناده عن موسى بن جعفر (ع) عن أبيه، عن آبائه (ع) قال: سئل رسول اللّه، صلى اللّه عليه و آله و سلّم، عن «طوبى». قال: شجرة أصلها في داري و فرعها على أهل الجنّة. ثمّ سئل عنها مرّة أخرى، فقال: في دار علىّ. (حاكم حسكانى از موسى بن جعفر، و او از پدرش، و او از پدرانش روايت مىكند كه پيامبر را از «طوبى»، پرسيدند. فرمود: «درختى است كه ريشه آن در خانه من است و شاخه آن بر اهل فردوس سايه افكن است.» پس بار ديگر از آن پرسيدند فرمود: «آن در خانه على است.» مجمع البيان، در تفسير آيه 29 سوره «رعد».
[2] «خداوند او را به عذاب دچار ساخت.»
[3] مجمع البحرين و لسان العرب ذيل كلمه «ويل».
[4] قاموس المحيط ذيل كلمه «ويل» و در روايتى از پيغمبر (ص) آمده است: إنّه واد في جهنّم يهوى فيه الكافر أربعين خريفا قبل أن يبلغ قعره. ويل درّهاى است در جهنّم كه كافر چهل پاييز (سال) در آن پايين مىرود پيش از آنكه به قعر آن برسد. تفسير نور الثقلين، ج 1، ص 93، تفسير كبير، ج 3، ص 140.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فیلم کوتاه
💫🌹امام خمینی رضوان الله علیه:
⭕️مهلت دادن به اسرائیل اشتباه است.
📌اگر مهلت داده شود، تمام دولتهای اسلامی در معرض خطر است.
٢٦ مرداد ماه ۱۳۵۸