🌹روز و شب جمعه آخر ماه مبارک رمضان، از فیض این ماه عزیز محروم نمانیم و نهایت بهره را ببریم.
❤️به نیت ظهور مولایمان صاحب العصر و الزمان علیه السلام، صدقاتمان را هدیه کنیم برای شادی ارواح همه اموات و گذشتگان.
✅امام باقر علیه السلام فرمودند: كار خير و صدقه، فقر را برطرف میکند، عمر را مىافزايد و هفتاد نوع مرگ بد را از انسان دور مىكند.
🎁شماره کارت: (روی شماره کارت کلیک کنید، کپی میشود)
5859831037846200
🌹 زندگی به رنگ خدا🌹
آیه بیست و پنجم: تعاون و همکاری
✅وَ تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَ التَّقْوی وَ لا تَعاوَنُوا عَلَی الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ اتَّقُوا اللهَ إِنَّ اللهَ شَدِیدُ الْعِقابِ (مائده، ۲)
✅و در انجام نیکیها و دوری از ناپاکیها یکدیگر را یاری دهید و هرگز در گناه و ستم، به هم یاری نرسانید و از خداوند پروا کنید که همانا خداوند، سخت کیفر است.
✅نکتهها:
اگر تحصیل علم یک «بِرّ» است، زمینههای آن چون: تأمین مدرسه، کتاب، کتابخانه، آزمایشگاه، وسیله نقلیّه، استاد و... همه «تعاون بر بِرّ» است.
در روایات بسیاری به تعاون بر نیکیها و یاری رساندن به مظلومان و محرومان، سفارش شده و از کمک ویاری به ستمگران نهی شده است، از جمله:
* امام صادق علیه السلام فرمود: «هر کس برای یاری رساندن به دیگران گامی بردارد، پاداش مجاهد و رزمنده را دارد».
* «تا زمانی که انسان در فکر یاری مردم است، خدا او را یاری میکند».
* «یاری کردن مسلمان، از یک ماه روزه مستحبّی واعتکاف بهتر است».
* «هر کس ظالمی را یاری کند، خودش نیز ظالم است».
* «حتّی در ساختن مسجد، ظالم را یاری نکنید».
✅پیامها:
۱- وفای به پیمانها و حفظ حرمت و قداست شعائر الهی، نیاز به همیاری و تعاون دارد. «لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللهِ... وَ تَعاوَنُوا»
۲- حکومت و جامعه اسلامی، باید در صحنه بین المللی، از مظلوم و کارهای خیر حمایت و ظالم و بدیها را محکوم کند. «تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَ التَّقْوی وَ لا تَعاوَنُوا عَلَی الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ»
۳- برای رشد همه جانبه فضایل باید زمینهها را آماده ساخت و در راه رسیدن به آن هدف، تعاون داشت. «تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ»
۴- به جای حمایت از قبیله، منطقه، نژاد و زبان، باید از «حقّ» حمایت کرد و به «بِرّ» یاری رساند. «تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ»
۵- کسانی که قداست شعائر الهی را میشکنند و به بدیها کمک میکنند، باید خود را برای عقاب شدید الهی آماده کنند. «وَ اتَّقُوا اللهَ إِنَّ اللهَ شَدِیدُ الْعِقابِ».
#رمضان
#قرآن
#تفسیر
#سبک_زندگی
🌹معارف ناب قرآن و حدیث🌹
🌹زندگی به رنگ خدا🌹
آیه بیست و ششم: بیتفاوت نبودن نسبت به انحراف دیگران
✅وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَ یَاْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ اُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ. (آل عمران، ۱۰۴)
✅و از میان شما باید گروهی باشند که (دیگران را) به خیر دعوت نمایند و امر به معروف ونهی از منکر کنند و آنها همان رستگارانند.
✅نکتهها:
قرارگرفتن آیه امر به معروف و نهی از منکر در میان دو آیهای که دستور اتّحاد و یکپارچگی میدهد، شاید از آن رو باشد که در نظام اجتماعیِ متفرّق و از هم پاشیده، یا قدرت دعوت به خیر و معروف وجود ندارد و یا اینکه چنین دعوتهایی مؤثّر و کارساز نیست.
امر به معروف ونهی از منکر، به دو صورت انجام میشود:
۱. به عنوان وظیفهای عمومی و همگانی که هرکس به مقدار توانایی خود باید اقدام کند.
۲. وظیفهای که یک گروه سازمان یافته و منسجم آن را به عهده دارد و با قدرت، آن را پی میگیرد. چنانکه اگر رانندهای در خیابان خلاف کند، هم سایر رانندگان با چراغ و بوق به او اعتراض میکنند و هم پلیس برای برخورد قاطع با متخلّف وارد صحنه میشود.
حضرت علی علیه السلام فرمود: «اگر امر به معروف و نهی از منکر ترک شود، کارهای نیک و خیر تعطیل و اشرار و بَدان بر خوبان مسلّط میشوند».
قرآن میفرماید: نشانه حکومت صالحان و کسانی که قدرت و امکانات به آنان دادیم آن است که در زمین، اقامه نماز میکنند، زکات میپردازند و امر به معروف و نهی از منکر میکنند.
آری! حکومت اسلامی باید از هر گونه حمایت از آمران به معروف دریغ نکند.
باید بطور مستقیم و با در دست داشتن امکانات تبلیغاتی و فرهنگی و هنری و اقتصادی و نظامی جلو منکرات را بگیرد و مراکز فحشا را ببندد؛ به حساب مفسدین برسد و مقررات گناهخیز را حذف کند.
امر به معروف و نهی از منکر چند مرحله دارد:
۱. مرحله قلبی که هر مسلمانی از کار خلاف در دل خود متنفر باشد و کارهای خوب را تشویق و حمایت کند. این حمایت قلبی در هر شرایطی لازم است.
۲. مرحله گفتاری که وظیفه عموم مردم و در شرایط عادی است.
۳. مرحله برخورد انقلابی که در آیه ۴۱ سوره حج میخوانیم: مؤمنان همین که در زمین قدرت به دست گرفتند، امر به معروف و نهی از منکر میکنند.
حضرت علی علیه السلام در اواخر خطبه «قاصعه» میفرماید: خداوند اقوام پیشین را مورد لعن قرار نداد مگر بخاطر ترک امر به معروف و نهی از منکر. خداوند عوام را به خاطر ارتکاب معاصی و دانشمندان را به خاطر ترک نهی از منکر لعنت کرد.
سکوت و ترک امر به معروف و نهی از منکر، باعث فتنه و فراگیرشدن عذاب است، چنانکه پیامبر فرمودند: «خداوند هرگز تمام مردم را به خاطر گناه بعضی از آنان مجازات نمی کند، مگر زمانی که منکرات در میان آنان آشکار گردد و دیگران در حالی که توان انکار و برخورد با آن را داشته باشند، سکوت کنند که اگر چنین شد، خداوند همه آنان را عذاب میکند». چنانکه حضرت علی علیه السلام فرمودند: «اگر گناهی پنهانی انجام گیرد، خداوند عموم مردم را عذاب نمیکند، امّا اگر گروهی منکراتی را آشکارا انجام دهند و مردم آنان را سرزنش نکنند، هر دو گروه مستوجب عقوبت میشوند».
سکوت، زمین را به فساد میکشاند. قرآن میفرماید: «اگر گروهی از مردم جلو فتنه و فساد دیگران را نگیرند، همه زمین به فساد کشیده میشود.»
سکوت نتیجهای جز خسارت ندارد. در سوره والعصر میخوانیم: «کسانی که با ایمان و عمل صالح باشند ولی ساکت باشند و دیگران را به حق و پشتکار سفارش نکنند، در خسارت قرار گرفتهاند».
امام صادق علیه السلام فرمود: «خداوند، فرشتگانی را برای عذاب گروهی فرستاد. آنها آمدند و دیدند که مردم به دعا و گریه مشغولند. از خداوند دلیل عذاب را پرسیدند. خطاب آمد: زیرا آنان اهل گریه و دعا هستند، ولی نسبت به مفاسد جامعه بی تفاوتند.»
✅پیامها:
۱- در جامعه اسلامی، باید گروهی بازرس و ناظر که مورد تأئید نظام هستند، بر رفتارهای اجتماعی مردم نظارت داشته باشند. «وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ»
۲- اصلاح جامعه و جلوگیری از فساد، بدون قدرتِ منسجم و مسئول مشخّص امکان ندارد. «مِنْکُمْ أُمَّةٌ»
۳- دعوت کننده به خیر و معروف باید اسلام شناس، مردم شناس و شیوه شناس باشد. لذا بعضی از افراد این وظیفه را به عهده دارند، نه همه آنها. «وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ»
۴- دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر، باید به صورت دائمی باشد، نه موسمی و موقّتی. «یَدْعُونَ، یَأْمُرُونَ، یَنْهَوْنَ» فعل مضارع، نشانه استمرار است.
۵- امر به معروف، بر نهی از منکر مقدّم است. اگر راه معروفها باز شود، زمینه برای منکر کم میگردد. «یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ»
۶- کسانی که برای رشد و اصلاح جامعه دل میسوزانند، رستگاران واقعی هستند و گوشهگیرانِ بی تفاوت را از این رستگاری سهمی نیست. «أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»
۷- فلاح و رستگاری، تنها در نجات و رهایی خود خلاصه نمیشود، بلکه نجات و رشد دیگران نیز از شرایط فلاح است. «یَأْمُرُونَ، یَنْهَوْنَ، أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»
#رمضان
#قرآن
#تفسیر
#سبک_زندگی
🌹معارف ناب قرآن و حدیث🌹
🌹زندگی به رنگ خدا🌹
آیه بیست و هفتم: مسئولیت در برابر هدایت خانواده
✅یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَیْها مَلائِکَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یَعْصُونَ اللهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ. (تحریم، ۶)
✅ای کسانی که ایمان آوردهاید! خود و خانواده خود را از آتشی که هیزم آن مردمان (گنهکار) و سنگها هستند، حفظ کنید. آتشی که بر آن فرشتگانی درشتخو و سختگیر نگهبانند و خدا را در آنچه فرمانشان دهد، نافرمانی نکنند و آنچه را فرمان یابند انجام دهند.
✅نکتهها:
«وقود» به معنای ماده اشتعالزاست، همچون نفت و زغالسنگ. لذا برخی مفسّران، مراد از «الحجارة» را مواردی همچون زغالسنگ دانستهاند.
در روایات میخوانیم که شیوه حفظ بستگان از آتش دوزخ، امر به معروف و نهی از منکر آنان است که اگر قبول کردند، آنان را از آتش حفظ کردهای و اگر نپذیرفتند، تو به وظیفهات عمل کردهای.
در روایتی میخوانیم: رحمت خدا بر کسی که به خانوادهاش هشدار دهد که مراقب نماز و روزه و زکات و فقرا و ایتام و همسایگانتان باشید.
مسئولیّت انسان در برابر خانواده
در آیات متعدّدی به رسالت انسان در برابر خانواده اش اشاره شده است، از جمله:
«قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً»
«وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها» اهل خود را به نماز فرمان ده و بر آن پایداری کن.
«وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَکَ الْأَقْرَبِینَ» نزدیک ترین بستگانت را هشدار ده.
«یا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلاةَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ» فرزندم! نماز به پا دار و امر به معروف کن.
«قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ» ای پیامبر! به زنان و دختران خود و سپس زنان مؤمنان بگو...
«إِنَّ الْخاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْلِیهِمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ» زیانکاران واقعی کسانی هستند که خود و خانواده شان در قیامت باخته اند.
«إِنَّا کُنَّا قَبْلُ فِی أَهْلِنا مُشْفِقِینَ» مردان خدا در مورد خانواده دغدغه دارند و بی تفاوت نیستند.
«کانَ یَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاةِ» پیامبر، همواره خانوادهاش را به نماز سفارش میکرد.
در روایات نیز توجّه بسیاری به این موضوع شده:
امام علی علیه السلام میفرماید: به خود و خانوادهتان خیر بیاموزید و آنان را ادب کنید.
پیامبر اکرم فرمودند: همه شما نسبت به زیر دست خود مسئول هستید. مرد، مسئول خانوادهاش، زن مسئول شوهر و فرزندش است.
پیامبر اسلام میفرماید: همین که فرزندتان به هفت سالگی رسید، آنان را به نماز فرمان دهید و همین که نه ساله شدند، سخت گیری تا مرز تنبیه بدنی مانعی ندارد و بستر و رختخواب آنان را در ده سالگی جدا کنید.
✅پیامها:
۱- ایمان داشتن کافی نیست، حفظ آن از خطرات و آسیبها مهم است. پس باید مراقبت کرد. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ»
۲- اولین گام در اصلاحات، اصلاح خود و بستگان و سپس اصلاح جامعه است.
در این آیه، اصلاح خود و بستگان آمده است. «قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ»
۳- ایمان به معاد و دوزخ، نقش مهمی در ایجاد تقوا و اصلاح خود و دیگران دارد. «قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ»
۴- تربیت دینی فرزندان، بر عهده مدیر خانواده است. «قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً»
۵- نفس انسان، سرکش است و نیاز به حفاظت دارد. «قُوا أَنْفُسَکُمْ»
۶- اولی ترین فرد به حفظ انسان، خود انسان است. «قُوا أَنْفُسَکُمْ»
۷- تا زنجیر از پای خود باز نکنیم، نمی توانیم دیگران را آزاد کنیم. خودسازی شرط موفقیّت در ساختن خانواده و جامعه است. «قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ»
۸- کیفر رها کردن خانواده و نزدیکان، هیزم آتش دوزخ شدن است. «وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ»
۹- کسانی که در دنیا سنگدل باشند، «فَهِیَ کَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً» در آن روز نیز در ردیف سنگ قرار میگیرند. «وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ»
۱۰- در مدیریّت، مسئول هر کار باید با آن کار سنخیّت داشته باشد. اگر مسئول دوزخ، غلاظ و شداد نباشد، یا خودش اذیّت میشود و یا به رسالت خود درست عمل نمی کند. «عَلَیْها مَلائِکَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ»
۱۱- گرچه انسانِ معصیتکار به دوزخ میرود، امّا فرشتگان دوزخ، در عذاب کردن او معصیت خدا را نخواهند کرد. «لا یَعْصُونَ اللهَ ما أَمَرَهُمْ»
۱۲- فرشتگان، نه دستورات گذشته را تمرّد کرده و میکنند، «ما أَمَرَهُمْ» نه دستوراتی که بعداً به آنان داده میشود. «ما یُؤْمَرُونَ».
#رمضان
#قرآن
#تفسیر
#سبک_زندگی
🌹معارف ناب قرآن و حدیث🌹
هدایت شده از معارف ناب قرآن و حدیث
🗓 تقویم شیعه
❖ 27رمضان المبارک/ سالروز وفات
«باب الائمة علیهم السلام»
علّامه مجلسی رضوان الله علیه
🌹معارف ناب قرآن و حدیث🌹
🌹زندگی به رنگ خدا🌹
آیه بیست و هشتم: تشویق به ازدواج و پاکدامنی
✅وَ أَنْکِحُوا الْأَیامی مِنْکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللهُ واسِعٌ عَلِیمٌ. وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لا یَجِدُونَ نِکاحاً حَتَّی یُغْنِیَهُمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ... (نور، ۳۲-۳۳)
✅پسران و دختران بی همسر و غلامان و کنیزان شایسته (ازدواج) خود را همسر دهید. اگر تنگدست باشند، خداوند از فضل خود بی نیازشان میگرداند و خداوند، گشایشگر داناست. و کسانی که (وسیله) ازدواج نمییابند، پاکدامنی و عفت پیشه کنند، تا آن که خداوند از کرم خویش، آنان را بی نیاز نماید.
✅نکتهها:
ابتدا باید به هرکس که میتواند سفارش کرد ازدواج کند، سپس به غیر متأهّلان سفارش عفت و پاکدامنی نمود. (آیه «وَ أَنْکِحُوا» قبل از آیه «وَ لْیَسْتَعْفِفِ» آمده است)
«ایامی» جمع «أیم»، بر وزن «قَیّم»، یعنی کسی که همسر ندارد، خواه مرد باشد یا زن، باکره باشد یا بیوه. بهترین واسطهگریها، شفاعت و واسطهگری در امر ازدواج است. چنانکه در روایت آمده است: کسی که دیگری را داماد یا عروس کند، در سایه عرش خداست.
پدر و مادری که با داشتن امکانات، فرزندشان را همسر نمیدهند، اگر فرزند مرتکب گناه شود، والدین در گناه او شریک هستند.
اسلام ازدواج را امری مقدس میداند، بر خلاف مسیحیت که مجرد بودن را ارزش میداند و لذا پاپ و روحانیون مسیحی نباید ازدواج کنند.
کسی که از ترس فقر ازدواج نکند، به خداوند سوءظن برده است.
دورکعت نماز کسی که همسر دارد، بهتر از هفتاد رکعت نماز کسی است که همسر ندارد.
رسول خدا صلی الله علیه و آله در یک روایت فرمود: هر کس ازدواج کند، نیمی از دینش را حفظ کرده است.
در روایتی دیگر فرمود: هر که دوست دارد در قیامت خدا را پاک و پاکیزه ملاقات کند همسر اختیار کند.
در انتخاب همسر احساسات غلبه نکند. عجله نکنید و پس از فکر و مشورت و گفتگو اقدام کنید. بخش زیادی از اختلافات خانوادگی ریشهاش عدم دقت در انتخاب همسر است. همسر، شریک زندگی است و تاثیرش تا پایان عمر و تا قیامت هست. معمولا ازدواجهای سطحی که با یک برخورد و آشنایی در اتوبوس و یا پارک صورت میگیرد، عاقبت خوبی ندارد.
✅پیامها:
۱- خانواده و جامعه، مسئول ازدواج افراد بی همسر است. «وَ أَنْکِحُوا»
۲- ازدواج در اسلام، امری مقدّس و مورد تأکید است. «وَ أَنْکِحُوا»
۳- لازم نیست خواستگاری، از طرف خاصّی باشد، هر یک از طرفین ازدواج میتوانند پیشقدم شوند. «وَ أَنْکِحُوا»
۴- تنها سفارش به ترک نگاه حرام، کافی نیست، برای ازدواج جوانان باید اقدام کرد. «یَغُضُّوا، یَغْضُضْنَ، أَنْکِحُوا»
۵- زنان بیوه را همسر دهید. «وَ أَنْکِحُوا الْأَیامی»
۶- داشتن صلاحیّت، شرط ازدواج است. «وَ الصَّالِحِینَ» (یعنی باید طرفین صلاحیّت اداره زندگی مشترک را داشته باشند. )
۷- اقدام جامعه برای عروس و داماد کردن افراد صالح، تشویقی است که جوانان لاابالی و هرزه نیز خود را در مدار صالحان قرار دهند. وَ الصَّالِحِینَ... (بنابراین که مراد از صلاحیّت، صلاحیّت اخلاقی و مکتبی باشد.)
۸- در تأمین نیازهای جنسی، فرقی میان انسانها نیست. (زن، مرد، غلام و کنیز) «مِنْکُمْ، عِبادِکُمْ، إِمائِکُمْ»
۹- فقر، نباید مانع اقدام در امر ازدواج شود. إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ...
۱۰- فقر، برای عروس و داماد عیب نیست. إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ...
۱۱- خداوند، تأمین زندگی عروس و داماد را وعده داده است و ازدواج، وسیله وسعت و برکت زندگی است. «یُغْنِهِمُ اللهُ»
۱۲- دسترسی نداشتن به همسر، مجوّز گناه نیست، صبر و عفّت لازم است. «وَ لْیَسْتَعْفِفِ»
۱۳- هر کجا احساس خطر بیشتر باشد، سفارش مخصوص لازم است. «وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لا یَجِدُونَ نِکاحاً» (چون افراد غیر متأهل بیشتر از دیگران در معرض فحشا و منکر هستند، در فرمان به عفّت، آنان مورد خطاب شدهاند)
۱۴- در حفظ عفّت و پاکدامنی عمومی، هم باید جوانان خود را حفظ کنند، «وَ لْیَسْتَعْفِفِ»، هم خانواده و حکومت قیام کند «وَ أَنْکِحُوا الْأَیامی»، و هم ثروتمندان جامعه به پاخیزند. «وَ آتُوهُمْ مِنْ مالِ اللهِ».
#رمضان
#قرآن
#تفسیر
#سبک_زندگی
🌹معارف ناب قرآن و حدیث🌹
🌹زندگی به رنگ خدا🌹
آیه بیست و نهم: کسب روزی حلال
✅هُوَ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِی مَناکِبِها وَ کُلُوا مِنْ رِزْقِهِ وَ إِلَیْهِ النُّشُورُ . (ملک، ۱۵)
✅اوست که زمین را برای شما رام ساخت، پس در شانههای آن رفت و آمد کنید و از رزق الهی بخورید (و بدانید که) برانگیخته شدن فقط به سوی اوست.
✅نکتهها:
«منکب» به معنای شانه است و شانه بهترین عضو برای قرار گرفتن بار بر روی آن است. «شانه زمین»، یعنی قسمتهایی از زمین که بار رزق شما بر آن است. زمین، رام انسان است و با وجود چند نوع حرکت مختلف، آرام است. اگر به طور دائم زمین گرفتار زلزله یا آتشفشان بود، یا فاصله زمین با خورشید دورتر و یا نزدیکتر بود و یا هریک از محاسبات موجود برزمین حاکم نبود، زمین برای انسان رام نبود. «جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا»
در احادیث بسیاری نه دهم عبادت را به کسب روزی حلال اختصاص دادهاند و این به خاطر دشواری این عمل میباشد.
بر اساس روایات روزی هر کسی از حلال تنظیم و تقسیم شده است، اگر کسی به کسب حرام روی آورد، خدا از روزی حلالش میکاهد. همچنین حدیث داریم: «إِنَّ الْحَرَامَ لَا یَنْمی وَ إِنْ نَمَی لَا یُبَارَکُ لَهُ فِیهِ» مال حرام رشد نمیکند و زیاد نمیشود و اگر هم رشد کند برکتی ندارد.
لقمه حرام تأثیر بسیار مخربی در زندگی فرد و خانوادهاش دارد تا جایی که کلام امام معصوم را بی اثر میکند. امام حسین پیش از ظهر عاشورا در کربلا
خطبههای متعددی بیان فرمود، ولی هیچ کدام اثر نمیکرد. در آخر حضرت فرمودند: «فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ
الْحَرَامِ» چون شکمهای شما پر از حرام شده است، حرفهای من در شما اثر نمیگذارد.
روزی حلال به قدری ارزش دارد که در حدیث آمده است: کسی که در راه
کسب روزی حلال تلاش کند و در تجارت امین و راستگو باشد، در قیامت با شهدا محشور میشود.
کار و تلاش
* خداوند از مردم، عمران و آبادی زمین را خواسته که بدون کار و تلاش محقّق نمی شود. «هُوَ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَکُمْ فِیها»
* کار در اسلام عبادت و به منزله جهاد است. انبیای الهی، کشاورز، چوپان، خیّاط و نجّار بودهاند.
* دعای بیکار مستجاب نمیشود.
* کار، وسیله تربیت جسم و روح، پرکردن ایّام فراغت، مانع فساد و فتنه، عامل رشد و نبوغ و ابتکار، توسعه اقتصادی، عزّت و خودکفائی و کمک به دیگران میباشد.
* کارهای فکری نیز از ارزش بالایی برخوردار است تا آنجا که یک ساعت فکر مفید از ساعتها عبادت بهتر است.
* کم کاری و سهل انگاری در کار، مورد انتقاد است تا آنجا که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: خداوند دوست دارد هرکس کاری انجام میدهد آن را به نحو أحسن انجام دهد.
* قرآن میفرماید: هرگاه از کار مهمی فارغ شدی به کار مهم دیگری بپرداز. «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ» بنابراین بیکاری، ممنوع.
آری، بیکاری مایه خستگی، تنبلی، فرسودگی، فرصتی برای نفوذ شیطان، ایجاد فتنه و گسترش گناه میباشد.
* البتّه اسلام برای کار، ساعت و مرز قرار داده و به کسانی که در ایّام تعطیل کار میکنند، لقب متجاوز داده است.
* امام کاظم علیه السلام فرمود: مؤمن باید ساعات خود را بر چهار بخش تقسیم کند: ساعتی برای کار، ساعتی برای عبادت، ساعتی برای لذّت و ساعتی برای دوستان و رسیدگی به امور اجتماعی.
* اسلام توجّه خاصّی به کیفیّت کار دارد، نه به مقدار و کمّیت آن.
* به هر حال اسلام به کار اهمّیت داده تا آنجا که در حدیث میخوانیم: خداوند بنده پرخواب و انسان بیکار را دشمن دارد. امام باقر علیه السلام فرمود: «کسی که در کار دنیایش تنبل باشد، در کار آخرتش تنبل تر است».
✅پیامها:
۱- خداوند، زمین را رام ساخته تا امکان تلاش و کوشش بشر بر روی آن فراهم باشد. «جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِی مَناکِبِها»
۲- رزق از سوی خداوند است، ولی برای به دست آوردن آن تلاش لازم است.
«فَامْشُوا فِی مَناکِبِها وَ کُلُوا مِنْ رِزْقِهِ»
۳- هستی در حال حرکت و رو به تکامل است:
طبیعت برای انسان. «جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا»
انسان برای تلاش. «فَامْشُوا فِی مَناکِبِها»
تلاش برای رزق. «کُلُوا مِنْ رِزْقِهِ»
دنیا برای آخرت. «إِلَیْهِ النُّشُورُ»
۴- کامیابیهای دنیا نباید سبب غفلت از قیامت شود. «کُلُوا... وَ إِلَیْهِ النُّشُورُ»
#رمضان
#قرآن
#تفسیر
#سبک_زندگی
🌹معارف ناب قرآن و حدیث🌹
🌹عمل مهم شب عید فطر؛
🌹زمان پاداش دادن الهی به روزهداران:
حسن بن راشد روايت میکند: به امام صادق عليه السلام عرضه داشتم كه مردم میگويند مغفرت و آمرزش برای روزهگیر ماه رمضان، در شب قدر نازل میشود. امام عليه السلام فرمودند:
اى حسن، مزد كارگر را وقت فراغتش از كار میپردازند و مغفرت، مزدى در برابر روزه است و از اين رو آن را در شب عيد میبخشند.
گفتم: فدايت شوم، پس براى ما چه عملى در شب عید فطر شايسته است؟
امام فرمودند: زمانی که خورشيد غروب كرد، غسل کن و زمانی که نماز مغرب را بجاى آوردی، هر دو دست را به سوى آسمان بردار و بگو:
«يَا ذَا الْمَنِّ يَا ذَا الطَّوْلِ يَا ذَا الْجُودِ يَا مُصْطَفِياً مُحَمَّداً وَ نَاصِرَهُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اغْفِرْ لِي كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتُهُ أَحْصَيْتَهُ عَلَيَّ وَ نَسِيتُهُ وَ هُوَ عِنْدَكَ فِي كِتَابِكَ»
سپس به سجده برو و صد بار بگو: «أَتُوبُ إِلَى اللَّهِ» و در آن حال سجده، حوائجت را بخواه.
📚(الکافی، جلد ۴، صفحه ۱۴۸)
🌹معارف ناب قرآن و حدیث🌹
🌺سـلام امـام زمـانم🌺
شبهای پـر از شهــاب را خــواهم ديد...
درياچه نــور نــاب را خــواهم ديد...
وقتی ڪه سپيده میدمـد میدانـم...
من چهـره آفتـــاب را خــواهم ديد...
اللهم عجل لولیک الفرج
🌹معارف ناب قرآن و حدیث🌹
🌹روز پنجشنبه تا غروب جمعه، شادی همه اموات و گذشتگان، صدقات و خیرات، نثار کنیم، به نیت ظهور مولایمان صاخب العصر و الزمان علیه السلام.
✅امام باقر علیه السلام فرمودند: كار خير و صدقه، فقر را برطرف میکند، عمر را مىافزايد و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود، دور مىكند.
🎁شماره کارت: (روی شماره کارت کلیک کنید، کپی میشود)
5859831037846200
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایمان این شکلیه...
✅شما شروع کنید، خداوند امکاناتی که نیاز دارید را در اختیار شما قرار خواهد داد.
✅إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ يَهْدِيهِمْ رَبُّهُمْ بِإِيمانِهِم. (یونس، ۹)
✅به يقين آنان كه ايمان آورده و كارهای شايسته انجام دادهاند، پروردگارشان آنان را به خاطر ايمانشان هدايت میكند.
تو پای در راه بنه، هیچ مپرس...
🌹 معارف ناب قرآن و حدیث 🌹
✅امام صادق عليه السلام میفرمایند:
✅ إنّ اللّه َ تبارَكَ وتعالى يقولُ: ما مِن شَيءٍ إلّا وقد وَكَّلتُ مَن يَقبِضُهُ غَيرِي، إلّا الصَّدَقةَ؛ فإنّي أتَلَقَّفُها بِيَدِي تَلَقُّـفا .
✅خداوند تبارك و تعالى مىفرمايد: هيچ چيزى نيست مگر اين كه كسى را مأمور گرفتن آن كردهام مگر صدقه كه آن را با دست خودم به سرعت مىگیرم. (یعنی صدقه دادن، اینقدر محبوب خداوند است که خودش به استقبال میآید و خودش سریعاً پاداشش را میپردازد).
📖 بحار الأنوار ، ج۹۶ ، ص۱۳۴
🌹معارف ناب قرآن و حدیث🌹
❤️آثار تلاوت مداوم سوره توحید❤️
✅عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: أَنَّ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ صَلَّى عَلَى سَعْدِ بْنِ مُعَاذٍ فَقَالَ لَقَدْ وَافَى مِنَ اَلْمَلاَئِكَةِ لِلصَّلاَةِ عَلَيْهِ تِسْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ وَ فِيهِمْ جَبْرَئِيلُ يُصَلُّونَ عَلَيْهِ فَقُلْتُ يَا جَبْرَئِيلُ بِمَا اِسْتَحَقَّ صَلاَتَكُمْ عَلَيْهِ قَالَ بِقِرَاءَةِ «قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ» قَائِماً وَ قَاعِداً أَوْ رَاكِباً وَ مَاشِياً وَ ذَاهِباً وَ جَائِياً.
✅امام صادق عليه السّلام فرمودند: پيامبر اسلام براى سعد بن معاذ رحمت فرستاده و سپس فرمود: نود هزار فرشته همراه با جبرييل بر او نماز خواندند. گفتم: اى جبرييل! چگونه سعد بن معاذ سزاوار این شأن شده است؟
جبرئيل فرمود: براى خواندن «قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ» در همه حال. ايستاده و نشسته و سواره و پياده و در آمدوشد.
🌹معارف ناب قرآن و حدیث🌹
Alkafi1402-20-khoddamiyan.mp3
10.65M
📚حدیثخوانی و شرح احادیث کتاب الکافی
✅جلسه بیستم، سال تحصیلی ۱۴۰۲
✅ نهمین سال درس حدیثخوانی کتاب شریف «الکافی» مرحوم کلینی
✅بحث کتاب المعیشة
✅استاد علی اکبر خدامیان آرانی
#الکافی
#شرحالحدیث
#حدیثخوانی
#فقهالحدیث
#خدامیان
#حدیث
🆔 https://eitaa.com/khoddamiyan